Connect with us

Vijesti

PRISJETIMO SE Benedikt XVI. u Parizu: intelektualno putovanje, od “panzer-kardinala” do “mislitelja Božjega”

Published

on

Kao kardinal, Ratzinger je izabran u najviše francusko akademsko tijelo; kao papa Benedikt XVI. vratio se i opet svojim kolegama govorio o Bogu.

Papa Benedikt XVI. maše dok slavi misu u Esplanade des Invalides 13. rujna 2008. u Parizu. OSSERVATORE ROMANO / AFP

Tijekom svoje gotovo osmogodišnje vladavine papa Benedikt XVI. 25 je putovao izvan Italije. Bio je prije svega “intelektualni putnik”, koji je nastojao povući jasnu liniju oblikovanja kršćanske misli i nastojao iz nje izvesti koherentan sustav. Ova duhovna i intelektualna pustolovina došla je do vrhunca 12. rujna 2008., njegovim govorom u Collège des Bernardins, ključnoj postaji tijekom njegova putovanja u Pariz.

Benedikt XVI. u Parizu

“Ovaj prvi dan bio je medijski uspjeh za papu i – iznenađujuće – popularan uspjeh u avenijama glavnog grada. Oko 18:30, na cesti za Notre-Dame de Paris, gužve su bile na snazi,” prepričao je komentator vijesti u 8 sati na France 2 te večeri.

Dana 12. rujna 2008. pariški novinari bili su zaprepašteni kad su vidjeli da je toliko mladih ljudi privukao Papa, koji je slovio kao sramežljiv — sebe je opisao kao “knjiškog moljaca” — i prilično suzdržan prema gužvi i putovanjima.

Nekoliko sati ranije, nakon službenog dočeka u Elizejskoj palači, Benedikt XVI. održao je nastupno predavanje u Collège des Bernardins. Došao je pokrenuti kulturni program ovog bivšeg samostana, koji se dugo koristio kao vatrogasni dom, a potom ga je Pariška biskupija obnovila da postane mjesto obuke i kulturne razmjene na inicijativu kardinala Jean-Marie Lustigera, koji je umro godinu dana prije Benedikta posjet XVI.

©AFP FOTO /BAZEN/ ERIC FEFERBERG Francuski predsjednik Nicolas Sarkozy i njegova supruga Carla Bruni-Sarkozy razmjenjuju darove s papom Benediktom XVI. tijekom njegova posjeta 12. rujna 2008. Elizejskoj palači u Parizu.

Pouke monaštva

Njemački papa, govoreći na savršenom, delikatnom francuskom koji iznenađuje i osvaja milijune gledatelja, predlaže putovanje u prošlost u avanturu zapadnog monaštva kao temeljnog elementa europske kulture.

“Mladi redovnici došli su živjeti ovdje kako bi naučili dublje razumjeti svoj poziv i biti vjerniji svom poslanju. Nalazimo se u mjestu koje je povezano s kulturom monaštva. Ima li nam to danas još nešto za reći , ili se samo susrećemo sa svijetom prošlosti?” pita Benedikt XVI., u promišljanju koje je istodobno akademsko i izravno.
Papa se osvrće na “veliki kulturni preokret koji je proizašao iz seobe naroda i nastajanja novih političkih konfiguracija”, objašnjavajući da su “samostani bili mjesta gdje su preživjela blaga drevne kulture i gdje se u isto vrijeme polako oblikovala nova kultura iz stari.”

Traganje za Bogom

Ali izgradnja ove kulture nije bila sama sebi cilj. U osnovi, ovi su redovnici “tražili Boga. Htjeli su prijeći od nebitnog do bitnog, do jedine istinski važne i pouzdane stvari”, kaže Benedikt XVI.

On nastavlja objašnjavajući da ova potraga za Bogom ostaje vrlo aktualan izazov, čak iu velikim, anonimnim, sekulariziranim gradovima poput Pariza, gdje je “Bog za mnoge uistinu postao velika nepoznanica.”

„Ali kao što je u prošlosti, kad je iza mnogih slika Boga bilo skriveno i prisutno pitanje o nepoznatom Bogu, tako je i sadašnja odsutnost Boga tiho opkoljena pitanjem o njemu“, tumači Benedikt XVI., dobro znajući da je dio njegove publike ateist ili agnostik.
„Ono što je europskoj kulturi dalo temelj – potraga za Bogom i spremnost da ga se sluša – ostaje i danas temelj svake prave kulture“, dodaje njemački papa, koji želi promicati kršćanske korijene Europe.

Suosjećajno uho za prestižnog “kolegu”

Među 650 prisutnih političkih i kulturnih ličnosti bili su bivši francuski predsjednici Jacques Chirac i Valéry Giscard d’Estaing, kao i različite ličnosti kao što su Robert Badinter, Jacques Delors, Max Gallo, Michael Lonsdale, Jean Tiberi, Régis Debray i Dalil Boubakeur, tada rektor Velike džamije u Parizu.

Prisutni su bili zapanjeni intelektualnom veličinom ovog akademskog pape, posebice članovi Instituta de France, koji su bili polaskani što ih je ovaj ugledni predavač nazivao “kolegama”, od kojih su ga neki i osobno poznavali.

Tadašnji kardinal Joseph Ratzinger zapravo je 1992. izabran za pridruženog stranog člana Académie des Sciences Morales et Politiques (Akademija moralnih i političkih znanosti), na mjesto broj 2, naslijeđujući bivšeg sovjetskog disidenta Andreja Saharova, koji je preminuo tri godine ranije, nedugo nakon što ga je Gorbačov rehabilitirao. Pomalo neobično, ova katedra 2, rezervirana za inozemne suradnike Akademije, također je bila katedra britanskog pisca Rudyarda Kiplinga (1865.-1936.), slavnog autora knjige o džungli.

Postavši pridruženim članom Instituta de France, Joseph Ratzinger, kasnije Benedikt XVI., dao je teologiji posebno mjesto u francuskim akademskim krugovima. Prije njega, još uvijek među stranim suradnicima, švicarski teolog Hans Urs von Balthasar zauzeo je katedru 4, s iznenađujućim nasljednikom u osobi bivšeg američkog predsjednika Ronalda Reagana. Kardinali Henri de Lubac i Roger Etchegaray također su bili naslovni članovi Akademije.

Od “Panzerkardinala” do “mislitelja Božjega”.

Sada se Benedikt XVI. vraćao u Francusku kao papa, slijedeći stope svog prijatelja i prethodnika Ivana Pavla II., koji je otišao u Pariz 1980. i 1997. Mogao je govoriti o Bogu na svjetovnom terenu i primiti toplu dobrodošlicu, u skladu s hvaljenim predavanjima koja je održao u Francuskoj kao kardinal, posebice na Sorboni uoči 2000. godine. Bio je u mogućnosti obaviti putovanje koje je Pavao VI. — papa zaljubljen u Francusku, zemlju koju je opisao kao “peć u kojoj se peče intelektualni kruh kršćanstva” — nije mogao napraviti.

Benedikt XVI. je tog petka u rujnu 2008. dao žito na mlin svojim francuskim sugovornicima koji su, čak i bez vjere u Euharistiju, trebali biti nahranjeni dobrom duhovnom i intelektualnom hranom, te su se mogli staviti u puno zajedništvo misli. s njemačkim pontifom. Čovjek koji je na početku svog pontifikata ironično opisivan kao “panzerkardinal” napokon je postao, čak i u očima općenitih medija, “Božji mislilac”.

izvor: Aleteia

Vijesti

Što to ljude na Zapadu sve više privlači istočnom kršćanstvu?

Published

on

Zadnjih godina svjedoci smo rastu popularnosti istočnog kršćanstva na zapadu. Koji je jedan od razloga tome – pita se Kyrios?

Odgovara grkokatolički svećenik o. Jason Charron… poslušajte zanimljivo tumačenje…

Continue Reading

Vijesti

Turska ‘ode’ u BRICS? Riskantan Erdoganov slalom i balansiraje između Istoka i Zapada

Published

on

Erdogan vodi riskantnu igru balansirajući između Istoka i Zapada – piše Josip Horvat na Epoha portalu

Turska bi službeno mogla postati kandidat za članstvo u multipolarnoj skupini država na predstojećem summitu BRICS+ u Rusiji. Službeno podnošenje zahtjeva za članstvo već je obavljeno. Predsjednik Erdogan ne razmišlja mnogo o jednostranoj geopolitičkoj orijentaciji svoje zemlje.

Turska je službeno podnijela zahtjev za pridruživanje skupini zemalja BRICS-a, izvijestila je novinska služba Bloomberg. Iznenađujući potez naglašava želju predsjednika Recepa Tayyipa Erdogana da redefinira globalnu ulogu svoje zemlje i stvori saveze izvan tradicionalnih zapadnih partnera.

Turska je prije nekoliko mjeseci izrazila interes za pridruživanje BRICS-u. O tom. Vrijeme je eksplozivno: zemlja je članica NATO-a desetljećima, ali u isto vrijeme održava bliske odnose s Rusijom – čak i nakon njezine invazije na Ukrajinu. Zahtjev za članstvo u BRICS-u odražava Erdoganovu viziju multipolarnog svjetskog poretka u kojem bi Turska trebala djelovati kao most između Istoka i Zapada.

“Turska može postati snažna, prosperitetna, poštovana i učinkovita zemlja ako istovremeno poboljša svoje odnose s Istokom i Zapadom”, rekao je nedavno u Istanbulu Erdogan, poznat i kao “Sultan s Bospora”. Bilo koja druga metoda neće koristiti Turskoj, već će joj naštetiti.

Približavanje zemljama BRICS-a – Brazilu, Rusiji, Indiji, Kini i Južnoj Africi – također je reakcija na zastoj pregovora o pristupanju EU. Godinama je bilo malo napretka u turskoj kandidaturi za EU, što izaziva frustracije u Ankari.

Međutim, Erdoganov vanjskopolitički kurs nije bez rizika. Neootomanska i nacionalistička orijentacija njegove politike redovito se sukobljava sa zapadnim interesima. Odnosi sa SAD-om i drugim NATO partnerima su napeti, ne samo zbog stava Turske u sukobu u Ukrajini.

Istodobno, tursko vodstvo nastoji sve opcije držati otvorenima. Krajem kolovoza turski ministar vanjskih poslova sudjelovao je na ministarskom sastanku EU-a prvi put nakon pet godina – što je bio znak dobre volje prema Bruxellesu. Najavljeno je i sudjelovanje na sastanku BRICS+ u Rusiji.

Stručnjaci vide tursku vanjsku politiku kao riskantno balansiranje. S jedne strane, zemlja želi ispuniti svoje obveze prema NATO-u, a s druge strane, graditi nova partnerstva na istoku. Hoće li ova strategija dugoročno funkcionirati, ostaje za vidjeti.

U svakom slučaju, zahtjev za članstvo u BRICS-u jasno pokazuje Erdoganove ambicije da Tursku pozicionira kao globalnog igrača. U svjetskom poretku koji se mijenja, on se oslanja na fleksibilnost i pragmatizam – čak i ako bi to moglo uvrijediti zapadne saveznike. No, zbog geostrateški povoljnog položaja svoje zemlje, Erdogan se može kockati i dopustiti si više od mnogih drugih članica.

Continue Reading

Vijesti

Sveti Grgur Veliki, papa i crkveni naučitelj (540-604)

Published

on

Dosada je u povijesti Crkve 16 papa nosilo ime Grgur. Prvome između njih povijest je dala počasni naslov Veliki. To je znak da se radi o izvanrednoj osobi čiji je utjecaj trajne vrijednosti kroz sva vremena. On je živio i djelovao u veoma teškim i složenim okolnostima – donosi TKA.

Dosada je u povijesti Crkve 16 papa nosilo ime Grgur. Prvome između njih povijest je dala počasni naslov Veliki. To je znak da se radi o izvanrednoj osobi čiji je utjecaj trajne vrijednosti kroz sva vremena. On je živio i djelovao u veoma teškim i složenim okolnostima. Pa ipak je taj rad, zahvaljujući Božjoj milosti, svečevoj neumornoj revnosti, ugledu što je proizlazio iz njegove svetosti i bogate osobnosti, njegovu izvanrednom talentu za upravu, bio izvanredan; a rezultati su njegova 14-godišnjeg pontifikata bili izuzetno veliki ne samo za njegovo nego i za kasnija vremena.

On je Petrovoj Stolici, kako na Zapadu tako i na Istoku, pribavio silan ugled. Udario je temelj odnosima s carskim vlastima u Bizantu, na bazi većeg dostojanstva i veće slobode, osobito na duhovnome području. Radio je na obraćenju Langobarda u Italiji te Angla u Britaniji. U životu je bio učitelj narodu, redovnicima, kleru i biskupima, a po smrti je to svojim brojnim pisanim djelima.

Grgur se rodio oko god. 540. u Rimu, u krilu jedne stare i ugledne rimske senatorske obitelji. U sebi je nosio najbolje vrijednosti rimske baštine. Kao rođeni Rimljanin osjećao se uvijek duboko vezan i s Rimskim Carstvom. To ga ipak nije smetalo – što je također dokaz da je bio velik duh, čovjek širokih pogleda – da svoj pogled upravi i izvan granica Rimskoga Carstva, na nove germanske narode što su nadirali prema zapadu i jugu. Svojom je oštroumnošću odmah shvatio da je zadaća rimske Crkve te narode ne samo obratiti i pokrstiti, već i u sebe uključiti, učiniti ih svojima, da se u njoj osjećaju kao u vlastitoj kući. I tako je Rim pod njegovom vladavinom postao misionarsko središte Zapada.

Od svog je oca baštinio na Siciliji veliko imanje pa mu je tako bilo moguće osnovati ondje 6 benediktinskih samostana. Jedan je osnovao u Rimu u svojoj rodnoj kući, koju je pretvorio u samostan, posvetivši ga svetom Andriji. Jedno je vrijeme bio visoki državni činovnik, rimski prefekt, a onda se nenadano god. 575. povukao iz javne službe te postao redovnik svoga rimskoga samostana Sv. Andrije. Tu se osjećao veoma ugodno, no nije mu bilo dano dugo uživati sveti samostanski mir. Papa Benedikt I. i Pelagije II. uzeše ga u svoju službu. Pelagije II. ga je zaredio za đakona te kao svog apokrizijara – nuncija – poslao god. 579. u Carigrad. Ondje Grgur ostade sve do god. 585. živeći na carskome dvoru u redovničkoj povučenosti i siromaštvu, provodeći vrijeme usred dvorske vreve i meteža isključivo u molitvi i teološkom proučavanju.

Nakon povratka u Rim živio je opet jedno vrijeme u svome dragom samostanu, no i dalje je bio Papin savjetnik i vodio brigu o njegovoj korespondenciji s Istokom. Protiv svoje volje i odlučnog protivljenja izabran je god. 590. za Pelagijeva nasljednika na Petrovoj Stolici. Njegov će pontifikat u povijesti Crkve biti jedan od velikih. Grgur je odmah od početka svoga pontifikata imao jasnu svijest o svojim papinskim dužnostima. Za biskupa je posvećen baš na današnji dan godine 590. Izabran je bio već prije i odmah je počeo djelovati. U Rimu su tada vladale velike elementarne nepogode: poplava, zatim glad i kuga. Novi je papa odredio da se održi svečana pokornička procesija kako bi se izmolilo Božje smilovanje. Kao dobar organizator naredio je da sav Božji narod sudjeluje u procesiji, ali da se pojedine kategorije okupe i svrstaju kod pojedinih rimskih crkava. Tako kler kod Sv. Kuzme i Damjana, redovnici kod Sv. Gervazija i Protazija, redovnice kod Sv. Petra i Marcelina, dječaci kod Sv. Ivana i Pavla, udovice kod Sv. Eufemije, udate žene kod Sv. Klementa, a svi drugi vjernici kod Sv. Stjepana. Iz tih su crkava svi išli moleći u crkvu Sv. Marije Velike. Tom je zgodom Grgur izrekao vjernicima svoju prvu propovijed. U njoj se kao brižan pastir potrudio da svoje ovce utješi, obodri, upravi im srce prema Bogu, koji pripušta takve nevolje da bi se ljudi obratili. Sve ih je potaknuo također na ustrajnu molitvu i pokoru.

Grgur je bio i veliki obnovitelj bogoslužja. On je dao rimskome kanonu mise, koji još i danas upotrebljavamo, konačan oblik. Od njega potječe i po njemu se zove Grgurov sakramentar. On je obnovitelj liturgijskoga pjevanja. Da li je i u kolikoj je mjeri on i tvorac takozvanoga gregorijanskog korala, to se ne može sa sigurnošću utvrditi. Osnovao je rimsku školu pjevača. Grgur je i kao papa i usred najveće aktivnosti bio velik mistik koji je neprestano žalio za smirenim kontemplativnim redovničkim životom. To je njegovoj pastirskoj službi davalo poseban čar. I nije čudo što su svi njegovi brojni duhovni spisi duboko utjecali na srednjovjekovnu pobožnost.

Grgur je pun zasluga preminuo 12. ožujka 604. Glas svetosti uživao je već za života, a nakon smrti samo se još povećao. (KTA)

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved