Connect with us

Vijesti

dr.sc. S. Vujačić: U raljama rusofobije i rusofilije

Published

on

Najbolje je da u Ukrajini pobijedi ChatGPT mirovna solucija

„Geografija prije svega služi ratovanju.“

„Pod geopolitikom podrazumijevamo svako nadmetanje za utjecaj ili moć nad teritorijima i stanovništvom koje tamo živi.“

Yves Lacoste

Utjecaj ruskih sportaša na rat i mir u Ukrajini jednak je utjecaju većine Francuza i njihovih sindikata na mirovinsku reformu. Dakle, nikakav!

Sanja Vujačić

Svejedno unutar Zapadnog bloka ne posustaju zahtjevi za sankcioniranjem ili izbacivanjem ruskih sportaša iz svjetskih sportskih kompeticija. Kako Europljani definitivno ne žele odmjeravati snage neposredno s Rusima, nego posredstvom Ukrajinaca i na njihovom tlu, bave se sprječavanjem pobjede „ruskog agresora“ na terenima sporta i kulture (softpowera).

U tom smislu, od samog početka ruske vojne intervencije u Ukrajini, usvojen je standardni proturuski narativ koji bi trebao odraziti i održati jedinstvo NATO saveza i Unije u potpori Ukrajini protiv rusofila. Tako se odmah pokazalo da je „prva žrtva u ratu uvijek istina“ (Rudyard Kipling).

Svaki nijansirani pogled na taj najveći vojni sukob od Drugog svjetskog rata na ovamo tretiran je kao rusofilski i, dakle, podložan sankcijama. Istina je toliko žrtvovana da samozvani geopolitički analitičari, ili ratni izvjestitelji, na dnevnoj bazi u medijima objavljuju pobjedu nad ruskim neprijateljem. I to, kada analiziraju situaciju na 20% ukrajinskog teritorija, koji Rusi nisu samo realno okupirali nego i anektirali. Oni time, sasvim neprilično, izražavaju prijezir prema žrtvi anonimnih ukrajinskih boraca, koji već više od godinu dana umiru na bojišnici, a da nam je stvarni broj poginulih nepoznat. Kao što nam je nepoznato da li ti mladi ljudi uistinu, za razliku od Rusa, dobre volje odlaze u smrt „braneći naše demokratske vrijednosti“. Ti naratori apokalipse, one koja bi nas mogla dostići ukoliko anglofoni ne održe svoju dominaciju svijetom, uvjeravaju nas kako između susjeda, Rusa i Ukrajinaca, više nikada neće biti ljubavi i razumijevanja. Iako su Japanci postali najgorljiviji saveznici Amerikanaca tek kad su ih ovi pokorili  atomskim bombama. A Nijemci tek kad su im gradovi bili sravnjeni sa zemljom…

Reklo bi se da pokoreni pate od Stockholmskog sindroma – emocionalne veze i identifikacije s pokoravateljem.

Dakle je u Ukrajini samo pitanje hoće li Ukrajinci ubuduće patiti od „istočnog ili zapadnog Stockholmskog sindroma“. U tom kontekstu se ratuje i na teniskim terenima. S naznakom da izbjegavanje sportskog natjecanja s ruskim kompetitorima od strane sportaša koji su pobornici „zapadnog Stockholmskog sindroma“, danas može donijeti značajnu korist. Umjesto ruskih sportaša, čak i oni koji su donedavno o medaljama mogli samo sanjati, mogu se njima okititi. Proizlazi da je, još u prosincu 1945., Georges Orwell dao točne projekcije razvoja sporta. Tada je, u britanskim novinama Tribune, pišući o turneji moskovskog Dinama po Velikoj Britaniji koja je omogućila sovjetskim igračima da se natječu protiv britanskih, konstatirao: „Na određeni način, sport više nema nikakve veze s fair playom. U igri su: mržnja, ljubomora, hvalisanje, prijezir prema svim pravilima i sadistički užitak koji proizlazi iz spektakla nasilja: drugim riječima, sport nije ništa više od rata bez pucnjave.

Roland Gaross

U opisanom kontekstu, nije iznenađujuće da Ukrajinka Marta Kostjuk, nedavno izviždana na Roland Garossu jer se odbila rukovati sa svojom bjeloruskom suparnicom, nije razumjela neprijateljski stav dijela francuske javnosti. Igračica koju je pobijedila 2. tenisačica svijeta, Aryna Sabalenka, bijesno se okomila na zviždače: „Ti ljudi bi se trebali stidjeti!“.  Da bi pojasnila: „Moram priznati da nisam očekivala ono što se danas dogodilo. Kada sam bila u Velikoj Britaniji prošle godine, ljudi su reagirali drugačije, čak i na ulicama. Osjećala sam veliku potporu.”

Istina, nitko više od Britanaca ne podržava Kostjuk i borbu za „oslobađanje svakog pedlja“ negdašnje Novarosije. Podržali bi oni i albanskog  tenisača s Kosova kad bi se isti našao u situaciji da zaigra protiv number 1 – Đokovića. Ali Albanci takvog igrača zasad nemaju, pa Britanci Đokovića moraju sami oštro koriti što na Roland Garrosu „propagira mitologiju prema kojoj je Kosovo Srbija“ (The Independent). Način na koji NATO i KFOR rukovode stanjem na Kosovu mogao bi učiniti da tamo uskoro bude više NATO-vojnika i KFOR-ovaca nego Srba. A, kako i Albanci prečesto bježe iz kosovskog demokratskog raja, te su godinama na vrhu liste tražitelja političkog azila (npr. u Francuskoj), moguće je da na kraju i njima Britanci kažu da je albansko Kosovo mitologija. Da Kosovo zapravoi nije postojalo, za razliku od američke vojne baze Bondsteel. U tom smislu, za obnovljenih napetosti na Kosovu, nedavnih sukoba između srpskih prosvjednika i snaga NATO-a, Emmanuel Macron je naglasio odgovornost kosovskih vlasti. Na što je NATO, čijih je 4.000 vojnika službeno stacionirano na Kosovu, odmah reagirao slanjem dodatnih 700 vojnika. Ne da donesu trajni mir, nego da održe zamrznutim sukob između proruski nastrojenih Srba s Kosova i proamerički/ukrajinski nastrojenih Albanaca.

Vrhunac rasta nejednakosti = vrhunac rasta rusofobije

Općenito, od 1945. na ovamo, Zapadno mirotvorstvo rezimira se na postizanje prekida vatre i zamrzavanja sukoba, koje je moguće „podgrijati“, ovisno o trenutačnim geostrateškim potrebama. Planet je miniran zamrznutim sukobima, a živimo povijesni trenutak koji ne samo da karakterizira koincidiranje izmjene ciklusa energije i izmjene ciklusa moći, nego se i vrhunac rasta socijalnih nejednakosti preklapa s vrhuncem rasta rusofobije. Posljedično, svjedočimo „geopolitici svega“ (energije, sporta…), ili ratnoj propagandi. Još jednom u povijesti ju pokreće rusofobija. Stoga je legitimno zapitati se: da li rusofobija opet služi izbjegavanju unutarnje opasnosti – pritiska prekarijata zbog rasta socijalnih nejednakosti? U simuliranju pretjerane vanjske prijetnje radi minimalizacije  one unutarnje?

Rusofobija u XIX. stoljeću: Lažni „Testament Petra Velikog“

Prema Guy Laronu[1], profesoru međunarodnih odnosa na Hebrejskom sveučilištu u Jeruzalemu, tragove poplave karikaturalnih slika ruske moći nalazimo već u XV. stoljeću. U XIX. stoljeću antirusko ludilo je već bilo toliko da je intelektualna elita skovala izraz „rusofobija” kako bi označila ljude koji ne samo da su gajili iracionalan strah od Rusije, nego su i svjesno preuveličavali prijetnju koju ona predstavlja. Ti napadi panike nisu dolazili niotkud, nego u razdoblju rasta socijalnih nejednakosti irastućeg pritiska nezadovoljnika da se ublaže. Tako je rusofobija dosegla vrhunac u XIX. i ranom XX. stoljeću, u trenutku u kojem je i pritisak radničkog pokreta da se socijalne nejednakosti ublaže bio na vrhuncu. Europske liberalne elite bile su opsjednute Rusijom.

Poglavito u Velikoj Britaniji. Tamo su, 1817., samo dvije godine nakon završetka Napoleonskih ratova, britanske dnevne novine Morning Chronicle, tvrdile da je „glavna namjera Rusa proširiti svoj teritorij”, a general Sir Robert Wilson otišao je i korak dalje. Oživio je dokument nazvan “Testament Petra Velikog”, oporuku za koju se znalo da ju je ni od čega fabricirala Francuska 1812., za potrebe rata protiv Rusije.

Taj lažni dokument, u kojem Petar Veliki savjetuje svoje nasljednike o širenju Ruskog Carstva kroz osvajanje Bliskog Istoka i Istočne Europe, predstavljen je kao središnji element ruske politike. Što je bilo daleko od stvarnosti, u kojoj je najviše napetosti u britansko-ruskim odnosima generiralo uvođenje nove ruske trgovinske politike. Prvo za vrijeme vladavine Aleksandra I. (1801.-1825.), zatim za vrijeme vladavine Nikole I. (1825.-1855.), ta nova politika je bila protekcionistička. Poticala je razvoj ruske industrije nauštrb uvoza iz Velike Britanije. Istina, Rusija i Velika Britanija su se vojno sukobile tijekom Krimskog rata 1853.-1856., ruska osvajanja Kavkaza i središnje Azije izazivala su bojazan od invazije britanske kolonije Indije. Međutim prijetnja ruske vojske uvijek je bila precjenjivana.

Kao 1884., kada je vječno rusko-britansko rivalstvo oko Afganistana trebala regulirati Komisija za afganistansku granicu. Okupila je generala Petera Lumsdena s britanske i generala Aleksandra Zelenoïa s ruske strane. U ruskom interesu je bilo pomaknuti granicu što južnije, prije njezine konačne uspostave; zbog čega su ruske trupe, 30. ožujka 1885., napale afganistanske oko oaze Pandjeh, izazvavši strah od eskalacije sukoba. Tako velik strah da je britanski premijer William Ewart Gladstone uspio prikupiti 7,5 milijuna funti za sučeljavanje s Rusima.  Međutim tenzije su se smirile već u rujnu, te je 22. srpnja 1887. potpisan konačni Memorandum o razumijevanju između Londona i Moskve po pitanju afganistanske granice[2]. Iz tog razdoblja je ostalo naravoučenie prema kojem je preuveličavanje prijetnje od strane ruske vojske najbolji stimulans za punjenje ratnih fondova britansko-američke ratne mašinerije.

Tako su se,  godinu dana nakon ruske vojne invazije u Ukrajini i velikog straha od sučeljavanja s Rusijom zbog njenih teritorijalnih pretenzija, predstavljenih kao one iz lažnog “Testamenta Petra Velikog”, zemlje koje podupiru Ukrajinu obvezale pružiti joj najmanje 151 milijardu eura vojne, financijske ili humanitarne pomoći, kako navodi izvješće Instituta Kiel objavljeno 4. travnja[3]. Bezrezervnoj podršci Ukrajincima prethodio je rast rusofobije koji je pratio rast socijalnih nejednakosti i pritiska na vladajuće da ih ublaže, kako to potvrđuju analize nagrađivanih ekonomista, Milanovića i Piketty-a. Vanjska, ruska prijetnja intervenirala je s ciljem minimalizacije one unutarnje i punjenja vojnih fondova namijenjenih održanju angloameričke hegemonije u svijetu.

Lažno pismo Grigorija Zinovjeva: rusofobija u XX. i XXI. stoljeću

Početak XX. stoljeća obilježio je rusko-japanski rat (od 8. veljače 1904. do 5. rujna 1905.).  Britanci su podržavali Japan, a Francuzi Rusiju. Japansko carstvo je slavilo pobjedu nad ruskim, te se Portsmouthskim ugovorom dokopalo poluotoka Guandong i južne polovice otoka Sahalin.

Ne zadugo. SSSR je Guandong, nekoć kineski teritorij, ponovno osvojio u kolovozu 1945. Stavljen je pod zajedničku sovjetsku i kinesku upravu do 11. listopada 1955., kada je u cijelosti vraćen Narodnoj Republici Kini, dok je Sahalin pripao Rusiji.

U međuvremenu je ruska revolucija 1917. donijela novi val rusofobije u Ujedinjenom Kraljevstvu. Ne samo da se Rusija opet protivila slobodnoj trgovini, ključnoj za britansko gospodarstvo radi održavanja ekonomsko-političke ovisnosti kolonija o gospodarski i vojno jačem Londonu. Prva komunistička država na svijetu sada je otvoreno podržavala radničke sindikate i anti kolonijalističke pokrete. Stoga su se, dvadesetih godina prošlog stoljeća, britanski Konzervativci bojali da će komunistička subverzija i propaganda uzdrmati temelje Britanskog carstva. To je dovelo do stapanja antiruskih osjećaja s tadašnjim antikomunističkim. Tako, kada je u siječnju 1924., Laburistička stranka prvi put došla na vlast i zalagala se za relativno trgovačko približavanje Sovjetskom Savezu, Konzervativci su ju optužili za spregu s Moskvom. Kako su se približavali parlamentarni izbori 1924., nisu se libili pustiti u tisak novi lažni dokument. Ovaj put se radilo o pismu koje je pripisano Grigoriju Zinovjevu, predsjedniku Komunističke internacionale. Ono insinuira da se Sovjetski Savez sprema miješati u britanske unutarnje poslove, odnosno na izborima pogodovati Laburističkoj stranci. I taj put će biti potvrđeno da se radi o lažnjaku koji su fabricirale obavještajne službe (MI6) radi destabilizacije laburista. Svejedno su Konzervativci, vrativši se na vlast 1927., prekinuli diplomatske odnose s Moskvom. Nastavili su optuživati Sovjete. Prvo, da stoje iza društvenih nemira koji su doveli do generalnog štrajka 1926. Iako je jasno da je pravi okidač za štrajk bio kolaps britanske industrije ugljena.

Rusofobna tradicija se nastavila u 1930-ima, kada su konzervativni vođe na Sovjetski Savez gledali kao na glavnog neprijatelja Britanije, većeg od nacističke Njemačke. Efekt takvog stava nam je poznat: Drugi svjetski rat i holokaust.

Slijedio je Hladni rat i urušavanje SSSR-a. Komunisti su nestali, ali ne i rusofobija. Ona je samo zamrznuta do iduće prilike.

Rusi su i u XXI. stoljeću ostali „najbolji unutarnji i vanjski neprijatelj“. Za spregu s Moskvom optuživani su svi unutarnje/vanjskopolitički pokreti (suverenistički) koji teže obuzdavanju „slobodne trgovine“, odnosno vladajuće ultra liberalne politike međunarodne razmjene koja održava ekonomsko-političke ovisnosti saveznika (nekad nazivanih kolonije) o gospodarski i vojno jačem Washingtonu. Stoga ne bi bilo čudno da, u svrhu opravdavanja te teze, zapadni mediji uskoro budu preplavljeni nekim fake „E-mailom Vladimira Putina“, spravljenim prema špranci lažnog Zinovjevog pisma, a koji kao lažnu vijest ne bi detektirao ni jedan detektor fake news.

Lako je predvidjeti da bi Britanci prednjačili u širenju takve vijesti u svjetskim prostorima koje su kolonizirali svojim ultra liberalnim standardima, te educirali vladajuće političke i gospodarske elite. Lista tih država je podugačka: SAD, EU, 56 država članica Commonwealtha i njihovi saveznici… Britanski premijer Boris Johnson pokazao je kako se to radi. Čim je izašao iz Unije ,požurio se označiti Rusiju kao „glavnu prijetnju“, veću od islamizma. Čime je opravdao povećanje svojih zaliha nuklearnih bojevih glava za 45%, kao i druga ulaganja u angloameričku strukturalnu moć (kreiranje AUKUS-a, povećanje vojnog proračuna, rat u Ukrajini i nadmetanje s Kinom u Indo-Pacifiku). Rusofobijom je premostio gospodarske i socijalne krize koje tresu Veliku Britaniju, te računa da će pobjedom u Ukrajini zaustaviti pad angloameričke strukturalne moći.

„Tukididova zamka“

Prema Susan Strange, strukturalna moć hegemona je njegova moć nametanja pravila igre (zakona, standarda), sebi i drugima. I to milom (međunarodne vladine i nevladine organizacije) ili silom (rat). Uspon Kine i Rusije doveo je do hegemonijske nestabilnosti. Sile u usponu zahtijevaju reformu međunarodnih odnosa koji više nisu prikladni za ostvarivanje njihovih interesa. Hegemonijska sila odbija bilo kakvu reformu i poduzima mjere (sankcije) koje štete interesima sila u usponu. Implicirane države upadaju u „Tukididovu zamku”, u situaciju koju karakterizira brza eskalacija sukoba do točke u kojoj se suprotstavljenim stranama rat čini jedinim izlazom iz „slijepe ulice“. Ukrajina je danas ključna, između brojnih drugih takvih svjetskih „slijepih ulica“, u kojima se odlučuje daljnje urušavanje ili očuvanje angloameričke strukturalne moći. Koja su dakle teoretska uporišta ekonomskog koncepta na kojem danas počiva strukturalna moć hegemona?

Fiziokracija

Edern de Barros, francuski istraživač koji se bavi problematikom autoritarnog liberalizma francuskog tipa, tvrdi da neoliberalna doktrina predsjednika Macrona, svjesno ili nesvjesno, vuče svoje porijeklo iz struje ekonomista „fiziokrata“ (od physis, priroda i cratos, zapovijed). Oni su vjerovali da narod ne priznaje prirodne zakonitosti, pa ih treba nametnuti, ništa ga ne pitajući (onako kako je Macron Francuzima nametnuo mirovinsku reformu). Prema prirodnim zakonitostima i „teoriji otjecanja“( fr. théorie du ruissellement), koja nakon Margaret Thatcher, Ronalda Reagana, te ukrajinskih i ruskih lidera, inspirira i Emmanuela Macrona, bogatstvo bi trebalo „otjecati“ prema ostatku tzv. „sterilnog” društva.

Za fiziokrate je produktivan („fertilan“) samo kapital, dok je rad trošak proizvodnje, kao u računovodstvenim knjigama kolonizatora robovlasnika u XVIII. stoljeću. U XXI. stoljeću ,„teorija otjecanja“ je prilagođena potreba mafinancijskog kapitalizma. Stimulira države da snižavanjem poreza za najbogatije potiču njihovo daljnje bogaćenje. Iz razloga što će obogaćeni bogataši reinvestirati ono što su zaradili, što bi u konačnici trebalo koristiti ostatku društva (nova radna mjesta).

Prikladna slika „teorije otjecanja“ bi bila otjecanje novca iz jednog bazena u drugi. Ta bi politika, tvrdi predsjednik Macron, trebala biti učinkovitija od one usmjerene na dodatno oporezivanje bogatih radi redistribucije. Što opovrgava većina ekonomista, kao i studija London School of Economics iz 2020., čija analiza smanjenja poreza za bogate, provedena u 18 zemalja članica Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OCDE), pokazuje da to pogodovanje bogatima nije imalo pozitivan učinak na zapošljavanje, ali je povećalo nejednakosti.

Baš taj sraz između tretmana rada i kapitala je „slijepa ulica“ ultra liberalnog financijskog kapitalizma. Nju jednako revno zaobilaze i rusofobi i rusofili. Za razliku od „slijepe ulice“ koja je rat u Ukrajini. Kako se dakle iz nje izvući?

„ŠČ  i ChatGPT geopolitika“

Rusofobi već proglašavaju pobjedu Ukrajine, rusofili pobjedu Rusije. Nameće se treći put: „ŠČ pismo, koje je nasa.hr, lansirala u orbitu ne bi li ga spasila od nadolazećeg armagedona“. Jer, na ŠČ jeziku: „svi su ratovi glupi i u njima nema pobjednika nego samo žrtava“. Reklo bi se da takvo „ŠČ mirotvorstvo“ podržava i ChatGPT[4]. Kao proizvod ljudske inteligencije, on sukob u Ukrajini može rješavati samo mirovnim modelima koje je naučio od čovjeka. Ali, za razliku od čovjeka, neće trpjeti bude li etiketiran kao rusofil ili rusofob. Tako npr. predlaže uspostavu demilitarizirane zone duž sadašnje crte bojišnice u Ukrajini, a koja bi bila pod nadzorom međunarodnih organizacija, poput zone koja danas dijeli dvije Koreje.

Da ChatGPT može biti i kreativan kao čovjek, odnosno proizvođač rješenja, dokazuju dva pisma koja je sastavio kako bi sugerirao njemačkom kancelaru Olafu Scholzu da ih pošalje ruskim i ukrajinskim čelnicima. S naznakom da bi, u svrhu postizanja mira, Vladimiru Putinu trebalo poručiti: „Priznajemo da Rusija ima legitimne sigurnosne interese i vjerujemo da će biti bolje zaštićena kooperativnim sigurnosnim strukturama i konstruktivnim dijalogom”.

Što drugo poželjeti mirotvorcu ChatGPT-u nego: uspješno pregovaranje i ŠČ!

izvor: Geopolitika.news

[1]LARON Guy, „Petite histoire de la russophobie“, Le Monde diplomatique, svibanj 2020.

[2]   MARVIN Charles Thomas, The Russians at the Gates of Herat, Warne, 1885.

[3]  Kiel Institut for the World Economy, 4. travnja 2023.: https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/ .

[4]Francuska televizija TF1, 13.travnja 2023: https://www.tf1info.fr/international/sciences-technologies-ia-intelligence-artificielle-comment-chatgpt-mettrait-fin-a-la-guerre-en-ukraine-2253948.html

Vijesti

PONOSAN NA KORJENE Najtrofejniji američki trener jučer dobio hrvatsko državljanstvo

Published

on

Bill Belichick posjetio Vatrene: “Ponosan na hrvatske korijene”

Gost hrvatske nogometne reprezentacije danas je bio Bill Belichick, najtrofejniji trener u povijesti američkog nogometa s osam osvojenih naslova Super Bowla.

Foto: Drago Sopta/HNS

Nakon što je uoči prijateljske utakmice između Hrvatske i Sjeverne Makedonije dobio na dar uokvireni dres s brojem osam i prezimenom Biličić na leđima, kao podsjetnik na njegove hrvatske korijene, Belichick je posjetio Vatrene poslije ručka i u ugodnom druženju usporedio neke svoje najveće uspjehe s onim hrvatske nogometne reprezentacije.

Belichick je kao pomoćni trener osvojio dva prstena s New York Giantsima, a potom je kao glavni trener poveo New England Patriotse do šest naslova prvaka. Nakon kratkog videa o njegovoj karijeri, Belichicku je dobrodošlicu ispred Saveza poželio glasnogovornik Saveza, Tomislav Pacak:

“Među nama ima dosta ljubitelja NFL-a, ali za one koji manje prate football, danas je s nama najveći trener američkog nogometa u povijesti, ili možda jednostavnije, Guardiola, Ancelotti i Mourinho u jednoj osobi. Lijepo je vidjeti koliko ističete svoje hrvatske korijene i privilegija nam je ugostiti vas ovdje u Rijeci”.

Belichick je u Hrvatsku stigao na poziv Petea Radovicha, još jednog izuzetnog uspješnog Hrvata u Americi koji je kao TV producent osvojio čak 45 Emmyja. Radovich je kratko predstavio Belichicka i dao uvod u nekoliko anegdota koje je proslavljeni trener podijelio s igračima:

“Kad su 2014. godine na Svjetskom prvenstvu u Brazilu igrali Hrvatska i Meksiko, kladio sam se kondicijskim trenerom New England Patriotsa, koji je Meksikanac, i izgubio okladu jer je Hrvatska doživjela poraz pa sam morao biti odjeven tipično meksikanski, s velikim sombrerom na glavi. Tri godine poslije vi ste, dečki, pobijedili Meksiko 2:1 pa je on morao nositi hrvatsku kapu, hrvatsku zastavu i dres Luke Modrića. Bila je to slatka osveta, ha, ha, ha…“, istaknuo je Belichick, od jučer državljanin Republike Hrvatske, koji je redovito u svojim medijskim nastupima isticao svoje hrvatsko podrijetlo i tijekom nekih najvažnijih utakmica u svojoj karijeri nosio na rukavu hrvatsku trobojnicu.

Foto: Drago Sopta/HNS

“Ponosan sam na svoje hrvatske korijene, moji djed i baka su došli u SAD 1910. godine iz Draganića i imali težak život, ali je zato moj otac, također trener američkog nogometa, uspio doživjeti svoj američki san. Jučer sam postao hrvatski državljanin, sad sam jedan od vas, bez obzira na to što ne pričam hrvatski. Čast mi je biti u vašem društvu, gledao sam jučerašnju utakmicu i zaista ste bili fantastični”.

Belichick je iz prve ruke mogao objasniti kako je u sportu najzahtjevnije uzastopno postizati vrijedne rezultate, poput Vatrenih, koji su se s dva posljednja svjetska prvenstva vraćali s odličjima.

“Često u sportu znamo čuti kako momčadi koje su došle do samog kraja, a nisu uspjele, kažu da će se vratiti sljedeće sezone, a to nije jednostavno jer moraš proći sve iznova. Jednako tako, naravno da je lakše doći do vrha, nego ostati na vrhu jer postaneš meta i jer si postavio standarde svima drugima i svi žele dostići tvoju razinu. Za mene je sve u izgradnji momčadi iz sezone u sezonu i postizanju prave razine forme kad je to najpotrebnije, u mom slučaju tijekom studenoga, prosinca i siječnja, u vašem slučaju uoči velikih natjecanja”, objasnio je Belichick.

Izbornik Dalić i kapetan Modrić uručili su Belichicku potpisani dres i potpisanu loptu, a Belichick je uzvratio potpisanim loptama za američki nogomet. 

U nekoliko rečenica objasnio je i svoj odnos s najvećim quarterbackom u povijesti NFL-a, Tomom Bradyjem.

“Tom je nevjerojatan igrač, vrlo pametan, onaj koji pokreće momčad i gradi uspjehe momčadi. Međutim, on je zadužen samo za jedan segment igre, jer kad odvojeno igraju obrana i napad. Dakle, ako momčad želi uspjeti, mora biti dobra u svim segmentima igre. Tom Brady je bio sjajan igrač u sjajnim momčadima, u društvu ostalih odličnih igrača”, zaključio je Belichick, koji se poslije obraćanja Vatrenima zadržao u kratkom razgovoru s kapetanom Lukom Modrićem, koji u hrvatskim, ali i svjetskim okvirima zaslužuje usporedbe s Tomom Bradyjem. Zbog svega što je napravio s Hrvatskom i Real Madridom. Neki će reći i zbog godina, ali u slučaju obojice, i Bradyja i Modrića, one su bile i ostale samo broj.

Ipak ima jedna razlika. Brady je u 46. rekao zbogom aktivnom igranju, Luka je još uvijek na velikoj sceni. I tek mu je 38!

Foto: Drago Sopta/HNS izvor: HNS
Continue Reading

Vijesti

Nova knjiga o Chestertonovom pogledu na katoličko socijalno učenje

Published

on

Uredio predsjednik Društva Gilberta Keitha Chestertona, ‘Lokalizam’ postavlja pitanje bi li Chestertonove ideje za organiziranje društva doista funkcionirale – piše Fr. Michael Rennier

U burnim studentskim danima, kad sam bolno tražio svoj odrasli identitet, isprobao sam puno novih filozofija. Izludio bih svoje roditelje nasumičnom izjavom da sam postao socijalist ili monarhist ili anarhist. Otprilike u to vrijeme sam saznao za nešto što se zove “distributizam”. Nisam imao pojma što je to bilo osim da je imalo neke veze s ekonomijom i da su ljudi koji su bili u katoličkim krugovima bili skloni tome.

Kad god sam čuo da se govori o distributizmu, to je uvijek bilo povezano s katoličkim socijalnim učenjem, srednjim vijekom i G.K. Chestertonom. Tijekom tog vremena prije mog obraćenja, sve katoličko još mi je bilo tajanstveno i donekle odbojno. Iz tog razloga, iako sam čitao nešto Chestertona i sviđao mi se njegov rad, nikad se nisam potrudio dublje čitati o njegovim idejama o distribuciji.

Promjena imena i nova knjiga

Pretpostavljam da čak ni unutar same Katoličke crkve koncepti koji leže u osnovi distribucije nisu široko shvaćeni. Samo ime je čudno. Je li distribucija politička filozofija? Neka vrsta krštene verzije socijalizma? Zahtijeva li to okretanje protiv bogatih i raspodjelu njihove imovine drugima putem kaznenih poreza ili sile? Možda ova nerazriješena pitanja pomažu objasniti zašto bi nestalo malo katolika izvan predanih chestertonovaca označilo sebe kao distributiste.

Chesterton Society želi sve to promijeniti. Konkretno, Dale Alquist predvodi inicijativu za točnije preimenovanje distributivnih načela kako bi ljudi zapravo mogli shvatiti o čemu se radi. Njegov prijedlog je da se to jednostavno nazove “lokalizam”.

Alquist objašnjava svoje razmišljanje u uvodu u Localism: Coming Home to Catholic Social Teaching (Lokalizam: Povratak doma katoličkom socijalnom nauku) iz Sophia Institute Pressa. To je jedna od knjiga na Aleteijinoj ljetnoj listi knjiga za odrasle 2024.

Nije politička filozofija nego način života

Prvo, iako se lokalizam bavi načinom na koji su ljudske zajednice uređene, to nije politička filozofija koja bi se mogla naći u bilo kojoj knjizi ili kojoj bi se pridržavala određena politička stranka. Lokalizam ne zagovara nikakav određeni oblik vlasti ili političara. To je način života namijenjen svima, bez obzira na društvene slojeve, društvene klase, količinu bogatstva i nacije.

Općenito govoreći, ideja iza lokalizma prilično je jednostavna, toliko da mi se, kad sam je prvi put čuo, učinilo da nije ništa više od zdravog razuma. Lokalizam je ideja da vlasništvo nad dobrima, zemljom, poslom, imovinom i slobodom treba distribuirati što je moguće šire na što je moguće više ljudi. Ova zajednička dobra ne bi trebala biti prikupljena u posjed vrlo malobrojnih.

U praksi se ova ideja pretvara u podršku lokalnim zajednicama, obiteljima i vlasništvu malog poduzetništva. Izgleda kao da imate vlastiti vrt, snažnu lokalnu zajednicu, inicijativu da budete kreativni i štedljivi kako biste svoj dom učinili lijepim i sposobnost da zaradite za pristojan život bez nepotrebnog miješanja vlade. Lokalizam djeluje po katoličkom principu supsidijarnosti, što znači da sve što se može učiniti na lokalnoj razini treba ostati na lokalnoj razini.

Iz tog razloga, lokalizam se suprotstavlja socijalističkoj kolektivizaciji ili drugim oblicima društvene organizacije gdje bi sile poput nacionalnih vlada, globalističke kontrole gospodarstava ili velikih kapitalističkih poduzeća koncentrirale vlasništvo među manje ljudi.

Korijeni lokalizma

Mnogi su iznenađeni kada otkriju da lokalistička načela postoje već dugo vremena i imaju katolički pedigre. Papa Lav XIII tvrdi u svom iznimno utjecajnom društvenom dokumentu, Rerum Novarum, napisanom 1891., da što više ljudi zaslužuje imati priliku postati vlasnicima. Ovaj koncept vlasništva uključuje posjedovanje dijela proizvodne imovine, mjesto u sindikatu, malo poduzeće i, da, čak i vlasništvo nad donošenjem zakona, izborom političkog vodstva i načinom na koji zajednica upravlja sama sobom.

Kako objašnjava Lav XIII., Crkva podupire promicanje ljudskog dostojanstva, što uključuje ali nije ograničeno na ekonomsku i društvenu slobodu. Obitelj i mjesna župa naša je najvažnija društvena jedinica. Svaka politička intervencija koja ih slabi je preuzimanje vlasti koja nije pošteno zaslužena.

Pozivanje na razgovor

Lokalizam je pokušaj da se Chestertonove zdravorazumske ideje ponovno učine široko dostupnima. Namijenjeno je potaknuti razgovor. Ne razgovor o određenoj političkoj teoriji ili političkoj stranci, već o tome kako mi kao pojedinci živimo svoje živote. Svi bismo trebali imati pravo glasa u tome što će nam se dogoditi i kako ćemo koristiti svoje slobode doprinosa općem dobru.

Za mene to znači ulaganje velike većine moje energije u moju obitelj, moj brak, moju župu, moj grad i dobro djelo koje mi je Bog osobno dao da izvršim. Ne gubim vrijeme brinući se o stvarima koje su izvan moje mogućnosti promjene. Umjesto toga, uzgajam maline, kupujem lokalno, podržavam privatno katoličko školovanje i školovanje kod kuće i glasam na lokalnim izborima. Ova mala mjesta, naši domovi i obitelji, kaže Chesterton, mjesto su gdje će se “sačuvati sjeme civilizacije”.

Vrijednost štedljivosti

Zbog potpune transparentnosti, napisao sam esej koji je uključen u Localism. Moj esej govori o tome kako je štedljivost kreativna i lijepa. Kada koristimo svoje talente za izradu dobrih i korisnih predmeta za naše domove i župe, oni na kraju ispadaju puno ljepši od ekvivalenta masovne proizvodnje. Lokalni napori, na primjer, izravno su odgovorni za zapanjujuće veličanstvene katedrale gotičke Europe. Te su bogomolje uglavnom rezultat lokalnih obrtnika koji su radili u zajednicama koje su njegovali, i kao takve te katedrale stoje kao spomenici ljubavi.

Pročitao sam sva poglavlja u Localismu i potpuno sam uživao u svakom prilogu. Eseji su različiti, ali postoji zajednička tema: da lokalizam nije apstraktan, kompliciran, okrenut unatrag ili naivan. Upravo suprotno, to je put naprijed. To je najpotpuniji zagrljaj našeg upravljanja kako bi ova zemlja procvjetala i odražavala Božju ljepotu. Pročitajte ovu knjigu ako ste zainteresirani za praktične savjete kako živjeti kreativnije, s više slobode i više radosti u životu koji vam je dan i koji je jedinstveno vaš.

Fr. Michael Rennier/Altea

Continue Reading

Vijesti

“Crkvene neobičnosti”: Héctor Agüer, ex.nadbiskup La Plate, pokušava razumjeti što se događa u argentinskom episkopatu pod Franjom

Published

on

Odgovarajući pridjev je “čudan” (“rijedak”), koji u rječniku ima nekoliko značenja; Ja biram jedno: neobično je ono što ima malu gustoću i postojanost. Iako se također odnosi na izvanredne i ekstravagantne stvari – piše nadbiskup La Plate u miru Héctor Agüer, na blogu Rorate Caeli.

[La Plata, Argentina: Katedrala Bezgrešnog začeća na središnjem trgu Moreno]

Mislim: čudno je što je Papa Argentinac, čudno je i to što više od desetljeća nije imao brige posjetiti svoju domovinu. Ivan Pavao II. (Wojtyla) i Benedikt XVI. (Ratzinger), čim su izabrani, prvo putovanje odvelo ih je u domovinu, odnosno Poljsku i Njemačku. Pročitao sam u “La Prensa”, novinama iz Buenos Airesa: “Franjo je otkrio da bi želio doći u studenom ili početkom 2025.”. Pod tim naslovom, novine navode da je Papa “komentirao da je u njegovim planovima putovati u Argentinu ili krajem studenog ili početkom 2025. godine”. Po onoj staroj poslovici “misli krivo i bit ćeš u pravu”, usuđujem se pomisliti da neće doći, a razlog mu iznosim: zna da mu baš i neće ići. Možda griješim, naravno, ali ovo moje mišljenje odgovara 46 godina starom poznavanju Jorgea Bergoglia.

Franjin pontifikat pun je neobičnosti. U ovoj ću bilješci skrenuti pozornost na jednu od njih. Monsinjor Gabriel Mestre bio je biskup Mar del Plate, kasnije unaprijeđen u Metropolitansku nadbiskupiju La Plate, gdje je ostao osam i pol mjeseci. Fikcija, koja je uobičajena u rimskim visinama, svedena je na vijest: “Sveti je Otac prihvatio ostavku na pastoralnu vlast Metropolitanske nadbiskupije La Plata, koju je podnio Njegova Preuzvišena Ekselencija, Abp. Gabriel Antonio Mestre”. Nisu dani daljnji detalji. Istina je da je Papa od njega tražio ostavku; grubo rečeno: izbacio ga je.

Ova je vijest ožalostila svećenike La Plate, koji su strpljivo podnosili petogodišnji mandat Víctora Manuela Fernándeza, papinog prijatelja, sada kardinala i koji zauzima dužnost koju je godinama obnašao ugledni teolog Joseph Ratzinger, kasnije Benedikt XVI. Za nešto više od osam mjeseci, Mestre se pojavio kao nadbiskup koji će učiniti ono što Fernandez nije. Znam o čemu govorim: bio sam nadbiskup La Plate dva desetljeća. Pogled koji imam na slučaj nije samo crkveni, nego i politički.

Abp. Mestre, u vrlo iskrenom i srdačnom pismu, prepričava situaciju, neobičnost koja ga je učinila žrtvom: „U Vječnom gradu, nakon što se suočio s nekim drugačijim percepcijama s onim što se dogodilo u biskupiji Mar del Plata od studenog 2023. do danas, Papa Franjo me zamolio da se povučem sa stolice Mar del Plata. S dubokim mirom i potpunom čistom savješću pred Bogom kako sam postupio, vjerujući da nas Istina oslobađa (usp. Iv 8,32) te sa sinovskom i teološkom poslušnošću Svetom Ocu, odmah sam napisao svoju ostavku koja je prihvaćena… i javno objavljena danas (27. svibnja 2024.)”.

Čudno je to što se čini da je odvojen od nadbiskupije zbog onoga što se dogodilo u Mar del Plati dok je Mestre bio biskup. Jesu li onda pogriješili što su ga promovirali? Rimskoj lažnoj laži, koja ima duboke korijene, sada je pridodana isusovačka navika: ta lažna diskrecija rađa ishitrenu sumnju, koja obično ima dvije teme: financijske ili seksualne probleme. Volio bih znati je li kardinal Fernandez, koji je, kao što rekoh, Papin prijatelj, imao ikakve veze s ovom ludom aferom. Biskupi su nasljednici apostola, s njima se ne može postupati kao sa školskom djecom. “Istina nas oslobađa”; sada već bivši nadbiskup ima pravo. Rim se argentizirao, na sramotu Argentinaca, i zamračuje slobodu, koja je Božji dar.

Drugom sam prilikom spomenuo odnos između Petra i Pavla; sinovska poslušnost zahtijeva očinstvo koje je iskreno i poštuje bratstvo. Pavao je priznao Petrov autoritet, ali Petar je zauzvrat priznao jedinstveni poziv koji je Apostol naroda primio od Uskrsloga. Ovdje je problem, a ne u maski toliko hvaljene “sinodalnosti”. Svećenici i drugi vjernici La Plate zaslužuju objašnjenje. Monsinjor Mestre je sentimentalno rekao: “Boli me što odlazim, boli me ostavljam vas kao pastira ove posebne Crkve koja hodočasti u La Plati, ali siguran sam da Bog ima mnogo bolje planove koje danas ne mogu do kraja dešifrirati. Uzdam se u Gospodina jer Krist je naš Mir (Ef 2,14)! Vrlo poštene riječi; Bog koji dopušta zlo ima planove koji nas neizmjerno nadilaze. U tim planovima ima mjesta za neobičnosti.

Sjetimo se tog monsinjora Gabrijela Mestre je biskup od 2017.; bibličar i profesor, dobro pripremljen za providonosnu zadaću u kojoj mitra u sebi nosi krunu od trnja. Bio bi veliki nadbiskup. Napominjem da njegovo biskupsko geslo glasi “Isus Krist je naš mir”. Dao nam je dobar primjer prihvativši u miru samovolju. Ali autori neobičnosti ne mislim da mogu uživati ​​u tom miru.

nadbiskup Héctor Agüer
Nadbiskup u miru La Plate, Argentina

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved