Connect with us

Vijesti

NEDOSTATAK MORALNIH ATRIBUTA problematičnog nadbiskupa: I to je svećenik!? I predsjednik Papinske akademije za život!

Published

on

Treba li odgovoran kršćanin zadržati svoj etički mir dok netko poduzima namjerne radnje da se ubije, sam ili uz tuđu pomoć? Treba li taj „odgovorni kršćanin u odnosima“ sjediti u tišini i držati nekoga za ruku dok poduzima potpomognuto samoubojstvo?…

Možda će ovo biti iznenađenje za nadbiskupa Pagliu, ali katolička moralna teologija ima definirana načela o moralnoj suradnji sa zlom, točnije norme formalne i materijalne suradnje.

Jedne talijanske novine objavile su komentar nadbiskupa Vincenza Paglie o potpomognutom samoubojstvu, s posebnim osvrtom na raspravu u Italiji. Nadbiskup Paglia predsjednik je Papinske akademije za život. Za potrebe rasprave, ovaj tekst smatram vjerodostojnim.

Izdvajajući neke važne aspekte iz tog teksta, donosim vam neka razmišljanja o većoj teološkoj konfuziji iznijetoj i objavljenoj 21. travnja u tekstu predsjednika Papinske akademije za život. Čovjek je doista izazvan dati neki komentar sred tolike konfuzije.

Nedostatak moralnih apsoluta

Tekst nadbiskupa Paglie upečatljiv je zbog nedostatka moralnih apsoluta. Očigledno je mons. Pagliea zaboravio da katolički nauk ima definirane istine na području morala, počevši od temeljnog načela da je intrinzično zlo namjerno oduzeti nedužan život. Zato niti jedna osoba ne može oduzeti život drugoj nevinoj osobi. Katolička je teologija kroz svoju povijest bila dosljedno jasna zašto si netko ne može oduzeti život, čak i kada Rimljani (npr. Seneka) nisu vidjeli nikakav problem u tome. Moralna procjena samoubojstva se ne mijenja jer samoubojica delegira stvarni čin ubojstva na nekog drugog. Moralna krivnja nije izgubljena usred odnosa posluži i vrati.

Tekst pokazuje konfuziju kada je u pitanju rasprava o reviziji crkvenog nauka o smrtnoj kazni od strane pape Franje. Promjenu nadbiskup Pagliea pripisuje „kulturnim i društvenim uvjetima, zbog sazrijevanja i razmišljanja o pravima“, zatim najavljuje da „danas više ne smatramo smrtnu kaznu prihvatljivom ni pod kojim okolnostima“.

Što je sa “sutra“? Može li postojati situacija u kojoj, zbog izmijenjenih „kulturnih i društvenih uvjeta“ i promišljanja o pravima, smatramo da je smrtna kazna prihvatljiva pod nekim okolnostima? Jer ako su primarna snaga moralnih načela „kulturni i društveni uvjeti” u kojima ona nastaju, kako se može a priori isključiti promijenjene okolnosti koje mijenjaju načelo? I nema li daška kontradikcije u tvrdnji da država ne može oduzeti život kriminalcu, ali može odobriti oduzimanje života bolesnoj, staroj ili nesposobnoj osobi?

Iznosim ovaj prigovor ne zato što vjerujem da bi nadbiskup Paglia to priznao (niti bih ja), već zato što pokazuje nedostatak promišljanja u ovim primjedbama. Može li papinska zabrana smrtne kazne napredovati do budućeg i nepromjenjivog moralnog apsoluta, ali ono što je bio prošli apsolut (zabrana izravnog oduzimanja nedužnog ljudskog života) odjednom nestati zbog moralne anemije, čineći ga više ne tako potpuno obvezujućim?

Iskreno rečeno, zašto su neka moralna načela o oduzimanju života apsolutno neprivlačna, dok druga mogu propasti? Ako su to „kulturni i društveni uvjeti“, onda nijedan od njih nije apsolutan, jer se svi oslanjaju na najnovija istraživanja Gallupa ili Eurobarometra.

Sloboda

Razmišljanja nadbiskupa Paglie pokazuju da želi oboje. On govori o iluzijama apsolutne slobode i autonomije, ali na kraju je upravo tu završio. On bi to mogao zanijekati, tvrdeći da se zalaže za “odnosnu i odgovornu autonomiju“, ali njegova karikatura slobode ne govori potencijalnom samoubojici: ne možeš to učiniti i ja te neću podržati. Umjesto toga, on brblja o “pratnji“.

Dakle, treba li odgovoran kršćanin zadržati svoj etički mir dok netko poduzima namjerne radnje da se ubije, sam ili uz tuđu pomoć? Treba li taj „odgovorni kršćanin u odnosima“ sjediti u tišini i držati nekoga za ruku dok poduzima potpomognuto samoubojstvo? Treba li ikada pokvariti trenutak naglas govoreći ovo nije u redu? Ili bi on trebao utjeloviti “novog“, tj. lijepog kršćanina koji potvrđuje ono što drugi nazivaju svojom odlukom u savjesti?

A što je s tim “pratećim“ kršćaninom? Osim što je afirmativan, što je s njegovim moralnim integritetom? Možda će ovo biti iznenađenje za nadbiskupa Pagliu, ali katolička moralna teologija ima definirana načela o moralnoj suradnji sa zlom, točnije norme formalne i materijalne suradnje. Ta načela jasno pokazuju da nijedna osoba (ne samo katolik) ne smije namjerno surađivati u činjenju drugoga teškog zla.

Katolici imaju dužnost čuvati srce čistim od tuđeg moralnog zla. Vrlo površne primjedbe nadbiskupa Paglie o “pratnji“ ne uspijevaju se uhvatiti u koštac s ovim stvarnim problemima s kojima se suočavaju stvarni ljudi. Nadbiskup u najboljem slučaju uglavnom šuti o ovoj dilemi. To je pastoralna neodgovornost i, ako je to ono što se smatra pastoralom, onda je ta skrb zapuštena.

Kažem ovo jer se čini da tekst primjedbi nadbiskupa Paglie sugerira još zloćudniju suradnju u zlu potpomognutog samoubojstva nego što smo vidjeli. U nekim zemljama u kojima je potpomognuto samoubojstvo legalizirano, liječnici su bili prisiljeni prostituirati svoj poziv sudjelujući u ubijanju ili barem upućujući one koji to žele. Ali čini se da voditelj vatikanske Papinske akademije za život sugerira da bi čak i članovi obitelji ili prijatelji trebali sudjelovati u nekoj maglovitoj i nejasnoj “pratnji“ na putu do samoubojstva. Nadbiskup Paglia može putovati tom rutom; ja neću, a niti bi trebao bilo koji odgovoran i autentičan katolik.

Nadbiskup Paglia je svećenik. Što u njegovom slučaju znači “pratnja“? “Prati” li samoubojicu dajući mu odrješenje, iako bi takvo odrješenje bilo nevaljano jer grešnik ustraje u svom grijehu. Daje li mu svetu pričest prije potpomognutog samoubojstva? Pomaže li ga? Ovo nisu izmišljena pitanja, jer su se kanadski biskupi u raznim provincijama već suočili s njima. Bi li mons. Paglia takve sakramentalne službe smatrao legitimnima? Napose ako je pokušao odvratiti samoubojicu, ali nije bio uvjerljiv, možda se pretvarajući da je grešnik “čiste savjesti“?

Ovaj tekst promiče ono što je u konačnici lažna predodžba savjesti. Tekst pretpostavlja da se čovjek čiste savjesti može odlučiti na svoje samoubojstvo i čak uključiti druge – svojevoljno, možda nevoljno – u to. To nije katoličko shvaćanje savjesti, koje nikada nije priznalo da moralni činitelj može stvoriti vlastite moralne norme (osobito u suprotnosti s naukom Crkve o intrinzičnom zlu). Ovo nije odgovorna savjest; to je recept za moralna čudovišta koja se pretvaraju da su katolici.

Na kraju ovih primjedbi, mons. Paglia primjećuje da se argument Ustavnog suda Italije za potpomognuto samoubojstvo temelji na premisi da osoba može biti „u potpunosti sposobna donositi slobodne odluke” koje uključuju i samoubojstvo. Napominje, ali ne komentira tu pretpostavku. Jedan način na koji se Crkva pretvarala da ne “osuđuje“ samoubojstva bio je imputiranje da je svakome tko je donio takvu odluku sigurno nedostajala puna sloboda da donese tako moralno težak izbor. Ne možete imati oba načina postupanja. Pojedincu jesu ili nisu odgovorni za svoje izbore? Oni ne mogu biti odgovorni u bolnici, ali biti ograničeni u svojoj krivnji kada ih u lijesu nose u crkvu. Dakle, hoćemo li sada imati “blagoslov“ samoubojstva?

Moralni i građanski zakoni

Nadbiskup Paglia povlači oštru, gotovo shizofrenu razliku između moralnog i građanskog zakona. Čini se da to opravdava time što cijenimo “pluralističko i demokratsko društvo“. Što to znači?

Ako pod pluralizmom nadbiskup Paglia misli na postojanje različitih, čak i kontradiktornih etičkih opcija koje se natječu za javnu upravu, to je istina. To je također vrijedilo za Njemačku 1933. prije Hitlerova puča. Znači li to da je “pluralističko“ društvo trebalo s poštovanjem razmotriti zasluge plana istrebljenja temeljenog na rasi? Uostalom, nacisti su bili demokratski izabrani. Hitler je potisnuo njemački pluralizam i uništio demokraciju iznutra.

Ako, pod demokracijom, nadbiskup Paglia misli na 50,1% ljudi koji su tobože demokratski izabrani i mogu proglasiti intrinzično zlo moralnim dobrom, onda on ne razumije kako demokracije umiru. Prava demokracija prepoznaje da postoje područja života koja su isključena iz većinske odluke: Thomas Jefferson je to artikulirao prije dvjesto godina kada je govorio o neotuđivim pravima, a Benedikt XVI. je govorio o istim pravima prije dvadeset godina pred njemačkim Bundestagom i Europskim parlamentom.

Da, katolička je tradicija priznala da mogu postojati razlike između moralnog i građanskog zakona, ali ne može nešto prestati biti grijeh jer je prestalo biti ozbiljnim zločinom.

Ali oni koji se pozivaju na ovu razliku obično propuštaju izraziti suprotnu stranu medalje: katolici bi trebali raditi na poticanju veće koherentnosti između moralnog i građanskog zakona, jer moralno dobro društvo dovodi do društva u kojem je dobro živjeti. Rad na promicanju te koherentnosti nije čisto ohrabrujući ili “evanđeoski“. On je također politička, jer političko područje nije izuzeto od reforme nadahnute Evanđeljem.

Bi li nadbiskup Paglia rekao da su kršćani trebali samo osuditi rimsku patria potestas — zakonito napuštanje djeteta nakon rođenja od strane oca ako ga nije želio — a ne zabraniti čedomorstvo nakon što je kršćanstvu Milanskim ediktom dopušteno djelovanje?

Ako je odgovor ovisi o okolnostima, onda je istina da je trenutna građanska etika, koju zagovara i nadbiskupa Paglie, plodno tlo za europsku generaciju “osobno suprotstavljenih“ političara koji se izjašnjavaju kao katolici dok promiču nekatoličke programe. Nadbiskup Paglia to nagovještava svojim vlastitim kolebanjima između toga što on osobno ne pribjegava potpomognutom samoubojstvu, ali može zamisliti druge koji to čine.

Ne može se isključiti mogućnost da se ovaj tekst, tj. govor nadbiskupa Paglie, još uvijek može tumačiti kao izražavanje rezervi prema potpomognutom samoubojstvu. Dok se istovremeno priznaje složenost koju predstavlja takav čin. Još uvijek se može postaviti teza o misaonom eksperimentu nadbiskupa Paglie o tim “konkurentskim“ vrijednostima. Dana 24. travnja, vatikanski Tiskovni ured ustvrdio je da je nadbiskup Paglia u „punoj privrženosti Učiteljstvu“, da odbacuje potpomognuto samoubojstvo i da je samo uključen u pravnu “meditaciju“. Osobno ne vjerujem u tu rečenicu, jer predsjednik Papinske akademije za život trebao bi davati jasne smjernice o pitanjima života i smrti, ne zamagljujući polje koje je već opterećeno eufemizmima koja zagovornici potpomognutog samoubojstva postavljaju kako bi promovirali svoj plan. Svjedočenje Crkve kroz njezinu moralnu teologiju zaslužuje bolje.

Izvor

Advertisement

Vijesti

‘Đavo povlači “svoje legije” – Preminuo je Jacob…’

Published

on

‘Đavo povlači svoje sluge – Preminuo je Jacob Rotschild’ – izvještava Otpor Media.

Preminuo je Lord Jacob Rothschild, financijer i član ugledne bankarske obitelji Rothschild. Umro je u 87. godini.

Svoju je karijeru započeo u obiteljskoj banci NM Rothschild&Sons 1963., a 1980. je s Markom Weinbergom suosnovao brojne tvrtke, uključujući i J Rothschild Assurance Group, sada St James’s Place.

Obavljao je niz visokih funkcija. Među ostalim, bio je zamjenik predsjednika BSkyB televizije od 2003. i 2008. godine, a bavio se i umjetnošću i filantropijom.

Za svoje je zasluge odlikovan Ordenom za zasluge 2002. godine. Ta se čast daje onima koji su se pokazali zaslužnima na području umjetnosti, književnosti, učenja i znanosti, prenosi The Guardian.

Bankarska obitelj Rothschild vuče korijene iz Frankfurta iz 18. stoljeća, odakle su se različiti članovi obitelji selili u gradove širom Europe kako bi izgradili bankarske poslove.

Mnogi članovi obitelji bili su poznati po svojoj gorljivoj podršci cionizmu i formiranju Države Izrael.

Edmond James de Rothschild je bio pokrovitelj prvog židovskog stalnog naselja u Palestini u Rishon-LeZionu 1882. On je također osigurao sredstva za uspostavljanje Petah Tikve kao stalnog naselja 1883. godine.

Godine 1917. Walter Rothschild, drugi lord Rothschild bio je sugovornik Balfourove deklaracije Cionističkoj federaciji, koja je Britansku imperiju obavezala da uspostavi Palestinu kao nacionalni dom za židovski narod.

Oko 10 mjesta u Izraelu trenutno je nazvano po članovima Rothschilda koji su osigurali sredstva za osnivanje ovih mjesta.​​​​​​

izvor: OTPOR.Media

Continue Reading

Vijesti

SAD NE BI DOZVOLILE DA TEKSAS BUDE PONOVNO NEOVISAN! “Dođite ga uzeti!”- kažu Teksašani

Published

on

– Teksas je prije 200 godina bio neovisna država, a i sada ima skupinu ljudi koji žele vratiti taj status, zagovarajući odcjepljenje od Sjedinjenih Država, koje nazivaju texit.

Zagovornici neovisnosti Teksasa ističu da bi taj dramatični potez, inspiriran brexitom, pomogao riješiti migracijsku krizu na granici i spor s Washingtonom oko toga tko kontrolira granicu s Meksikom.

Spor između demokratskog predsjednika Joea Bidena i republikanskog guvernera Grega Abbotta razotkrio je duboke podjele u Americi.

„Mi ovdje u Teksasu znamo da je jedini način da Teksas ima sigurnu granicu i razuman imigracijski sustav da to učini poput 200 drugih zemalja u svijetu i to kao samostalna neovisna nacija”, rekao je Daniel Miller, predsjednik Teksaškog nacionalističkog pokreta.

Miller inzistira da njegov pokret, utemeljen 2005., nikada nije bio toliko blizu ostvarenja svojeg cilja.

U 19. stoljeću Teksas je bio zapravo dio Meksika. Ali nakon rata za neovisnost, tzv. Teksaške revolucije, postao je suveren 1836. Samo devet godina poslije pridružio se Sjedinjenim Državama kao 28. savezna država.

Miller uspoređuje pokret za texit sa šokantnom odlukom o brexitu 2016. koja je dovela da izlaska Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije.

Rekao je da Teksas dijeli povijest i interese s ostatkom Sjedinjenih Država, ali, poput zagovornika neovisnosti španjolske regije Katalonije, smatra da središnja vlada ne razumije njihove probleme.

Dok se Amerikanci pripremaju za glasanje na predsjedničkim izborima u studenome, na kojima će najvjerojatnije birati između Bidena i bivšeg predsjednika Donalda Trumpa, pokret za neovisnost Teksasa želi da državna skupština donese zakon koji bi omogućio referendum o odcjepljenju.

Američki Ustav, međutim, to saveznim državama ne dopušta – naprotiv, secesija južnih država uključujući Teksas 1861. dovela je do Građanskog rata, najkrvavijeg u američkoj povijesti.

Teksašanin ili Amerikanac?

Secesionistički pokret u Teksasu postoji već dugo, ali je marginalan, rekao je Joshua Blank, istraživački direktor pri Projektu za teksašku politiku Teksaškog sveučilišta u Austinu.

Kriza na granici između Teksasa i savezne vlade „stvorila je situaciju koju ta skupina zaista nastoji iskoristiti kako bi njihova stajališta izgledala vjerodostojnija nego što zapravo jesu”, rekao je Blank.

Misty Walters, 50-godišnja kućanica koja je nazočila Millerovu govoru u tipičnom teksaškom grill restoranu, rekla je da ljudi u državi smatraju da su prvo Teksašani, a potom Amerikanci.

„Apsolutno smo izloženi invaziji”, rekla je, govoreći o rekordnom broju ljudi koji pristiže preko granice, većinom iz Srednje Amerike, što je postalo ključno pitanje u kampanji za predsjedničke izbore.

„Teksas se mora suprotstaviti i bolje zaštititi svoje građane”, rekla je.

Ispitivanje javnog mnijenja, koje je ovaj mjesec proveo Projekt za teksašku politiku, pokazalo je da 26 posto ispitanika smatra da su prvo Teksašani, a potom Amerikanci, u odnosu prema 27 posto 2014., što statistički nije značajna promjena.

„To ne znači da 26 posto ljudi podržava odcjepljenje od Sjedinjenih Država”, istaknuo je Blank.

Ispitivanje Newsweeka provedeno ovaj mjesec pokazalo je da 67 posto Teksašana želi da država ostane dio SAD-a.

Separatistički pokret velikim dijelom potiče „ideja da postoji jednoobrazna američka kultura koju se često povezuje s bijelom bojom kože”, rekao je Blank.

„I s obzirom na krizu na granici, to budi strahove u ljudima kojima je takva ideja američke kulture valjana”, dodao je.

„Dođite ga uzeti”

U gradu Eagle Pass na dalekom jugu Teksasa, guverner Abbott preuzeo je vojnu kontrolu nad područjem zvanim Shelby Park kod rijeke Rio Grande koja razdvaja Teksas od Meksika. Oko tog područja vodi se spor sa saveznom vladom.

Guverner, koji optužuje Bidenovu administraciju da ne uspijeva zaustaviti mnoštvo ljudi koji ulaze u državu, postavio je duž dijelova granice bodljikavu živu.

Biden je tužio Teksas inzistirajući da je kontrola granice oduvijek bila pod saveznom jurisdikcijom.

Miller, vođa pokreta za neovisnost, uspoređuje sadašnju situaciju s događajima 1835. kada je Teksas još bio dio Meksika.

Teksas je odbio vratiti top koji mu je Meksiko posudio i istaknuo je zastavu na kojoj je pisalo „Dođite ga uzeti”, potaknuvši uspješan teksaški rat za neovisnost.

Kao i u slučaju topa, napetosti oko parka u Eagle Passu dio su puno većeg problema, rekao je Miller.

On je to ocijenio simbolom „razrušenih odnosa između savezne vlade i država”.

No za razliku od rata s Meksikom, ili Građanskog rata, Millerovi ljudi misle da bi se secesiju ovaj put moglo provesti mirnim putem.

Blank to ne smatra vjerojatnim.

„Teksas se ne bi mogao mirno odcijepiti. Sjedinjene Države ne bi pregovarale s njima po povoljnim uvjetima.” – pišu Mediji.

Continue Reading

Vijesti

Z. Vukman: Što nam čeka ovoga ljeta? Veliku rusku ofanzivu? Bakterijsku pandemiju? Izvanredno stanje u SAD-u…?

Published

on

Zoran Vukman na svom fb profilu projecira moguće događaje u ovoj godini…

Ukratko, nekoliko ozbiljnih pretpostavki, kaže Vukman:

1. Mislim da će Rusija pokrenuti s početkom ljeta 2024.g. veliku ofenzivu na čitavoj ukrajinskoj bojišnici i da će krenuti na Kijev.

2. Svijetu latentno prijeti bakterijska pandemija. Ako bi došlo do epidemijske pojave bakterije rezistentne na svaki antibiotik, ljudi i djeca bi umirali od običnih upala kao i prije Flemingova otkrića penicilina. No zastrašujuće je što WHO uopće više i ne računa s antibioticima. Bilo bi logično da znanstvenici istražuju kako iznaći antibiotski odgovor na rezistentne bakterije a ne praktički pripremati svijet na odustajanje od antibiotika!? U Davosu u siječnju tema jednog panela je bila: svijet nakon antibiotika. Ne znam kako je mnogima promakla zlokobnost takve ideje. Penicilin je najveći posljednji izum u medicini koji je spasio mnoge živote. Zar će djeca sutra umirati opet od obične bakterijske upale grla!? Antibiotici se sve manje proizvode. To što su neke bakterije otporne na njih znači da treba naći lijek a ne prestati proizvoditi antibiotike. Bez penicilina je to nemoguće!

3. U Americi je za očekivati neko izvanredno stanje, bilo “plandemijsko” bilo u pogledu nemira i meteža druge vrste ili novih “lockdowna” jer je “dubokoj državi” cilj kontrolirati predsjedničke izbore u studenom 2024., svakako, svim sredstvima onemogućiti pobjedu Trumpa. Biden je potpuno dementan, zato je bitno tko će mu biti novi potpredsjednički kandidat/kandidatkinja. Ta osoba bi u slučaju Bidenova reizbora, nakon njegova odstupanja zbog zdravstvene nesposobnosti postala predsjednik/predsjednica. Michelle Obama?

4. Ljeto ’24. ili jesen ’24. nose u sebi zlokobni tajming za novu plandemiju ili za okidač Trećeg svjetskog rata. Odgovara i Zapadu i Istoku. Rusima je vremenski ključno krenuti na Kijev dok je nesposobni Biden formalno na vlasti, a Pentagonu iz drugih razloga – veliki rat, globalni kaos da bi sredili stanje kod kuće. Nerealno je očekivati regularnost američkih predsjedničkih izbora.

5. Ako bi parlamentarni izbori u Hrvatskoj bili u svibnju ’24., ili tijekom ljeta onda bi to značilo da je situacija izvanredna i da Plenković zna ono što mi ne znamo i priprema se za novu fazu globalne agende, je li to rat NATO-a i Rusije, pandemija ili nešto treće, vidjet ćemo.

Kako god bilo, nadam se da su sve ovo samo pretpostavke.

O Kini, Tajvanu i Bliskom istoku nisam ni govorio, samo Bog zna što će tek tamo biti.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved