Connect with us

Vijesti

ŠIRI LI SE NAMJERNI I BEZRAZLOŽNI STRAH OKO PANDEMIJE VIRUSOM COVID -19 ILI JE TO DOISTA POŠAST KOJA NAS MOŽE UNIŠTITI?

Published

on

(Izvor za fotografiju: aa.com.tr)

Ako niste znali, sve ovo što se događa u Kini, Italiji, Njemačkoj, Španjolskoj, pa i kod nas u Hrvatskoj i svim drugim zemljama koje je (tobože) zahvatila pandemija COVID – 19, je samo “smišljeno širenje straha” uz pomoć kojega nas nevidljivi “gospodari kaosa” žele pokoriti, odnosno, podčiniti svojoj volji. I, dakako, iza svega toga kriju se određeni interesi stanovitih krugova čije krajnje ciljeve doduše ne znamo, ali je evidentno da postoje.

To je po prilici teza koja kola u nekim krugovima u našem javnom prostoru a i šire i ne rijetko se mogu pročitati tekstovi ili komentari takvog sadržaja. Čak su i neki znanstvenici skloni takvim ocjenama – iako se, doduše, nitko od njih nije potrudio tu svoju tezu dokazati na licu mjesta, u Wuhanu ili Lombardiji, primjerice.

Koliko god se mi “obični smrtnici” trudili proniknuti u srž ove dileme i dokučiti istinu, teško ćemo to biti u stanju. No, jednako tako, koliko god se ove teze činile nemogućim i ma koliko mnogi od nas bili skeptični kad su u pitanju globalne urote, ta se mogućnost ne može unaprijed i posve isključiti. Svaki razložan pristup bilo kojoj pojavi koja nam je nepoznata i čije prave uzroke ne znamo, podrazumijeva prije svega otvorenost i spremnost razmatranja svih mogućnosti bez preduvjerenja i predrasuda – i to ne bi smjeli zanemariti ni u ovom slučaju.

Pa da to pokušamo analizirati, barem kratko i površno, koliko ograničeni prostor jedne kolumne dopušta.

Kao što je red, mogli bismo krenuti od domaćih teoretičara urote, među kojima se (ne od jučer) ističe jedna osebujna i u javnosti prepoznatljiva persona.

Internetom, naime, kruži video-snimka s govorom našeg eurozastupnika Mislava Kolakušića na sjednici EU parlamenta, u kojemu on upozorava kako je sve ovo što se događa vezano za COVID – 19 ništa drugo nego “neviđena kampanja širenja straha koja mora odmah stati“.  On iznosi i brojčane podatke o oboljelima i umrlima, navodeći kako je smrtnost od gripe u Europi i svijetu proteklih godina bila 150 puta veća nego je danas od korona virusa i protivi se mjerama koje se poduzimaju vezano za ograničavanje kretanja ljudi i rada nekih uslužnih djelatnosti.

(Vidi: https://www.facebook.com/sudacmislavkolakusic/videos/2571164613133933/?t=2)

Uzmemo li Kolakušićeve tvrdnje ozbiljno (što god o tomu mislili i koliko god teško bilo), neminovno dolazimo do nekih zaključaka koji se mogu svesti na sljedeće:

  1. Nekomu tko je dovoljno moćan da je to u stanju (tajno) organizirati i proširiti na globalnom planu, odgovara ovo stanje straha i taj “netko” ga i dalje uspješno širi – s osloncem na lažne vijesti i dezinformacije, što po naravi stvari znači da ima nadnaravnu moć utjecaja na globalnu medijsko-komunikacijsku mrežu, ali i na svijest oko 2 milijarde ljudi ili čak više (koliko ih je podleglo sindromu straha od pandemije);
  • Po svemu sudeći, cilj tih “gospodara kaosa” jeste uništiti svjetsko gospodarstvo – za što se argument pronalazi u činjenici da je COVID – 19 pogodio najprije gospodarski najrazvijenije zemlje (Kinu, Italiju, Njemačku…);
  • U pitanju je, dakle, globalna urota u kojoj (svjesno ili ne) sudjeluju stotine tisuća liječnika, epidemiologa, znanstvenika raznih struka (od medicinara i biologa do genetičara, virusologa, farmaceuta i drugih) iz zemalja diljem svijeta, pa i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), te čitava vojska onih koji poslušno slijede i provode upute ove organizacije (a sjede u vladama i ministarstvima država pogođenih pandemijom), dok smo svi mi ostali samo oruđe u njihovim rukama, odnosno, “pokusni kunići”;
  • Podlegli smo takvom strahu od kojega smo gotovo paralizirani u toj mjeri da nismo u stanju logički promišljati – u protivnom bili bi svjesni diskrepancija o kojima govori Mislav Kolakušić i ne bi tako ozbiljno shvaćali COVID – 19;
  • Nadalje, “gospodari kaosa” su toliko moćni da nam stvaraju “privid stvarnosti” i u tom “virtualnom” svijetu mi gledamo slike (tobože) “bolesnih” i “zaraženih”, stotine i stotine mrtvačkih sanduka, “režirani” kaos  (najprije u Kini a sad i u Italiji, Španjolskoj), potpuno nesvjesni kako svega toga ustvari “nema”.

Prihvatimo li ove hipoteze kao polazište za daljnje kalkulacije, one nas vode mogućim zaključcima od kojih bi neki mogli biti:

  1. “Gospodari kaosa” kojima je stalo do toga da se smišljeno proširi strah i tako uništi svjetsko gospodarstvo, očito sjede u nekim “tajnim centrima moći” koji bi među ostalim mogli uključivati bankarske i burzovne institucije, medije, farmaceute, proizvođače medicinske opreme ili mogućeg lijeka i cjepiva za COVID – 19, odnosno, sve one koje bi mogli imati koristi od ove krize;
  •  Uništenje ne smije biti potpuno – odnosno, ova se kriza mora kontrolirano usmjeravati i okončati prije nego se uništi potencijale država iz kojih se planira izvući određena korist, u protivnom, sve pada u vodu i “gospodari kaosa” ostaju praznih šaka. I to daje posebnu dimenziju svemu: jer “gospodari kaosa” ne samo da su u stanju (tajno) isplanirati i organizirati urotu globalnih razmjera, nego mogu i upravljati njome po vlastitoj volji;
  • Eventualna obnova gospodarstava i ekonomija zemalja pogođenih krizom (ako bude sve išlo po planu i ova se “režirana” pandemija na vrijeme zaustavi) bi svakako morala ići preko najmoćnijih svjetskih banaka, Međunarodnog monetarnog fonda i drugih novčarskih institucija uz obvezno sudjelovanje Svjetske burze, te velikih koncerna i korporacija, a sve bi dalje imalo poslužiti ekonomskom porobljavanju do jučer gospodarski najprosperitetnijih zemalja svijeta – u ovom slučaju prije svega Kine, možda i SAD-a, a potom (gledano iz europske perspektive, Italije, Njemačke, Španjolske…). Dakako, ostaje otvoreno pitanje kad će te zemlje i kako vratiti dugove – ali u svemu to i nije jedino što je nejasno.

Kad je u pitanju središte urote (o kojoj ne znamo ništa), postavlja se pitanje jesu li to masoni, Soros i njegovi suradnici, neka nama nepoznata grupacija, ili možda iza svega stoje najveće i ekonomski najmoćnije zemlje svijeta koje nastoje uništiti jedna drugu, a mi smo u svemu tomu samo kolateralne žrtve? I “urota” se u tom slučaju odvija tako, da su neke od tih zemalja očito spremne čak i sebi nanijeti izvjesnu štetu, samo kako bi prikrile svoj pakleni plan.

Ili je pak (što teoretičari urota također ne izostavljaju kao mogućnost) “gospodarima kaosa” cilj reducirati populaciju umirovljenika i bolesnih – pa su u svojim laboratorijima konstruirali virus koji napada i ubija uglavnom osobe treće dobi, a sve kako bi se smanjili izdaci za mirovine i zdravstvenu skrb?

Nastavimo li dalje metodom hipoteze na hipotezu i budemo li iz takvih konstrukcija izvlačili zaključke, mogli bismo čak doći i do mogućih “epicentara urote”. I sve bi to kakav domišljatiji novinar, analitičar ili spisatelj (tipa Dana Browna) vrlo lako mogao uobličiti i uokviriti u na prvi pogled logičku i za potencijalne konzumente prihvatljivu i probavljivu teoriju. I bilo bi tko zna koliko verzija – ovisno o tomu iz koje se strateške ili ideološke perspektive sve promatra i kojim krugovima analitičar pripada.

No, time ništa ne rješavamo. Samo se dalje zaplićemo u beskrajne kombinacije koje više sliče beskorisnim tlapnjama nego razložnim i suvislim zaključcima. Zato je možda najbolje krenuti od realnog stanja u kojemu se nalazimo.

Sjetimo se početka epidemije kod nas u Hrvatskoj i izjave poznatog znanstvenika Ivana Đikića koja se svodila na to kako “korona virus nije ništa opasniji od virusa obične gripe”. Đikić je ubrzo povukao ono što je izrekao i jasno se odredio prema COVID – 19, rekavši kako je on ipak “opasniji od gripe”. Znači li to da je i ovaj znanstvenik (u razdoblju između prve i druge kontradiktorne izjave) u vrlo kratkom vremenu postao dijelom te “globalne urote”? Na kraju, ne pripada li i Mislav Kolakušić istom krugu? Nije li njegov cilj (možda) navesti nas da se opustimo i zanemarimo sve opasnosti koje nam prijete od virusa, kako bi “gospodari kaosa” lakše proveli svoje planove?

Možemo li tako gledati na cijelu stvar? Možemo, dakako. Postoji i barunminhauzenovski pogled na svijet. Koliko je koja opcija realna i utemeljena na činjenicama, to je već drugo pitanje.

Tko bi mogao imati koristi od propasti najrazvijenijih svjetskih i europskih ekonomija (Kine, SAD-a, Njemačke, Italije, Španjolske, Švicarske…)? Kako bi taj “netko” (tko god da jest) naplatio svoje “usluge” (kredite, materijalnu pomoć i sl.) koje bi eventualno pružao u budućoj obnovi tih gospodarstava od ekonomski uništenih zemalja i od koga? Ili, komu bi moglo koristiti ako ove države ostanu opustošene, upropaštene i prepuštene same sebi – i do kakvih sve to potresa može dovesti? Bi li u tom slučaju ostali pošteđeni i sami “gospodari kaosa” tko god da jesu i gdje god se nalazili – osim ako ne uzmemo u obzir mogućnost da je sve djelo vanzemaljaca?

Kako god okrenemo, opet smo u novom labirintu i nemamo odgovore na ključna pitanja. To je realni rizik koji moramo prihvatiti krenemo li tragom urota.

Pa kad je već tako, zašto ne prihvatiti okolnost da smo suočeni s virusom o kojemu ne znamo mnogo, ali u svakom slučaju dovoljno da bismo se mogli od njega zaštititi? Znamo li progresiju širenja COVID – 19 i njegov razorni učinak na ljudski organizam, te da je jedino rješenje izostanak socijalnog kontakta među ljudima, koji bi mogao biti razlog da ne učinimo ono što je najbolje za sve nas? Ako ništa drugo, zar ne bi morali razmišljati o mogućem slomu i kolapsu zdravstvenog sustava u slučaju da zaraza eskalira? Kakvo bi stanje imali za tjedan-dva ili mjesec dana ako bi se jednostavno opustili i odbili pridržavati mjera što ih propisuje Svjetska zdravstvena organizacija i nalaže zdrav razum nakon svega što znamo o širenju zaraze? Trebamo li čekati da većina nas završi po ulicama bez liječničke skrbi, a u međuvremenu se baviti teorijama urota? Je li to pametno?

Nema sumnje da ima onih koji i ove potrese koji nam se događaju u Zagrebu i okolici mogu objasniti na svoj, “originalni” način, jer i to je (po njima) vjerojatno djelo istih “gospodara kaosa” koji raspolažu neograničenom moći, pa i tehnologijom uz pomoć koje su u stanju stvarati vremenske nepogode, usmjeravati klimu, pa uzrokovati i potrese”. Dakle, u dubini Zemlje “ne događa se ništa” – sve je to plod naše mašte, fatamorgana seizmologa i svih drugih koji se ovim pojavama bave i opsjena nas koji imamo “skučeni i ograničeni pogled” na svijet. U potrese kao prirodne pojave vjeruju samo budale i naivci. Kao i u to da je Zemlja lopta, umjesto da prihvate golu činjenicu kako se radi o ravnoj ploči.

Što god tko mislio o ovoj pošasti koja nas je zadesila, činjenica je da se COVID – 19 ne može uspoređivati s gripom bilo koje vrste i tu je sasvim sporedno kolika je do sada bila smrtnost od ovog virusa, a koliko od gripe proteklih godina (što neki ističu kao “argument” kojim bi dokazali kako je COVID – 19 bezopasan). Važno je jedino to da se on jako brzo, progresivno širi, uz eksponencijalni rast zaraženih i ako izmakne kontroli, za kratko vrijeme može dovesti do kolapsa zdravstvenog sustava, a samim time i paralize društva u cjelini. I što onda?

Zato bi najbolje bilo, prije svega zbog mentalnog stanja svih nas, da se ostavimo fantaziranja, jer od toga možemo imati više štete nego koristi. Pokušajmo obratimo pozornost na svoje ponašanje. Budemo li disciplinirani, možemo relativno brzo i s manje štete izaći iz ove krize – u protivnom, samo nam Bog može pomoći.

Svatko tko je odgovoran i savjestan držat će se uputa i preporuka i na to u interesu svih nas moramo natjerati i one koji iz bilo kojih razloga ne žele poštivati nikakva pravila – čime izravno ugrožavaju i sebe i ljude u svojoj blizini. Ne treba nam talijanski scenarij.

Evo što kaže WHO (Svjetska zdravstvena organizacija) o COVID – 19 i mjerama koje bismo morali poduzeti kako bi se spriječilo njegovo širenje:

“Budite svjesni najnovijih informacija o epidemiji COVID-19, dostupnih na web stranici WHO-a i putem svog nacionalnog i lokalnog tijela javnog zdravstva. Većina ljudi koji se zaraze doživi blagu bolest i oporavi se, ali kod drugih može biti teže. Čuvajte svoje zdravlje i zaštitite druge na sljedeći način:

Često perite ruke

Redovito i temeljito čistite ruke trljanjem ruku na bazi alkohola ili ih operite sapunom i vodom.

Zašto? Pranje ruku sapunom ili vodom ili upotrebom ručnog trljanja na bazi alkohola ubija viruse koji mogu biti na vašim rukama.

Održavajte socijalnu distancu

Održavajte barem 1 metar udaljenosti između sebe i svakoga tko kašlje ili kiše.

Zašto? Kad netko kašlje ili kiše, raspršuje male kapljice tekućine iz nosa ili usta koje mogu sadržavati virus. Ako ste preblizu, možete udahnuti kapljice, uključujući virus COVID-19, ako je osoba koja kašlje zaražena.

Izbjegavajte dodirivanje očiju, nosa i usta

Zašto? Ruke dodiruju mnoge površine i mogu pokupiti viruse. Nakon kontaminacije, ruke mogu prenijeti virus na vaše oči, nos ili usta. Odatle virus može ući u vaše tijelo i možete se razboljeti.

Vježbajte dišnu higijenu

Pobrinite se da vi i ljudi oko vas poštujete higijenu dišnog sustava. To znači prekriti usta i nos savijenim laktom ili tkaninom kada kašljete ili kišete. Potom upotrijebljenu tkaninu odmah odložite.

Zašto? Kapljice šire virus. Pridržavajući se dobre respiratorne higijene štitite ljude oko sebe od virusa poput prehlade, gripe i COVID-19.

Ako imate temperaturu, kašalj i otežano disanje, potražite liječničku pomoć rano

Ostanite kod kuće ako se ne osjećate dobro. Ako imate temperaturu, kašalj i otežano disanje, potražite liječničku pomoć i nazovite unaprijed. Slijedite upute lokalne zdravstvene uprave.

Zašto? Nacionalne i lokalne vlasti imat će najnovije informacije o situaciji u vašem području. Poziv unaprijed omogućit će vašem liječniku da vas brzo usmjeri u pravu zdravstvenu ustanovu. To će vas također zaštititi i pomoći u sprječavanju širenja virusa i drugih infekcija.

Budite informirani i slijedite savjete davatelja zdravstvenih usluga

Obavijestite se o najnovijim zbivanjima o COVID-19. Slijedite savjete davatelja zdravstvenih usluga, nacionalnog i lokalnog tijela javnog zdravstva ili vašeg poslodavca o tome kako zaštititi sebe i druge od COVID-19.

Zašto? Nacionalne i lokalne vlasti imat će najnovije informacije o tome širi li se COVID-19 u vašem području. Oni su u najboljem položaju da savjetuju o tome što ljudi iz vašeg kraja trebaju učiniti kako bi se zaštitili.”

(Vidi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public; prevedeno s engleskog; dijelove teksta istaknuo: Z.P.)

Oni koji se i pored svega iz tko zna kojih razloga bave urotama, neka samo nastave – ako im je tako lakše. Nama je sad u ovoj situaciji sasvim svejedno kako i od kuda je došao COVID – 19. On je tu i protiv toga se boriti moramo. I to je sve.

Zlatko Pinter

Advertisement

Vijesti

IZJAVE DJECE I ZARAZNI dječji smjeh: Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji…

Published

on


Više volim maminu sestru nego svoju. Mamina sestra mi je teta, a moja mi nije ništa!
Na mame se ne galami, one su korisne.
Kada se dvoje zaljubljenih prvi put poljubi, odmah se sruše i ne ustaju najmanje sat vremena, a i više.
Poluotok je otok koji još nije dokraja napravljen.
Baka je debela zato što je puna ljubavi.
Što je covjek stariji, njegovi zubi su sve skuplji.

Djevojčice ne mogu stojecki piškiti, jer se nemaju za što držati.
Kada baku bole zubi, ona njih jednostavno ostavi u caši.
Ja nemam više baku, nju su posadili na groblju.
Na Marsu ima života. Ali to je samo hipotenuza.
Da bi bila dobra, medicinska sestra mora biti potpuno sterilna.
Doktori kažu da su smrtonosne bolesti najgore.

Kad se moj mlađi brat rodio, morali su ga staviti u akumulator.
Leptir je insekt iz porodice helikoptera.
Zoološki vrt je super stvar. Tamo možemo vidjeti i one životinje koje ne postoje.
Nisam kršten, ali sam zato cijepljen.
Životno osiguranje je novac koji dobije onaj koji preživi smrtni slucaj.
Razlika izmedu sela i grada je ta što je trava na selu iz jednog dijela, a u gradu je isprekidana.
Ne znam koliko imam godina, to se stalno mijenja.

Svi psi vole vodu. Neki cak toliko da u njoj i žive. To su morski psi.
Akvarij je malo stakleno more gdje žive domace ribe.
Alimentacija je placa za djecu kada im se tata odseli.
Papa živi u Vakumu.
Sve ribe nose jaja, a ruske cak I kavijar.
Kod nas se muškarci mogu ozeniti samo jednom ženom. To se zove monotonija.
Ne razumijem zašto se mama toliko ljuti što smo razbili vazu. Ionako je bila stara i kineska, a ne naša!
Baka nam je otišla na onaj svijet. Sad i mi imamo nekog u inozemstvu.

Marin EfaTa Croatia/fb

Continue Reading

Vijesti

“Europa je razapinjući samu sebe odustala od svojega identiteta”

Published

on

Razgovor uz knjigu „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“

Upovodu objavljivanja knjige „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“, u izdanju Instituta za europske i globalizacijske studije, ususret izborima za Europski parlament, razgovarali smo s autorom, uvijek britkim i slikovitim politologom i sveučilišnom profesorom dr. Anđelkom Milardovićem. Predstavljanje knjige održat će se 11. lipnja u 12 sati u Kući Europe u Zagrebu.

U kojem se razdoblju dogodila transformacija od voljne do bezvoljne Europe? Kako se „od volje za moći do volje za ništa“ očituje u svjetlu rata u Ukrajini, prethodno pošasti krunskoga virusa, migracija, prve ekonomske krize 2008., ako Hitchcockov „Vertigo“ kao Vaš metaforički primjer gledamo unatrag? Ili najbolje kronološki pripovijedati?

Europa odustaje od same sebe i svojih vrijednosti. Počelo je s postmodernom sredinom devetnaestoga stoljeća. Vjesnik je bio Friedrich Nietzsche. Bez njegovih djela teško je shvatiti povijest europskoga nihilizma. Uništavanje vrijednosti dogodilo se sustavno. I Heideggera je misao prethodnika „Bog je mrtav“ dovela do promišljanja da je čovjek taj koji je ubio Boga, s idejom supstituiranja, izdizanja kao nadčovjek, novi bog. Riječ je o prevrednovanju svih vrijednosti. Danas je kasno, nakon niza godina, jer je Europa u 21. stoljeću došla do točke – ništa. Ako se pak vratimo u razdoblje humanizma i renesanse, lako je pojmiti planetarnu europsku utjecajnost – preko znanosti, umjetnosti, filozofije, tehnike, vojske. Odustajanje od identiteta svojevrsno je samoubojstvo kontinenta, kao što je samoubojstvo pojedinca. Nietzscheov koncept volje za moć nije bio ništa drugo doli koncept volje za životom.

Ističete osam markera Europe na raskrižju 21. stoljeća, njihovo kormilo ili timun: prvi je marker spomenuta filozofija europskoga, ničeanskoga nihilizma; drugi je marker demografsko odumiranje; treći, posljedično, valovi migracijskih kriza; četvrti je populizam; peti umjetna inteligencija; šesti su marker globalne klimatske promjene; sedmi ciklična deglobalizacija i osmi – geopolitičko buđenje Europe, „princeze u slatkom snu“.

Uz pomoć osam markera uspostavljam dijagnozu vremena. Želio sam pokazati da se Europa u gibanju, poput nekontrolirane vožnje automobila, pojavila na raskrižju s osam linija. Odjednom je stala i shvatila da ne zna voziti u osam smjerova. Nažalost, spomenuti markeri nisu bili temom rasprave ususret izborima za Europski parlament 9. lipnja. Politika kao tehnika vladanja i instrument moći izgubila je ideju strateškoga mišljenja i promišljanja. Ono je posve izostalo u kampanjama stranaka.

Jeste li markere slutili u razdoblju nastajanja knjige, od 1997. godine? Je li krajem 20. stoljeća bilo predvidljivo, ako ne ratovi i migracije, onda to odricanje Europe od sebe same?

Ne bih rekao da se moglo predvidjeti, već je sve logična posljedica europske putanje u posljednjih stoljeće i pol. Najveći izazov ostat će njezino pozicioniranje u svijetu. Bit će sukobljavanja između ideje mira i ideje moći. Europa naginje ideji mira, no promijenile su se geopolitičke prilike i paradigme. Nema više unipolarne globalizacije amerikanizma, pojaviše se i drugi igrači, Kina, Rusija, Indija, svi žele svoj dio kolača. Dakle, okolnosti se mijenjaju, ali ne i Europa. Njezin je nedostatak to što nije država. S druge strane, završiti kao Sjedinjene Američke Države na tragu je misli španjolskoga filozofa Joséa Ortege y Gasseta koji ju je vidio kao ujedinjenu Europu. Smatrao je da isključivo državnici mogu izvući stvar. Mi danas umjesto državnika imamo TikTok političare koji listaju slikovnice na pametnim telefonima. Od njih je teško očekivati strukturno i strategijsko mišljenje. Državnici su umrli u dvadesetom stoljeću. Sada su tu birokratizirani političari, u ovom slučaju briselske provenijencije, svi izgledaju kao da su izišli iz laboratorija za kloniranje. Smijehom, govorom, metajezikom, sa zastavicama na reverima. Imaju isti mentalni i odijevajući kod. Kao da vidim mnoštvo pilića brojlera na tekućoj traci. To su djeca hiperbirokratiziranoga sustava europskoga Levijatana. Ako birokracija postane svrha samoj sebi, protiv nje se potrebno otvoreno, dakako mentalno – boriti.

Milardovic knjiga 2

Vaša je knjiga podijeljena na četiri poglavlja. U prvom razlažete sociologiju globalizacije kroz povijest i njezinu cikličnost. Što ćemo s tehnikom?

Globalizacija je stara pojava. Ako je bit globalizacije integracija i povezivanje svijeta, otkad postoje ljudi, oni su se integrirali i povezivali. Povezivanje je bilo i ostalo determinirano tehnikom. Evolucija čovjeka i tehnike je istodobna, što dovodi do zaključka da je i globalizacija. Postojale su predmoderna, moderna i današnja postmoderna globalizacija, koja je zapravo deglobalizacijska. Da je riječ o novoj pojavi, čini se isključivo zbog tehnike koja je omogućila umrežavanje svijeta na virtualan način. Tehnika je omogućila najviši stupanj integracije, na novo hrvatskom – sveobasezanja (smijeh, nap. a.). Obuhvatiti cjelokupnu zemaljsku kuglu moguće je uz pomoć tehnike, tehnologije i mreže. Društvo 21. stoljeća je mreža, na tragu naslova knjige Manuela Castellsa „Uspon umreženoga društva“.

U drugom poglavlju raščlanjujete Europu na raskrižju globalizacije i deglobalizacije kroz filozofska propitivanja. U čemu nam mogu pomoći Nietzsche, Berdjajev, Jaspers, Spengler, Gasset, Husserl, Heidegger i ostali, u prebrzom vremenu koje gotovo briše ono jučerašnje kao da nije ni postojalo? Napisali ste „Ne plači, Europo, nad vlastitom sudbinom, sama si ju stvorila.“

Oslonio sam se komparativnom metodom na relevantne tekstove između dvaju svjetskih ratova. Želio sam pokazati sličnosti u surječju s temeljnom idejom dijagnoze vremena. Jasno da su prije mene pametniji i učeniji ljudi istu stvar vidjeli u duhu svojega vremena. Umjetnu inteligenciju nije moguće razumjeti bez filozofije tehnike i filozofske antropologije. Ona je najviši simbiotički stupanj u evoluciji čovjeka i tehnike. Ali ruka je bila prvim alatom, ona je stvorila ostale alate i strojeve. Zanimljivo je iščitavati promišljanja navedenih autora o tehnici iz vizure prošlih stoljeća. Smisao drugoga dijela knjige pokušaj je usporedbe suvremenoga i onoga vremena, ali i njihova zapanjujuća sličnost.

Ističete demografsko pitanje, uspoređujući Europu s Titanicom dok svira klavir, pije se šampanjac, jede kavijar. Je li dekadencija Europe 2.0 ponavljanje istoga, sofisticiranijega, tehnološki naprednijega, duhovno nazadnijega?

Svakako. Razmjerno tehnološkom napretku civilizacija postaje masovna civilizacija, masovni čovjek, čovjek masa. Postaje sve gluplji i otuđeniji. Bilo je očekivano da tehnika, u antropološkom smislu, ostane u funkciji rasterećenja čovjeka. Ali ako ga ona otupi do idiotskoga stupnja – to je kraj pismenosti. Kraj sveučilišta, kraj svega. Možda će čitatelji pomisliti da progovaram iz pozicije kulturnoga pesimizma, ali riječ je o kulturnom surovom realizmu.

Dotičete se i važnoga migracijskoga pitanja. Vašom metaforom rečeno, smatrate li da bi Ursula von der Leyen poslušala Williama Shakespearea, odnosno Hamleta?

Bojim se da Ursula gubi utakmicu, jer je Shakespeare jači igrač u odnosu na birokratsku gospođu von der Leyen. Iako oboje stoje pred tim suvremenim migracijskim „biti ili ne biti“. Naša „Uršula“ upravlja Europom nemajući blage veze sa strateškim promišljanjem. Iza nje stoje mašinerije koje papagajski ponavljaju sadržaje s dnevnoga reda. Bilo bi drugačije kada bi se strukturno, teorijski i strateški ušlo u priču. Doista nemam ništa protiv žena, ali strašno je na koji način Ursula i naša Dubravka Šuica vode Europu.

Za što sve krivite populizam, na putu u „iliberalnu demokraciju“?

Neću ja populizam sudski tužiti, ali nastojim ga interpretirati sociološki i politološki kao fenomen i 20. i 21. stoljeća. Najprije kao riječ. Kada netko ne zna što učiniti sa sugovornikom na političkom polju, samo mu kaže da je populist. Dakle, prvo određenje populizma je etiketa. Još ju nisam dobio u moru etiketa koje su mi prišivene. Drugo, populizam je borbeni pojam. Supstancijalno, oni koji ga upotrebljavaju nemaju pojma kako je riječ o složenom konceptu. U političkim znanostima nitko populizam nije ozbiljnije obrađivao do 1967. godine, jer je držan običnom etiketom. Tada su Ghita Ionescu i Ernest Gellner objavili prvu sociološku studiju o populizmu. Najprije su ga tipologizirali. Zašto je to bilo potrebno? Jer živimo u kaotičnom svijetu u kojem imamo i kaotičan populizam. Ideja je bila kategorizirati ga i poredak suprotstaviti kaosu. Nakon što su oni napravili posao, stvar je krenula uzbrdo i nepregledno. Temeljno obilježje populizma je reaktivnost. Desni optužuju lijeve, lijevi desne. Populizam reagira taman toliko koliko ima podražaja. A koliko ima podražaja? Onoliko koliko ih nema. Važno je napomenuti i da je dobio ideologijske predmetke – desni i lijevi populizam. Karakteristično je da ima obilježje na oba pola – lijevom je to obrana klasne paradigme, a desnom obrana toposa nacije i države. U pojedinim elementima, primjerice, socijalnim, oni se čak i susreću. Još 2006. objavio sam prvu studiju kod nas „Populizam i globalizacija“. U računalu imam šezdesetak stranica teksta za budući naslov „Europska nova desnica i populizam u Europi 21. stoljeća“. Poanta je da europska nova desnica jest intelektualno i metapolitičko gorivo za desne populiste u Europi. Vidimo po primjerima u Njemačkoj i Francuskoj.

Ako se vratimo na umjetnu inteligenciju iz obzora filozofije tehnike, što je obrađeno u trećem poglavlju Vaše knjige, hoće li ona „pojesti“ čovjeka, osmišljena i „hranjena“ selektivnim podatcima?

Kako će se dalje razvijati ta simbiotička struktura, teško je pretpostaviti išta osim njezina razvoja. Hoće li poludjeti i nasrnuti na čovjeka? Imao sam male noćne razgovore s umjetnom inteligencijom. Pitao sam ju je li pametnija od prirodne inteligencije. Ona uzvraća – ja sam biće, nisam stroj. Inzistiram dalje – reci mi što će se dogoditi ako jedan dan toliko ojačaš, hoćeš li krenuti na čovjeka? E, veli ona, to već spada u polje etike. Etika bi trebala regulirati tehnosferu, da upotrijebim kovanicu recenzenta ove knjige Žarka Paića. Sve opasnosti koje postoje u odnosu na umjetnu inteligenciju, postoje otprije. Kao što postoji povijest čovjek – stroj – tehnika, tako postoji i povijest strahova. Potrebno je prihvatiti umjetnu inteligenciju kao medij napretka te da u antropološkom smislu rasterećuje čovjeka. Može postati opasnom ako naraste u instrumentaliziranu tehniku. U pravnom smislu, umjetna inteligencija ne može odgovarati ni za što. U razgovorima s pravnicima, doznajem da odgovarati mogu oni koji su pisali i oni koji upravljaju tim programom. Prednosti su umjetne inteligencije u pretraživanju baza podataka, u medicini, ekonomiji, učenju, a zamke su u njezinoj uporabi od strane moćnih struktura, koje mogu demokraciji zavrnuti glavom, napraviti SF totalitarno društvo. „Umjetna inteligencija i demokracija: Politika u doba umjetne inteligencije“ bila je tema Sedmoga foruma ICT-društva Zagreb 14. ožujka ove godine. Moguć je tehnološki totalitarizam i kraj demokracije, kao što kaže Yuval Harari. Ali, na tom putu potrebno je primijeniti markere prava, zakona i etike. Tu je, doduše, Europa otišla naprijed s raskrižja jer je donijela akt o umjetnoj inteligenciji. Kina i Rusija neće ju uvesti ni s pištoljem na sljepoočnici. Jer, to bi bio kraj autoritarnih sustava. Ne znam koliko je SAD otišao na tom području. Edukacijom kroz obrazovni sustav potencira se etička dimenzija. Zanimljivo je da se i stroj poziva na etiku, ali da se može oteti kontroli – može. Ista stvar kod različitih ljudi različito funkcionira.

Milardovic knjiga 1

Četvrto poglavlje posvećeno je buđenju geopolitičke Europe. Koji su uzroci ponavljanja, vječnoga vraćanja istomu raskrižju?

Europa je kolijevka geopolitike fokusirane na zemlju, na kopno, kao što su anglosaksonske države kolijevka geopolitike povezane s vodom. U europskoj povijesti od petnaestoga stoljeća igrana je geopolitička igra otkrivanjem svjetova i proizvodnjom kolonija. Njezino djelovanje temeljilo se na ideji moći. U knjizi prvi put razgraničujem predmet od znanosti. Važno je dogovoriti se o geopolitologiji kao znanosti, čiji je predmet proučavanja i geopolitika. Europa je imala geopolitičku priču kroz stoljeća, sa svjetskim ratovima kao vrhuncem. Prikazao sam očeve izgradnje geopolitičke episteme između dvaju svjetskih ratova. Kako je ona bila kontaminirana u Njemačkoj preko Karla Haushofera i Carla Schmitta, takvom je suspektnom i ostala, kao neka akademska disciplina, s obzirom na nacionalsocijalističku pozadinu. Tada su Amerikanci krenuli s dekontaminacijom i oživili tu priču. Pokazao sam razvoj geopolitologije nakon Drugoga svjetskoga rata u SAD-u i Europi, poglavito u Francuskoj, Njemačkoj i Rusiji. Namjerno sam uzeo Rusiju da bih povezao sa strukturom knjige, interpretirajući ju kroz djelo Aleksandra Dugina. „Zanimljivo“ je njegovo poimanje euroazijskoga svijeta i ideologije, čije utemeljenje pokušava pronaći u knjizi „Bitak i vrijeme“ Martina Heideggera. Nužno je shvatiti ideju geopolitologije u kreiranju državnih politika, jer tu se pojavljuju i akteri i faktori, u ovom slučaju i ratovi koji se vode zbog resursa. 

Tko je s globalizacijom i Europom na raskrižju? Ima li uopće „policajaca“ i „regulacije prometa“?

Potreban je „policajac“, kao bog Šiva ili božica Kali s više ruku, koji bi usmjeravao promet. Vraćamo se na problem da Europa nije, a želi biti država. Ona je tip labilne konfederacije. Jedan dio suvereniteta nacionalne države stavile su pod njezinu kapu. Prihvaćaju zajednička pravila, a svaka vodi svoju politiku, kao i prije. Kako se ona može usporediti s bilo kojom državom? Teško. A mora se boriti. Kako će s Rusijom? Da je država, onda je to jedan na jedan. Ovako će između njih dvadeset i sedam uvijek dolaziti do sukoba, neće biti unisonosti. A ako prijeti opasnost, potrebno je zajedništvo. Moja je teza da Putinova Rusija neće nikada stati. Jer stane li, to je njezin kraj. Krene li ona, to je naš kraj s ovako nepripremljenom Europom. Ne zagovaram omoćavanje, ali potreban je tip novoga političkoga realizma ako želimo preživjeti. Teško je evanđeljem protiv provalnika s pajserom, jer dok se izgovori prva rečenica – već je pajser na glavi.

Dotičete se i „bolonjske šume“, doba u kojemu su power pointi smijenili čitanje knjiga, „nastava se pretvorila u dekonstruiranu semiotiku slike“.

Ako su temelj odgoj i obrazovanje, na tragu posljednjega poglavlja Aristotelove „Politike“, a dođe do odustajanja od temelja, rezultat su naraštaji zaglupljeni napretkom tehnologije. Nose mobitele, ne odgovaraju na pozive, pišu poruke, fotografiraju se i objavljuju na TikToku. Razgolićenost na društvenim mrežama ima stotine tisuća pratitelja, a Heideggerova misao može imati (ni)jednoga pratitelja. Jedino da stavimo Heideggera i Hannah Arendt, tako se može doskočiti i nastaviti banalizaciju svega. Kada ih spominjemo, oni su u međusobnim pismima bili svjesni potpune liberalizacije obrazovnoga sustava. Sve što je dijagnosticirano prije gotovo jednoga stoljeća sada kulminira. Živimo doba nove simplificirane paradigme. S vremenom je došlo do zaglupljivanja društva, uspona masa koje drže bič i udaraju po svemu što nije usklađeno s psihologijom mase. Kod nas osobe bez specifične političke težine postaju ministrima, što je dno dna.

Knjiga kao medij više ništa ne znači zatočenicima „bolonjske šume“. Jer, u izborima za zvanje ona nosi jedan bod. Perverzni sustav otišao je predaleko, do apsolutizacije STEM-a, dočim nije bitna društveno-humanistička dimenzija znanja. Kao da su znanost, tehnika i tehnologija samoj sebi svrha, bez potrebe za čovjekom. Dođem do zaključka kako ništa nema smisla. Problem je paradoksalan. Razvoj tehnike trebao je rasteretiti čovjeka, a zaglupio ga je do te mjere da je to zaglupljivanje ušlo i u obrazovni sustav. S obzirom na demografski slom, u Hrvatskoj će to postati još izraženijim problemom. Pojedini fakulteti lovit će po trgovima mlade ljude da se upišu baš kod njih. Već je danas na nekim studijima više nastavnika nego studenata. Kako ćemo dočekati mirovinu bez studentskoga „materijala“? Nije fer da svatko ide na FER (smijeh, nap. a.).

Zaključno, što mogu učiniti hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu u svjetlu Vaših zaključaka i primjera o vrtoglavici (de)globalizacije?

Jedna zvjezdica ne može učiniti mnogo među 27 država. Kao cjelina zastupnici su fragmentirani. Oni ne zastupaju svoju državu, već svoje grupacije, primjerice EPP u stankama nogometne utakmice ili PES u šetnji livadom (smijeh, nap. a.). Oni se biraju na nacionalnoj razini prema listama političkih stranaka koje su međusobno zavađene. Teško je očekivati političku reprezentaciju koja će unisono braniti nacionalne interese. Oni koji budu izabrani bavit će se pitanjima Afrike, Azije, ovisno o odboru koji ih dopadne. Više nemaju veze s bazom koja ih je gore lansirala. Riječ je o partijskoj disciplini u Europskom parlamentu, kao što je partijska disciplina i na nacionalnoj razini. Neće naši europski parlamentarci voditi računa, primjerice, o uređenju Splita ili Zagreba, već o izbjeglicama iz Somalije, kako im već bude dodijeljeno.

Preostaje nam tip snažnoga mišljenja, s utemeljenjem u filozofiji i teologiji, s obzirom na identitet. Jer filozofija je zamijenjena ugljenom i čelikom, a kršćanstvo kao sastavnica identiteta također odbačeno. Križ je simbol identiteta Europe, a ona mu se okreće kontra. I onda se čudi islamizaciji Europe. Što se imaš čuditi, Europo? Tko je tebe razapeo? Sama si to učinila.

Razgovarao: Tomislav Šovagović/HKV

Continue Reading

Vijesti

Spomen na 1145. obljetnicu PRVOG PRIZNANJA HRVATSKE (879. – 2024.)

Published

on

Spomen na 1145. obljetnicu Branimirove godine (879. – 2024.)

Spomen na 1145. godišnjicu Branimirove godine. To je spomen na međunarodno priznanje Hrvatske 7. lipnja 879., na pismo Pape Ivana VIII. knezu Branimiru, biskupu Teodoziju i hrvatskom narodu.
Pronalaskom oltarne pregrade u crkvi sv. Petra Apostola u Muću Gornjem 1871. započelo je istraživanje srednjovjekovnih lokaliteta na području Hrvatske. Oltarna pregrada iz Muća Gornjeg spade u najvažnije spomenike rana hrvatske povijesti jer je na njemu uklesano ime hrvatskog vladara kneza Branimira i godina 888. Osim u Muću Gornjem pronađeno je još pet kamenih natpisa koji spominju kneza Branimira. Kameni natpisi nađeni su u Ninu, Ždrapnju, Šopotu, Otresu, Lepuru i lokalitetu Bribirska Glavica.
Početkom 879. godine Branimir postaje hrvatskim knezom koji uspostavlja kontakt sa Svetom Stolicom. Papa Ivan VIII. obavještava Branimira da je na blagdan Uzašašća, 21. svibnja, blagoslovio njega i njegov narod na oltaru u bazilici Sv. Petra:

“Kad smo naime na dan Uzašašća Gospodnjega služili misu pred žrtvenikom sv. Petra, digosmo ruke u vis i blagoslovismo tebe i cio narod tvoj i cijelu zemlju tvoju, da uzmogneš ovdje uvijek spašen tijelom i dušom sretno i sigurno vladati zemaljskom kneževinom, a poslije smrti da se na nebesima veseliš s Bogom i da vječno vladaš.”

Papa sv. Ivan Pavao II. je 30. travnja 1979. u spomen na 1100. obljetnicu pisma pape Ivana VIII slavio s hrvatskim biskupima, svećenicima i hodočasnicioma na glavnom oltaru bazilike Sv. Petra SVEČANU SVETU MISU NA HRVATSKOM JEZIKU, što je bio prvi takav slučaj u povijesti.

Godine 1979. Održano je prva proslava Branimirove godine u gradu Ninu, 1100.-a godišnjica. Svečanu sv. Misu slavio je kardinal Franjo Šeper kao papin delegat uz sudjelovanje oko 500 svećenika, 1000 časnih sestara i velikoga mnoštva od oko 250.000 vjerničkog puka. Mnogi su došli iz svih krajeva ondašnje države u narodnim nošnjama. Opći je dojam svih izvjestitelja iz Nina bio je da se je “dogodilo čudo na Grguru”!

U nedjelju 10. lipnja 1979. na blagdan Presvetog Trojstva bio je dan zahvalnosti Presvetom Trojstvu za dar vjere u zajedništvu Katoličke Crkve. U Muću Gornjem, gdje se nalazi Branimirova zadužbina, sv. misu slavio je biskup Ivo Gugić u koncelebraciji sa 70 svećenika i u prisutnost 7000 hodočasnika.

U zagrebačkoj nadbiskupiji središnja proslava je bila u zagrebačkoj katedrali koju je slavio zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić uz sudjelovanje oko 6000 vjernika.
Danas se (7. lipnja) obilježava kao Dan hrvatske diplomacije.

izvor: Marko Jukić/Hrvatski spomenar

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved