Connect with us

Vijesti

SJEĆANJE NA „BITKE NA STOLOVIMA – CRNOGLAVU”

Published

on

U donjem obraćanju pukovnika Vinka Barbarića, zapovjednika dragovoljaca I samostalne satnije Sv. Jure – Žrnovnica, koja je podnijela najveći teret bitke za Stolove – Crnoglav, osjetimo i izvjestan osjećaj frustracije ratnika, čije su zasluge preuzeli mnogi ex. oficiri JNA, koji su se kasnije uključili u obranu, često kalkulirajući s trenutnim političkih okolnostima. Prenosimo obraćanja pukovnika Barbarića.

Obraćanje za 30. godina „BITKE NA STOLOVIMA – CRNOGLAVU”

Udruga i bivši pripadnici, dragovoljci I, samostalne satnije Sv. Jure, Žrnovnica i raketne baze Sveti Jure obilježavaju jubilarnu 30. godišnjicu velike pobjede Hrvatske vojske u bitci na Crnoglavu — Stolovi —južno bojište, odaju počast petorici svojih poginulih suboraca u tim povijesnim borbama, kao i obilježavaju imendan i dan svog Svetca zaštitnika Sv. Jure. Takoðer, Sv. Jure je zaštitnik i imendan klape HRM „Sv. Jure„ koju je takoder, naša postrojba utemeljila u Raketnoj bazi Sv. Jure, sa vizijom i ciljem, a koji klapa Sv. Jure svojim djelovanjem ispunjava.

– Uz Božju pomoć i zaštitu „ Sv. Jure „ baš na Sv. Juru, 23.04.1992. udarne snage titogradskog korpusa, uz angažman nekoliko desetina „ Niških specijalaca, uglavnom Crnogoraca i domačih lokalnih odreda pripadnika T.O. i četničkih skupina, imajući precizna, todna saznanja da su se postrojbe HV, lijevo i desno od 1. s.s. Sv. Jure 4GBR povukle, u vojnički dobro organiziranom napadu, a u neviđenoj nadmoći u Ijudstvu, tehnici i naoružanju naišle su na organiziranu obranu strateški prijevoja Stolovi i brda Crnoglav, kojeg je branila 1.s.s. — 4GBR pod mojim zapovjedništvom. Postavio sam obranu za njih punu iznenađenja, ali iznimne odlučnosti i hrabrosti nekoliko skupina pripadnika l.s.s. Sv. Jure — 4GBR na isturenim položajima. Bitka je trajala gotovo cijeli dan, do samog kasnog popodneva. Artiljerijska priprema neprijatelja bila je neviđena, pa su u samom početku borbe hitajući odlučno na svoj položaj, pokošeni granatom poginuli Marko Čavlina i Milan Sićenica, mitraljezac i njegov pomoćnik a koji su se iznimno iskazali u prethodnoj bitci

16.04.1992.. Uslijedile su borbe prsa o prsa sa specijalcima koji su bili rasporedeni u tri grupe, dok je njihova artiljerija sprječavala dolazak ostalog dijela satnije na naše položaje. Neprijatelj je našom odlučnošéu lucidnošću i hrabrošću spriječen da probije našu prvu crtu. Naneseni su mu značajni gubitci.

U tom periodu vrhunca bitke konstantno sam u niz navrata pozivajući na motorolu tražio potporu u Ijudstvu nadredenog zapovjedništva TG — 2 zapovjedništva 4GBR, kao i upućivao poziv ostalima, ali sam dobivao istovjetan odgovor od svih: „ Nemamo brigadnih rezervi, nemamo pričuvnog Ijudstva ili zaista nismo u mogućnosti „! No, bitka je usmjerena u samim početcima odlučnom obranom, šokantno za neprijatelja, odsijecanjem formacija neprijatelja efektom domina. To je nešto kasnije dalo motiv i samopouzdanje dijelu ostalih naših da popunimo redove. Vidjevši situaciju sa pripremljenog dominantnog i utvrdenog zapovjednog položaja na prvoj borbenoj liniji i dobivajući povratne informacije od drugih naših isturenih položaja, pravovremeno donoseći zapovjedi, osjetio sam pogubljenost kod neprijatelja, ali još pojedine njihove postrojbe ne odustaju. Neprijatelj pokušava dovesti pojačanje, spašavati se, ali naš maljutkaš i snajperist, kao i mitraljezac postavljen na samoj isturenoj istočnoj hridi brda Crnoglav uspješno djeluju. Obranjen je i drugi vrh Crnoglava u pokušaju napada grupe diverzanata sa sjeverne strane, kao i pokušaj proboja izmedu brda Crnoglav na zapadnoj strani obrane i dominantne kote Meteriz— brdo Budisavina.

Cijele vrijeme bitke bio sam na vezi sa zapovjednikom bitnice višecjevnih raketnih bacača kodnog naziva „ MORE „ ( to je bio, kasnije sam saznao Zvonko Batić, koji je kao i Vicko Mardešié zapovjednik bitnice minobacača 120mm, a koji su u knjizi Ive Jelića „Čovjek i rat ” korektno opisali ulogu l.s.s. Sv. Jure u toj povijesnoj bitci slamanja neprijatelja. Navodio sam djelovanje VBR — ova zvavši tog dana „MORE” gotovo 100 puta. Pomoglo nam je „ MORE” puno, posebno u drugoj fazi bitke kad se je četnički odred pored sela Gaj nastojao uključiti u bitku. Uz pomoć nevidljive vojske anđela, a poradi istine, kao i životne ironije, ne likujući rekao bih: „ Htjeli su na more, a potučeni su plimnim valom MORA, u Hercegovačkim vrletima gornjeg Hrasnog na Sv. Juru od s.s. Sv. Jure! U finišu bitke vidjevši povlačenje razbijenih snaga ostataka specijalaca sa Stolova, pozvao sam dio svojih ratnika u kontranapad i čišćenje terena ( šestorica ). U tom čišćenju iz jedne zemunice pokrivene granama na platou Stolova izvukli smo grupu ( petorica ) pripadnika 113. brig. —Sibenčana (vjerojatno posada topa T – 12 ), a preko kojih su specijalci prešli i daleko odmakli dok nisu zapeli na pripadnicima naše postrojbe. Povratnim dodatnim informacijama ( pok. Andrija Matijaš), pregrupiranjem i dovođenjem snaga neprijatelja, zatim napuštanjem položaja naših postrojbi lijevo i desno od nas, pa svojom intuicijom pretpostavljao sam sa velikom sigurnošéu da te uslijediti napad, pa sam izvanredne, hrabre izvidače Marinka Zorića i Mladena Mijića rano ujutro tog dana poslao preko linije bojišnice nasuprot Crnoglava na brdo Trnovski brijeg. Oni su odradili značajnu ulogu u toj bitci, ali su nažalost nešto kasnije poginuli ( … taj intrigantan dogadaj, za sada obavijen tajanstvenošéu, kao i dezinformacijama, opisat éu u knjizi koju pripremam )

Moram spomenuti Antu Čatlaka, tada zapovjednika TG — 2, koji je u situaciji kada nije nikoga uspio privoljeti da nam donese na bojište iz pričuvnog skladišta dvije kutije maljutki koje su nam bile nužne, sam sjeo u Ladu Nivu i osobno ih donio gotovo u srce odvijanja bitke na Stolove. U sumrak kada je bitka završila i svi imali saznanja o ishodu, stigli su naši diverzanti — specijalci „ u pomoć – ali kasno opremljeni, maskirani ratnim bojama, puzeći po kamenjaru i oprezni dozivali su jedan drugoga JORGANA 1 zove JORGANU 2, a sve to u trenutcima dok sam ja obilazio utihnulo bojište i davao daljnje zadaée umornim ratnicima s.s. Sv. Jure, rasporedujuéi ih za nadolazeću noć. Tada sam opetovano tražio od TG—2 da nam pošalju brigadne rezerve kako bi osvježili i popunili bojišnicu, no odgovor je bio negativan! Istu noć neprijatelj je na nama sigurnoj distanci tražio i skupljao rnrtve i ranjene. Zapovjedio sam našima na položaju da se ne puca i omogući izvlačenje. U samu noć pozvan sam u Zapovjedništvo 4GBR u Hutovo, gdje me je ispred samog Zapovjedništva dočekao zapovjednik Ivo Jelić sa suradnicima usplahiren, u šoku i ekstazi riječima „ Ti nisi svjestan što si napravio, o tebi će pisati povijest ! Ja, onako iscrpljen, umoran, tiho sam mu odgovorio protupitanjem: „ Imate li za večeras, s obzirom na današnju situaciju, pogibije, iscrpljenosti mojih vojnika, barem 10 — 15 Ijudi da nam na prvim crtama malo osvježe redove? Garantirao sam mu i da neće biti nikakvih pokušaja napada i da je neprijatelj potućen do nogu. Odgovorio mi je da nema tu mogućnost, da je na meni sve i da to organiziram. Znao sam od prije da su bojne 4.brigade vrlo loše popunjene i loše opremljene u odnosu na nas sa po maksimalno 30 —40 Ijudi sposobnih za borbu, ali nitko ni od tih nije došao, ili bio rasporeden, takoder sam na povratku u Cerovici tražio popunu od zapovjednika TG — 2, pod čijom ingerencijom su i ostale postrojbe na kartama ( neke su se privremeno povukle… ) imale zone odgovornosti ( 113. brig., 116.brig… ), ali nitko nije želio uslišati moje traženje niti se tu miješati. Ostali smo dugo vremena nakon toga na našim položajima, do početka ofenzivnih djelovanja HV. Da naglasim, iza nas bilo kakve druge linije obrane nije bilo, osim postavljenih protutenkovskih mina za usporavanje napredovanja na cesti Crnoglav — Cerovica. Put do Metkoviéa i mora bio je otvoren .

Detalje bitke 23.4.1992. ( i 16.4.1992. ) kao i ostala djelovanja nase postrojbe, opéu situaciju na bojištu od Bistrine do Ostoga ( siječanj — lipanj 1992. ) kao i ostala djelovanja tu detaljno opisati u knjizi koju pripremam, a sve popraćeno relevantnim povijesnim dokumentima. Sve navedeno u ovom mom obraéanju za jubilarnu 30. godišnjicu bitke na Stotovima — Crnoglavu 23.4.1992., je potkrijepljeno i asnom Eovjeku razvidno u originalnim ratnim izviješćima, ostalim ratnim dokumentima, pohvalama nadredenih, izvadcima iz napisanih knjiga nadredenih, prikupljenom arhivskom gradom u državnom institutu za povijest Domovinskog rata, ali zasigurno nije povijesno istinski postavljeno, valorizirano i adekvatno prihvaćeno. Ipak nečasno i povijesno lažno su odredene postrojbe i zapovjednici Mazalin, Beneta, Krstičević, Obradović i drugi, pokupili zasluge i najviša odličja i priznanja za povijesne uspjehe HV — odnosno u glavnoj ulozi 1.s.s. Sv. Jure, a koji su usmjerili (promijenili) daljnji tijek Domovinskog rata na Južnom bojištu (u RH i BiH ) i obranili dolinu Neretve.

Zasigurno bi trebala biti čast i obaveza prema budućim generacijama da institucije RH sa gradonačelnicima Metkovića, Neuma, Dubrovnika i ostalih okolnih mjesta proglasi imenom naše postrojbe svoje trgove, ulice a zasigurno i počasnim gradanima desetinu naših pripadnika. Ivo Jelić zapovjcdnik 4. Gbr u svojoj knjizi „ČOVJEK I RAT ” na str. 234 kaže:  “U okviru ocjene vrlo uspješnog djelovanja svih postrojbi 4.brigade ipak moramo izdvojiti junaćko djelovanje 1. samostalne satnije pod zapovjedništvom Vinka Barbarića koja je slomila napad neprijatelja na Stolovima koji je kretao iz pravca Udora .”

“Može se bez namjere podcjenjivanja drugih postaviti i upitnost situacije i sve posljedice koje su mogle nastati po cijeli bojni poredak na ukupnoj bojišnici da se tu nije nalazila postavljena 1. samostalna satnija…”

Inače sa Jelićem nismo bili prisni niti se u puno toga slagali. Pošto se prava istina o Domovinskom ratu u doprinosu i značaju s.s. Sv. Jure krije kao zmija noge u kontinuitetu od njenog utemeljenja 15.8.1990., velikih ratnih postignuća posebno u Splitu i Južnom bojištu, značaju RB Sveti Jure, nadležni su snimili službeni dokumentarni film o HRM cca 40 minuta, gdje se gotovo 30 minuta vide naše rakete na brodovima i MOL-ovima, a nijednom riječju nisu spomenuli doprinos naše postrojbe značaju i snazi HRM!? Za 30. godišnjicu jubilarnog ratnog dogadaja , pogibije naših petero ponajboljih ratnika, na dan našeg imendana i svetca zaštitnika reći ću sljedeće dajući odgovor zbog čega se nastoji prikriti ili umanjiti veličanstveni ratni uspjeh s.s. Sveti Jure:

  1. Jasno je svima koji poznaju naš Ratni put da smo mi kao postrojba od 15.8.1990. tretirani kao paravojna i od dominantne većine vladajućih tretirani kao takvi (Špegelj, Manolić, Letica itd. ). Željeli su nas kao takve ukinuti a onda za odredene stvari iskoristiti, pa opet ukinuti, a to su i napravili. Takoder, mi smo imali svoj cilj i ostvarili smo ga jer se nismo dali.
  2. Dominantna većina zapovjednika u HV a bivših pripadnika JNA uključla se aktivno i vidljivo kada je JNA iz gradova otišla ili bila pred odlaskom, a neki su dok su intenzivne blokade i neizvjesnost još uvijek postojala oko pregovora na razini vrha države, još uvijek bili na drugoj strani ili kalkulirali, pa kad su snage JNA otišle, prešli na zakonit način na stranu HV. Oni i danas apsolutno dominiraju u MORH — u, MUP-u i HV-u, a nisu se dokazali sa ućinkovitošću, spremnosti na žrtvu. Čast dokazanim iznimkama…
  3. Oni kao „ školovani kadar ” uvijek su prezirali neke dragovoljce, koji su za njih niža razina, a nemaju u čestim slučajevima ni iste ili slične svjetonazore. Kada se pojavi netko, kao baš dragovoljačka l.s.s. Sv. Jure, a za mnoge od njih nedohvatljivim, bezobraznim, ratnim uspjesima onda jaz postaje sve veći, gotovo nepremostiv, frustracije rastu sve više, a svjetonazori se pored provedbe politike pomirbe teško usklađuju. Također, dezerterstvo i izdaja u Domovinskom ratu u interesu politike i pomirbe nisu kažnjeni.
  4. Najavljivana lustracija na razini Države, od gotovo svih nadležnih nije napravljena, već su oni koji su trebali biti lustrirani, lustrirali one koji su zazivali potrebitu lustraciju u interesu budućih generacija.
  5. Danas su ti isti na Vlasti još uvijek u svim državnim institucijama, njihova djeca i rodbina zauzimaju sve ključne pozicije u RH, velikom brzinom očekivano mijenjaju šinjele. Bili su velikom većinom članovi KP ili bliski suradnici, a danas po modelu „ bombona ” regrutiraju i nove tzv. demokratske kadrove. Sve stranke i partije međusobno surađuju u cilju kako kažu ”biznisa a ništa im nije sveto, a po tom modelu na našu žalost i velika većina Udruga branitelja sa vladajućima.

U svemu gore navedenom je zasigurno odgovor u prikrivanju ili umanjivanju, ne valorizaciji povijesne istine, doprinosa i značaja stvaranju RH, od samostalne satnije „ Sveti Jure — Žrnovnica.

Ali, povijesna istina je urezana vječno u kamen, za nju zna naš nebeski svetac zaštitnik Sveti Jure i ona je neizbrisiva i neuništiva, a mi kao pripadnici naše postrojbe i sudionici tog vremena moramo biti ponosni jedni na druge i taj period našeg života, zahvalni našem svetcu zaštitniku što smo ostali živi i sa svojim obiteljima.

Danas se prisjećamo žrtve Marka, Milana, Marinka, Mladena i Denisa, ali i spremnosti na žrtvu svih nas. Strah je sastavni dio Ijudskog bića, svi ga mi u određenom trenutku imamo, ali nije svatko isti jer netko ga u kritičnim trenutcima rata lakše savladava, netko teže. Zato kao zapovjednik nikome ništa ne zamjeram. Rat i situacija, a da preživiš je najgori stadij čovjeka i čovječnosti, gori i od bilo kakve opake bolesti. Kako starim a sa prikupljenim iskustvima, mogu slobodno reći da mi je žao i neprijateljskih žrtava, kao Ijudskih bića. Neki su se kao i mi hrabro borili. Tonći Perišić naš pripadnik koji gotovo svake godine ide sa grupom dragovoljaca upaliti svijeće našim poginulim ratnicima, tada je jednom prigodom susreo i kolonu sa protom koji odaju počast svojima, upravo na Stolovima, kratko popričao sa protom koji mu je po riječima Tonća rekao: „ Tog dana ste imali samo više sreće, da Bog da se ne ponovilo! ” Da, mogu se sa protom složiti, ali i reći da je nadmoćna Srpsko — Crnogorska vojska sa velikim uvjerenjem u uspjeh krenula izvršiti napad i prodor u teritorij naše majke Domovine i zapela je na satniji dragovoljaca. Ja ću isto reći „ da Bog da se ne ponovilo! No, znajući da Velikosrpski planovi težnje nikada neće prestati imati ambiciju izbiti na taj dio Hrvatske obale i mora, moramo biti oprezni i generacije koje dolaze živjeti sa tom spoznajom.

Prije 30 godina to im je za dlaku izmaklo iz ruku zahvaljujući providnosti i svekolikoj zaštiti našeg svetca zaštitnika kojeg danas blagujemo „ Svetog Jure! „ Na kraju bih svim bivšim pripadnicima l.s.s. Sv. Jure i RB Sveti Jure, svim članovima naše udruge Mosor —SJ u čijim prostorijama obilježavamo ovaj dan, čestitao dan našeg svetca zaštitnika ( iako je sutra ), posebno svim sudionicima povijesne bitke jubilarnu 30 godišnjicu velike pobjede na Stolovima — Crnoglavu!

Budimo uvijek ponosni, dostojanstveni, ponizni — čestitam!!

Pukovnik Vinko Barbarić

Vijesti

Značenje i povijest šabata

Published

on

Vrlo je vjerojatno da slavljenje subote (šabata) potječe iz Mezopotamije. Ako se uzme u obzir da jedan mjesečev ciklus traje nešto više od 28 dana, onda su važni i „kritični” 7., 14., 21. i 28. dan. Ti su se dani smatrali nesretnima, dakle manje pogodnima za poslove, pa su se ljudi tih dana radije posvećivali molitvi i bogoslužju. Babilonci su dan punog mjeseca nazivali „šapattum”, a dan nestanka mjeseca „bubbulum”. Očita je sličnost riječi „šapattum” i „šabat”. Kasnije, u Židova, šabat više ne slijedi mjesečeve mjene, nego se ustaljuje u sedmodnevnom krugu. I danas je za Židove osobito značajan onaj šabat uoči mladog mjeseca. Za Židove je zapovijed obdržavanja šabata prva i najvažnija zapovijed. Zato se u njihovoj tradiciji veli: kada bi svi Židovi dvije subote za redom u potpunosti obdržali sve zapovijedi vezane za taj dan, bili bi spašeni, tj. tada bi došao Mesija.[1] Evo sada osnovnih oznaka židovskog šabata.

Šabat kao posveta vremena


Židovi ističu kako je riječ “svet” (posvetiti) prvi puta u Bibliji uporabljena upravo za šabat. Po šabatu se posvećuje vrijeme, jer je taj dan posebno posvećen molitvi i učenju Tore. Za Židove, nadalje šabat ima, naravno, duhovno značenje a u isto vrijeme i veliko značenje za obiteljski život. Budući da je puno toga zabranjeno činiti na šabat, obitelj se nužno okuplja, moli i razgovara o obiteljskim pitanjima, jer je na šabat zabranjeno voditi poslovne razgovore. Šabat, naravno, počinje od zalaska sunca u petak do zalaska sunca u subotu, jer za Židove inače dan započinje večerom.[2] Još dva sata prije sumraka žena pali svijeće, ide se u sinagogu, a onda vraća kući gdje uz molitvu i čitanje Pjesme nad pjesmama bude “doček šabata” (koji je predstavljen kao kraljica). Slijedi svečana večera.

Posvemašnje uzdržavanje od posla


Zabrana rada je apsolutna, čak i u vrijeme sjetve i žetve, a tiče se i Židova i njihovih slugu i robova, kao i njihovih životinja. Kasnije, u ropstvu, dolazi još i zabrana paljenja vatre (dakle i kuhanja), kao i putovanja. Neki su čak toga dana zabranjivali i njegu bolesnika. Budući da je Židovima često teško doslovno obdržavati šabat, oni su od starine našli pomoć. To je “šabes goj” što na jidišu označava ne-Židova koji za Židove čini ono što je Židovima zabranjeno (i to uz nadoplatu). Danas za Židove ulogu šabes goja čine automati koji se programiraju, čega ima sve više i više.[3] Kao pomoć za “normalan” život služi i ustanova zvana eruv (“povezivanje”). Naime, Židovu je zabranjeno na šabat hodati dulje od 2000 lakata (1000 metara), međutim, nije zabranjeno hodati unutar svoga dvorišta. Zato oni jednostavno povežu, tj. opašu jednim konopom cijelo naselje, koje se onda smatra jednom stambenom jedinicom, a čitavo je naselje onda kao dvorište, tako da se slobodno može hodati po cijelom naselju. Naravno, ukoliko je u pitanju životna opasnost, onda su oslobođeni zapovijedi o uzdržavanju od posla.

Sudjelovanje u hramskom i sinagogalnom bogoslužju


To jest i bio osnovni razlog subotnjeg počinka – da čovjek toga dana bude slobodan za bogoslužje.

Šabat kao znak saveza


„Subote moje morate obdržavati, jer subota je znak između mene i vas od naraštaja do naraštaja, da budete svjesni da vas ja, Jahve, posvećujem”. (Izl 31,12). Tako je za Židove obdržavanje subote temeljni znak obdržavanja saveza. I danas u državi Izrael, posljednje što bi jedan liberalni Židov od svoje židovske tradicije napustio bilo bi upravo obdržavanje subote.

Radost subote


Iz 58,13 naziva subotu „milinom”. Slavlje subote započinje već u petak navečer paljenjem svjetiljke koja gori sve do subote navečer. Oblače se svečane haljine. Za večerom u molitvi zvanoj „Kidduš” Židovi slave Boga što im je podario subotu: „Blagoslovljen da si, Gospodine, Bože naš, kralju svijeta jer si nas posvetio svojim zapovijedima i jer smo ti omiljeli, te si nam u baštinu predao šabat svoga posvećenja, iz ljubavi i naklonosti kao spomen stvaranja.”

Eshatološki vid subote


Kasniji židovski spisi šabat smatraju predokusom vječnosti: „Ovaj dan je čitav šabat i odmor zauvijek, svijet pravednika je svijet subotnjeg mira.” U ovom kontekstu valja gledati kršćanski izraz „pokoj vječni”.


[1] Usp. K. DA-DON, Židovstvo. Život, teologija i filozofija, Profil, Zagreb, 2004., 247-275.

[2] Židovi tumače da je to zbog toga što u Knjizi postanka stoji: “I bi večer, pa jutro, dan prvi…”

[3] Tako postoji tzv. subotnje dizalo koje je programirano da se zaustavlja na svakome katu, tako da ga pobožan Židov ne mora pritiskom na dugme aktivirati. Tako se u Izraelu mogu nabaviti spravice koje se stave u bravicu automobila i koje onda pokreću automobil, tako da ga vozač ne pali sam. Ostala pomagala možemo samo zamisliti.

izvor: prof. dr. vlč. Zvonko Pažin/Vjera i Djela

Continue Reading

Vijesti

Raskol na Zapadnu i Istočnu crkvu iz 1054.: Korijeni i uzroci

Published

on

Veliki crkveni raskol iz 11. stoljeća. – koji je podijelio Crkvu na Zapadnu i Istočnu – događaj je čije posljedice (vjerske, političke i društvene) osjećamo dan danas.

Premda se kao konkretna godina uzima 1054., raskolu je prethodilo nekoliko velikih kriza. S obzirom na kompleksnost teme, odlučili smo ju obraditi u dva dijela, a u današnjoj ‘Povijesnoj četvrti’ bavimo se korijenima i uzrocima – s Podcasta Povijesna četvrt prenosi Bitno.net .

Podcast obično objavljujemo svakog drugog četvrtka na YouTube kanalu Bitno.neta, a cilj mu je demistifikacija kontroverznih točaka iz povijesti Katoličke Crkve.

Bitno.net

Continue Reading

Vijesti

DOTUR KANIBAL

Published

on

Svukud ima vakih kanibala – kaže Pepi na profilu I. Kotlar

Klinički centar Rebro. Čeka se prid ordinacijama u onon uskon dugačkon hodniku. Sidi se sa obe dvi bande a noge triba podvuć pod katrigu da se mere proć sredinon.

Jure Franić je dva puta prozvan i tek se na treće oglašavanje javija. Pasalo je dvi ure od podne. Uspravja se pospani starkeja sa nogama savijenin u kolinima.

Usta je noćas još u pola tri u svome Gornjen Segetu pa onda nanoge po ladnoći do Trogira. Tamo je na autobusnoj stanici malo odrima a onda vija za Zagreb na kontrolu.

Namišta robu prid ordinacijon ka da ide na raport kod pukovnika. Sestra ga priši, jer kasne a pacijenata je puno.

Dotur Tomić se nakratko udubija u njegove nalaze dok se ovaj nije skinija do pojasa i snimija EKG-a.

A sinoć se smrza dok se kupa na bokune prvo do pasa pa od pasa, kako se to već čini u kućama bez tekuće vode. Njegova Janja ga je natirala da opere i glavu, iako po njemu ni tribalo. Sad se čudi ča dotur gleda u te kartušine a ne u njega, kad se već opra i zapuca iz te dajine. Ali to van je Zagrebački dotur – oni sve znadu.

– “Dobro Jure gdje su ti nalazi krvi i mokraće, kao što se ovdje traži?”

– “Pa doturica iz Trogira mi ni ništa rekla, samo mi je napisala uputnicu.”

Dotur ga oslušnu, duboko diši, ne diši, iskašji se, normalno diši. Pregleda mu još crveni friž od vrata do trbuja nakon nedavne operacije tri baj pasa.

Provuka je traku od EKG-a kroz ruku kao telegrafista kad stane čitat poruku s vrpce. I sad bi Jure najradije da ga dotur potapša po škinama i da mu kaže: Starino idi doma zdrav si ko dren. A ko zna koliko dotura bi tako reklo, pogotovo kad je u stisci s vrimenon, a dođe mu tako neko iz vukojebine i to bez nalaza. Ali ovaj ni takav:

– “Slušaj Jure, idi u sobu pet neka ti učine komplet analizu krvi i mokraće hitno, reci da sam im to ja rekao, onda u sobu 12 da ti naprave eho srca. Kad budeš gotov donesi sve ovde. “

– “Ali doture meni autobus ide u šest uri, moran doma zbog Gurke.”

– “A ko ti je ta Gurka?”

– “Naša kravica, nikon se ne da pomust samo meni, “

– “Ma bićeš ti još večeras kući, samo požuri.”

Jure je obavija sve ča mu je dotur kaza i u pet se ponovo nacrta kod dr. Tomića. Bi je zadnji pacijent za danas. Cupka on nestrpjivo da krene kući, a dotur mu reče da ne brine da će ga on osobno odvest na kolodvor. Ponovo se udubija u nalaze i počne odmahivat glavon.

– “E moj Jure, moramo te odmah prikačiti na “holter” da vidimo što nam to govori tvoje ludo srce. Što je danas … petak? Evo sad ti ga stavimo pa ti stoji do ponedjeljka kad ponovo radimo. I ne smiješ putovati jer rezultati neće biti dobri. “

– “Ali doture moran ić, doli me čekaju i Gurka me čeka, a i neman ja kod sebe šoldi za u hotel.

A zna dotur dobro kakve su to muke. I sam je poteka iz jednog takvog brđanskog zaseoka. Zna da je jedina krava ka član obiteji. Ujutro se prvo pogleda u štalu vidit kako je ona, a čeljad će i samo kazat ako im čagod fali. A ča se šoldi tiče, to je zadnje ča od sejaka moš iskopat. Ono malo ča se zaradi od prodaje ode na ono ča se mora kupit: sime, lektrika, so, ćizme, kemija, likarije …

Jure se počea trest ka da sina šaje u rat. “Ma smiri se starino, sve ćemo polako rješiti.”, umiruje ga dotur. Pozva je glavnu sestru s pripremnog i pita je je li je slobodna ona soba za VIP-bolesnike. Slobodna je.

– “Eto, našli smo ti besplatan carski smještaj ovde na trećem katu. Znam da bolnička hrana nije neka pa je najbolje da jedeš “Kod Rose”, ulicu niže. Evo ti hiljadu kuna pa ćeš mi vratiti drugi put. A što se tiče Gurke pa valjda će je neko nekako pomusti. Samo ti javi tvojima da dolaziš u ponedjeljak.”

Jure je drhtavo izvadija neku praistorijsku Nokiju ča ju je posudi od susida Grade za ovu priliku. Pokušava ubost one botune debelin parstima, ka da vrhon postola probaješ naciljat bajam. I sve ubada po 2-3 gumba istovrimeno. Dotur mu otkuca broj da se ovaj više ne muči i dade mu mobitel na uvo. Javi se susid Grada i posli nekoliko razmina halo-halo, počmu se mejusobno pitat ko je to tamo, a ko je to vamo, iako su obojica već iz prve pripoznali glasove.

Konačno su se našli negdi u eteru, i obojica se zaprepastili ka da su se iznenada trefili negdi posrid Čukotskog mora. Jure nikako da rekne zoć zove, a zapravo bi ga najradije pita kako je Gurka. Vidi je dotur da se stari blokira pa mu je vazea telefon i Gradi lipo objasnija kad će Jure natrag i da to javi njegovima.

A doturu je svaki petak uglavnon taki, strka od jutra do navečer. Pozva je sestru da smisti Juru i kala se doli “Kod Rose” da napokon čagod toplo izide. Odspava je jedva dvi ure na trosidu u svon kabinetu i u devet počea noćnu smjenu viziton. Tu se dosta zadrža. To su pacijenti ča sutra ili prekosutra gredu na operaciju sarca.

Ponekon od njih će ovo bit zadnja noć.

Prestrašeni su i gledaju ka dica u doture, ka u svoje jedino spasenje. Sa svakin triba popričat, umirit ga koliko je to moguće. A nije lako gledat čovika u oči i obećat da će sve biti u redu, a sutra mu prisić grudnu kost i rastegama rastvorit prsa dok rebra krckaju, pa ogolit njegovo drhtavo sarce. Uzimajući to sarce u ruke uvik mu je prid očiman lik čovika kojen je sinoć da obećanje.

Još ka dite je od majke nauči mnogo o likovitin bijkama i čemu koja služi. Životinje nekad i same ćute ča triba uzet, a čovik triba naučit.

Tako su se on i majka snalazili na padinama divjeg Lukova bez dotura i veterinara. Kasnije, u Zagrebu je bilo i bojih študenata od njega, ali najboji doturi su postali oni ča su znali ličit i tilo i dušu.

Obilazeći redon bolesničke sobe dr. Tomić stiže i do VIP-apartmana. Učinilo mu se da je kamara prazna. Posteja niti nije taknita a Jure sidi u poluškurici do ponistre i gleda u noć. Brine o Gurki i ne more zaspat.

A onda se dotur dositija.

Upita Juru je li u selu ima nekog ča gaji lavandu? Pa Grada zimi hrani svoje koze suhon lavandon. Pozvali su ponovo susida i dotur mu reče da kravi da svežanj lavande i da se će se od tega životinja primirit i dat se pomust. Uru poslin je Grada javi da je Gurka pomužena i da ništa ne brinemo. Jure se ozari od sriće i dotur ga natira da legne u posteju. Zaspao je odma, pri nego ča se svitlo ugasilo.

U ponedejak ujutro su mu skinli holter. Tomić je pogleda rezultate i malo je izmni listu Jurinih likarija.

– “Eto tako starino, slobodan si i još si ti dosta dobar. Napisao sam ti da dođeš na kontrolu u oktobru da ne dolaziš po zimi kao sada. I nemoj da mi opet dođeš bez nalaza.”

A vidi doktor da Juri jopet čagod fali, ka da mu se ne izlazi iz ordinacije.

– “Pa šta je sad Jure, jedva si čekao da odeš kući?”

– “Dva dana gledan ono veliko kupatilo ča ga zovete džakuzi, a zbog holtera se nisan smi kupat. A u životu nikad nisan lega u kadu.”

– “Hahaha Jure moj, evo vrati se gore i banjaj se do mile volje, dok ti ne krene autobus.”

I tako se Jure nabanja ka nikad u životu. Ispritiska je one botune na džakuziju ka da je u kokpitu eroplana. Kad se vratija Gurka se iznenadila kako mu je posvitlila koža, a Janja mu reče da je 20 godišta mlaji. E to su ti Zagrebački doturi, oni sve znaju boje od nas težaka.

Poslin dva miseca na adresu bolnice stiže poveći paket – piše za dr. Tomića. Dotur je otvorija paket a u njemu veliki pravokutni komad slanine ravan ka zrcalo. A koža na poleđini slanine oslikana u nekin živin kolurima i vidi se prilipi planinski pejsaž. U zasebnoj kuverti Jure se puno zafaljuje, pozdravja ga i vrača one pozajmjene pineze. A tu se našao i list iščupan iz sredine đačke teke na kojoj je olovkon pisalo:

“Dragi doture, ovu slaninu je opiturala moja Janja neotrovnon farbon. Ako vam se slika sviđa, kad izite slaninu, ostružite mast i obe bande triba premazat vrućin voskon od čela ili bezbojnin imelinom za postole. To van je poklon od moje kućne slikarice, jer ste me pomladili. Puno vam fala na vašoj dobroti i vidimo se u oktobru. Pozdrav od Janje, Gurke i Jureta.“

Dr. Tomić je kirurški precizno odilija slaninu od kože i postupija po uputi. Kožu je uokvirija i zakačija na zid ordinacije. Ma nema ko ne bi pogleda tu velišku lipu sliku veselih kolura. A onda bi se dotur pofalija:

– “To je koža od mog pacijenta sirotog Jureta, poslala mi njegova žena jer sam se potrudio oko njega. A jadnik se kupao kod nas sve dok mu koža nije skroz pobjelila. Ma bilo je tu i dobre njegove slanine, ali sam je odvojio i pojeo.”

Tako su najbojeg dotura na Rebru nazvali dr. Kanibal.

Kako tek ostale doture zovu? Neki judi će uvik bit dokaz da nije sve postalo posal, profit i interes.

Pepi

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved