Connect with us

Vijesti

Tri razloga zašto je latinska misa tako privlačna mladima

Published

on

Dostojevski je napisao da će „ljepota spasiti svijet“. Kratkoročno, može spasiti misu.

Tradicionalna latinska misa ne predstavlja samo izvanrednu formu misnog slavlja po svojoj formi jer istraživanja pokazuju da na njoj prisustvuju mladi (od 18 do 29 godina) nasuprot padajućem religioznom trendu te demografske skupine.

Podaci Pew Researcha (podatci su iz SAD-a) pokazuju da samo oko četvrtina katolika u dobi od 18 do 29 godina posjećuje crkvu jednom tjedno ili više, u usporedbi s 98 posto posjetitelja tradicionalne latinske mise u istoj demografskoj skupini, prema istraživanju koje je objavilo Svećeničko bratstvo sv. Petra.

>> Latinska misa: “Hoće li dvanaest potpisnika moći otići tako daleko?”

Istraživanje isto tako pokazuje da je usmjerenost mladih prema tradiciji u velikoj mjeri samomotivirano, a ne rezultat vanjskog utjecaja: „Možemo vidjeti da osobne sklonosti (štovanje, znatiželja, svečanost liturgije i glazba) čine 58 posto razloga od ukupnog broja dolaska na tradicionalnu misu, dok utjecaj vršnjaka (prijatelji, supružnici) čini 18 posto od ukupnog broja. Dakle, 76 posto poticaja na mlade (između 18 i 39 godina) koji prisustvuju latinskoj misi uglavnom dolazi iz vlastite generacije, a ne nasljeđuje se od prethodnih generacija”.

S nedavnim Motu proprijom Traditionis Custodes pape Franje, mnogi su ljudi istaknuli kako ograničenja koja je Papa uveo za tradicionalnu latinsku misu ometaju duhovnost sve većeg broja mladih ljudi koji su privučeni latinskoj misi. Ja sam jedna od onih mladih ljudi koje je polako privukla ljepota tradicionalne latinske mise, i nudim svoju perspektivu zašto se mnogi moji katolički vršnjaci osjećaju slično.

>> Kardinal Zen: Nikakva šteta u tome da tradicionalna latinska misa bude svima dostupan?

Radi davanja konteksta, ne bih se smatrala potpuno „tradicionalnom“. Dok imam sve veću ljubav prema latinskoj misi, Novus Ordo je bio i uvijek će biti moj prvi liturgijski jezik. Volim prisustvovati na časnim proslavama redovnog oblika mise, izvanrednog oblika, pa čak i bizantskog obreda (kada mi se ukaže prilika). Ali zajednička je bit što mislim da liturgiju treba voditi na način koji odgovara žrtvi koja se odvija na oltaru. Trebala bi biti kao nešto odvojeno i drugačije od običnog života.

Ja, i skoro svaka osoba mojih godina s kojom sam razgovarala, a koja pohađa tradicionalnu latinsku misu, nemam neprijateljski stav prema Drugom vatikanskom koncilu. Međutim, mnoge liturgijske reforme koje Koncil nije namjeravao uvesti,  uvedene su 70-ih godina prošlog stoljeća kako bi se potaknulo mlade, ali su one donijele negativne rezultate. Kad je Koncil dao metar, duh tog doba je uzeo kilometar. Osjećani transparenti, crkve otvorenog koncepta, mise u pratnji gitara i u osnovi svaka pjesma napisana nakon 1968. godine koja je nekoć bila „pastoralna“ i „uključiva“ je sada postala „boomer“ i „kulturno dodvoravanje“.

>> Biskup Schneider o najnovijem napadu Vatikana na tradiciju

Da te reforme nisu dobro prihvaćene očituje se u stalnom padu posjećenosti misa u posljednjih šezdeset godina. Iako su brojke padale i prije 1962. godine, prihvaćanje modernizma od strane Drugog vatikanskog koncila nije zaustavilo krvarenje. Ako je Crkva bezvremenska i vječna, tada su tadašnji trendovi 70-ih bili osuđeni na zastarjelost. Za razliku od toga, latinska misa ne može se datirati jer je kroz toliko stoljeća ostala ista. Ne može pripadati samo jednom razdoblju.

Dakle, prvi razlog zašto latinska misa privlači toliko pripadnika Z – generacije i mladih milenijalaca je taj što je lijepa na neki način za koji bih rekla da osamdeset posto misa Novus Ordo nije. Ljudi su prirodno privučeni ljepoti jer je ona fizički odraz Božjeg savršenstva. U središtu latinske mise, lako je zamisliti to nešto što se događa već tisućama godina.

>> KATOLIČKI TRADICIONALISTI U HRVATSKOJ Što trebate znati o novom oduševljenju za latinsku misu u Hrvatskoj

Drugi razlog ima veću vezu s promjenom prioriteta za današnju generaciju. Sudjelovanje u nečemu tako starom i tradicionalnom označava odbacivanje današnjih društvenih normi. Svaka se generacija buni protiv statusa quo, a za mlade koji odlaze na latinsku misu reakcija je međugeneracijska i unutar generacijska. Kada glasni, radikalni članovi ljevice uzvikuju da je potrebno ukinuti patrijarhat, kršćanstvo i zapadnu tradiciju, postoji osjećaj nervoze odlaska na liturgiju koja je tisuću i petsto godina podupirala sve te stvari. Nakon što ste nekako zadržali svoju vjeru unatoč godinama prisustvovanja na liturgijama na kojima su inzistirale starije generacije, zadovoljstvo je otići tamo gdje je vaša vjera potvrđena.

Konačni razlog zašto je tradicionalna latinska misa toliko popularna među mladim i odraslim osobama je taj što je to kraći put do entuzijastične kršćanske zajednice. Možete provesti tjedne u potrazi za prikladnim i časnim oblikom Novus Ordo, ili se možete uputiti do najbliže latinske mise gdje vam je zajamčena pobožna liturgija i zajednica istomišljenika. Treba napomenuti da „istomišljenici“ nije oznaka za homogenost. Dobna struktura, etničko porijeklo i ekonomski status polaznika predstavljeni su u širokom rasponu.

>> BOMBA JE BAČENA! Traditionis custodes: Zmija umjesto ribe

Stoga su razlozi popularnosti tradicionalne latinske mise među mojom generacijom to što je (1) lijepa, (2) predstavlja pobunu protiv modernog doba i (3) kraći put do entuzijastične vjerske zajednice.

U ovome vremenu bi velika većina župa koje ne slave izvanredni oblik imale koristi od promicanja takvog štovanja jer je jako privlačan mladim ljudima koji ozbiljno shvaćaju svoju vjeru. Novus Ordo može biti jednako lijep kao tradicionalna latinska misa ako se tretira kao ono što jest – susret Neba i Zemlje – isto kao i tradicionalna latinska misa.

Čini se da su zajednice kojima je najveći prioritet pobožno slavljenje svete mise nagrađene uspjehom u svim drugim aspektima: velikom posjećenošću, entuzijastičnim sudjelovanjem, mnogobrojnim društvenim skupinama i uspješnim pastoralom.

>> Sv. misa i sjećanje na prethodne dvije tisuće godina

Dostojevski je napisao da će „ljepota spasiti svijet“. Kratkoročno, može spasiti misu.

Virginia Aabram (22 godine)

izvor: QuoVadisCroatia

Advertisement

Vijesti

HITNO UPOZORENJE: Jemenski Hutiji su upravo izveli raketni napad na američki nosač zrakoplova u CRVENOM MORU

Published

on

Pobunjenička skupina preuzela odgovornost za napad nakon što je izvijestila o 16 ubijenih u američko-britanskim napadima na pokrajinu Hodeidah.

Jemenski Hutiji kažu da su izveli raketni napad na američki nosač zrakoplova u Crvenom moru kao odgovor na smrtonosne američke i britanske napade na Jemen – navodi Al Jazeera.

Houthi pristaše marširaju obilježavajući godišnjicu jemenskog jedinstva u Sani, Jemen, 22. svibnja 2024. [Osamah Abdulrahman/AP Photo]

Vojni glasnogovornik Houthia Yahya Saree najavio je napad na nosač Eisenhower u petak; grupa je ranije tvrdila da je najmanje 16 ljudi ubijeno u američkim i britanskim napadima na provinciju Hodeidah, što je najveći javno priznati broj mrtvih u višestrukim rundama napada zbog napada grupe na brodove.

Posljedice napada u četvrtak objavljene su na televiziji Al Masirah, kanalu pod kontrolom Hutija, koji je emitirao video koji prikazuje ranjene civile koji se liječe u Hodeidi. Izvještava se da su najmanje 42 osobe ozlijeđene.

"Američko-britanska agresija neće nas spriječiti da nastavimo s našim vojnim operacijama u potpori Palestini", rekao je Houthi dužnosnik Mohammed al-Bukhaiti na X, upozoravajući da će pobunjenici "eskalaciju dočekati eskalacijom".

Središnje zapovjedništvo SAD-a (CENTCOM) priopćilo je na X da su napadi na 13 Houthi ciljeva "uspješno uništili" osam letjelica bez posade, ili dronova, u područjima pod kontrolom Houthia u Jemenu i iznad Crvenog mora.

MOŽDA JE SAV PAKAO TU UPRAVO da bi se pustio s lanca (Zamislite zasad samo da ga je generirala AI) prema X profilu Matt Wallace-a

Continue Reading

Vijesti

PREDSTAVLJANJE KNJIGE “GLOBALIZACIJA I EUROPA NA RASKRIŽJU” PROF. ANĐELKA MILARDOVIĆA

Published

on

Čast nam je pozvati Vas na predstavljanje knjige prof. dr. sc. Anđelka Milardovića

GLOBALIZACIJA I EUROPA NA RASKRIŽJU. EUROPA OD VOLJE ZA MOĆI DO VOLJE ZA NIŠTA.

Predstavljanje će se održati u Splitu, 4. lipnja (utorak) 2024. godine s početkom u 18:45 sati.

Gradska knjižnica Marka Marulića – Dalmatina, Zagrebačka 4.

Sudjeluju:

  • dr.sc.Anđelko Milardović, autor knjige,Institut za europske i globalizacijske studije, Split-Zagreb;
  • Mislav Vušković, urednik knjige, Institut za europske i globalizacijske studije, Split-Zagreb;
  • Vlaho Kovačević, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu;
  • Željko Primorac, Splitsko-dalmatinska županija;
  • Mario Popović, Hrvatska udruga Benedikt.

Organizatori  promocije su Institut za europske i globalizacijske studije Split-Zagreb  i Hrvatska udruga Benedikt. Predstavljanje  će biti u razgovornom  formatu radijske  emisije.

Prof.dr.sc. Anđelko Milardović

Anđelko Milardović (1956. Ogulin), politologiju je studirao u Ljubljani i Zagrebu. Godine 1981. diplomirao
je na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu kod profesora Davora Rodina s temom Znanost
kao proizvodna snaga .
Na istom fakultetu 1986. uspješno je obranio magistarski rad Pojam djelovanja u filozofskoj antropologiji
Arnolda Gehlena kod profesorice Branke Brujić.
Dana 10. listopada 1989. doktorirao je na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Beogradu. Doktorat
Spontano i institucionalno političko djelovanje. Sociologijsko političko i politologijsko određenje dva
modaliteta političkoga djelovanja obranio je kod profesora Vukašina Pavlovića.

Continue Reading

Vijesti

Peru donio zakon kojim se transrodne osobe proglašavaju “mentalno bolesnima”

Published

on

Predsjednica Perua Dina Boluarte potpisala je dekret kojim se “transseksualizam, transvestizam, poremećaj rodnog identiteta u djetinjstvu, drugi poremećaji rodnog identiteta i fetišistički transvestizam” proglašavaju mentalnim bolestima.

Peruanske vlasti tvrde da će dekret također učiniti besplatnim psihološki tretman za ove kategorije građana, a uvjeravaju i da “kategorički potvrđuju poštivanje dostojanstva pojedinca i njegovo slobodno djelovanje u okviru ljudskih prava, pružajući im medicinsku usluge za njihove uvjete”, prenosi Daily Mail.

Aktivisti za ljudska prava vjeruju da bi klasificiranje trans i interseksualnih osoba kao mentalno bolesnih moglo otvoriti vrata konverzijskoj terapiji, koja je trenutno zabranjena u Peruu.

Konverzijska terapija je proces promjene seksualne orijentacije homoseksualaca, lezbijki ili biseksualaca u heteroseksualce, te transrodnih i rodno varijantnih osoba u cisrodne osobe.

Percy Maita-Tristan, medicinski istraživač na Sveučilištu Southern Science u Limi, rekao je da dekret pokazuje nedostatak svijesti vlasti o složenim LGBT pitanjima.

“Ne možete zanemariti kontekst da se ovo događa u superkonzervativnom društvu u kojem LGBT zajednica nema nikakva prava i gdje označavanje njih kao mentalno bolesnih otvara vrata terapiji konverzije!”, rekao je novinarima.

Dekret koji je potpisala predsjednica Perua dolazi uoči 34. obljetnice otkako je Svjetska zdravstvena organizacija uklonila homoseksualnost iz Međunarodne klasifikacije bolesti, što je izazvalo negodovanje skupina za ljudska prava.

WHO je prestao smatrati transseksualnost bolešću 2019.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved