Connect with us

Vijesti

Usklađenost, najveći izazov (i dar) za parove

Published

on

Komuniciranje činjenica i informacija je vrlo dobro, ali izražavanje emocija, ili još teže, razumijevanje emocija vašeg partnera, veliki je izazov – piše Mathilde De Robien u Aletei.

Bračni savjetnici jednoglasni su: komunikacija je jedan od stupova odnosa para. Ali što točno podrazumijevamo pod komunikacijom? Ne govorimo o dogovaranju jelovnika za večeru ili planova za vikend. Umjesto toga, radi se o iskrenom, istinitom i recipročnom izražavanju vaših emocija, želja i potreba, te o tome da ih drugi supružnik pažljivo i dobrohotno primi.

Ovaj dubinski dijalog može pomoći u izbjegavanju mnogih bračnih nesporazuma, s njihovim pratećim svađama i frustracijama. “Prvo što treba izgraditi u paru je međusobno razumijevanje emocija”, naglašava psiholog i terapeut za parove Marc d’Anselme.

Razumijevanje partnerovih emocija zahtijeva empatiju. Ali s obzirom na različite povijesti i osobnosti svakog od supružnika, ovo je daleko od lakog.

Zamoran odmor

Marc d’Anselme daje dobar primjer nesporazuma uzrokovanog muževljevim nerazumijevanjem ženinih emocija tijekom prilično napornog odmora. (Ovo je samo jedan od mnogih primjera, a “svaka sličnost s činjenicama ili osobama koje postoje ili su postojale bila bi čisto slučajna.”)

Supruga kaže mužu da je iscrpljena, da joj je potreban odmor i da je na njemu da preuzme sve, pogotovo oko djece. Općenito govoreći, žene su otvorenije od muškaraca u pogledu svojih emocija.

Muž razmišlja i traži rješenje. Na kraju predlaže da njegova supruga ode četiri dana, sama, da se odmori kod majke… Žena ga užasnuto gleda. Njegov prijedlog, koliko god bio velikodušan i učinkovit, pao je u vodu.

Empatija, a ne rješenja

Koliko god to muškarcima izgledalo iznenađujuće, izražavajući svoju iscrpljenost, žena ne očekuje od muža da pronađe rješenje za njezin problem. Ne, ona jednostavno očekuje da je razumije, da čuje njezine poteškoće, da suosjeća i osjeća zahvalnost za stvari koje ona čini, upravo one stvari koje su je iscrpile.

Ne želi ići kod majke, već provesti odmor s mužem i djecom. Kvalitetno vrijeme s ljudima koje voli njezina je najdublja želja. “Žena razgovara sa svojim mužem kako bi podijelila svoje emocije i aktivirala odnos. Čovjek, s druge strane, traži problem koji treba riješiti; otuda i nesporazumi”, objašnjava Marc d’Anselme.

Žena od muža očekuje empatiju, i obrnuto. Empatija ne zahtijeva dugo razmišljanje ili velike odluke, samo izražavanje emocionalnog razumijevanja. “Empatija nije rješavanje praktičnog problema. Ne uključuje nikakvo tumačenje, nikakvo objašnjenje, nikakvo rješenje, nikakvu sentimentalnost, samo izražavanje razumijevanja!” Važno je izraziti ovo razumijevanje riječima ili gestama; inače je nažalost beskoristan.

Usklađivanje: Sveti gral bračnog para

Empatija je ključ za razumijevanje emocija drugoga i, ako je uzajamna, za usklađivanje para. U fizici, električni krugovi su usklađeni kada osciliraju na istoj frekvenciji, kada su podešeni na istu valnu duljinu. U bračnoj psihologiji, kada se supružnici razumiju, to se također naziva usklađivanjem.

Kada je par usklađen, tada doživljavaju trenutke “savršenog jedinstva”. Iako usklađenost nije trajno stanje – što je sreća, jer je dobro za svakoga prvo iskusiti vlastite emocije – ima mnogo prednosti.

Empatija omogućuje osobi da se osjeća praćeno u onome što doživljava. To ima fascinantan, gotovo magičan učinak oslobađanja od negativnih emocija, povezanih s teretom koji su do tada nosili sami.

To često dovodi do pozitivne promjene stava od strane supružnika koji se sluša i razumije. Štoviše, u suočavanju sa životnim poteškoćama ili kušnjama, usklađivanje je važna podrška za par. „Događaj koji svatko doživi u zajedništvu s drugim mnogo se lakše prevladava“, objašnjava Marc d’Anselme.

Poticanje emocionalnog dijeljenja

“Bračne poteškoće proizlaze prvenstveno iz činjenice da, umjesto da razumijemo partnerove emocije, njegovo ponašanje tumačimo svojima”, kaže terapeutkinja. Otuda rečenica koja se često čuje u bračnim svađama: “Ti stvarno uopće ne razumiješ!”

Empatija zahtijeva od nas da se odmaknemo od individualističkog stava i da se zainteresiramo za drugu osobu, otvarajući se njezinim emocijama. I druga osoba mora dati svoj doprinos i pokušati izraziti svoje osjećaje doživljava.

“Emocionalno dijeljenje najbolji je lijek za bračni individualizam.” To je izvrstan alat za promicanje harmonije. Što to konkretno znači? Dobro je da svaki supružnik redom izrazi emocije s kojima drugi može suosjećati. “Kako bi prešli činjenice i ušli u emocije, supružnici si pomažu imenovanjem emocija.” Na primjer: “Da sam na tvom mjestu, to bi me naljutilo!” ili “Jeste li bili iznenađeni?”

To omogućuje osobi koja doživljava emociju da je razjasni, pročisti i povjeri drugome. Za koju svrhu? Bolje voljeti. Jer voljeti, podsjeća nas Marc d’Anselme, znači “otvoriti srce našem partneru, dopustiti mu da malo živi u nama”, i da živimo malo u njemu ili njoj. (Aleteia)

Vijesti

A. Bagdasarov: Surb Zatik – Sveti Uskrs

Published

on

Surb Zatik – Sveti Uskrs! Armenci i Hrvati diljem svijeta 31. ožujka ove godine slave Uskrs. Armenci Uskrs nazivaju – Zatik (Surb Zatik – Sveti Uskrs).

Riječ Zatik proizlazi od armenskoga glagola „azatutjun, azarvel“ – „sloboda; oslobađati se“ i znači spas, izbavljenje od patnje, zla i smrti. Armenci na blagdan Uskrsa jedan drugomu kažu: „Krist je uskrsnuo od mrtvih!” – “Blagoslovljeno Krstovo uskrsnuće!”

surbzatik

Na uskrsnom će se stolu u Armenaca tradicijski naći ponajprije riba, te pilav sa suhim grožđem, šljivama, marelicama, kolač od mahunarka. Peku pšenične pogače, kuhaju juhu od povrća ili mahunarka, s lećom, zelenom paprikom, lukom i češnjakom.

Zatik2

Za vjernike nije važan samo dan Uskrsa nego i četrdesetnica koja mu prethodi, jer za to vrijeme treba očistiti tijelo i dušu, njegovati ljubav prema bližnjima, oprostiti svojim neprijateljima, pomiriti se sa zavađenima, kako bi čista srca mogli svetkovati žrtvovanje i uskrsnuće Isukrsta.

SZ3

Svim čitateljima želim sretan i blagoslovljen Uskrs! Uživajte u ovim vremenima, kakva god bila!

Artur Bagdasarov/HKV

Continue Reading

Vijesti

Ministar obrane Anušić: Hrvatska je uz Kosovo

Published

on

Ministar obrane Ivan Anušić razgovarao je u srijedu u Prištini s kosovskim kolegom Ejupom Maqedoncijem o bilateralnoj obrambenoj suradnji i prenio mu poruku da Hrvatska “u potpunosti stoji uz Kosovo i pravo te zemlje na neovisnost”, priopćilo je ministarstvo obrane (MORH).

Foto: (MORH) Podpredsjednik Vlade Anušić i šef stožera KFOR-a John Božičević

Ministar Anušić je tijekom posjete Kosovu razgovarao s kosovskim ministrom obrane, posjetio pripadnike 40. hrvatskog kontingenta (HRVCON) u NATO operaciji potpore miru – Kosovo Force – KFOR, a sastao se i sa zajednicom Hrvata u Janjevu.

“Hrvatska u potpunosti stoji uz Kosovo, podržavamo vaše pravo na neovisnost. Svoje znanje i iskustvo, budući da je RH članica EU i NATO-a i svih ostalih integracija, stavit ćemo vam na raspolaganje kako bi Republika Kosovo što lakše prebrodila sve prepreke i ostvarila željena članstva”, rekao je Anušić.

Bilateralna obrambena suradnja s Kosovom usmjerena je na prijenos iskustava iz raznih funkcionalnih područja u cilju potpore pristupanja Republike Kosovo euroatlantskim i regionalnim organizacijama i inicijativama te jačanju kapaciteta i transformaciji Kosovskih sigurnosnih snaga (KSS) u Oružane snage RK (OSRK), pojašnjava se u priopćenju.

Ministar obrane, ujedno i potpredsjednik vlade, je zajedno s načelnikom Glavnog stožera OS RH general-pukovnikom Tihomirom Kundidom posjetio pripadnike hrvatskog kontingenta KFOR-a. Hrvatski kontingent trenutačno broji ukupno 149 pripadnika, od čega je sedam pripadnica, a razmješteni su na tri lokacije – u kampu “Film City” u Prištini, kampu Villaggio Italia u Peći te na APOD Slatini između Prištine i Kosovske Mitrovice.

Anušić im je rekao da je Hrvatska ponosna na njih jer hrvatski vojnik gdje god je došao u misiju, pokazao je kvalitetu i primjer je drugim vojnicima.

“Vaši prethodnici su stvarali državu i naša vojska je od Domovinskog rata izrasla u pravu, opremljenu vojsku, sposobnu odvraćati”, rekao je Anušić.

Kundid je rekao je kako je sudjelovanje u operaciji KFOR od iznimnog značaja za Hrvatsku jer dajemo doprinos miru u ovoj regiji.

“Iskustvo ove misije dat će vama i vašim postrojbama dodatnu profesionalnu dimenziju”, rekao je general Kundid i potom uručio Zlatnu medalju Johnu Bozicevicu, načelniku stožera KFOR-a.

MORH ističe da operacija KFOR ima poseban značaj za Hrvatsku jer se nalazi u našem neposrednom susjedstvu, a namjera je RH nastaviti angažman hrvatskih pripadnika u Republici Kosovo sve do okončanja te NATO-ve operacije.

Ministar Anušić se u Janjevu sastao sa zajednicom Hrvata koja je sve malobrojnija i suočena s brojnim izazovima. Izrazio im je svoju podršku i u razgovoru s don Matejem Palićem poručio da će se založiti za njihov bolji položaj.

Continue Reading

Vijesti

BIJELA (VELIKA) SUBOTA Krist je u grobu. Dan tišine i molitve! Što bismo o tome trebali znati?

Published

on

Velika subota je dan kada se Crkva zadržava kod Gospodnjeg groba, te zajedno s Velikim četvrtkom, Velikim petkom i Uskrsom čini Vazmeno trodnevlje.

U molitvi i postu razmišljamo o njegovoj muci, smrti i silasku u podzemlje, očekujući njegovo uskrsnuće.

Evo što trebamo znati o Velikoj suboti – razmatranja su Miodraga Vojvodića na Bitno.net, koja djelomično prenosimo

1. ŠTO SE DOGODILO NA PRVU VELIKU SUBOTU?

Evo što nam o Velikoj suboti kaže sveti Luka u svojem Evanđelju:

Dođe čovjek imenom Josip, vijećnik, čovjek čestit i pravedan; on ne privoli njihovoj odluci i postupku. Bijaše iz Arimateje, grada judejskoga, i iščekivaše kraljevstvo Božje. Taj dakle pristupi Pilatu i zaiska tijelo Isusovo. Zatim ga skinu, povi u platno i položi u grob isklesan u koji još ne bijaše nitko položen. Bijaše dan Priprave; subota je svitala. A pratile to žene koje su s Isusom došle iz Galileje: motrile grob i kako je položeno tijelo njegovo. Zatim se vrate i priprave miomirise i pomasti. U subotu mirovahu po propisu. (Lk 23, 50-56)

No je li baš sve mirovalo?

2. ŠTO JE ISUS UČINIO NA PRVU VELIKU SUBOTU?

Poslušajmo nauk Crkve:

Česte tvrdnje Novog zavjeta po kojima je Isus uskrsnuo od mrtvih pretpostavljaju da je on, prije uskrsnuća, bio u boravištu mrtvih. To je prvotni smisao što ga je apostolsko propovijedanje dalo boravku Isusovu među mrtvima: Isus je kao svi ljudi upoznao smrt i stigao je k njima svojom dušom u boravište mrtvih. Ali on je onamo sišao kao Spasitelj, proglašujući Radosnu vijest duhovima koji su ondje bili zatvoreni.

Boravište mrtvih, u koje je umrli Krist sišao, Sveto pismo zove podzemljem, Šeolom ili Hadom, jer su oni koji se ondje nalaze lišeni gledanja Boga… Upravo te svete duše, koje su čekale svog Osloboditelja u Abrahamovu krilu, Isus je oslobodio kad je sišao k mrtvima.

Isus nije sašao nad pakao da oslobodi proklete ni da razori pakao prokletstva, nego da oslobodi pravedne koji su mu prethodili. Zato je i mrtvima naviještao evanđelje (1 Pt 4,6). Silazak nad pakao jest puno dovršenje evanđeoskog navještaja spasenja. To je posljednja faza mesijanskog poslanja Isusova, faza sažeta u vremenu ali neizmjerna u svom stvarnom značenju; i da se naime otkupiteljsko djelo proteže na sve ljude svih vremena i svih mjesta, jer svi koji su spašeni postali su dionici Otkupljenja. (KKC 632-634)

3. ŠTO CRKVA ČINI NA VELIKU SUBOTU?

Odgovor nam donosi Okružnica o pripravi i slavljenju Vazmenih blagdana Paschalis Sollemnitatis:

Na Veliku subotu Crkva se zadržava kod Gospodnjeg groba te u molitvi i postu razmišlja o njegovoj muci, smrti i silasku u podzemlje, očekujući njegovo uskrsnuće… U crkvi se mogu vjernicima na štovanje izložiti slika Krista raspetoga ili kako leži u grobu ili silazi u podzemlje, koja prikazuje otajstvo Velike subote, kao i slika Blažene Djevice Marije žalosne. (Br. 73-74)

Ova sabranost i šutnja priprava su za Vazmeno bdjenje – majku svih bdjenja (Sv. Augustin) – kada će iz srdaca novokrštenika i čitave kršćanske zajednice, radosne zbog Kristova uskrsnuća i zbog njegove pobjede nad smrću, u crkvama ponovno odjeknuti Slava Bogu na visini i uskrsni poklik Aleluja.

4. ŠTO JE VAZMENO BDJENJE?

Izvrsni sažetak smisla i sadražaja Vazmenog bdjenja donosi nam papa Benedikt XVI.:

Ova jedinstvena subota završava Vazmenim bdjenjem koje uvodi u najvažniju nedjelju čitave povijesti, nedjelju Kristova Uskrsa. Crkva bdije uz novi blagoslovljeni oganj i razmišlja o velikom obećanju, sadržanu u Starom i Novom zavjetu, o konačnom oslobođenju od staroga ropstva grijehu i smrti. U tami noći novim je plamenom zapaljena vazmena svijeća, simbol Krista slavnoga koji uskršava. Krist, svjetlo čovječanstva, razgoni tmine srca i duha te osvjetljuje svakoga čovjeka koji dolazi na svijet. Uz vazmenu svijeću u Crkvi odjekuje veliki vazmeni navještaj: Krist je doista uskrsnuo, smrt nad njim nema više moći. Svojom smrću on je zauvijek pobijedio zlo i svim je ljudima podario sam Božji život. Prema drevnoj tradiciji za Vazmenoga bdjenja katekumeni primaju krštenje, čime se ističe dioništvo svih kršćana na otajstvu smrti i uskrsnuća Kristova. Iz blistave uskrsne noći, Kristova radost, svjetlo i mir šire se životom vjernika svake kršćanske zajednice i dostižu svaku točku u prostoru i vremenu. (Iz Kateheze pape Benedikta XVI.)

Vazmeno bdjenje, u kojem Crkva bdije iščekujući Kristovo uskrsnuće, ima četiri dijela, o čemu čitamo u Paschalis Sollemnitatis br. 81:

Vazmeno bdjenje se uređuje tako da

  • poslije službe svjetla i vazmenog hvalospjeva
  • sveta Crkva razmišlja o čudesnim djelima što ih je Bog učinio svome narodu od početka
  • sve dok s novim članovima, preporođenim u krstu
  • ne bude pozvana k stolu, što ga Gospodin pripravlja Crkvi, spomenčinu svoje smrti i uskrsnuća, dok on ne dođe

5. KAKO IZGLEDA SLUŽBA SVJETLA?

Služba svjetla ili lucernarij porijeklo ima u judeokršćanskom običaju paljenja svijeća u molitvu blagoslova, a u Vazmenom bdjenju ovaj veličanstveni obred unošenja svijeće u mračnu crkvu simbolizira Kristovo uskrsnuće. Početak ovog obreda je u Jeruzalemu gdje je već u 5. stoljeću Vazmeno bdjenje započinjalo procesijom do Bazilike uskrsnuća sa upaljenim svijećama. U rimsku liturgiju ovaj obred ulazi nešto kasnije. Od 10. stoljeća uvodi se i blagoslov svijeće ukrašene križem, tekućom godinom, grčkim slovima alfom i omegom – znakovima početka i svršetka, te ubadanjem pet zrna tamjana. Ovi običaji prisutni su i u današnjem obredu službe svjetla.

O prvom dijelu Vazmenog bdjenja čitamo u Paschalis Sollemnitatis:

Prvi dio se sastoji iz simboličkih radnji i gesta, koje valja izvršiti tolikim opsegom i ljepotom, da vjernici zaista razumiju njegovo značenje, koje podržavaju liturgijske upute i molitve. Ukoliko je moguće, neka se izvan Crkve pripravi lomača (ognjište) za blagoslov novoga ognja, a njezin plamen neka bude takav da može zaista raspršiti tamu i rasvijetliti noć.

Nakon ophoda slijedi navještaj veličanstvenog Vazmenog hvalospjeva ili Hvalospjeva uskrsnoj svijeći (Exsultet). Riječ je o jednome od najljepših lirskih tekstova zapadne liturgije napisanom oko 400. godine. Više o ovom hvalospjevu možete pročitati NA LINKU!…

6. ŠTO CRKVA SLUŠA U SLUŽBI RIJEČI?

Služba riječi najstariji je dio Vazmenog bdjenja, a u prvo vrijeme činila su je čitanja iz Knjige Izlaska (Izlazak Izraela iz Egipta), te Knjige Postanka (Stvaranje i žrtvovanje Izaka) i naravno Evanđelja. Broj čitanja u različitim se liturgijskim tradicijama kretao od pet do petnaest, dok u današnjoj liturgiji Vazmenog bdjenja imamo sedam čitanja.

O službi riječi čitamo i u Paschalis Sollemnitatis:

Čitanja Svetog pisma sačinjavaju drugi dio bdjenja. Opisuju preslavne događaje povijesti spasenja, a u njihovu laganom razmišljanju vjernicima pomaže pjevanje pripjevnog psalma, šutnja i molitva svećenika predsjedatelja. Obnovljeni red bdjenja ima sedam čitanja Staroga zavjeta uzetih iz Zakona i Proroka, koja su većinom primljena od najstarije predaje kako Istoka tako i Zapada, i dva iz Novog zavjeta, tj. Iz Apostola i Evanđelja. Tako Crkva, počevši od Mojsija i svih proroka, tumači Kristovo vazmeno otajstvo. (Br. 85)

Premda Okružnica preporuča da se čitaju sva čitanja, iz pastoralnih se razloga neka čitanja mogu izostaviti. Ipak, čitanje iz Knjige Izlaska o prvoj Pashi (Izl 14) i pripadajući hvalospjev mora se pročitati.

Nakon starozavjetnih čitanja slijedi himan Slava Bogu na visini, prema običaju se uključuju sva svjetla, a tijekom pjevanja zvone zvona.

Konačno, slijedi navještaj uskrsnuća Gospodnjeg iz Evanđelja kao vrhunac službe riječi, a zatim i homilija.

7. KRSNA SLUŽBA

Vazmeno bdjenje povlašteno je vrijeme za slavlje kršćanske inicijacije. Krsna služba postala je dijelom Vazmenog bdjenja vjerojatno u 4. stoljeću, a u rimskoj liturgiji događala se u rano jutro Uskrsa, između starozavjetnih i novozavjetnih čitanja službe riječi. U procesiji se išlo do krsnog zdenca gdje se izvršio blagoslov vode i obred krštenja, a potom se nastavljalo sa euharistijskim slavljem.

Evo kako krsna služba izgleda u obnovljenoj liturgiji Vazmenoga bdjenja:

Treći dio bdjenja je krsna služba. Kristov i naš vazam sada se slavi u sakramentu. Potpuno se doduše izražava u onim crkvama koje imaju krsni zdenac, tim više kad se vrši kršćanska inicijacija odraslih ili barem krštenje djece. Ali ako i nema krštenika, u župnim crkvama neka bude blagoslov krsne vode… Poslije ovoga biva obnova krsnih obećanja… (Paschalis Sollemnitatis, 88-89)…

Treći dio Vazmenog bdjenja završava molitvom vjernika.

8. VELIKA SUBOTA I EUHARISTIJSKA SLUŽBA

Euharistijska služba predstavlja vrhunac Vazmenog bdjenja. U njoj se, nakon prisutnosti u simbolu uskrsne svijeće, prisutnosti u riječi te u snazi krštenja, ostvaruje najviši stupanj prisutnosti uskrslog Krista pod prilikama kruha i vina.

O vrhuncu Vazmenog bdjenja u Okružnici čitamo sljedeće:

Euharistijsko slavlje je četvrti dio bdjenja i njegov vrhunac, jer ovo je najpotpuniji vazmeni sakrament, naime spomenčin žrtve križa i prisutnost Krista uskrsnuloga, dovršenje kršćanske inicijacije, predokus vječnoga Vazma. (Br. 90)

Pričesna antifona tumači ovo euharistijsko slavlje kao kršćansku pashalnu gozbu:

Žrtvovana je Pasha naša, Krist: zato gostimo se beskvasnim hljebovima čistoće i istine, aleluja. (1 Kor 5,7-8)

Slavlje završava svečanim uskrsnim blagoslovom

9. NEKE LITURGIJSKE NAPOMENE

Okružnica Paschalis Sollemnitatis donosi sljedeće bitne napomene:

O samom Bdjenju…

  • Čitavo slavlje Vazmenog bdjenja vrši se noću, tako da se ili ne započinje prije početka noći ili da se završi pred zvona nedjelje. Ovo pravilo treba strogo tumačiti. (Br. 78)
  • U naviještanju Vazmenog bdjenja treba se čuvati da se ono ne predstavi kao posljednji moment Velike subote. Nek se radije kaže da se Vazmeno bdjenje slavi u noći Vazma, i to kao jedan bogoštovni čin. Nek se pastiri upozore da u katehezi marljivo poučavaju o sudjelovanju u čitavom bdjenju. (Br. 95)

O službi riječi… O euharistijskoj službi… O vazmenoj svijeći… pročitajte više na Bitno.net

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved