Connect with us

Kultura

“NE MOŽETE POBJEDITI PATRIOTIZAM. ZATO I NE POKUŠAVAJTE!”

Published

on

/Završio se tjedan sjećanja na Vukovarsku žrtvu s kolonom onih koji su došli odati počast žrtvi i herojskoj borbi vukovarskih branitelja i vukovarskog stanovništva. Na što sam ja  mislila gledajući i slušajući ovu veliku godišnju komemoraciju i kolonu?

Svi govornici koji su se osvrtali na tromjesečnu obranu Vukovara od rujna do kraja studenog 1991, nisu propustili spomenuti smrt, veličinu, zapovjedničke sposobnosti i ljudske kvalitete Blage Zadre. No što je sa središtem obrane, stožerom obrane u kojem je bio mozak obrane, u kojem su bili zapovjednici Mile Dedaković i Mladi Jastreb? Može li rat i bitka biti bez glavnog stožera i zapovjednika???

Bez njihovog vojnog znanja i organizacije obrana Vukovara s malobrojnim braniteljima, manje od 2000 i nedostatnom opremom, imala bi katastrofalan učinak na cijelu Hrvatsku.

Kako to da nikomu od predstavnika vlasti, predstavnika medija, braniteljskih udruga, predsjedničkih kandidata, gradonačelniku  Penavi i drugima, nisu nedostajali zapovjednici obrane Vukovara Mile Dedaković i Mali Jastreb u prvom redu umjesto predstavnika vlasti koji nisu omirisali ni barut ni krv.

Ove glavne  junake vukovarske bitke jedino su o obrani grada nakon pada Grada ispitivali Josip Manolić i Josip Perković. Njihove metode ispitivanja nosit će u duši, u svijesti i na tjelu do kraja života. Nikoga drugoga u Hrvatskoj njihova priča nakon pada Vukovara nije zanimala.

Ne krije li se u ovoj činjenici sva tragedija hrvatskog naroda u slobodnoj i neovisnoj republici Hrvatskoj?

Predsjedniku Plenkoviću je trebalo veliko osiguranje. Osigurao se od koga?

Kad se Plenković pitao, tko stoji iza vukovarskog prosvjeda… evo, TU SU ODGOVORI!

On koji je zbog teške dijagnoze – malokrvnosti – napustio 1991 Hrvatsku, dobio je u europskim centrima moći transfuziju neke druge krvi različite od hrvatske, tako da na sastanku „pučana“ u Areni koji se odvijao istovremeno kad i komemoracija nije razvio ni hrvatsku zastavu, ni grb ni bilo kakav znak kojim bi gostima dao na znanje da se ne nalaze na Mjesecu nego u Zagrebu, glavnom gradu Republike Hrvatske koja je kao republika i kao neovisna izašla iz strašnog krvavog rata usred te Europe.

Nakon vukovarske šetnje u koloni, ili bolje prije nje, nije izvjestio skup o tragediji koju obilježava hrvatski narod i nije ih pozvao da se iskažu minutom šutnje u zemlji u kojoj su najavili žestoku borbu protiv populus – naroda, populizma – narodnjaštva, i nacionalizma – nacije /i države/ uz opći pljesak.

Prilažem (dolje preveden) prilog  iz Foreign Politics koji im je morao biti podijeljen i stavljen na stol.

Ovaj uvod posvećujem zapovjednicima herojske bitke za Vukovar, Mili Dedakoviću, Malom Jastrebu, koje osim što su ispitivali specijalnim metodama Josip Manolć i Josip Perković ispustio ih je ih sjećanja i Vukovar i braniteljski zbor i narod. Odajem im počast kao što sam pisala i o Slobodanu Praljku, kao velikim i slavnim predstavnicima vrhunske vojne vještine kojom se Hrvati ističu kroz cijelu svoju povijest, i kao junacima koji su predvodili sve one poginule i žive tokom tri mjeseca i koji su pod njihovim zapovjedništvom osjećali, da ako su ih ostavili birokrati u Zagrebu, nisu ih ostavili zapovjednici  u vukovarskom stožeru. Uvod napisala prof. Kornelija Pejčinović/

NE MOŽETE POBJEDITI NACIONALIZAM. ZATO I NE POKUŠAVAJTE!

2011 napisao sam jednu kolumnu za Foreign Policy „Najjača sila na svijetu.“ Ta moćna sila koju sam imao na pameti nije nuklearno zastrašivanje, internet, Bog, lady Gaga ili čak burzovno tržište dionica. To je nacionalizam.

Ideja da ljudi iz različitih plemena koji dijele isti jezik, kulturu, narodnost i samosvijest,  da takva grupa treba biti sposobna upravljati  sa sobom  oblikovala je povijest u zadnjih 500 godina na način koji mnogi još uvijek nedovoljno cijene.

Otada se ništa nije dogodilo što bi promijenilo moje mišljenje. Ako ništa, važnost razumijevanja moći nacionalizma je danas važnije nego ikad. Upravo nacionalizam je potaknuo  želju za ponovnim postizanjem nacionalne autonomije koji je povukao Britance da napuste Europsku uniju, iako vođama pokreta nije jasno kako to učiniti, i po cijenu da će napuštanje /EU/ vjerojatno Britance učiniti siromašnijim i da može dovesti do raspada čitavog Ujedinjenog Kraljevstva.

Američkog predsjenika Donalda Trumpa odvela je nacionalna nostalgija za jednom zamišljenom prošlošću (Učini opet Ameriku velikom) u Bijelu Kuću 2016 i bila je temelj protekcionističke i antimigrantske politike koja i danas čuva vjernost njegove političke baze.

Nacionalizam je os ambicioznih napora kineskog predsjednika XI JIMPING-a da Kinu učini svjtskim liderom i zajednička je nit koja ujedinjuje desno krilo europskih političara Francuske, Austrije, Italije, Madžarske i Poljske. Gdje god se pogleda stvarno se osjeća nacionalizam na djelu u današnjem svijetu.

Zašto je nacionalizam tako moćan i zašto je njegov utjecaj tako moćan?

„Nacija“ je najveća kulturalna grupacija takve vrste koja trajno okuplja svoje članove. Definiranje oznaka koje čine jednu naciju varira ali obično uključuje zajednički jezik, zajedničku kulturu, zemljopisni prostor  i zajeničku priču o zajedničkoj prošlosti. Najvažnije je da nacija kao grupa ljudi poima sebe kao konstituvinu i jedinstvenu zajednicu s posebnim identitetom. U poznatoj  frazi Benedict Anedersona,  nacije su zamišljene zajednice u kojima se potpuno nepoznati /članovi/ ipak prepoznaju i prihvaćaju jedan drugog kao pripadnike iste grupe.

Osim toga, kako John Mearsheimer ističe u svojoj novoj knjizi The Great Delusion – Velika obmana“ – moć nacionalzma počiva  dijelom  na njegovoj simboličnoj vezi s državom. S obzirom na konkurenciju i pritisku koji je svojstven svijetu  koji nema  središnjeg autoriteta, države imaju moćnu inicijativu da potiču nacionalno jedinstvo unutar svojih granica i tako čine svoje građane lojalnim i spremnijim na žrtvu kad ju država ustreba. Promicanje  nacionalizma, a posebno zajedničkog jezika pomaže u stvaranju ujednačenog gospodarstva i produktivnije populacije. Na taj način se uvečava opća državna moć.

Isto tako nacionalne grupe koje nemaju svoju državu su ranjivije u opasnosti da budu napadnute, asimilirane, progonjene. Mnogi narodi su se odlučili za vlastitu državu kao najbolji način osiguranja opstanka kao neovisne kulturalne grupe. Tragične povijesti Kurda, Palestinaca, Tamila i mnogih drugih pokazuje što se može dogoditi kad su težnje za nacionalnom državom onemogućene.

U modenom svijetu, ukratko, nacije hoće osigurati svoje vlastite države, opstanak i autonomiiju, jer države potiču nacionalizam da se osnaže i očuvaju vlastitu neovisnost. Nacionalni pokreti se nadaju uvrstiti u redove članica Ujedinjenih naroda a države čine što god  mogu da suzbiju pokrete za neovisnošću unutar vlastitih granica i stvaraju homogeno tijelo lojalnih građana. U krajnjim slučajevima  manjine su progonjene, ubijane ili preodgajane (kako se u Kini pokušava preodgojiti Ujgursku populaciju u Xinijangu) u naporu da se stvori ujednačenija  (predpostavljeno lojalnija) populacija.

Uzevši u obzir sve ove imperative može se  pojasniti zašto nacionalizam kao takav ostaje moćna i trajna snaga. I nemojte posumnjaati: Njegov utjecaj je dubok. Čak i veoma obrazovane i uglavnom skeptične osobe (kakav sam i sam) nisu imune na ove činjenice. Zašto mi je žao zbog odsutnosti američkog tima u vrhu muških i ženskih reprezentacija na Svjetskom kupu? Ne zato što poznajem bilo koga od tih natjecatelja osobno ili zato što sam obožavatelj njihovih osobnih vrlina. Oni mogu osobno biti bezveznjaci. Moja je povezanost s njima jedino jer su amerikanci. Iako sebe smatram kozmopolitom i opreznim s obzirom na zavodnički zov nacionalnog ponosa,  ne mogu mu potpuno izmaći.

Autor: Stephen M. Walt S engl. Prvela prof. Kornelija Pejčinović

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Kosinjska dolina

Published

on

By

Kosinjska dolina bit će potopljena, pod vodom bit će kuće, polja, groblja, crkve, arheološka nalazišta (istražena i neistražena). Malobrojno stanovništvo bit će raseljeno i ostat će samo sjećanje i zapisi kako je nekada bilo.

Kameni Kosinjski most, građen od 1929. do 1936. godine, zamijenio je drveni most preko rijeke Like. Most povezuje Donji Kosinj s Gornjim Kosinjem, Mlakvom, Sušnjem, Podjelarom, Kosinjskim Bakovcem, Lipovim poljem i drugim mjestima. Izgradnjom novog sustava HEP Kosinj 2 i HE Senj 2 bit će potopljena naselja: Gornji Kosinj, Mlakva, Šušanj, Podjelar i drugi zaseoci.

Gradi se Tunel Gornji Kosinj – Lipovo polje kojim će se voda usmjeriti u korito rijeke Like.

U Gornjem Kosinju je crkva sv. Antuna Padovanskog (podignuta 1692. godine) koja će biti potopljena. Na crkvi su dvije ploče: jednu ploču postavili su župnik i župljani 1983, a drugu ploču postavili su lički svećenici s narodom povodom 500-te obljetnice tiskanja Rimskog glagoljskog misala, prve tiskane knjige u Hrvata.

U Kosinju su tiskana prva hrvatska glagoljska knjiga. Prva hrvatska glagoljska tiskara bila je u starom gradu Ribniku 1483. godine. (Zvonimir Kulundžić. 1960. Kosinj – kolijevka štamparstva slavenskog juga. Zagreb.; Zvonimir Kulundžić, 1983. 500. obljetnica kosinjskog misala – prve hrvatske tiskanje knjige. Zagreb.; Ivan Mance. 2013. Kosinj izvorište hrvatske tiskane riječi. Redak. Split. ISBN 978-953-336-028-7).

„Misal po zakonu rimskoga dvora“ prva hrvatska tiskana knjiga. Tiskana je 22. veljače 1483., dvadeset i osam godina nakon Gutenbergove Biblije. Primjerak Misala iz 1483. čuva se u Samostanu franjevaca trećoredaca glagoljaša na Ksaveru u Zagrebu.

Druga hrvatska tiskana knjiga, tiskana u Kosinju 1491., jest Brevijar po zakonu rimskoga dvora, poznatiji kao Kosinjski brevijar, čiji se jedini primjerak čuva u Nacionalnoj knjižnici sv. Marka u Veneciji.

Kosinjskim krajem vladali su Brinjski Frankopani. Kosinj je opljačkan i razoren, a stanovništvo raseljeno tijekom provale Turaka 1522. i 1525. godine.

HEP planira potopiti kosinjsku dolinu (Gornji Kosinj, Mlakvu, Podjelar i druge zaseoke) te stvoriti veliko akumulacijsko jezero. Stanovništvo će biti raseljeno, za zemlju, stambene i gospodarske objekte planira se dati neka sića (navodno 12 kuna po četvornom metru ?). Neki stanovnici dobiti će zamjenske stanove u Perušiću i drugdje. Pokušaji stanovnika Kosinja (450 potpisa), župnika iz Kosinja Pere Jurčevića, Crkve, povjesničara i arheologa nisu naišli na razumijevanje u HEP-u pa slijedi raseljavanje stanovnika i potop Kosinjske doline (polja, gospodarskih objekata, groblja, crkava, i arheoloških nalazišta).

Ostat će samo sjećanje, dok bude živih iz tog kraja, i zapisi putopisaca, povjesničara i arheologa o Kosinjskom kraju.

Continue Reading

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM – 58. Vinkovačke jeseni

Published

on

By

Ove godine su se održale 58-me Vinkovačke jeseni, smotra izvornog hrvatskog folklora i tradicijske kulture. Završnim svečanostima prethodile su Dječje jeseni gdje je preko 2 tisuće malih sudionika iz 55 društava iz cijele Hrvatske prošlo ulicama grada, predstavilo svoja sela i gradove te su pokazali ljubav prema tradiciji svoga zavičaja.

Tematski su ovogodišnje Vinkovačke jeseni vezane uz dukat,  zlatnik koji je u kulturi slavonskoga čovjeka prisutan od davnine.

Na kraju programa ovogodišnjih Vinkovačkih jeseni, zadnja tri dana, bilo je Svečano otvorenje, Svečani mimohod i Državna smotra izvornog hrvatskog folklora. Na središnjoj pozornici nastupile su najbolje folklorne skupine, njih 33 koje promiču hrvatski folklor i tradiciju.  Nastupili su i gosti iz Slovenije i Tajlanda.

U svečanom mimohodu centrom Vinkovaca prošlo je nešto manje od 60 folklornih skupina koje su pokazale sjaj i bogatstvo baštine hrvatskog naroda.

Nažalost, ove godine smotra je zbog svinjske kuge bila bez konjanika i konjskih zaprega.

Vinkovčani i njihovi gosti uživali su i u slavonskim delicijama te se tražilo mjesto više u Bircuzu, Slavonskom sokaku, Vinskom šoru i u kafićima. Lovačka društva dijelila su čobanac uz Bosut, djelio se i fiš-paprikaš te šaran na rašlje.

Continue Reading

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Bistričke

Published

on

By

Župa u Bistrici spominje se prvi put 1334. Župna crkva bila je posvećena sv. Petru i Pavlu. Otkada je 1731. biskup Juraj Branjug posvetio novo uređenu crkvu Snježnoj Gospi, svetište i mjesto zovu se Marija Bistrica.

Svetište Majke Božje Bistričke je hrvatsko nacionalno marijansko svetište.

Kip Majke Božje Bistričke potječe iz 15. stoljeća i bio je u crkvi na Vinskom Vrhu. Zbog opasnosti od Turaka, Gospin kip premješten je u župnu crkvu u Mariji Bistrici, a 1650. zazidan u jedan prozor. Nastojanjem zagrebačkog biskupa Martina Borkovića kip je pronađen 1684. i stavljen na počasno mjesto. Od tada počinju brojna hodočašća.

Hrvatski je sabor 1715. darovao glavni oltar na čast Bistričke Gospe. Požar je 1880. oštetio čitavu crkvu osim glavnog oltara s kipom Majke Božje Bistričke koji je ostao posve neoštećen. Arhitekt Hermann Bolle obnovio je i proširio crkvu te izgradio cintor oko svetišta. Zagrebački nadbiskup dr.  Antun Bauer okrunio je 1935. čudotvorni kip Marije i Malog Isusa zlatnim krunama i proglasio Mariju kraljicom Hrvata. Biskupska konferencija proglasila je 1971. bistričko svetište Nacionalnim prošteništem čitavog hrvatskog naroda. Godine 1984. u Mariji Bistrici je održan Nacionalni euharistijski kongres.

Papa Ivan Pavao II. proglasio je kardinala Alojzija Stepinca blaženim 3. listopada 1998. u Mariji Bistrici, kada je svetište za tu prigodu posebno uređeno i dograđeno.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved