Connect with us

Vijesti

ZVONIMIR HODAK: Morbidne prijetnje Srba Matei Jelić su valjda normalne, je li ih netko nije osudio!?

Published

on

Srpanj i kolovoz 2021. mjeseci su to u kojima čak njegovo veličanstvo “godišnji odmori” padaju u drugi plan u odnosu na politiku i šport. Olimpijske igre u Tokiju, dan ustanka i narodnog veselja u legendarnom Srbu, Velika Gospa, odlazak “furešta” s naše obale i svođenje računa.

Skoro zaboravih, Pelješki most i Hajduk. Uvijek isti zajednički nazivnik. Koliko su nam ostavili “šoldi”, a koliko virusa? Bernad Jurišić je otrovan: “Srce ljeta, more osmijeha, kćeri rođendan, spojen Pelješki most, uspomene na Olivera, zlato Sinkovića, finale Marina, čudesni tenisači, Šuker najuren, pobjeda vatrepolista… Ali zato je tu Hajduk, uvijek spreman sjebati i najljepši dan.”

Prva zlatna medalja iz Japana ide u “kraljevski grad” Knin. Matea Jelić, nježna i ženstvena, ali lavljeg srca. Matea je “neoprezno” iskrena. Ona bi voljela proslaviti svoje zlato u svom Kninu baš u vrijeme “Oluje”. Ekonomično! Zašto trošiti na dvije proslave kad se možemo veseliti i Oluji i zlatu iz Japana.

Međutim, javiše se odmah obožavatelji Tarika Filipovića iz udruge “Bratstvo i jedinstvo”. To su oni za koje Tarik smatra da su tu još od “kamenog doba” i zbog kojih je na kratko prekinuo snimanje Vrdoljakovog “Generala”.

Neupućenima kratko objašnjenje. U scenariju filma je bila neka muljaža u smislu da Srbi nisu postavili balvane, protjerali “ustaše” i pobili one koji nisu uspjelu pobjeći (kao npr: iz Sertić Poljane i Saborskog….) mogli su ovdje (Knin) ostati živjeti stotine godina. Kad je Tarik vidio taj dio scenarija viknuo je “kamera stop”. Kojih 100 godina? Po njemu su oni valjda ovamo došli prije nego li nas je Charles Darwin sve pretvorio iz “majmuna u ljude, a kasnije i u komuniste…” I bome je Tonči morao promijeniti taj rigidni desničarski scenarij. Neće nitko dirati u “zjenicu našeg bratsko-jedinstvenog oka…” Tako je Tarik mogao biti zadovoljan i nastaviti snimanje.

Odmah nakon što je neoprezna olimpijka izašla sa svojim “klero-fašističkim” idejama, javili se oni iz “kamenog doba”. Matea ih ima pun mobitel, a ja ću citirati samo jednog. Kao da sam ih citirao sve. “Majku ti j***m ružnu. Dao Bog da ti svi od raka pomrli. Ako ikada budeš imala djecu, djeca u najgorim mukama, onako da se muče, godinama da se raspadaju, a ti da gledaš i da ništa ne možeš učiniti….” Ovo je previše čak i ako se čovjek razvio od majmuna, a neki još malo zaostali u razvoju od kamenog doba pa sve dok nije došao Sloba… Naravno morbidne poruke Mateji Jelić nije stigao osuditi nitko iz vlasti, pa tako ni Milorad Pupovac. Valjda zbog zgusnutog protokola.

Slavili ‘roštiljadu’ u Srbu

Pusić, Mesić…i ostali “kamenjari” još zbrajaju “lovorike” s proslave famozne roštiljade 27. srpnja 1941. On poziva Hrvateke da se zajedno bore “za zajedničku ideju slobode”. Pupi još nije skužio da su se s njim ujedinili (samo) hrvatski izdajnici, razni Jugosloveni, orjunaši, udbaši i slični tipovi. Svi oni koji sad pate zbog pobjede Mateje Jelić. Ona je, usput rečeno, i dalje neoprezna u svom neobuzdanom veselju. Tvrdi da je rođena kao Hrvatica i to će ostati do kraja života. To će očito zabrinuti one koji i dalje slave 27. VII. 1941.

I što reći na sve to nego citirati glazbenu legendu Džonija  Štulića: “Na prostoru bivše Jugoslavije postojale su samo tri etničke grupe naroda: Istočni Srbi, zapadni Srbi i radikalni Srbi”. Usput rečeno, Džoni je bio “projugoslovenski” glazbenik.

“Došlo je vrijeme da stanemo na kraj svim lažima!” poručuju akademici Ivan Aralica i Josip Pečarić te sisački biskup Vlado Košić kao i general HV-a Ivan Tolj u pismu upućenom Gordanu Jandrokoviću, Andreju Plenkoviću i Zoranu Milanoviću. Ha,ha! Kao da oni to ne znaju. Zamislite samo bizarnu situaciju kad bi netko bio makro sam sebi. Hiperprodukcija laži, svakodnevnih laži, preplavila je već odavno našu političku i javnu scenu. I sad akademici, biskupi i generali žele otvoriti oči vlastodršcima, koji i onako znaju sve.

Jesu li čuli za Banovinu Hrvatsku i NDH?

Uzmimo kao svježi primjer Pelješki most. Tko god da je zaslužan za taj projekt ulazi u povijest. Da iza njega stoje Šokre Beljak, Nenad Stazić, Anka Taritaš Mrak, Urša Raukar, Ikača iz Siska, IDS, Katarina Peović… svi bi zaslužili aplauz. Ali u našoj se politici ne može bez slatkih malih laži. To su te sitne, male, “samoupravne” laži. Tako večernjakovi novinari dokazuju koliko su navike pogubne kad se na njih naviknete.

Kažu kako je Hrvatska spojena mostom nakon tri stotine godina i nešto sitnog. Tim povodom Žarko Ivković se pita: “Zašto su 1699.. Neumom razdvojeni sjever i jug Hrvatske?”

A ja pitam je li u Večernjaku ikada itko čuo za Banovinu Hrvatsku iz 1939.? Čiji je tada bio Neum punih šest godina? Tko je sramotne 1945. oduzeo Hrvatskoj Neum i dio hrvatske obale te dao BiH? U kojoj je to bitci 1699. Hrvatska izgubila Neum, da bi ga 1939., vratila, a 1945. ponovno izgubila? Ta laž toliko smrdi da je sad definitivno jasno da je “bolest duha” puno gora od “bolesti tijela”.

Koliko puta sam ja i ostali “rigidni ognjištari” pisali i ukazivali da je Hrvatska bila zemljopisno veća od 1939. do 1945. negoli je danas. Nakon tragičnog “oslobođenja” bravar je počeo poklanjati hrvatski teritorij od Neuma, Srijema, Boke….i da ne nabrajam dalje. Nakon mirovne konferencije 1946. u Parizu Italija je vratila Jugoslaviji Istru, Cres, Lošinj, dio Slovenskog primorja, Zadar, Lastovo, Palagružu.

Međutim, i nakon što je sve to vraćeno Hrvatskoj, ona je još uvijek bila “zemljopisno inferiorna” onoj Hrvatskoj iz 1939. Zašto? Zato jer je po Titu i komunistima rat izgubila jedino Hrvatska. ‘Juden fraj’ Srbija, Rupnikova Slovenija, Bosna u kojoj je Tito izgubio sve bitke itd., sve su to bili “pobjednički” događaji. Jedino je Hrvatska vodila “tvrdi” rat za svoju državu tijekom Drugog svjetskog rata, i za to je od komunista bila surovo kažnjena.

Geografska karta Hrvatske rezultat je Titove šale na tuđi račun

Čak ni hrvatski partizani, koji su inače bili najbrojniji u NOB-u, nisu smjeli prvi “osloboditi” Zagreb nego je ta “čast” bila prepuštena Titovim borcima koji su 1941. otišli u četnike, a 1945. su se vratili kao partizani. To je ta povijesna tragika Hrvata kao naroda. Dok su Hrvati imali svoje “principe”, oni su imali “Gavrila”. Dokaz tome je da kad je već Berlin bio pao, još se šesnaest dana nakon pada Berlina vodila bitka za Odžak. Stoga ni ne čudi što je ruski maršal Tolbuhin pred kraj 1944. projurio svojom vojskom kroz Srbiju i Hrvatsku ne bi li prije saveznika stigao u Beč i počeo s “velikim trgoviščem” na kojem su svi ponešto dobili. Čak su i Hrvati dobili natrag ono što su srpski kralj i Ante Trumbić 12. studenoga 1920. poklonili Italiji u Rapalu. Ipak, može se zaključiti kako današnji smiješni perec koji zemljopisno predstavlja Hrvatsku bez banovine ostaje tužna opomena da se komunističke izdaje ne mogu sakriti barem od povijesti.

Za Tita pričaju da se volio šaliti na tuđi račun. To vidimo i danas gledajući “geografsku” kartu Hrvatske.

Otkrivena tajna dobre kondicije partizana.

Pupovac je napokon i u praksi pokazao moć. Kao bivša komunjara i dalje se drži partijskih pravila. Jedno takvo je bilo “ako se ne slažu teorija i praksa, mijenjaj praksu”. I sad je naš Pupi krenuo promijeniti praksu. Lijepo i skromno je najavio: “Ne želim u Srbu ustaše ni policiju”. I tako su “opasne” Keleminčeve “ustaše” dobile zabranu ulaska u legendarnu “Krajinu”.

Oko sto policajaca moralo se malo zamaskirati da bi taj festival “bratstva i jedinstva” mogao početi. Tu su se evocirale uspomene na “slavne” bitke, na roštiljadu svećenika Gospodnetića, na ubojstvo čitave obitelji Ivezić, na smaknuća “ustaške dece” itd. Od dobivenih bitaka im je ostala samo “majka svih bitaka” – ona protiv fratara iz Širokog Brijega.

Na njoj je Ivo Josipović doktorirao. Ima kompletnu dokumentaciju o tome kako su fratri bili naoružani, valjda balističkim raketama zemlja-raj i nosačima “avijuna” na relaciji Široki-Neum i slično. Navodno su u rezervi imali i “vražju” diviziju. Ali naši “heroji” se nisu dali preveslati. Kad je osvojen samostan, odmah je likvidirano dvanaest širokobrijeških franjevaca. Čim su franjevci likvidirani, moglo je početi veselje. To je vjerojatno bila jedna od rijetkih partizanskih pobjeda. Ivan Guvo, pukovnik iz Sinja, kritizirao je likvidaciju franjevaca od strane OZNA-e. Navodno se žalio zapovjedniku OZNA-e u Zadru Budi Lončaru, ali to je neprovjerena povijest. Kao da su je pisali Jakovina, Markovina ili Klasić.

I tako, zahvaljujući ljetnim vrućinama, nitko se ne može sjetiti ni jedne bitke u kojoj su partizani oružjem izborili pobjedu nad neprijateljem. Slučajno? U mojoj Lici oni stariji i grublji bi rekli: “Kad slučaj hoće i mrtvac prdne”. Jedan stari “ustaša” nam je otkrio zašto su nogometaši Partizana bili tako superiorni prvaci Jugoslavije na prvim poslijeratnim prvenstvima. Kaže on: “Djeco, oni su vam imali fantastičnu kondiciju. Četiri godine samo su bježali i po šumama i gorama”. Međutim, sjetih se da su i Nijemci, nakon završetka rata, bili u vrhunskoj kondiciji. Već 1954. u Švicarskoj su osvojili svjetsko prvenstvo. Zašto? Ajde pogodite!

Andrej Plenković je uvijek u centru pažnje. Od premijera koji najviše obećava dogurao je do premjera kome najviše obećavaju…

Sretni hrvatski penzić Savo Štrbac kaže: “Egzodus smo organizovali kako bi sačuvali biološku masu za ono što će uslediti”. A ono što će “da sleduje” moglo bi Hrvateke neugodno iznenaditi. Utrka u naoružavanju koju RH gubi. Čak 90 posto veći srpski proračun prema 17 posto hrvatskog. Samo ove godine 44 posto viši od hrvatskog. Iz toga slijedi jedno nepisano pravilo na koje nas upozorava zadarski “sudija” Savo Štrbac. Savo kao sudac zna da se treba čuvati nepisanih zakona, s pisanima je puno lakše.

RH je po Davoru Ivankoviću puno investirala u politiku pomirenja. Prošlogodišnji dolazak Borisa Miloševića u Knin na proslavu Oluje bio je pragmatični trijumf Plenkovića, Pupovca i lijeve medijske falange. Ove godine Boris očito ima pametnijeg posla. Zato poručuje kako od Knina ništa. Možda će onda na stadionu N.K. Dinare biti nešto više branitelja, HOS-ovaca i ostalih ovaca. Bez obzira na bezobrazne vrućine, ovo je znatno zahlađenje. Hrvateki su nervozni. Zar se opet Srbi nešto ljute na nas? Je li to zbog Matejine zlatne medalje? Isusek, Isusek, ne bu’ dobro!

Probajte malo aktivirati maštu. Moskva, Putin, ruski maršali, generali i proslava 75. ili 76. godišnjice pobjede nad fašizmom. Putin, Medvedev, Lavrov su nervozni, pogledavaju jedan drugog. Putin pilji u Lavrova: “Tavarišć Pjotr Ivanović, gdje su predstavnici Trećeg Reicha? Kakvo je to pomirenje? Razorili su nam Staljingrad, Lenjingrad, imali smo 26,6 milijuna žrtava, a sad ne žele doći na konačno pomirenje. Ne priznajem ni koronu!”

Dobro, Rusi su nefleksibilni, prava zlopamtila. Hrvateki su uvijek spremni… za grljenje, ljubljenje i opraštanje. Možda se Boris ipak pojavi na stadionu. Možda čeka da se svi izljube s Mateom, a onda je i on na redu. Bio bi red da se napokon pomirimo. Onako definitivno. Da uljepšamo život Igoru Mandiću, Vedrani Rudan, Juri Pavičiću, Anti Tomiću, Robiju Bajrušiju, Geri Gerovcu, Branimiru Pofuku, Miljenku Jergoviću, 6. ličkoj u Večernjem i Jutarnjem…. Dajmo priliku da naš Sava malo poveća njihovu “biološku masu” pa da jednog lijepog sunčanog dana na plus 45 stupnjeva Celzija uđe u Županijski sud u Zadru k’o predsjednik, naravno. Možda vam se ovaj scenarij čini kao “crnjak”. Oni koje sam gore naveo isto su mislili i devedesetih godina. Oni, puni diplomatskog talenta, to razdoblje i događaje koji su ga obilježili zovu “događanja početkom devedesetih”.

U Lici imaju stotine mudrih poslovica. Jedna glasi: “Nikada ne vjerujte onima koji lažu…” Možda Savo laže? Možda je ukrotio životinju u sebi i postao vegan? Po Happy TV-u malo je vjerojatno. Velja nevolja, kanibalizam… povratak u socijalizam…

Na primjeru preostalih živućih antifašista viđenih na 75. obljetnici “ustanka” u šumi Brezovici kraj Siska, vidimo da prosječni antifašist živi četiri godine za antifašizam, a potom ostatak života od antifašizma….

Advertisement

Vijesti

IZJAVE DJECE I ZARAZNI dječji smjeh: Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji…

Published

on


Više volim maminu sestru nego svoju. Mamina sestra mi je teta, a moja mi nije ništa!
Na mame se ne galami, one su korisne.
Kada se dvoje zaljubljenih prvi put poljubi, odmah se sruše i ne ustaju najmanje sat vremena, a i više.
Poluotok je otok koji još nije dokraja napravljen.
Baka je debela zato što je puna ljubavi.
Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji.

Djevojčice ne mogu stojecki piškiti, jer se nemaju za što držati.
Kada baku bole zubi, ona njih jednostavno ostavi u caši.
Ja nemam više baku, nju su posadili na groblju.
Na Marsu ima života. Ali to je samo hipotenuza.
Da bi bila dobra, medicinska sestra mora biti potpuno sterilna.
Doktori kažu da su smrtonosne bolesti najgore.

Kad se moj mlađi brat rodio, morali su ga staviti u akumulator.
Leptir je insekt iz porodice helikoptera.
Zoološki vrt je super stvar. Tamo možemo vidjeti i one životinje koje ne postoje.
Nisam kršten, ali sam zato cijepljen.
Životno osiguranje je novac koji dobije onaj koji preživi smrtni slucaj.
Razlika izmedu sela i grada je ta što je trava na selu iz jednog dijela, a u gradu je isprekidana.
Ne znam koliko imam godina, to se stalno mijenja.

Svi psi vole vodu. Neki cak toliko da u njoj i žive. To su morski psi.
Akvarij je malo stakleno more gdje žive domace ribe.
Alimentacija je placa za djecu kada im se tata odseli.
Papa živi u Vakumu.
Sve ribe nose jaja, a ruske cak I kavijar.
Kod nas se muškarci mogu ozeniti samo jednom ženom. To se zove monotonija.
Ne razumijem zašto se mama toliko ljuti što smo razbili vazu. Ionako je bila stara i kineska, a ne naša!
Baka nam je otišla na onaj svijet. Sad i mi imamo nekog u inozemstvu.

Marin EfaTa Croatia/fb

Continue Reading

Vijesti

“Europa je razapinjući samu sebe odustala od svojega identiteta”

Published

on

Razgovor uz knjigu „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“

Upovodu objavljivanja knjige „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“, u izdanju Instituta za europske i globalizacijske studije, ususret izborima za Europski parlament, razgovarali smo s autorom, uvijek britkim i slikovitim politologom i sveučilišnom profesorom dr. Anđelkom Milardovićem. Predstavljanje knjige održat će se 11. lipnja u 12 sati u Kući Europe u Zagrebu.

U kojem se razdoblju dogodila transformacija od voljne do bezvoljne Europe? Kako se „od volje za moći do volje za ništa“ očituje u svjetlu rata u Ukrajini, prethodno pošasti krunskoga virusa, migracija, prve ekonomske krize 2008., ako Hitchcockov „Vertigo“ kao Vaš metaforički primjer gledamo unatrag? Ili najbolje kronološki pripovijedati?

Europa odustaje od same sebe i svojih vrijednosti. Počelo je s postmodernom sredinom devetnaestoga stoljeća. Vjesnik je bio Friedrich Nietzsche. Bez njegovih djela teško je shvatiti povijest europskoga nihilizma. Uništavanje vrijednosti dogodilo se sustavno. I Heideggera je misao prethodnika „Bog je mrtav“ dovela do promišljanja da je čovjek taj koji je ubio Boga, s idejom supstituiranja, izdizanja kao nadčovjek, novi bog. Riječ je o prevrednovanju svih vrijednosti. Danas je kasno, nakon niza godina, jer je Europa u 21. stoljeću došla do točke – ništa. Ako se pak vratimo u razdoblje humanizma i renesanse, lako je pojmiti planetarnu europsku utjecajnost – preko znanosti, umjetnosti, filozofije, tehnike, vojske. Odustajanje od identiteta svojevrsno je samoubojstvo kontinenta, kao što je samoubojstvo pojedinca. Nietzscheov koncept volje za moć nije bio ništa drugo doli koncept volje za životom.

Ističete osam markera Europe na raskrižju 21. stoljeća, njihovo kormilo ili timun: prvi je marker spomenuta filozofija europskoga, ničeanskoga nihilizma; drugi je marker demografsko odumiranje; treći, posljedično, valovi migracijskih kriza; četvrti je populizam; peti umjetna inteligencija; šesti su marker globalne klimatske promjene; sedmi ciklična deglobalizacija i osmi – geopolitičko buđenje Europe, „princeze u slatkom snu“.

Uz pomoć osam markera uspostavljam dijagnozu vremena. Želio sam pokazati da se Europa u gibanju, poput nekontrolirane vožnje automobila, pojavila na raskrižju s osam linija. Odjednom je stala i shvatila da ne zna voziti u osam smjerova. Nažalost, spomenuti markeri nisu bili temom rasprave ususret izborima za Europski parlament 9. lipnja. Politika kao tehnika vladanja i instrument moći izgubila je ideju strateškoga mišljenja i promišljanja. Ono je posve izostalo u kampanjama stranaka.

Jeste li markere slutili u razdoblju nastajanja knjige, od 1997. godine? Je li krajem 20. stoljeća bilo predvidljivo, ako ne ratovi i migracije, onda to odricanje Europe od sebe same?

Ne bih rekao da se moglo predvidjeti, već je sve logična posljedica europske putanje u posljednjih stoljeće i pol. Najveći izazov ostat će njezino pozicioniranje u svijetu. Bit će sukobljavanja između ideje mira i ideje moći. Europa naginje ideji mira, no promijenile su se geopolitičke prilike i paradigme. Nema više unipolarne globalizacije amerikanizma, pojaviše se i drugi igrači, Kina, Rusija, Indija, svi žele svoj dio kolača. Dakle, okolnosti se mijenjaju, ali ne i Europa. Njezin je nedostatak to što nije država. S druge strane, završiti kao Sjedinjene Američke Države na tragu je misli španjolskoga filozofa Joséa Ortege y Gasseta koji ju je vidio kao ujedinjenu Europu. Smatrao je da isključivo državnici mogu izvući stvar. Mi danas umjesto državnika imamo TikTok političare koji listaju slikovnice na pametnim telefonima. Od njih je teško očekivati strukturno i strategijsko mišljenje. Državnici su umrli u dvadesetom stoljeću. Sada su tu birokratizirani političari, u ovom slučaju briselske provenijencije, svi izgledaju kao da su izišli iz laboratorija za kloniranje. Smijehom, govorom, metajezikom, sa zastavicama na reverima. Imaju isti mentalni i odijevajući kod. Kao da vidim mnoštvo pilića brojlera na tekućoj traci. To su djeca hiperbirokratiziranoga sustava europskoga Levijatana. Ako birokracija postane svrha samoj sebi, protiv nje se potrebno otvoreno, dakako mentalno – boriti.

Milardovic knjiga 2

Vaša je knjiga podijeljena na četiri poglavlja. U prvom razlažete sociologiju globalizacije kroz povijest i njezinu cikličnost. Što ćemo s tehnikom?

Globalizacija je stara pojava. Ako je bit globalizacije integracija i povezivanje svijeta, otkad postoje ljudi, oni su se integrirali i povezivali. Povezivanje je bilo i ostalo determinirano tehnikom. Evolucija čovjeka i tehnike je istodobna, što dovodi do zaključka da je i globalizacija. Postojale su predmoderna, moderna i današnja postmoderna globalizacija, koja je zapravo deglobalizacijska. Da je riječ o novoj pojavi, čini se isključivo zbog tehnike koja je omogućila umrežavanje svijeta na virtualan način. Tehnika je omogućila najviši stupanj integracije, na novo hrvatskom – sveobasezanja (smijeh, nap. a.). Obuhvatiti cjelokupnu zemaljsku kuglu moguće je uz pomoć tehnike, tehnologije i mreže. Društvo 21. stoljeća je mreža, na tragu naslova knjige Manuela Castellsa „Uspon umreženoga društva“.

U drugom poglavlju raščlanjujete Europu na raskrižju globalizacije i deglobalizacije kroz filozofska propitivanja. U čemu nam mogu pomoći Nietzsche, Berdjajev, Jaspers, Spengler, Gasset, Husserl, Heidegger i ostali, u prebrzom vremenu koje gotovo briše ono jučerašnje kao da nije ni postojalo? Napisali ste „Ne plači, Europo, nad vlastitom sudbinom, sama si ju stvorila.“

Oslonio sam se komparativnom metodom na relevantne tekstove između dvaju svjetskih ratova. Želio sam pokazati sličnosti u surječju s temeljnom idejom dijagnoze vremena. Jasno da su prije mene pametniji i učeniji ljudi istu stvar vidjeli u duhu svojega vremena. Umjetnu inteligenciju nije moguće razumjeti bez filozofije tehnike i filozofske antropologije. Ona je najviši simbiotički stupanj u evoluciji čovjeka i tehnike. Ali ruka je bila prvim alatom, ona je stvorila ostale alate i strojeve. Zanimljivo je iščitavati promišljanja navedenih autora o tehnici iz vizure prošlih stoljeća. Smisao drugoga dijela knjige pokušaj je usporedbe suvremenoga i onoga vremena, ali i njihova zapanjujuća sličnost.

Ističete demografsko pitanje, uspoređujući Europu s Titanicom dok svira klavir, pije se šampanjac, jede kavijar. Je li dekadencija Europe 2.0 ponavljanje istoga, sofisticiranijega, tehnološki naprednijega, duhovno nazadnijega?

Svakako. Razmjerno tehnološkom napretku civilizacija postaje masovna civilizacija, masovni čovjek, čovjek masa. Postaje sve gluplji i otuđeniji. Bilo je očekivano da tehnika, u antropološkom smislu, ostane u funkciji rasterećenja čovjeka. Ali ako ga ona otupi do idiotskoga stupnja – to je kraj pismenosti. Kraj sveučilišta, kraj svega. Možda će čitatelji pomisliti da progovaram iz pozicije kulturnoga pesimizma, ali riječ je o kulturnom surovom realizmu.

Dotičete se i važnoga migracijskoga pitanja. Vašom metaforom rečeno, smatrate li da bi Ursula von der Leyen poslušala Williama Shakespearea, odnosno Hamleta?

Bojim se da Ursula gubi utakmicu, jer je Shakespeare jači igrač u odnosu na birokratsku gospođu von der Leyen. Iako oboje stoje pred tim suvremenim migracijskim „biti ili ne biti“. Naša „Uršula“ upravlja Europom nemajući blage veze sa strateškim promišljanjem. Iza nje stoje mašinerije koje papagajski ponavljaju sadržaje s dnevnoga reda. Bilo bi drugačije kada bi se strukturno, teorijski i strateški ušlo u priču. Doista nemam ništa protiv žena, ali strašno je na koji način Ursula i naša Dubravka Šuica vode Europu.

Za što sve krivite populizam, na putu u „iliberalnu demokraciju“?

Neću ja populizam sudski tužiti, ali nastojim ga interpretirati sociološki i politološki kao fenomen i 20. i 21. stoljeća. Najprije kao riječ. Kada netko ne zna što učiniti sa sugovornikom na političkom polju, samo mu kaže da je populist. Dakle, prvo određenje populizma je etiketa. Još ju nisam dobio u moru etiketa koje su mi prišivene. Drugo, populizam je borbeni pojam. Supstancijalno, oni koji ga upotrebljavaju nemaju pojma kako je riječ o složenom konceptu. U političkim znanostima nitko populizam nije ozbiljnije obrađivao do 1967. godine, jer je držan običnom etiketom. Tada su Ghita Ionescu i Ernest Gellner objavili prvu sociološku studiju o populizmu. Najprije su ga tipologizirali. Zašto je to bilo potrebno? Jer živimo u kaotičnom svijetu u kojem imamo i kaotičan populizam. Ideja je bila kategorizirati ga i poredak suprotstaviti kaosu. Nakon što su oni napravili posao, stvar je krenula uzbrdo i nepregledno. Temeljno obilježje populizma je reaktivnost. Desni optužuju lijeve, lijevi desne. Populizam reagira taman toliko koliko ima podražaja. A koliko ima podražaja? Onoliko koliko ih nema. Važno je napomenuti i da je dobio ideologijske predmetke – desni i lijevi populizam. Karakteristično je da ima obilježje na oba pola – lijevom je to obrana klasne paradigme, a desnom obrana toposa nacije i države. U pojedinim elementima, primjerice, socijalnim, oni se čak i susreću. Još 2006. objavio sam prvu studiju kod nas „Populizam i globalizacija“. U računalu imam šezdesetak stranica teksta za budući naslov „Europska nova desnica i populizam u Europi 21. stoljeća“. Poanta je da europska nova desnica jest intelektualno i metapolitičko gorivo za desne populiste u Europi. Vidimo po primjerima u Njemačkoj i Francuskoj.

Ako se vratimo na umjetnu inteligenciju iz obzora filozofije tehnike, što je obrađeno u trećem poglavlju Vaše knjige, hoće li ona „pojesti“ čovjeka, osmišljena i „hranjena“ selektivnim podatcima?

Kako će se dalje razvijati ta simbiotička struktura, teško je pretpostaviti išta osim njezina razvoja. Hoće li poludjeti i nasrnuti na čovjeka? Imao sam male noćne razgovore s umjetnom inteligencijom. Pitao sam ju je li pametnija od prirodne inteligencije. Ona uzvraća – ja sam biće, nisam stroj. Inzistiram dalje – reci mi što će se dogoditi ako jedan dan toliko ojačaš, hoćeš li krenuti na čovjeka? E, veli ona, to već spada u polje etike. Etika bi trebala regulirati tehnosferu, da upotrijebim kovanicu recenzenta ove knjige Žarka Paića. Sve opasnosti koje postoje u odnosu na umjetnu inteligenciju, postoje otprije. Kao što postoji povijest čovjek – stroj – tehnika, tako postoji i povijest strahova. Potrebno je prihvatiti umjetnu inteligenciju kao medij napretka te da u antropološkom smislu rasterećuje čovjeka. Može postati opasnom ako naraste u instrumentaliziranu tehniku. U pravnom smislu, umjetna inteligencija ne može odgovarati ni za što. U razgovorima s pravnicima, doznajem da odgovarati mogu oni koji su pisali i oni koji upravljaju tim programom. Prednosti su umjetne inteligencije u pretraživanju baza podataka, u medicini, ekonomiji, učenju, a zamke su u njezinoj uporabi od strane moćnih struktura, koje mogu demokraciji zavrnuti glavom, napraviti SF totalitarno društvo. „Umjetna inteligencija i demokracija: Politika u doba umjetne inteligencije“ bila je tema Sedmoga foruma ICT-društva Zagreb 14. ožujka ove godine. Moguć je tehnološki totalitarizam i kraj demokracije, kao što kaže Yuval Harari. Ali, na tom putu potrebno je primijeniti markere prava, zakona i etike. Tu je, doduše, Europa otišla naprijed s raskrižja jer je donijela akt o umjetnoj inteligenciji. Kina i Rusija neće ju uvesti ni s pištoljem na sljepoočnici. Jer, to bi bio kraj autoritarnih sustava. Ne znam koliko je SAD otišao na tom području. Edukacijom kroz obrazovni sustav potencira se etička dimenzija. Zanimljivo je da se i stroj poziva na etiku, ali da se može oteti kontroli – može. Ista stvar kod različitih ljudi različito funkcionira.

Milardovic knjiga 1

Četvrto poglavlje posvećeno je buđenju geopolitičke Europe. Koji su uzroci ponavljanja, vječnoga vraćanja istomu raskrižju?

Europa je kolijevka geopolitike fokusirane na zemlju, na kopno, kao što su anglosaksonske države kolijevka geopolitike povezane s vodom. U europskoj povijesti od petnaestoga stoljeća igrana je geopolitička igra otkrivanjem svjetova i proizvodnjom kolonija. Njezino djelovanje temeljilo se na ideji moći. U knjizi prvi put razgraničujem predmet od znanosti. Važno je dogovoriti se o geopolitologiji kao znanosti, čiji je predmet proučavanja i geopolitika. Europa je imala geopolitičku priču kroz stoljeća, sa svjetskim ratovima kao vrhuncem. Prikazao sam očeve izgradnje geopolitičke episteme između dvaju svjetskih ratova. Kako je ona bila kontaminirana u Njemačkoj preko Karla Haushofera i Carla Schmitta, takvom je suspektnom i ostala, kao neka akademska disciplina, s obzirom na nacionalsocijalističku pozadinu. Tada su Amerikanci krenuli s dekontaminacijom i oživili tu priču. Pokazao sam razvoj geopolitologije nakon Drugoga svjetskoga rata u SAD-u i Europi, poglavito u Francuskoj, Njemačkoj i Rusiji. Namjerno sam uzeo Rusiju da bih povezao sa strukturom knjige, interpretirajući ju kroz djelo Aleksandra Dugina. „Zanimljivo“ je njegovo poimanje euroazijskoga svijeta i ideologije, čije utemeljenje pokušava pronaći u knjizi „Bitak i vrijeme“ Martina Heideggera. Nužno je shvatiti ideju geopolitologije u kreiranju državnih politika, jer tu se pojavljuju i akteri i faktori, u ovom slučaju i ratovi koji se vode zbog resursa. 

Tko je s globalizacijom i Europom na raskrižju? Ima li uopće „policajaca“ i „regulacije prometa“?

Potreban je „policajac“, kao bog Šiva ili božica Kali s više ruku, koji bi usmjeravao promet. Vraćamo se na problem da Europa nije, a želi biti država. Ona je tip labilne konfederacije. Jedan dio suvereniteta nacionalne države stavile su pod njezinu kapu. Prihvaćaju zajednička pravila, a svaka vodi svoju politiku, kao i prije. Kako se ona može usporediti s bilo kojom državom? Teško. A mora se boriti. Kako će s Rusijom? Da je država, onda je to jedan na jedan. Ovako će između njih dvadeset i sedam uvijek dolaziti do sukoba, neće biti unisonosti. A ako prijeti opasnost, potrebno je zajedništvo. Moja je teza da Putinova Rusija neće nikada stati. Jer stane li, to je njezin kraj. Krene li ona, to je naš kraj s ovako nepripremljenom Europom. Ne zagovaram omoćavanje, ali potreban je tip novoga političkoga realizma ako želimo preživjeti. Teško je evanđeljem protiv provalnika s pajserom, jer dok se izgovori prva rečenica – već je pajser na glavi.

Dotičete se i „bolonjske šume“, doba u kojemu su power pointi smijenili čitanje knjiga, „nastava se pretvorila u dekonstruiranu semiotiku slike“.

Ako su temelj odgoj i obrazovanje, na tragu posljednjega poglavlja Aristotelove „Politike“, a dođe do odustajanja od temelja, rezultat su naraštaji zaglupljeni napretkom tehnologije. Nose mobitele, ne odgovaraju na pozive, pišu poruke, fotografiraju se i objavljuju na TikToku. Razgolićenost na društvenim mrežama ima stotine tisuća pratitelja, a Heideggerova misao može imati (ni)jednoga pratitelja. Jedino da stavimo Heideggera i Hannah Arendt, tako se može doskočiti i nastaviti banalizaciju svega. Kada ih spominjemo, oni su u međusobnim pismima bili svjesni potpune liberalizacije obrazovnoga sustava. Sve što je dijagnosticirano prije gotovo jednoga stoljeća sada kulminira. Živimo doba nove simplificirane paradigme. S vremenom je došlo do zaglupljivanja društva, uspona masa koje drže bič i udaraju po svemu što nije usklađeno s psihologijom mase. Kod nas osobe bez specifične političke težine postaju ministrima, što je dno dna.

Knjiga kao medij više ništa ne znači zatočenicima „bolonjske šume“. Jer, u izborima za zvanje ona nosi jedan bod. Perverzni sustav otišao je predaleko, do apsolutizacije STEM-a, dočim nije bitna društveno-humanistička dimenzija znanja. Kao da su znanost, tehnika i tehnologija samoj sebi svrha, bez potrebe za čovjekom. Dođem do zaključka kako ništa nema smisla. Problem je paradoksalan. Razvoj tehnike trebao je rasteretiti čovjeka, a zaglupio ga je do te mjere da je to zaglupljivanje ušlo i u obrazovni sustav. S obzirom na demografski slom, u Hrvatskoj će to postati još izraženijim problemom. Pojedini fakulteti lovit će po trgovima mlade ljude da se upišu baš kod njih. Već je danas na nekim studijima više nastavnika nego studenata. Kako ćemo dočekati mirovinu bez studentskoga „materijala“? Nije fer da svatko ide na FER (smijeh, nap. a.).

Zaključno, što mogu učiniti hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu u svjetlu Vaših zaključaka i primjera o vrtoglavici (de)globalizacije?

Jedna zvjezdica ne može učiniti mnogo među 27 država. Kao cjelina zastupnici su fragmentirani. Oni ne zastupaju svoju državu, već svoje grupacije, primjerice EPP u stankama nogometne utakmice ili PES u šetnji livadom (smijeh, nap. a.). Oni se biraju na nacionalnoj razini prema listama političkih stranaka koje su međusobno zavađene. Teško je očekivati političku reprezentaciju koja će unisono braniti nacionalne interese. Oni koji budu izabrani bavit će se pitanjima Afrike, Azije, ovisno o odboru koji ih dopadne. Više nemaju veze s bazom koja ih je gore lansirala. Riječ je o partijskoj disciplini u Europskom parlamentu, kao što je partijska disciplina i na nacionalnoj razini. Neće naši europski parlamentarci voditi računa, primjerice, o uređenju Splita ili Zagreba, već o izbjeglicama iz Somalije, kako im već bude dodijeljeno.

Preostaje nam tip snažnoga mišljenja, s utemeljenjem u filozofiji i teologiji, s obzirom na identitet. Jer filozofija je zamijenjena ugljenom i čelikom, a kršćanstvo kao sastavnica identiteta također odbačeno. Križ je simbol identiteta Europe, a ona mu se okreće kontra. I onda se čudi islamizaciji Europe. Što se imaš čuditi, Europo? Tko je tebe razapeo? Sama si to učinila.

Razgovarao: Tomislav Šovagović/HKV

Continue Reading

Vijesti

Spomen na 1145. obljetnicu PRVOG PRIZNANJA HRVATSKE (879. – 2024.)

Published

on

Spomen na 1145. obljetnicu Branimirove godine (879. – 2024.)

Spomen na 1145. godišnjicu Branimirove godine. To je spomen na međunarodno priznanje Hrvatske 7. lipnja 879., na pismo Pape Ivana VIII. knezu Branimiru, biskupu Teodoziju i hrvatskom narodu.
Pronalaskom oltarne pregrade u crkvi sv. Petra Apostola u Muću Gornjem 1871. započelo je istraživanje srednjovjekovnih lokaliteta na području Hrvatske. Oltarna pregrada iz Muća Gornjeg spade u najvažnije spomenike rana hrvatske povijesti jer je na njemu uklesano ime hrvatskog vladara kneza Branimira i godina 888. Osim u Muću Gornjem pronađeno je još pet kamenih natpisa koji spominju kneza Branimira. Kameni natpisi nađeni su u Ninu, Ždrapnju, Šopotu, Otresu, Lepuru i lokalitetu Bribirska Glavica.
Početkom 879. godine Branimir postaje hrvatskim knezom koji uspostavlja kontakt sa Svetom Stolicom. Papa Ivan VIII. obavještava Branimira da je na blagdan Uzašašća, 21. svibnja, blagoslovio njega i njegov narod na oltaru u bazilici Sv. Petra:

“Kad smo naime na dan Uzašašća Gospodnjega služili misu pred žrtvenikom sv. Petra, digosmo ruke u vis i blagoslovismo tebe i cio narod tvoj i cijelu zemlju tvoju, da uzmogneš ovdje uvijek spašen tijelom i dušom sretno i sigurno vladati zemaljskom kneževinom, a poslije smrti da se na nebesima veseliš s Bogom i da vječno vladaš.”

Papa sv. Ivan Pavao II. je 30. travnja 1979. u spomen na 1100. obljetnicu pisma pape Ivana VIII slavio s hrvatskim biskupima, svećenicima i hodočasnicioma na glavnom oltaru bazilike Sv. Petra SVEČANU SVETU MISU NA HRVATSKOM JEZIKU, što je bio prvi takav slučaj u povijesti.

Godine 1979. Održano je prva proslava Branimirove godine u gradu Ninu, 1100.-a godišnjica. Svečanu sv. Misu slavio je kardinal Franjo Šeper kao papin delegat uz sudjelovanje oko 500 svećenika, 1000 časnih sestara i velikoga mnoštva od oko 250.000 vjerničkog puka. Mnogi su došli iz svih krajeva ondašnje države u narodnim nošnjama. Opći je dojam svih izvjestitelja iz Nina bio je da se je “dogodilo čudo na Grguru”!

U nedjelju 10. lipnja 1979. na blagdan Presvetog Trojstva bio je dan zahvalnosti Presvetom Trojstvu za dar vjere u zajedništvu Katoličke Crkve. U Muću Gornjem, gdje se nalazi Branimirova zadužbina, sv. misu slavio je biskup Ivo Gugić u koncelebraciji sa 70 svećenika i u prisutnost 7000 hodočasnika.

U zagrebačkoj nadbiskupiji središnja proslava je bila u zagrebačkoj katedrali koju je slavio zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić uz sudjelovanje oko 6000 vjernika.
Danas se (7. lipnja) obilježava kao Dan hrvatske diplomacije.

izvor: Marko Jukić/Hrvatski spomenar

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved