Connect with us

Vijesti

Dvadeset razloga zašto je “Gospodar prstenova” i kršćanski i katolički

Published

on

PRSTENOVA DRUŽINA / FOTO: JESTERSREVIEWS.COM

J.R.R. Tolkien je napisao: “Gospodar prstenova je, naravno, temeljno religiozno i katoličko djelo; isprva nesvjesno, ali svjesno u kasnijoj reviziji.” “Gospodar prstenova” nije kršćanska alegorija, već izmišljeni mit o kršćanskim i katoličkim istinama. Ali to predstavlja problem za filmaše. Jer kršćanin, posebno kada je riječ o filmovima, a i publika, mora VIDJETI sve što je važno za priču. Dakle, sukob ne može biti nešto u što se protagonist upušta isključivo na duhovnoj ili emocionalnoj razini – teme što su krivnja, oprost, opravdanje ili iskupljenje. Izvor sukoba mora biti vidljiv.11.01.2022. / 17:50 / Hrvoje Josip Bišćan

“Jer nije nam se boriti protiv krvi i mesa, nego protiv Vrhovništava, protiv Vlasti, protiv upravljača ovoga mračnoga svijeta i protiv zlih duhova po nebesima.” (Ef 6,12)

Srećom – ne, nazovimo to providnošću – Tolkien je proveo cijeli život stvarajući (kako ga je nazvao) Međuzemlje s bićima koja predstavljaju sve što je dobro i loše na našim zemaljskim putovanjima. Tako postoje patuljci, vilenjaci, orci, čarobnjaci, hobiti, enti, trolovi, Uruk-hai i barem jedan Balrog – svi sa svojim jezicima, kulturama, poviješću i mitovima – koji su s ljudima uključeni u veliku i epsku bitku sa zlom”, piše Stan Williams na portalu Catholic education.

Sama borba protiv zla ne čini “Gospodara prstenova” temeljno kršćanskim i katoličkim; a ipak postoji mnogo načina na koje film jest i kršćanski i katolički.

Kršćanski mit

1. Tama prožima Međuzemlje u kojem su ljudi, zvijeri i priroda pozvani u avanturu prepunu opasnosti i nade. Evo kako glumac Elijah Wood, koji je utjelovio Froda Bagginsa, objašnjava dominantnu temu filma: “Koliko god stvari bile loše, koliko god zla bilo na ovom svijetu, uvijek postoji nešto dobro za koje se vrijedi boriti i što je vrijedno truda.”

2. Jedan Prsten ilustrira kako zlo može namamiti i porobiti. Prekrasni zlatni prstenovi primamljivi su za nošenje. Ali kada ih stavimo na prst, izjavljujemo svoju privrženost i odanost njihovom vlasniku.

3. Gandalf i Saruman, iako to nije prava analogija, imaju osobine, ciljeve i iskustva slične onima Isusa i Sotone. Gandalf je čak iskušavan u bitci sa Sarumanom, dok je Krista u pustinji iskušavao Sotona.

4. Zlo je parazitsko i može uništiti samo ono što je stvoreno. Sve što je Bog stvorio u Međuzemlju (i u našem svijetu) je dobro. Izopačenje i kvarenje stvorenoga je zlo. Dobro može postojati samo po sebi. Zlo može živjeti samo od onoga što je dobro.

5. Kao i svi kršćani, Frodo je pozvan riskirati svoj život kroz veliku opasnost kako bi spasio druge. Čini se da Frodo, kao i mi, nije dorastao zadatku. On nema nikakav očiti talent prikladan za rat. Ali je izabran, kao i mi. Svi smo mi potrebni da bi se ispunio veliki Božji plan; pa čak i najnevjerojatnija i najodvratnija zvijer nalik Gollumu neophodna je u našem životu A kad Frodo pita: “Što može mali hobit?” – Izaija odgovara: “Djetešce njih će voditi” (Iz 11,6).

Frodo Baggins i Sam Gamgee / Foto: middlearthfilmseries.fandom.com

6. U Shireu, hobiti prirodno žive blaženim životom kojim Krist poziva kršćane da žive. Hobiti su oni krotki koji baštine zemlju, milosrdni koji zadobivaju milosrđe, čista srca i mirotvorci. (Mt 5,3-12)

7. Kao i svi kršćani, Tolkienovi likovi pozvani su igrati uloge u priči koja je mnogo veća i važnija nego što su svjesni. Kao što nismo svjesni svega što se dogodilo prije nas, tako i Gandalf, na kraju Hobita, kaže Bilbu: “Ti zapravo ne pretpostavljaš, zar ne, da su sve tvoje avanture uspjele pukom srećom, samo za tvoju korist? Ti si ipak samo sasvim mali momak u velikom svijetu!”

8. Postoji čežnja za povratkom kralja. Kao što kršćani čeznu za povratkom Krista Kralja, tako i slobodni ljudi Međuzemlja čeznu da njihova kraljevstva ponovno budu ujedinjena u miru i pravdi pod zakonitim nasljednikom.

9. Prstenova družina sastoji se od različitih likova s različitim darovima prikladnima za borbu protiv zla – raznolikost ih ujedinjuje. To je poput raznolikosti duhovnih darova i vremenskih talenata danih različitim članovima kršćanske zajednice za jedinstvo tijela Crkve – kako bismo bili ovisni jedni o drugima.

10. Po odlasku iz Loriena, svaki od članova družine dobiva prilagođene vilenjačke ogrtače s kapuljačom poput oklopa koji sv. Pavao spominje u Ef 6,10-17. Međutim, Tolkien nije volio alegoriju, tako da ogrtači nisu baš poput oklopa spasenja koji spominje sv. Pavao, ali imaju mistične osobine velike moći koje ih čuvaju u borbi sa zlom.

Katoličko srce filma

11. To su sakramenti, a ne simboli. Za njihovo putovanje, Galadriel milostivo daruje Družinu – koja predstavlja Crkvu – sedam mističnih darova; to nisu samo simboli, već svjetlucavi odrazi sedam sakramenata Crkve – koji kroz vremenite obrede prenosi duhovne milosti. A u svom Ogledalu Galadriel ismijava reformatorsko ruganje euharistijskom čudu u misi kada kaže: “Jer ovo bi, vjerujem, tvoj narod nazvao magijom; iako ne razumiju jasno što znače; i čini se da iste riječi koriste za prijevaru neprijatelja.”

12. Kao što se milost i stvaranje doživljavaju kroz sakrament, tako se kontrola i uništenje doživljavaju kroz anti-sakrament – Jedan Prsten. Prsten koji Frodo nosi nije simboličan, već djeluje kao antisakrament. Ovisno o duhovnom raspoloženju osobe, sakrament doslovno dopušta da milost i život utječu u osobu kroz fizičko područje. Isto tako, u Međuzemlju, duhovno raspoloženje likova čini ih manje ili više podložnima antisakramentalnoj moći Prstena koji, ako se nosi, nositelju doslovno donosi zlo i uništenje.

13. Protagonisti teže apsolutima, odbijajući svaku spremnost na kompromis ili relativiziranje. U Međuzemlju postoji apsolutnost onoga što je ispravno, a što pogrešno. Nema naznake moralnog relativizma koji razdvaja različite narode, rase ili tvorce slobodnih zemalja. Aragorn kaže Eomeru: “Dobro i zlo nisu se promijenili od jučer; niti su jedno među vilenjacima i patuljcima, a drugo među ljudima.”

“Gospodar prstenova” ima i snažna katolička obilježja.

14. Protagonisti prihvaćaju patnju kao uvjet za izvođenje svog spasenja. Nije dovoljno samo vjerovati ili imati vjere. Da bi se oslobodio tiranije zla, svaki od naših protagonista mora se žrtvovati i naporno raditi kroz veliku opasnost kako bi osigurao svoje spasenje i ispravno uređenje svoga svijeta.

Karta Međuzemlja / Foto: collider.com

15. Shire, opisan kao idealna zajednica, odražava učenje katoličkoga socijalnog nauka. Hobiti imaju koristi od strukturirane zajednice s malo formalne organizacije i manje sukoba. Rade samo toliko da prežive i inače uživaju u međusobnom društvu. Nema ljubomore i nema pohlepe, a rijetko tko učini nešto neočekivano. U Shireu postoji određena punina i milost koja kao da prirodno dolazi iz nesebičnosti.

16. Gandalf, upravitelj svega dobrog na svijetu, odražava papinstvo. Gandalf je vođa slobodnih i vjernih, ali tvrdi da ne vlada nijednom zemljom. Kao što su pape u povijesti činili s kraljevima i carevima našega svijeta, tako i Gandalf kruni kraljeve i blagoslivlja ih da vladaju u pravdi i miru.

17. Ideologija Međuzemlja odražava čvrstu moralnu hijerarhiju, a ne individualizam. U Međuzemlju nema demokracije ili republike. Postoje duhovni vođe poput Gandalfa, i kraljevi poput Theodena i Elessara s gospodarima i vazalima. Nema obrane individualizma, nema zahtjeva za izborom i nema opravdanja da pojedinac slijedi svoju savjest.

18. Postoji mistična Gospa, poput Blažene Majke, koja se čudesno odaziva na molbe za pomoć. Gospa se zove Varda (ili na vilenjačkom Elbereth ili zvijezda-kraljica) i iako se nikad ne vidi, opisuje se kao sveta i kraljica; a kad se zazove njezino ime – “O Elbereth! Gilthoniel! – kao što Frodo i Sam povremeno čine, slijede čuda koja štite potragu i pobjeđuju sadašnjeg neprijatelja.

19. Znak križa. Na kraju prvog filma (i na početku druge knjige) Aragorn kleči pokraj smrtno ranjenog Boromira — i dok umire, Aragorn čini rudimentarni znak križa, dodirujući prvo svoje čelo, a potom i usne. To je pozdrav Onome koji je sve stvorio.

20. Postoji i posljednje dijeljenje čaše i kruha, što podsjeća na starozavjetnu manu i njezino ispunjenje u Euharistiji. Prije nego što Družina pođe iz Loriena, Galadriel zamoli svakoga da sudjeluje u oproštajnom ritualu i pije iz zajedničke čaše. Još značajnija je mistična vilenjačka hrana koja se daje družini – lembas ili putni kruh. Mala količina ove natprirodne hrane drži putnike sitima mnogo dana.

Sve navedeno može gledanje ili čitanje “Gospodara prstenova” učiniti zanimljivijim i pronicljivim iskustvom i za kršćane i za katolike, zato ga od srca preporučamo!

Advertisement

Vijesti

Demokrati se pripremaju za potencijalni potop Bidena u studenom

Published

on

Prema članku POLITICA objavljenom u utorak ujutro, mnogi su demokrati nedavno izrazili sve veću zabrinutost da će predsjednik Joe Biden izgubiti od bivšeg predsjednika Donalda Trumpa u studenom.

U članku su autori Christopher Cadelago, Sally Goldenberg i Elena Schneider napisali da se “prožimajući osjećaj straha ustalio na najvišim razinama Demokratske stranke zbog izgleda predsjednika Joea Bidena za ponovni izbor”.

“[Pre]ranih pet mjeseci od izbora, tjeskoba se pretvorila u opipljivu strepnju, prema više od desetak stranačkih čelnika i operativaca,” dodali su autori.

Objasnili su da je “jaz između onoga što će demokrati reći na TV-u ili u tisku i onoga što će poslati svojim prijateljima samo porastao kako je rasla zabrinutost oko Bidenovih izgleda.”

Anonimni demokratski operativac opisao je “pomamu” među Bidenovim taborom. Ovo “sluđivanje”, rekao je, uvelike je posljedica činjenice da Biden dosljedno zaostaje za Trumpom u anketama.

Operativac je za POLITICO rekao da se njegovi kolege demokrati posebno boje mogućnosti da Biden izgubi od Trumpa – više nego da bi izgubio od generičkog republikanca. “Ovo nije, ‘O moj Bože, Mitt Romney bi mogao postati predsjednik'”, rekao je publikaciji. “To je ‘O moj Bože, demokraciji bi mogao doći kraj’.”

Osim toga, članak POLITICO opisao je popis koji je sastavio demokratski savjetnik “gotovo dva tuceta razloga zašto bi Biden mogao izgubiti”. Savjetnik je podijelio popis glavnim donatorima stranke.

Popis uključuje razloge “od imigracije i visoke inflacije do [Bidenove] dobi, nepopularnosti potpredsjednice Kamale Harris i prisutnosti kandidata treće strane poput Roberta F. Kennedyja Jr.”

Savjetnik koji je napravio popis dodao je: “Popis zašto bismo ‘mogli’ pobijediti je tako mali da ga čak ne moram držati na svom telefonu.”

POLITICO je također citirao veterana demokratskog stratega Petea Giangreca, koji je priznao da je Bidenov dosije kao predsjednika nepopularan među američkim biračima u usporedbi s Trumpovim.

“Ako je okvir ove utrke, ‘Što je bilo bolje, 3,5 godine pod Bidenom ili četiri godine pod Trumpom’, gubimo to svaki dan u tjednu i dvaput u nedjelju”, rekao je Giangreco.

Posljednja anketa pokazala je da bi Trump najvjerojatnije pobijedio da se predsjednički izbori održavaju danas.

Ankete New York Timesa i Siene objavljene ranije ovog mjeseca pokazale su da bivši predsjednik vodi Bidena s ugodnom razlikom u mnogim ključnim državama na bojištu.

Najznačajnije je da je anketa pokazala da Trump ima nevjerojatnih 12 bodova prednosti među registriranim glasačima u Nevadi – stanje koje je Biden nosio prije četiri godine.

CatholicVote je ranije objavio:

Analitičari drastičnu promjenu pripisuju činjenici da su hispanoamerički birači u posljednjih nekoliko godina velikom većinom bili skloni Trumpu. Otprilike 20% birača u Nevadi su Hispanoamerikanci.

Kada su anketirani samo vjerojatni birači, Trumpovo vodstvo u Nevadi poraslo je na 13 bodova.

Ankete Timesa također pokazuju da Trump ima zdravu prednost nad trenutnim predsjednikom u nekolicini drugih žestoko osporavanih swing država. Trump vodi s 10 bodova u Georgiji i sedam bodova više od Bidena među registriranim glasačima u Arizoni i Michiganu. Sve su te države glasale za Bidena 2020.

Kao što je primijetio CatholicVote, ista je anketa pokazala da “gotovo jedan od pet registriranih birača iz šest swing država, uključujući mnoge katolike, nije glasao na predsjedničkim izborima 2020.”.

Continue Reading

Vijesti

Čudesna vizija iza blagdana Tijelova

Published

on

Proslava Tijelova može se pratiti do vizije koju je o liturgijskoj godini imala belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća – piše Philip Kosloski u Altea-i.

Rimski obred Katoličke crkve svake godine nakon nedjelje Trojstva slavi blagdan Tijela i Krvi Gospodnje.

Međutim, Crkva nije uvijek slavila ovaj blagdan, a veliki utjecaj iza njega imala je belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća.

Viđenje svete Julijane

Juliana je bila duboko posvećena Svetoj Euharistiji od ranog djetinjstva i prema piscu Aleteije Joanne McPortland, “ušla je u redovnički život u dobi od 13 godina, služeći u hospiciju za gubavce koji je vodila njezina zajednica.”

U to je vrijeme počela imati neobičnu viziju. Pisac Heinrich Stieglitz pripovijeda viziju u svojoj knjizi The Church Year: Talks to Children:

Već u svojoj šesnaestoj godini Julijana je imala izvanrednu viziju dok je bila na molitvi. Vidjela je pun mjesec kako jarko sja, ali na njemu je bila tamna mrlja kao da je njegov komad izbio. Isprva nije mogla razumjeti viziju. Što je češće gledala taj neobičan prizor, to je njezino čuđenje raslo.

U početku je mislila da je vizija demonskog podrijetla i molila je Boga za pomoć:

“Je li to iskušenje Zloga?” – zabrinuto je upitala. Usrdno je molila, a vizija je ipak ostala. Usred gorućih suza djevojka je zamolila svog Spasitelja punog ljubavi da joj objasni što to znači.

Prema izvješću, Isus je odgovorio na Julianin zahtjev i rekao joj što je točno vizija trebala predstavljati:

Na kraju joj je Isus rekao: “Mjesec predstavlja crkvenu godinu. Tamna mrlja na njegovoj sjajnoj površini znači da još uvijek nedostaje jedna gozba. Moja je volja da se ustanovi velika svetkovina u čast Moga Presvetoga Tijela. Veliki četvrtak više je dan žalosti nego radosti. Sada idi i objavi to svijetu.” Ponizna časna sestra uzdržala se pred takvim zadatkom i rekla našem Gospodinu ovako: “Gospodine,” rekla je, “ja sam samo jednostavna djevojka i nisam nimalo dostojna. Zato te molim da ovo djelo povjeriš svetim i učenim svećenicima.”

U početku Juliana nije nikome rekla, no s vremenom je povjerila svoju viziju nekolicini ljudi, a zatim je račun došao do samog pape.

Dok će sveti Toma Akvinski s vremenom napisati prekrasne poetske pjesme za ovaj novi blagdan, slavlje vjerojatno ne bi postojalo da nije bilo svetosti svete Julijane i njezine otvorenosti za primanje Božje riječi.

Philip Kosloski /Altea

Continue Reading

Vijesti

Biden se boji ‘velikog židovskog utjecaja’

Published

on

Američki predsjednik neće riskirati da naljuti lobi u Washingtonu, rekao je savjetnik za sigurnost za Project Veritas

Predsjednik SAD-a Joe Biden pod pritiskom je progresivnog krila Demokratske stranke da oštrije osudi izraelske postupke u Gazi, ali to neće učiniti osim ako ne osvoji drugi mandat, rekao je dužnosnik Vijeća za nacionalnu sigurnost za Project Veritas.

Bidenov stav o Izraelu rezultat je pažljivih “političkih kalkulacija”, rekao je savjetnik za politiku Vijeća za nacionalnu sigurnost Sterlin Waters tajnom novinaru za Project Veritas, konzervativni medij poznat po operacijama skrivenih kamera.

S jedne strane, Biden i njegovi glavni suradnici moraju reći Izraelu da “nećete nastaviti lagati, bombardirati i ubijati svu ovu djecu bez suočavanja s ozbiljnim posljedicama” kako bi umirili progresivne glasače, objasnio je Waters u videu koji je objavljen u utorak. Međutim, kad bi Biden to učinio, nastavio je Waters, razljutio bi “veliki, moćni židovski utjecaj u republikanskoj i demokratskoj politici” i suočio se s klevetničkom kampanjom koja bi ga koštala predsjedničkih izbora u studenom ove godine.

“Kada bi Biden ponovno pobijedio, mogao bi biti mnogo iskreniji kada je rekao ‘ne’”, rekao je Waters. “[Ali] to je odluka drugog mandata.”

Trenutačno se čini da se Bidenovo stajalište o Izraelu mijenja iz dana u dan, s američkim predsjednikom koji je u nedjelju okupljenim studentima rekao da podržava “trenutni prekid vatre kako bi se zaustavile borbe” u Gazi, a novinarima u ponedjeljak rekao da “stojimo uz Izrael da ukloni [vođu Hamasa Yahyu] Sinwara i ostale koljače Hamasa.”

Izraelski premijer Benjamin Netanyahu tvrdi da Izrael može uništiti Hamas samo invazijom na Rafah, grad u južnoj Gazi u kojem se trenutno nalazi više od milijun raseljenih Palestinaca.

Ranije ovog mjeseca, Biden je zaprijetio da će zaustaviti isporuku oružja Izraelu ako Netanyahu naredi kopnenu invaziju na Rafah, odluka za koju je Waters rekao da je “politički rizik”.

Međutim, dok je Bijela kuća zamrznula isporuku bombi Izraelu krajem travnja, Biden je odobrio drugu prodaju oružja vrijednu milijardu dolara – uključujući tenkovsko streljivo i minobacačke granate – židovskoj državi nekoliko dana nakon što je obećao uskratiti buduće isporuke.

Izrael je napadao Rafah zračnim napadima posljednja dva tjedna, uz pokretanje ograničenih kopnenih operacija u istočnim četvrtima grada. Netanyahu je odbacio Bidenovu prijetnju da će prekinuti vojnu pomoć, izjavivši da će se Izrael “boriti našim noktima” ako bude potrebno.

Unatoč Netanyahuovom hvalisanju, premijerov ratni kabinet odložio je planove za veliku ofenzivu u Rafi i odlučio se za ograničeniji pristup koji će minimizirati civilne žrtve, izvijestio je u ponedjeljak Washington Post. Izraelski izvori koji su razgovarali s Postom rekli su da je ovaj pristup odabran kako bi se izbjegao gnjev SAD-a.

Dan prije nego što je Watersov intervju objavljen, dužnosnik američkog State Departmenta rekao je za Politico da je državni tajnik Antony Blinken naredio zaposlenicima da prestanu objavljivati detalje povjerljivih razgovora u vezi sa sukobom Izraela i Hamasa medijima (Project Veritas, Logicno)

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved