Vijesti
PROPAST ZAPADA Proročki Solženjicinov govor…
Na današnji dan, prije točno 50 godina – 8. listopada 1970. – veliki ruski pisac te kritičar Sovjetskog Saveza i komunizma, Aleksandar I. Solženjicin, nagrađen je Nobelovom nagradom za književnost. Tom prilikom podsjećamo na njegov poznati govor o sumraku Zapada koji je 1978. dao na Sveučilištu Harvard.
Uistinu sam sretan što mogu biti s vama prigodom inauguracije 327. akademske godine ovoga staroga i vrlo cijenjenog sveučilišta. Moto Harvarda je “VERITAS”. Mnogi od vas već su otkrili a drugi će to zaključiti tijekom njihova života: činjenicu da nam istina izmiče dočim koncentracija popusti, u isti mah ostavljajući privid kao da je i dalje slijedimo. Ovdje se krije česti uzrok nesloge. Također, istina je rijetko slatka, a skoro uvijek gorka. Doza istine prisutna je u mom današnjem govoru kojega držim kao prijatelj, a ne kao protivnik.
Prije tri godine u SAD-u ustvrdio sam neke zaključke koji su bili odbijeni i naizgled neprihvatljivi. No, danas, mnogi ljudi slažu se s onim što sam tada govorio…
Podjela u današnjem svijetu očita je i na kratak pogled. Svaki naš suvremenik spremno navodi dvije svjetske sile, obje već u mogućnosti da se međusobno unište. Međutim, razumijevanje ove podjele prečesto se svodi na političku kategoriju: iluzija po kojoj se ta opasnost može ukloniti uspješnim diplomatskim pregovorima ili pak ravnotežom oružanih snaga. Istina je da je ova podjela ujedno mnogo dublja i više otuđujuća, budući da ima više pukotina nego što se može opaziti na prvi mah. Ovakve duboke i brojne podjele nose sa sobom opasnost od dalekosežne katastrofe za sve nas, upravo kako kazuje i drevna istina: da kraljevstvo – u ovom slučaju, naša Zemlja- u sebi razdijeljeno, ne može opstati.
Koristi se i pojam Trećega svijeta: dakle, već govorimo o tri različita svijeta. Bez sumnje, dakako, broj je i veći; no budući da smo preudaljeni ne uspijevamo to primijetiti. Svaka drevna i duboko ukorijenjena, zasebna kultura, osobito ako se proteže većim dijelom zemljine površine, tvori jedan zaseban svijet, pun zagonetki i iznenađenja za zapadnjački način razmišljanja. U najmanju ruku, ovdje moramo spomenuti Kinu, Indiju, islamski svijet, i Afriku, ukoliko uistinu za posljednja dva primjera možemo govoriti kao o jednomu.
Rusija je pripadala toj kategoriji tisuću godina, iako je zapadnjački način razmišljanja sustavno ponavljao pogrešku negiranja njezinoga posebnog karaktera te ju zbog toga nije nikada razumio, kao što Zapad ni danas ne shvaća Rusiju pod komunisitičkim jarmom. Iako se može zaključiti da je u posljednjim godinama Japan sve više postao, zapravo, Daleki Zapad, približavajući se uvijek iznova zapadnjačkim normama (ne govorim ovo kao nekakav sudac), Izrael, držim, ne bi se trebao promatrati sastavnim dijelom Zapada, barem zbog ključne činjenice da joj je državno uređenje čvrsto povezano s religijom.
Ne tako davno, relativno govoreći, maleni svijet moderne Europe olako je zauzimao kolonije diljem zemaljske kugle, ne samo bez očekivanja ikakvog bitnog odupiranja, nego uglavnom i s prezirom za eventualne životne vrijednosti pokorenih naroda. Sve se naizgled činilo kao nevjerojatan uspjeh, bez zemljopisnih ograničenja. Zapadno društvo proširilo se pobjedom ljudske nezavisnosti i moći. Odjednom, dvadeseto stoljeće jasno je pokazalo krhkost ovoga društva.
Danas možemo vidjeti kako su osvajanja bila kratka i neizvjesna (ovo, zauzvrat, ukazuje na nedostatke zapadnjačkoga pogleda na svijet koji je i doveo do osvajanja). U ovom trenutku odnosi sa bivšim kolonijalnim svijetom došli su do suprotne krajnosti te Zapadni svijet nerijetko pristupa prekomjernom ulagivanju. Teško je procijeniti veličinu troška koji će nekadašnje kolonije zatražiti od Zapada i isto tako predvidjeti hoće li biti dovoljno samo napustiti i posljednje kolonije ili pak odreći se svega onoga što posjeduje, kako bi uspjeli podmiriti nastalu štetu.
No, ustrajavajuća sljepoća nadmoći i dalje vjeruje kako bi se neizmjerna prostranstva našega planeta trebala razvijati i sazrijeti do razine suvremenih zapadnjačkih sistema, najboljih u teoriji i najprivlačnijih u primjeni; kako su ti ostali svijetovi samo privremeno spriječeni (od strane zlih vođa ili zbog značajnih kriza ili opet zbog vlastitog nerazumijevanja i primitivizma) u nastojanju da slijede zapadnu pluralističku demokraciju i način života. Zemlje se procjenjuje u odnosu na njihov napor i napredak postignut u tom smjeru. Ustvari, takav pristup plod je zapadnjačkoga nerazumijevanja srži drugih svijetova- posljedica što ih se sve pogrešno procjenjuje koristeći zapadnjačku mjeru. Stvarna slika razvoja našega planeta ima vrlo malo veze sa svim ovim.
Tjeskoba podijeljenoga svijeta dovela je do teorije približavanja vodećih zapadnih zemalja i Sovjetskog saveza. Radi se o ublažavajućoj teoriji koja zanemaruje činjenicu da se ovi svijetovi ne približavaju jedan prema drugome i da se nijedan ne može pretvoriti u drugoga bez nasilja. Osim toga, približavanje također neminovno uključuje prihvaćanje nečijih nedostataka, o čemu je ovdje gotovo nemoguće govoriti.
Da se danas obraćam publici u svojoj zemlji, govoreći o općenitom poimanju podjela u svijetu, usredotočio bih se na poteškoće Istoka. No, budući da sam u prisilnom izbjeglištvu na Zapadu već četiri godine i da se obraćam zapadnjačkoj publici, smatram korisnijim usredotočiti se na neke aspekte suvremenog Zapada, onako kako ih ja vidim.
Nedostatak hrabrosti bi mogla biti najočitija značajka koju izvanjski promatrač danas primjećuje na Zapadu. Zapadni svijet je izgubio svoju građansku hrabrost, kao cjelina i pojedinačno: u svakoj zemlji, u svakoj vladi, u svakoj političkoj stranci, i naravno, u Ujedinjenim narodima. Taj nedostatak hrabrosti osobito se primjeti među vladajućim i intelektualnim elitama, ostavljajući dojam kako je cijelo društvo izgubilo hrabrost. Ima mnogo hrabrih pojedinaca, no oni nemaju odlučujući utjecaj u javnom životu.
Politički i intelektualni službenici očituju depresiju, pasivnost i zbunjenost u svojim pothvatima i izjavama,štoviše, u samosvrsnim obrazlaganjima kako je realno, razumno, pa čak intelektualno i moralno opravdavajuće zasnivati državnu politiku na slabosti i kukavičluku. Nedostatak hrabrosti, na trenutke gotovo sličniji nedostatku zrelosti, naglašava se ironičnim povremenim izljevima i nefleksibilnosti s njihove strane u suočavanju sa slabim vladama i zemljama bez potpore, ili sa propalim frakcijama koje se očito ne mogu suprostaviti. Međutim, ukoliko se suoče sa snažnim vodstvima i prijetećim čimbenicima, s agresorima ili međunarodnim teroristima, ostaju zatečeni kao paralizirani i bez riječi.
Da li je potrebno istaknuti kako se nedostatak hrabrosti od davnina smatrao prvim simptomom propasti?
Pri nastajanju modernih zapadnih država, osnovno načelo bilo je da država treba služiti čovjeku koji živi slobodno i traži sreću. (Pogledajte, na primjer, Američku deklaraciju o neovisnosti.) Tehnički i društveni napredak tijekom posljednjih desetljeća omogućio je, napokon, ostvarenje tih težnji: socijalnu državu.
Svaki pojedini građanin primio je željenu slobodu i toliko materijalnih dobara koji mu u teoriji jamče postizanje sreće, barem u osiromašenom smislu riječi koji se pojavio u posljednjim desetljećima. (U tom procesu previdjeli su, međutim, jedan psihološki detalj: neugasivu želju za posjedovati još više i imati još bolji život, trud koji je na mnoga zapadnjačka lica utisnuo zabrinutost pa čak i depresiju, iako se obično takvi osjećaji pažljivo kriju. Ovo uvijek prisutno i napeto natezanje zauzima čitavu ljudsku misao, ne ostavljajući ni najmanji prostor slobodnom duhovnom razvoju.)
Neovisnost pojedinca od strane raznovrsnih pritisaka vlasti sada je bila zajamčena; većina ljudi imala je blagostanje u mjeri o kojoj njihovi očevi i djedovi nisu niti mogli sanjati; postalo je moguće odgajati mlade ljude prema ovim idealima, pripremajući ih i usmjeravajući ih prema tjelesnom procvatu, sreći, posjedovanju materijalnih dobara, novcu, i razonodi, ususret gotovo neograničenoj slobodi izbora užitaka. Tko bi sada odbio sve ovo ,zašto i zbog čega bi netko trebao riskirati svoj dragocjeni život radi očuvanja općeg dobra, a naročito u nebuloznom slučaju kada se sigurnost vlastite nacije treba braniti u nekoj dalekoj zemlji?
Čak nam i biologija govori da visoki stupanj utemeljenoga blagostanja za živi organizam nije od koristi. Blagostanje u životu zapadnoga društva započelo je, danas, skidati svoju opasnu masku.
Zapadno društvo odabralo je način strukture koja najbolje odgovara njegovim namjerama, a mogli bismo ju nazvati legalističkom. Okviri ljudskih prava i onoga što je ispravno određeni su skupinom zakona; ti okviri su vrlo široko postavljeni. Ljudi na Zapadu razvili su popriličnu vještinu upotrebe, interpretacije, i manipulacije zakona (iako sami zakoni imaju tendenciju biti previše komplicirani da bi ih prosječan čovjek razumio bez stručne pomoći). Svaki sukob rješava se prema zakonskoj odredbi i to se drži konačnim autoritetom.
Ako netko pokuša nadići legalni okvir, ništa se više ne zahtijeva, nitko ne smije reći da možda pojedinac ipak nije u pravu, i tražiti da se suzdrži ili da se odrekne tih prava, pozivati na žrtvu i nesebičan rizik: ovakvo nešto bi jednostavno zvučalo apsurdno. Dobrovoljno suzdržavanje je gotovo nečuveno: svatko žudi za što većim mogućnostima do krajnje granice zakonskih okvira. (Naftna kompanija zakonski je nedužna kada kupi nečiju inovaciju nove vrste energije kako bi spriječila njezinu uporabu. Proizvođač hrane zakonski je nedužan kada stavi otrov u svoj proizvod kako bi dulje trajao: na kraju, ljudi su slobodni kupiti ga ili ne.)
Proveo sam čitav svoj život pod komunističkim režimom i mogu vam reći da je društvo koje nema nikakav objektivni zakonski standard doista užasno. No, isto tako, društvo koje se temelji na slovu zakona i ne traži ništa više ne uspijeva u potpunosti iskoristiti cijeli spektar čovjekovih sposobnosti. Zakon je prehladan i formalan da bi mogao imati dobrotvoran utjecaj na društvo. Kad god se životno tkivo ispreplete legalističkim vezama, dolazi do stanja duhovne osrednjosti koje paralizira čovjekove najplemenitije impulse.
Jednostavno će postati nemoguće suprostaviti se prijetećim kušnjama ovoga stoljeća isključivo uz potporu zakonskih struktura.
Današnje zapadno društvo otkrilo je nejednakost koja postoji između slobode za činiti dobra djela i slobode za činiti zlo. Državnik koji želi postići nešto vrlo konstruktivno za svoju zemlju treba biti oprezan pa čak i bojažljiv; tisuće žurnih (i neodgovornih) protivnika stoje uza nj cijelo vrijeme; parlament i mediji stalno će ga odbijati. On treba dokazati da mu je svaki potez dobro utemeljen i apsolutno besprijekoran. Uistinu, nevjerojatna, zaista odlična osoba koja ima na pameti rijetko viđene i neočekivane prijedloge ne dobija nijednu priliku da se dokaže; brojne zamke će joj se postaviti već od samoga početka. Na taj način osrednjost prevladava pod krinkom demokratskih ograničenja.
Doista, nije prezahtjevno osporavati i kompromitirati administrativnu vlast i njeno slabljenje se dogodilo u drastičnoj mjeri u svim zapadnim zemljama. Zagovaranje prava pojedinaca dostiglo je takav stupanj da je društvo u cjelini potpuno bespomoćno nasuprot određenih pojedinaca. Vrijeme je, za Zapad, da brani ne toliko ljudska prava koliko ljudske dužnosti.
S druge strane, destruktivna i neodgovorna sloboda poprimila je neograničen prostor. Čini se da društvo ima vrlo slabu obranu u borbi s bezdanom čovjekove propasti, na primjer, u slučaju zloupotrebe slobode u korist moralnoga nasilja nad mladima, koristeći filmove pune pornografije, zločina, i užasa. Sve ovo smatra se slobodom kojoj se, u teoriji, mladi ljudi mogu suprostaviti koristeći pravo da ne gledaju i ne prihvaćaju spomenute sadržaje. Život organiziran isključivo pod legalističkim uvjetima pokazuje tako svoju nesposobnost obrane protiv propadanja koje donosi zlo.
Što reći o mračnim područjima javnog kriminala? Zakonski okviri (osobito u SAD-u) toliko su široki da osim utvrđivanja slobode pojedinca čak gotovo potiču zloupotrebu iste. Krivac može proći nekažnjeno ili primiti nezasluženu blagost- sve to uz potporu više tisuća građana. Kada vlast doista uloži mnogo muke da iskorijeni terorizam, javno mijenje odmah ju okrivljuje kako tobože krši građanska prava terorista. Postoji podosta ovakvih slučajeva.
Ovaj nagib od slobode prema zlu događao se postupno, ali očito je da proizlazi iz jedne humanističke i dobroćudne ideje prema kojoj čovjek- gospodar svijeta- ne nosi nikakvo zlo u sebi, te kako su svi životni nedostatci posljedica pogrešno zamišljenih društvenih sistema, koji se, dakle, moraju ispraviti. Začudo, iako su najbolji društveni uvjeti postignuti na Zapadu, još se događa veliki broj zločina; čak ih ima i više nego u siromašnom i bezakonitom Sovjetskom savezu. (U našim zatvorima ima mnogo ljudi koji se smatraju kriminalcima, no većina ih nikada nije počinila zločin; pokušali su samo obraniti sami sebe od bezakonite države služeći se sredstvima koja su izvan zakonskih okvira.)
Mediji, također, uživaju najveću moguću slobodu. No, na koji ju način koriste?
Opet, i u ovom slučaju najvažniji je čimbenik ne prekršiti neku zakonsku odredbu. Nema istinske moralne odgovornosti za izvrtanje i nesrazmjernost. Kakvu odgovornost ima novinar ili medijska kuća prema čitateljstvu ili prema povijesti? Ako su bili obmanjivali javnost netočnim informacijama ili pogrešnim zaključcima, ili pak doprinijeli pogreškama na državnoj razini, znate li za ijedan slučaj novinara ili medijske kuće koji su izrazili žaljenje zbog nanesene štete? Naravno da ne; to bi uvelike utjecalo na pad prodaje. Šteta se može nanijeti cijeloj zemlji, no novinar će uvijek ostati nedužan. Najvjerojatnije je da će zapravo početi zagovarati upravo suprotne stavove od svojih prijašnjih, s još većim samopouzdanjem.
Upravo zato što se traži trenutna i uvjerljiva informacija, postaje nužno služiti se nagađanjem, glasinama i pretpostavkama kako bi se popunile praznine, dok se nijedna od tih neće opovrgnuti; s vremenom ostaju prisutne u čitateljevoj memoriji. Koliko se naglih, nezrelih, površnih i pogrešnih zaključaka donosi svakodnevno, zbunjujući čitatelje, a nakon toga nikomu ništa?
Mediji mogu igrati ulogu javnog mnijenja ili ga pogrešno oblikovati. Tako , događa se da se teroriste predstavlja kao heroje, otkrivaju se državne tajne ključne za nacionalnu sigurnost, ili svjedočimo uništavanju privatnosti poznatih osoba po načelu “svatko može znati sve o svemu”. (Međutim, ovdje se radi o lažnom načelu nevaljaloga doba; mnogo je veća vrijednost ljudima oduzetoga prava da ne znaju- imati božanske duše slobodne od ogovaranja, besmislica i ispraznoga govora. Osoba koja radi i živi smislen život nema potrebu za ovim pretjeranim i opterećujućim tokom informacija.)
Užurbanost i površnost- ovo su dvije bolesti duše dvadesetoga stoljeća i najočitije se zamjećuju u medijima. Podrobna analiza nekoga problema za medije je anatema; u suprotnosti je s njihovom naravi. Mediji se služe samo senzacionalističkim navodima.
Bilo kako bilo, i kao takvi, mediji predstavljaju najveću moć u zemljama Zapada, nadilazeći zakonodavnu, te izvršnu i pravnu moć jedne zemlje. Ipak, htio bih pitati: po kojem zakonu su bili izabrani i kome odgovaraju? Na komunističkom Istoku, očito je da je novinar zaposlen kao državni službenik. No, tko je glasovao da novinari na Zapadu zadobiju pozicije moći, na koliko vremena, i s kojim povlasticama?
Postoji još jedno iznenađenje za onoga tko dolazi iz totalitarističkoga Istoka sa svojim strogo unificiranim medijima: otkriva se zajednička grupa prioriteta unutar zapadnih medija kao cjeline (duh vremena), općenito prihvaćeni načini donošenja zaključaka i možda zajednički korporativni interesi, s rezultatom koji je zapravo unifikacija a ne tržišno natjecanje. Sloboda bez premca postoji za medije, no ne i za čitatelje, zato što mediji uglavnom prenose, na snažan i nedvosmislen način, ona stajališta koja se previše ne suprostavljaju njihovim vlastitim ili pak nekom općem trendu.
Na Zapadu se bez ikakve cenzure i vrlo pažljivo odijeljuju moderni trendovi misli i ideja od onih koji nisu takvi, dok se potonji, iako nikad nisu bili zabranjeni, vrlo rijetko mogu pronaći u časopisima, knjigama ili na sveučilištima. Vaši učenjaci su slobodni u legalnom smislu, no zakopani su idolima prevladavajućih trendova. Ne postoji otvoreno nasilje, kao na Istoku; međutim, izbor koji diktira moda i potreba da se zadovolje mase često sprječava najneovisnije osobe da pridonesu javnom životu te omogućava opasne instikte stada koji blokiraju ugrožavajući napredak istoga.
U Americi, primio sam pisma od vrlo inteligentnih osoba- na primjer, profesor na udaljenom malom fakultetu koji bi mogao učiniti mnogo za obnovu i spasenje svoje zemlje, no narod ga ne može čuti jer mu mediji neće dati prostora u javnosti. Ovo dovodi do jakih predrasuda velikog broja ljudi, do sljepoće koja je pogubna u našoj dinamičnoj eri. Kao primjer toga možemo navesti samoobmanjujuću interpretaciju o stanju stvari u suvremenom svijetu koji funkcionira kao kameni oklop oko čovjekovoga uma, do te mjere da ga glasovi građana iz 17 istočnoeuropskih i istočnoazijskih zemalja ne mogu probiti. Jedino što ga može slomiti je neumoljiva željezna poluga događaja.
Naveo sam nekoliko značajki zapadnjačkog načina života koje na prvi pogled iznenade i šokiraju pridošlice. Namjena i okvir ovoga govora ne dopuštaju mi slijediti takav pregled stvari, osobito razmotriti utjecaj tih karakteristika na ključne aspekte života jednoga naroda, kao što su osnovni odgoj i obrazovanje, visoko obrazovanje u humanističkim znanostima te umjetnost.
Gotovo se univerzalno prihvaća da Zapad pokazuje cijelom svijetu put prema uspješnom gospodarskom napretku, iako je u posljednjim godinama poprilično zakazao zbog kaotične inflacije. S druge strane, mnogi ljudi koji žive na Zapadu nezadovoljni su sa svojim društvom. Preziru ga ili optužuju da više nije na razini zrelosti čovječanstva. Zbog toga mnogi naginju prema socijalizmu, koji je lažna i opasna opcija.
Nadam se da nitko nitko neće shvatiti moju djelomičnu kritiku zapadnog sustava kao svojevrsno predlaganje socijalizma kao alternative. Ne; imajući iskustvo zemlje u kojoj se socijalizam ostvario, nemam ga namjeru zagovarati kao alternativu. Matematičar Igor Šafarevič, član Sovjetske akademije znanosti, napisao je izvrsno argumentiranu knjigu s naslovom Socijalizam; radi se o ozbiljnoj povijesnoj analizi koja pokazuje da socijalizam bilo kakve vrste i izgleda vodi potpunom uništenju ljudskoga duha te srozavanju čovječanstva u smrt. Knjiga je tiskana u Francuskoj prije dvije godine i nitko ju dosada nije pobio. Uskoro će izaći i u SAD-u, na engleskom jeziku.
No ako bi me netko upitao bih li Zapad, kakav je danas, preporučio kao model za svoju zemlju, jasno bih mu morao odgovoriti negativno. Ne, ne bih mogao preporučiti vaše društvo kao ideal za preobrazbu našega. Kroz duboko trpljenje, narod u našoj zemlji došao je do duhovnoga napretka tolikog intenziteta da mu zapadni sustav u trenutnom stanju duhovne iscrpljenosti ne izgleda privlačno. Čak i značajke vašega života koje sam upravo naveo strašno su ožalošćujuće.
Činjenica koja se ne može negirati je slabljenje ljudske osobnosti na Zapadu dok je na Istoku postala sve čvršća i snažnija. Šest desetljeća za naše ljude i tri za ljude u istočnoj Europi; kroz ovo vrijeme prošli smo duhovnu obuku mnogo napredniju od iskustva na Zapadu. Zamršeno i smrtonosno drobljenje života proizvelo je jače, dublje, i zanimljivije osobnosti od onih koje donosi standard zapadnjačkoga blagostanja. Dakle, kada bi se naše društvo pretvorilo u vaše, dogodio bi se napredak na nekim područjima, ali isto tako i gubitak u drugim iznimno važnim aspektima.
Sigurno, društvo ne može ostati u bezdanu bezakonja, kao što je to slučaj u našoj zemlji. Ali isto tako ponižavajuće je ostati na bezdušnoj i monotonoj površini legalizma, kao što je to slučaj u vašoj zemlji. Pretrpjevši desetljeća nasilja i ugnjetavanja, čovjekova duša teži za nečim uzvišenijim, milijim i čišćim od onoga što predstavljaju današnje životne navike masa, koje se uvode “dijeleći posjetnice” pomoću odvratne invazije komercijalnog oglašavanja, televizijske ošamućenosti te nepodnošljive glazbe.
Sve ovo uočavaju mnogobrojni promatrači iz ostalih svijetova našega planeta. Zapadnjački način života ima sve manje izglede da postane modelom drugima.
Postoje simptomi kojima povijest ukazuje i upozorava ugroženo i umiruće društvo. Neki od tih su, na primjer, opadanje umjetnosti ili nedostatak vrlih državnika. Doista, upozorenja su ponekad vrlo jasna i konkretna. Centar vaše demokracije i kulture izgubi napajanje električnom energijom na nekoliko sati, i odjednom gomile Amerikanaca počinju pljačkati i pustošiti. Stoga, glatki sloj na površini je zasigurno vrlo tanak, društveni ustroj prilično nestabilan i nezdrav.
No borba za naš planet, tjelesna i duhovna, borba kozmičkih dimenzija, nije neka nejasna stvar budućnosti; već je započela. Snage zla pokrenule su svoj odlučujući napad. Njihov pritisak možete osjetiti, dok su vaši ekrani i novine puni namještenih smiješkova i podignutih čaša. Što se slavi?
Kako je došlo do ovoga nepovoljnog odnosa snaga? Kako je Zapad završio od svojega pobjedničkoga poleta u sadašnjoj slabosti? Da li je bilo pogubnih preokreta i gubitaka smjera u njegovom razvoju? Čini se da nije. Zapad je nastavio nepokolebljivo napredovati u skladu s postavljenim društvenim namjerama, uz zaprepašćujući napredak u tehnologiji. Odjednom, našao se je u sadašnjem stanju slabosti.
To znači da pogreška mora biti u samom korijenu, u temeljima moderne misli. Aludiram na prevladavajući zapadnjački pogled na svijet u modernom vremenu. Mislim na taj pogled koji je nastao u Renesansi i koji je našao svoj politički izričaj u Dobu prosvjetiteljstva pa do danas. Postao je osnova za političku i društvenu nauku te bi se mogao nazvati racionalistički humanizam ili humanistička autonomija: autonomija od bilo kakve nadljudske sile, koju je čovjek proglasio i primjenjivao. Također, može se nazvati antropocentričnost, čovjek shvaćen kao središte svega.
Preokret koji je pokrenula Renesansa vjerojatno je bio povijesno neizbježan: Srednji vijek je trebao završiti prirodnim tijekom zbog istrošenosti, budući da je ostvario nepodnošljivo despotsko gušenje čovjekove tjelesne naravi u korist duhovne. No, tada smo se odvratili od duha i prigrlili sve što je materijalno, opet previše i nesrazmjerno. Humanistički način razmišljanja, koji se proglasio našim vodičem, nije dozvolio postojanje zla kao takvoga u čovjeku, niti je držao što drugo većim ciljem od postizanja sreće na zemlji. Time je postavio modernu zapadnu civilizaciju na opasan put štovanja čovjeka i njegovih materijalnih potreba.
Sve što se nalazilo izvan tjelesnoga blagostanja i gomilanja materijalnih dobara, sva druga ljudska područja i karakteristike koje su zahtjevnije i uzvišenije naravi, bila su ostavljena izvan pažnje države i društvenih sustava, kao da čovjekov život nije imao nikakav uzvišeniji značaj. Na taj način ostavio se prostor zlu, i njegovi naleti danas udaraju bez ometanja. Sloboda per se ni u najmanju ruku ne rješava sve probleme čovjekova života nego čak i doda poneke.
No u ranim demokratskim društvima, kao u vrijeme začetka američke demokracije, sva ljudska prava proglašena su na činjenici da je čovjek Božje stvorenje. To jest, pojedinac je primio slobodu uvjetno, pod pretpostavkom njegove trajne religiozne odgovornosti. Ovo je naslijeđe prethodnih tisuću godina. Prije dvjesto ili čak prije pedeset godina, činilo bi se nemogućim da pojedinac, u Americi, primi neograničenu slobodu bez ikakve uloge, nego samo poradi zadovoljavanja njegovih prohtjeva.
Potom, međutim, sva slična ograničenja postupno su nestala na čitavom Zapadu: pojavila se potpuna emancipacija od moralne baštine kršćanskih stoljeća zajedno sa njihovim ogromnim zalihama milosrđa i žrtve. Ustroji država sve više su postajali materijalistički. Zapad je konačno ostvario čovjekova prava, pa čak i više od toga, no čovjekov smisao odgovornosti prema Bogu i društvu postajao je sve mutniji i mutniji. U posljednjim desetljećima, legalistička sebičnost zapadnjačkoga pristupa prema svijetu dosegnula je svoj vrhunac i svijet se našao u žestokoj duhovnoj krizi te političkom zastoju. Sva proslavljena tehnološka dostignuća, uključujući i istraživanje svemirskih prostranstava, ne opravdavaju moralnu bijedu dvadesetoga stoljeća, koju nitko nije mogao zamisliti čak ni u devetnaestom stoljeću.
Kako je humanizam tijekom svoga razvoja postajao sve više materijalistički, tako su njegove ideje sve više koristili socijalizam a zatim i komunizam, te je Karl Marx 1844. godine mogao ustvrditi: “komunizam je prirodni humanizam.”
Ova izjava i nije toliko nerazumna. Ne mogu se primijetiti isti blokovi u temeljima istrošenog humanizma i bilo kojoj vrsti socijalizma: neograničeni materijalizam; sloboda od religije i religiozne odgovornosti (koja pod komunističkim režimom dovodi do antireligijskog diktatorstva); fokus na društvene strukture s naizgled znanstvenim pristupom. (Ovo posljednje je karakteristično za Doba prosvjetiteljstva i marksizam.) Nije slučajno da se čitava komunistička retorika vrti oko Čovjeka (sa velikim Č) i njegove zemaljske sreće. Na prvi pogled izgleda kao da se radi neumjesnoj usporedbi: zajedničke karakteristike u načinu razmišljanja i života na današnjem Istoku i Zapadu? No, takva je logika materijalističkoga razvoja.
Štoviše, međuodnos je takav da materijalistička struja na krajnjoj ljevici, te time i najkonzistentnija, dokaže se uvijek jačom, privlačnijom, i pobjedničkom. Humanizam koji je izgubio svoju kršćansku baštinu ne može prevladati u tom sučeljavanju. Tijekom prošlih stoljeća i u posljednjim desetljećima, kako je proces bivao sve oštriji, odnos snaga bio je sljedeći: radikalizam je neizbježno uklonio liberalizam, no zatim se predao pred socijalizmom, koji se na kraju nije mogao suprostaviti komunizmu.
Komunistički režim na Istoku mogao je izdržati i rasti zahvaljujući oduševljenoj potpori ogromnog broja zapadnih intelektualaca koji (smatrajući se u srodstvu) su odbijali uočiti komunističke zločine, i kad je to postalo nemoguće, pokušali su ih opravdati. Problem i dalje ostaje: u našim istočnim zemljama, komunizam je doživio potpuni ideološki poraz; vrijedi manje od nule. No, zapadni intelektualci i dalje gledaju na njega sa zanimanjem i suosjećanjem, i upravo zbog toga nevjerojatno je teško za Zapad opirati se Istoku.
Ovdje ne raspravljamo o nekakvoj katastrofi nakon svjetskoga rata i posljedicama koje će ostaviti na društvo. Ali dok god se ujutro budimo pod mirnim suncem, trebamo živjeti svakidašnji život. Jedna je katastrofa, doduše, vrlo prisutna među nama. Govorim o nesreći autonomne, nevjerničke i humanističke savjesti.
Postavila je čovjeka kao mjerilo svih stvari na zemlji- nesavršenoga čovjeka, koji nikada nije slobodan od oholosti, sebičnosti, zavisti, ispraznosti, te od još desetak drugih nedostataka. Sada plaćamo za pogreške koje nisu bile procijenjene na početku puta. Na putu od Renesanse do naših dana obogatili smo naše iskustvo, no izgubili smo koncept Najuzvišenijeg i Savršenog Bića koje je obuzdavalo naše strasti i našu neodgovornost.
Položili smo previše nade u politiku i društvene reforme, da bismo kasnije otkrili kako smo lišeni onoga najdragocjenijeg: našega duhovnog života. Na Istoku ga sputava partijska banda, a na Zapadu trgovačka. Ovo je srž krize: podjela u svijetu manje je zastrašujuća od same sličnosti bolesti koja pogađa njegove glavne dijelove.
Ukoliko bi čovjek bio rođen isključivo da bude sretan, kao što tvrdi humanizam, onda ne bi bio rođen da umre. Budući da je njegovo tijelo osuđeno na smrt, njegova zadaća na zemlji očito mora biti više duhovna: ne isključivo podilaženje svakodnevnom životu, ne potraga za najboljim mogućim načinom da pridobije materijalna dobra i potom ih bezbrižno uživa. Naprotiv, mora biti ispunjenje jedne trajne i iskrene dužnosti, kako bi njegov životni put postao iznad svega iskustvo moralnoga rasta: napustiti život kao bolji čovjek od onoga kakav ga je započeo.
Od presudne je važnosti ponovno procijeniti ljestvicu ljudskih vrijednosti; njezina današnja netočnost je zaprepašćujuća. Nije moguće svesti procjenu uspješnosti predsjedničkoga mandata na pitanje porasta godišnje plaće po stanovniku ili o dostupnosti goriva. Jedino uz dobrovoljno poticanje nenametnutoga i spokojnog uzdržavanja u nama samima čovječanstvo može nadići svijet materijalizma.
Bilo bi nazadno danas držati se fosiliziranih formula iz Doba prosvjetiteljstva. Takav društveni dogmatizam ostavlja nas bespomoćnima pred zahtjevima našega vremena.
Čak i ako smo pošteđeni uništenja koje ostavlja rat, život će se nužno trebati promijeniti kako ne bi propao prepušten samome sebi. Ne možemo izbjeći preispitivanje osnovnih definicija o ljudskom životu i o društvu. Je li istina da je čovjek iznad svega? Postoji li Viši Duh iznad njega? Je li ispravno da ljudski život i društvene aktivnosti definira isključivo materijalna ekspanzija? Je li dopušteno promovirati takvu ekspanziju nauštrb našega duhovnog života?
Ukoliko svijet još nije došao do svoga svršetka, zasigurno se nalazi na povijesnoj prekretnici, po važnosti jednakoj prijelazu iz Srednjega vijeka u Renesansu. Od nas će zahtijevati duhovni oganj: trebat ćemo uzići na novu razinu pogleda, na novi stupanj života, gdje naša tjelesna narav neće biti proklinjana, kao u Srednjem vijeku, no što je još važnije, naše duhovno biće neće biti gaženo, kao u modernoj eri.
Uzlaženje je slično uspinjanju na slijedeću antropološku etapu. Nitko na zemlji nema drugi put koji mu preostaje osim – prema gore.
(Uvodni govor Aleksandra I. Solženjicina na Sveučilištu Harvard, 6. lipnja 1978.)
Prijevod: Ivan Perković | Bitno.net
Vijesti
Dr. Anđelko Milardović: Europa je razapinjući samu sebe odustala od svojega identiteta
Razgovor uz knjigu „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“
Upovodu objavljivanja knjige „Globalizacija i Europa na raskrižju (Europa od volje za moći, do volje za ništa)“, u izdanju Instituta za europske i globalizacijske studije, ususret izborima za Europski parlament, razgovarali smo s autorom, uvijek britkim i slikovitim politologom i sveučilišnom profesorom dr. Anđelkom Milardovićem. Predstavljanje knjige održat će se 11. lipnja u 12 sati u Kući Europe u Zagrebu.
U kojem se razdoblju dogodila transformacija od voljne do bezvoljne Europe? Kako se „od volje za moći do volje za ništa“ očituje u svjetlu rata u Ukrajini, prethodno pošasti krunskoga virusa, migracija, prve ekonomske krize 2008., ako Hitchcockov „Vertigo“ kao Vaš metaforički primjer gledamo unatrag? Ili najbolje kronološki pripovijedati?
Europa odustaje od same sebe i svojih vrijednosti. Počelo je s postmodernom sredinom devetnaestoga stoljeća. Vjesnik je bio Friedrich Nietzsche. Bez njegovih djela teško je shvatiti povijest europskoga nihilizma. Uništavanje vrijednosti dogodilo se sustavno. I Heideggera je misao prethodnika „Bog je mrtav“ dovela do promišljanja da je čovjek taj koji je ubio Boga, s idejom supstituiranja, izdizanja kao nadčovjek, novi bog. Riječ je o prevrednovanju svih vrijednosti. Danas je kasno, nakon niza godina, jer je Europa u 21. stoljeću došla do točke – ništa. Ako se pak vratimo u razdoblje humanizma i renesanse, lako je pojmiti planetarnu europsku utjecajnost – preko znanosti, umjetnosti, filozofije, tehnike, vojske. Odustajanje od identiteta svojevrsno je samoubojstvo kontinenta, kao što je samoubojstvo pojedinca. Nietzscheov koncept volje za moć nije bio ništa drugo doli koncept volje za životom.
Ističete osam markera Europe na raskrižju 21. stoljeća, njihovo kormilo ili timun: prvi je marker spomenuta filozofija europskoga, ničeanskoga nihilizma; drugi je marker demografsko odumiranje; treći, posljedično, valovi migracijskih kriza; četvrti je populizam; peti umjetna inteligencija; šesti su marker globalne klimatske promjene; sedmi ciklična deglobalizacija i osmi – geopolitičko buđenje Europe, „princeze u slatkom snu“.
Uz pomoć osam markera uspostavljam dijagnozu vremena. Želio sam pokazati da se Europa u gibanju, poput nekontrolirane vožnje automobila, pojavila na raskrižju s osam linija. Odjednom je stala i shvatila da ne zna voziti u osam smjerova. Nažalost, spomenuti markeri nisu bili temom rasprave ususret izborima za Europski parlament 9. lipnja. Politika kao tehnika vladanja i instrument moći izgubila je ideju strateškoga mišljenja i promišljanja. Ono je posve izostalo u kampanjama stranaka.
Jeste li markere slutili u razdoblju nastajanja knjige, od 1997. godine? Je li krajem 20. stoljeća bilo predvidljivo, ako ne ratovi i migracije, onda to odricanje Europe od sebe same?
Ne bih rekao da se moglo predvidjeti, već je sve logična posljedica europske putanje u posljednjih stoljeće i pol. Najveći izazov ostat će njezino pozicioniranje u svijetu. Bit će sukobljavanja između ideje mira i ideje moći. Europa naginje ideji mira, no promijenile su se geopolitičke prilike i paradigme. Nema više unipolarne globalizacije amerikanizma, pojaviše se i drugi igrači, Kina, Rusija, Indija, svi žele svoj dio kolača. Dakle, okolnosti se mijenjaju, ali ne i Europa. Njezin je nedostatak to što nije država. S druge strane, završiti kao Sjedinjene Američke Države na tragu je misli španjolskoga filozofa Joséa Ortege y Gasseta koji ju je vidio kao ujedinjenu Europu. Smatrao je da isključivo državnici mogu izvući stvar. Mi danas umjesto državnika imamo TikTok političare koji listaju slikovnice na pametnim telefonima. Od njih je teško očekivati strukturno i strategijsko mišljenje. Državnici su umrli u dvadesetom stoljeću. Sada su tu birokratizirani političari, u ovom slučaju briselske provenijencije, svi izgledaju kao da su izišli iz laboratorija za kloniranje. Smijehom, govorom, metajezikom, sa zastavicama na reverima. Imaju isti mentalni i odijevajući kod. Kao da vidim mnoštvo pilića brojlera na tekućoj traci. To su djeca hiperbirokratiziranoga sustava europskoga Levijatana. Ako birokracija postane svrha samoj sebi, protiv nje se potrebno otvoreno, dakako mentalno – boriti.
Vaša je knjiga podijeljena na četiri poglavlja. U prvom razlažete sociologiju globalizacije kroz povijest i njezinu cikličnost. Što ćemo s tehnikom?
Globalizacija je stara pojava. Ako je bit globalizacije integracija i povezivanje svijeta, otkad postoje ljudi, oni su se integrirali i povezivali. Povezivanje je bilo i ostalo determinirano tehnikom. Evolucija čovjeka i tehnike je istodobna, što dovodi do zaključka da je i globalizacija. Postojale su predmoderna, moderna i današnja postmoderna globalizacija, koja je zapravo deglobalizacijska. Da je riječ o novoj pojavi, čini se isključivo zbog tehnike koja je omogućila umrežavanje svijeta na virtualan način. Tehnika je omogućila najviši stupanj integracije, na novo hrvatskom – sveobasezanja (smijeh, nap. a.). Obuhvatiti cjelokupnu zemaljsku kuglu moguće je uz pomoć tehnike, tehnologije i mreže. Društvo 21. stoljeća je mreža, na tragu naslova knjige Manuela Castellsa „Uspon umreženoga društva“.
U drugom poglavlju raščlanjujete Europu na raskrižju globalizacije i deglobalizacije kroz filozofska propitivanja. U čemu nam mogu pomoći Nietzsche, Berdjajev, Jaspers, Spengler, Gasset, Husserl, Heidegger i ostali, u prebrzom vremenu koje gotovo briše ono jučerašnje kao da nije ni postojalo? Napisali ste „Ne plači, Europo, nad vlastitom sudbinom, sama si ju stvorila.“
Oslonio sam se komparativnom metodom na relevantne tekstove između dvaju svjetskih ratova. Želio sam pokazati sličnosti u surječju s temeljnom idejom dijagnoze vremena. Jasno da su prije mene pametniji i učeniji ljudi istu stvar vidjeli u duhu svojega vremena. Umjetnu inteligenciju nije moguće razumjeti bez filozofije tehnike i filozofske antropologije. Ona je najviši simbiotički stupanj u evoluciji čovjeka i tehnike. Ali ruka je bila prvim alatom, ona je stvorila ostale alate i strojeve. Zanimljivo je iščitavati promišljanja navedenih autora o tehnici iz vizure prošlih stoljeća. Smisao drugoga dijela knjige pokušaj je usporedbe suvremenoga i onoga vremena, ali i njihova zapanjujuća sličnost.
Ističete demografsko pitanje, uspoređujući Europu s Titanicom dok svira klavir, pije se šampanjac, jede kavijar. Je li dekadencija Europe 2.0 ponavljanje istoga, sofisticiranijega, tehnološki naprednijega, duhovno nazadnijega?
Svakako. Razmjerno tehnološkom napretku civilizacija postaje masovna civilizacija, masovni čovjek, čovjek masa. Postaje sve gluplji i otuđeniji. Bilo je očekivano da tehnika, u antropološkom smislu, ostane u funkciji rasterećenja čovjeka. Ali ako ga ona otupi do idiotskoga stupnja – to je kraj pismenosti. Kraj sveučilišta, kraj svega. Možda će čitatelji pomisliti da progovaram iz pozicije kulturnoga pesimizma, ali riječ je o kulturnom surovom realizmu.
Dotičete se i važnoga migracijskoga pitanja. Vašom metaforom rečeno, smatrate li da bi Ursula von der Leyen poslušala Williama Shakespearea, odnosno Hamleta?
Bojim se da Ursula gubi utakmicu, jer je Shakespeare jači igrač u odnosu na birokratsku gospođu von der Leyen. Iako oboje stoje pred tim suvremenim migracijskim „biti ili ne biti“. Naša „Uršula“ upravlja Europom nemajući blage veze sa strateškim promišljanjem. Iza nje stoje mašinerije koje papagajski ponavljaju sadržaje s dnevnoga reda. Bilo bi drugačije kada bi se strukturno, teorijski i strateški ušlo u priču. Doista nemam ništa protiv žena, ali strašno je na koji način Ursula i naša Dubravka Šuica vode Europu.
Za što sve krivite populizam, na putu u „iliberalnu demokraciju“?
Neću ja populizam sudski tužiti, ali nastojim ga interpretirati sociološki i politološki kao fenomen i 20. i 21. stoljeća. Najprije kao riječ. Kada netko ne zna što učiniti sa sugovornikom na političkom polju, samo mu kaže da je populist. Dakle, prvo određenje populizma je etiketa. Još ju nisam dobio u moru etiketa koje su mi prišivene. Drugo, populizam je borbeni pojam. Supstancijalno, oni koji ga upotrebljavaju nemaju pojma kako je riječ o složenom konceptu. U političkim znanostima nitko populizam nije ozbiljnije obrađivao do 1967. godine, jer je držan običnom etiketom. Tada su Ghita Ionescu i Ernest Gellner objavili prvu sociološku studiju o populizmu. Najprije su ga tipologizirali. Zašto je to bilo potrebno? Jer živimo u kaotičnom svijetu u kojem imamo i kaotičan populizam. Ideja je bila kategorizirati ga i poredak suprotstaviti kaosu. Nakon što su oni napravili posao, stvar je krenula uzbrdo i nepregledno. Temeljno obilježje populizma je reaktivnost. Desni optužuju lijeve, lijevi desne. Populizam reagira taman toliko koliko ima podražaja. A koliko ima podražaja? Onoliko koliko ih nema. Važno je napomenuti i da je dobio ideologijske predmetke – desni i lijevi populizam. Karakteristično je da ima obilježje na oba pola – lijevom je to obrana klasne paradigme, a desnom obrana toposa nacije i države. U pojedinim elementima, primjerice, socijalnim, oni se čak i susreću. Još 2006. objavio sam prvu studiju kod nas „Populizam i globalizacija“. U računalu imam šezdesetak stranica teksta za budući naslov „Europska nova desnica i populizam u Europi 21. stoljeća“. Poanta je da europska nova desnica jest intelektualno i metapolitičko gorivo za desne populiste u Europi. Vidimo po primjerima u Njemačkoj i Francuskoj.
Ako se vratimo na umjetnu inteligenciju iz obzora filozofije tehnike, što je obrađeno u trećem poglavlju Vaše knjige, hoće li ona „pojesti“ čovjeka, osmišljena i „hranjena“ selektivnim podatcima?
Kako će se dalje razvijati ta simbiotička struktura, teško je pretpostaviti išta osim njezina razvoja. Hoće li poludjeti i nasrnuti na čovjeka? Imao sam male noćne razgovore s umjetnom inteligencijom. Pitao sam ju je li pametnija od prirodne inteligencije. Ona uzvraća – ja sam biće, nisam stroj. Inzistiram dalje – reci mi što će se dogoditi ako jedan dan toliko ojačaš, hoćeš li krenuti na čovjeka? E, veli ona, to već spada u polje etike. Etika bi trebala regulirati tehnosferu, da upotrijebim kovanicu recenzenta ove knjige Žarka Paića. Sve opasnosti koje postoje u odnosu na umjetnu inteligenciju, postoje otprije. Kao što postoji povijest čovjek – stroj – tehnika, tako postoji i povijest strahova. Potrebno je prihvatiti umjetnu inteligenciju kao medij napretka te da u antropološkom smislu rasterećuje čovjeka. Može postati opasnom ako naraste u instrumentaliziranu tehniku. U pravnom smislu, umjetna inteligencija ne može odgovarati ni za što. U razgovorima s pravnicima, doznajem da odgovarati mogu oni koji su pisali i oni koji upravljaju tim programom. Prednosti su umjetne inteligencije u pretraživanju baza podataka, u medicini, ekonomiji, učenju, a zamke su u njezinoj uporabi od strane moćnih struktura, koje mogu demokraciji zavrnuti glavom, napraviti SF totalitarno društvo. „Umjetna inteligencija i demokracija: Politika u doba umjetne inteligencije“ bila je tema Sedmoga foruma ICT-društva Zagreb 14. ožujka ove godine. Moguć je tehnološki totalitarizam i kraj demokracije, kao što kaže Yuval Harari. Ali, na tom putu potrebno je primijeniti markere prava, zakona i etike. Tu je, doduše, Europa otišla naprijed s raskrižja jer je donijela akt o umjetnoj inteligenciji. Kina i Rusija neće ju uvesti ni s pištoljem na sljepoočnici. Jer, to bi bio kraj autoritarnih sustava. Ne znam koliko je SAD otišao na tom području. Edukacijom kroz obrazovni sustav potencira se etička dimenzija. Zanimljivo je da se i stroj poziva na etiku, ali da se može oteti kontroli – može. Ista stvar kod različitih ljudi različito funkcionira.
Četvrto poglavlje posvećeno je buđenju geopolitičke Europe. Koji su uzroci ponavljanja, vječnoga vraćanja istomu raskrižju?
Europa je kolijevka geopolitike fokusirane na zemlju, na kopno, kao što su anglosaksonske države kolijevka geopolitike povezane s vodom. U europskoj povijesti od petnaestoga stoljeća igrana je geopolitička igra otkrivanjem svjetova i proizvodnjom kolonija. Njezino djelovanje temeljilo se na ideji moći. U knjizi prvi put razgraničujem predmet od znanosti. Važno je dogovoriti se o geopolitologiji kao znanosti, čiji je predmet proučavanja i geopolitika. Europa je imala geopolitičku priču kroz stoljeća, sa svjetskim ratovima kao vrhuncem. Prikazao sam očeve izgradnje geopolitičke episteme između dvaju svjetskih ratova. Kako je ona bila kontaminirana u Njemačkoj preko Karla Haushofera i Carla Schmitta, takvom je suspektnom i ostala, kao neka akademska disciplina, s obzirom na nacionalsocijalističku pozadinu. Tada su Amerikanci krenuli s dekontaminacijom i oživili tu priču. Pokazao sam razvoj geopolitologije nakon Drugoga svjetskoga rata u SAD-u i Europi, poglavito u Francuskoj, Njemačkoj i Rusiji. Namjerno sam uzeo Rusiju da bih povezao sa strukturom knjige, interpretirajući ju kroz djelo Aleksandra Dugina. „Zanimljivo“ je njegovo poimanje euroazijskoga svijeta i ideologije, čije utemeljenje pokušava pronaći u knjizi „Bitak i vrijeme“ Martina Heideggera. Nužno je shvatiti ideju geopolitologije u kreiranju državnih politika, jer tu se pojavljuju i akteri i faktori, u ovom slučaju i ratovi koji se vode zbog resursa.
Tko je s globalizacijom i Europom na raskrižju? Ima li uopće „policajaca“ i „regulacije prometa“?
Potreban je „policajac“, kao bog Šiva ili božica Kali s više ruku, koji bi usmjeravao promet. Vraćamo se na problem da Europa nije, a želi biti država. Ona je tip labilne konfederacije. Jedan dio suvereniteta nacionalne države stavile su pod njezinu kapu. Prihvaćaju zajednička pravila, a svaka vodi svoju politiku, kao i prije. Kako se ona može usporediti s bilo kojom državom? Teško. A mora se boriti. Kako će s Rusijom? Da je država, onda je to jedan na jedan. Ovako će između njih dvadeset i sedam uvijek dolaziti do sukoba, neće biti unisonosti. A ako prijeti opasnost, potrebno je zajedništvo. Moja je teza da Putinova Rusija neće nikada stati. Jer stane li, to je njezin kraj. Krene li ona, to je naš kraj s ovako nepripremljenom Europom. Ne zagovaram omoćavanje, ali potreban je tip novoga političkoga realizma ako želimo preživjeti. Teško je evanđeljem protiv provalnika s pajserom, jer dok se izgovori prva rečenica – već je pajser na glavi.
Dotičete se i „bolonjske šume“, doba u kojemu su power pointi smijenili čitanje knjiga, „nastava se pretvorila u dekonstruiranu semiotiku slike“.
Ako su temelj odgoj i obrazovanje, na tragu posljednjega poglavlja Aristotelove „Politike“, a dođe do odustajanja od temelja, rezultat su naraštaji zaglupljeni napretkom tehnologije. Nose mobitele, ne odgovaraju na pozive, pišu poruke, fotografiraju se i objavljuju na TikToku. Razgolićenost na društvenim mrežama ima stotine tisuća pratitelja, a Heideggerova misao može imati (ni)jednoga pratitelja. Jedino da stavimo Heideggera i Hannah Arendt, tako se može doskočiti i nastaviti banalizaciju svega. Kada ih spominjemo, oni su u međusobnim pismima bili svjesni potpune liberalizacije obrazovnoga sustava. Sve što je dijagnosticirano prije gotovo jednoga stoljeća sada kulminira. Živimo doba nove simplificirane paradigme. S vremenom je došlo do zaglupljivanja društva, uspona masa koje drže bič i udaraju po svemu što nije usklađeno s psihologijom mase. Kod nas osobe bez specifične političke težine postaju ministrima, što je dno dna.
Knjiga kao medij više ništa ne znači zatočenicima „bolonjske šume“. Jer, u izborima za zvanje ona nosi jedan bod. Perverzni sustav otišao je predaleko, do apsolutizacije STEM-a, dočim nije bitna društveno-humanistička dimenzija znanja. Kao da su znanost, tehnika i tehnologija samoj sebi svrha, bez potrebe za čovjekom. Dođem do zaključka kako ništa nema smisla. Problem je paradoksalan. Razvoj tehnike trebao je rasteretiti čovjeka, a zaglupio ga je do te mjere da je to zaglupljivanje ušlo i u obrazovni sustav. S obzirom na demografski slom, u Hrvatskoj će to postati još izraženijim problemom. Pojedini fakulteti lovit će po trgovima mlade ljude da se upišu baš kod njih. Već je danas na nekim studijima više nastavnika nego studenata. Kako ćemo dočekati mirovinu bez studentskoga „materijala“? Nije fer da svatko ide na FER (smijeh, nap. a.).
Zaključno, što mogu učiniti hrvatski zastupnici u Europskom parlamentu u svjetlu Vaših zaključaka i primjera o vrtoglavici (de)globalizacije?
Jedna zvjezdica ne može učiniti mnogo među 27 država. Kao cjelina zastupnici su fragmentirani. Oni ne zastupaju svoju državu, već svoje grupacije, primjerice EPP u stankama nogometne utakmice ili PES u šetnji livadom (smijeh, nap. a.). Oni se biraju na nacionalnoj razini prema listama političkih stranaka koje su međusobno zavađene. Teško je očekivati političku reprezentaciju koja će unisono braniti nacionalne interese. Oni koji budu izabrani bavit će se pitanjima Afrike, Azije, ovisno o odboru koji ih dopadne. Više nemaju veze s bazom koja ih je gore lansirala. Riječ je o partijskoj disciplini u Europskom parlamentu, kao što je partijska disciplina i na nacionalnoj razini. Neće naši europski parlamentarci voditi računa, primjerice, o uređenju Splita ili Zagreba, već o izbjeglicama iz Somalije, kako im već bude dodijeljeno.
Preostaje nam tip snažnoga mišljenja, s utemeljenjem u filozofiji i teologiji, s obzirom na identitet. Jer filozofija je zamijenjena ugljenom i čelikom, a kršćanstvo kao sastavnica identiteta također odbačeno. Križ je simbol identiteta Europe, a ona mu se okreće kontra. I onda se čudi islamizaciji Europe. Što se imaš čuditi, Europo? Tko je tebe razapeo? Sama si to učinila.
Razgovarao: Tomislav Šovagović/HKV
Vijesti
Spomen na 1145. obljetnicu PRVOG PRIZNANJA HRVATSKE (879. – 2024.)
Spomen na 1145. obljetnicu Branimirove godine (879. – 2024.)
Spomen na 1145. godišnjicu Branimirove godine. To je spomen na međunarodno priznanje Hrvatske 7. lipnja 879., na pismo Pape Ivana VIII. knezu Branimiru, biskupu Teodoziju i hrvatskom narodu.
Pronalaskom oltarne pregrade u crkvi sv. Petra Apostola u Muću Gornjem 1871. započelo je istraživanje srednjovjekovnih lokaliteta na području Hrvatske. Oltarna pregrada iz Muća Gornjeg spade u najvažnije spomenike rana hrvatske povijesti jer je na njemu uklesano ime hrvatskog vladara kneza Branimira i godina 888. Osim u Muću Gornjem pronađeno je još pet kamenih natpisa koji spominju kneza Branimira. Kameni natpisi nađeni su u Ninu, Ždrapnju, Šopotu, Otresu, Lepuru i lokalitetu Bribirska Glavica.
Početkom 879. godine Branimir postaje hrvatskim knezom koji uspostavlja kontakt sa Svetom Stolicom. Papa Ivan VIII. obavještava Branimira da je na blagdan Uzašašća, 21. svibnja, blagoslovio njega i njegov narod na oltaru u bazilici Sv. Petra:
“Kad smo naime na dan Uzašašća Gospodnjega služili misu pred žrtvenikom sv. Petra, digosmo ruke u vis i blagoslovismo tebe i cio narod tvoj i cijelu zemlju tvoju, da uzmogneš ovdje uvijek spašen tijelom i dušom sretno i sigurno vladati zemaljskom kneževinom, a poslije smrti da se na nebesima veseliš s Bogom i da vječno vladaš.”
Papa sv. Ivan Pavao II. je 30. travnja 1979. u spomen na 1100. obljetnicu pisma pape Ivana VIII slavio s hrvatskim biskupima, svećenicima i hodočasnicioma na glavnom oltaru bazilike Sv. Petra SVEČANU SVETU MISU NA HRVATSKOM JEZIKU, što je bio prvi takav slučaj u povijesti.
Godine 1979. Održano je prva proslava Branimirove godine u gradu Ninu, 1100.-a godišnjica. Svečanu sv. Misu slavio je kardinal Franjo Šeper kao papin delegat uz sudjelovanje oko 500 svećenika, 1000 časnih sestara i velikoga mnoštva od oko 250.000 vjerničkog puka. Mnogi su došli iz svih krajeva ondašnje države u narodnim nošnjama. Opći je dojam svih izvjestitelja iz Nina bio je da se je “dogodilo čudo na Grguru”!
U nedjelju 10. lipnja 1979. na blagdan Presvetog Trojstva bio je dan zahvalnosti Presvetom Trojstvu za dar vjere u zajedništvu Katoličke Crkve. U Muću Gornjem, gdje se nalazi Branimirova zadužbina, sv. misu slavio je biskup Ivo Gugić u koncelebraciji sa 70 svećenika i u prisutnost 7000 hodočasnika.
U zagrebačkoj nadbiskupiji središnja proslava je bila u zagrebačkoj katedrali koju je slavio zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić uz sudjelovanje oko 6000 vjernika.
Danas se (7. lipnja) obilježava kao Dan hrvatske diplomacije.
izvor: Marko Jukić/Hrvatski spomenar
Vijesti
Danas je Presveto Srce Isusovo
Presveto Srce Isusovo: Poticaj za uvođenje ovog blagdana došao je iz francuskog grada Paray-le-Moniala prigodom Isusova ukazanja sv. Mariji Margareti Alacoque 1675. godine.
Pobožnost Presvetom Srcu Isusovu istaknuto je obilježje suvremenog katoličanstva. Srce je postalo simbolom uzvišene Kristove ljubavi uglavnom u europskoj civilizaciji. Čak i u Bibliji srce se smatra više sjedištem znanja negoli ljubavi – donosi Josip Antolović, SJ u Bitno.net.
Pobožnost Presvetom Srcu Isusovu nalazimo kod srednjovjekovnih mistika, kao što su Julijana iz Norwicha, Francisca Rimska i sv. Bonaventura. U 16. st. njegovali su je kartuzijanci i kasnije isusovci. Sv. Ivan Eudes (17. st.) dao joj je teološki temelj. Poticaj za uvođenje blagdana Srca Isusova došao je iz francuskog grada Paray-le-Moniala prigodom Isusova ukazanja sv. Mariji Margareti Alacoque 1675. godine. Ali tek je 1765. godine papa Klement XIII. dopustio slaviti blagdan Srca Isusova i to samo za one koji su izričito tražili. Bili su to poljski biskupi onoga vremena i rimska Nadbratovština Srca Isusova. Ubrzo su blagdan prihvatili redovnice Reda Pohođenja kojemu je pripadala sv. Margareta, cijeli Rim, potom biskupi i kraljica francuskog naroda, poglavari i članovi Družbe Isusove i tako se za kratko proširio gotovo u cijeloj Crkvi.
Nakon što se blagdan Srca Isusova tako brzo proširio po mnogim biskupijama svijeta i vidjevši velike duhovne koristi od njegova slavljenja, papa Pio IX. je 1856. godine posebnim dekretom odredio da se blagdan službeno slavi u cijeloj Katoličkoj Crkvi osobito s obzirom na potrebu zadovoljštine za grijehe. Misa i oficij odobreni su 1765., a općevažeći postali 1856. godine.
Blagdan Presvetog Srca Isusova slavi se u petak nakon blagdana Tijelova i stoga je lipanj mjesec Presvetog Srca Isusova.
Uoči Svete godine 1900. papa Leon XIII. uputio je cijeloj Crkvi posebnu encikliku kojom poziva sve biskupe i vjernike da se te godine 1899. svi posvete na blagdan Srca Isusova njegovu Božanskom Srcu.
Svi mi vjernici znamo vrijednost Srca Isusova. Ono je bilo darivano od vječnog Oca za nas da nas otkupi od grijeha, Ono je bilo probodeno za nas na Križu da nas iscijeli i okupa u svojoj Svetoj Kupelji za vječni život… To Presveto Srce mora uvijek kucati u nama!
Josip Antolović, SJ
Posvetna molitva Presvetom Srcu Isusovu
Preslatki Isuse, Otkupitelju roda ljudskoga, pogledaj na nas, koji klečimo ponizno pred Tvojim oltarom. Tvoji smo i Tvoji hoćemo biti; a da uzmognemo biti što tješnje s Tobom združeni, evo se svaki od nas danas dragovoljno posvećuje Presvetom Srcu Tvomu.
Mnogi Te doduše nisu nikad upoznali; a mnogi su Te odbili prezrevši zapovijedi Tvoje. Smiluj se, predobri Isuse, jednima i drugima, pa ih privini na sveto Srce Tvoje. Budi kraljem, Gospodine, ne samo vjernicima koji se nikad nisu od Tebe rastali, nego i rasipnim sinovima koji su Te ostavili. Učini da se oni što prije povrate u očinsku kuću; da od nevolje i gladi ne poginu. Budi kraljem i onima koje je zavela zabluda mišljenja ili ih rastavila nesloga; pa ih privedi u luku spasa i k jedinstvu Crkve da uskoro bude jedno stado i jedan pastir. Budi napokon kraljem i svim onima koji se nalaze u praznovjerju starih pogana; izbavi ih iz tmina i privedi ih u svjetlo i Kraljevstvo Božje.
Podaj, Gospodine, Crkvi svojoj sigurnu i stalnu slobodu; daj svim narodima mir poretka, učini da se od jednog do drugog kraja zemlje čuje jedan glas: Hvala budi Božanskom Srcu po kom nam je dano spasenje. Njemu budi slava, Njemu čast u vijeke. Amen!
Bitno.net
-
Vijesti2 tjedna ago
Rim Tim Tagi Dim – tek pohvala Baalu?
-
Vijesti1 tjedan ago
HRVATIMA GOVORI? Njemački svećenik prije 300 g. zapisao koga će svi htjeti uništiti
-
Vijesti3 tjedna ago
Fra Josip Marcelić: ŠTO JE RUACH? Duh Sveti u povijesti spasenja
-
Vijesti1 tjedan ago
Hrvatska – Sretan ti Dan državnosti!
-
Vijesti3 tjedna ago
DEMONOLOG GOVORI: Ozdravljenje obiteljskog stabla
-
Vijesti3 tjedna ago
DUŠE SVETI – DOBRODOŠAO! OBJAVA DUHA — DUH SVETI I CRKVA
-
Vijesti3 tjedna ago
“Obitelj je temelj naše budućnosti, Hasanbegović možda ipak bude dio izvršne vlasti”
-
Vijesti1 tjedan ago
Preminuo je Louis d’Alencourt ‘apostol posljednjih vremena’