Connect with us

Vijesti

(FILM) Danas je blagdan – Svetog Ilije

Published

on

Njegovo ime u hebrejskom jeziku znači “Jahve je moj Bog”, a za tu se istinu prorok Ilija cijeli svoj život i borio.

Zaštitnik je Bosne i Hercegovine. Mnoge crkve, kapelice i groblja su mu posvećene, kao i tolika imena u našem hrvatskom katoličkom puku – prenosi Kamenjar.

Ilija je kralju Ahabu prenio poruku da će se zatvoriti nebo i da neće kiša padati dok ponovno Ilija ne zamoli Boga, jer se Ahab odrekao Jahvea i sa svojom Izabelom, ženom pogankom, se priklonio poganskom bogu Baalu. Ilija ide u potok Kerit nasuprot Jordanu i tu će mu gavran donositi kruh, a iz potoka će piti vodu.
Ilija je bio i prorok i čudotvorac. Udovici u Sarfati sidonskoj je uskrisio sina jedinca.

Ahab je tražio Iliju i pošao mu u susret, ali ne da prizna svoj grijeh nego da napadne Iliju kako upropaštava Izraela sušom.

Na brdu Karmenu su prinosili žrtvu Ilija i 450 Baalovih svećenika. Najprije su trebali oni upaliti vatru s neba i pokazati da je njihov bog pravi, a onda je trebao Ilija. Oni su vazdan vikali i zaklinjali, a uz to i Ilija im se rugao da viču jače, jer im je, možda, bog zaspao pa ne čuje. Kada su lipsali, Ilija je naredio da žrtve i žrtvenik obliju vodom, da im izgleda još nemogućnije. Potom je zazvao Gospoda i žeravnjak je sišao s neba i zapalio žrtvu. Tada je Ilija stupio na scenu i pobio svih 450 Balovih proroka i to još zapovijedajući: „Deder da nijedan ne pobjegne“(I Kralj 17,40.). Sve ih ubacio u potok Kišon.

Poslije toga se osjetio samim i napuštenim i pobjegao je od kraljice Izabele, koja mu je zaprijetila da će njemu biti sutra ono što je on uradio njenim svećenicima danas.
Gospod ga čudesno ohrabruje i daje mu hranu na putu prema Božjoj gori Horebu. Bacio je plašt na Elizeja i u plamenim kočijama je uzdignut na nebo.

Knjige Kraljeva ovo sve lijepo o njemu opisuju. Nadimak mu je gromovnik što je bio oštar i vjeran u čuvanju čistoće vjere. Isus će upravo s njim i sa Mojsijem razgovarati na Brdu Preobraženja. Njegovo štovanje je posebno izraženo u nas Hrvata, a još malo naglašenije u Bosni i Hercegovini gdje imamo desetke njegovih župnih crkava, a da ne spominjemo kapelice, groblja i druga pobožna zavjetna mjesta i kote još iz vremena Turaka.
Usput budi rečeno da ga slave i da ga se boje i da ga psuju jednako kao i mi; i Muslimani i Pravoslavci. Sve su od nas preuzeli; i ono bolje i ono gore.

Razmišljanje

Samo ime Ilija na hebrejskom znači – moj Bog je Jahve. Ilija je zacijelo jedna od najjačih figura u Starome Zavjetu. Njegov zanos za Gospodina je neusporediv, kao i žestina gnjeva koji je iskazivao na protivnike Jahveove. Djelovao je za vrijeme kralja Ahaza i kraljice Izabele (874-853) Izabela dolazi od hebrejskoga – moj bog je Baal. Već na samome početku opominje nepravednike i prijeti Božjom kaznom, ne samo takvima koji tuđe otimlju već i njihovom potomstvu.

Ahaz je bio u borbi sa Damaskom i duga suša je umanjila vojnu sposobnost vojnika, pa je tako i kraljeva mržnja prema Iliji rasla. On se skrivao u potoku Keritu gdje mu je gavran donosio kruh(17,3) i kod jedne udovice kojoj je umnožio kruh i ulje u Zarepti, pošto joj je uskrisio sina jedinca.

Poznat je događaj sa brda Karmela kada su prinosili Baalovi svećenici žrtvu, a on ih je izrugivao. Pošto je on prinio žrtvu i Gospod je na njegovu molbu zapalio, pobio je sve Baalove svećenike i ubacio ih u potok Kišon. Čak je prijetio i vikao “pazite da nijedan ne pobjegne”. Poslije ovoga ga uzima kraljica Izabela na zub i progoni ga. On poslije toga bježi i tuži se Gospodu u spilji na brdu Horebu da mu je dosta svega i da želi umrijeti, ali Gospodnji putovi su inčiji. Gospod mu se javlja u tihom lahoru čak na Sinaju i kazuje mu svoje naume.

Ilija se sudario sa kraljevskom kućom poradi Gospoda. Htio im je dokazati da je Jahve izveo narod iz Egipta i svojom čudesnom rukom ih branio i da ih jednako danas brani i čuva. To Ilija dokazuje i svojim čudesnim činima: “U ovim godinama neće biti ni rose ni kiše, dok ja ne kažem” (1Kr 17,1). Tako je bilo i na Karmelu sa poganskim svećenicima, i za Nabota koji je oteo vinograd, a nije isplatio. Ali je znao Ilija da je čovjek i da je slabašan koliko izgledao jak i oštar. U pustinji je Gospodu zavapio da ga uzme sebi pošto se umorio, ali više i obeshrabrio. On je vojevao za Gospoda i pobio tolike poganske svećenika, a da je poslije toga morao bježati i nitko ga nije zaštitio. Međutim, ovo ga povezuje sa Mojsijem na istome brdu Sinaju gdje Mojsije razgovara s Bogom u jednom teškom tonu i nevjerici prema sebi i svojim snagama.

Tako Ilija postaje preteča budućim prorocima. Poistovjetiti će ga sa Krstiteljem (Mk 1,2-3) i da će sudjelovati povratku Isusa na zemlju (Mt 17,3). Uznesen je na nebo u ognjenim kolima koje su vukli ognjeni konji. Otuda mu i ime Gromovnik.

Na Gori preobraženja Isus razgovara sa Mojsijem i Ilijom. Zašto baš njih dvojica?! Oni imaju mnogo zajedničkih osobina u revnosti za Gospoda i u borbi sa ljudima.

Zaštitnik je Bosne i Hercegovine. Mnoge crkve, kapelice i groblja su mu posvećene, kao i tolika imena u našem hrvatskom katoličkom puku.

Posebno se kod svih cijeni njegova odlučnost u obrani vjere i istine. On je uistinu vojevao i revnovao za Gospodina. Uza sve nedaće i nevolje je bio Gospodinov. Nije se izvlačio niti za sebe tražio lažne razloge već je išao zacrtanim putem kako mu je Gospod rekao. Zato mu je kao takvomu povjerovala i ona siromašna udovica u skrajnje sirotnim uvjetima, ali su njegovu snagu okusili i Jahveovi protivnici. Znao je biti miran i dostojanstven kao ovaj slijedeći crni gospodin student iz primjera, ali je znao biti oganj i mač.

Advertisement

Vijesti

Svi Sveti – Eno velikoga mnoštva blaženih i sretnih!

Published

on

U jednom danu u godini Crkva misli na Sve Svete. Tko su oni? Tko je svet? Kako se postaje jedan od njih? Na današnji dan kada pohađamo grobove naših pokojnika, valja se osvrnuti tko su zapravo sveti i posljedično tome – što je smisao ljudskog života gledajući kroz prizmu svetosti na koju Bog (i Crkva) poziva svakog vjernika, a osobito na današnji dan.

“Nakon toga vidjeh: eno velikoga mnoštva, što ga nitko ne mogaše izbrojiti, iz svakoga naroda, i plemena, i puka, i jezika! Stoje pred prijestoljem i pred Jaganjcem odjeveni u bijele haljine; palme im u rukama. 10Viču iza glasa:
»Spasenje Bogu našemu
koji sjedi na prijestolju
i Jaganjcu!” (Otkrivenje 7, 9-10)

Ovaj tekst iz Svetog Pisma, gdje veliki broj otkupljenih označava puninu života spašenih (svetih) jest nadahnuće za današnje razmišljanje nad svetkovinom Svih Svetih: tko je svet i tko će biti u mnoštvu spašenih, kakve to veze ima s mojim (našim) sadašnjim životom na ovome svijetu i konačno s blagdanom Svih Svetih?

Biti sretan

Sjećate li se bajke “Ivanova sreća”? Mladić je dobio od svoga učitelja veliki komad zlata kao nagradu za svoje služenje kroz sedam godina. Nakon sedam godina želio se vratiti svojoj majci. Bio je vrijedan i pouzdan. Na putu do majke puno se toga dogodilo. Protiv svakog razuma on mijenja zlato za konja, konja za kravu, kravu za svinju, svinju za gusku i gusku za brusni kamen. Kamen mu upada u bunar i više nema ništa. Nakon što je sve izmijenio osjećao se sretan i zadovoljan dok nije otkrio da izmjena ima i drugu nepovoljnu stranu. Kad je napokon došao k majci i nema više ništa, ipak se osjećao sretan.

Usprkos svoj nelogičnosti ova nam pripovijest želi približiti istinu. Što nas čini sretnim? Mladić je otkrio, da uz materijalne vrijednosti ima i drugih vrijednosti. I s drugim vrijednostima treba se znati ophoditi, inače one ne koriste ništa. Prava sreća leži na drugoj razini. I mi se čudimo kako je taj Ivica mogao biti sretan.

Biti blažen

U evanđelju slušamo o blaženstvima. Isus hvali siromašne, žalosne, nemoćne, gladne, milosrdne, ljude čista srca, mirotvorce i progonjene i naziva ih blaženima. Riječ blažen još više je nego sretan. Ona obećaje trajnu sreću (a potraga za njom je upravo smisao ljudskog života op.). Iza toga stoji logika protiv svakoga razuma. Isus temelji svoja blaženstva s uputom na kraljevstvo Božje, odnosno na nebeskom kraljevstvu. Tamo se broje druge vrijednosti nego što su ove koje su nam povjerene u životnom iskustvu.

Isus time ne bi htio tješiti gubitnike na ovome svijetu ili im ulijevati lažnu nadu u bolji budući svijet nakon smrti. Novi život, vječni život, već je počeo, mi smo usred kraljevstva nebeskog, kraljevstvo Božje je među nama. U ovom Božjem kraljevstvu vrijede druge mjere vrijednosti. Isus nas poziva da učimo na nov način i da te druge vrijednosti preuzmemo i učimo cijeniti u našem sadašnjem životu.

Mi trebamo paziti da nam poznate vrijednosti kao što su zlato, bogatstvo, blagostanje, karijera, ljepota, održavanje kondicije itd. ne zavrte glavom i da mi od toga očekujemo trajnu sreću ili blaženstvo.

Sveci i blaženici

Sveci su ljudi, koji su već prispjeli u taj novi svijet kraljevstva Božjega (koji tek treba u punini se ostvariti u zagrobnom životu). To je nebrojeno mnoštvo, kako smo čuli u čitanju knjige Otkrivenja. Za nas su sveci mnogi koji su dostojni povjerenja, koji su živjeli blaženost naviještenu od Isusa, iako nisu službeno proglašeni svetima ili blaženima.

Osvjedočeni smo da su to mnogi – svi oni ljudi koji su nam u životu prirasli k srcu. Ako i mi s njima dijelimo novi vrijednosni svijet kraljevstva Božjega, i mi ćemo se opet naći u zajedništvu svetih. Do tada su Isusova blaženstva za nas žive prije svega zahtjev.

Vrijedi otkriti red vrijednosti kraljevstva Božjega, cijeniti ga i uvrstiti ga u naš život.

Izvor: franjevci-split.hr | hu-benedikt.hr (stariji članak)

Continue Reading

Vijesti

‘ZAVJERA’ Entitet iz sjene: Tko stvarno kontrolira ‘svjetske moćnike’?

Published

on

U kompleksnoj mreži globalne moći, iza fasade demokratskih institucija i korporativnih struktura, postoji sila koja nadilazi pojedinačne milijardere, političare i međunarodne organizacije – donosi Logicno.com.

Taj nevidljivi entitet, kako ga mnogi analitičari nazivaju, nije pojedinac niti javno poznata organizacija – to je sofisticirani sustav kontrole koji povezuje naizgled nezavisne centre moći u jedinstvenu upravljivu cjelinu.

Anatomija nevidljive moći

Ovaj entitet ne djeluje kroz tradicionalne kanale moći. Umjesto toga, on orkestrira događaje kroz složenu mrežu fondacija, think-tankova, međunarodnih organizacija i korporativnih struktura. Njegova moć ne proizlazi iz javnog autoriteta, već iz sposobnosti da koordinira aktivnosti naizgled nezavisnih aktera prema zajedničkom cilju.

Kada promatramo globalne događaje posljednjih desetljeća, primjećujemo zabrinjavajući obrazac. Bilo da je riječ o financijskim krizama, zdravstvenim krizama ili geopolitičkim tenzijama, reakcije diljem svijeta pokazuju nevjerojatnu razinu koordinacije. Ova sinkronizacija nije slučajna – ona je proizvod pažljivog planiranja i orkestracije od strane entiteta koji djeluje iz sjene.

Metodologija kontrole

Entitet koristi sofisticirane metode kontrole koje nadilaze tradicionalne koncepte moći.

Prvi sloj kontrole ostvaruje se kroz financijski sustav. Središnje banke, međunarodne financijske institucije i veliki investicijski fondovi djeluju kao produžena ruka entiteta, stvarajući ili ublažavajući krize prema potrebi. Nije slučajnost da svaka financijska kriza rezultira još većom koncentracijom bogatstva u rukama elite.

Drugi sloj kontrole manifestira se kroz mrežu fondacija milijardera. Bill Gates, Rockefelleri i drugi milijarderi nisu samostalni akteri – oni su više poput visoko pozicioniranih menadžera koji izvršavaju širi plan. Njihove fondacije služe kao legitimna fasada za implementaciju globalnih politika koje je zacrtao entitet.

Znakovi u svakodnevici

Prisutnost ovog entiteta možemo prepoznati kroz nekoliko ključnih indikatora.

Simultano uvođenje istih politika diljem svijeta, bez obzira na lokalne specifičnosti. Kada vidimo identične mjere koje se provode u različitim zemljama, često pod istim izgovorima i s istom retorikom, možemo biti sigurni da je riječ o koordiniranoj akciji.

Svjetska zdravstvena organizacija služi kao savršen primjer kako entitet djeluje. Kroz složenu mrežu financiranja, gdje privatne fondacije imaju dominantan utjecaj, ova organizacija postaje instrument za implementaciju globalnih zdravstvenih politika koje služe širim ciljevima entiteta.

Mehanizmi utjecaja

Entitet koristi nekoliko ključnih mehanizama za održavanje kontrole.

Kontrola narativa kroz mainstream medije koji su, iako naizgled različiti i nezavisni, u vlasništvu malog broja korporacija koje su pod utjecajem entiteta.

Obrazovni sustav koji je dizajniran da proizvodi poslušne radnike i potrošače, umjesto kritičkih mislilaca koji bi mogli prepoznati i suprotstaviti se ovom sustavu kontrole.

Manipulacija kroz umjetno stvorene krize koje služe kao katalizator za implementaciju prethodno pripremljenih “rješenja” koja dodatno učvršćuju kontrolu entiteta.

Put u budućnost

Svijet se nalazi na prekretnici. Tehnološka revolucija, digitalizacija novca i rastuća kontrola nad osobnim slobodama stvaraju uvjete za uspostavu još čvršće kontrole entiteta nad globalnim društvom.

Međutim, prva pukotina u ovom sustavu kontrole je svijest o njegovom postojanju. Kada dovoljno ljudi počne prepoznavati obrasce djelovanja entiteta, kada počnu povezivati naizgled nepovezane događaje i razumjeti širu sliku, stvara se mogućnost za promjenu.

Moć u našim rukama

Iako se entitet može činiti svemoćnim, njegova najveća slabost je ovisnost o našem neznanju i pasivnosti. Svaki pojedinac koji se probudi, koji počne postavljati prava pitanja i tražiti istinske odgovore, predstavlja malu pukotinu u sustavu kontrole.

Budućnost nije zapisana u kamenu. Entitet, koliko god moćan bio, nije nepobjediv. Njegova moć počiva na iluziji neizbježnosti i našoj spremnosti da prihvatimo nametnuti narativ. Kada dovoljno ljudi počne vidjeti kroz tu iluziju, kada počnemo graditi alternativne sustave i mreže podrške, stvara se mogućnost za istinsku promjenu.

Ne radi se više o teorijama zavjere – radi se o pažljivom promatranju stvarnosti i povezivanju točkica koje tvore širu sliku. Entitet možda kontrolira velike sustave, ali ne može kontrolirati probuđenu svijest pojedinca. U tome leži nada za budućnost.

Continue Reading

Vijesti

Nadbiskup Aguer: Crkva mora ponovno promicati proučavanje sv. Tome Akvinskog

Published

on

Katolicizam bi trebao ponovno preuzeti svoje promicanje tomističke misli, osobito pojmova reda, istine i smisla – elemenata svojstvenih prirodnoj mudrosti, temelja kasnijeg otkrivenja.

nadbiskup Héctor Aguer

Na svom stolu imam reprodukciju portreta svetog Tome Akvinskog koju je naslikao Giotto, istodobni slikar Anđeoskog doktora koji je poznat po svojim brojnim remek-djelima. To me nadahnjuje da objasnim svoj osobni odnos sa spisima svetog Tome, koji su dominirali mojom intelektualnom formacijom, počevši od mog prvog kontakta sa Summa Theologiae. Kad sam bio školarac, otac Julio Meinvielle bio je taj koji me je uveo u poznavanje Sume kroz čitanja koja je nudio nedjeljom ujutro u svojoj kapelaniji Kćeri božanskog Spasitelja, koja se nalazila na uglu ulica Independencia i Salta u Buenos Aires. Putovao bih tramvajem iz Mataderosa da bih bio tamo u 10:00.

Kasnije, kao sjemeništarac koji je studirao filozofiju, započeo sam studij koji je uzeo u obzir aristotelovsku osnovu tomističke misli. U ovoj fazi moram priznati svoje odnose s ocem Rafaelom Tellom. Zatim sam počeo čitati komentare o etici i politici Stagirita. Ti su napori ojačali i moj latinski, koji je uvijek bio sredstvo za pristup toj literaturi. Kasnije sam se odvažio na komentare svetog Tome na evanđelja i poslanice svetog Pavla. Iz ove perspektive, komentari Ivana i Mateja otvaraju razumijevanje trinitarne teologije. U ovoj fazi moje intelektualne evolucije, naravno, svojoj sam tomističkoj bazi dodao nešto znanja o modernim autorima, posebno Kantu, Hegelu i Bergsonu.

Naučio sam povijesno proučavanje srednjovjekovne filozofije od metodologije oca Eduarda Briancesca, stručnjaka za svetog Anselma. Sudjelovao sam na seminaru o Anselmovoj moralnoj teologiji (“Istina, sloboda volje i pad đavla”), koji je istraživao načela moralne teologije i njezine filozofske temelje. Sveti Toma često citira svetog Anselma. Metoda se sastoji u neumornom ispitivanju teksta tako da on svoju strukturu očituje izvan sadržaja svakog pitanja.

Koje su prednosti proučavanja sv. Tome? Ništa manje od kršćanske formacije i ukusa za prirodnu i nadnaravnu mudrost. Prije svega ukazujem na temeljni element: red uma, svjetlo svega života. Ne zadržavam se na značenju i analognoj uporabi pojma ordo; upravo taj koncept daje puno značenje ljudskoj stvarnosti. Jer, prije svega, Bog je red u svojoj trojstvenoj dimenziji, u otajstvu otkupiteljskog Utjelovljenja. Red je ekvivalentan istini i značenju, intelektualnom razumijevanju i njegovoj analogiji u osjetilnom znanju i temeljima života, djelu božanskog stvaranja. Ti elementi imaju neslućenu relevantnost pred fragmentarnom i stoga površnom kulturom. Strpljivo proučavanje tomističke teologije i njezinih filozofskih temelja može se osloniti na obnavljanje Akvinove metafizike Cornelija Fabra u njegovim radovima o pojmu sudjelovanja. Bog je ipsum esse per se subsistens – samoopstojeće biće – a Njegovo stvaranje je sudjelovanje bića, prirode i milosti.

Katolička sveučilišta trebaju prepoznati važnost tomizma i uključiti čitanje Sume u svoje teološke tečajeve, umjesto da gube vrijeme čitajući aktualne autore čija je svrha zahvaćena sekularnom kulturom.

Važnost tomističke formacije javlja se u suočavanju s aktualnim kulturnim problemima na Zapadu – s dugim procesom sekularizacije od Lutherovih prijedloga do razvoja ideologije Francuske revolucije. Tako smo došli do nestanka i odsutnosti Boga iz osobnog i društvenog života. Vjerska prostracija Zapada javlja se, prije svega, u usporedbi s islamskim svijetom, u kojemu je religijska dimenzija faktor identiteta. U tom kontekstu javlja se moguća potreba za kulturnom borbom. Nije nužno da ovo bude eksplicitno; dovoljna je svijest da islamizam nije svjestan procesa koji doživljava Zapad. Zapravo, nije ga briga što zapadne vođe pokreću sekularizam. Islam se i dalje predstavlja kao budućnost svijeta.

Ova perspektiva predstavlja izazov za Katoličku crkvu, čak i ako je pod vodstvom sadašnjeg vrhovnog pape predana međureligijskom dijalogu, što je trivijalnost za islam budući da nastavlja svoju težnju da bude budućnost čovječanstva. Treba napomenuti da islam nije ograničen na religijsku sferu, već je kultura, koja obuhvaća način razmišljanja i predanost djelovanju.

U tom smislu katolicizam također nadilazi religiozno na cjelokupnu kulturu. Katolicizam bi trebao ponovno preuzeti svoje promicanje tomističke misli, osobito pojmova reda, istine i smisla – elemenata svojstvenih prirodnoj mudrosti, temelja kasnijeg otkrivenja.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved