Connect with us

Vijesti

POZIV SV. MATEJU: Vizija obraćenja baroknog majstora

Published

on

Snažni snop svjetla koji izlazi iza Isusove glave, prostora oltara u kapeli, pogađa svetog Mateja u lice. To je nadnaravno, jer prozor iza njegove glave ne daje svjetlost. Ovo svjetlo, jasnoća vizije u kojoj Matej pred sobom vidi Isusa, Put i Istinu, poput glumca u priči aktivno vuče sveca njegovom obraćenju i njegovu pozivu. Caravaggiovo djelo učinilo je da obraćenje izgleda kao ljubav na prvi pogled, prvi strah od promjene odmah je zamijenjen uvjerljivim svjetlom istine.

POZIV SV. MATEJU/FOTO: WIKIMEDIA COMMNONS

Kršćanstvo je izbilo u poganski svijet sa zapanjujućom porukom — Bog je želio osobni odnos sa svakim muškarcem i ženom u stvaranju. Prijateljstvo s Kristom podarilo je dostojanstvo cijelom čovječanstvu – robovima, ženama, bolesnima i nemoćnima- činjenica koja se odražavala u umjetnosti koju su kršćani stvarali u katakombama i ranim crkvama, piše Elizabeth Lev s portala Catholic Exchange.

Caravaggio je iskoristio svoje umijeće proizvevši jednu od najuvjerljivijih scena obraćenja u povijesti umjetnosti. U Pozivu svetog Mateja bogati poreznik sjedi za stolom sa svojim kolegama i broji dnevni prihod.

Protestantski reformatori tvrdili su da su osobnu prirodu odnosa s Gospodinom uzurpirali posrednici, osobito svećenstvo, ali i sveci. Katolici su, s druge strane, razumjeli da su sveti muškarci i žene, bili mučenici ili ispovjednici, uživali posebno prijateljstvo s Kristom, prijateljstvo koje nije samo poučavalo, već i nadahnjivalo, i da su svi Isusovi učenici pripadali jednom tijelu, dijeleći međusobno darove.

Caravaggiova vizija obraćenja

Prvi i najvažniji korak za procvat ovog prijateljstva bilo je obraćenje. Okrenuti se od smetnji ovoga svijeta, dati prednost odnosu s Kristom nad bilo kojim drugim, suobličiti svoj život s Isusom činilo se neodoljivim, osobito u doba postreformacijske nesigurnosti. Kako taj prvi strašni korak nasljedovanja Krista učiniti privlačnim ili, još bolje, zadivljujućim?

Pitajte Caravaggia.

Nakon desetljeća slikanja mrtvih priroda u sjenama Rima, Caravaggio je doživio veliki uspjeh 1599., kada je dobio narudžbu da naslika dva platna života svetog Mateja za francusku crkvu svetog Luja u Rimu. Ulozi su bili veliki. Francuski kralj, Henry IV., upravo se vratio na katolicizam godinu dana prije, a crkva je bila zadužena za propovijedanje misa pretvorbe hodočasnicima tijekom 1600. godine. Nadalje, Caravaggio nije radio freske, preferirani medij za zidno slikarstvo, već bi radio na manje prestižnom ulju na platnu.

Caravaggio je iskoristio svoje umijeće proizvevši jednu od najuvjerljivijih scena obraćenja u povijesti umjetnosti. U Pozivu svetog Mateja bogati poreznik sjedi za stolom sa svojim kolegama i broji dnevni prihod.

Začudo, oni ne nose zastore i haljine poznate biblijskom slikarstvu, već umjesto toga nose suvremenu odjeću. Caravaggio je upotrijebio svoje vještine mrtve prirode kako bi napravio svjetlucavu svilu, raskošni baršun i luksuzni brokat. Tanak rapir leži u koricama jednog čovjeka. Čini se da ovi ljudi imaju sve što čovjek može poželjeti: novac, status, udobnost.

Prizor prekidaju dva muškarca odjevena u jednostavne vunene haljine, više sukladne ikonografiji novozavjetnih prizora. Oni su bosi, a mlađi od njih dvojice, Isus, okreće se prema stolu i pokazuje prstom koji podsjeća na Michelangelova Adama u Sikstinskoj kapeli Stvaranje čovjeka.

“Hajde za mnom”, kaže mu Isus (Mt 9,9). Učinak ovih riječi pogađa nekoliko muškaraca poput munje. Jedan se mladić trzne uvis; čini se da drugi mladić uživa u viziji.

Međutim, Matej ustukne u šoku. Prst mu se okreće prema sebi kao da pita: “Tko, ja?” Na prvi pogled, Matej ne izgleda kao da želi ostaviti svoje stvari, svoj život, no Caravaggio je otkrio novu tehniku ​​koja otkriva ostatak priče – svjetlo.

Poziv sv.Mateju/Foto: Wikimedia Commons

Dok je ideja o Gospodinu koji čeka na grješnike da dovrše svoje poslove prije obraćenja privlačna, posebno za doba poput današnjeg, katolička reforma ipak nije obraćenje vidjela na ovaj način.

Snažni snop svjetla koji izlazi iza Isusove glave, prostora oltara u kapeli, pogađa svetog Mateja u lice. To je nadnaravno, jer prozor iza njegove glave ne daje svjetlost. Ovo svjetlo, jasnoća vizije u kojoj Matej pred sobom vidi Isusa, Put i Istinu, poput glumca u priči aktivno vuče sveca njegovom obraćenju i njegovu pozivu. Caravaggio je kasnije dodao drugu figuru, svetog Petra, mali podsjetnik na važnost Učiteljstva u povezivanju čovjeka s Kristom.

Caravaggiovo djelo učinilo je da obraćenje izgleda kao ljubav na prvi pogled, prvi strah od promjene odmah je zamijenjen uvjerljivim svjetlom istine.

Iako suvremenici to nikad ne predlažu, moderno je doba počelo izbjegavati tradicionalnu identifikaciju svetog Mateja, radije ga videći u dječaku pognute glave na suprotnom kraju stola. Nitko od Caravaggiovih vršnjaka ili kritičara nije predložio takvu ideju, i ona se ne protivi bilo kakvoj metodologiji povijesti umjetnosti, ali je ovo tumačenje dobilo zamah, čini se čak i od samog pape Franje.

Ovo alternativno objašnjenje lijepo ilustrira razliku između modernog doba i doba katoličke obnove. Mladić kojeg favoriziraju kritičari dvadeset prvog stoljeća zaokupljen je ovdje i sada brojanjem novca pred sobom. Svjetlo mu pada na glavu kao da ga nježno tapka kako bi skrenuo pogled sa svjetovnih užitaka. U ovom tumačenju, Isus bi stajao ispred navodnog Mateja, strpljivo čekajući da dječak završi svoj posao i odluči mu se pridružiti.

Gledajući izbliza Isusove noge, gledatelj može vidjeti da je Krist u pokretu; začas će On već proći, zajedno s osobnim pozivom na obraćenje.

Dok je ova ideja o Gospodinu koji čeka na grešnike da dovrše svoje poslove prije obraćenja privlačna, posebno za doba poput današnjeg, katolička reforma nije obraćenje vidjela na ovaj način.

U prethodnom poglavlju u Mateju, Isus je naglasio hitnost obraćenja kada je rekao mladiću koji je oklijevao oko Njegovog poziva: “Hajde za mnom i pusti mrtve da pokapaju svoje mrtve” (Mt 8,22). Gledajući izbliza Isusove noge, gledatelj može vidjeti da je Krist u pokretu; začas će On već proći, zajedno s osobnim pozivom na obraćenje.

Neposrednost je bila modus operandi Caravaggia, kao što je to bila mantra postreformacijske ere. Hodočasnici koji su hodali dugim putem kako bi vidjeli ovo djelo već su bili spremni u svojim srcima pronaći Krista ako on prođe, baš kao što je Matej podignuo pogled sa stola, tražeći nešto više, baš kao što je Isus prošao.

Ovaj je članak prilagođen iz poglavlja knjige Elizabeth Lev Kako je katolička umjetnost spasila vjeru: Trijumf ljepote i istine u protureformacijskoj umjetnosti, dostupno na Sophia Institute Press.

Vijesti

DP: Bezuvjetno zadržati mlade ljude u Hrvatskoj, jer “su stranci neadekvatni za naše područje!”

Published

on

Lipovac Pehar: Moramo zadržati mlade u Hrvatskoj jer oni imaju energiju, inovativnost i potencijal za opstojnost hrvatske nacije!

Zastupnica DP-a Dubravka Lipovac Pehar: ”Mladi ljudi danas odlaze iz Hrvatske jer idu za boljim životom. Mi želimo zadržati to stanovništvo jer s njim gubimo fertilnost, energiju, inovativnost i potencijal za opstojnost hrvatske nacije”.

”Svjedoci smo i doseljavanja velikog broja stanovnika iz zemalja Azije i Afrike. Jedan dio svog života provela sam u Afganistanu te sam upoznala kulturu, vjeru i način života tog stanovništva. Oni su, u usporedbi s našim radnicima i inženjerima, neadekvatni za naše područje. Hrvatska ne bi trebala svoje tržište rada zamijeniti takvim radnicima”.

”Mi ćemo sve učiniti kako bismo pomogli u ograničavanju popunjavanja tržišta rada takvim stanovništvom kroz suverenitet, gospodarske i političke korake i demografsku obnovu. Moramo obnoviti naše tržište rada i zadržati naše vrijedne radnike koji su svuda u svijetu priznati i uredno plaćeni”.

”Covid pandemija nam je pokazala koliko smo ovisni o velikim globalnim lancima, a što nam pokazuje da moramo stvoriti svoje proizvodne kapacitete i doprinijeti našoj prehrambenoj samodostatnosti. Dokazano je i koliko smo u kriznim situacijama ovisni o turizmu, što nas čini ekonomski krhkima i naglašava potrebu za diversifikacijom gospodarstva i razvojem drugih sektora”.

”Zašto se ne bismo potrudili poljoprivredu postaviti na svoje noge? Nama se sada pružila prilika kada ćemo to i učiniti. Naša je Hrvatska puna resursa koje možemo iskoristiti, od stanovništva, mladih, do nas koji smo ovdje u Hrvatskom saboru. Učinimo sve kako bismo doprinijeli razvoju Hrvatske!”.

#Domovinskipokret

Continue Reading

Vijesti

Demokrati se pripremaju za potencijalni potop Bidena u studenom

Published

on

Prema članku POLITICA objavljenom u utorak ujutro, mnogi su demokrati nedavno izrazili sve veću zabrinutost da će predsjednik Joe Biden izgubiti od bivšeg predsjednika Donalda Trumpa u studenom.

U članku su autori Christopher Cadelago, Sally Goldenberg i Elena Schneider napisali da se “prožimajući osjećaj straha ustalio na najvišim razinama Demokratske stranke zbog izgleda predsjednika Joea Bidena za ponovni izbor”.

“[Pre]ranih pet mjeseci od izbora, tjeskoba se pretvorila u opipljivu strepnju, prema više od desetak stranačkih čelnika i operativaca,” dodali su autori.

Objasnili su da je “jaz između onoga što će demokrati reći na TV-u ili u tisku i onoga što će poslati svojim prijateljima samo porastao kako je rasla zabrinutost oko Bidenovih izgleda.”

Anonimni demokratski operativac opisao je “pomamu” među Bidenovim taborom. Ovo “sluđivanje”, rekao je, uvelike je posljedica činjenice da Biden dosljedno zaostaje za Trumpom u anketama.

Operativac je za POLITICO rekao da se njegovi kolege demokrati posebno boje mogućnosti da Biden izgubi od Trumpa – više nego da bi izgubio od generičkog republikanca. “Ovo nije, ‘O moj Bože, Mitt Romney bi mogao postati predsjednik'”, rekao je publikaciji. “To je ‘O moj Bože, demokraciji bi mogao doći kraj’.”

Osim toga, članak POLITICO opisao je popis koji je sastavio demokratski savjetnik “gotovo dva tuceta razloga zašto bi Biden mogao izgubiti”. Savjetnik je podijelio popis glavnim donatorima stranke.

Popis uključuje razloge “od imigracije i visoke inflacije do [Bidenove] dobi, nepopularnosti potpredsjednice Kamale Harris i prisutnosti kandidata treće strane poput Roberta F. Kennedyja Jr.”

Savjetnik koji je napravio popis dodao je: “Popis zašto bismo ‘mogli’ pobijediti je tako mali da ga čak ne moram držati na svom telefonu.”

POLITICO je također citirao veterana demokratskog stratega Petea Giangreca, koji je priznao da je Bidenov dosije kao predsjednika nepopularan među američkim biračima u usporedbi s Trumpovim.

“Ako je okvir ove utrke, ‘Što je bilo bolje, 3,5 godine pod Bidenom ili četiri godine pod Trumpom’, gubimo to svaki dan u tjednu i dvaput u nedjelju”, rekao je Giangreco.

Posljednja anketa pokazala je da bi Trump najvjerojatnije pobijedio da se predsjednički izbori održavaju danas.

Ankete New York Timesa i Siene objavljene ranije ovog mjeseca pokazale su da bivši predsjednik vodi Bidena s ugodnom razlikom u mnogim ključnim državama na bojištu.

Najznačajnije je da je anketa pokazala da Trump ima nevjerojatnih 12 bodova prednosti među registriranim glasačima u Nevadi – stanje koje je Biden nosio prije četiri godine.

CatholicVote je ranije objavio:

Analitičari drastičnu promjenu pripisuju činjenici da su hispanoamerički birači u posljednjih nekoliko godina velikom većinom bili skloni Trumpu. Otprilike 20% birača u Nevadi su Hispanoamerikanci.

Kada su anketirani samo vjerojatni birači, Trumpovo vodstvo u Nevadi poraslo je na 13 bodova.

Ankete Timesa također pokazuju da Trump ima zdravu prednost nad trenutnim predsjednikom u nekolicini drugih žestoko osporavanih swing država. Trump vodi s 10 bodova u Georgiji i sedam bodova više od Bidena među registriranim glasačima u Arizoni i Michiganu. Sve su te države glasale za Bidena 2020.

Kao što je primijetio CatholicVote, ista je anketa pokazala da “gotovo jedan od pet registriranih birača iz šest swing država, uključujući mnoge katolike, nije glasao na predsjedničkim izborima 2020.”.

Continue Reading

Vijesti

Čudesna vizija iza blagdana Tijelova

Published

on

Proslava Tijelova može se pratiti do vizije koju je o liturgijskoj godini imala belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća – piše Philip Kosloski u Altea-i.

Rimski obred Katoličke crkve svake godine nakon nedjelje Trojstva slavi blagdan Tijela i Krvi Gospodnje.

Međutim, Crkva nije uvijek slavila ovaj blagdan, a veliki utjecaj iza njega imala je belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća.

Viđenje svete Julijane

Juliana je bila duboko posvećena Svetoj Euharistiji od ranog djetinjstva i prema piscu Aleteije Joanne McPortland, “ušla je u redovnički život u dobi od 13 godina, služeći u hospiciju za gubavce koji je vodila njezina zajednica.”

U to je vrijeme počela imati neobičnu viziju. Pisac Heinrich Stieglitz pripovijeda viziju u svojoj knjizi The Church Year: Talks to Children:

Već u svojoj šesnaestoj godini Julijana je imala izvanrednu viziju dok je bila na molitvi. Vidjela je pun mjesec kako jarko sja, ali na njemu je bila tamna mrlja kao da je njegov komad izbio. Isprva nije mogla razumjeti viziju. Što je češće gledala taj neobičan prizor, to je njezino čuđenje raslo.

U početku je mislila da je vizija demonskog podrijetla i molila je Boga za pomoć:

“Je li to iskušenje Zloga?” – zabrinuto je upitala. Usrdno je molila, a vizija je ipak ostala. Usred gorućih suza djevojka je zamolila svog Spasitelja punog ljubavi da joj objasni što to znači.

Prema izvješću, Isus je odgovorio na Julianin zahtjev i rekao joj što je točno vizija trebala predstavljati:

Na kraju joj je Isus rekao: “Mjesec predstavlja crkvenu godinu. Tamna mrlja na njegovoj sjajnoj površini znači da još uvijek nedostaje jedna gozba. Moja je volja da se ustanovi velika svetkovina u čast Moga Presvetoga Tijela. Veliki četvrtak više je dan žalosti nego radosti. Sada idi i objavi to svijetu.” Ponizna časna sestra uzdržala se pred takvim zadatkom i rekla našem Gospodinu ovako: “Gospodine,” rekla je, “ja sam samo jednostavna djevojka i nisam nimalo dostojna. Zato te molim da ovo djelo povjeriš svetim i učenim svećenicima.”

U početku Juliana nije nikome rekla, no s vremenom je povjerila svoju viziju nekolicini ljudi, a zatim je račun došao do samog pape.

Dok će sveti Toma Akvinski s vremenom napisati prekrasne poetske pjesme za ovaj novi blagdan, slavlje vjerojatno ne bi postojalo da nije bilo svetosti svete Julijane i njezine otvorenosti za primanje Božje riječi.

Philip Kosloski /Altea

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved