Connect with us

Vijesti

Zašto bi se Vatikan miješao u znanost? Da je ispravi!?

Published

on

Zašto Vatikan ne bi gledao svoja posla? Pa, postaje komplicirano. I uvredljiv. Evo 3. dijela naše nove serije Crkva i znanost, o jednoj od znanstvenih grešaka – piše Christopher M. Graney u Aletea-i.

Znanost je ključna za suvremeni život. Zbog znanosti Aleteiju čitate na ekranu, putem interneta, a ne na papiru, uz svjetlost uljanice. Ova serija članaka (kliknite ovdje za cijelu seriju) zaranja duboko u priču o Katoličkoj crkvi i znanosti. Priča seže daleko u prošlost. I danas se odvija. To nije priča za koju mislite da je znate. Ali to je priča koju biste trebali znati, upravo zato što je znanost tako središnja u modernom životu.
~

Zašto bi se Vatikan uopće odlučio miješati u znanstveno pitanje? Upravo smo vidjeli nesavršenost crkvenih procesa za vrednovanje znanosti (vidi 2. dio u ovoj seriji). Nije li znanost, nasuprot tome, jedan od najboljih načina da spoznamo stvari? Samoispravlja, uvijek nam donosi istinitiju sliku svemira. Znanost čini moderni svijet. Znanost radi.

Osim toga, drevna materija Postanka i “dva velika svjetla” predložak je za rješavanje sukoba vjere i znanosti: Biblija govori o zajedničkom razumijevanju, o tome kako bi prosječna osoba mogla vidjeti stvari; ne daje nam znanstveni opis svemira. To je poznato još od vremena sv. Augustina (vidi 1. dio).

Pa zašto Vatikan ne bi gledao svoja posla?

Pa, postaje komplicirano. I uvredljivo.

Znanstvena greška

Znanstvenici su promatrali što se događalo krajem 19. stoljeća kada se o pitanju evolucije raspravljalo unutar Crkve općenito, a posebno u Vatikanu. Otkrili su da su razni učeni ljudi unutar Crkve naglašavali važnost podrijetla svih ljudi od Adama i jedinstvo čovječanstva: pokrajinsko vijeće; biskup; Isusovački kritičari evolucije; i Papinsko biblijsko povjerenstvo.

Na primjer, 1898. godine biskup John Cuthbert Hedley iz Newporta, Wales, napisao je recenziju četiri djela Fr. John Zahm, CSC, svećenik i znanstvenik sa Sveučilišta Notre Dame u Sjedinjenim Državama koji je pisao o evoluciji. U ovom pregledu, biskup Cuthbert je izjavio da “postoje neke stvari tako jasno otkrivene da su izvan polja pitanja ili istraživanja.” Biskup je tvrdio da znanost nema posla proučavati neke stvari!

Kakve stvari? “Jedinstvo ljudske rase”, bila je jedna takva stvar, napisao je biskup, “kao što i sam dr. Zahm priznaje.” Ovo jedinstvo, mislio je biskup Hedley, bilo je jedno od nekoliko predmeta, “u kojima bi bila ne samo pogreška, nego i uvreda protiv vjerske vjere, ne započeti s čvrstim držanjem onoga što naučava Crkva.”

Kao drugi primjer, Papinska biblijska komisija iz 1909. nije odbacila samu evoluciju, ali je bila zabrinuta za Postanak u smislu podrijetla ljudske rase. Komisija je bila zabrinuta zbog “monogenističkog” podrijetla čovječanstva, tako da se čovječanstvo sastojalo od jedne, ujedinjene obitelji.

Biblija je jasno “monogenistička”. Sva ljudska bića su potomci istih roditelja, Adama i Eve. Dakle, svi smo jedna obitelj.

Međutim, suprotstavljena je ideja bila da različiti “tipovi” ljudi imaju različito podrijetlo. Pod ovom idejom navodno su zapravo postojale različite vrste ljudskih (sličnih) bića, s tim da su se te različite vrste obično nazivale “rasama”. Ova ideja je “poligenizam” – višestruko podrijetlo za višestruke ljudske “tipove” ili “rase”, pri čemu većina “rasa” nije iz linije Adama i Eve.

Poligenizam je bio drevna ideja. Bio je osnažen u europskim umovima istraživačkim putovanjima koja su otkrivala daleke, naseljene zemlje. Poligenizam se također smatrao vrlo heretičnim.

Mučenik znanosti?

Giordano Bruno poznat je po tome što je 1600. spaljen na lomači kao nepokajani heretik. Zastupao je mnoge ideje koje su njegovi suvremenici smatrali uvredljivima. Budući da je također zagovarao ideju o beskonačnom svemiru drugih sunaca, od kojih su svi okruženi naseljenim svjetovima poput Zemlje, ponekad se smatra mučenikom za znanost.

Predmet je rasprave među znanstvenicima koliko su njegove ideje o svemiru imale ulogu u njegovom spaljivanju u odnosu na, na primjer, njegovo poricanje Kristovog božanstva. Ali jedna Brunova ideja koja bi mnoge danas uvrijedila bila je njegova poligenizam. Tvrdio je 1591. da različite “rase” ne mogu sve imati zajedničko podrijetlo:

Za mnoge boje

Jesu li vrsta ljudi, a crna rasa
Etiopljana i žutih potomaka Amerike…
Ne može se pratiti do istog spuštanja, niti su opružene
Iz generativne snage jednog jedinog pretka.

Bruno je primijetio da je “rečeno u prorocima … da sve ljudske rase potječu od jednog praoca”, ali je dodao da “nitko zdravog rasuđivanja ne može uputiti etiopsku rasu na taj protoplast.”

Brunovo izdvajanje “Etiopljana” bilo je tipično. Čini se da je “crna rasa” za koju “zdravo prosuđivanje” navodno ukazuje da je bila najdalje od “pravih” ljudi.

Gdje je bila znanost?

Neki su tvrdili da se zdravo prosuđivanje, pa čak i znanost, protive poligenizmu. Godine 1680. Morgan Godwyn objavio je knjigu pod nazivom The Negro’s & Indians Advocate, Suing for their Admission into the Church. U njemu je primijetio da različite vrste ne rađaju plodno potomstvo. Konj i magarac, na primjer, mogu dati potomstvo, naime mazgu, ali to je potomstvo sterilno. Godwyn je napisao da, ako su različite rase bile različite vrste poput konja i magaraca, onda ljudi miješane rase “moraju, poput mazgi… biti zauvijek neplodni.” Nisu se mogli razmnožavati. Ali, rekao je Godwyn, svakodnevno se vidi suprotno. “Mješanci” sigurno imaju djecu. Dakle, ljudi pripadaju jednoj obitelji, ma koje “rase” bili. To je bila samo znanstvena činjenica. (Godwyn je također zamijetio da su katolički misionari priznavali jedinstvo čovječanstva i čak bi Isusa prikazali kao crnca.)

Poligenisti su ionako tvrdili znanost. Na primjer, J. H. Van Evrie (M.D.) u svojoj knjizi Negroes and Negro “Slavery” iz 1861. tvrdi da je “zaključak… da su bijelci i crnci iste vrste, jer se mulat, za razliku od mazge, sam razmnožavao, jednostavno apsurdno.” Van Evrie je tvrdio da su ljudi miješane rase bili apsolutno sterilni – sterilnost se jednostavno pojavljivala kroz nekoliko generacija. To je bilo opće poznato među onima koji su se bavili trgovinom robljem, rekao je.

Van Evrie nije bio sam u svojim idejama. Na sastanku Američke udruge za napredak znanosti 1850. raspravljalo se o tome kako su “tipovi” ljudskih bića fiksirani, jer su “hibridi” dugoročno bili sterilni i stoga su izumrli. Znanost o poligenizmu bila je središnja u cijelom poslu rasnog ropstva i ugnjetavanja. Kao što je sam Van Evrie primijetio,

Da je crnac potjecao od istog podrijetla, ili, osim samo po boji, bio isto biće kao i mi… tada bi [kršćaninova] prva i najvažnija dužnost… bila primjer drugima, raditi noću i danju kako bi uzdigli ovu (u tom slučaju) povrijeđenu i bijesnu rasu – štoviše, trpjeti sve osobne neugodnosti, čak i samo mučeništvo u obavljanju dužnosti tako očite i neophodne.

Ovaj osjećaj nije bio ograničen na Amerikance vezane uz pitanje ropstva. Drugi su tvrdili da bi tradicionalne religiozne ideje o jedinstvu i prirodi ljudskih bića trebale ustupiti znanstvenim dokazima koji pokazuju da postoje različite vrste ljudskih (sličnih) bića. Georges Pouchet iz Muséum national d’Histoire naturelle u Parizu požalio se kako je, usprkos bitkama koje je znanost “vodila i dobila” protiv religije u astronomiji (o kretanju Zemlje) i geologiji (o starosti Zemlje), “čovjek svetinja i , dakle, zabranjena tema.” Možemo proučavati stijene, ali ne i čovječanstvo, gunđao je. Religija se prema činjenicama odnosi s podsmijehom, rekao je. Možete pričati o medvjedima i slonovima kako god želite, “ali Esquimaux i Europljanin, crnac i Perzijanac uvijek su se tretirali kao jedna vrsta.” “Pravi čovjek” bio je “bijelac velikog mozga i malih usta”. Drugi su poticali da religijske ideje

treba podleći jasnim demonstracijama induktivne znanosti, a rasne činjenice zauzimati za njihovo odgovarajuće mjesto, kao među najvažnijim i najpouzdanijim podacima na kojima se može temeljiti povijest, posebno ona ranijih doba.

Naravno, današnje ružne ideje poput ovih nisu dio znanosti. Moderna je znanost u biti monogenistička; kaže da su svi ljudi iz iste obitelji i da su “rasne” varijacije prilično male, u usporedbi s varijacijama među pojedincima i u usporedbi s varijacijama koje se nalaze unutar drugih vrsta. Ideje o “znanstvenom rasizmu” koje su promovirali Van Evrie i Pouchet tako su temeljito odbačene da ih danas čujete nazivaju “pseudo” znanošću, iako su bile znanost u 19. stoljeću.

Danas se smatra (da parafraziramo biskupa Hedleyja) ne samo pogrešnim, nego i uvredljivim, ne započeti nikakvo znanstveno istraživanje čvrsto držeći se ideje da su sva ljudska bića, bez obzira na njihovu “rasu”, iste obitelji, i temeljno jednak. Bilo koji današnji znanstvenik koji bi predložio novu poligenističku teoriju o podrijetlu ljudskih bića, tvrdeći da određene vrste ljudi ne pripadaju istinskoj ljudskoj obitelji, bio bi oštro osuđen.

“Na kraju….”

Danas jednostavno odbacujemo ideju da nam znanost može reći da muškarac ili žena koji stoje pored nas nisu potpuno ljudi. Oni koji to ne odbacuju svrstavaju se među najmanje ugodne vrste luđaka. Neke se stvari smatraju toliko jasnima (opet parafrazirajući biskupa Hedleya) da su izvan polja pitanja ili istraživanja.

Stoga, jer su evolucija i poligenizam i ideja da određeni ljudi nisu u potpunosti ljudi bili međusobno povezani u 19. stoljeću, čak i oni koji danas malo mare za Katoličku crkvu mogli bi razumjeti zašto bi se Vatikan odlučio umiješati u pitanje evolucije. Čak bi i ljudi danas koji imaju malo interesa za rasprave o istočnom grijehu i povijesti spasenja mogli razumjeti zašto jedinstvo čovječanstva mora biti sveto.

Primjer “znanstvenog rasizma” potiče da znanost bude predmet konfrontacije i kritike izvan znanosti. Činjenica da se znanost na kraju samoispravlja, da nam na kraju donosi istinitiju sliku svemira i da na kraju radi nije dovoljno dobra kada znanost može ići toliko u krivu, na tako posljedičan način.

~

Ova se serija temelji na radu “Vatikan i pogrešivost znanosti”, koji je predstavio Christopher M. Graney na konferenciji “Jedinstvo i razjedinjenost u znanosti” na Sveučilištu Notre Dame, 4.-6. travnja 2024. Rad, koji je dostupan putem ArXiva (kliknite ovdje), sadrži detalje i reference za zainteresiranog čitatelja.

Rad i ova serija Aleteia proširuju ideje koje su razvili Graney i ravnatelj Vatikanske zvjezdarnice br. Guy Consolmagno, S.J. u svojoj knjizi iz 2023., koju je objavio Paulist Press, When Science Goes Wrong: The Desire and Search for Truth.

izvor:

Christopher M. Graney /Aletea

Advertisement

Vijesti

TOP DESET “Što sve ovakva EU može očekivati od 2025.?”

Published

on

Prema Carlu Friedrichu: Deset najvažnijih očekivanja za EU u 2025. godini:

  1. Do 2025. 1000 muškaraca iz Zaljeva, Afrike, Turske, Sirije, Afganistana i Indijskog potkontinenta svaki dan će marširati u EU, svi u najboljim godinama kao borci.I ove godine će cijeli aparat EU prekršiti sve zakonske uvjete azila za ljude koji ulaze kroz zemlje EU, kako stoji u njemačkom Ustavu, članak 16a. I ove godine nastavit će se vladavina nepravde u toj navodno “demokratskoj” i “pravnoj” državi”.
  2. Manjak stanova nastavit će se povećavati 2025. jer građevinski sektor ne može izgraditi onoliko stanova koliko stranaca iz cijeloga svijeta svaki dan ulazi u Schengen.
  1. 2025. godine država i crkve nastavit će graditi ISIS-ove vojarne (službeni jezik: “kuće za izbjeglice”) diljem EU, čak i u najmanjem selu.Ako bande ubojica s Bliskog istoka planiraju sljedeći 7. listopada, sigurno nigdje u svijetu neće naći tako gustu i razgranatu infrastrukturu kao u EU.
  2. 2025. neki će se Land Rover svojim automobilom zabiti u što europskiju i najprijateljskiju publiku ili potegnuti nož na tipičnom europskom događaju – karnevalu, povorci, Oktoberfestu ili božićnom sajmu.Chatbot u Bruxellesu već ima spreman govor o krokodilskim suzama u donjoj ladici i zgodno će samo ubaciti datum, mjesto i broj ubijenih ljudi.
  1. Uništavanje njemačke industrije od strane same države nastavit će se i 2025. godine, vjerno državnom geslu koji vrijedi u svakom pogledu: Samo uništena Njemačka je dobra Njemačka.
  2. U 2025. bit će više ovisnika o drogama i smrti od droga nego prošle godine.Činjenica da su dileri droge pretežno istočnjaci, a smrtni slučajevi droge pretežno Europljani nije slučajnost, već se savršeno uklapa u već postojeću sliku.Upravo zato što se sve ovo tako dobro slaže, naša je politička elita sada legalizirala i ulaz za drogu.
  1. Godine 2025. europske će vojske biti još veća olupina nego prošle godine, unatoč svim velikim obećanjima. Ovo je također jedna od mnogih sigurnosti na koje možemo računati svake godine.
  2. Do 2025. sve će europske željezničke usluge biti barem jednako netočne kao prošle godine. Znaju se prioriteti naše političke elite: u truloj EU ništa ne funkcionira, osim azilantskog sustava.
  3. Do 2025. javne će škole također proizvesti najveću stopu nepismenosti koju je EU ikada vidjela. I ove godine nastava će se otkazivati ​​još češće nego lani.Iz ljudske perspektive to je vrlo razumljivo, jer kao učitelji bismo također stalno zvali bolesnike da moramo predavati u kaotičnim babilonskim učionicama.
  4. Mediji će i ove godine sustavno kršiti svoju ugovornu obvezu da izvještavaju neutralno i uravnoteženo. I ove će godine kartel sistemskih stranaka učiniti sve da ograniči slobodu izražavanja, spriječi stvarnu vladavinu naroda i suzbije političku opoziciju u EU.
Continue Reading

Vijesti

ŽIVOT POSLIJE SMRTI – Gdje ide naša duša?

Published

on

Najveća prevara sa kojom se danas manipulira jeste prevara po pitanju stanja mrtvih ili života poslije smrti. Što se događa sa osobom kada umre? Postoji li život nakon smrti? Naime, poznato nam je to da je Bog na ‘eksperimentalan’ način riješio problem smrti tako što je uskrsnuo.

U redu, no postavljaju se pitanja: što se događa samnom, odnosno sa duhom ili dušom kada umrem? Idemo li negdje prije nego opet budemo stvoreni jednoga dana za sud kako piše u Bibliji? No kako će jedna osoba to znati? Mi jednostavno ne možemo ovozemaljskom znanošću proniknuti u ovu domenu pitanja života posije smrti. Postoje brojni izvještaji opisa fenomena o stanju poslije smrti. No koliko je to ozbiljno?

Naime, ako je Bog darovatelj života, logično je za zaključiti da on zna što se događa s nama nakon smrti. No da bi uistinu razumjeli o čemu se radi moramo razumjeti što je čovjek po svojoj suštini. Tako imamo sljedeći izvještaj:


”Stvori Gospod Bog čovjeka od praha zemaljskoga, i dunu mu u nos duh životni; i posta čovjek duša živa…” (Postanak 2,7.)Bog je stvorio čovjeka od praha zemaljskog. U originalnom tekstu, na hebrejskom, riječ ‘stvori’ ili ‘stvoriti’ znači formirati (oblikovati). Što znači formirati? Naime, mi znamo da:
– 88,9% našeg tijela čine samo dva kemijska elementa. To su vodik i kisik
– 10,9% našeg tijela čini ugljik i dušik.
– manje od 1% našeg tijela čine ostali kemijski elementi.

Iz ovog proizlazi da mi zaista jesmo prah zemaljski. Kao da se Bog ‘poigrao’ sa kemijskim elementima. I mi kada umremo, ostane samo prah. Ali taj prah zemaljski (materijalna potkova) od koga smo mi sastavljeni kako kaže tvorac nije dovoljan.
Da bi čovjek bio ”duša živa” ili živo biće, treba mu ”duh životni”. Dakle, čovjek ili živo biće je sklop mrtve materije i duha životnog koji dolazi od Boga. No, gdje je u ovoj priči život poslije smrti? Što se dešava kada umremo onda?

‘I vrati se prah u zemlju, kako je bio, a duh se vrati k Bogu, koji ga je dao.
(Propovjednik 12,7)

Kada čovjek umre, duh se vraća k tvorcu, a prah u zemlju. A gdje je duša? Duša ne postoji! Nije tvorac udahnuo čovjeku dušu, nego duh životni (bezlična sila, životna energija). Dakle spajanjem praha i duha, dobije se duša. Duša je živo biće ili čovjek. Tako da čovjek kada umre, duša ne postoji. (Primjer sijalice i struje – kada ovo dvoje spojimo, dobijemo svijetlost. Kada nema struje, nema ni svijetlosti – ona nepostoji! Kako sam inženjer elektroenergetike ovdje sam dao ekvivalentni primjer na jednostavnom nivou koji možete lako shvatiti radi usporedbe)

Pogledajmo što nam još tvorac govori o trenutku kada umremo.

Iziđe iz njega duh, i vrati se u zemlju svoju: taj dan propadnu sve pomisli njegove.” (Psalam 146, 4)

I psu živu bolje je nego mrtvu lavu. Jer živi znaju da će umrijeti, a mrtvi neznaju ništa. (Propovjednik 9, 4.5)

Bog je smrt često uspoređivao i sa spavanjem. Kao kada čovjek zaspe navečer i ujutro se probudi. To je za njega vrlo kratki vremenski trenutak. Tako je slično i sa smrti. Kada umremo mi spavamo, sve do dana kada nas Bog nebude sve uskrsnuo za sud po djelima svojima, (to je za nas također veoma kratki trenutak) jedne na život vječni, a druge na konačnu smrt.

Continue Reading

Vijesti

Sud nad narodima

Published

on

Ne ide svatko tko umre “na bolje mjesto”, samo onaj tko je prihvatio Isusa za svoga Gospodina. To je biblijska istina.

Sud nad narodima

I vidjeh veliko bijelo prijestolje i Onoga što sjede na nj: pred licem njegovim pobježe zemlja i nebo; ni mjesta im se više ne nađe.

I vidjeh mrtve, velike i male: stoje pred prijestoljem, a knjige se otvoriše. I otvori se jedna druga knjiga, knjiga života. I mrtvi bijahu suđeni po onome što stoji napisano u knjigama, po djelima svojim. More predade svoje mrtvace, a Smrt i Podzemlje svoje: i svaki bi suđen po djelima svojim. A Smrt i Podzemlje bili su bačeni u jezero ognjeno. Jezero ognjeno – to je druga smrt: tko se god ne nađe zapisan u knjizi života, bio je bačen u jezero ognjeno.

Otkrivenje 20, 11-15

Ivica Ursić/fb

 

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved