Vijesti
Kako prepoznati Božju volju
Bog nije bezdušni redatelj koji ravnodušno vuče konce i upravlja kazalištem, posebno glumcima kako bi ubio dosadu te oživio radnju uvijek iznova izazivajući potres, katastrofu, rat ili epidemiju. Ne postoji “knjiga” u kojoj bi sve trebalo biti upisano i posloženo – kako često pričamo u obiteljskim teološkim raspravama, najčešće nakon nekoliko zdravica – piše Maja Ivančić u HKM-u.
Takozvana Božja volja
Na temu Božje volje, postoje mnogi mitovi, nesporazumi i iskrivljenja, piše za poljski portal Katolik fr. Mariusz Pohl. Često ju poistovjećujemo s predestinacijom ili sudbinom. Kad se suoči s Božjom voljom, ljudska reakcija je rezignacija. To je izraženo poznatim uvjerenjem: “Neka bude volja neba, s njom se uvijek mora slagati”. Bog nije bezdušni redatelj koji ravnodušno vuče konce i upravlja kazalištem, posebno glumcima kako bi ubio dosadu te oživio radnju uvijek iznova izazivajući potres, katastrofu, rat ili epidemiju. Ne postoji “knjiga” u kojoj bi sve trebalo biti upisano i posloženo – kako često pričamo u obiteljskim teološkim raspravama, najčešće nakon nekoliko zdravica.
Bog nam ne želi oduzeti niti narušiti našu slobodu, On uzima u obzir naše izbore i odluke, ali od nas očekuje da dobrovoljno surađujemo u vršenju Njegove volje
U međuvremenu, svakodnevno ponavljajući nadahnute riječi molitve Gospodnje, govorimo: “Budi volja tvoja, kako na nebu tako i na zemlji.” I to je najosnovnija definicija Božje volje, to je Božji plan povijesti, red stvaranja i širok raspon prijedloga, znanih zvanja, upućenih pojedinačno svakoj osobi. Jasna razlika između Božje volje “na nebu” i “na zemlji” sugerira da razlika postoji. Božja volja na zemlji tajanstveno je ograničena ljudskom slobodnom voljom. Bog nam ne želi oduzeti niti narušiti našu slobodu, On uzima u obzir naše izbore i odluke, ali od nas očekuje da dobrovoljno surađujemo u vršenju Njegove volje. O tome ovisi sudbina svijeta, čovječanstva i svakog čovjeka.
Poziv da ispunite svoj zadatak
U slučaju stvorene prirode, Bog koristi objektivne zakone i načela, prosljeđujući na taj način stvaranju određene količine autonomije i nepromjenjivosti. U povijesti čovječanstva Bog se vodi prema onome što je zapisano u Svetom pismu, a to je plan spasenja, postupno obnavljajući ono što smo uništili kroz grijeh. S druge strane, u životu svakoga čovjeka, koji je upisan u sudbinu ljudske zajednice, Bog nam daje poziv, odnosno jedinstven skup predispozicija, očekivanja, karizmatskih darova kojima nas poziva ispuniti svoju zadaću u svijetu. Tu dolazi do izražaja Božja volja. Prvim aspektom Božje volje bave se prirodne znanosti, drugim – teologija, ali nas najviše zanima treće područje, a to je praktično prepoznavanje vlastitog životnog puta i opredjeljenja. Gospodin Bog priopćava svoju volju čovjeku, ali obično na vrlo delikatan i suptilan način, uz zalaganje našeg razuma, vjere, povjerenja i… dobre volje. Jer poziv se mora dobrovoljno prihvatiti. Čovjek mora biti voljan surađivati s Bogom, postati Božji radnik i sluga. Zatim dolaze i plodovi.
Poziv se mora dobrovoljno prihvatiti. Čovjek mora biti voljan surađivati s Bogom, postati Božji radnik i sluga. Zatim dolaze i plodovi.
Primjeri? Mnogo ih je. Prva knjiga, Isus: patnički Sluga Jahvin, s najtežom molitvom na svijetu, na usnama i u srcu – onom u Getsemaniju: “Uostalom, ne kako ja hoću, nego kao ti hoćeš.” Marija je bila ponizna službenica Gospodnja sa svojim zadatkom. Apostoli su nakon mnogih pouka i iskustava kojima ih Isus nije poštedio, konačno naučili prepoznati i ostvariti Božje planove. Kao i čitavo mnoštvo svetaca, i kanoniziranih i onih nepoznatijih, koje je Bog stavio na naš životni put.
Na sreću, uzoraka nam ne nedostaje. Njihova vjernost i poslušnost vršenju Božje volje najbolji je dokaz da su je prepoznali i ispravno izvršavali. Kako možete prepoznati Božju volju za sebe? Što nam je činiti ako želimo prepoznati Božju volju za sebe, odnosno svoj životni poziv? Prije svega treba pitati Boga tko je “začetnik” i autor ovog poziva. Samo nam on može otkriti svoj prijedlog i pomoći nam da ga realiziramo.
Ne savjetujem metodu nasumičnog otvaranja Biblije, koja se koristi tu i tamo, kako bi se tražili određeni tragovi u nasumično pogođenoj rečenici ili riječi. Naprotiv, bit će sigurnije, iako svakako teže, sustavno čitati i proučavati Sveto pismo
Odgovore i vodstvo nalazimo u Božjoj Riječi. Ne savjetujem metodu nasumičnog otvaranja Biblije, koja se koristi tu i tamo, kako bi se tražili određeni tragovi u nasumično pogođenoj rečenici ili riječi. Naprotiv, bit će sigurnije, iako svakako teže, sustavno čitati i proučavati Sveto pismo. Tada smo u stanju prepoznati određena pravila i zakonitosti koje će nam pomoći da napravimo pravi izbor životnog puta ili da donosimo ispravne odluke svaki dan. Bog nam je dao svoju Riječ kako bismo je razumjeli i mogli mudro koristiti.
Druga knjiga, gdje su napisani neki prijedlozi, otkrivajući Božje planove za mene, je moja vlastita priroda: karakter, osobnost, interesi, težnje, želje, strasti, talenti, ljubavi, uspjesi, životna povijest. Neiscrpno je to bogatstvo savjeta i znakova, općenito razumljivih i prepoznatljivih samo nama samima ili našim bližnjima. Iz perspektive nekog vremena, sve to počinje tvoriti koherentnu cjelinu, pokazujući nam jasan smjer na životnom putu.
Treća knjiga znakova i prijedloga, koja nam pomaže čitati Božju volju, jesu ljudi i svijet oko nas. Potrebe zajednice u kojoj živimo, očekivanja naših bližnjih, zapažanja i savjeti onih koji nas dobro poznaju i žele nam dobro, razni znakovi, “slučajnosti”, slučajevi i događaji, jezik su kojim Gospodin često govori, a otkriva nam Njegovu volju za nas, odnosno naše zvanje. Naravno, taj je jezik višeznačan, ponekad čak i zbunjujući, kada nismo u stanju odvojiti vlastite osjećaje, dojmove i želje od Božjih nadahnuća. Stoga je tumačenje ovih znakova ponekad nesigurno. Sumnje se najbolje prevladavaju u molitvi, gdje smo podložni vodstvu Duha Svetoga i suočavanjem s mišljenjima drugih ljubaznih ljudi.
Dođite do potpune spoznaje Božje volje
Božja volja također se očituje i omogućuje prepoznavanje u tri sfere: činjenice koje se događaju u našem životu i zahtijevaju ili čak prisiljavaju neke naše odgovore; pozive sadržane u Svetom pismu, koje trebamo razumjeti i prilagoditi okolnostima vlastitog života; i izravne volje naših nadređenih i ljudi kojima ili za koje smo odgovorni: šefova, roditelja, učitelja – ili podređenih, učenika, djece. Svaki od ovih elemenata očitovanja Božje volje nas poziva i obvezuje te je pokazatelj što nam je činiti. Obično se to pretvara u odluke, ponekad vrlo teške, jer su u suprotnosti s našim osobnim životnim planovima, željama ili težnjama. Vrijedi se više usredotočiti na riječi Svetoga pisma koje najpotpunije izražavaju Božju volju ili sugeriraju što Bog od nas traži i očekuje. To nisu uvijek konkretne i detaljne upute.
Općenito, Bog nas ostavlja same da formuliramo i donosimo odluke. S druge strane, Bog nam objavljuje opći plan spasenja kao očitovanje svoje spasonosne volje i opću pozadinu u kojoj trebamo izvršavati svoje zadaće. Dostojanstvenim djelovanjem trebamo ugoditi Bogu, donositi plodove dobrih djela i rasti kroz dublje poznavanje Boga, a time i Njegove volje. Sveti Pavao precizno formulira djelovanje usklađeno s Bogom u odnosu prema Rimljanima: trebamo preuzeti razumnu službu Božju, preobraziti se obnovom svoga uma, prepoznati Božju volju, na tri razine: što je dobro, što je Bogu milo i što je savršeno.
Prepoznavanje Božje volje zahtijeva umni napor, molitvu, proučavanje Svetoga pisma, razmišljanje
Tako također govori sv. Pavao Kološanima (1,9): trebamo doći do potpune spoznaje Njegove volje u svoj mudrosti i duhovnom razumijevanju. Ovdje se svaki put ponavljaju određeni stalni elementi: nastojanje razuma da upozna Boga i Njegovu volju; Božja služba, to jest ispunjenje onoga što smo spoznali; i proces rasta u kojem ne moramo sve razumjeti i činiti sve kako treba od početka. Do odgovarajuće svijesti, odluke i provedbe možemo doći postupno, sve dok idemo u pravom smjeru. Plod poznavanja Božje volje je u biti primjeren i u skladu s Božjom voljom, tj. poslušnost. Dakle, prepoznavanje Božje volje zahtijeva umni napor, molitvu, proučavanje Svetoga pisma, razmišljanje.
Spoznati Božju volju “postiže” se upotrebom vlastite snage. To je argument protiv raznih, polumagijskih i površnih načina “primanja” gotovih preporuka i rješenja, pripisanih navodnoj volji Božjoj, npr. razne vrste proricanja sudbine, slučajnih izvlačenja, slučajnih odluka ili čak otvarajući Bibliju nasumce. Najbolji rezultati postižu se sustavnim čitanjem i meditiranjem Biblije, a ne samo kao povremenog “proročišta”.
Prihvati i dovrši
Ne smijemo se ograničiti samo na prepoznavanje, pa čak i prihvaćanje Božje volje – moramo je ipak ispuniti, odnosno poslušati. Kaže Isus pismoznancu: “Čini to i živjet ćeš.” Božja je volja praktična obveza, a ne samo teoretska radoznalost. Nije dovoljno biti pun divljenja Božjoj mudrosti – i da ste onako usput na neki način upoznali tu mudrost. Božju mudrost treba primjenjivati, odnosno voditi u svakodnevnom ponašanju. U duhovnom životu mnogi se ljudi zaustavljaju na teoretiziranju tzv. dobre namjere. No, da bi se svima dala pravda i nada, prava, praktična i djelotvorna mudrost, to jest vršenje Božje volje, potrebne su godine, u dugom procesu sazrijevanja, rasta i učenja na pogreškama. Čovjek općenito postaje mudriji tek u starosti. Kako je dobro što je Bog tako strpljiv s nama! Često nam nedostaje tog strpljenja – čak više prema sebi nego prema drugima.
Ne smijemo se ograničiti samo na prepoznavanje, pa čak i prihvaćanje Božje volje – moramo je ipak ispuniti, odnosno poslušati
Sv. Pavao piše Rimljanima kako bismo trebali prepoznati i provoditi Božju volju na različitim stupnjevima našeg razvoja, prvo ono što je dobro, zatim ono što je Bogu milo i na kraju ono što je savršeno. To je prirodni put ljudskog razvoja, koji Bog prihvaća i strpljivo nas čeka.
Valja doista uzeti u obzir volju Božju, odnosno jedan od bitnih elemenata koji uvjetuju naše odluke. Istina je da se u profesionalnom ili javnom životu teško izravno pozivati na ono što Bog govori, jer bi i to moglo stvoriti polje za mnoge opasne zlouporabe, ali tu priznatu volju Božju treba prevesti na jezik razuma, odnosno na najmanje objektivni argument i opravdanja. Božja se volja uvijek slaže s objektivnom istinom, čak i ako nam je otkrivena na iracionalan način. Za ljude duboke vjere i osjetljive savjesti, unutar vlastitih izbora, to može biti apsolutni i odlučujući imperativ, ali za druge to mora biti opravdano racionalnim argumentima.
Unutar raznih “službenih” crkvenih zajednica, npr. u redovničkim redovima ili ustanovama, pravilo je da se Božja volja u potpunosti očituje kroz volju poglavara. Kaže se da “nadređeni može pogriješiti, ali vi nikada nećete pogriješiti kada slušate svog nadređenog.” Gospodin Isus vjerojatno ne bi tako nešto rekao, a Evanđelja zapravo ne sadrže niti jedan takav citat. Vjerojatno je više usmjeren na opravdavanje pogrešivih nadređenih nego na izgradnju osjećaja odgovornosti u zajednici.
Isus je veliku važnost pridavao razgovoru, objašnjavanju i razjašnjavanju istine. Želio je da njegovi učenici sve rade svjesno i odgovorno, da mogu razumno odlučivati, prepoznavati premise i u svemu tome imati potpuno povjerenje u Boga. Život zajednice trebao bi se temeljiti na djelovanju Duha Svetoga, koji svima otajstveno daje razumijevanje te na disciplini i redu, zahvaljujući kojima su pojedini članovi zajednice sposobni odustati od vlastitih ciljeva i podložiti se odlukama svojih nadređenih za dobrobit drugih. Ponekad su to djela herojske poslušnosti i samo iznimna vjera i pouzdanje u Boga dopuštaju nam takva djela.
Bog nam, po svojoj volji, daje dar spasenja, ali da bi se ta volja ispunila, čovjek treba taj dar prihvatiti i koristiti, a to se čini vjerom
Znakovite su Isusove riječi u Ivanovu euharistijskom govoru: “Ovo je volja Oca mojega da svaki koji vidi Sina i vjeruje u njega ima život vječni.” Božja volja je jasno definirana ovdje i u sljedećim stihovima: život vječni. No, postoje i određene okolnosti ili čak uvjeti za njezino ispunjenje, a to je vjera u Krista. Božja spasonosna volja ostvaruje se u suradnji, točnije ljudskom vjerom. Bog nam, po svojoj volji, daje dar spasenja, ali da bi se ta volja ispunila, čovjek treba taj dar prihvatiti i koristiti, a to se čini vjerom. Vjera je prihvaćanje Božjeg dara, omogućavanje provedbe spasonosne Božje volje za određenog čovjeka. Bez vjere Božja volja može ostati u sferi neostvarenih želja i nakana, jer je čovjek može spriječiti.
Normalna dnevna praksa Božje volje, izražena uglavnom u moralnom zakonu i zdravim načelima djelovanja, tiče se mnogih praktičnih i ad hoc odluka: kako postupiti u određenoj situaciji. Čovjek uči na svojim pogreškama, stječe iskustvo, razvija odgovarajuće navike, a to mu pomaže da pravilno funkcionira. To je obična, svakodnevna praksa: bezbroj odluka, sitnica, rješenja, od kojih je ponekad malo što rezultiralo. Zajedno, međutim, tijekom godina oblikuju cjelokupni tok našeg životnog puta. Velik dio tih malih odluka posljedica je nekog temeljnog izbora ili opcije. Liebert je to rekao kao prikladnu maksimu: “Nakon što sam godinama birao, moram birati svaki trenutak.” Upravo u tom najširem opsegu, uključujući cijeli životni put ili poziv, Božja je volja najvažniji čimbenik kojemu se trebamo prikloniti i koji određuje naše ponašanje. Jer nitko nas ne poznaje tako dobro kao Bog. Stoga mu trebamo vjerovati i dopustiti mu da nam predloži cilj i put. Bog ima ove prijedloge i smjernice za svakoga. Sve što trebate učiniti je pitati Ga, pitati Ga, slušati i slušati. Sigurno nećete požaliti.
Fr. Mariusz Pohl je rođen 1959. u Mogilnu, Poljska. Završio je Nadbiskupsko sjemenište u Poznańu, Poljska, za svećenika je zaređen 1987. godine. Djelovao je kao vikar u Ostrzeszówu, Lesznu i Ostrówu Wielkopolskom; od 1994. godine 13 godina bio je župnik u Skrzebowi i dekan Raszkowskog dekanata. Trenutno je župnik župe sv. Martina u Odolanówu, Poljska. Propovijeda na duhovnim vježbama, svakodnevno drži homilije, objavljuje tekstove u “Katoličkom vodiču”, “Krunici”, “Guardianu”, “Catechistu” i “The Preacher’s Library”. Autor je knjiga: „Miris iskušenja, okus istine“; „Sakramenti i život“ i „Domaća ljepota“. Već dvadeset godina sudjeluje na mjesečnim biblijskim susretima sa skupinom od nekoliko svećenika i profesorom laikom.
Foto: cathopic/ Maja Ivančić/HKM Naslovna slika: Intnl. Mission Board
Vijesti
IZJAVE DJECE I ZARAZNI dječji smjeh: Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji…
Više volim maminu sestru nego svoju. Mamina sestra mi je teta, a moja mi nije ništa!
Na mame se ne galami, one su korisne.
Kada se dvoje zaljubljenih prvi put poljubi, odmah se sruše i ne ustaju najmanje sat vremena, a i više.
Poluotok je otok koji još nije dokraja napravljen.
Baka je debela zato što je puna ljubavi.
Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji.
Djevojčice ne mogu stojecki piškiti, jer se nemaju za što držati.
Kada baku bole zubi, ona njih jednostavno ostavi u caši.
Ja nemam više baku, nju su posadili na groblju.
Na Marsu ima života. Ali to je samo hipotenuza.
Da bi bila dobra, medicinska sestra mora biti potpuno sterilna.
Doktori kažu da su smrtonosne bolesti najgore.
Kad se moj mlađi brat rodio, morali su ga staviti u akumulator.
Leptir je insekt iz porodice helikoptera.
Zoološki vrt je super stvar. Tamo možemo vidjeti i one životinje koje ne postoje.
Nisam kršten, ali sam zato cijepljen.
Životno osiguranje je novac koji dobije onaj koji preživi smrtni slucaj.
Razlika izmedu sela i grada je ta što je trava na selu iz jednog dijela, a u gradu je isprekidana.
Ne znam koliko imam godina, to se stalno mijenja.
Svi psi vole vodu. Neki cak toliko da u njoj i žive. To su morski psi.
Akvarij je malo stakleno more gdje žive domace ribe.
Alimentacija je placa za djecu kada im se tata odseli.
Papa živi u Vakumu.
Sve ribe nose jaja, a ruske cak I kavijar.
Kod nas se muškarci mogu ozeniti samo jednom ženom. To se zove monotonija.
Ne razumijem zašto se mama toliko ljuti što smo razbili vazu. Ionako je bila stara i kineska, a ne naša!
Baka nam je otišla na onaj svijet. Sad i mi imamo nekog u inozemstvu.
Marin EfaTa Croatia/fb
Vijesti
“Europa je razapinjući samu sebe odustala od svojega identiteta”
Razgovor uz knjigu „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“
Upovodu objavljivanja knjige „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“, u izdanju Instituta za europske i globalizacijske studije, ususret izborima za Europski parlament, razgovarali smo s autorom, uvijek britkim i slikovitim politologom i sveučilišnom profesorom dr. Anđelkom Milardovićem. Predstavljanje knjige održat će se 11. lipnja u 12 sati u Kući Europe u Zagrebu.
U kojem se razdoblju dogodila transformacija od voljne do bezvoljne Europe? Kako se „od volje za moći do volje za ništa“ očituje u svjetlu rata u Ukrajini, prethodno pošasti krunskoga virusa, migracija, prve ekonomske krize 2008., ako Hitchcockov „Vertigo“ kao Vaš metaforički primjer gledamo unatrag? Ili najbolje kronološki pripovijedati?
Europa odustaje od same sebe i svojih vrijednosti. Počelo je s postmodernom sredinom devetnaestoga stoljeća. Vjesnik je bio Friedrich Nietzsche. Bez njegovih djela teško je shvatiti povijest europskoga nihilizma. Uništavanje vrijednosti dogodilo se sustavno. I Heideggera je misao prethodnika „Bog je mrtav“ dovela do promišljanja da je čovjek taj koji je ubio Boga, s idejom supstituiranja, izdizanja kao nadčovjek, novi bog. Riječ je o prevrednovanju svih vrijednosti. Danas je kasno, nakon niza godina, jer je Europa u 21. stoljeću došla do točke – ništa. Ako se pak vratimo u razdoblje humanizma i renesanse, lako je pojmiti planetarnu europsku utjecajnost – preko znanosti, umjetnosti, filozofije, tehnike, vojske. Odustajanje od identiteta svojevrsno je samoubojstvo kontinenta, kao što je samoubojstvo pojedinca. Nietzscheov koncept volje za moć nije bio ništa drugo doli koncept volje za životom.
Ističete osam markera Europe na raskrižju 21. stoljeća, njihovo kormilo ili timun: prvi je marker spomenuta filozofija europskoga, ničeanskoga nihilizma; drugi je marker demografsko odumiranje; treći, posljedično, valovi migracijskih kriza; četvrti je populizam; peti umjetna inteligencija; šesti su marker globalne klimatske promjene; sedmi ciklična deglobalizacija i osmi – geopolitičko buđenje Europe, „princeze u slatkom snu“.
Uz pomoć osam markera uspostavljam dijagnozu vremena. Želio sam pokazati da se Europa u gibanju, poput nekontrolirane vožnje automobila, pojavila na raskrižju s osam linija. Odjednom je stala i shvatila da ne zna voziti u osam smjerova. Nažalost, spomenuti markeri nisu bili temom rasprave ususret izborima za Europski parlament 9. lipnja. Politika kao tehnika vladanja i instrument moći izgubila je ideju strateškoga mišljenja i promišljanja. Ono je posve izostalo u kampanjama stranaka.
Jeste li markere slutili u razdoblju nastajanja knjige, od 1997. godine? Je li krajem 20. stoljeća bilo predvidljivo, ako ne ratovi i migracije, onda to odricanje Europe od sebe same?
Ne bih rekao da se moglo predvidjeti, već je sve logična posljedica europske putanje u posljednjih stoljeće i pol. Najveći izazov ostat će njezino pozicioniranje u svijetu. Bit će sukobljavanja između ideje mira i ideje moći. Europa naginje ideji mira, no promijenile su se geopolitičke prilike i paradigme. Nema više unipolarne globalizacije amerikanizma, pojaviše se i drugi igrači, Kina, Rusija, Indija, svi žele svoj dio kolača. Dakle, okolnosti se mijenjaju, ali ne i Europa. Njezin je nedostatak to što nije država. S druge strane, završiti kao Sjedinjene Američke Države na tragu je misli španjolskoga filozofa Joséa Ortege y Gasseta koji ju je vidio kao ujedinjenu Europu. Smatrao je da isključivo državnici mogu izvući stvar. Mi danas umjesto državnika imamo TikTok političare koji listaju slikovnice na pametnim telefonima. Od njih je teško očekivati strukturno i strategijsko mišljenje. Državnici su umrli u dvadesetom stoljeću. Sada su tu birokratizirani političari, u ovom slučaju briselske provenijencije, svi izgledaju kao da su izišli iz laboratorija za kloniranje. Smijehom, govorom, metajezikom, sa zastavicama na reverima. Imaju isti mentalni i odijevajući kod. Kao da vidim mnoštvo pilića brojlera na tekućoj traci. To su djeca hiperbirokratiziranoga sustava europskoga Levijatana. Ako birokracija postane svrha samoj sebi, protiv nje se potrebno otvoreno, dakako mentalno – boriti.
Vaša je knjiga podijeljena na četiri poglavlja. U prvom razlažete sociologiju globalizacije kroz povijest i njezinu cikličnost. Što ćemo s tehnikom?
Globalizacija je stara pojava. Ako je bit globalizacije integracija i povezivanje svijeta, otkad postoje ljudi, oni su se integrirali i povezivali. Povezivanje je bilo i ostalo determinirano tehnikom. Evolucija čovjeka i tehnike je istodobna, što dovodi do zaključka da je i globalizacija. Postojale su predmoderna, moderna i današnja postmoderna globalizacija, koja je zapravo deglobalizacijska. Da je riječ o novoj pojavi, čini se isključivo zbog tehnike koja je omogućila umrežavanje svijeta na virtualan način. Tehnika je omogućila najviši stupanj integracije, na novo hrvatskom – sveobasezanja (smijeh, nap. a.). Obuhvatiti cjelokupnu zemaljsku kuglu moguće je uz pomoć tehnike, tehnologije i mreže. Društvo 21. stoljeća je mreža, na tragu naslova knjige Manuela Castellsa „Uspon umreženoga društva“.
U drugom poglavlju raščlanjujete Europu na raskrižju globalizacije i deglobalizacije kroz filozofska propitivanja. U čemu nam mogu pomoći Nietzsche, Berdjajev, Jaspers, Spengler, Gasset, Husserl, Heidegger i ostali, u prebrzom vremenu koje gotovo briše ono jučerašnje kao da nije ni postojalo? Napisali ste „Ne plači, Europo, nad vlastitom sudbinom, sama si ju stvorila.“
Oslonio sam se komparativnom metodom na relevantne tekstove između dvaju svjetskih ratova. Želio sam pokazati sličnosti u surječju s temeljnom idejom dijagnoze vremena. Jasno da su prije mene pametniji i učeniji ljudi istu stvar vidjeli u duhu svojega vremena. Umjetnu inteligenciju nije moguće razumjeti bez filozofije tehnike i filozofske antropologije. Ona je najviši simbiotički stupanj u evoluciji čovjeka i tehnike. Ali ruka je bila prvim alatom, ona je stvorila ostale alate i strojeve. Zanimljivo je iščitavati promišljanja navedenih autora o tehnici iz vizure prošlih stoljeća. Smisao drugoga dijela knjige pokušaj je usporedbe suvremenoga i onoga vremena, ali i njihova zapanjujuća sličnost.
Ističete demografsko pitanje, uspoređujući Europu s Titanicom dok svira klavir, pije se šampanjac, jede kavijar. Je li dekadencija Europe 2.0 ponavljanje istoga, sofisticiranijega, tehnološki naprednijega, duhovno nazadnijega?
Svakako. Razmjerno tehnološkom napretku civilizacija postaje masovna civilizacija, masovni čovjek, čovjek masa. Postaje sve gluplji i otuđeniji. Bilo je očekivano da tehnika, u antropološkom smislu, ostane u funkciji rasterećenja čovjeka. Ali ako ga ona otupi do idiotskoga stupnja – to je kraj pismenosti. Kraj sveučilišta, kraj svega. Možda će čitatelji pomisliti da progovaram iz pozicije kulturnoga pesimizma, ali riječ je o kulturnom surovom realizmu.
Dotičete se i važnoga migracijskoga pitanja. Vašom metaforom rečeno, smatrate li da bi Ursula von der Leyen poslušala Williama Shakespearea, odnosno Hamleta?
Bojim se da Ursula gubi utakmicu, jer je Shakespeare jači igrač u odnosu na birokratsku gospođu von der Leyen. Iako oboje stoje pred tim suvremenim migracijskim „biti ili ne biti“. Naša „Uršula“ upravlja Europom nemajući blage veze sa strateškim promišljanjem. Iza nje stoje mašinerije koje papagajski ponavljaju sadržaje s dnevnoga reda. Bilo bi drugačije kada bi se strukturno, teorijski i strateški ušlo u priču. Doista nemam ništa protiv žena, ali strašno je na koji način Ursula i naša Dubravka Šuica vode Europu.
Za što sve krivite populizam, na putu u „iliberalnu demokraciju“?
Neću ja populizam sudski tužiti, ali nastojim ga interpretirati sociološki i politološki kao fenomen i 20. i 21. stoljeća. Najprije kao riječ. Kada netko ne zna što učiniti sa sugovornikom na političkom polju, samo mu kaže da je populist. Dakle, prvo određenje populizma je etiketa. Još ju nisam dobio u moru etiketa koje su mi prišivene. Drugo, populizam je borbeni pojam. Supstancijalno, oni koji ga upotrebljavaju nemaju pojma kako je riječ o složenom konceptu. U političkim znanostima nitko populizam nije ozbiljnije obrađivao do 1967. godine, jer je držan običnom etiketom. Tada su Ghita Ionescu i Ernest Gellner objavili prvu sociološku studiju o populizmu. Najprije su ga tipologizirali. Zašto je to bilo potrebno? Jer živimo u kaotičnom svijetu u kojem imamo i kaotičan populizam. Ideja je bila kategorizirati ga i poredak suprotstaviti kaosu. Nakon što su oni napravili posao, stvar je krenula uzbrdo i nepregledno. Temeljno obilježje populizma je reaktivnost. Desni optužuju lijeve, lijevi desne. Populizam reagira taman toliko koliko ima podražaja. A koliko ima podražaja? Onoliko koliko ih nema. Važno je napomenuti i da je dobio ideologijske predmetke – desni i lijevi populizam. Karakteristično je da ima obilježje na oba pola – lijevom je to obrana klasne paradigme, a desnom obrana toposa nacije i države. U pojedinim elementima, primjerice, socijalnim, oni se čak i susreću. Još 2006. objavio sam prvu studiju kod nas „Populizam i globalizacija“. U računalu imam šezdesetak stranica teksta za budući naslov „Europska nova desnica i populizam u Europi 21. stoljeća“. Poanta je da europska nova desnica jest intelektualno i metapolitičko gorivo za desne populiste u Europi. Vidimo po primjerima u Njemačkoj i Francuskoj.
Ako se vratimo na umjetnu inteligenciju iz obzora filozofije tehnike, što je obrađeno u trećem poglavlju Vaše knjige, hoće li ona „pojesti“ čovjeka, osmišljena i „hranjena“ selektivnim podatcima?
Kako će se dalje razvijati ta simbiotička struktura, teško je pretpostaviti išta osim njezina razvoja. Hoće li poludjeti i nasrnuti na čovjeka? Imao sam male noćne razgovore s umjetnom inteligencijom. Pitao sam ju je li pametnija od prirodne inteligencije. Ona uzvraća – ja sam biće, nisam stroj. Inzistiram dalje – reci mi što će se dogoditi ako jedan dan toliko ojačaš, hoćeš li krenuti na čovjeka? E, veli ona, to već spada u polje etike. Etika bi trebala regulirati tehnosferu, da upotrijebim kovanicu recenzenta ove knjige Žarka Paića. Sve opasnosti koje postoje u odnosu na umjetnu inteligenciju, postoje otprije. Kao što postoji povijest čovjek – stroj – tehnika, tako postoji i povijest strahova. Potrebno je prihvatiti umjetnu inteligenciju kao medij napretka te da u antropološkom smislu rasterećuje čovjeka. Može postati opasnom ako naraste u instrumentaliziranu tehniku. U pravnom smislu, umjetna inteligencija ne može odgovarati ni za što. U razgovorima s pravnicima, doznajem da odgovarati mogu oni koji su pisali i oni koji upravljaju tim programom. Prednosti su umjetne inteligencije u pretraživanju baza podataka, u medicini, ekonomiji, učenju, a zamke su u njezinoj uporabi od strane moćnih struktura, koje mogu demokraciji zavrnuti glavom, napraviti SF totalitarno društvo. „Umjetna inteligencija i demokracija: Politika u doba umjetne inteligencije“ bila je tema Sedmoga foruma ICT-društva Zagreb 14. ožujka ove godine. Moguć je tehnološki totalitarizam i kraj demokracije, kao što kaže Yuval Harari. Ali, na tom putu potrebno je primijeniti markere prava, zakona i etike. Tu je, doduše, Europa otišla naprijed s raskrižja jer je donijela akt o umjetnoj inteligenciji. Kina i Rusija neće ju uvesti ni s pištoljem na sljepoočnici. Jer, to bi bio kraj autoritarnih sustava. Ne znam koliko je SAD otišao na tom području. Edukacijom kroz obrazovni sustav potencira se etička dimenzija. Zanimljivo je da se i stroj poziva na etiku, ali da se može oteti kontroli – može. Ista stvar kod različitih ljudi različito funkcionira.
Četvrto poglavlje posvećeno je buđenju geopolitičke Europe. Koji su uzroci ponavljanja, vječnoga vraćanja istomu raskrižju?
Europa je kolijevka geopolitike fokusirane na zemlju, na kopno, kao što su anglosaksonske države kolijevka geopolitike povezane s vodom. U europskoj povijesti od petnaestoga stoljeća igrana je geopolitička igra otkrivanjem svjetova i proizvodnjom kolonija. Njezino djelovanje temeljilo se na ideji moći. U knjizi prvi put razgraničujem predmet od znanosti. Važno je dogovoriti se o geopolitologiji kao znanosti, čiji je predmet proučavanja i geopolitika. Europa je imala geopolitičku priču kroz stoljeća, sa svjetskim ratovima kao vrhuncem. Prikazao sam očeve izgradnje geopolitičke episteme između dvaju svjetskih ratova. Kako je ona bila kontaminirana u Njemačkoj preko Karla Haushofera i Carla Schmitta, takvom je suspektnom i ostala, kao neka akademska disciplina, s obzirom na nacionalsocijalističku pozadinu. Tada su Amerikanci krenuli s dekontaminacijom i oživili tu priču. Pokazao sam razvoj geopolitologije nakon Drugoga svjetskoga rata u SAD-u i Europi, poglavito u Francuskoj, Njemačkoj i Rusiji. Namjerno sam uzeo Rusiju da bih povezao sa strukturom knjige, interpretirajući ju kroz djelo Aleksandra Dugina. „Zanimljivo“ je njegovo poimanje euroazijskoga svijeta i ideologije, čije utemeljenje pokušava pronaći u knjizi „Bitak i vrijeme“ Martina Heideggera. Nužno je shvatiti ideju geopolitologije u kreiranju državnih politika, jer tu se pojavljuju i akteri i faktori, u ovom slučaju i ratovi koji se vode zbog resursa.
Tko je s globalizacijom i Europom na raskrižju? Ima li uopće „policajaca“ i „regulacije prometa“?
Potreban je „policajac“, kao bog Šiva ili božica Kali s više ruku, koji bi usmjeravao promet. Vraćamo se na problem da Europa nije, a želi biti država. Ona je tip labilne konfederacije. Jedan dio suvereniteta nacionalne države stavile su pod njezinu kapu. Prihvaćaju zajednička pravila, a svaka vodi svoju politiku, kao i prije. Kako se ona može usporediti s bilo kojom državom? Teško. A mora se boriti. Kako će s Rusijom? Da je država, onda je to jedan na jedan. Ovako će između njih dvadeset i sedam uvijek dolaziti do sukoba, neće biti unisonosti. A ako prijeti opasnost, potrebno je zajedništvo. Moja je teza da Putinova Rusija neće nikada stati. Jer stane li, to je njezin kraj. Krene li ona, to je naš kraj s ovako nepripremljenom Europom. Ne zagovaram omoćavanje, ali potreban je tip novoga političkoga realizma ako želimo preživjeti. Teško je evanđeljem protiv provalnika s pajserom, jer dok se izgovori prva rečenica – već je pajser na glavi.
Dotičete se i „bolonjske šume“, doba u kojemu su power pointi smijenili čitanje knjiga, „nastava se pretvorila u dekonstruiranu semiotiku slike“.
Ako su temelj odgoj i obrazovanje, na tragu posljednjega poglavlja Aristotelove „Politike“, a dođe do odustajanja od temelja, rezultat su naraštaji zaglupljeni napretkom tehnologije. Nose mobitele, ne odgovaraju na pozive, pišu poruke, fotografiraju se i objavljuju na TikToku. Razgolićenost na društvenim mrežama ima stotine tisuća pratitelja, a Heideggerova misao može imati (ni)jednoga pratitelja. Jedino da stavimo Heideggera i Hannah Arendt, tako se može doskočiti i nastaviti banalizaciju svega. Kada ih spominjemo, oni su u međusobnim pismima bili svjesni potpune liberalizacije obrazovnoga sustava. Sve što je dijagnosticirano prije gotovo jednoga stoljeća sada kulminira. Živimo doba nove simplificirane paradigme. S vremenom je došlo do zaglupljivanja društva, uspona masa koje drže bič i udaraju po svemu što nije usklađeno s psihologijom mase. Kod nas osobe bez specifične političke težine postaju ministrima, što je dno dna.
Knjiga kao medij više ništa ne znači zatočenicima „bolonjske šume“. Jer, u izborima za zvanje ona nosi jedan bod. Perverzni sustav otišao je predaleko, do apsolutizacije STEM-a, dočim nije bitna društveno-humanistička dimenzija znanja. Kao da su znanost, tehnika i tehnologija samoj sebi svrha, bez potrebe za čovjekom. Dođem do zaključka kako ništa nema smisla. Problem je paradoksalan. Razvoj tehnike trebao je rasteretiti čovjeka, a zaglupio ga je do te mjere da je to zaglupljivanje ušlo i u obrazovni sustav. S obzirom na demografski slom, u Hrvatskoj će to postati još izraženijim problemom. Pojedini fakulteti lovit će po trgovima mlade ljude da se upišu baš kod njih. Već je danas na nekim studijima više nastavnika nego studenata. Kako ćemo dočekati mirovinu bez studentskoga „materijala“? Nije fer da svatko ide na FER (smijeh, nap. a.).
Zaključno, što mogu učiniti hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu u svjetlu Vaših zaključaka i primjera o vrtoglavici (de)globalizacije?
Jedna zvjezdica ne može učiniti mnogo među 27 država. Kao cjelina zastupnici su fragmentirani. Oni ne zastupaju svoju državu, već svoje grupacije, primjerice EPP u stankama nogometne utakmice ili PES u šetnji livadom (smijeh, nap. a.). Oni se biraju na nacionalnoj razini prema listama političkih stranaka koje su međusobno zavađene. Teško je očekivati političku reprezentaciju koja će unisono braniti nacionalne interese. Oni koji budu izabrani bavit će se pitanjima Afrike, Azije, ovisno o odboru koji ih dopadne. Više nemaju veze s bazom koja ih je gore lansirala. Riječ je o partijskoj disciplini u Europskom parlamentu, kao što je partijska disciplina i na nacionalnoj razini. Neće naši europski parlamentarci voditi računa, primjerice, o uređenju Splita ili Zagreba, već o izbjeglicama iz Somalije, kako im već bude dodijeljeno.
Preostaje nam tip snažnoga mišljenja, s utemeljenjem u filozofiji i teologiji, s obzirom na identitet. Jer filozofija je zamijenjena ugljenom i čelikom, a kršćanstvo kao sastavnica identiteta također odbačeno. Križ je simbol identiteta Europe, a ona mu se okreće kontra. I onda se čudi islamizaciji Europe. Što se imaš čuditi, Europo? Tko je tebe razapeo? Sama si to učinila.
Razgovarao: Tomislav Šovagović/HKV
Vijesti
Spomen na 1145. obljetnicu PRVOG PRIZNANJA HRVATSKE (879. – 2024.)
Spomen na 1145. obljetnicu Branimirove godine (879. – 2024.)
Spomen na 1145. godišnjicu Branimirove godine. To je spomen na međunarodno priznanje Hrvatske 7. lipnja 879., na pismo Pape Ivana VIII. knezu Branimiru, biskupu Teodoziju i hrvatskom narodu.
Pronalaskom oltarne pregrade u crkvi sv. Petra Apostola u Muću Gornjem 1871. započelo je istraživanje srednjovjekovnih lokaliteta na području Hrvatske. Oltarna pregrada iz Muća Gornjeg spade u najvažnije spomenike rana hrvatske povijesti jer je na njemu uklesano ime hrvatskog vladara kneza Branimira i godina 888. Osim u Muću Gornjem pronađeno je još pet kamenih natpisa koji spominju kneza Branimira. Kameni natpisi nađeni su u Ninu, Ždrapnju, Šopotu, Otresu, Lepuru i lokalitetu Bribirska Glavica.
Početkom 879. godine Branimir postaje hrvatskim knezom koji uspostavlja kontakt sa Svetom Stolicom. Papa Ivan VIII. obavještava Branimira da je na blagdan Uzašašća, 21. svibnja, blagoslovio njega i njegov narod na oltaru u bazilici Sv. Petra:
“Kad smo naime na dan Uzašašća Gospodnjega služili misu pred žrtvenikom sv. Petra, digosmo ruke u vis i blagoslovismo tebe i cio narod tvoj i cijelu zemlju tvoju, da uzmogneš ovdje uvijek spašen tijelom i dušom sretno i sigurno vladati zemaljskom kneževinom, a poslije smrti da se na nebesima veseliš s Bogom i da vječno vladaš.”
Papa sv. Ivan Pavao II. je 30. travnja 1979. u spomen na 1100. obljetnicu pisma pape Ivana VIII slavio s hrvatskim biskupima, svećenicima i hodočasnicioma na glavnom oltaru bazilike Sv. Petra SVEČANU SVETU MISU NA HRVATSKOM JEZIKU, što je bio prvi takav slučaj u povijesti.
Godine 1979. Održano je prva proslava Branimirove godine u gradu Ninu, 1100.-a godišnjica. Svečanu sv. Misu slavio je kardinal Franjo Šeper kao papin delegat uz sudjelovanje oko 500 svećenika, 1000 časnih sestara i velikoga mnoštva od oko 250.000 vjerničkog puka. Mnogi su došli iz svih krajeva ondašnje države u narodnim nošnjama. Opći je dojam svih izvjestitelja iz Nina bio je da se je “dogodilo čudo na Grguru”!
U nedjelju 10. lipnja 1979. na blagdan Presvetog Trojstva bio je dan zahvalnosti Presvetom Trojstvu za dar vjere u zajedništvu Katoličke Crkve. U Muću Gornjem, gdje se nalazi Branimirova zadužbina, sv. misu slavio je biskup Ivo Gugić u koncelebraciji sa 70 svećenika i u prisutnost 7000 hodočasnika.
U zagrebačkoj nadbiskupiji središnja proslava je bila u zagrebačkoj katedrali koju je slavio zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić uz sudjelovanje oko 6000 vjernika.
Danas se (7. lipnja) obilježava kao Dan hrvatske diplomacije.
izvor: Marko Jukić/Hrvatski spomenar
-
Vijesti2 tjedna ago
Rim Tim Tagi Dim – tek pohvala Baalu?
-
Vijesti1 tjedan ago
HRVATIMA GOVORI? Njemački svećenik prije 300 g. zapisao koga će svi htjeti uništiti
-
Vijesti3 tjedna ago
Fra Josip Marcelić: ŠTO JE RUACH? Duh Sveti u povijesti spasenja
-
Vijesti1 tjedan ago
Hrvatska – Sretan ti Dan državnosti!
-
Vijesti3 tjedna ago
DEMONOLOG GOVORI: Ozdravljenje obiteljskog stabla
-
Vijesti3 tjedna ago
DUŠE SVETI – DOBRODOŠAO! OBJAVA DUHA — DUH SVETI I CRKVA
-
Vijesti3 tjedna ago
“Obitelj je temelj naše budućnosti, Hasanbegović možda ipak bude dio izvršne vlasti”
-
Vijesti1 tjedan ago
Preminuo je Louis d’Alencourt ‘apostol posljednjih vremena’