Connect with us

Društvo

SENZACIONALNO OTKRIĆE: Mladići iz Dalmacije najviši su na svijetu, prestigli su Nizozemce, a jadranska obala je rasadnik divova!

Published

on

Foto Ilustracija

Mladići iz Dalmacije trenutno su najviše osobe na svijetu u dobnoj kategoriji od 18 godina. Pokazalo je to veliko antropometrijsko istraživanje među 1803 mladića i 782 djevojke u 66 škola u 23 grada, dobi od 17 do 20 godina.

Istraživanje, koje se provodilo u svim hrvatskim obalnim županijama, ali i u Karlovačkoj županiji, pokazalo je da u Splitsko-dalmatinskoj žive najviši mladići, a prosjek je nevjerojatnih 184,1 centimetar, dok su – ako promatramo srednju visinu po gradovima – rekorderi Makarani: onamo je prosjek visine muških srednjoškolaca čak 187,6 cm.

Znanstvenici za usporedbu navode da je prosječna visina 18-godišnjih Nizozemaca (muškaraca), koji su među najvišim ljudima na svijetu, 182,4 cm, pa ih Dalmatinci itekako “šišaju”. Najviši mladići i djevojke iz Dalmacije pohađaju gimnazije, a istraživanje je provođeno u svim tipovima škola.

Istraživanje je znakovito naslovljeno “Obala divova: antropometrijsko istraživanje srednjoškolaca na jadranskoj obali”.

Inače, antropometrija je, pojašnjava Hrvatska enciklopedija, istraživačka metoda antropologije kojoj je cilj utvrđivanje dimenzija ljudskoga tijela i njihovo prosuđivanje. Mjerenja se obavljaju na tijelu (somatometrija) ili na kosturu čovjeka (osteometrija).

Kada se pobroje i usporede svi rezultati, prosječna visina mladića je 182,6 cm u svih osam županija, dok je u četiri dalmatinske županije taj prosjek 183,7 cm, a zbog čega su znanstvenici i izvukli zaključak da u Dalmaciji trenutno žive najviši mladići na svijetu.

Inače, u spomenutom istraživanju najniži mladići rastu u Karlovačkoj županiji – 180,6 cm, a najviši, kako smo već naveli, 184,1 cm u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Prosjek za djevojke je 168 centimetara.

Zanimljivo je da su mladi vojni regruti 1883. godine s područja Dalmacije bili visoki 171 cm, što dovoljno govori o tome koliko su današnja djeca viša. Također, djeca su značajno viša u svim jadranskim županijama negoli u kontinentalnoj Hrvatskoj. Najniži školarci su u Hrvatskom zagorju, ali u kontinentalnom dijelu Hrvatske takvo istraživanje se nije provodilo više od 100 godina pa se ne zna kakvo je stanje danas.

Istraživanje je provodio Fakultet sportskih studija Masarykova sveučilišta u češkom Brnu, Gimnazija u Metkoviću, Fakultet sporta u crnogorskom Nikšiću i Ekonomska škola iz crnogorskog Bara. Istraživanje potpisuju Pavel GrasgruberStipan PrceNikola StračárováEduard HrazdíraJan CacekStevo PopovićSylva HřebíčkováPredrag PotparaIvan Davidovič i Tomáš Kalina.

Iz Dalmacije je sudjelovao dr. sc. Stipan Prce, kineziolog iz metkovske gimnazije, s kojim smo i razgovarali.

– Istraživanje je pokazalo nekoliko za nas zanimljivih činjenica. Jedna je da smo trenutno među najvišim narodima u svijetu i da imamo potencijal za daljnji rast, što nema većina europskih zemalja. Naša je prednost genetski potencijal koji još uvijek nije ostvaren. Uzorak su bili učenici četvrtih razreda srednjih škola iz svih gradova od Dubrovnika do Pule.

Istraživanje u Hrvatskoj je krenulo 2016. godine, kada su počela mjerenja tjelesne visine učenika. Izlaskom rada u znanstvenom časopisu završen je dio koji se odnosi na Hrvatsku i plan je ponoviti nešto slično za 10 godina. Dva su osnovna razloga zbog čega je Masarykov univerzitet radio navedeno istraživanje.

Prvi je što su oni napravili projekt i dobili sredstva za jedno takvo istraživanje. Drugi razlog su visine naših osamnaestogodišnjaka. Znalo se da smo visoki i samim time interesantni za slična istraživanja – kaže nam Stipan Prce, navodeći da bi Hrvati, kada se ostvari naš genetski potencijal, mogli i trajno postati najviši narod na svijetu.

Prci smo napomenuli da je zanimljiv podatak da su mladi ljudi (vojnički regruti) 1883. bili visoki između 165,5 cm i 171 cm.

– Podatak koji se nalazi u mnogim istraživanjima diljem svijeta jest da vršnjaci u povijesti i danas nisu iste visine. Sami znate kada odete u kuće građene prije samo 100 godina da imate problem prolaska kroz ulazna vrata, koja su niska. S današnjim vratima nemate tih problema jer su prilagođena vašoj visini. Poznat je podatak na svjetskom nivou da su osamnaestogodišnjaci viši svakih 10 godina za 1-1,5 cm. S obzirom na to da spominjete istraživanje koje je u ovom trenutku staro 136 godina, znači da bi oni trebali imati razliku od 14 do 20 cm u tjelesnoj visini. To je razlog i zašto su djeca u prosjeku viša od svojih roditelja za 2-3 centimetra – kaže Prce, kojega smo upitali zbog čega su mladi Dalmatinci toliko visoki.

– Ključna stvar u visini Dalmatinaca je genetska. Na tjelesnu visinu utječu pozitivni i negativni aspekti koji utječu na rast i razvoj djece. Pozitivni su povećanje kvalitete prehrane, odnosno količina unesenih kvalitetnih aminokiselina, a negativni je slaba zdravstvena skrb. Ključan utjecaj na visinu je genetska struktura. To je područje gdje su Dalmatinci dobri i to je osnova za pretpostavku koja govori o daljnjem rastu. S obzirom na to da su zemlje zapadne Europe dosegnule svoj maksimalan genetski potencijal, treba očekivati da ćemo za 10 godina, odnosno u sljedećem istraživanju, unaprijediti našu tjelesnu visinu. To ćemo napraviti kroz napredak u zdravstvenoj skrbi, kao i podizanjem BDP-a, što će nam omogućiti iskorištenje punog genetskog potencijala – zaključuje Prce.

Evo gdje pronaći istraživanje

Istraživanje je objavljeno u PeerJ, uglednom znanstvenom časopisu koji objavljuje istraživanja iz biologije, antropologije, medicine…

Časopis ima urede u Kaliforniji i Londonu, a cijelo istraživanje možete naći na ovom linku: https://peerj.com/articles/6598/

Visoki Crnogorci

Prosječna visina mladića iz Splitsko-dalmatinske županije je 184,1 cm.

Prosječna visina 18-godišnjih Nizozemaca je 182,4 cm.

Prosječna visina mladih muškaraca u Hercegovini je 183,4 cm.

Prosječna visina mladića iz Crne Gore je 183,4 cm.

Najviši su Makarani

Najviši mladići u Dalmaciji (srednja visina u centimetrima)

Makarska – 187,6

Imotski – 186,2

Metković – 184,

Šibenik – 184,2

Split – 183,8

Dubrovnik – 183,7

Sinj – 183,7

Zadar – 182,8

Rijeka – 182,7

Knin – 181,7

Pula – 181,2

Karlovac – 180,8

Ogulin – 180,2

Gospić – 179,1

Vrgorački bazen

Dr. sc. Stipan Prce, kineziolog iz metkovske gimnazije, koji je sudjelovao u istraživanju, kaže da postoji jedan bazen na prostoru Makarske, Vrgorca, Ljubuškog, Čapljine i Metkovića, koji ima izrazito visoke prosjeke visina kod mladića. Navodi da će se ta visina i dalje povećavati pa će biti potrebna i daljnja istraživanja.

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved