Connect with us

Vijesti

KAKO JE MOLIO TOLKIEN? Latinski, Drugi vatikanski sabor i Novus ordo misa

Published

on

U jednom pismu, neposredno nakon Drugog vatikanskog sabora, Tolkien piše: „’Trendovi’ u Crkvi su problematični, osobito za one koji su navikli u liturgiji pronaći utjehu i mir (pax) u razdoblju vremenitih nevolja, a ne samo još jedno poprište svađa i promjena“. Budući da je rođen usred vladavine kraljice Viktorije, i zemaljski i duhovni osjećaj sigurnosti koji je nekoć uživao „postupno su mu bili oduzeti“. I tih godina je „Crkva koju ju nekoć smatrao utočištem, postala zamka. Nema se kamo drugdje otići!” Što učiniti, pita se Tolkien?

„Mislim da nema druge nego moliti se za Crkvu, Kristovu zaručnicu, i za nas same; a u međuvremenu vježbati vrlinu lojalnosti, koja doista postaje vrlina u trenutku kada je netko pod pritiskom da napusti Crkvu“.

Tolkien potvrđuje u pismu da postoje mnogi „različiti elementi u sadašnjoj situaciji“ koji su „zbunjujući, iako zapravo različiti „poput (modernističke) mladeži koja je djelomično nadahnuta dobrim motivima kao što su „protivljenje regimentaciji i depresiji“ i „nisu nužno povezani s drogom ili kultovima lijenosti i prljavštine”. Pišući ovo ’67. ili ’68., teško je ne uključiti u ovaj opis i posljedice Drugoga vatikanskog koncila.

Tolkien je vidio reformu Pija X. kojom je dopuštena redovita pričesti djeci kao „najveću reformu našeg vremena“, smatrajući da „nadmašuje sve, koliko god bilo potrebno, što će Koncil postići“. Tolkien je bio duboko odan Presvetom Sakramentu. „Od početka sam se zaljubio u Presveti Sakrament i Božjom milošću nikad se više nisam odvojio.“, piše Tolkien u jednom pismu. Za Tolkiena je najupečatljivija stvar u vezi s Katoličkom Crkvom bila ta što je ona jedina koja je „ikad branila Presveti Sakrament, davala mu najveću čast i stavljala ga (kao što je Krist jasno namjeravao) na prvo mjesto“. Pokazivanje nepoštovanja prema Euharistiji i teologiji žrtve koje je uslijedilo nakon uvođenja Novus Ordo mise mora da ga je duboko uznemirilo.

Filolog Tolkien je ministrirao na latinskoj misi i u svojoj odrasloj dobi: „O. Gervase Mathew drži misu u dominikanskoj crkvi u četvrti Blackfriars, u Londonu, u subotu u osam sati ujutro, a ja ću ministrirati“, napisao je 1945., a 1963. godine u vezi mise zadušnice za C.S. Lewisa napisao je: „Jutros smo bio na sv. misi i ministrirao sam”. U pismu koje piše Christopheru kaže da redovito moli molitve kao što su Gloria Patri, Laudate Dominum i Sub tuum na latinskom. „Također je dobra i divljenja vrijedna stvar znati napamet misni kanon, jer to možeš reći u svom srcu ako te ikad teška okolnost spriječi da slušaš misu”. Nepoštivanje latinskog liturgijskog nasljeđa nedvojbeno je bilo teško za nekoga tko je bio tako intimno upoznat s ljepotom katoličkog obreda.

Simon Tolkien prisjetio se  u jednom intervju 2003. koliko je njegov djed bio privržen latinskoj liturgiji:

„Živo se sjećam da sam išao s njim u crkvu u Bournemouthu. Bio je pobožni rimokatolik i išli smo skupa ubrzo nakon što je Crkva promijenila liturgiju s latinskog na engleski jezik. Moj djed se očito nije složio s tim i sve je odgovore vrlo glasno izgovarao na latinskom dok je ostatak zajednice odgovarao na engleskom. Smatrao sam tada da je cijelo iskustvo bilo prilično mučno, ali moj djed toga nije bio svjestan. Jednostavno je morao učiniti ono za što je vjerovao da je ispravno“.

Tolkien je također vidio destruktivne tendencije stavljanja tradicionalne liturgije u antikvarijat. Jedno dugačko pismo također sadrži komentare o onome što je Tolkien (i mnogi drugi) vidio kao protestantizaciju Katoličke Crkve:

„’Protestantsko’ traženje ‘jednostavnosti’ i direktnosti – koje je, naravno, iako sadrži neke dobre ili barem razumljive motive, pogrešno i doista uzaludno. Budući da je ‘primitivno kršćanstvo’ sada i usprkos svim ‘istraživanjima’ zauvijek ostaje uglavnom nepoznato; jer ‘primitivnost’ nije jamstvo vrijednosti, te jest i bila je velikim dijelom odraz neznanja“.

S obzirom na razvoj doktrine, Tolkien se osvrće na analogiju stabla koju koristi G.K. Chesterton i drugi književnici da bi opisali kako su rast i kontinuitet kompatibilni. Prema Tolkienu „naš Gospodin nije namijenio Crkvi da bude statična ili da ostane u vječnom djetinjstvu; nego da bude živi organizam (uspoređen s biljkom), koji se razvija i mijenja u vanjštini interakcijom svog naslijeđenog božanskog života i povijesti“. Tolkien priznaje da na neki način „nema sličnosti između ‘zrna gorušice’ i stabla“. Ipak, „za one koji žive u danima razgranatog rasta, ono predstavlja produkt rasta, jer je povijest bića dio njegovog života, a povijest božanskog bića je sveta“. Drugim riječima, jednom kad Crkva dosegne stadij „stabla“, ne može se pozivati na fazu sjemena kao ispriku za promjene koje su zapravo u diskontinuitetu s njezinim rastom: „Mudri možda znaju da je počelo sa sjemenom, ali je uzaludno je pokušavati ga iskopati, jer više ne postoji, a vrlina i moći koje je imao sada borave u deblu stabla“. Čuvari baštine moraju biti još oprezniji u vršenju svoje zadaće:

„U uzgoju stabla, čuvari vlasti moraju se brinuti o njemu, u skladu s mudrošću koju posjeduju, podrezivati ga, uklanjati usahle grane, osloboditi ga parazita, i tako dalje. (Sa strepnjom, znajući koliko je malo njihovo znanje o rastu!) Ali oni će sigurno učiniti štetu, napose ako su opsjednuti željom da se vrate u sjeme ili čak u prvu mladost biljke kada je bila (kako oni zamišljaju ) lijepa i nepogođena zlima. Drugi motiv (sada toliko pobrkan s primitivističkim, čak i u glavama bilo kojeg od reformatora) aggiornamento (lat. posadašnjivanje, ažuriranje) predstavlja ozbiljnu opasnost, kao što je bilo očito kroz povijest. Ekumenizam čini dio te zbrke“.

To ne znači da Tolkien nije imao srca za braću kršćane. Naprotiv, on je pozdravio napore da se iscijele povrede jedinstva, ali je otkrio da je napredak koji je Crkva činila prema modernom svijetu i drugim denominacijama često bio neučinkovit:

„Suosjećam s onim razvojima koji su strogo ‘ekumenski’, koji se tiču drugih skupina ili crkava koje sebe nazivaju (a često i jesu) ‘kršćanskima’. Beskrajno smo se molili za kršćansko ponovno ujedinjenje, ali teško je vidjeti, ako se bolje razmisli, kako bi se to uopće moglo dogoditi. Povećanje ‘milosrđa’ je ogroman dobitak. Kao kršćani, oni vjerni Kristovom namjesniku moramo ostaviti po strani ljutnju koju kao obični ljudi osjećamo zbog ‘drskosti’ naših novih prijatelja (posebno Anglikanske crkve). Oni nas često tapšu po ramenu, ali nisu napustili svoju aroganciju, oholost i separatizam. Moram reći da još nisam sreo ‘protestanta’ u ovoj zemlji koji bi pokazao ili izrazio bilo kakvu spoznaju i želju za upoznavanje naših stavova: prijašnjih ili modernih, niti ih zanima zašto je došlo do mučenja katolika, protukatoličkih knjiga i svega ostaloga. Je li ikada spomenuto da rimokatolici još uvijek pate od progona koji nije primjenjiv ni na Židove? Kao čovjeku čije je djetinjstvo bilo zamračeno progonom, teško mi je to. Ali milosrđe mora pokriti mnoštvo grijeha!“.

Još jedan rijedak i važan odlomak može se pronaći u kasnije objavljenim rukopisima vezanim uz Tolkienovu knjigu Silmarillion. Ovaj se odlomak nalazi u knjizi memoara, a vezan je uz blisku suradnju Clydea Kilbyja s Tolkienom u ljeto 1966. godine. „Knjiga nudi nevjerojatan uvid u Tolkiena čovjeka i Tolkiena tvorca mitova”, napisao je Bradley Birzer 2015., ističući da „otkriva mnogo o Tolkienovoj osobnosti”. Velik dio Kilbyjeve knjige ostao je neobjavljen. Birzer je, međutim, podijelio ovaj odlomak s Kilbyjevih neobjavljenih stranica:

„Najgora mrlja bila je ono što je on uporno smatrao duhovnim propadanjem svoga vremena, a posebno Rimokatoličke Crkve, čiji je bio pobožni član. Crkva, rekao je, ‘Crkva koju ju nekoć smatrao utočištem, sada je postala zamka’. Bio je užasnut što čak i na sv. misi mogu prisustvovati ‘prljava mladež, žene u hlačama i često zapuštene i nepokrivene kose’ i, što je bilo još gore, užasna patnja koju su zadali ‘glupi, umorni, pa čak i loši svećenici’. Anegdota koju sam čuo uključivala je njegovo prisustvovanje misi nedugo nakon Drugog vatikanskog sabora. Kao stručnjak za latinski nije odobravao ukidanje latinskog u korist engleskog jezika. Ali kad je sljedeći put došao na euharistijsku službu i sjeo na sredinu klupe, počeo je primjećivati druge promjene osim jezika, a to je da se smanjilo klečanje. Njegovo razočaranje je bilo takvo da je ustao i nezgrapno se probio do prolaza i tamo se triput vrlo nisko naklonio, a zatim izašao iz crkve“.

Izvor | pripremio: Quo Vadis Ecclesia

Vijesti

DP: Bezuvjetno zadržati mlade ljude u Hrvatskoj, jer “su stranci neadekvatni za naše područje!”

Published

on

Lipovac Pehar: Moramo zadržati mlade u Hrvatskoj jer oni imaju energiju, inovativnost i potencijal za opstojnost hrvatske nacije!

Zastupnica DP-a Dubravka Lipovac Pehar: ”Mladi ljudi danas odlaze iz Hrvatske jer idu za boljim životom. Mi želimo zadržati to stanovništvo jer s njim gubimo fertilnost, energiju, inovativnost i potencijal za opstojnost hrvatske nacije”.

”Svjedoci smo i doseljavanja velikog broja stanovnika iz zemalja Azije i Afrike. Jedan dio svog života provela sam u Afganistanu te sam upoznala kulturu, vjeru i način života tog stanovništva. Oni su, u usporedbi s našim radnicima i inženjerima, neadekvatni za naše područje. Hrvatska ne bi trebala svoje tržište rada zamijeniti takvim radnicima”.

”Mi ćemo sve učiniti kako bismo pomogli u ograničavanju popunjavanja tržišta rada takvim stanovništvom kroz suverenitet, gospodarske i političke korake i demografsku obnovu. Moramo obnoviti naše tržište rada i zadržati naše vrijedne radnike koji su svuda u svijetu priznati i uredno plaćeni”.

”Covid pandemija nam je pokazala koliko smo ovisni o velikim globalnim lancima, a što nam pokazuje da moramo stvoriti svoje proizvodne kapacitete i doprinijeti našoj prehrambenoj samodostatnosti. Dokazano je i koliko smo u kriznim situacijama ovisni o turizmu, što nas čini ekonomski krhkima i naglašava potrebu za diversifikacijom gospodarstva i razvojem drugih sektora”.

”Zašto se ne bismo potrudili poljoprivredu postaviti na svoje noge? Nama se sada pružila prilika kada ćemo to i učiniti. Naša je Hrvatska puna resursa koje možemo iskoristiti, od stanovništva, mladih, do nas koji smo ovdje u Hrvatskom saboru. Učinimo sve kako bismo doprinijeli razvoju Hrvatske!”.

#Domovinskipokret

Continue Reading

Vijesti

Demokrati se pripremaju za potencijalni potop Bidena u studenom

Published

on

Prema članku POLITICA objavljenom u utorak ujutro, mnogi su demokrati nedavno izrazili sve veću zabrinutost da će predsjednik Joe Biden izgubiti od bivšeg predsjednika Donalda Trumpa u studenom.

U članku su autori Christopher Cadelago, Sally Goldenberg i Elena Schneider napisali da se “prožimajući osjećaj straha ustalio na najvišim razinama Demokratske stranke zbog izgleda predsjednika Joea Bidena za ponovni izbor”.

“[Pre]ranih pet mjeseci od izbora, tjeskoba se pretvorila u opipljivu strepnju, prema više od desetak stranačkih čelnika i operativaca,” dodali su autori.

Objasnili su da je “jaz između onoga što će demokrati reći na TV-u ili u tisku i onoga što će poslati svojim prijateljima samo porastao kako je rasla zabrinutost oko Bidenovih izgleda.”

Anonimni demokratski operativac opisao je “pomamu” među Bidenovim taborom. Ovo “sluđivanje”, rekao je, uvelike je posljedica činjenice da Biden dosljedno zaostaje za Trumpom u anketama.

Operativac je za POLITICO rekao da se njegovi kolege demokrati posebno boje mogućnosti da Biden izgubi od Trumpa – više nego da bi izgubio od generičkog republikanca. “Ovo nije, ‘O moj Bože, Mitt Romney bi mogao postati predsjednik'”, rekao je publikaciji. “To je ‘O moj Bože, demokraciji bi mogao doći kraj’.”

Osim toga, članak POLITICO opisao je popis koji je sastavio demokratski savjetnik “gotovo dva tuceta razloga zašto bi Biden mogao izgubiti”. Savjetnik je podijelio popis glavnim donatorima stranke.

Popis uključuje razloge “od imigracije i visoke inflacije do [Bidenove] dobi, nepopularnosti potpredsjednice Kamale Harris i prisutnosti kandidata treće strane poput Roberta F. Kennedyja Jr.”

Savjetnik koji je napravio popis dodao je: “Popis zašto bismo ‘mogli’ pobijediti je tako mali da ga čak ne moram držati na svom telefonu.”

POLITICO je također citirao veterana demokratskog stratega Petea Giangreca, koji je priznao da je Bidenov dosije kao predsjednika nepopularan među američkim biračima u usporedbi s Trumpovim.

“Ako je okvir ove utrke, ‘Što je bilo bolje, 3,5 godine pod Bidenom ili četiri godine pod Trumpom’, gubimo to svaki dan u tjednu i dvaput u nedjelju”, rekao je Giangreco.

Posljednja anketa pokazala je da bi Trump najvjerojatnije pobijedio da se predsjednički izbori održavaju danas.

Ankete New York Timesa i Siene objavljene ranije ovog mjeseca pokazale su da bivši predsjednik vodi Bidena s ugodnom razlikom u mnogim ključnim državama na bojištu.

Najznačajnije je da je anketa pokazala da Trump ima nevjerojatnih 12 bodova prednosti među registriranim glasačima u Nevadi – stanje koje je Biden nosio prije četiri godine.

CatholicVote je ranije objavio:

Analitičari drastičnu promjenu pripisuju činjenici da su hispanoamerički birači u posljednjih nekoliko godina velikom većinom bili skloni Trumpu. Otprilike 20% birača u Nevadi su Hispanoamerikanci.

Kada su anketirani samo vjerojatni birači, Trumpovo vodstvo u Nevadi poraslo je na 13 bodova.

Ankete Timesa također pokazuju da Trump ima zdravu prednost nad trenutnim predsjednikom u nekolicini drugih žestoko osporavanih swing država. Trump vodi s 10 bodova u Georgiji i sedam bodova više od Bidena među registriranim glasačima u Arizoni i Michiganu. Sve su te države glasale za Bidena 2020.

Kao što je primijetio CatholicVote, ista je anketa pokazala da “gotovo jedan od pet registriranih birača iz šest swing država, uključujući mnoge katolike, nije glasao na predsjedničkim izborima 2020.”.

Continue Reading

Vijesti

Čudesna vizija iza blagdana Tijelova

Published

on

Proslava Tijelova može se pratiti do vizije koju je o liturgijskoj godini imala belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća – piše Philip Kosloski u Altea-i.

Rimski obred Katoličke crkve svake godine nakon nedjelje Trojstva slavi blagdan Tijela i Krvi Gospodnje.

Međutim, Crkva nije uvijek slavila ovaj blagdan, a veliki utjecaj iza njega imala je belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća.

Viđenje svete Julijane

Juliana je bila duboko posvećena Svetoj Euharistiji od ranog djetinjstva i prema piscu Aleteije Joanne McPortland, “ušla je u redovnički život u dobi od 13 godina, služeći u hospiciju za gubavce koji je vodila njezina zajednica.”

U to je vrijeme počela imati neobičnu viziju. Pisac Heinrich Stieglitz pripovijeda viziju u svojoj knjizi The Church Year: Talks to Children:

Već u svojoj šesnaestoj godini Julijana je imala izvanrednu viziju dok je bila na molitvi. Vidjela je pun mjesec kako jarko sja, ali na njemu je bila tamna mrlja kao da je njegov komad izbio. Isprva nije mogla razumjeti viziju. Što je češće gledala taj neobičan prizor, to je njezino čuđenje raslo.

U početku je mislila da je vizija demonskog podrijetla i molila je Boga za pomoć:

“Je li to iskušenje Zloga?” – zabrinuto je upitala. Usrdno je molila, a vizija je ipak ostala. Usred gorućih suza djevojka je zamolila svog Spasitelja punog ljubavi da joj objasni što to znači.

Prema izvješću, Isus je odgovorio na Julianin zahtjev i rekao joj što je točno vizija trebala predstavljati:

Na kraju joj je Isus rekao: “Mjesec predstavlja crkvenu godinu. Tamna mrlja na njegovoj sjajnoj površini znači da još uvijek nedostaje jedna gozba. Moja je volja da se ustanovi velika svetkovina u čast Moga Presvetoga Tijela. Veliki četvrtak više je dan žalosti nego radosti. Sada idi i objavi to svijetu.” Ponizna časna sestra uzdržala se pred takvim zadatkom i rekla našem Gospodinu ovako: “Gospodine,” rekla je, “ja sam samo jednostavna djevojka i nisam nimalo dostojna. Zato te molim da ovo djelo povjeriš svetim i učenim svećenicima.”

U početku Juliana nije nikome rekla, no s vremenom je povjerila svoju viziju nekolicini ljudi, a zatim je račun došao do samog pape.

Dok će sveti Toma Akvinski s vremenom napisati prekrasne poetske pjesme za ovaj novi blagdan, slavlje vjerojatno ne bi postojalo da nije bilo svetosti svete Julijane i njezine otvorenosti za primanje Božje riječi.

Philip Kosloski /Altea

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved