Connect with us

Vijesti

ZLOČIN BEZ KAZNE ‘Zbog Tomaševića ostat ćemo i bez bolnice i bez 60 milijuna eura! Iza svega su koruptivne i nečasne radnje’

Published

on

”Tomašević ne može govoriti da država stopira obnovu Zagreba, jer upravo on stopira izgradnju najmodernije dječje bolnice u ovom dijelu Europe. Propadne li projekt, već uplaćenih 432 milijuna kuna za Hrvatsku je propao novac, a Zagreb će ostati bez bolnice u kojoj bi se sva djeca mogla liječiti.

To je najčišći i najvrijedniji projekt u Zagrebu, a Grad Zagreb ga ne želi!”, upozorava dr. Nogalo pa dodaje da doživljava stalni reket i mobbing i nakon što je Tomaševićeva garnitura preuzela vlast. Od Vrhovnog suda su, veli, tražili reviziju pravomoćne presude koja ga je rehabilitirala i vratila na posao u bolnicu?! No, unatoč progonu, Nogalo ne misli odustati

Trebala je to biti najljepša hrvatska priča – projekt koji bi čuvao zdravlje djece, svijetlio izvrsnošću u korupcijskom mraku te budio nadu u bolje sutra. No, izgleda da je korumpirana žabokrečina već ugasila i tu iskru. Da se, valjda, ne proširi dalje.

Riječ je o 60 milijuna eura iz EU fondova, odnosno o gotovo pola milijarde kuna koji već godinama trunu na računu Ministarstva znanosti, umjesto da služe za izgradnju nove dječje bolnice i centra izvrsnosti na zagrebačkom Srebrnjaku.

Sav taj novac odgovorni u Gradu Zagrebu i Republici Hrvatskoj odlučili su, prema svemu sudeći, baciti u smeće! Rokovi za projekt, naime, nepovratno teku, a silni milijuni – umjesto da služe za izgradnju translacijskog centra i moderne dječje bolnice – i dalje propadaju.

‘Boje se kada pitate zašto milijuni propadaju’

Je li problem u tome što europski novac treba pravdati i teško ga je krasti? U tome što bi se pojedinci mogli obogatiti ako na atraktivnoj lokaciji, umjesto bolnice, izgrade nešto unosnije? Ili u nečem trećem? – upitali smo bivšeg ravnatelja Dječje bolnice Srebrnjak i kreatora projekta centra izvrsnosti u novoj dječjoj bolnici na Srebrnjaku.

Doktor Nogalo jedva je dočekao da ga novinar nazove. Objasnio je i zašto:

”Odgovorni za ovaj skandal najviše se boje medija i javnosti, odnosno onih koji pitaju zbog čega 432 milijuna kuna propada te zašto Grad Zagreb i Republika Hrvatska ne žele najmoderniju dječju bolnicu za nula kuna. Nadaju se da će to proći ispod radara i pasti u zaborav. No, neću to dozvoliti jer je ovaj vrijedni projekt, praktički, i moje životno djelo”, vrlo emotivno o ovoj temi već u uvodu govori Boro Nogalo.

‘Prije izbora govorio drugačije; zašto je prevario birače?’

Podsjeća da je nakon njegove smjene bilo čak pet natječaja za novo vodstvo bolnice, te tvrdi da takvo odugovlačenje i nečinjenje ne može biti slučajno.

”Naravno da u takvoj situaciji sve stoji i da imamo pat poziciju. Gradonačelnika Tomaševića treba pitati zašto je tako, odnosno zbog čega se toliko premišlja te zašto se ne želi sastati s nama koji smo osmislili tada najbolji projekt i koji smo pokrenuli cijelu priču? Valjalo bi ga pitati zbog čega uporno ne daje suglasnost za prvu fazu projekta”, istaknuo je dr. Boro Nogalo, među pacijentima, njihovim roditeljima te zdravstvenim osobljem – vrlo popularni bivši ravnatelj Srebrnjaka.

Napomenuo je da je Tomašević na svojim predizbornim skupovima jasno i glasno govorio da je to najvrijedniji zagrebački projekt i da projekt Dječje bolnice Srebrnjak treba dovršiti.

”Okupljeni građani na tim su skupovima skandirali: ‘Srebrnjak, Srebrnjak’, a skandirali su i moje prezime. Bio sam tamo jer sam vjerovao da se zajedno borimo protiv bivšeg gradonačelnika Bandića, odnosno protiv korupcije pod njegovim okriljem. Glasači u Zagrebu prepoznali su da je projekt Srebrnjak ono što žele. Zašto je Tomašević sve to zaboravio? To njega trebate pitati”, nije krio ogorčenje doktor Nogalo.

Podsjetio je da je novac za taj i u europskim razmjerima veliki i projekt na račun u Hrvatskoj uplaćen još 2019. godine.

Nije stajalište žičare bez veze na Brestovcu

”Pričaju o neiskorištenih pet i pol milijardi iz Fonda solidarnosti, a o ovome se šuti. Zato što bi htjeli da afera prođe ispod radara. No, neće moći! Na Srebrnjaku treba biti najmoderniji znanstveno istraživački centar za translacijsku medicinu u ovom dijelu Europe. Hrvatska nikada u svojoj povijesti nije dobila takav projekt. Kada EU odobri 60 milijuna eura, to znači da je riječ o ‘major projektu’ kojega moraju odobriti sve njegove članice. Najstrašnije je da je projekt vrhunski ocijenjen od strane nezavisnih EU eksperata i odobren od svih članica EU, da je novac odavno uplaćen, a da se najsuvremenija dječja bolnica u ovom dijelu Europe i centar izvrsnosti na Srebrnjaku još uvijek ne grade. No, lako je dokučiti zašto je tako. Bolnica Srebrnjak posjeduje vrijednu i atraktivnu nekretninu na Brestovcu i staru zgradu bolnice, a i dobro bi bilo prenamjeniti Srebrnjakovih 432 milijuna kuna svojim ‘igračima’. Moglo bi se tu i nešto drugo graditi, a ne dječja bolnica, jer nije novo stajalište žičare bez veze izgrađeno na Brestovcu”, tumači doktor Nogalo.

Priča o bolnici u Blatu je čista demagogija

S ogorčenjem je komentirao i farsu oko tobožnjeg skorog početka izgradnje nove Dječje bolnice u zagrebačkom Blatu (na mjestu započete, a nikada dovršene Sveučilišne bolnice pokraj Save).

”Nacionalna bolnica u Blatu je najobičnije ‘Potemkinovo selo’. Podrgrijana obećanja o izgradnji te bolnice su čista politička demagogija, odnosno bacanje floskula pred birače. Pa već 40 godina govore o početku radova na toj bolnici, a i dalje tamo imamo najobičnije ruglo. Nacionalna bolnica nam treba, da se razumijemo, no činjenica je da će, ako projekt i bude odobren, to krenuti tek za sedam do deset godina. Sve je to, dakle, na vrlo dugom štapu jer treba proći rigorozne EU procedure. Na Srebrnjaku, s druge strane, imamo gotov i odobren projekt, imamo novac na računu, što znači da modernu dječju bolnicu praktički već sutra možemo dobiti za nula kuna! To je najčišći i najvrijedniji projekt u gradu Zagrebu, a Grad Zagreb ga ne želi! Jer da želi, Tomašević bi dao suglasnost za faziranje i projekt bi išao dalje”, decidirano tvrdi dr. Nogalo.

Pita se potom zbog čega zagrebački gradonačelnik sada govori da je projekt stao jer se bivša uprava svađala s Bandićem?

”Nismo se svađali s Bandićem, već smo se borili protiv korupcije, kao što se i on tada borio. No, sada je promijenio ploču. Svega jednom u godinu i pol smo se sastali s Tomaševićem u vezi s najvećim projektom u gradu Zagrebu. Svo to vrijeme zagrebački gradonačelnik ne donosi odluke, iako ih je dosad trebao donijeti pet-šest. U pozadini pokušaja zaustavljanja projekta su, očito, nečasne i koruptivne radnje!”, tvrdi dr. Nogalo.

‘Laž je da će Grad morati vratiti sav novac’

Tumači da Tomaševićeva priča prema kojoj će Grad Zagreb morati vratiti 432 milijuna kuna, nikako ne stoji.

”Grad Zagreb u cijelom projektu prema ugovoru sudjeluje sa svega 9,5 milijuna kuna za PDV – što je bio neprihvatljiv trošak za EU”, napominje bivši ravnatelj Dječje bolnice Srebrnjak.

Objašnjava da bi Tomašević samo trebao potpisati par rečenica u kojima se navodi da Grad podržava faziranje Dječje bolnice Srebrnjak.

Zašto još nisu povukli jamstvo od Kamgrada?

”On i to koči. Pitajte ga zašto Grad još uvijek nije povukao jamstvo u vrijednosti od 17,5 milijuna kuna od Kamgrada, nakon što se Kamgrad u proljeće ove godine pod sumnjivim okolnostima odlučio povući iz projekta. Ne znam tko savjetuje gradonačelnika, ali znam da nitko u zdravstvu u Hrvatskoj nije dobio tako veliki projekt kao što je projekt Srebrnjak, što znači da ga savjetuju krivi ljudi. Očekivao sam da će dozvoliti da dovršimo taj projekt, no izgleda da sam se prevario. Jer i nakon što su ljudi iz ‘Možemo!’ preuzeli vlast, doživljavam stalni reket i mobing”, upozorava bivši ravnatelj Dječje bolnice.

Kaže da je aktualna ravnateljica Dječje bolnice Srebrnjak, dakle osoba koju je izabrao Tomaševićev Upravni odbor, pred Vrhovnim sudom pokrenula reviziju pravomoćne presude prema kojoj se on treba vratiti na isto radno mjesto u bolnicu?!

Ne žele da se stručnjaci vrate u RH

”Nakon što me je Županijski sud vratio na radno mjesto u Srebrnjak, novo vodstvo bolnice htjelo je srušiti tu odluku! No i Vrhovni je sud stao na moju stranu. Dogodilo se, dakle, da je pravda zadovoljena, a nepravda nije ispravljena. No, vremena ima dovoljno da se to ispravi i da se projekt završi. Preduvjet je da se gradonačelnik napokon pokrene i počne donositi odluke”, u dahu je rekao Nogalo.

Posebno je istaknuo da Tomašević nema moralno pravo govoriti da država stopira obnovu Zagreba nakon potresa, kada upravo on stopira odobrenu i unaprijed plaćenu izgradnju najmodernije dječje bolnice u ovom dijelu Europe.

”Propadne li projekt, tih 432 milijuna kuna za Republiku Hrvatsku je propao novac! Još važnije, Zagreb i Hrvatska će ostati bez najmodernije dječje bolnice u kojoj bi se sva djeca iz Hrvatske, ali i djeca iz okolnih zemalja, mogla liječiti. Najmlađi više ne bi morali putovati izvan Hrvatske na kardiološke, dermatološke, pulmološke preglede i na liječenje. Sve to mogli bi činiti u novoj bolnici na Srebrnjaku. Sada odlaze u Linz, Munchen i druge gradove na Zapadu.. Osim toga, nakon izgradnje nove bolnice i translacijskog centra u Zagreb bi se vratili mnogi vrsni liječnici te druge stručnjaci koji su otišli van. Jer CCTM Srebrnjak bi bio inkubator razvoja i struke i novih znanstvenih projekata od svih koji imaju ideju i kompetencije.

Imaju koristi od slanja djece van

No, očito je da nekima u Hrvatskoj to ne odgovara. Oni ne žele da se ‘mozgovi’ vrate te da mladi i kreativni liječnici ostanu ovdje, jer bi to ugrozilo, očito, njihove interese a i mnoge ‘autoritete’. Neki imaju koristi od slanja djece na preglede u inozemstvo, pa ne žele da se ta praksa zaustavi. Vladajuća oligarhija ne želi, dakle, oazu izvrsnosti u hrvatskoj žabokrečini, kao što nisu htjeli ni jaku Plivu, ni Imunološki zavod, ni INA-u u hrvatskom vlasništvu… Zbog guranja sebičnih interesa, a zanemarivanja općeg dobra, sve u Hrvatskoj i propada”, podvlači dr. Nogalo.

Bivši ravnatelj Dječje bolnice Srebrnjak i glavni autor odobrenog EU projekta Dječjeg centra za translacijsku medicinu Dječje bolnice Srebrnjak govorio je i o ulozi ministra zdravstva te ministra znanosti i obrazovanja u cijeloj priči. Kaže da Beroš i Fuchs svo vrijeme samo šute te ne čine išta kako bi se realizirao dragocjeni projekt na Srebrnjaku.

Akademska zajednica koči projekt iz sebičnih interesa

‘Oni namjerno peru ruke i svu odgovornost prebacuju na gradonačelnika Tomaševića, koji, pak, ne znam iz kojih interesa preuzima odgovornost propasti projekta. I akademska zajednica koči ovaj projekt zbog sebičnih interesa. Poznato je da su u nekoliko navrata KBC Rebro i Medicinski fakultet u Zagrebu pokušali na takozvani neprijateljski način preuzeti naš projekt. Unatoč tome, Tomašević imenuje u Upravno vijeće Dječje bolnice Srebrnjak  ponovno ljude s Medicinskog fakulteta i iz bolnice Rebro. To je kao da u Upravu zagrebačkog Dinama stavite ljude iz Hajduka, Osijeka i Rijeke, dakle osobe u očitom sukobu interesa. Sve to upućuje na svjesno i namjerno opstruiranje i uništenje ovog dragocjenog projekta”, zaključuje dr. Boro Nogalo.

Dr. Goluža: Tko je tu lud? Najviše će ispaštati bolesna djeca

Skandalozni manevar kojim su ministar Beroš i gradonačelnik Tomašević pokušali, prema svemu sudeći, pažnju javnosti skrenuti s uništenog projekta Srebrnjak na tobožnju skoru izgradnju bolnice u zagrebačkom Blatu, komentirao je nedavno i dr. Trpimir Goluža, liječnik ginekolog i nekadašnji predsjednik Hrvatske liječničke komore u objavi pod naslovom: ‘Tko je tu lud? EU, Vili, Tomo ili svi mi?‘.

Budući da post razotkriva samu srž rijetko viđenog ‘teatra apsurda’, ovdje ga prenosimo:

”Nakon što su udruženim djelovanjem uspjeli gotovo nemoguće i ubili visoko vrijedan EU projekt izgradnje Dječjeg centra za translacijsku medicinu DB Srebrnjak pri čemu su nezapamćeno izblamirali grad i državu pred nadležnim tijelima EU-a, gradonačelnik Tomašević i ministar zdravstva Beroš odlučili su, u neposrednoj blizini stare Sveučilišne nikad izgrađene “bolnice” u Blatu, izgraditi Dječju nacionalnu bolnicu!

Umjesto realizacije već dobivenog europskog projekta najviše kategorije na Srebrnjaku, udružili su se u neizvjesnost dobivanja sredstava za novi projekt u Blatu. Pri tome su svjesno bacili u vjetar par desetaka milijuna kuna potrošenog gradskog novca i svjesno se odrekli već dobivenih 432 milijuna kuna europskog novca.
Da apsurd bude veći, gradonačelnik i ministar sredstva za gradnju bolnice u Blatu namjeravaju dobiti iz Europske Unije. Zašto bi Europska Unija sredstva za izgradnju bolnice dala dokazano nesposobnim i potencijalno korumpiranim kandidatima?
Čak i da nam EU progleda kroz prste i dodijeli potrebna sredstva, teško je očekivati da bismo novu bolnicu mogli “dobiti” prije 2027. g. Bilo kako bilo, zbog nerazumnih gradonačelnikovih i ministrovih građevinskih manevara oko dječje bolnice najviše će ispaštati bolesna hrvatska djeca.
Umjesto da ih se već od sljedeće godine liječi u najsuvremenijoj europskoj dječjoj bolnici, bolesna djeca će morati na najviši europski standard liječenja pričekati više godina, a možda ga nikad neće ni dočekati.
Jer zagrebačko je Blato već pokazalo da gradnja bolnice u političkom mulju može završiti u živom blatu!”, napisao je dr. Goluža.

izvor: Promise.hr FOTO: Screenshot videosnimki; preslika s hrt.hr

Advertisement

Vijesti

VIRALNO Propovjednik: “Preko 90% katolika ne razumije misu”

Published

on

Viralni 33-minutni govor oca Jonathana Meyera o pravoj prirodi katoličke mise otvara srca – piše Sarah Robsdottir u Aletea-i.

Otac Jonathan Meyer iz župe Svih svetih u okrugu Dearborn, Indiana, izazvao je pomutnju na internetu svojim 33-minutnim govorom koji je nedavno održao na katoličkoj muškoj konferenciji o žrtvi mise. Njegovu su poruku uhvatili na YouTube Kanal Sluga Božjih i prikupili je više od 440.000 pregleda i više od tisuću komentara u samo nekoliko tjedana.

Otac Meyer istaknuti je propovjednik u Nacionalnoj euharistijskoj obnovi koja se odvija dijelom kao reakcija na studiju Pew Research iz 2019. koja je pokazala da 69% katolika ne vjeruje u stvarnu Kristovu prisutnost u euharistiji.

“Ali postoji veći problem od toga”: Fr. Meyer se bavi ovom zapanjujućom statistikom na početku svog govora objašnjavajući da, prema njegovoj procjeni, “više od 90% katolika” nema pristojno razumijevanje zašto uopće idu na misu. Otac Meyer rješava ovu alarmantnu procjenu svojim tipičnim šaljivim stilom i uključivanjem publike u živahnu vježbu pitanja/odgovora.

Na kraju je vlč. Meyer citira Katekizam, jasno stavljajući do znanja da je razlog broj jedan zašto katolici moraju sudjelovati u misi taj što je to “ponovno predstavljanje Kalvarije, vječnu žrtvu Jaganjca Božjeg za grijehe svijeta”.

A odaziv je bio nevjerojatan. Ne samo da je poruka postala viralna, već i komentari na YouTube stranici Sluga Božjih govore sami za sebe.

Na primjer, @angelahagemeyer398 je napisao: “Ovaj svećenik je u 35 minuta upravo objasnio ono za što su mi trebale godine da naučim. OVO bi se trebalo igrati u svakom RCIA-u, razredu prve pričesti, pripremi za krizmu i u župi. Nedostatak tih informacija doista je razlog zašto naši ljudi posrću. Slava Bogu za ovog svećenika.”

Continue Reading

Vijesti

Organizira se tribina i pokreće inicijativa za povratkom Hrvata iz Južne Amerike

Published

on

Potaknuti informacijama koje je dobila redakcija Hrvatskog glasnika o situaciji u kojoj se nalaze Hrvati u Južnoj Americi poglavito u Argentini, Paragvaju, Boliviji i Venezueli, od kojih neki trebaju vizu da bi došli u Hrvatsku, a na temelju općeg demografskog sloma u Hrvatskoj, te nekontroliranim uvozom radne snage iz Nepala, Indije, Filipina ili pokušaju integracija ilegalnih migranata redakcija Hrvatskog glasnika odlučila se na ovaj pokušaj. Povratak Hrvata nacionalni je interes i inicijativa neće i ne smije imati političku konotaciju.

Cilj nam je pokrenuti stvari s mrtve točke, inzistirati da vlast pojednostavi dobivanje hrvatskih dokumenata, maksimalno ubrza izdavanje istih, ne dozvoliti da dijaspora čeka bez razloga dokumente po tri godine. Hrvatska diplomacija nije samo tu da se bavi međunarodnim odnosima, već da konzularni dijelovi veleposlanstava i konzulata budu dijaspori na raspolaganju, te da rade posao za koji su plaćeni, a izdavanje dokumenata nacionalni je interes. Razotkriti ćemo tkome smeta hrvatska dijaspora. Tko je taj koji onemogućava povratak Hrvata u svoju domovinu i revitalizaciju demografski devastiranih područja.

Na tribini ćemo okupiti najeminentnije hrvatske stručnjake iz demografije, koji će objasniti koliki demografski učinak može polučiti organizirana akcija povratka hrvatske dijaspore, njihovih potomaka u demografski opustošene krajeve Hrvatske, te što će taj povratak značiti za budućnost opstanka hrvatskog naroda i hrvatske države.

Pozvat ćemo najbolje stručnjake s područja ekonomije i financija koji će objasniti ekonomski značaj za hrvatsko gospodarstvo, financijski učinak na državni proračun, oporavak zdravstvenog i socijalnog sustava, te koliko znači dolazak obrazovanih deficitarnih zanimanja za hrvatsko gospodarstvo. Što znači kada novac puni državni proračun, ne odlazi van Hrvatske, novac koji će potaknuti rast dodatne vrijednosti i rast hrvatske ekonomije.

O uključenju tih ljudi u hrvatsko društvo, njihovoj socijalizaciji i uključivanju u sve tokove društva, govorit će najeminentniji sociolozi i psiholozi.

Pravnici će govoriti o ustavno pravnim aspektima i izazovima koji bi se mogli pojaviti u organizaciji njihovog povratka.

Iznijeti ćemo prijedloge o uključenju hrvatske države, Vlade Republike Hrvatske, od organiziranih charter avionskih linija u organiziranom prijevozu jer najveći broj hrvatskih iseljenika nema novaca da plati avionske karte za odlazak u nepoznato, pogotovo ako se vraćaju cijele obitelji. Poneki od njih, pogotovo u državama poput Bolivije ili Venezuele preživljavaju s dvadesetak dolara mjesečno. Nekima su konzularni uredi udaljeni nekoliko tisuća kilometara u nekoj drugoj državi.

Spremaju li se brodovi s Hrvatima u suprotnom smjeru…

Ponudit ćemo vlasti ideju o kupovini praznih nekretnina po Slavoniji, Lici Banovini i davanje na višegodišnje korištenje ili prodaju pod povoljnim višegodišnjim uvjetima. U Hrvatskoj su tisuće nekretnina prazne, a uslijed ne održavanja propadaju.

Stoga, naselimo Hrvatsku Hrvatima, zaposlimo Hrvate, neće nam trebati ni Filipinci, ni Indijci, ni Nepalci ni ilegalni imigranti, imat ćemo Hrvate, spasit ćemo narod, a narod tvori državu. Sat otkucava, kazaljka se neumoljivo primiče prema 12 sati kada će zvonio označiti kraj i zato – Vratimo ih!

Na tribinu ćemo pozvati sve strukture vlasti, od premijera, ministara, predsjednika države i predsjednike svih parlamentarnih stranaka. Sve ćemo ih izvesti na brisani prostor da vidimo, i da saznamo imali političke volje i tko od njih nije za našu inicijativu za spas naroda i države. Gospodo sat otkucava, piše Hrvatski glasnik

Continue Reading

Vijesti

SODOMIZAM i druga tri u Nebo vapijuća grijeha

Published

on

Biblijsko utemeljenje: U kršćanskom proučavanju grijeha (hamartiologiji), grijesi koji vape u Nebo za osvetom (latinski: peccata clamantia, doslovce „vrišteći grijesi“) posebni su grijesi koji su kao takvi navedeni u Svetom Pismu – piše mr. Petar Marija Radelj u Vjera i Djela.

Sveto Pismo spominje određene postupke biblijskih likova kao vapaj u Nebo za osvetom. U zapadnom kršćanstvu ta su navođenja proširena i obrađena kao uspostava kategorije posebno ozbiljnih grijeha. Uz sedam smrtnih grijeha[1] i vječne grijehe,[2] grijesi koji vape u nebo za osvetom najteži su prijestupi protiv Kristova zakona.

Svi grijesi remete naravni poredak, ali u Nebo vapijući grijesi pogađaju same korijene ljudske naravi.

Pojam i značenje

Grijesima koji vape u nebo (peccata in coelum clamantia) zovu se oni koji, zbog posebne zlobe (malitia), donose božansku osvetu onima koji su ih počinili. Tako uči nizozemski isusovac i crkveni naučitelj sv. Petar Kanizije (1521.–1597.) sa sv. Augustinom i sv. Grgurom Velikim. Smatra se da vrište, kriče ili vape u Nebo jer su počinjeni izravno protiv najvišega dobra koje je svakomu društvu potrebno kao temelj. Nabrajaju se četiri tako opisana u Svetome Pismu: hotimično ubojstvo (homicidium voluntarium), sodomski grijeh (peccatum sodomiticum), ugnjetavanje siromašnih, udovica i siročadi (oppressio pauperum, viduarum atque pupillorum) i zakidanje radnika za plaću (merces operariorum defraudata).

Rječnik moralne teologije godine 1957. donosi sljedeću natuknicu:[3]

„Grijeh koji pred Bogom vapi za osvetom – 1. Narav. Od XVI. stoljeća postao je običaj ‘grijesima koji vape za osvetom pred licem Božjim’ nazivati grijehe koji ozbiljno krše društveni poredak, a za koje se u Svetom Pismu izričito kaže da vape pred Gospodinovim licem, to jest da zazivaju Božju kaznu na one koji ih počine. 2. Broj. Četiri su: čovjekoubojstvo (Postanak 4, 10); sodomstvo (Postanak 19, 13); tlačenja udovica i siročadi (Izlazak 22, 22 i dalje); uskrata plaće koja se duguje radnicima (Ponovljeni zakon 24, 14 i dalje; Jakovljeva 5, 4).“

Katekizam Katoličke Crkve iz godine 1992. povećao je njihov klasični broj s četiri na pet tako što je nakon prva dva, a prije tlačenja udovica i siročadi, dodao tlačenje porobljenoga naroda. Tako Katekizam Katoličke Crkve uči:

1867. Katehetska predaja podsjeća da postoje također „u nebo vapijući grijesiU nebo vape:
[1.] krv Abelova (usp. Postanak 4, 10);[4]
[2.] sodomski grijeh (usp. Postanak 18, 20; [5] 19, 13); [6]
[3.] jauk potlačena naroda u Egiptu (usp. Izlazak 3, 7–10); [7]
[4.] jauk stranca, udovice i sirote (usp. Izlazak 22, 20–22); [8]
[5.] nepravda prema zaposlenom radniku (usp. Ponovljeni zakon 24, 14–15; [9] Jakovljeva 5, 4). [10]

Drugi svezak rječnika hrvatskoga jezika koji je uređivao Ljudevit Jonke, objavljen godine 1967., kaže da „grijeh vapijući na nebo, u nebo, do neba“ znači: „velik, težak prijestup“.[11]

Vladimir Anić piše godine 1991. (a to se ponavlja u nizu kasnijih izdanja) da izraz „u nebo vapijući“ znači „silno izražena nepravda ili zlo“.[12]

Opći religijski leksikon godine 2002. određuje da je „u nebo vapijući grijeh“ – „osobito sablažnjiv grijeh“.[13] Nebo je ovdje drugo ime za Boga (v. objašnjenje), a sablazan je ono što izaziva javno ogorčenje i zgražanje (v. više).

O grijehu protiv naravi

Godine 398. u Hiponu (pokraj današnje Annabe), odgovarajući na pitanje: „Što je uvijek zlo?“, sv. Augustin (354.–430.) u Ispovijestima (III. knjiga, 8. poglavlje) piše:[14]

„opačine koje su protiv naravi, kakve su primjerice bile opačine Sodomljana, treba svagdje i uvijek osuđivati i kažnjavati. Kad bi ih svi narodi počinjali, po božanskom bi zakonu svi bili jednakom krivnjom okrivljeni, jer taj zakon nije ljude učinio takvima da na taj način opće među sobom. Time se, naime, povrjeđuje i samo zajedništvo koje moramo imati s Bogom, kad se ona narav koju je On stvorio kalja izopačenom požudom.“

Godine 1256. u Parizu sv. Toma Akvinski u Spisu nad Mislima Petra Lombarda, IV. knjizi, 14. razlučivanju, 2. pitanju, 5. članku, u razlaganju teksta, piše:[15]

„Ako bi nas zatekla neka smrtna krivnja, koja se ne sastoji u smrtnom zločinu ili poroku ponašanja, ta se krivnja uvijek može popraviti. Treba znati kako je smrtna krivnja ona koja oduzima milost po kojoj postoji život duše, i to je razlog zašto je svaka smrtna krivnja protiv milosti, ali neka je protiv razuma kao krivokletstvo, neka protiv naravi kao sodomstvo, neka je zločin koji zaslužuje optužbu na sudu, a neka je bogohuljenje, što je nametanje nečega lažnoga Bogu ili oduzimanje Njemu čega što postoji u Njemu ili pripisivanje Njemu čega što nije u Njemu.“

Dakle, sodomstvo (spolni odnos s osobom istoga spola) jest školski primjer krivnje protiv milosti i naravi.

Godine 1272. u Parizu sv. Toma Akvinski u Sumi teologije, drugomu odsjeku drugoga dijela, 154. pitanju, 12. članku, u odgovoru, piše:[16]

„U svakom je rodu najgore od svega kvarenje načela o kojem ovise ostala. Načela pak razuma jesu one stvari koje su u skladu s naravi, jer razum, pretpostavljajući onim što je narav odredila, raspoređuje druge stvari prema tomu kako dolikuje. To dolazi na vidjelo i u motrilačkim i u praktičnim stvarima. I stoga, kao što je u mislenim stvarima najteža i najgadnija zabluda oko onih stvari čija je spoznaja čovjeku prirođena po naravi, tako je u stvarima djelovanja najteže i najgadnije djelovati protiv onoga što je po naravi određeno. Budući dakle da u porocima koji su protiv naravi čovjek krši ono što je narav odredila u pogledu uporabe ljubavne naslade, slijedi da je u takvoj stvari ovaj grijeh najteži od svih. Nakon njega dolazi rodoskvrnuće koje je protiv naravnoga poštovanja što ga dugujemo združenim osobama. Drugim pak vrstama razbludnosti mimoilazi se samo ono što je, iz pretpostavljanja ipak naravnih načela, po razumu određeno kao pravo (pošteno). Razumu se pri tom više protivi što se netko služi spolnim općenjem ne samo suprotno onomu što pristaje rađanju djece, nego i da drugomu nanese nepravdu.“

A odmah zatim, odgovarajući na 1. poteškoću, dodaje:[17]

„kao što je poredak ispravnoga razuma od čovjeka, tako je naravni poredak od samoga Boga. I stoga se u grijesima protiv naravi, u kojima se krši sam naravni poredak, nanosi nepravda samomu Bogu, ureditelju naravi“.

Katekizam Katoličke Crkve (1992.) na temelju Svetoga Pisma i neprekinute katehetske predaje uči da je sodomski grijeh jedan od grijeha koji vape u nebo.[18]

– – – – –

Laurence Vaux (1519.–1585.), katolički svećenik koji je po nalogu engleske kraljice Elizabete I. zbog ispovijedanja katoličke vjere bačen u tamnicu, gdje je umro od izgladnjivanja, u Katekizmu kršćanske nauke, objavljenom godine 1567., piše:

Koji je grijeh tako odvratan da vapi do neba k Bogu za osvetom?

„Sveto Pismo spominje četiri, koja su najstrašnija i najgadnija u Božjim očima.

Prvi je hotimično ili namjerno ubojstvo čovjeka. Poznato je kako je nedužna Abelova krv vapila iz zemlje k Bogu i kako je Kain bio kažnjen (Postanak 4).

Drugi je sodomski grijeh: spolno općenje muškarca s muškarcem ili žene sa ženom, protiv naravi. U Svetom je Pismu (Postanak 18) opisano kako je vapaj toga vrlo gnusnoga grijeha došao do Boga sa zemlje i kako je Bog izlio oganj i sumpor da uništi izopačene Sodomljane. Taj strašni primjer podsjeća da je kazna za one koji počine grijeh protiv naravi vječno gorjeti u paklu u ognju i sumporu.

Treće je ugnjetavanje siromašnih, djece bez roditelja i udovica. Sveto Pismo pokazuje kako je Bog kaznio faraona i Egipćane zbog tlačenja Izraelaca. Tlačitelji ne mogu izbjeći Božjoj kazni (Izlazak 22).

Četvrti grijeh koji vapi k Bogu za osvetom jest zadržati plaću najamniku ili radniku nakon što je obavio svoju službu ili posao (Jakovljeva 5).“

– – – – –

U Nebo vapijuće grijehe školski je u svom udžbeniku obradio 59. rektor Sveučilišta u Zagrebu Andrija Živković (1886.–1957.):[19]

Grijesi što u nebo vapiju

„Vanjski razlog što se neki grijesi tako nazivaju jest Sv. Pismo: kadgod ih ono spominje, navodi da vape k Bogu (za osvetom). Unutrašnji je razlog u činjenici što izvjesni grijesi na osobit način vrijeđaju osjećaj pravednosti, čovječnosti i ljudski socijalni osjećaj za društveni poredak. Ruše dakle socijalno dobro kao potrebno i korisno svima, izravno se protive volji Božjoj i vape k njemu za osvetom. Nabrajaju se četiri takova grijeha:

1) hotimično ubojstvo. Kad je Kain ubio brata svoga Abela reče mu Gospodin: Što učini? Glas krvi brata tvojega sa zemlje vapi k meni (1 Mojs 4, 10).

2) sodomija. Za taj grijeh veli sv. Pismo: Vika je u Sodomi i Gomori velika i grijeh je njihov velik. Razorit ćemo to mjesto jer je porastao glas njihov pred Gospodom (1 Mojs 18, 20).

3) tlačenje ubogih, udova i sirota. Kad ih spominje govori sv. Pismo ovako: Zar ne teku udovi suze niz lice, zar ne viču na onoga koji ih izmamljuje? S njihova se lica uzdižu gore u nebo (Crkv 35, 18). Udovi i siroti nemoj učiniti štete; ako ih povrijedite zavapit će k meni i ja ću čuti glas njihov (Ex 22, 22).

4) Prijevara (zakidanje) radnika u plaći: ne uskrati plaće potrebnomu i siromašnomu bratu svomu; da ne zavapi protiv Tebe Gospodu i da Ti se ne upiše u grijeh (Deut 24, 14). Gle kako vapi zakinuta plaća poslenika što su želi njive vaše, jauk njihov dođe do ustiju Gospoda Sabaota (Job 5, 4).

Navedeni su grijesi doista upereni proti društvenoga života. Prva dva uništavaju pojedinca i vrstu, a druga dva socijalnu pravdu. Život je dar Božji s kojim se čovjek ima služiti prema Božjoj nakani. Gospodar je života samo Bog, čovjek život tek uživa. Socijalna pravda nije drugo nego volja Božja da svima i svakome na zemlji bude dano što mu je potrebno, a sačuvano što je pravedno stečeno.

Za praksu. 1) U današnje naše doba treba često govoriti o ovim, grijesima s propovjedaonice i na zborovima. Komunistička otrovna i razorna ideja obilazi nam sela i gradove. Na žalost nalazi obilno potporu ne samo kod pomagača nekršćanskoga podrijetla i mentaliteta, nego i kod samih kršćana-katolika. Nije kapitalističko izrabljivanje samo ono u velikim i najvećim dimenzijama; ono je i u manjem opsegu vidljivo i osjetljivo, jer je kapitalističko zlo u duhu koji vlada poslovnim svijetom. Ono je ušlo i u duše kršćana-katolika, čak i u duše službenika oltara.

2) Drugo je rašireno zlo protuprirodni odnos u brakovima; ne mislimo na sodomiju, nego na bračni onanizam. I on je uperen protiv održanja vrste te se poput »bijele kuge« širi po čitavim krajevima. Samo duboki moralni preporod kršćanskih obitelji, spasit će nam narod od ovoga zla svoje vrsti. Organizacije katoličke omladine bit će obrambeni zid u mladosti, a društva kršćanskih majki i kršćanskih muževa najbolji štit u kasnijoj dobi. Uvijek se pretpostavlja da je veza s Isusom u Presvetom Oltarskom Sakramentu – prvo i ničim nenadoknadivo sredstvo.

3) Svećenik mora najaktivnije sudjelovati u pobijanju socijalnog izrabljivanja kojegod vrsti u svojoj župi (nadnice, prenaporni rad, rad djece i slabunjavih žena, javne prijevare). Za uspješan rad na ovomu teškom području valja da je sam ne samo prožet duhom socijalne pravde i kršćanskog Caritasa, nego da i praktički prednjači svima i svakom u svojoj župi.“

– – – – –

U nastavku se daje pregled svetopisamskih mjesta i ključnih riječi koje su dovele do okupljanja tih grijeha u skupinu „u Nebo vapijućih grijeha“.

Caakostatak pročitajte OVDJE!

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved