Connect with us

Vijesti

Gospodar prstenova: Knjiga stoljeća

Published

on

U siječnju 1997. godine dogodilo se nešto nečuveno u očima mnogih književnih kritičara. Naime, glasovima čitatelja Tolkienovo djelo Gospodar prstenova izabrano je za knjigu stoljeća. Ako to nije bio dovoljan šok za kritičare, dvije godine kasnije u Amazonovoj je anketi Gospodar prstenova uzdignut stepenicu više: ne samo „knjiga stoljeća” već i „knjiga tisućljeća”.

Sviđalo se to kritičarima ili ne, Gospodar prstenova najomiljenije je beletrističko djelo XX. stoljeća”, a na popularnosti je naročito to djelo dobilo nakon filmske trilogije Gospodara prstenova koju je režirao Peter Jackson. No kao što poznati tolkienolog Tom Shippey u svome članku Gospodar prstenova: Knjiga stoljeća” ističe, pritom nije samo riječ o impresivnome broju prodanih primjeraka (više od 150 milijuna) nego i o reakciji čitatelja.Shippey objašnjava da se mnogi koji su pročitali Gospodara prstenova uvijek iznova vraćaju tom djelu, a drugi ga čitaju svojoj djeci ili unučadi. Neki su pak, pročitavši Gospodara prstenova, reagirali tako što su napisali svoja fantastična djela (primjerice, George R. R. Martin, Ursula K. Le Guin i J. K. Rowling).

Međutim, uspjeh Gospodara prstenova nije bio rezultat medijske pompe, niti zato što se to djelo podudaralo s ondašnjom modom, a pogotovo taj uspjeh nije ostvaren uz pomoć obrazovnoga establišmenta i književnih kritičara. Usput rečeno, brojni kritičari ne mogu podnijeti to djelo te su ga nazivali (i nastavljaju ga nazivati) „paternalističkim, reakcionarnim, antiintelektualnim, rasističkim, fašističkim i (…) nevažnim” (Patrick Curry, citirano u: Pearce 2019, 8. poglavlje). Kako je onda Gospodar prstenova ostvario toliki uspjeh? Shippey smatra da je to rezultat istinske, iskrene, popularne reakcije koja je bila neočekivana i nepredviđena.

No čime je to J. R. R. Tolkien oduševio milijune ljudi i to toliko da neki, riječima jedne osobe, po završetku čitanja knjige osjećaju utučenost jer se pribojavaju da nikada neće pronaći nešto što će ih zadovoljiti na isti način? Što nas to privlači Gospodaru prstenova i Međuzemlju općenito? Zašto je u očima brojnih čitatelja Gospodar prstenova knjiga stoljeća?

Što nas to privlači Gospodaru prstenova?

„Da se to bar nije dogodilo u moje vrijeme!”

Čim otvorimo Gospodar prstenova, dočekuje nas pomalo neočekivani prizor – opis hobita i njihova načina života. I dok nas je to možda isprva iznenadilo, vjerujem da su brojni čitatelji nakon kratkoga vremena bili oduševljeni idiličnim životom hobita, želeći možda i sami pronaći rupu u zemlji u koju će se udobno smjestiti da bi mogli pričati i slušati priče dok ispijaju čaj ili puše lulu. Neće nas ovdje začuditi da je Tolkien sama sebe smatrao hobitom:

J. R. R. Tolkien, "Gospodar prstenova" (Izvor: Školska knjiga).
Gospodar prstenova: Knjiga stoljeća (Izvor: Školska knjiga).

„Zapravo sam hobit (u svemu osim veličini). Volim vrtove, stabla i nemehaniziranu poljoprivredu; pušim lulu i volim dobru običnu hranu (nehlađenu), ali prezirem francusku kuhinju; volim, a čak se u ovim dosadnim danima usuđujem nositi, ukrasne prsluke. Volim gljive (iz polja); imam vrlo jednostavan smisao za humor (koji čak i moji oduševljeni kritičari smatraju zamornim); kasno idem u krevet i ustajem se kasno (kada je moguće). Ne putujem mnogo” (Carpenter 2013, Pismo 213).

Bilo kako bilo, ubrzo shvaćamo da ta hobitska idila nije dugoga vijeka. Naime, zabrinutost nas zahvaća kada saznajemo da bi Shire (hrv. Kotar), taj „raj na zemlji”, mogao nestati, da bi ga Sauron mogao uništiti jednom kada se dokopa svoga Prstena koji je, naoko slučajno, došao u ruke Bilba Bagginsa (hrv. Torbara). I ne samo Shireu već i čitavomu Međuzemlju prijeti katastrofa ako se Neprijatelj domogne Prstena koje je „nabijeno svom njegovom zloćom” i u kojem se krije „dobar dio njegove nekadašnje snage” (Gospodar prstenova I.2). I kao što Gandalf objašnjava Frodu, Neprijatelju upravo nedostaje samo Prsten-Vladar „da stekne snagu i znanje kojima će skršiti sav otpor, razbiti posljednju obranu i sve zemlje obaviti drugom tamom” (ibid).

Iz Gandalfova i Frodova razgovora upoznajemo i Sméagola, odnosno Goluma koji je i sâm neko vrijeme nosio i čuvao Prsten. No nakon što je čuo o svim zlima koje je Golum zbog Prstena učinio, Frodo se začudio što se Bilbo sažalio nad njim i što ga nije ubio kada je imao priliku za to i izjavljuje: „Zaslužio je smrt.” Gandalf mu pak u svojoj mudrosti odgovara:

„Zaslužio je! Rekao bih da jest. Mnogi koji žive zaslužili su smrt. A neki koji umiru zaslužili su život. Zar im ga možeš dati? Zato nemoj biti tako revan u izricanju smrtnih osuda. Jer čak ni najveći mudraci ne mogu sagledati sve ciljeve. Ja se baš ne nadam da se Golum može popraviti prije nego što umre, ali i to je moguće. Osim toga, vezan je uz sudbinu Prstena. Srce mi govori da će još odigrati određenu ulogu, prije kraja, dobru ili zlu, a kad do toga dođe, možda će Bilbovo sažaljenje odrediti mnogima sudbinu – pa i tebi, među ostalima” (ibid).

Nadalje, saznajemo da se Gandalf ne usudi uzeti Prsten iako mu ga Frodo svojevoljno nudi:

„Ne bih!”, uzvikne Gandalf i skoči na noge. „S tom moći, moja bi moć bila odviše velika i strašna. A Prsten bi stekao još veću i kobniju moć nada mnom.” On sijevne očima a lice mu se ozari nekakvom nutarnjom vatrom. „Nemoj me iskušavati! Jer ja ne želim postati drugi Gospodar tame. A put Prstena do mog srca vodi preko samilosti, samilosti spram slabosti i želje za snagom da činim dobro. Nemoj me iskušavati! Ne bih se usudio uzeti ga, čak ni na čuvanje, da ga i ne koristim. Želja da se njime služim bila bi prevelika za moju snagu. A snaga će mi biti i te kako potrebna. Preda mnom su velike opasnosti” (ibid).

Što onda učiniti s Prstenom? Svakako ga je bilo potrebno iznijeti iz Shirea i odnijeti na sigurno – u Rivendell (hrv. Razdol). Ta pak zadaća pada na pleća malenoga hobita Froda Bagginsa i njegova tri prijatelja – Samwisea Gamgeeja (hrv. Galpsi), Peregrina Tooka i Meriadoca Brandybucka (hrv. Jelenda).

No što li ova četvorica polutana mogu napraviti protiv Neprijatelja doli odgoditi njegovu konačnu pobjedu? Ne poželimo li i mi kada nas pogodi neko zlo ili kada smo suočeni s nekom naizgled nesavladivom preprekom ili zadaćom poput Froda izgovoriti: „Da se to bar nije dogodilo u moje vrijeme!” „To i ja kažem”, odgovora mu Gandalf, „i svi oni koji dožive ovakvo vrijeme. Ali nije na njima da o tome odlučuju. Na nama je samo da odlučimo što ćemo učiniti s vremenom koje nam je dano” (ibid). I doista, što drugo preostaje? Ne učiniti ništa i čekati Neprijateljevu konačnu pobjedu? I tako, nadom protiv svake nade, Frodo i njegovi prijatelji shvaćaju da je potrebno nešto učiniti, da se treba oduprijeti zlu makar se svaki otpor protiv Neprijatelja činio uzaludnim.

Pouzdanje u brzinu, tajnost i malenost

Uputili smo se tako s četvoricom polutana na pustolovinu života o kojoj ovisi sudbina čitavoga Međuzemlja. No Frodo, Sam, Merry i Pippin nisu ni počeli putovanje, a već je čitava priča mogla završiti u Staroj šumi. Ipak, zahvaljujući Tomu Bombadillu i njegovoj pjesmi izbjegli smo tragediju. Međutim, kasnije čak ni uz Aragornovu pomoć nisu uspjeli pobjeći nazlima,1 Neprijateljevim slugama, koje je Sauron poslao da mu vrate Prsten i Frodo biva ranjen oštricom Vještac-kralja Angmara2. I premda smo bili presretni što je Frodo ipak preživio ubod nazgûlova mača, čak nas i dolazak u Rivendell nije previše utješio. Možda smo očekivali da će se sada skupiti tisuće vilenjaka i da će zajedno s ljudima i patuljcima osvojiti Neprijateljevu utvrdu Barad-dûr i pobijediti Saurona.

No kao što saznajemo na Elrondovu vijeću, ne samo da je vrijeme vilenjaka pri kraju, ne samo da ujedinjena snaga vilenjaka, patuljaka i ljudi ne bi bila dovoljna, već je i sličan pokušaj prije 3000 godina doživio neuspjeh kada je Isildur, Elendilov sin i kasniji kralj Gondora i Arnora3, nakon teško stečene pobjede nad Neprijateljem, umjesto da baci Prsten u vatru Orodruina (Klete gore), odlučio prisvojiti ga sebi. Potvrđeno nam je opet ono što smo ranije saznali iz razgovora između Gandalfa i Froda. Naime, nitko ne može zapovijedati Prstenom i koristiti ga za dobro jer ma koliko god nečije namjere bile plemenite, Prsten, čiji je jedini gospodar Sauron, naći će način da ih izopači te će nositelj Prstena misleći da čini dobro, zapravo činiti zlo. Međutim, rješenje nije niti sakriti Prsten jer se time samo odgađa Neprijateljeva konačna pobjeda. Jedino je rješenje uputiti se prema Kletoj gori, mjestu gdje je Neprijatelj skovao Prsten, i baciti ga u vatru.

Kako pak doći do tamo? Probiti se silom? Uz pomoć velike vojske? Ne, već je jedina nada u tajnosti, u brzini, u skromnosti. I tako malena skupina od devet članova predvođena Frodom (tzv. Prstenova družina) kreće na put prema Kletoj gori premda su svi oni svjesni da bi to mogla biti njihova posljednja pustolovina.

Raspad Družine

Nakon što ih je svladao okrutni Caradhras ili Crvenrog, najviši vrh Maglenoga gorja, krenuli su tamom Morijinih rudnika, gdje se Gandalf susreo s najvećim svojim izazovom – Durinovom propašću4, Morgothovim Balrogom5. I Gandalf Sivi, taj sluga tajne Vatre i zapovjednik plamena Anorova6, stao je pred Udûnov plamen i pao u sjenu, a mi smo zajedno s Prstenovom družinom oplakivali gubitak Gandalfa u Moriji. Ipak, u Lothlorienu Galadrielina ljepota kao i njezina dobrota, pred kojom smo istodobno kušali divljenje i potresenost, donijeli su Družini i nama utjehu u tim teškim trenucima.

Okrijepivši se pod krošnjama Loriena, nastavili smo pustolovinu, no ovaj put bez Gandalfova vodstva i mudrosti. I dok je Družina kovala planove o nastavku svoga putovanja, Boromirova slabost pred Prstenom uvjerila je Froda da dalje mora nastaviti sâm. K tomu su Sarumanovi orkovi iznenada napali Družinu i Boromir, koji je ranije u svojoj slabosti sebi htio prisvojiti Prsten, položio je svoj život da bi spasio svoje prijatelje. Iako su orkovi oteli Merryja i Pippina, taj Gondorov sin nije umro osramoćen, već se svojom žrtvom iskupio.

Duboko potreseni stajali smo nad beživotnim Boromirovim tijelom zajedno s Aragornom, Gimlijem i Legolasom. Suočeni s tolikim preprekama i porazima, pitali smo se: „Ima li smisla nastaviti? Nakon svih silnih neuspjeha i poraza? Nakon raspada Družine? Hoće li Neprijatelj pobijediti?”

„Pa ipak ne smijemo gubiti hrabrost”

„Pa ipak”, kao što reče Gandalf, „ne smijemo gubiti hrabrost” (Gospodar prstenova II.1). I tako smo u nadi protiv svake nade nastavili put, želeći pratiti naše junake do kraja, ma kakav god taj kraj bio. Nismo li stoga osjetili olakšanje što Frodo nije bio sâm, već ga je pratio njegov vjerni Sam? Koja li nas je pak samo radost zahvatila kada smo zajedno s Aragornom, Legolasom i Gimlijem ponovno susreli Gandalfa? Zar nam pobjeda kod Helmove klisure nije dala nadu, ma koliko god bila sitna, da će naši junaci ipak pobijediti Neprijatelja i njegove zle sluge? Nije li nam se srce ozarilo kada smo pred Isengardom doživjeli ponovni susret prijatelja – Gandalfa, Aragorna, Legolasa, Gimlija, Merryja i Pippina? Koju li smo samo sreću osjetili kada su rohanski rogovi zatreštali poput oluje pred zidinama Minas Tiritha? Koji li pak strah kada smo na obzoru primijetili divovske mûmakile, odnosno olifante? Nismo li bili duboko ožalošćeni smrću kralja Theodena? Nismo li osjećali veselje zbog pobjede na Pelenorskim poljima, ali i strepnju zbog onoga što nas tek čeka? Nije li nas radost zahvatila dok smo promatrali kako se rađa ljubav između Faramira i Éowyn? I premda se činilo beznadnim s vojskom se uputiti prema dverima Barad-dûra, ipak smo znali da je ta diverzija jedini način da Frodo i Sam uspiju u svojemu naumu da unište Prsten i tako spase Međuzemlje.

A kada se sve činilo beznadnim, kada je čak i Frodo popustio pred Prstenom, Golum zubima otkida Frodov prst na kojem je bio Prsten. Izbezumljen od radosti, Golum se spotaknuo i s posljednjim krikom „Najdraže!” upao u vatru Orudruina. I kao što Frodo reče Samu: „Nego, sjećaš li se što je Gandalf rekao: Možda čak i Golum ima još nešto obaviti? Da nije bilo njega, Same, ja ne bih bio kadar uništiti Prsten. Cijeli naš pothvat bio bi uzaludan, na samom kraju” (Gospodar prstenova VI.3). Time je Prsten bio uništen, a Neprijateljeva vladavina okončana.

Na kraju svih zbivanja?

Međutim, time ne završava priča i pritom ne mislim samo na priču ispričanu u Gospodaru prstenova. Otkrivamo najprije blago koje se skriva u Dodacima, a ako već prije nismo imali prilike pročitati čitavu Bilbovu pustolovinu, odnosno pratiti njega i Thorinovu družinu na putu prema Ereboru, odnosno Samotnoj planini i otkriti kako je uopće Prsten došao u Bilbove ruke, primamo se Tolkienova Hobita. Ako nas možda zanima tko su ti silni likovi koji se spominju u Gospodaru prstenova, tko suEärendil, Gil-galad, Beren i Luthien, Durin ili pak mačke kraljice Berúthiel, upućujemo se Silmarillionu, Nedovršenim pripovijestima, Povijesti Međuzemlja i drugim djelima koje je nakon očeve smrti uredio i objavio Christopher Tolkien. No čak i kada bismo pročitali sva ta djela, uvjeren sam da bismo osjećali želju da im se uvijek iznova vraćamo.

I tako svakim novim čitanjem Gospodara prstenova (i drugih Tolkienovih djela) otkrivamo nešto novo. Svako novo čitanje pokazuje nam i produbljuje smisao, svrhu i ljepotu prijateljstva, požrtvovnosti, istinske muževnosti i ženstvenosti, a isto nam tako pokazuje da se vrijedi boriti protiv zla makar se sve činilo bezizlaznim i beznadnim. Također nam pomaže otkriti da nikada nismo potpuno sami, da nikada nismo napušteni, već da je i u najmračnijim trenucima, kada nam se čini da je oko nas samo tama, prisutno nešto, odnosno Netko tko nam daje snagu i svjetlo da bismo izašli iz te tmine (npr. kada Sam pronalazi snagu boriti se protiv Shelob).

U obranu Bijega7

No osim već spomenutih tema prijateljstva, požrtvovnosti i epske borbe između dobra i zla, postoji li nešto još dublje što ljude privlači (ponovnomu) čitanju Gospodara prstenova? Vjerujem da u odgovoru na to pitanje trebamo poći od činjenice da je Gospodar prstenova, kao što sâm Tolkien priznaje, „u svojoj osnovi vjersko i katoličko djelo” (Carpenter 2013, Pismo 142). Tolkien objašnjava da je to isprva bilo nesvjesno, a u reviziji svjesno. „Iz tog razloga nisam stavio ništa ili sam izbacio praktički sve reference na bilo što poput ‘religije’, kultova ili praksi u svijetu mašte. Tȁ religijski je element apsorbiran u priču i simbolizam” (ibid).

Međutim, ako je tomu tako, kako se uopće očituje religijski i katolički element u tome djelu? Smatram da odgovor nalazimo kada promotrimo funkciju Gospodara prstenova. Naime, to djelo ima funkciju bijega, eskapizma. No što je uopće eskapizam? Tolkien je o eskapizmu pisao u svome djelu O vilinskim pričama (eng. On Fairy-Stories):

„Zaključit ću sada razmatrajući Bijeg i Utjehu koji su prirodno usko povezani. Iako vilinske priče, naravno, nisu jedino sredstvo Bijega, one su danas jedan od najočitijih i (nekima) nečuvenih oblika ‘eskapističke’ književnosti i stoga je razumno da razmatranjem o njima dodamo neka promišljanja o ovome pojmu ‘bijega’ u kritici općenito.

Tvrdio sam da je Bijeg jedna od glavnih funkcija vilinskih priča, a budući da ih odobravam, jasno je da ne prihvaćam prizvuk ismijavanja ili sažalijevanja s kojim se ‘Bijeg’ sada tako često koristi: prizvuk za koji korištenje riječi izvan književne kritike ne daje nikakvo opravdanje. U onome što zlorabnici Bijega rado nazivaju Stvarnim Životom, Bijeg je očito u pravilu vrlo praktičan, pa čak može biti i junački. U stvarnome životu teško ga je osuđivati osim ako ne uspije; u kritici je čini se tim gori što bolje uspijeva. Očito se suočavamo s pogrješnim korištenjem riječi, a također s pomutnjom misli. Zašto bi čovjek trebao biti prezren ako, našavši se u zatvoru, pokuša pobjeći i otići kući? Ili ako, čak i kada to ne može napraviti, razmišlja i govori o drugim temama mimo tamničara i zatvorskih zidova? Vanjski svijet nije postao manje stvaran zato što ga zatvorenik ne može vidjeti. Koristeći Bijeg na ovakav način, kritičari su izabrali pogrješnu riječ i, štoviše, brkaju, ne uvijek iskrenom pogrješkom, Zatvorenikov Bijeg (eng. the Escape of the Prisoner) s Dezerterovim Bježanjem (eng. the Flight of the Deserter)” (Tolkien 2012, 4. poglavlje).

Tolkien se ovdje dotiče činjenice da „eskapizam” u očima brojnih kritičara redovito ima isključivo negativne konotacije. Kao što sam napomenuo u tekstu „Zašto će Amazonov Gospodar prstenova biti loš?”, „[z]a takve eskapizam jednostavno nije rješenje jer nas i književna djela svojim temama i radnjom trebaju stalno podsjećati na aktualne krize, probleme i nedaće s kojima se svijet suočava.” Ti „realisti” inzistiraju na tome da priča bude usidrena u Stvarnome Životu i po njima Tolkien i njemu slični čine grijeh svojim eskapističkim djelima.

Međutim, Tolkien nije prihvaćao tu modernu herezu koja svijet ograničava samo na ovaj svijet, na ono vidljivo. Radije, kao što sam istaknuo u tekstu o Amazonovu Gospodaru prstenova,„Tolkienov legendarium uzdiže čovjeka iznad prozaičnih pitanja heteronormativnosti, subalternosti i tko zna koje već ne gluposti aktualnoga političkog krajobraza.” Naime, kao što objašnjava katolički autor Joseph Pearce, za Tolkiena se istinska stvarnost, odnosno punina stvarnosti nalazi „onkraj fizičkoga u metafizičkome, onkraj naravnoga u nadnaravnome” (Pearce 2019, 8. poglavlje). Sâm Tolkien smatra da „postoji dio čovjeka koji nije ‘Priroda’ i (…) zapravo je potpuno nezadovoljan njome” (Tolkien 2012, 4. poglavlje).

Drugim riječima, zbilja nije ograničena samo na ono što dohvaćamo sa svojih pet osjetila, samo na materijalno, već se, kao što Pearce objašnjava, punina zbilje nalazi „onkraj naravnoga u nadnaravnome”. I dok je riječima materijalista Eustacea iz Lewisove Plovidbe broda Zorogaza sunce samo „golema lopta užarenoga plina”, za ljubitelja vilinskih priča sunce je, kao što to vrsno izražava Joseph Pearce, nešto lijepo što označuje

„ljepotu onkraj sebe i svjetlo u tami koje ukazuje na svjetlo onkraj sve tame. Iz tog razloga Samwise Gamgee u jednome od najmračnijih trenutaka u Gospodaru prstenova proglašava da ‘povrh svake sjene svjetlost sunca se prelama’. Kako za hobite tako i za vilenjake, kao i za one koji vide očima hobita i vilenjaka, sunce označava darivatelja svega svjetla koje pobjeđuje sve sjene” (Pearce 2015, 1. poglavlje).

U tome kontekstu američki pisac Stephen R. Lawhead ističe da najbolje vilinske priče poput Gospodara prstenova ne nude „bježanje od stvarnosti”, već „bijeg u uzvišenu stvarnost”, bijeg u svijet koji je „ujedno življi, intenzivniji i stvarniji, gdje sreća i tuga postoje u dvostrukoj mjeri, gdje dobro i zlo ratuju u epskome sukobu, gdje se radost čini moćnijom zbog mogućnosti opće tragedije i poraza” (citirano u Pearce 2019, 8. poglavlje). Lawhead nastavlja: „U najboljoj fantastičnoj književnosti, poput Gospodara prstenova, bježimo u idealan svijet u kojemu se idealni junaci i junakinje (koji su zapravo samo dio našega istinskoga ja) ponašaju idealno. Djelo opisuje ljudski život onako kako bi se mogao živjeti, možda kako bi se trebao živjeti, u okviru, ne potpune sreće i svjetla, već porazne tragedije i nadmoćne nevolje” (ibid). I tako nas, komentira Joseph Pearce, Gospodar prstenova prenosi u „uzvišenu stvarnost” „koja je tek nejasno razlučiva u djelomičnoj stvarnosti u kojoj živimo” (ibid). Pearce nastavlja:

„Ta uzvišena stvarnost dovela je čitatelja bliže krajnjoj istini za koju je Tolkien vjerovao da je sâm Bog. Stoga, budući da je Istina, ispravno shvaćena, Savršena, naša potraga za stvarnošću, ili realizam, trebala bi biti usmjerena prema savršenosti. Nesavršenosti života, dvosmislenosti i podvojenosti svakodnevnoga postojanja, iako stvarni u ograničenome smislu, samo oduzimaju od veće stvarnosti, zamagljujući pogled” (ibid).

Ovdje naslućujemo još nešto važno, naime, Gospodar prstenova pokazuje da u ovome životu, u ovostranosti potpuni bijeg nije moguć. „Otuda osjećaj čežnje i izgnanstva koji su sastavni dio duhovne potrage” (ibid). Kao što sâm Tolkien piše: „Zapravo sam kršćanin, i ustvari rimokatolik, tako da ne očekujem da će ‘povijest’ biti išta drugo doli ‘dugi poraz’ – iako sadrži (a u legendi može sadržavati jasnije i dirljivije) neke uzorke ili bljeskove konačne pobjede” (Carpenter 2013, Pismo 195). No, kao što objašnjava Joseph Pearce,

„budući da Bog može uvijek izvući dobro iz Neprijateljevih zlih planova, (…) patnja ispravno shvaćena i prihvaćena, uči nas kako ‘samilosti i izdržljivosti u nadi’ tako i daje ‘snagu duhu’ i okreće ‘žalost u mudrost’. Najdublja i najpoetičnija je slika žalosti i patnje kao učiteljicâ nesebičnosti, potičući one koji podnose životne boli da tragaju za radostima onkraj svijeta” (Pearce 2019, 8. poglavlje).

Gospodar prstenova: Knjiga stoljeća

Vjerujem da je iz napisanoga sada jasnije zašto je Gospodar prstenova toliko omiljen među čitateljstvom. To možda nije stav brojnih književnih kritičara koji u svome „realizmu” ne mogu shvatiti važnost Bijega, ali to samo pokazuje da su zapravo oni a ne Tolkien u raskoraku sa Stvarnim Životom jer ne prihvaćaju zbilju u njezinoj punini. I tako je nadom protiv svake nade Gospodar prstenova postao i ostao djelo koje je u nešto više od 60 godina od svoga objavljivanja nadahnulo i oduševilo milijune čitatelja te dan danas nastavlja privlačiti nebrojene i uvoditi ih u svijet Međuzemlja.

Je li onda Gospodar prstenova knjiga stoljeća? Da, i to ne samo XX. već i XXI. stoljeća. Primite, stoga, ponovno u svoje ruke ovo remek-djelo među vilinskim pričama da bi vas opet oduševilo, da biste iznova plakali i radovali se sa svojim junacima, da biste se njegovim čitanjem uzdigli iznad „doline suza” k Onomu koji je sama Istina, Dobrota i Ljepota.

Luka Ilić/Konzervativac.com

Advertisement

Vijesti

DP: Bezuvjetno zadržati mlade ljude u Hrvatskoj, jer “su stranci neadekvatni za naše područje!”

Published

on

Lipovac Pehar: Moramo zadržati mlade u Hrvatskoj jer oni imaju energiju, inovativnost i potencijal za opstojnost hrvatske nacije!

Zastupnica DP-a Dubravka Lipovac Pehar: ”Mladi ljudi danas odlaze iz Hrvatske jer idu za boljim životom. Mi želimo zadržati to stanovništvo jer s njim gubimo fertilnost, energiju, inovativnost i potencijal za opstojnost hrvatske nacije”.

”Svjedoci smo i doseljavanja velikog broja stanovnika iz zemalja Azije i Afrike. Jedan dio svog života provela sam u Afganistanu te sam upoznala kulturu, vjeru i način života tog stanovništva. Oni su, u usporedbi s našim radnicima i inženjerima, neadekvatni za naše područje. Hrvatska ne bi trebala svoje tržište rada zamijeniti takvim radnicima”.

”Mi ćemo sve učiniti kako bismo pomogli u ograničavanju popunjavanja tržišta rada takvim stanovništvom kroz suverenitet, gospodarske i političke korake i demografsku obnovu. Moramo obnoviti naše tržište rada i zadržati naše vrijedne radnike koji su svuda u svijetu priznati i uredno plaćeni”.

”Covid pandemija nam je pokazala koliko smo ovisni o velikim globalnim lancima, a što nam pokazuje da moramo stvoriti svoje proizvodne kapacitete i doprinijeti našoj prehrambenoj samodostatnosti. Dokazano je i koliko smo u kriznim situacijama ovisni o turizmu, što nas čini ekonomski krhkima i naglašava potrebu za diversifikacijom gospodarstva i razvojem drugih sektora”.

”Zašto se ne bismo potrudili poljoprivredu postaviti na svoje noge? Nama se sada pružila prilika kada ćemo to i učiniti. Naša je Hrvatska puna resursa koje možemo iskoristiti, od stanovništva, mladih, do nas koji smo ovdje u Hrvatskom saboru. Učinimo sve kako bismo doprinijeli razvoju Hrvatske!”.

#Domovinskipokret

Continue Reading

Vijesti

Demokrati se pripremaju za potencijalni potop Bidena u studenom

Published

on

Prema članku POLITICA objavljenom u utorak ujutro, mnogi su demokrati nedavno izrazili sve veću zabrinutost da će predsjednik Joe Biden izgubiti od bivšeg predsjednika Donalda Trumpa u studenom.

U članku su autori Christopher Cadelago, Sally Goldenberg i Elena Schneider napisali da se “prožimajući osjećaj straha ustalio na najvišim razinama Demokratske stranke zbog izgleda predsjednika Joea Bidena za ponovni izbor”.

“[Pre]ranih pet mjeseci od izbora, tjeskoba se pretvorila u opipljivu strepnju, prema više od desetak stranačkih čelnika i operativaca,” dodali su autori.

Objasnili su da je “jaz između onoga što će demokrati reći na TV-u ili u tisku i onoga što će poslati svojim prijateljima samo porastao kako je rasla zabrinutost oko Bidenovih izgleda.”

Anonimni demokratski operativac opisao je “pomamu” među Bidenovim taborom. Ovo “sluđivanje”, rekao je, uvelike je posljedica činjenice da Biden dosljedno zaostaje za Trumpom u anketama.

Operativac je za POLITICO rekao da se njegovi kolege demokrati posebno boje mogućnosti da Biden izgubi od Trumpa – više nego da bi izgubio od generičkog republikanca. “Ovo nije, ‘O moj Bože, Mitt Romney bi mogao postati predsjednik'”, rekao je publikaciji. “To je ‘O moj Bože, demokraciji bi mogao doći kraj’.”

Osim toga, članak POLITICO opisao je popis koji je sastavio demokratski savjetnik “gotovo dva tuceta razloga zašto bi Biden mogao izgubiti”. Savjetnik je podijelio popis glavnim donatorima stranke.

Popis uključuje razloge “od imigracije i visoke inflacije do [Bidenove] dobi, nepopularnosti potpredsjednice Kamale Harris i prisutnosti kandidata treće strane poput Roberta F. Kennedyja Jr.”

Savjetnik koji je napravio popis dodao je: “Popis zašto bismo ‘mogli’ pobijediti je tako mali da ga čak ne moram držati na svom telefonu.”

POLITICO je također citirao veterana demokratskog stratega Petea Giangreca, koji je priznao da je Bidenov dosije kao predsjednika nepopularan među američkim biračima u usporedbi s Trumpovim.

“Ako je okvir ove utrke, ‘Što je bilo bolje, 3,5 godine pod Bidenom ili četiri godine pod Trumpom’, gubimo to svaki dan u tjednu i dvaput u nedjelju”, rekao je Giangreco.

Posljednja anketa pokazala je da bi Trump najvjerojatnije pobijedio da se predsjednički izbori održavaju danas.

Ankete New York Timesa i Siene objavljene ranije ovog mjeseca pokazale su da bivši predsjednik vodi Bidena s ugodnom razlikom u mnogim ključnim državama na bojištu.

Najznačajnije je da je anketa pokazala da Trump ima nevjerojatnih 12 bodova prednosti među registriranim glasačima u Nevadi – stanje koje je Biden nosio prije četiri godine.

CatholicVote je ranije objavio:

Analitičari drastičnu promjenu pripisuju činjenici da su hispanoamerički birači u posljednjih nekoliko godina velikom većinom bili skloni Trumpu. Otprilike 20% birača u Nevadi su Hispanoamerikanci.

Kada su anketirani samo vjerojatni birači, Trumpovo vodstvo u Nevadi poraslo je na 13 bodova.

Ankete Timesa također pokazuju da Trump ima zdravu prednost nad trenutnim predsjednikom u nekolicini drugih žestoko osporavanih swing država. Trump vodi s 10 bodova u Georgiji i sedam bodova više od Bidena među registriranim glasačima u Arizoni i Michiganu. Sve su te države glasale za Bidena 2020.

Kao što je primijetio CatholicVote, ista je anketa pokazala da “gotovo jedan od pet registriranih birača iz šest swing država, uključujući mnoge katolike, nije glasao na predsjedničkim izborima 2020.”.

Continue Reading

Vijesti

Čudesna vizija iza blagdana Tijelova

Published

on

Proslava Tijelova može se pratiti do vizije koju je o liturgijskoj godini imala belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća – piše Philip Kosloski u Altea-i.

Rimski obred Katoličke crkve svake godine nakon nedjelje Trojstva slavi blagdan Tijela i Krvi Gospodnje.

Međutim, Crkva nije uvijek slavila ovaj blagdan, a veliki utjecaj iza njega imala je belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća.

Viđenje svete Julijane

Juliana je bila duboko posvećena Svetoj Euharistiji od ranog djetinjstva i prema piscu Aleteije Joanne McPortland, “ušla je u redovnički život u dobi od 13 godina, služeći u hospiciju za gubavce koji je vodila njezina zajednica.”

U to je vrijeme počela imati neobičnu viziju. Pisac Heinrich Stieglitz pripovijeda viziju u svojoj knjizi The Church Year: Talks to Children:

Već u svojoj šesnaestoj godini Julijana je imala izvanrednu viziju dok je bila na molitvi. Vidjela je pun mjesec kako jarko sja, ali na njemu je bila tamna mrlja kao da je njegov komad izbio. Isprva nije mogla razumjeti viziju. Što je češće gledala taj neobičan prizor, to je njezino čuđenje raslo.

U početku je mislila da je vizija demonskog podrijetla i molila je Boga za pomoć:

“Je li to iskušenje Zloga?” – zabrinuto je upitala. Usrdno je molila, a vizija je ipak ostala. Usred gorućih suza djevojka je zamolila svog Spasitelja punog ljubavi da joj objasni što to znači.

Prema izvješću, Isus je odgovorio na Julianin zahtjev i rekao joj što je točno vizija trebala predstavljati:

Na kraju joj je Isus rekao: “Mjesec predstavlja crkvenu godinu. Tamna mrlja na njegovoj sjajnoj površini znači da još uvijek nedostaje jedna gozba. Moja je volja da se ustanovi velika svetkovina u čast Moga Presvetoga Tijela. Veliki četvrtak više je dan žalosti nego radosti. Sada idi i objavi to svijetu.” Ponizna časna sestra uzdržala se pred takvim zadatkom i rekla našem Gospodinu ovako: “Gospodine,” rekla je, “ja sam samo jednostavna djevojka i nisam nimalo dostojna. Zato te molim da ovo djelo povjeriš svetim i učenim svećenicima.”

U početku Juliana nije nikome rekla, no s vremenom je povjerila svoju viziju nekolicini ljudi, a zatim je račun došao do samog pape.

Dok će sveti Toma Akvinski s vremenom napisati prekrasne poetske pjesme za ovaj novi blagdan, slavlje vjerojatno ne bi postojalo da nije bilo svetosti svete Julijane i njezine otvorenosti za primanje Božje riječi.

Philip Kosloski /Altea

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved