Connect with us

Društvo

JE LI NA DJELU VELIKA UROTA? Velimir Šonje otkriva kako Đikić, Štagljar, Rudan i Lenhard orkestrirano napadaju Gordana Lauca?

Published

on

Poznati ekonomist Velimir Šonje je na svom blogu  analizirao vrlo živu znanstvenu raspravu oko borbe protiv koronavirusa.  Zaključio je da Đikić, Štagljar, Rudan i Lenhard orkestrirano i u svojevrsnom dogovoru  napadaju  Gordana Lauca, Primorca i Radmana  s krajnjim ciljem da “preuzmu Vladin znanstveni savjet.   Blog  Velimira Šonje  prenosimo u cijelosti.

“Moj prijatelj radi na fakultetu trideset i pet godina. Njegova priča ide otprilike ovako: „Desetljećima ulaziš u predavaonicu. Moćan si. Simboliziraš znanje. Određuješ što je znanje. Prenosiš to. Nezainteresirane si sklon promatrati kao lijene ili idiote. Onaj manji broj zainteresiranih sklon si promatrati kao simpatične spužvice koje širom otvorenih očiju upijaju svaku tvoju riječ. I ti si taj koji na kraju određuje njihovu sudbinu; daješ im ocjenu o kojoj zavisi njihovo raspoloženje, neposredna budućnost, odnosi s roditeljima, možda i buduća karijera. Ne samo da daješ ocjenu, nego oblikuješ ispit na temelju kojeg daješ ocjenu. To je nevjerojatna moć – moć zbog koje je teško ostati pri sebi i dovoljno samokritičan. Ego se u takvim uvjetima lako deformira i poprima karikaturalne dimenzije.“

Davno mi je prijatelj ispričao tu priču. Mnogo prije pandemije. No ovih dana, dok pratim „znanstvene“ ratove (ratove znanstvenika), prisjećam se te priče. Podsjeća me na to koliko smo krvavi ispod kože; koliko i oni koji poznaju znanstvene metode (a njihov je smisao kontrolirati i otklanjati pogreške) ponekad žure sa zaključcima; povjeruju u to da znaju istinu, a da su oni koji misle drugačije u najboljem slučaju idioti, a u najgorem slučaju pokvareni, korumpirani, okrutni i lišeni empatije zbog vlastitoga interesa.

Sve je to u pandemiji pojačano. U pitanju su strah i ljudski životi. Zbog toga u nekim umovima (znanstvenika, a onda i nas ostalih smrtnika) pitanje što činiti u odgovoru na koronavirus prestaje biti povod za uobičajena neslaganja na drugoj decimali o problemima za koje priznajemo da su objektivno teški. Umjesto toga, dolazi do karakterističnoga kolapsa svijesti i savjesti o granicama znanja. Zbog osjećaja hitnosti, straha, utjecaja ili osjećaja moći, pa i duboke, prirodne ljudske želje da se pomogne, razlike u mišljenjima predstavljaju se kao borba dobra i zla. Sve prerasta u novovjeki križarski rat.

Gordan Lauc

„Znanost (dobro) to sam ja, a ne-znanost (loše ili zlo) si ti.“ To je zajednički nazivnik svih pretendenata na neformalnu licencu znanstvenosti (koja se implicitno doima i kao licenca humanosti i poštenja), u raspravama o koronavirusu.

Teško je nabrojati sve slučajeve u samo zadnjih tjedan dana kada je aspiracija zauzimanja pijedestala znanstvenosti (i skidanja nekoga drugoga s toga trona) svom svojom snagom izbila u javnost. Evo nekih od takvih slučajeva:

Đikić: „Lažne vijesti su kada govorite da virus ne postoji, da će virus sam od sebe nestati, da virus mutira i da je neopasan i da ne postoji smrtnost u Hrvatskoj. To su izjave upravo ove trojice – Dragana PrimorcaMiroslava Radmana i Gordana Lauca. Oni se svrstavaju u tu jednu grupu ljudi koji promoviraju netočne informacije. I zato građani trebaju shvatiti da nema nikakvog sukoba između osobe A i B, već je sukob između točnosti, znanosti i onoga što je važno za zdravlje ljudi te lažnih vijesti, informacija. Vrlo često je politikanstvo u pozadini svega toga.“

Štagljar (o Laucu):  „…meni, a i ostalim znanstvenicima koji drže do ugleda naše struke, potpuno je nejasno koliko malo srama može imati znanstvenik koji je prije samo mjesec dana uvjeravao i našu javnost, ali i članove Vlade, radom u znanstvenom savjetu, da je u Hrvatskoj nastupio nekakav “pad rasta” epidemije, da se vidi “svjetlo na kraju tunela”, da nikakve mjere nisu potrebne. Koliko se starijih ljudi temeljem takvih poruka zarazilo i umrlo proteklih tjedana?“

Lenhard, na zidu Igora Rudana na Fejsu, još je izravniji: „Gordan nije imao dovoljno ni znanja ni iskustvom stečene intuicije o širenju zaraznih bolesti da razumije da će njegovi savjeti iz kolovoza gadno otežati epidemiološku situaciju u listopadu. On je mislio da je dovoljno preko noći promijeniti savjet iz “dobro je da se što više ljudi sada zarazi” u “OK, sad se prestanite zaražavati jer to više nije dobro”. Zato je Hrvatska ušla u listopad s preko 2000 aktivnih slučajeva, koje nije mogla kontrolirati.“

I na kraju, Rudan (o Laucu, na svom zidu na Fejsu): „Zanimljiva je, međutim, u ovoj krizi pojava pojedinaca iz drugih struka u medijskom prostoru, koji nemaju ta znanja, ali svejedno nastupaju s nevjerojatnom sigurnošću u ono što pričaju. Meni je u njihovim nastupima očito sve što oni sami ne vide i ne uzimaju u obzir, a toga je uvijek jako puno. Pitam se uvijek kako ne brinu da svojim nepoznavanjem ovih područja znanosti ne učine neku štetu… Gordan je krajem listopada i početkom studenog pogrešno procijenio opasnost od drugog vala. To je učinio jer ne može razumjeti transmisijsku dinamiku virusa, niti znati precizno procijeniti epidemiološki kontekst, kada o tome nije učio. Koristio je podatke čiju narav i vjerodostojnost u specifičnim okolnostima nije dovoljno dobro razumio. Zato je iz njih izveo zaključke koji su bili pogrešni, a prema kojima je drugi val u Hrvatskoj do sada već trebao proći, a ne nas mučiti još mjesecima.“

Promatrajući sve to sa strane i pažljivo prateći i pamteći mnogo toga što su znanstvenici govorili proteklih mjeseci, u ovoj sam halabuci opazio nekoliko zanimljivih stvari koje smatram vrijednim laičkog komentara.

Prvo, Đikić je Primorcu, Radmanu i Laucu pripisao stavove „…da virus ne postoji, da će virus sam od sebe nestati, da virus mutira i da je neopasan i da ne postoji smrtnost.“ Nešto od toga (iako ni blizu ovoj interpretaciji) pročitao sam kod Radmana, ali kod druge dvojice ne. Molim neka me netko razuvjeri, a dotle mislim da Đikić ovdje uglavnom imputira (izmišljeno pripisuje stavove i izjave), iako pretendira držati monopol na točnost i znanstvenost (jer nije riječ o normalnom sukobu mišljenja osoba A i B). Meni to izgleda kao nerješiva kontradikcija koja mi govori da čovjek u izvodu zaključaka koje iznosi u javnost ne koristi znanstvenu metodu koju sigurno striktno poštuje u svom institutu / laboratoriju.

Drugo, Štagljar imputira Laucu da je govorio da „nikakve mjere nisu potrebne“. Ne možemo znati što su oni međusobno privatno razgovarali (političari i znanstvenici često razrješuju svoje privatne sukobe putem medija kako bi pojačali udarac), no prateći medije nikada nisam pročitao da je Lauc kazao da nikakve mjere nisu potrebne. Naprotiv, Lauc je oduvijek spominjao seriju mjera. Pred nekoliko mjeseci su ga oštro napadali s druge strane zbog zalaganja za maske, ovlaživanje i provjetravanje prostorija. Treba imati na umu da je jedna stvar tvrditi da nikakve mjere nisu potrebne, a posve druga tvrditi da radikalni lockdown nije rješenje (to je Lauc doista tvrdio i na to ću se vratiti na kraju teksta).

Treće, Lenhard izravno okrivljuje Gordana Lauca zbog smrti velikoga broja ljudi. Valjda pretpostavlja da je Laucov utjecaj, s jedne strane na građane a s druge na Vladu i Stožer, bio presudan za to što radikalne mjere nisu uvedene u rujnu. To je, navodno, moglo spriječiti intenzitet drugoga vala (npr. epidemiolog Kolarić uvijek se zalaže za oštrije mjere, pa ex post uvijek može tvrditi da je sve moglo biti puno bolje). Lenhard bi želio da povjerujemo: (a) kako bi radikalni lockdown bio učinkovit i (b) da je Lauc neposredno odgovoran što do njega nije došlo, iz čega slijedi (c) da je Lauc odgovoran za izgubljene ljudske živote. I tome ću se vratiti na kraju teksta.

Četvrto, Rudan optužuje Lauca da svojim neoprezom nanosi štetu znanosti, a prognoze su mu dokazano bile pogrešne (kaže da je prema Laucovim prognozama drugi val do sada već trebao proći). Međutim, nigdje nisam uspio pronaći Laucovu prognozu da će drugi val proći do početka prosinca. Moguće je da nisam dovoljno pažljivo tražio i da sam i dalje pod dojmom sjećanja na Laucova upozorenja otprije nekoliko mjeseci o tome da će se drugi val dogoditi, i da može biti naročito opasan, i da moramo biti oprezni.

Prema tome, kada pratimo znanstvenike i njihovo djelovanje u javnosti moramo naučiti raspoznavati koriste li oni znanost kao metodu ili amblem – svojevrsno sredstvo stvaranja dojma i pritiska, pečat neupitnog autoriteta. Ovdje mi se čini da je riječ o drugome, a ne o metodi.

Naime, uz zrno medijske i političke pismenosti prilično je lako iščitati da se iza brda valja orkestrirani pokušaj promjene sastava Vladinog znanstvenog savjeta kako bi to tijelo progovorilo jednim glasom, te unisonošću dovodilo političare pred gotov čin (jer utjecajni znanstvenici topničkom pripremom kroz nekritički obojene medije mogu upravo to postići).

Naravno, u tome nema ništa apriori loše. Na primjer, ako bi bila riječ o komisiji koja treba preporučiti da li da u udžbenicima iz fizike piše da je zemlja okrugla ili ravna ploča, ili ako se radi o odboru za fiskulturu u osnovnim školama koji na stolu ima suprotstavljene prijedloge o tome da li da djeca uče plivati tako da idu na bazen ili da ih profesori bacaju sa Savskog mosta, onda bi itekako imalo smisla iz odbora izbaciti ljude s ezoteričnim, neznanstvenim idejama.

Jesmo li danas u takvoj situaciji?

Problem nastaje zbog toga što ovdje nije riječ o takvom tipu problema – o dovršenom problemu kod kojeg je ishod jasan i znanstveno verificiran. Ovdje je riječ o otvorenom i mega-teškom pitanju: je li radikalni lockdown učinkovit i kakvi su njegovi uzgredni društveni troškovi (ne samo ekonomski nego i psihološki, socijalni, pa i oni najvažniji – gubici ljudskih života od ne-covid uzroka)?

Igor Rudan

Radi se o pitanju oko kojeg se lome koplja od samoga početka pandemije i o kojemu još uvijek nema uvjerljivo većinskog mišljenja među znanstvenicima. Dan danas različiti znanstvenici misle različito o tome koliko je smiraju epidemije na proljeće doprinio lockdown, a koliko oporavak imunosustava ljudi koji se prirodno dogodio s rastom temperatura i ljepšim vremenom. I dan danas različiti znanstvenici različito misle o tome koji su ključni faktori jesenskoga povratka epidemije. K tome, dobrih objašnjenja razlika smrtnosti među zemljama još uvijek nema. Pogled na podatke i znanstvena istraživanja pokazuje da je pitanje utjecaja radikalnog zatvaranja otvoreno, sve dok u svijetu postoje zemlje koje usprkos dugotrajnom radikalnom lockdownu nisu uspjele suzbiti epidemiju (ne treba ići dalje od Slovenije), zemlje koje su ju suzbile bez lockdowna (većina naprednih azijskih država, a u Europi npr. Estonija) i zemlje koje su značajno usporile tempo zaraze nakon lockdowna (npr. Češka, ali tek do neke razine koja je još uvijek mnogo viša od primjerice Njemačke).

Mudar političar, koji nema luksuz promatranja sa strane (jer mora donositi odluke – za to je plaćen i to mu je dužnost), u takvim će uvjetima uvijek nastojati među savjetnicima imati zastupljene ljude različitih pogleda, kontrolirajući pritom i onaj ego-efekt koji sam spomenuo na početku. U suprotnome, dobit će eho-komoru u kojoj bi i sam mogao oglušiti. Bez obzira na najbolje namjere znanstvenih križara”, piše Velimir Šonje na svom blogu.

Foto: Hina

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved