Connect with us

Društvo

Dan života –  “Zaštita života i pravo na život od samog začeća do biološke smrti”

Published

on

Međunarodni dan života obilježava se prve nedjelje u veljači. Ove godine obilježavamo ga u nedjelju 6. veljače 2022. od nazivom “Zaštita života i pravo na život od samog začeća do biološke smrti”.

Obilježavanjem Međunarodnog dana života želi se ljudima skrenuti pažnja na nepoštivanje ljudskoga života, na nepoštivanje naravnih zakona u današnjem svijetu. Ozakonjenjem prava na abortus i prava na smrt (eutanazija) promiče se kultura smrti, a ne kultura života. S jedne strane se deklaracijama i konvencijama (Deklaracija o ljudskim pravima, Konvencijama o pravu djeteta, Povelja o pravima nerođene djece) promiže pravo na život, slobodu, autonomiju, a s druge strane se ta prava negiraju donošenjem Izjava, deklaracija, zakona o prava na ubojstvo (nemedicinski indicirani abortus, aktivna eutanazija). Živimo u vremenu nepoštivanja ljudskoga života, dehumanizacije medicine, kada se tehnološki prenosi život, te vremenu kada se nasilno prekida ljudski život (abortus i eutanazija). Nova medicinska etika ne štiti život od njegova začetka (čina oplodnje) do prirodnog kraja. Dehumanizacija medicine se očituje kroz medikalizaciju ljudskog rađanja, procjenu kvalitete tuđeg života, prekid života loše kvalitete, čipiranje ljudi, kloniranje ljudi. Radi se o trivijalizacija života umjesto svetosti ljudskoga života. Neoliberalna filozofija negira pravo na život jer priznaje autonomiju žene (pravo na slobodan izbor, pravo raspolaganja svojim tijelom), a negira pravo embrija na razvoj i opstanak. Promiče se kultura smrt u ime navodne slobode pojedinca da radi što hoće sa svojim životom i svojim tijelom i to sve kao znak poštovanja slobode i autonomije pojedinca. Autonomija za jedne na štetu drugih! U vrijeme pandemije covid-19 svjedočili smo da po pitanju autonomije pacijenta imamo dvostruka mjerila, da se ne poštuje autonomija pacijenta. Ako se pogledaju zakoni modernih država vidimo da čovjek nigdje nije apsolutno slobodan niti apsolutno autonoman. S jedne strane se poštuje pravo žene na slobodan izbor da raspolaže sa svojim tijelom kako želi, a s druge strane se oduzima pravo embriju na njegov razvoj i opstanak. Takav pristup je u svojoj suštini kontradiktoran, nadasve neetičan i nemoralan jer sloboda izbora žene negira pravo nove jedinke na život. Embrij se ne može braniti, ne može organizirati protestne marševe, ne može davati izjave, ne može pisati prosvjede i donositi deklaracije. To što ne može embrij može čovjek koji poštuje naravne zakone, koji ima etička i moralna načela. Čovjek mora dići glas protiv kulture smrti koju je nametnula neoliberalna filozofija, protiv nepoštivanja temeljnog ljudskog prava, a to je pravo na život. Pravo na život pripada svima bez obzira na etičku, vjersku ili političku opredjeljenost. Kažu da embrij nije osoba!? Zanimljivo je da postaje osoba kada se rodi!? Nakon rođenja bivši embrij (fetus) odmah postaje samosvjestan, bira svoje ime, izražava svoje želje, izabire svoju političku i drugu orjentaciju itd.!? Ne može se negirati kontinuitet razvoja jedinke od oplodnje do rođenja pa je nužno pravno zaštititi embrij (fetus), to je civilizacijski minimum ako želimo biti civilizirani ljudi. Čovjek je osoba već po svom nastanku koja ima fizičku i duhovnu komponentu. Svesti čovjeka samo na fizičku komponetu, smatrati ga nakupinom različitih stanica je nedopustivo jer je čovjek i duhovno biće. Činom oplodnje započinje novi život, započinje razvoj nove jedinke u fizičkom i duhovnom smislu. Neoliberalna filozofija tvrdi da embrij nije osoba i da se zato može napraviti pobačaj. Međutim, još nitko nije dokazao da je embrij osoba niti da nije osoba. Mislim da to i ne će dokazati jer je to filozofsko pitanje. Liberalna filozofija tvrdi da embrij nije osoba te negira njegovo pravo na život. Onog trenutka kada se dijete porodi postaje osoba (svijest, samosvijest, memorija, sposobnost slobodnog djelovanja)!? Koliko je to novorođenče samosvjesno, slobodno? Koliko bi poživjelo bez pomoći sa strane?

Embrij (fetus) je ljudsko biće i ima pravo na život te je neprihvatljivo ubiti ga. Embrij mora imati svoja prava i nije ljudski niti moralno ukinuti mu pravo na život. Ako se zaklinjemo na humanost, moralnost, poštivanje života onda moramo zaštititi novu jedinku od začeća do prirodnog okončanja života.

Neoliberalno pravo brani autonomiju žene, a negira pravo i autonomija embrija. To je čin diskriminacije koji nije etički ni moralno dopustiv. Autonomija i sloboda čovjeka nisu neograničene, apsolutne što smo mogli vidjeti tijekom pandemije covid-19. Sloboda izbora nije neograničena, sloboda jedne jedinke ne smije ugroziti slobodu druge jedinke, niti društva kao cjeline. Sloboda izbora je ograničena pravom drugih, pravom zajednice. Deklaracije, konvencije, izjave na međunarodnoj razini (Deklaracija o ljudskim pravima, Deklaracija o pravu nerođenog djeteta!) proklamiraju jednakost svih. Svatko ima pravo na život! U praksi se to pravo krši ozakonjenjem abortusa (nemedicinski indicirani abortus) i ozakonjenjem eutanazije. Utvrđivanje vrijednosti ljudskog života prolazi kroz subjektivni proces onoga tko vrednuje!?

Zakoni mogu biti humani i nehumani, pravedni i nepravedni, etični i neetični, zavisno o tome tko ih donosi i s kojim ciljem. Zakonima se želi postići neki cilj bez obzira je li on dobar, pravedan, etičan. Za razliku od zakona etika gleda je li neki čin dobar ili ne, da li se čini dobro ili zlo. Etika ne gleda je li taj čin rezultat nečije autonomije. Pravo na autonomiju je ograničeno pravo izbora jer se korištenjem prava jednih ne smije ugroziti pravo drugih.

Pravo na život je temeljno ljudsko pravo pa ne treba nikakvim neoliberalnim pristupima ukidati to pravo. Priznavanje prava ženi na autonomiju da raspolaže svojim tjelom bez ograničenja je etički neprihvatljivo. Žena može prodavati svoje tjelo, može posuditi svoju maternicu za nošenje ploda, može izvršiti abortus jer je slobodna i autonomna. S druge strane koje su posljedice takvog postupanja žene? Je li takvo ponašanje u skladu s etikom i moralom? Je li prodavanje svoga tijela, iznajmljivanje i odstranjenje ploda u skladu s etičkim načelima i dobrim građanskim moralom? Nije! Ako to netko smatra civilizacijskim dosegom trećeg tisućljeća naše civilizacije treba mu se zahvaliti na takvoj civilizaciji.

Najbolji primjer da jednostrani pristup nije dobar, niti etičan je slučaj Gianne Jessen. Gianna Jessen je preživjela pobačaj, rođena je nakon neuspješnog pobačaja u klinici za pobačaje u Los Angelesu. Njena maloljetna majka došla je u osmom mjesecu trudnoće u kliniku gdje su ju savjetovali na pobačaj otopinom koja „sprži“ dijete u utrobi i ono se rodi mrtvo. Dogodilo se čudo, Gianna je rođena živa! Na jednom skupu je kazala: „Ako je abortus stvar ženinih prava, dame i gospodo, onda koja su moja prava? Toga dana nije bilo ni jedne radikalne feministkinje, koja je ustala i vikala kako su narušena moja prava. Zapravo, moj život se gasio u ime ženskih prava.”

Pravo na smrt!?

Piše se i govori o pravu na smrt! Zašto pravo na smrt, zar ne ćemo svi jednog dana umrijeti? Pod tim pravom se traži od liječnika da primjenjuju eutanaziju, da potpomažu nasilni završetak ljudskog života što je etički neprihvatljivo. Nasilni prekid života se treba smatrati ubojstvom, a ne činom milosrđa. Pravnim makinacijama se omogućava eutanazija bolesnih i nemoćnih pa čak i onih koji žele da ih se eutanazira (ima i takvih zahtjeva, jer se oni pozivaju na svoje pravo na smrt!?). Kada bolesnik, osoba koja je došla do kraja svoga životnog puta ne može sama odlučiti za njega mogu odlučiti članovi bliže obitelji! Zar to nije na tragu eliminacije nekorisnih jedača kako su to definirali nacisti? Tražiti od djeteta od 12 godina da potpiše suglasnost da ga se eutanazira, zar je to civilizacijski doseg današnjega svijeta? Nadalje, tražiti da eutanaziju provode liječnici kao sastavni dio svoga posla je uistinu neetično, nemoralno. Oni koji donose takve zakone (političari i pravnici) trebaju te zakone sami provoditi u djelo, a ne tražiti od liječnika da budu ubojice jer se na taj način medicina dehumanizira i postaje posao koji se zasniva samo na profitu.

Nema smisla provoditi beskorisno liječenje ali to ne znači da će liječnici eutanazirati bolesnika već će prestati provoditi sofisticirane metode liječenja i produžavanja životne agonije kada se više ništa ne može uraditi za bolesnika. Bolesnik će dobiti ono što je nužno, a ne će se provoditi beskorisno liječenje svim onim što nam stoji na raspolaganju. Nije isto ne poduzeti beskorisne postupke liječenja i dati sredstvo za okončanje života bolesnika (eutanazirati ga). Liječnici moraju pomoći bolesniku da umre u miru (sedacija), bez bolova (analgezija), bez patnje ali bez namjernog davanja sredstva za okončanje života! Liječnici ne smiju provoditi eutanaziju jer je to u suprotnosti s njihovim pozivom. Zadatak liječnika je braniti život od njegova začetka do prirodnog kraja bez provođenja beskorisnog liječenja, kada se više ništa ne može uraditi za bolesnika, ali i bez namjernog skraćivanja života.

Pobornici kulture smrti (pobornici pobačaja i eutanazije) agresivno nameću svoje viđenje života. Oni danas govore o individualnoj kvaliteti života i razini sreće koju pojedinac osjeća. Oni žele odrediti (mjeriti) kvalitetu života i razinu sreće pojedinca bez njega samoga! Međutim, svaka osoba treba sama procijeniti kvalitetu svoga života i razinu sreće bez uplitanja sa strane. Nitko nema pravo (ni Peter Singer, ni njegovi istomišljenici), određivati kvalitetu tuđeg života s ciljem eliminacije osobe.

Pitanje pobačaja i eutanazije je etičko pitanje, medicinsko-psihološko pitanje i pravno-zakonodavno pitanje, a nije političko pitanje. Ozakonjenje abortusa i eutanazije ne može biti mjerilo demokratičnosti nekog društva kao što nam uduge i mediji siguriraju. Dobro je uvijek dobro bez obzira tko ga čini, zlo je uvijek zlo bez obzira tko ga činio.

Ljudska prava su stvar definicije, a ne rasprave. Osoba nije objekt interpretacije niti atribucije, već definicije. Još nitko nije pružio ni dokaz ni argument da čovjek prije rođenja nije osoba i vjerojatno i neće. Država je dužna da svojim zakonima štiti osobno dostojanstvo i vrijednost svakog ljudskog bića od začeća do prirodne smrti. To su univerzalne vrijednosti!

Nedostatak poštovanja prema životu u krvavom dvadesetom stoljeću obilježili su: Prvi i Drugi svjetski rat, Hitlerovi zločini (eliminacija nekorisnih jedača, Dachau, Auschwitz i drugi), Staljinovi zločini u gulazima, Titovi zločini u Jugoslaviji, Pol Potovi zločini u Kambodži, kao i mnogi drugi.

Dvadeseto stoljeće također je obilježeno zloupotrebom znanosti i nedostatkom poštovanja prema svetosti ljudskoga života: ozakonjenje prava na pobačaj, ozakonjenje prava na eutanaziju, genetskoj manipulaciji, kloniranju, zamrzavanjem embrija, mogućnostima odabira spola, surogat majčinstvom, istraživanjem matičnih stanica, čipiranjem ljudi te prodajom i korištenjem raznih dijelova tijela.

Nažalost, živimo u vremenu u kojem nam se nameće (zakonima i medijskim terorom) kultura smrti umjesto kulture života. Ozakonjen je pobačaj, (ovdje je riječ o nemedicinski indiciranom pobačaju), i ozakonjena je eutanazija i to sve u ime navodne autonomije pojedinca, navodne slobode pojedinca, samilosne (blage) smrti, i demokracije.

Zakoni koji omogućuju hotimični (nemedicinski indicirani) pobačaj i eutanaziju nisu etični i treba ih mijenjati. Novozačeta jedinka nije zakonom zaštićena jer kažu da nije osoba. Evo jednog pojašnjenja tko je osoba: „Ljudsko biće je osoba snagom svoje razumske naravi, a ne postaje osobom snagom djelatnog vršenja neke funkcije, kao što su relacijalnost, osjećajnost i racionalnost. Bivanje osobom pripada ontološkom redu: ili je netko osoba ili nije. Status osobe ne stječe se postupnim razvojem, kao što se i ne gubi, ako se ne vrši funkcija osobe. Odsutnost (neostvarivanje ili lišenost) neke funkcije ne niječe postojanje osobe, koja to ostaje po naravi, s obzirom na ontološki preegzistira u svojim kvalitetama…“(Michele Aramini)

Je li embij, fetus osoba na to pitanje nam odgovor ne može dati bilogija već filozofija i teologija.

Znanost bez etike je opasna znanost pa je nužno poštivanje usvojenih etičkih načela pri istraživanjima, nužno je postaviti granicu koja se ne bi smjela preći (npr. ne dozvoliti kloniranje ljudi, ugradnju čipova ljudima, transplantaciju spolnih stanica). Albert Einstein je zapisao: „Znanost bez vjere neuvjerljiva je, vjera bez znanosti jeste slijepa“.

Znanje samo po sebi nema moralnu vrijednost te pozivanje samo na znanje ne može dati odgovore na složena životna pitanja. Pitanja o svrsi ljudskog postojanja, stvarnosti Boga, mogućnosti života nakon smrti i mnoga druga, nalaze se izvan dosega znanstvenih metoda. Treba napomenuti da znanost nije jedini način spoznaje, te je za otkivanje istine nužan i duhovni svetonazor (prema Francis S. Collinsu: Božji jezik).

Pravo na život od začeća (oplodnje) do prirodnog završetka je temeljno ljudsko pravo i treba ga poštovati! Za kulturu života, a protiv kulture smrti koju nam nameću!

Dr. Marko Jukić

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved