Connect with us

Vijesti

Sad kad je pravoslavni duh izašao iz boce u koju će se teško vratiti, vidimo svu genijalnost predsjednika Tuđmana

Published

on

Ljudske drame i tragedije ljudi iz Ukrajine ušle su u naše domove zahvaljujući televiziji koja nas svakodnevno vodi u novo razrušene centre ukrajinskih gradova, u drame obitelji koje inače ne bismo imali prilike gledati. Zahvaljujući tehnologiji sve nam je na stolu

Te scene bude sjećanja na Domovinski rat, još jedan pravoslavni džihad na tuđe tlo. Provališ, osvojiš, protjeraš stanovništvo, sve razrušiš i osnuješ svoju državu u tuđoj, pod krinkom zaštite svog stanovništva. Sve je to za nas već “deja vu”, ali zato nije nimalo manje tragično i strašno. Zanimljivo je kako su parapolitičke organizacije (Srpska i Ruska pravoslavna crkva) odmah blagoslovile  svoje “heroje” koji kasnije završe u Haagu ili pred nekim novim međunarodnim kaznenim sudom.

Sjajna razmišljanja Marcela Holjevca vode nas natrag u 1991. Ukrajina traži suđenja za ruske ratne zločine. Sjetite se kako smo i mi to tražili tijekom Domovinskog rata. Naivno smo vjerovali kako će svijet prepoznati tko je u stvari bio agresor i razaratelj naše domovine. Međutim, odmah po osnivanju suda u Haagu cijelo to suđenje se pretvorilo u političku farsu traženja ravnoteže krivnje pod parolom kako je zločina bilo na obje strane pa zato treba individualizirati krivnju i da se ne smije suditi samo agresoru.

Treba osvijestiti veličinu političkog genija predsjednika Tuđmana

Kasnije je ta ista međunarodna zajednica tražila od nas da se vlast odrekne HOS-ovaca koji su među prvima uzeli u ruke oružje i branili Hrvatsku jer su navodno to bile probuđene ustaše čije simbole treba zabraniti. Naravno, takav stav su međunarodnoj zajednici nametnule srpske službe i domaći jugo-nostalgičari. Srećom, tada je Tuđman još bio živ pa nije na to nasjedao, a nije im to srećom uspjelo ni do danas.

Ukrajinci znaju tko je “The wrong boy next door”. U Ukrajini se bar zna da su svi Rusi koji tamo žive na strani Putina, a Ukrajinci za neovisnost i mir u svojoj zemlji. U vrijeme Domovinskog rata srpske obavještajne službe i domaći jugo-nostalgičari, orjunaši i izdajice stalno su gurali tezu kako su Tuđman i Milošević vodili “dogovoreni rat”, kako se želi uspostaviti ustaška država, kako su ugrožene sve manjine koje žive u Hrvatskoj, kako se prisilno pokrštavaju vjernici pravoslavne vjere itd. itd.

Iako je nezahvalno i opasno vuči paralele između dva rata jer su okolnosti uvijek donekle drugačije, ipak, iz današnje perspektive rata u Ukrajini, treba još jednom osvijestiti veličinu političkog genija predsjednika Tuđmana i ljudi oko njega koji su u još gorim okolnostima – s embargom na uvoz oružja, nesklonošću ukupne međunarodne zajednice i tek u fazi stvaranja vlastite države – uspjeli pobijediti u Domovinskom ratu i ostvariti samostalnost, mir i prosperitet Hrvatske.

U ovoj šizofrenoj situaciji ipak nađe se i humora, a što je samo dokaz žilavosti “naših naroda i narodnosti”. Tako su Slovenci zaprijetili Putinu da će zatvoriti zračni prostor za ruske avione. Na to se navodno Putin samo nasmijao i odgovorio: “I vama ćemo jeb*t mater, samo da vas pronađemo na karti!”.

Svjetonazorskim saltom do novog medijskog tumačenja

HINA javlja iz Beograda: “Desničari u Beogradu prosvjedom podržali Rusiju, Vučića nazvali izdajnikom”. Zanima me po kojem kriteriju je “ljevičarska” HINA shvatila da je to “desničarski” skup. Okupirati Poljsku 1939. i nakon toga okupirati niz baltičkih zemalja bio je i ostao ruska ljevičarska agresija, ona od strane SSSR-a. Jedino ako sada za ljevičare nije komunistički režim u SSSR-u odjednom postao “desničarski”?

Danas svjetonazorskim saltom dobili smo medijsko novo-tumačenje: “desnica“ u Beogradu podržava Ras-Putina, a u Zagrebu ”ljevica“ na Jelačićevom trgu podržava Ukrajinu. Samo usput, prema podacima Global Firepowera, Vojska Srbije nedavno je po snazi pretekla Hrvatsku vojsku. Sada su Srbi na 61. mjestu na “svetskoj tabeli”, a Hrvatska na 63. mjestu.

Uglavnom, sada je već svima pomalo jasno da će od ovog ruskog “desničarskog” napada na Ukrajinu koristi imati  samo vojne industrije i Rade Šerbedžija jer ga već čeka niz poziva iz SAD-a da glumi ruske brkate generale koji su razarali Ukrajinu. Sreća da je “zapad” budan i spreman. Prema srpskim “desničarskim” medijima noćas je Joe Biden nazvao Kremlj i zatražio hitan razgovor s Brežnjevom! Četiri jahača Apokalipse ponovno jašu zemaljskom kuglom ili ravnom pločom..

Pametni su odmah shvatili. Znamo što je Milanović mislio i govorio o Ukrajini. Sad se pridružio napadnutim i slabijim.

Pitanje svih pitanja jest: može li se taj rat pretvoriti u nuklearni rat i jesu li agresori svjesni da bi nuklearni sukob završio kao sveopći, totalni armagedon? Nakon odgovora na to pitanje, sva daljnja blebetanja postat će suvišna. Danas se mediji naprosto natječu pitanjima “Tko ih bre zavadi”, “Kriva je Amerika, Rusija, Ukrajina…”, “Kolika će biti cijena rata”  itd. 

Možda je ipak iskonski krivac legendarni Nikita Hruščov. Za mlađe, Nikita je iz Ukrajine, bivši generalni sekretar komunističke SSSR-a. Kad je bio na vrhuncu moći, “poklonio” je svojoj Ukrajini Krim i nešto malo zemlje, otprilike k’o pol EU-a. Hruščov, vrhunski diplomat stare škole, na Općoj skupštini UN-a 12. listopada 1960. malo se naljutio zbog diskusije filipinskog delegata pa je skinuo cipelu i počeo lupati cipelom po govornici te tako dao svoj prilog borbi protiv međunarodnog kapitalizma. Čuven je njegov razgovor s jednim svojim ministrom. Najprije su se obojica složili da će komunizam prije ili kasnije pobijediti u čitavom svijetu, a potom je ministar zabrinuto zapitao: “Tavarišć Nikita, od koga ćemo onda kupovati žito!?”.

Sve je izgledalo poprilično normalno sve dok nije…

Nikita je često, za razliku od Staljina i Brežnjeva, putovao po svijetu. Uvijek je s njim na put išla i njegova “šarmantna” supruga Nina što je “protunarodne” medije na zapadu čudilo. To je otišlo toliko daleko da je jedan list postavio nagradno pitanje: “Zašto drug Nikita vodi drugaricu Ninu uvijek na put u inozemstvo?”. Nagradu je odnio neki provokator koji je napisao: “Zato da je ne mora na odlasku poljubiti”. Oni koji ne shvaćaju, mogu na Googlu pogledati Nininu sliku.

Bojim se samo da se ne pokaže kako su vremena Nikite i Nine Hrušćov bila neka sretna vremena. Bila su to, naime, vremena kad je američki glumac Ronald Reagan svojim skupim svemirskim programom srušio sirovi i nemilosrdni komunizam. Vremena kad je Berlinski zid pao bez ispaljenog metka. I sve je izgledalo prilično normalno, sve dok 1991. Hrvatska nije napala i upala u Srbiju, a kasnije  i kad je Kosovo okupiralo Srbiju. I što ako ovo sve na kraju završi sretno? Što ako jedini nuklearni incident bude rusko granatiranje nuklearne elektrane Černobil?

U tom slučaju bankari će učiniti sve da ostanemo dužni, a farmaceutske kompanije će učiniti sve da ostanemo bolesni. Proizvođači oružja će učiniti sve da i dalje ratujemo, a hrvatski mediji će učiniti sve da ne doznamo cijelu istinu. A naša Vlada će učiniti sve da gore navedeno bude po zakonu…

Na kraju, molim cijepljene da se spreme za rat. Mi necijepljeni i tako ne možemo putovati.

Jugo-nostalgičari su naglo digli glave i odali se humoru. To je u neku ruku i dobro. Za njih je Zelinskij vic maher pa ga uspoređuju sa SadamomKim Jongom… Kao istaknuti borci za pravdu brane Putinov zločinački rat kontra-argumentom: “Gde ste bili kad su Ameri napali Irak?”, “Tko je pitao francuski narod kad su se ‘saveznici’ 1944. iskrcali u Normandiji?”, “Tko je pomogao Srbiji prilikom ‘traktorskog genocida’ 1995.?”. Jedna od rijetkih mudrih žena, čitateljica Maja iz Beograda mi piše: “Nadam se da nismo na pragu WW3 (World War), ali ako jesmo, molim sve s Balkana da se prave mrtvi. Nemoj da nekom padne na pamet da se ku*či… Od nas je bilo dovoljno”. Bez brige Majo, oni koji su se do sad ku*čili sad će se odku*čiti…

Međutim nije baš jednoobrazno. Maestru Valeriju Geogijevu onemogućen je nastup s Bečkom Filharmonijom u New Yorku. Zagrebačka filharmonija, umjesto tri djela Petra Iliča Čajkovskog, odsvirala samo jedno. Boljšoj teatru je otkazan nastup u Londonskom Carnegle Hallu itd. Zamislite da zbog izričite podrške Putinu netko otkaže nastup Beogradske filharmonije u Zagrebu! Banimir Pofuk bi smjesta počinio samoubojstvo iz zasjede.

Ivan Hrstić “Ispod crte” vidi samo crnilo. Zaključak mu je logičan: “Ovaj put zavjesu, bila ona željezna ili neka druga, morat će podići sama EU”. Bit će teško bez plina i nafte, ali će ipak nešto biti… U svakom slučaju počela je jedna izuzetno dramatična korizma. Puna odricanja. Ako Vladimir Putin kojim slučajem i doživi sudbinu CeausescuaSadama ili Gadafija, bit će to slaba satisfakcija onoj tužnoj koloni djece, majki i staraca s izmučenim licima i suzama zbog zle sudbine.

Maštajte kako se Putinu iznenada dogodio ruski Majdan

Lijevo krilo Večernjaka Denis Romac je u pravu: “Rusofobija je potpuno neopravdana i štetna, ali Putin je upravo priželjkuje”. Hajmo onda početi hvaliti ras-Putina. Ako u Beogradu desničari mašu ruskim zastavama i glorificiraju Vladimira Vladimirovića, onda se naš Denis prvi puta svrstao uz rigidne “desničare”. Teška je to korizma, ali Denise, izdrži! Za opće dobro!

Davor Ivanković javlja u Večernjaku: “Ukrajincima Hrvatska šalje do 20.000 pušaka i milijune metaka”. Sjetite se 1991. kad su “naši Rusi” okupirali 1/3 tek stvorene države. Na stadionu u Kranjčevićevoj ulici postrojili se za novinare tipa Romca tzv. ZNG. Bili smo razoružani, jadni, a europske elite listom za Jugoslaviju. Alois Mock, austrijski ministar vanjskih poslova, jedini je vjerovao da će Tuđman uspjeti. 

Današnjih 20.000 tisuća pušaka i milijun metaka onda bi zvučilo k’o znanstvena fantastika. Zvonimir Despot je 28. veljače “Bez pardona” napisao: “To što danas nismo u balkanskom loncu možemo zahvaliti Franji Tuđmanu”. Čista destilirana istina. Neka danas netko predloži Vijeću sigurnosti da se uvede embargo na kupnju oružja Ukrajini i Rusiji i da je taj netko još i državljanin Ukrajine. Bio bi odmah smješten u jednu zdravstvenu ustanovu na kraju zapadnog dijela Zagreba. Sad kad je pravoslavni duh izašao iz boce u koju će se teško (a moguće nikada više) vratiti, vidimo svu genijalnost Tuđmana. Sad samo zamislite da nije bilo njegovog taktičnog i strpljivog stvaranja gardijskih brigada, pregovaranja s Miloševićem kako bi kupio vrijeme dok se ne pripremimo za rat, i da nismo zaokružili svoju državu Bljeskom i Olujom, što bi bilo danas  od “Lepe njihove”? Bolje ne zamišljajte! I onako je previše crnila. Radije maštajte kako se Putinu iznenada dogodio ruski Majdan…

Njega je još Horacije proglasio za “Hostis humani generis” odnosno “Neprijatelja ljudskog roda”.

O pozdravima ZDS i Slava Ukrajini

Ima jedna upadljiva simetrija između Ukrajine i Lijepe naše. To su povijesni pozdravi ZDS i Slava Ukrajini. Kako piše novinar Inoslav Bešker koji povijest politike ima u malom prstu, Slava Ukrajini je doslovni citat stiha progonjenog nacionalnog preporoditelja Tarasa Ševčenka. Pjesmu je napisao 1840.: “Naša misao, naša pjesma, neće umrijeti, neće propasti… odatle ljudi naša slava, Slava Ukrajini”. Od tada je taj stih postao nacionalno geslo za vrijeme ukrajinske nacionalne revolucije 1918.-1921. Istih godina kad su “hrvatske guske” odgegale u beogradsku maglu.

Naravno, 1921. Ukrajinska Narodna Republika dočekala je “slobodu” pod čizmom Crvene armije. Taj pozdrav koristile su i pristaše Stepana Bandere koji je naravno bio fašist. Stara, već znana priča. Kad Ukrajina poklekne onda će na površinu isplivati ruski i ukrajinski Krausi rokćući protiv pozdrava Slava Ukrajini. Stari su to Staljinovi demokrati. Oni znaju čekati… Mi smo naše neprijatelje otpravili s ZDS kući, a oni čekaju, ponizni i strpljivi neko novo klanje. ZDS nije kamenčić u njihovim opancima nego kompleks Kninske tvrđave i sjećanje na dane slave 5. kolovoza 1995. Stoga “Slava i Hrvatskoj”…

Ponekad stari vicevi izazivaju zgodne asocijacije. “Čelični” Joe Biden otišao je susresti se s Bogom. Nakon što se “gore” istakao, kao bivši predsjednik SAD-a predložio je svetom Petru da mu dade tri dana da vidi kako stoje stvari u njegovoj državi. Dobivši ih, pojavio se u jednom pubu u New Jerseyu. Naručio pivo kod mladog konobara i zamolio ga da mu pojasni kako je sada u SAD-u. “Sve je super”, pohvali se konobar. “Sve smo ratove dobili, sva nalazišta plina i nafte su naša. Ostali smo prva svjetska super sila. U stvari, nitko nam nije više ravan”. “O, baš sam sretan!”, reče Joe. Na odlasku zapita konobara koliko stoji pivo. “Tri rublje!”, odgovori mladi plavokosi konobar.

Autor: Zvonimir Hodak/Direktno.hr

Vijesti

IZJAVE DJECE I ZARAZNI dječji smjeh: Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji…

Published

on


Više volim maminu sestru nego svoju. Mamina sestra mi je teta, a moja mi nije ništa!
Na mame se ne galami, one su korisne.
Kada se dvoje zaljubljenih prvi put poljubi, odmah se sruše i ne ustaju najmanje sat vremena, a i više.
Poluotok je otok koji još nije dokraja napravljen.
Baka je debela zato što je puna ljubavi.
Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji.

Djevojčice ne mogu stojecki piškiti, jer se nemaju za što držati.
Kada baku bole zubi, ona njih jednostavno ostavi u caši.
Ja nemam više baku, nju su posadili na groblju.
Na Marsu ima života. Ali to je samo hipotenuza.
Da bi bila dobra, medicinska sestra mora biti potpuno sterilna.
Doktori kažu da su smrtonosne bolesti najgore.

Kad se moj mlađi brat rodio, morali su ga staviti u akumulator.
Leptir je insekt iz porodice helikoptera.
Zoološki vrt je super stvar. Tamo možemo vidjeti i one životinje koje ne postoje.
Nisam kršten, ali sam zato cijepljen.
Životno osiguranje je novac koji dobije onaj koji preživi smrtni slucaj.
Razlika izmedu sela i grada je ta što je trava na selu iz jednog dijela, a u gradu je isprekidana.
Ne znam koliko imam godina, to se stalno mijenja.

Svi psi vole vodu. Neki cak toliko da u njoj i žive. To su morski psi.
Akvarij je malo stakleno more gdje žive domace ribe.
Alimentacija je placa za djecu kada im se tata odseli.
Papa živi u Vakumu.
Sve ribe nose jaja, a ruske cak I kavijar.
Kod nas se muškarci mogu ozeniti samo jednom ženom. To se zove monotonija.
Ne razumijem zašto se mama toliko ljuti što smo razbili vazu. Ionako je bila stara i kineska, a ne naša!
Baka nam je otišla na onaj svijet. Sad i mi imamo nekog u inozemstvu.

Marin EfaTa Croatia/fb

Continue Reading

Vijesti

“Europa je razapinjući samu sebe odustala od svojega identiteta”

Published

on

Razgovor uz knjigu „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“

Upovodu objavljivanja knjige „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“, u izdanju Instituta za europske i globalizacijske studije, ususret izborima za Europski parlament, razgovarali smo s autorom, uvijek britkim i slikovitim politologom i sveučilišnom profesorom dr. Anđelkom Milardovićem. Predstavljanje knjige održat će se 11. lipnja u 12 sati u Kući Europe u Zagrebu.

U kojem se razdoblju dogodila transformacija od voljne do bezvoljne Europe? Kako se „od volje za moći do volje za ništa“ očituje u svjetlu rata u Ukrajini, prethodno pošasti krunskoga virusa, migracija, prve ekonomske krize 2008., ako Hitchcockov „Vertigo“ kao Vaš metaforički primjer gledamo unatrag? Ili najbolje kronološki pripovijedati?

Europa odustaje od same sebe i svojih vrijednosti. Počelo je s postmodernom sredinom devetnaestoga stoljeća. Vjesnik je bio Friedrich Nietzsche. Bez njegovih djela teško je shvatiti povijest europskoga nihilizma. Uništavanje vrijednosti dogodilo se sustavno. I Heideggera je misao prethodnika „Bog je mrtav“ dovela do promišljanja da je čovjek taj koji je ubio Boga, s idejom supstituiranja, izdizanja kao nadčovjek, novi bog. Riječ je o prevrednovanju svih vrijednosti. Danas je kasno, nakon niza godina, jer je Europa u 21. stoljeću došla do točke – ništa. Ako se pak vratimo u razdoblje humanizma i renesanse, lako je pojmiti planetarnu europsku utjecajnost – preko znanosti, umjetnosti, filozofije, tehnike, vojske. Odustajanje od identiteta svojevrsno je samoubojstvo kontinenta, kao što je samoubojstvo pojedinca. Nietzscheov koncept volje za moć nije bio ništa drugo doli koncept volje za životom.

Ističete osam markera Europe na raskrižju 21. stoljeća, njihovo kormilo ili timun: prvi je marker spomenuta filozofija europskoga, ničeanskoga nihilizma; drugi je marker demografsko odumiranje; treći, posljedično, valovi migracijskih kriza; četvrti je populizam; peti umjetna inteligencija; šesti su marker globalne klimatske promjene; sedmi ciklična deglobalizacija i osmi – geopolitičko buđenje Europe, „princeze u slatkom snu“.

Uz pomoć osam markera uspostavljam dijagnozu vremena. Želio sam pokazati da se Europa u gibanju, poput nekontrolirane vožnje automobila, pojavila na raskrižju s osam linija. Odjednom je stala i shvatila da ne zna voziti u osam smjerova. Nažalost, spomenuti markeri nisu bili temom rasprave ususret izborima za Europski parlament 9. lipnja. Politika kao tehnika vladanja i instrument moći izgubila je ideju strateškoga mišljenja i promišljanja. Ono je posve izostalo u kampanjama stranaka.

Jeste li markere slutili u razdoblju nastajanja knjige, od 1997. godine? Je li krajem 20. stoljeća bilo predvidljivo, ako ne ratovi i migracije, onda to odricanje Europe od sebe same?

Ne bih rekao da se moglo predvidjeti, već je sve logična posljedica europske putanje u posljednjih stoljeće i pol. Najveći izazov ostat će njezino pozicioniranje u svijetu. Bit će sukobljavanja između ideje mira i ideje moći. Europa naginje ideji mira, no promijenile su se geopolitičke prilike i paradigme. Nema više unipolarne globalizacije amerikanizma, pojaviše se i drugi igrači, Kina, Rusija, Indija, svi žele svoj dio kolača. Dakle, okolnosti se mijenjaju, ali ne i Europa. Njezin je nedostatak to što nije država. S druge strane, završiti kao Sjedinjene Američke Države na tragu je misli španjolskoga filozofa Joséa Ortege y Gasseta koji ju je vidio kao ujedinjenu Europu. Smatrao je da isključivo državnici mogu izvući stvar. Mi danas umjesto državnika imamo TikTok političare koji listaju slikovnice na pametnim telefonima. Od njih je teško očekivati strukturno i strategijsko mišljenje. Državnici su umrli u dvadesetom stoljeću. Sada su tu birokratizirani političari, u ovom slučaju briselske provenijencije, svi izgledaju kao da su izišli iz laboratorija za kloniranje. Smijehom, govorom, metajezikom, sa zastavicama na reverima. Imaju isti mentalni i odijevajući kod. Kao da vidim mnoštvo pilića brojlera na tekućoj traci. To su djeca hiperbirokratiziranoga sustava europskoga Levijatana. Ako birokracija postane svrha samoj sebi, protiv nje se potrebno otvoreno, dakako mentalno – boriti.

Milardovic knjiga 2

Vaša je knjiga podijeljena na četiri poglavlja. U prvom razlažete sociologiju globalizacije kroz povijest i njezinu cikličnost. Što ćemo s tehnikom?

Globalizacija je stara pojava. Ako je bit globalizacije integracija i povezivanje svijeta, otkad postoje ljudi, oni su se integrirali i povezivali. Povezivanje je bilo i ostalo determinirano tehnikom. Evolucija čovjeka i tehnike je istodobna, što dovodi do zaključka da je i globalizacija. Postojale su predmoderna, moderna i današnja postmoderna globalizacija, koja je zapravo deglobalizacijska. Da je riječ o novoj pojavi, čini se isključivo zbog tehnike koja je omogućila umrežavanje svijeta na virtualan način. Tehnika je omogućila najviši stupanj integracije, na novo hrvatskom – sveobasezanja (smijeh, nap. a.). Obuhvatiti cjelokupnu zemaljsku kuglu moguće je uz pomoć tehnike, tehnologije i mreže. Društvo 21. stoljeća je mreža, na tragu naslova knjige Manuela Castellsa „Uspon umreženoga društva“.

U drugom poglavlju raščlanjujete Europu na raskrižju globalizacije i deglobalizacije kroz filozofska propitivanja. U čemu nam mogu pomoći Nietzsche, Berdjajev, Jaspers, Spengler, Gasset, Husserl, Heidegger i ostali, u prebrzom vremenu koje gotovo briše ono jučerašnje kao da nije ni postojalo? Napisali ste „Ne plači, Europo, nad vlastitom sudbinom, sama si ju stvorila.“

Oslonio sam se komparativnom metodom na relevantne tekstove između dvaju svjetskih ratova. Želio sam pokazati sličnosti u surječju s temeljnom idejom dijagnoze vremena. Jasno da su prije mene pametniji i učeniji ljudi istu stvar vidjeli u duhu svojega vremena. Umjetnu inteligenciju nije moguće razumjeti bez filozofije tehnike i filozofske antropologije. Ona je najviši simbiotički stupanj u evoluciji čovjeka i tehnike. Ali ruka je bila prvim alatom, ona je stvorila ostale alate i strojeve. Zanimljivo je iščitavati promišljanja navedenih autora o tehnici iz vizure prošlih stoljeća. Smisao drugoga dijela knjige pokušaj je usporedbe suvremenoga i onoga vremena, ali i njihova zapanjujuća sličnost.

Ističete demografsko pitanje, uspoređujući Europu s Titanicom dok svira klavir, pije se šampanjac, jede kavijar. Je li dekadencija Europe 2.0 ponavljanje istoga, sofisticiranijega, tehnološki naprednijega, duhovno nazadnijega?

Svakako. Razmjerno tehnološkom napretku civilizacija postaje masovna civilizacija, masovni čovjek, čovjek masa. Postaje sve gluplji i otuđeniji. Bilo je očekivano da tehnika, u antropološkom smislu, ostane u funkciji rasterećenja čovjeka. Ali ako ga ona otupi do idiotskoga stupnja – to je kraj pismenosti. Kraj sveučilišta, kraj svega. Možda će čitatelji pomisliti da progovaram iz pozicije kulturnoga pesimizma, ali riječ je o kulturnom surovom realizmu.

Dotičete se i važnoga migracijskoga pitanja. Vašom metaforom rečeno, smatrate li da bi Ursula von der Leyen poslušala Williama Shakespearea, odnosno Hamleta?

Bojim se da Ursula gubi utakmicu, jer je Shakespeare jači igrač u odnosu na birokratsku gospođu von der Leyen. Iako oboje stoje pred tim suvremenim migracijskim „biti ili ne biti“. Naša „Uršula“ upravlja Europom nemajući blage veze sa strateškim promišljanjem. Iza nje stoje mašinerije koje papagajski ponavljaju sadržaje s dnevnoga reda. Bilo bi drugačije kada bi se strukturno, teorijski i strateški ušlo u priču. Doista nemam ništa protiv žena, ali strašno je na koji način Ursula i naša Dubravka Šuica vode Europu.

Za što sve krivite populizam, na putu u „iliberalnu demokraciju“?

Neću ja populizam sudski tužiti, ali nastojim ga interpretirati sociološki i politološki kao fenomen i 20. i 21. stoljeća. Najprije kao riječ. Kada netko ne zna što učiniti sa sugovornikom na političkom polju, samo mu kaže da je populist. Dakle, prvo određenje populizma je etiketa. Još ju nisam dobio u moru etiketa koje su mi prišivene. Drugo, populizam je borbeni pojam. Supstancijalno, oni koji ga upotrebljavaju nemaju pojma kako je riječ o složenom konceptu. U političkim znanostima nitko populizam nije ozbiljnije obrađivao do 1967. godine, jer je držan običnom etiketom. Tada su Ghita Ionescu i Ernest Gellner objavili prvu sociološku studiju o populizmu. Najprije su ga tipologizirali. Zašto je to bilo potrebno? Jer živimo u kaotičnom svijetu u kojem imamo i kaotičan populizam. Ideja je bila kategorizirati ga i poredak suprotstaviti kaosu. Nakon što su oni napravili posao, stvar je krenula uzbrdo i nepregledno. Temeljno obilježje populizma je reaktivnost. Desni optužuju lijeve, lijevi desne. Populizam reagira taman toliko koliko ima podražaja. A koliko ima podražaja? Onoliko koliko ih nema. Važno je napomenuti i da je dobio ideologijske predmetke – desni i lijevi populizam. Karakteristično je da ima obilježje na oba pola – lijevom je to obrana klasne paradigme, a desnom obrana toposa nacije i države. U pojedinim elementima, primjerice, socijalnim, oni se čak i susreću. Još 2006. objavio sam prvu studiju kod nas „Populizam i globalizacija“. U računalu imam šezdesetak stranica teksta za budući naslov „Europska nova desnica i populizam u Europi 21. stoljeća“. Poanta je da europska nova desnica jest intelektualno i metapolitičko gorivo za desne populiste u Europi. Vidimo po primjerima u Njemačkoj i Francuskoj.

Ako se vratimo na umjetnu inteligenciju iz obzora filozofije tehnike, što je obrađeno u trećem poglavlju Vaše knjige, hoće li ona „pojesti“ čovjeka, osmišljena i „hranjena“ selektivnim podatcima?

Kako će se dalje razvijati ta simbiotička struktura, teško je pretpostaviti išta osim njezina razvoja. Hoće li poludjeti i nasrnuti na čovjeka? Imao sam male noćne razgovore s umjetnom inteligencijom. Pitao sam ju je li pametnija od prirodne inteligencije. Ona uzvraća – ja sam biće, nisam stroj. Inzistiram dalje – reci mi što će se dogoditi ako jedan dan toliko ojačaš, hoćeš li krenuti na čovjeka? E, veli ona, to već spada u polje etike. Etika bi trebala regulirati tehnosferu, da upotrijebim kovanicu recenzenta ove knjige Žarka Paića. Sve opasnosti koje postoje u odnosu na umjetnu inteligenciju, postoje otprije. Kao što postoji povijest čovjek – stroj – tehnika, tako postoji i povijest strahova. Potrebno je prihvatiti umjetnu inteligenciju kao medij napretka te da u antropološkom smislu rasterećuje čovjeka. Može postati opasnom ako naraste u instrumentaliziranu tehniku. U pravnom smislu, umjetna inteligencija ne može odgovarati ni za što. U razgovorima s pravnicima, doznajem da odgovarati mogu oni koji su pisali i oni koji upravljaju tim programom. Prednosti su umjetne inteligencije u pretraživanju baza podataka, u medicini, ekonomiji, učenju, a zamke su u njezinoj uporabi od strane moćnih struktura, koje mogu demokraciji zavrnuti glavom, napraviti SF totalitarno društvo. „Umjetna inteligencija i demokracija: Politika u doba umjetne inteligencije“ bila je tema Sedmoga foruma ICT-društva Zagreb 14. ožujka ove godine. Moguć je tehnološki totalitarizam i kraj demokracije, kao što kaže Yuval Harari. Ali, na tom putu potrebno je primijeniti markere prava, zakona i etike. Tu je, doduše, Europa otišla naprijed s raskrižja jer je donijela akt o umjetnoj inteligenciji. Kina i Rusija neće ju uvesti ni s pištoljem na sljepoočnici. Jer, to bi bio kraj autoritarnih sustava. Ne znam koliko je SAD otišao na tom području. Edukacijom kroz obrazovni sustav potencira se etička dimenzija. Zanimljivo je da se i stroj poziva na etiku, ali da se može oteti kontroli – može. Ista stvar kod različitih ljudi različito funkcionira.

Milardovic knjiga 1

Četvrto poglavlje posvećeno je buđenju geopolitičke Europe. Koji su uzroci ponavljanja, vječnoga vraćanja istomu raskrižju?

Europa je kolijevka geopolitike fokusirane na zemlju, na kopno, kao što su anglosaksonske države kolijevka geopolitike povezane s vodom. U europskoj povijesti od petnaestoga stoljeća igrana je geopolitička igra otkrivanjem svjetova i proizvodnjom kolonija. Njezino djelovanje temeljilo se na ideji moći. U knjizi prvi put razgraničujem predmet od znanosti. Važno je dogovoriti se o geopolitologiji kao znanosti, čiji je predmet proučavanja i geopolitika. Europa je imala geopolitičku priču kroz stoljeća, sa svjetskim ratovima kao vrhuncem. Prikazao sam očeve izgradnje geopolitičke episteme između dvaju svjetskih ratova. Kako je ona bila kontaminirana u Njemačkoj preko Karla Haushofera i Carla Schmitta, takvom je suspektnom i ostala, kao neka akademska disciplina, s obzirom na nacionalsocijalističku pozadinu. Tada su Amerikanci krenuli s dekontaminacijom i oživili tu priču. Pokazao sam razvoj geopolitologije nakon Drugoga svjetskoga rata u SAD-u i Europi, poglavito u Francuskoj, Njemačkoj i Rusiji. Namjerno sam uzeo Rusiju da bih povezao sa strukturom knjige, interpretirajući ju kroz djelo Aleksandra Dugina. „Zanimljivo“ je njegovo poimanje euroazijskoga svijeta i ideologije, čije utemeljenje pokušava pronaći u knjizi „Bitak i vrijeme“ Martina Heideggera. Nužno je shvatiti ideju geopolitologije u kreiranju državnih politika, jer tu se pojavljuju i akteri i faktori, u ovom slučaju i ratovi koji se vode zbog resursa. 

Tko je s globalizacijom i Europom na raskrižju? Ima li uopće „policajaca“ i „regulacije prometa“?

Potreban je „policajac“, kao bog Šiva ili božica Kali s više ruku, koji bi usmjeravao promet. Vraćamo se na problem da Europa nije, a želi biti država. Ona je tip labilne konfederacije. Jedan dio suvereniteta nacionalne države stavile su pod njezinu kapu. Prihvaćaju zajednička pravila, a svaka vodi svoju politiku, kao i prije. Kako se ona može usporediti s bilo kojom državom? Teško. A mora se boriti. Kako će s Rusijom? Da je država, onda je to jedan na jedan. Ovako će između njih dvadeset i sedam uvijek dolaziti do sukoba, neće biti unisonosti. A ako prijeti opasnost, potrebno je zajedništvo. Moja je teza da Putinova Rusija neće nikada stati. Jer stane li, to je njezin kraj. Krene li ona, to je naš kraj s ovako nepripremljenom Europom. Ne zagovaram omoćavanje, ali potreban je tip novoga političkoga realizma ako želimo preživjeti. Teško je evanđeljem protiv provalnika s pajserom, jer dok se izgovori prva rečenica – već je pajser na glavi.

Dotičete se i „bolonjske šume“, doba u kojemu su power pointi smijenili čitanje knjiga, „nastava se pretvorila u dekonstruiranu semiotiku slike“.

Ako su temelj odgoj i obrazovanje, na tragu posljednjega poglavlja Aristotelove „Politike“, a dođe do odustajanja od temelja, rezultat su naraštaji zaglupljeni napretkom tehnologije. Nose mobitele, ne odgovaraju na pozive, pišu poruke, fotografiraju se i objavljuju na TikToku. Razgolićenost na društvenim mrežama ima stotine tisuća pratitelja, a Heideggerova misao može imati (ni)jednoga pratitelja. Jedino da stavimo Heideggera i Hannah Arendt, tako se može doskočiti i nastaviti banalizaciju svega. Kada ih spominjemo, oni su u međusobnim pismima bili svjesni potpune liberalizacije obrazovnoga sustava. Sve što je dijagnosticirano prije gotovo jednoga stoljeća sada kulminira. Živimo doba nove simplificirane paradigme. S vremenom je došlo do zaglupljivanja društva, uspona masa koje drže bič i udaraju po svemu što nije usklađeno s psihologijom mase. Kod nas osobe bez specifične političke težine postaju ministrima, što je dno dna.

Knjiga kao medij više ništa ne znači zatočenicima „bolonjske šume“. Jer, u izborima za zvanje ona nosi jedan bod. Perverzni sustav otišao je predaleko, do apsolutizacije STEM-a, dočim nije bitna društveno-humanistička dimenzija znanja. Kao da su znanost, tehnika i tehnologija samoj sebi svrha, bez potrebe za čovjekom. Dođem do zaključka kako ništa nema smisla. Problem je paradoksalan. Razvoj tehnike trebao je rasteretiti čovjeka, a zaglupio ga je do te mjere da je to zaglupljivanje ušlo i u obrazovni sustav. S obzirom na demografski slom, u Hrvatskoj će to postati još izraženijim problemom. Pojedini fakulteti lovit će po trgovima mlade ljude da se upišu baš kod njih. Već je danas na nekim studijima više nastavnika nego studenata. Kako ćemo dočekati mirovinu bez studentskoga „materijala“? Nije fer da svatko ide na FER (smijeh, nap. a.).

Zaključno, što mogu učiniti hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu u svjetlu Vaših zaključaka i primjera o vrtoglavici (de)globalizacije?

Jedna zvjezdica ne može učiniti mnogo među 27 država. Kao cjelina zastupnici su fragmentirani. Oni ne zastupaju svoju državu, već svoje grupacije, primjerice EPP u stankama nogometne utakmice ili PES u šetnji livadom (smijeh, nap. a.). Oni se biraju na nacionalnoj razini prema listama političkih stranaka koje su međusobno zavađene. Teško je očekivati političku reprezentaciju koja će unisono braniti nacionalne interese. Oni koji budu izabrani bavit će se pitanjima Afrike, Azije, ovisno o odboru koji ih dopadne. Više nemaju veze s bazom koja ih je gore lansirala. Riječ je o partijskoj disciplini u Europskom parlamentu, kao što je partijska disciplina i na nacionalnoj razini. Neće naši europski parlamentarci voditi računa, primjerice, o uređenju Splita ili Zagreba, već o izbjeglicama iz Somalije, kako im već bude dodijeljeno.

Preostaje nam tip snažnoga mišljenja, s utemeljenjem u filozofiji i teologiji, s obzirom na identitet. Jer filozofija je zamijenjena ugljenom i čelikom, a kršćanstvo kao sastavnica identiteta također odbačeno. Križ je simbol identiteta Europe, a ona mu se okreće kontra. I onda se čudi islamizaciji Europe. Što se imaš čuditi, Europo? Tko je tebe razapeo? Sama si to učinila.

Razgovarao: Tomislav Šovagović/HKV

Continue Reading

Vijesti

Spomen na 1145. obljetnicu PRVOG PRIZNANJA HRVATSKE (879. – 2024.)

Published

on

Spomen na 1145. obljetnicu Branimirove godine (879. – 2024.)

Spomen na 1145. godišnjicu Branimirove godine. To je spomen na međunarodno priznanje Hrvatske 7. lipnja 879., na pismo Pape Ivana VIII. knezu Branimiru, biskupu Teodoziju i hrvatskom narodu.
Pronalaskom oltarne pregrade u crkvi sv. Petra Apostola u Muću Gornjem 1871. započelo je istraživanje srednjovjekovnih lokaliteta na području Hrvatske. Oltarna pregrada iz Muća Gornjeg spade u najvažnije spomenike rana hrvatske povijesti jer je na njemu uklesano ime hrvatskog vladara kneza Branimira i godina 888. Osim u Muću Gornjem pronađeno je još pet kamenih natpisa koji spominju kneza Branimira. Kameni natpisi nađeni su u Ninu, Ždrapnju, Šopotu, Otresu, Lepuru i lokalitetu Bribirska Glavica.
Početkom 879. godine Branimir postaje hrvatskim knezom koji uspostavlja kontakt sa Svetom Stolicom. Papa Ivan VIII. obavještava Branimira da je na blagdan Uzašašća, 21. svibnja, blagoslovio njega i njegov narod na oltaru u bazilici Sv. Petra:

“Kad smo naime na dan Uzašašća Gospodnjega služili misu pred žrtvenikom sv. Petra, digosmo ruke u vis i blagoslovismo tebe i cio narod tvoj i cijelu zemlju tvoju, da uzmogneš ovdje uvijek spašen tijelom i dušom sretno i sigurno vladati zemaljskom kneževinom, a poslije smrti da se na nebesima veseliš s Bogom i da vječno vladaš.”

Papa sv. Ivan Pavao II. je 30. travnja 1979. u spomen na 1100. obljetnicu pisma pape Ivana VIII slavio s hrvatskim biskupima, svećenicima i hodočasnicioma na glavnom oltaru bazilike Sv. Petra SVEČANU SVETU MISU NA HRVATSKOM JEZIKU, što je bio prvi takav slučaj u povijesti.

Godine 1979. Održano je prva proslava Branimirove godine u gradu Ninu, 1100.-a godišnjica. Svečanu sv. Misu slavio je kardinal Franjo Šeper kao papin delegat uz sudjelovanje oko 500 svećenika, 1000 časnih sestara i velikoga mnoštva od oko 250.000 vjerničkog puka. Mnogi su došli iz svih krajeva ondašnje države u narodnim nošnjama. Opći je dojam svih izvjestitelja iz Nina bio je da se je “dogodilo čudo na Grguru”!

U nedjelju 10. lipnja 1979. na blagdan Presvetog Trojstva bio je dan zahvalnosti Presvetom Trojstvu za dar vjere u zajedništvu Katoličke Crkve. U Muću Gornjem, gdje se nalazi Branimirova zadužbina, sv. misu slavio je biskup Ivo Gugić u koncelebraciji sa 70 svećenika i u prisutnost 7000 hodočasnika.

U zagrebačkoj nadbiskupiji središnja proslava je bila u zagrebačkoj katedrali koju je slavio zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić uz sudjelovanje oko 6000 vjernika.
Danas se (7. lipnja) obilježava kao Dan hrvatske diplomacije.

izvor: Marko Jukić/Hrvatski spomenar

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved