Connect with us

Društvo

“Gvozdansko – Hrvatsko velejunaštvo bez svjetskog uzora”

Published

on

U organizaciju Hrvatske udruge Benedikt predstavljeno je drugo dopunjeno i izmijenjeno  izdanje monografije  “Gvozdansko – Hrvatsko velejunaštvo bez svjetskog uzora”. Autor je poznati hrvatski domoljub i publicist Damir Borovčak.

Knjigu su predstavili: prof. Radoslav Zaradić, Josip Botteri Dini, dr. Vide Popović i autor Damir Borovčak. Predstavljanje je bilo popraćeno ekskluzivnim fotografijama autora monografije.

Gvozdansko je poznato po velejunaštvu hrvatskih branitelja koji su junački branili svoj dom od turske najezde.Turci su pokušali osvojiti Gvozdansko tri puta, dva puta bezuspješno a treći put su uspjeli. Opsada je trajala od 3. listopada 1577. do 13. siječnja 1978. godine. Zadnji poziv na predaju bio je 9. siječnja 1578. na kojega branitelji nisu odgovorili. Branitelji nisu pristali na predaju pa su Turci osvojili grad 13. siječnja 1578. Kada su Turci ušli u grad nije bilo nikakva otpora jer zbog silne hladnoće su se izmoreni i gladni branitelji i stanovnici smrznuli. 

Hrvatsku utvrdu Gvozdansko osnovali su velikaši Zrinski zbog obrane od turske najezde na Hrvatsku i Europu. Nakon pada Dvora (tadašnjeg Novigrada) 1556., Gvozdansko se našlo na udaru Turaka.

Gvozdansko je svijetli primjer kako se brani svoj dom, domovina i vjera.

Damir Borovčak je svojom knjigom “Gvozdansko – Hrvatsko velejunaštvo bez svjetskog uzora” i obilježavanjem dana sjećanja 13. siječnja otrgnuo zaboravu junaštvo hrvatskih branitelja. Organizator je hodočašća, ove godine je bilo 10 hodočašće u Gvozdansko. Prošle godine (2018.) je obilježena 440. godišnjica obrane Gvozdanskog na kojem su bili i članovi Hrvatske udruge Benedikt. U mimohodu sudjeluju crkveni dostojanstvenici, državni dužnosnici, predstavnici povijesnih vojničkih postrojbi i domoljubi iz svih krajeva Hrvatske. Za rasvjetljavanje povijesnih događaja u hrvatskom Pounju zaslužan je mr. sc. Ante Milinović koji je istraživao po arhivima u Hrvatskoj, Mađarskoj, Austriji i Italiji. Gospodin Ante Milinović je rasvijetlio istinu o hrvatskoj obrani Pounja od turskih osvajača i njihovih pomagača. O Gvozdanskom je pisao i hrvatski povjesničar Rudolf Horvat.

Posebno treba istaknuti da je hrvatski političar i književnik Ante Tresić Pavičić napisao najduži hrvatski ep Gvozdansko, sastavljen od 21 406 rimovanih deseteraca u 32 pjevanja. Životno djelo Ante Tresića Pavičića je nastalo tijekom tri godine (od 1937. do 1940.) a objavljeno je tek 2000. godine!   

Crtica o autoru Damiru Borovčaku

Gospodin Damir Borovčak je po struci dipl. inženjeru strojarstva. U veljači 1991. godine iz Torinta se vratio u domovinu i dao svoj doprinos obrani domovine. Tijekom 1991. i 1992., za vrijeme informacijske blokade u svijetu je širio istinu o događajima u Hrvatskoj. Radio je na poslovima humanitarne skrbi za hrvatske ratne stradalnike. Za svoj rad je odlikovan s tri državna odličja, također je dobitnik mnogih zahvalnica i priznanja.

Hrvatski domoljub, publicist, putopisac, povijesni istraživač koji je svojim radom otrgnuo od zaborava Zrin, Gvozdansko, zločin u Maceljskoj šumi i druge događaje. Autor je mnogobrojnih članaka, osvrta i reportaža. Autor je 15 knjiga i urednik više knjiga drugih autora.

Član je Hrvatskog kulturnog vijeća, suradnik HKV-portala, član Hrvatskog žrtvoslovnog društva, Udruge Macelj 1945.  i mnogih drugih. Bio je gotovo 15 godina urednik emisije Vjera u sjeni politike na Radio Mariji.

Gvozdansko je također stradalo u Drugom svjetskom ratu i u Domovinskom ratu od komunističko-četničke vlasti. Titovi partizani su na Božić 1941. ubili 55 civila koji su se vraćali iz crkve. U Domovinskom ratu četnici su u Gvozdanskom ubili 3 civila i zapalili katoličku crkvu. Danas u Gvozdanskom živi desetak Hrvata. Župna crkva je obnovljena i u njoj se vrši bogoslužje.

U mjestu Zrin partizani su 1943. godine ubili sve muškarce a žene i djecu raselili te im konfiscirali imovinu i zabranili povratak a ime mjesta jednostavno izbrisali. Zrin i Gvozdansko su primjeri etničkog čišćenja i brisanja postojanosti Hrvata u hrvatskom Pounju.   

Nažalost, hrvatsku povijest su pisali osvajači hrvatskih prostora pa malo Hrvata zna za junaštvo Hrvata u Gvozdanskon 1578. godine, malo ih zna za etničko čišćenje hrvatskog Pounja tijekom Drugog svjetskog rata i u Domovinskom ratu. O junacima Gvozdanskog se ne uči u našim školama, o zločinima Titovih partizana i zločinima četnika u Domovinskom ratu se također ne uči!?

Predstavljači  knjige su izrazili zahvalnost gospodinu Damiru Borovčaku za sve učinjeno, za istinu o junaštvu i stradanju Hrvata (Gvozdansko, Zrin, Macelj, Domovinski rat..).

„Neka ljubav prema Domovini naših branitelja u Gvozdanskom bude čitavoj Hrvatskoj trajno nadahnuće kako se treba žrtvovati za bližnje, nama danas, ali i novim naraštajima.“ Napisao je u predgovoru drugom izdanju sisački biskup Vlado Košić.

Veliko hvala gospodinu Damiru Borovčaku!

Dr. Marko Jukić (HUB)

Advertisement

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved