Connect with us

Vijesti

Prof Radovan Lorković o obiteljskoj tragediji, te «O psihologiji interetničkih odnosa u Europi»

Published

on

Naš vrhunski violinist prof. Radovan Lorković poslao mi je tekst «Gedanken» na njemačkom jeziku – piše naš suradnik Zvonimir Mitar.

Kao uvod, u dodatku imamo tekst, prof. Lorkovića na hrvatskom «O psihologiji interetničkih odnosa u Europi»

Usput:

Obitelj Lorković nastradala je i u NDH i nakon 1945. godine u Jugoslaviji;
ubijeni su im članovi obitelji i oduzeta im je gotovo sva imovina… prenosimo dio korespodencije svjedočenja o stradanjima obitelji Lorković.

Dragi Zvonimire,

Hvala Ti na interesu za našu obitelj!

Nakon što su s jedne strane moja majka i njen brat Mladen Pozajić – koji je
za vrijeme Drugog svjetskog rata bio direktor Konzervatorija u Zagrebu i
spašavao kolege ljevičare kao Janigra i Devčića – i bio poslije rata u istom
logoru kao moj tata, dakle smo mislili, bez opasnosti jer nije imao neku
političku funkciju, Mladen je izgubio sva prava, ali je preživio, jer ništa
nije posjedovao, a tatu su ubili radi pola kuće u Tuškancu i radi akcija
Bata tvornice.

Mislili smo, da je mama ugroženija od tate, jer je svirala i
u Evropi pod nacizmom. Kad je bila afera Vokić Lorković, o kojoj sad
prevodim sjajnu radnju Katarine Nikolić Galić na njemački, dobila je mama
zabranu nastupa, koju su onda kolege Konzervatorija 1945. produžili za tri
godine. Teže je bilo, da su nas bacili iz stana dva put, najprije u tri sobe
u sustanarstvu u blizini, a nakon godine u podrum u Klaićevoj, kud nismo
išli nego baki i didi Pozajić u Kraševu ulicu. U istom bloku je mama ipak u
jesen 1947 dobila mjesto na Glazbenoj školi Pavao Markovac na trgu Žrtava
fašizma. Vježbala je kod drage kolegice Dore Gušić.

Već u proljeće iza toga pozvao ju je direktor beogradske Muzičke Akademije, Mihajlo Vukdragović tamo na mjesto redovnog profesora, a Oskar Danon je proveo, da je 1949 nakon koncerata u Beogradu, s njim opet nastupila u Zagrebu. Mi smo ostali kod bake radi gimnazije u blizini u Križanićevoj, Hrvoje do mature, a ja radi studija violine kod slavnog Humla čak do diplome u Zagrebu 1957. Hrvoje je studij biologije prošao u Beogradu kod mame. Ona se u Beogradu dobro osjećala i bila u velikoj cijeni ljudski i umjetnički.

Nakon deset godina Beograda imala je punih 30 godina pedagoškog i
umjetničkog rada pa je mogla u mirovinu, koja joj je omogućila otići u
Kairo, tada vrlo blisku zemlju Jugoslaviji, gdje je odgojila mnogo studenata
i organizirala klavirsku poduku Konzervatorija.

Uz to je opet intenzivno koncertirala po Europi, Jugoslaviji, Njemačkoj,
Nizozemskoj, Švedskoj, Finskoj, USA i u Aziji.  Nakon opet 10 godina Kaira se
vratila u Zagreb i kad je njen mlađi kolega Ranko Filjak umro, ponuđeno joj
je njegovo mjesto na Akademiji nakon 20 godina odsutnosti, a uz to je
izdavala klavirsku literaturu, držala seminare i dalje nastupala. Hrvoje je
već davno bio namješten na Institutu Ruđer Bošković, a ja sam nakon studija u Londonu i Bernu bio profesor Baselske Akademije i otac obitelji.

Eto, to je kratka povijest obitelji Lorković.

>> Što danas Hrvate sjedinjuje?

O psihologiji interetničkih odnosa u Europi

Odnosi narodnih grupa u Europi oduvjek su svojom nesavladanošću ugrožavali dobrobit života na tom geopolitički najsretnijem kontinentu svijeta. Klima i razvedenost rasporeda kopna i mora u sadašnjoj fazi povijesti planeta pogodovali su naseljavanju i prosperitetu ljudske vrste oduvijek, a osobito unatrag posljednjih 3-4 tisuća godina.

U tom razdoblju započelo se pomalo u Europi temeljitije razradjivati pitanje odnosa muškog i ženskog roda, koje ljudi u cijelom živom svijetu po prvi puta pokušavaju odlučiti sve svijesnijim razmišljanjem i time ga izdvojiti iz životinjskog principa prednosti nasilja.

Doduše se već u nekih čovjeku najbližih primata kao Bonobo čimpanza odnos rodova izgleda uspješnije nego u nižem životinjskom svijetu harmonizira seksualnim promiskuitetom sviju sa svima, no na stupnju ljudske organizacije u sve brojnije grupe, države, državne blokove, ideologije, religije, političke stranke, društvene koncepte i narodnosti u njihovoj historijskoj ukorijenjenosti i međusobnom natjecanju taj odnos je izmakao mogućnosti sagledanja i rješavanja na jednoj ljudskog duha dostojnoj razini.

Već sama svijest stupnja odlučne važnosti odnosa rodova za sve ostale oblike suživota zaostaje za potrebom njegova svijesnog, diferenciranog oblikovanja kako u prošlosti, tako i danas.

Prije otkrića veze između seksualnosti i rađanja djece majke su imale velik utjecaj u ljudskoj zajednici, jer je jedino majka bila izvjesna, no naknadno nazivanje te faze matrijarhatom – vladavinom žena – nosi pečat kasnijeg muškog stanovišta, koje vladavinu smatra neizbježivim oblikom suživota ljudi.

Teškoća oblikovanja odnosa rodova dostojnog stupnja ljudske svijesti sastoji se stoga u njegovoj razradi pitanja, kome od njih pridati veću važnost. Pri tome se zaboravlja, da budućnost čovječanstva jednako ovisi o obim rodovima, koji su tek dva suprotna oblika istog, a koji mjereni mjerilima jedne strane nikad ne mogu biti istina druge strane. Stoga se i često spominjanu “Vodeću kulturu” (Leitkultur) ne može smatrati uporabljivim pojmom i ciljem. Potreba jednakog i slobodnog djelovanja obiju strana stavlja oba oblika biološki na istu razinu važnosti. Takvo shvaćanje razlike rodova jednom zauvjek obara veću važnost jednog roda, koju zamijenjuje bezuvjetnom suradnjom različitih osebina na istoj razini važnosti.

Polazeći od takvih činjenica već većina današnjih formi društvene organizacije ne zadovoljava, jer u svojoj osnovi nastavlja unatrag nekoliko tisućljeća uvedenu prednost muškog razmišljanja nazvanu patrijarhat ili androkracija. Pomno promatrani i svi noviji pokušaji modernizacije društvenih odnosa ukidanje robstva, feudalnih prava, naslijednih monarhija, pa čak i prevlasti većina nad manjinama u demokraciji do potrebe iznalaženja pobjednika i pobijeđenih u sportu pokazuju svoju orijentaciju na muškom principu konfrontacije, a ne na principu suradnje.

Odkud ta muška potreba konfrontacije?

Uloga rodova u stvaranju potomstva različita je. Muška je zadaća, jednom sitnom spermijom potaknuti množenje mnogo veće ženske jajne stanice i obogatiti je svojim genetičkim nasljedstvom u jednakoj mjeri kao što ga jajna stanica pridonosi. Nastavak razvoja zametka djeteta dugo vremena odvija se pretežno – a prvih 9 mjeseci potpuno – u ženskom okviru, a muška briga se tek civilizacijom povećava, da bi danas sve više dosizala žensku. Primarno je svaki muškarac sposoban prenositi svoje genetsko naslijeđe neograničeno često, dok žene trajanjem početne faze dječjeg razvoja to mogu tek ograničeno. Muškaraca ima time više nego je za potomstvo potrebno, što ih neizbježno tjera u genetsko natjecanje.

Posljedica su hijerarhičke piramide u kojima se ustanovljuje prednost jačih, gornjih krugova, a prezir pobijeđenih slabijih taloži na niži, najširi sloj. Muškarci uvijek traže tko je gore, a tko dolje.

Osnovom patrijarhalnog odgoja muškaraca do danas se smatra obvezatna vojna služba u kojoj se mjerilom muškosti smatra sposobnost zapovjedanja i bezuvjetne poslušnosti čak i ako zapovjed stoji u očitom sukobu sa civiliziranim obzirom prema sustanovnicima planeta. Sve dok se armije svijeta subvencionira nerazmjerno većim sredstvima nego psihologiju i historiju međunarodnih odnosa, patrijarhalna nerazmjernost odnosa rodova ostati će latentno ili očito u hijerarhičnosti društva na snazi. Ugled vojne službe opada sa širenjem shvaćanja, da poslušnost ljudskim kao i božanskim zapovjedima pripada nedorasloj adolescentnoj fazi, koja se suštinski suprostavlja nastupanju konačne zrele autonomne faze ljudskog razvoja.

Sav biološki razvoj pun je proturječnosti, pa ipak on nezaustavljivo kroči iz prošlosti prema drugačijoj budućnosti, koja iznalazi nova rješenja u laboru eksperimenata boljeg preživljavanja vrste.

Piramidalne hijerarhije oznaka su patrijarhalnih oblika država, religija, političkih stranaka i narodnih pokreta, no najviše državnih imperija.

Na područjima susreta, na rubovima suprostavljenih državnih hijerarhija dodiruju se ne samo prezirom odozgor natopljeni niži slojevi pojedinih hijerarhija, već dodatno međusobni prezir vrhova dotičnih država. Ako takva konstelacija traje stoljećima, tlo susreta natopljeno je u tolikoj mjeri endemičnom mržnjom, da tek najgrublji tip ljudi tu može preživjeti. Iznad svega ali postaje i svako oslobađanje od zatrovanosti otežano zbog izvana nakalamljenog i usporedbom s uspješnijim sredinama samouviđenog osjećaja manje vrijednosti. Ljudski odnosi su tamo zadojeni potmulim nepovjerenjem i neprijateljstvom sviju prema svima, a njihova suradnja masivno otežana.

U novije vrijeme dodatno uvozu prezira izvana pridonose vlastiti iseljenici, koji nisu u zakočenim uvjetima u vlastitoj domovini uspjeli naći osnovno preživljavanje, a u stranom svijetu takav uspjeh pripisuju većoj sređenosti te onda sa stanovišta tuđeg reda sve kod kuće vide “groznim”, previđajući nedostatke tog tuđeg reda, koji se hrani ugledom koji postiže u “manje razvijenim sredinama”. Podložnost i identifikacija s tuđim mjerilima smanjuje samopouzdanje domaćih stremljenja i nastavlja stoljetnu nadmoć vanjskih utjecaja.

Nijedna državna zakonitost ne može pod takvim uvjetima normalizirati društvene odnose, jer i sama ne postiže – ni u demokraciji – dovoljno povjerenja. Tradicionalne ovisnosti o stranim vrijednostima vjerske ili materijalne naravi pod takvim uvjetima nastavljaju i čak jačaju svoj utjecaj.

Poraznost takvog stanja, strukturiranog spajanjem nespojivih protutežnji potpuno je paralizirana radikalnim tabuiziranjem pojimanja biti tog stanja.

Negativnost preživljavanja naoko najgrubljeg soja ljudi međutim je ublaženo činjenicom, da tako zvana kulturna profinjenost ljudi svojom konzervativnom orjentacijom barem toliko opterećuje ljudsku vitalnost mnoštvom zakona i propisa, koliko sređuje odnose među ljudima. Među jednostavnim i nekultiviranim ljudima često možemo naći smjeran osjećaj pravde i ljudske prijaznosti, koji u kultiviranim krugovima pada pod utjecaj tako zvanih interesa, koji se u praksi ispoljavaju kao suprotnost pravim interesima vrste. Neuki ljudi predstavljaju tako rezervoar vitalnosti, kojem rado prijanjaju kultivirani stanovnici Prvog svijeta u potrazi za nečim iskonskijim i smjernijim

Uz sve težnje oslobađanja od tradicije patrijarhata, kao emancipacija žena, njihov konfrontativni tip ih iskazuje kao nastavak patrijarhata. Sudbinu socijalističkih stremljenja unutar patrijarhalnih pravila igre moglo se predvidjeti kod svih revolucija od velike Francuske do ruske Oktobarske, jer su sve uspostavljanje rodne ravnoteže pokušavale postići isključivo muškim sredstvom nasilja.

Primjer takvog negativnog razvoja je i povjest Balkanskog poluotoka.

Kako je došlo do tako nesretnog stanja na tom dijelu Europe? To je duga priča koja počinje prije velike seobe naroda u Europu. Ukratko radilo se o slijedećem:

Po nalazištima predhistorijskih civilizacija sudeći, oko Balkanskog poluotoka nije bilo vojnih napetosti, jer na prikazima života na keramici nema vojnika. Također su naselja očito bila u dolinama, a ne po vrhovima, gdje je lakše braniti se. To navodi historičare tamo naslućivati pojačan ženski utjecaj. Indoeuropska invazija Europe opet bila je pokret poduzetnih muškaraca u potrazi za boljim uvjetima. Oni su donosili pretežnost muškog utjecaja.

Mediteranski matrijarhat bio je tako izložen pritisku indoevropskog patrijarhata, no uspio je održati dio svog utjecaja i nakon poraza Trojanske i Kretsko- mikenske civilizacije u grčkoj Antiki, što je bez sumnje bila osnova do danas visoko poštivane antičke grčke kulturne superiornosti.

Možda se na mutno sjećanje jednom postojeće, manje kontroverzne društvene organizacije odnosio Ovidijev distihon “Aurea prima sata’st aetas, quae vindice nullo Sponte sua sine lege fidem rectumque colebat.”

(Zlatno je bilo ono zadovoljno vrijeme, koje je bez ikakve osvete, svojevoljno i bez zakona njegovalo vjernost i pravo.) Jeli ono postojalo, ili samo predstavljalo san moguće sreće, teško je danas odlučiti.

Nakon raspada Aleksandrinske veledržave primitivnija patrijarhalna italska plemena i njihova ojačala Rimska država pobijedili su njima kulturno nadmoćnu Grčku, a ta im se doduše odužila kulturnom dominacijom, no nije im oprostila političku pobjedu. Slabljenjem Rimskog carstva grčka samosvijest postigla je podjelu u Istočno i Zapadno koje se tisuću godina ranije nego Istočno raspalo.

Podjela na suprostavljene utjecaje Grčke i Rima učvrstila se diobom tada već državne religije Krščanstva u katoličko i pravoslavno. Takvo suprostavljanje pojačano je pretežno slavenskim naseljavanjem Balkanskog poluotoka, koje je ne sluteći napetost Grčke i Rima preuzelo kao podjelu poluotoka u dva protivnika. Ta podjela masivno je kasnije pojačana nadiranjem Osmanlijskog carstva prema katoličkoj Austro-ugarskoj monarhiji.

Kad se u naše vrijeme u krvavim sukobima Srbi i Hrvati medjusobno optužuju za genocidnost, onda uzrok ne leži u njihovom identitetu, nego u preuzetim napetostima i prastarom taloženju hijerarhičnog prezira iznutra unutar muških hijerarhija i izvana nametnutim neprijateljstvima. Takva temeljna spoznaja uvelike bi mogla pridonjeti smirenju i probitačnosti na Balkanskom poluotoku, no nitko u usijanom podneblju mržnje nema volje, razumno razmatrati razloge i podrijetlo vlastite zatrovanosti.

Takvom shvaćanju pridonjelo bi ustanoviti, da su sve danas najvažnije europske religije nastale kao protureligije na stablu židovske vjere koja je svoje radikalno muško obilježje bila primorana usvojiti u uvjetima krajnje ugroženosti. Kršćanstvo je odrazilo zaokret prema Rimskom miru, gdje su i manje muške odlike kao samilost i opraštanje dobile svoje mjesto, no njegovo postavljanje na mjesto državne vjere Rimskog carstva uvjetovalo je njegovu identifikaciju s rimskim imperijalizmom i nakon propasti Zapadnog Rimskog carstva do danas. Arapska civilizacija odgovorila je na taj imperijalizam Islamom, a kasniji “barbarski” Germani sa svoje strane odgovorili su na kršćanski imperijalizam Protestantizmom. Grčko Pravoslavlje pomalo se pretvorilo u otpor slavenskog europskog Istoka protiv rimokatoličke ekspanzije. Pregled religiozne rastrganosti Kršćanstva ne samo na Balkanu pokazuje jasno patrijarhalne napetosti svih tih protureligija.

Identitet sviju europskih naroda bio je odlučno odredjen u susretu indoeuropskih osvajača s Rimskim carstvom. U svojoj uspješnoj samosvjesti Rimsko carstvo tražilo je od novo nadošlih susjeda pokoravanje i uklapanje u Carstvo, čime bi oni postali punopravni Rimski građani, a u slučaju otpora dobili su stigmu Barbarstva, koja je ponajviše pogodila Germane. Romanizirani narodi podijeljeno su gledali na takav germanski otpor, djelomično s preuzetim rimskim prezirom, a onda i divljenjem prema hrabrosti otpora koju sami nisu smogli. Germani pak sa svoje strane prihvatili su autoritet Rima u oznaci njihova barbarstva, divili se dostignućima Rimske civilizacije, no to ih nije smetalo, kasnije zavladati Rimom kao germanski rimski carevi i čak Karlom Velikim uskrisiti Rimsko carstvo pod njemačkim imenom.

Germanski privredni uspjeh pokazao je veću probitačnost decentralizacije u germanskoj strukturi države nego romanizirana hijerarhičnost sviju nekad rimski imperijalistički orjentiranih kolonijalnih velesila. Preuranjena i historijski nesavladana Europska Unija danas trpi zbog propusta psihološkog osvjetljavanja odnosa rodova i njihovog utjecaja na državne strukture kao što ga ovaj tekst predlaže. Nedoradjenost uvida u dubinsku psihologiju odnosa medju europskim narodina unutar i izvan EU danas se pokazuje kao fatalni propust pri europskom ujedinjenju, tom zasad posljednjem pokusu smirenja nakon ratnih katastrofa 20. stoljeća. Kako dugo će zastrašujuća sjećanja na te katastrofe sprečavati nesavladanu psihologiju uletiti u njihovo ponavljanje, nitko ne može sigurno predvidjeti. Nekad suprostavljeni dijelovi Europe u romanizirane i neromanizirane zasad svoju suprotnost delegiraju na treće, kao što se to pokazalo u karakteristično podijeljenoj inozemnoj europskoj potpori zaraćenim protivnicima pri raspadu Jugoslavije.

Interes ljudske vrste teži većoj životnoj sposobnosti ne samo preživljavanjem nekih pojedinaca, no već i izborom partnera, te stoga i muškarci ali i žene pod slobodnim uvjetima odlučuju s kime žele spajati svoje genetsko naslijeđe.

Ako su pri tom bIranju žene više usmjerene na mušku sposonost, osigurati im trajnu sigurnost barem do odrasle samostalnosti djece, muškarci se – jer ih ima jednako kao žena, a već samo njih nekolicina može održati vrstu – latentno osjećaju u primitivnoj konkurenciji sa svim ostalim muškarcima . U tom natjecanju najvažnije im je tek ustanoviti, tko je jači.

Tako nastaju hijerarhične piramide, nekad jasnije izražene, a danas opadanjem apsolutne muške prednosti sve nejasnijih obrisa. Sa polja prokreacije ta problematika stalno mijenja usmjerenje od muške agresije na polja kreativnosti i natjecanja u suradnji, pri čemu se i forme seksualnosti mijenjaju.

Ne može se nikako ni poreći velik uspjeh pretvaranja muške primitivne agresivnosti u kreativne forme suradnje.

Razmjerno utjecaju te primarne konkurencije može se opravdati muško natjecanje, no čim ona postaje dominantan princip društva, ogriješuje se o onaj drugi princip bezuvjetne suradnje rodova.

Suštinska problematika odnosa rodova sastoji se stoga u harmoniziranju principa konkurencije i principa suradnje, a time i cijele organizacije društva, no ujedno i šansa njene promijenjivosti i prilagodljivosti promijenjivim uvjetima.

Medju takve promjene spada danas prije svega nagli porast svjetskog pučanstva. Prije sto godina ono je brojilo jedva dvije miljarde ljudi, dok se taj broj danas učetverostručio. Ta činjenica traži radikalne promjene društvenih odnosa od agresivnih formi medjusobnog uništavanja prema mirnoj suradnji, jer se porastom eksponencijalno povećala opasnost propasti cijelog čovječanstva. Ono dakle stoji pred alternativom agresivnosti konzervativnih gledanja, religija, političkih blokova i ideologija ili radikalnih promjena pojimanja posjeda i novčanog prometa, koji umjetno zaoštravaju nejednakost ljudi svim oblicima nezasluženih prihoda kao kamatima, renditama, prihodima iz burzovne spekulacije ili veleposjeda. Čovječanstvo si u sadašnjoj situaciji prenapučenosti ne može više dozvoliti nastavak tradicionalnih formi povećavanja međuljudskih napetosti koje neizbježno vode revolucijama i ratovima svjetskih razmjera. Samo cinizam tradicionalno patrijarhalnih pogleda može odbaciti ovakve neizbježive zaključke.

Ratovi s današnjim posljedicama eskalacije mržnji medju nacijama, religijama, političkim strankama i ideologijama, stoje u direktnoj vezi s dosadašnjim načinom rješavanja medjurodne problematike, koji daleko zaostaje iza nužnosti njenog rješavanja. Toliko hvaljena podjela politike u suprotnosti kao Ljevica i Desnica zaboravlja, da svatko neizbježivo mora ostvariti suradnju lijeve i desne strane u vlastitom tijelu. Demokratsko odlučivanje većine takodjer se pomalo mijenja prema približavanju većinskih i manjinskih gledanja.

Individualna dubinska analitična psihoterapija – t.zv. Psihoanaliza osniva se na spoznaji, da pomalo sve opsežnije sjećanje na povrede, traume i neugodne obiteljske ili vanobiteljske konstelacije u djetinjstvu u suočenju s odraslim Ja osobe s neurotičnim smetnjama može isključiti daljnje djelovanje u podsvjest potisnutih neugoda. Uvjet djelovanja takve psihoterapije jest, da pacijent iz vlastite potrebe potraži terapiju i izabere terapeuta. Poniranje u potisnutu sferu vrlo je mučan proces, za čiji uspjeh je potrebna strpljiva prisutnost jedne izvan terapije s pacjentom nimalo povezanom osobom terapeuta.

Moderna grupna analitička psihologija nužno se mora oslanjati i na biološke i antropološke činjenice kao što je to u ovom tekstu tek na pojednostavnjen način dotaknuto. Odnos rodova kao svaki dio fenemena život izmiče pokušajima definitivnih definicija, no ta njegova temeljna osebina ipak dozvoljava analitičnom pogledu zapaziti stanovite možda i samo prolazne zakonitosti.

Moja ideja prenošenja iskustava individualne psihoterapije na problematiku grupnih neuroza kao nacionalnih teškoća, stvoriti podneblje produktivne suradnje neovisno o daljem okružju, osniva se na analogiji većeg dijela grupnih identiteta s individualnim identitetom pojedinaca.

I grupni kao i individualni identitet povezani su u cjelinu imenom, prošlošću, organskom povezanošću stanovanja na zajedničkom području i sviješću o svom identitetu izmedju drugih identiteta s drugim interesima. Nacionalni identitet se stoga prema drugim identitetima ponaša dalekosežno na sličan način, kao individualni identitet. I jedan i drugi mogu sadržati iracionalne suprotnosti u svojoj potsvjesti, koje sprečavaju svesrdnost produktivnog djelovanja u vlastitu korist svog i tuđeg identiteta.

Zanimljivo je, da u istoj osobi njen individualni i njen grupni identitet nisu uvjek usklađeni, te kadkad stoje čak u opreci: kultiviran osobni identitet može pokazati neočekivanu agresivnost kad mu se interes obrati grupnoj, nacionalnoj problematici.

Različiti potencijali spavaju u oba identiteta ispod naoko mirnog karaktera te u promijenjenim prilikama mogu neočekivano, no uvjek povezano sa zapretanim prošlim doživljajima iskrsnuti.

Političari obično nisu dovoljno upućeni u potencijale različitih reakcija te vrste kod sugovornika drugih etničkih, konfesionalnih, ideoloških ili stranačkih, grupnih identiteta.

Primjer ogrešenja o takve zahtjeve informacije je izjava njemačke Savezne kanzlerice Angele Merkel prije nekoliko godina da “Islam pripada Njemačkoj” (Islam gehört zu uns). Da je bila upućena u djelovanje historiskih činjenica znala bi, da sve dok Zapadna Europa sebe smatra Kršćanskim Zapadom (Christliches Abendland) ne može se očekivati spontano srastanje dviju konfesija koje su u svom postanku bile u odnosu protureligija. Pokazalo se uskoro, da je taj manjak historijske informacije doveo do žestokih reakcija u njemačkoj javnosti.

I moj djed, Ivan Lorković je kao čelnik Hrvatsko- srpske koalicije koja je u vrijeme Prvog svjetskog rata dobila izbore i pripremila stvaranje Kraljevine Jugoslavije dosljedno vjerovao u mogućnost sretne zajednice Hrvata sa Srbima, ako postoji obostrana dobra volja. Previdio je bio identifikaciju Hrvata sa Kršćanskim Zapadom Habsburške monarhije s jedne, i srpsku sa stoljetnom turskom islamskom dominacijoms s druge strane. I Tito nije svoju pozitivnu ideju srastanja naroda sa suprotnom pozadinom po švicarskom uzoru dovoljno podupro psihološkom razradom historijski ukorjenjenih suprotnosti, kao što je predlaže ovaj tekst. Zapravo niti toliko hvaljena Švicarska konfederacija svoj današnji standard civiliziranosti odnosa raznih etnija i konfesija ne zahvaljuje psihologiji, nego iskustvu ispraznosti religiozno i kulturno uvjetovanih krvavih ratova. Vjerojatno je upravo taj manjak razlog, zašto Švicarska danas ne preuzima ulogu korištenja tekovina moderne psihološke znanosti u rješavanju problematike Europske Unije, za koju ima daleko bolje preduvjete nego druge europske zemlje.

Zapretane ovisnosti o prastarim propisima života, koji su drugdje davno napušteni, sprečavaju prilagođavanje na realitet sadašnjeg svijeta. Latentno uvažavanje patrijarhalnih zasada o pravu na osvetu za doživljene nepravde može se ukloniti shvaćanjem prošle uvjetovanosti takvih nepravdi i započeti novo, revidirano odnošenje medju individualnim i grupnim identitetima.

Stavljanje u pitanje nekad neupitnih zasada kao potrebe muške prevlasti u razmišljanju i odlučivanju kako unutar obitelji, tako u državnim odlukama, jedini je način, riješiti se tradicionalnog opterećenja po sebi pređenim i odbačenim shvaćanjima. Takvo revidiranje tradicije ne priznaje ni tabuiziranje kritike nacionalnih, religioznih i ideoloških temelja, preuzetih iz prošlosti. Rimsko pravo već danas se uvelike nadopunjuje i zamjenjuje blažim mjerama osiguranja javnosti od kriminala i terorizma, smrtna kazna je gotovo posvuda na svijetu ukinuta. Zabrana vanbračne seksualnosti jedva još ljude sprečava slijediti svoje erotičke porive. Egzekutivne pozicije ne garantiraju kompetenciju, strme hijerarhije u poduzećima zamjenjuju se što ravnijim, samoupravu kao ideal sve češće se pokušava ostvariti, posjed nije više garancija slobode samovolje itd.

Prenošenje iskustava individualne psihoterapije na odnose grupnih identiteta teoretski izgleda lako moguće, jedina zapreka leži još u otporu oštećenih grupnih identiteta protiv svake vrsti dubinsko psihološke terapije, a da ne govorimo o potrebi, da oni takvu terapiju sami potraže.

Pa ipak, i ja sam državljanin Republike Hrvatske, pogođen i oštećen teškim suprotnostima i prelomima u novijoj povjesti svog naroda, no inozemnim boravkom neovisan sam o rastrzanosti hrvatskih prilika, te smijem ukazivati na dosad nezapažene mogućnosti uklanjanja teških smetnji normalne kooperativnosti iz krajnje iracionalnih i nerazrađenih političkih suprotnosti. Nikome ne namećem svoja gledanja, no ne prešućujem, da postoje mogućnosti promjena na bolje primjenom dosad neiskorištenih metoda razmišljanja. I kao jedan od nekoliko milijuna Hrvata vjerujem u korist promjena načina razmišljanja.

Tradicionalnom prilazu međunarodnoj problematici sumnjiva je psihologija, jer ona ne uvažava pravni pojam krivnje, već razinu krivnje i kazne obilazi njihovim zamjenjivanjem interesom za dublje, starije razloge prekršaja društvene sloge. U patrijarhalnom društvu na prelaženje preko jednom zauvjek postavljenih granica pravila i zakona kratkim procesom se odgovara kaznom, koja je bliska nekad prihvaćenoj osveti. Osveta i kazna same po sebi ne mijenjaju duševno stanje prestupnika pravila, osim strahom, koji je blizak nasilju. Moderna reakcija na prijestupe u sređenim zemljama uvodi u društvenu reakciju pitanje, što je dovelo prestupnika u položaj, iz kojeg nije vidio izlaza osim prijestupom.

Zbog svojeg usmjerenja na pronicavost umjesto osvete, psihologija je vrlo nepopularna i među političarima i ostalim osobama koje teže većem društvenom utjecaju, jer razotkriva i njihove sakrivene motivacije, koje su često obratno usmjerene, nego parole tih osoba. Osim toga svako popuštanje i odricanje od nekog nasilnog odgovora na nasilje tumači se tradicionalno kao nečasna slabost. Tradicionalnost se tako suprostavlja odraslom ljudskom razumu, koji se oslobodio ovisnosti o djetinjski bespomoćnom spontanom odgovoru na nelagodnost vikanjem i uskraćivanjem pristojnosti. Grub ljudski soj, koji jedini preživljava u prezirom izvana zatrovanim područjima, reagira na infantilnoj razini krivnje i osvete, koja lančanom reakcijom nastavlja stanje zatrovanosti nepovjerenjem i mržnjom medju ljudima, gdje prevara i kradja postaju nešto, s čime treba uvjek računati.

U dosad zadnjoj formi društvene organizacije tek naoko je nasilje prijašnjih formi izbjegnuto. Još uvjek većine potiskuju manjine a glasnogovornici pojedinih grupa nadglasavaju slabije zastupane. Patrijarhalni karakter demokratskih parlamenata očit je iz pojave, da obično jačina glasa odlučuje uvjerljivost argumenata pa čak i u kultiviranim zemljama tučnjave u parlamentu nisu rijetkost.

Europska Unija u suštini nije dalje od Rimskog carstva, o psihologiji nema pojma. Ona pobija korupciju zabranom a ne shvaća, da je korupcija u stvari kopija zapadnjačkog kapitalizma, jer se i tamo novcem sve može a osim toga je korupcija jedan od načina oprijeti se pritisku jedne strane koncepcije reda. Možda bi ona nestala ili došla pod kontrolu, da ju se legalizira kao marihuanu. Ilegalnost čini je privlačnom. Financijski pritisak dugovima i kamatima i onako je kriminalna kradja, kao što to zorno prikazuje Grčki primjer. Lobby u parlamentima je čista korupcija, potplaćivanje zastupnika. Već i sama stranačka pripadnost parlamentaraca je korupcija, jer se njih u prvom redu bira da zastupaju interese svog biračkog područja, a tek u drugom redu interese jedne stranke. Ti interesi mogu doći u sukob. Da li onda ne odlučuje savjest zastupnika onaj koji više pruža?

Iako danas prosvjećene zemlje u pravnim pitanjima slijede princip in dubio, pro reo – u sumnji, za optuženog – cijela administracija, a osobito ona u EU, povećava kontrolu nad svim stanovnicima svog područja kao da su svi potencijalni prekršitelji zakona. To će možda više nego očekujemo podrovati temelje te velike konstrukcije europskog mira.

Sva ova razmišljanja spekulativne su naravi i samo se po sebi razumije, da nisu ostvariva dogledno. Ona stoga služe ispravljanju smjera orjentacije i upotpunjavanju osnova svakog razmišljanja o budućnosti.

Das sind die Gedanken von prof. Radovan Lorković

Vijesti

Demokrati se pripremaju za potencijalni potop Bidena u studenom

Published

on

Prema članku POLITICA objavljenom u utorak ujutro, mnogi su demokrati nedavno izrazili sve veću zabrinutost da će predsjednik Joe Biden izgubiti od bivšeg predsjednika Donalda Trumpa u studenom.

U članku su autori Christopher Cadelago, Sally Goldenberg i Elena Schneider napisali da se “prožimajući osjećaj straha ustalio na najvišim razinama Demokratske stranke zbog izgleda predsjednika Joea Bidena za ponovni izbor”.

“[Pre]ranih pet mjeseci od izbora, tjeskoba se pretvorila u opipljivu strepnju, prema više od desetak stranačkih čelnika i operativaca,” dodali su autori.

Objasnili su da je “jaz između onoga što će demokrati reći na TV-u ili u tisku i onoga što će poslati svojim prijateljima samo porastao kako je rasla zabrinutost oko Bidenovih izgleda.”

Anonimni demokratski operativac opisao je “pomamu” među Bidenovim taborom. Ovo “sluđivanje”, rekao je, uvelike je posljedica činjenice da Biden dosljedno zaostaje za Trumpom u anketama.

Operativac je za POLITICO rekao da se njegovi kolege demokrati posebno boje mogućnosti da Biden izgubi od Trumpa – više nego da bi izgubio od generičkog republikanca. “Ovo nije, ‘O moj Bože, Mitt Romney bi mogao postati predsjednik'”, rekao je publikaciji. “To je ‘O moj Bože, demokraciji bi mogao doći kraj’.”

Osim toga, članak POLITICO opisao je popis koji je sastavio demokratski savjetnik “gotovo dva tuceta razloga zašto bi Biden mogao izgubiti”. Savjetnik je podijelio popis glavnim donatorima stranke.

Popis uključuje razloge “od imigracije i visoke inflacije do [Bidenove] dobi, nepopularnosti potpredsjednice Kamale Harris i prisutnosti kandidata treće strane poput Roberta F. Kennedyja Jr.”

Savjetnik koji je napravio popis dodao je: “Popis zašto bismo ‘mogli’ pobijediti je tako mali da ga čak ne moram držati na svom telefonu.”

POLITICO je također citirao veterana demokratskog stratega Petea Giangreca, koji je priznao da je Bidenov dosije kao predsjednika nepopularan među američkim biračima u usporedbi s Trumpovim.

“Ako je okvir ove utrke, ‘Što je bilo bolje, 3,5 godine pod Bidenom ili četiri godine pod Trumpom’, gubimo to svaki dan u tjednu i dvaput u nedjelju”, rekao je Giangreco.

Posljednja anketa pokazala je da bi Trump najvjerojatnije pobijedio da se predsjednički izbori održavaju danas.

Ankete New York Timesa i Siene objavljene ranije ovog mjeseca pokazale su da bivši predsjednik vodi Bidena s ugodnom razlikom u mnogim ključnim državama na bojištu.

Najznačajnije je da je anketa pokazala da Trump ima nevjerojatnih 12 bodova prednosti među registriranim glasačima u Nevadi – stanje koje je Biden nosio prije četiri godine.

CatholicVote je ranije objavio:

Analitičari drastičnu promjenu pripisuju činjenici da su hispanoamerički birači u posljednjih nekoliko godina velikom većinom bili skloni Trumpu. Otprilike 20% birača u Nevadi su Hispanoamerikanci.

Kada su anketirani samo vjerojatni birači, Trumpovo vodstvo u Nevadi poraslo je na 13 bodova.

Ankete Timesa također pokazuju da Trump ima zdravu prednost nad trenutnim predsjednikom u nekolicini drugih žestoko osporavanih swing država. Trump vodi s 10 bodova u Georgiji i sedam bodova više od Bidena među registriranim glasačima u Arizoni i Michiganu. Sve su te države glasale za Bidena 2020.

Kao što je primijetio CatholicVote, ista je anketa pokazala da “gotovo jedan od pet registriranih birača iz šest swing država, uključujući mnoge katolike, nije glasao na predsjedničkim izborima 2020.”.

Continue Reading

Vijesti

Čudesna vizija iza blagdana Tijelova

Published

on

Proslava Tijelova može se pratiti do vizije koju je o liturgijskoj godini imala belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća – piše Philip Kosloski u Altea-i.

Rimski obred Katoličke crkve svake godine nakon nedjelje Trojstva slavi blagdan Tijela i Krvi Gospodnje.

Međutim, Crkva nije uvijek slavila ovaj blagdan, a veliki utjecaj iza njega imala je belgijska časna sestra Juliana iz 13. stoljeća.

Viđenje svete Julijane

Juliana je bila duboko posvećena Svetoj Euharistiji od ranog djetinjstva i prema piscu Aleteije Joanne McPortland, “ušla je u redovnički život u dobi od 13 godina, služeći u hospiciju za gubavce koji je vodila njezina zajednica.”

U to je vrijeme počela imati neobičnu viziju. Pisac Heinrich Stieglitz pripovijeda viziju u svojoj knjizi The Church Year: Talks to Children:

Već u svojoj šesnaestoj godini Julijana je imala izvanrednu viziju dok je bila na molitvi. Vidjela je pun mjesec kako jarko sja, ali na njemu je bila tamna mrlja kao da je njegov komad izbio. Isprva nije mogla razumjeti viziju. Što je češće gledala taj neobičan prizor, to je njezino čuđenje raslo.

U početku je mislila da je vizija demonskog podrijetla i molila je Boga za pomoć:

“Je li to iskušenje Zloga?” – zabrinuto je upitala. Usrdno je molila, a vizija je ipak ostala. Usred gorućih suza djevojka je zamolila svog Spasitelja punog ljubavi da joj objasni što to znači.

Prema izvješću, Isus je odgovorio na Julianin zahtjev i rekao joj što je točno vizija trebala predstavljati:

Na kraju joj je Isus rekao: “Mjesec predstavlja crkvenu godinu. Tamna mrlja na njegovoj sjajnoj površini znači da još uvijek nedostaje jedna gozba. Moja je volja da se ustanovi velika svetkovina u čast Moga Presvetoga Tijela. Veliki četvrtak više je dan žalosti nego radosti. Sada idi i objavi to svijetu.” Ponizna časna sestra uzdržala se pred takvim zadatkom i rekla našem Gospodinu ovako: “Gospodine,” rekla je, “ja sam samo jednostavna djevojka i nisam nimalo dostojna. Zato te molim da ovo djelo povjeriš svetim i učenim svećenicima.”

U početku Juliana nije nikome rekla, no s vremenom je povjerila svoju viziju nekolicini ljudi, a zatim je račun došao do samog pape.

Dok će sveti Toma Akvinski s vremenom napisati prekrasne poetske pjesme za ovaj novi blagdan, slavlje vjerojatno ne bi postojalo da nije bilo svetosti svete Julijane i njezine otvorenosti za primanje Božje riječi.

Philip Kosloski /Altea

Continue Reading

Vijesti

Biden se boji ‘velikog židovskog utjecaja’

Published

on

Američki predsjednik neće riskirati da naljuti lobi u Washingtonu, rekao je savjetnik za sigurnost za Project Veritas

Predsjednik SAD-a Joe Biden pod pritiskom je progresivnog krila Demokratske stranke da oštrije osudi izraelske postupke u Gazi, ali to neće učiniti osim ako ne osvoji drugi mandat, rekao je dužnosnik Vijeća za nacionalnu sigurnost za Project Veritas.

Bidenov stav o Izraelu rezultat je pažljivih “političkih kalkulacija”, rekao je savjetnik za politiku Vijeća za nacionalnu sigurnost Sterlin Waters tajnom novinaru za Project Veritas, konzervativni medij poznat po operacijama skrivenih kamera.

S jedne strane, Biden i njegovi glavni suradnici moraju reći Izraelu da “nećete nastaviti lagati, bombardirati i ubijati svu ovu djecu bez suočavanja s ozbiljnim posljedicama” kako bi umirili progresivne glasače, objasnio je Waters u videu koji je objavljen u utorak. Međutim, kad bi Biden to učinio, nastavio je Waters, razljutio bi “veliki, moćni židovski utjecaj u republikanskoj i demokratskoj politici” i suočio se s klevetničkom kampanjom koja bi ga koštala predsjedničkih izbora u studenom ove godine.

“Kada bi Biden ponovno pobijedio, mogao bi biti mnogo iskreniji kada je rekao ‘ne’”, rekao je Waters. “[Ali] to je odluka drugog mandata.”

Trenutačno se čini da se Bidenovo stajalište o Izraelu mijenja iz dana u dan, s američkim predsjednikom koji je u nedjelju okupljenim studentima rekao da podržava “trenutni prekid vatre kako bi se zaustavile borbe” u Gazi, a novinarima u ponedjeljak rekao da “stojimo uz Izrael da ukloni [vođu Hamasa Yahyu] Sinwara i ostale koljače Hamasa.”

Izraelski premijer Benjamin Netanyahu tvrdi da Izrael može uništiti Hamas samo invazijom na Rafah, grad u južnoj Gazi u kojem se trenutno nalazi više od milijun raseljenih Palestinaca.

Ranije ovog mjeseca, Biden je zaprijetio da će zaustaviti isporuku oružja Izraelu ako Netanyahu naredi kopnenu invaziju na Rafah, odluka za koju je Waters rekao da je “politički rizik”.

Međutim, dok je Bijela kuća zamrznula isporuku bombi Izraelu krajem travnja, Biden je odobrio drugu prodaju oružja vrijednu milijardu dolara – uključujući tenkovsko streljivo i minobacačke granate – židovskoj državi nekoliko dana nakon što je obećao uskratiti buduće isporuke.

Izrael je napadao Rafah zračnim napadima posljednja dva tjedna, uz pokretanje ograničenih kopnenih operacija u istočnim četvrtima grada. Netanyahu je odbacio Bidenovu prijetnju da će prekinuti vojnu pomoć, izjavivši da će se Izrael “boriti našim noktima” ako bude potrebno.

Unatoč Netanyahuovom hvalisanju, premijerov ratni kabinet odložio je planove za veliku ofenzivu u Rafi i odlučio se za ograničeniji pristup koji će minimizirati civilne žrtve, izvijestio je u ponedjeljak Washington Post. Izraelski izvori koji su razgovarali s Postom rekli su da je ovaj pristup odabran kako bi se izbjegao gnjev SAD-a.

Dan prije nego što je Watersov intervju objavljen, dužnosnik američkog State Departmenta rekao je za Politico da je državni tajnik Antony Blinken naredio zaposlenicima da prestanu objavljivati detalje povjerljivih razgovora u vezi sa sukobom Izraela i Hamasa medijima (Project Veritas, Logicno)

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved