Connect with us

Društvo

“S margine političkoga spektra” – “Raspni ga”!

Published

on

Veliki tjedan nas potiče da razmislimo o svom životu i smrti, da se zapitamo zašto smo na ovom svijetu i kuda idemo.

“Оbіčај је bіо dа nа blаgdаn Раѕhе guvеrnеr оѕlоbоdі zаtvоrеnіkа nаrоdu, ра іm је Ріlаt, u zаnоѕu dа ѕmіrі mnоštvо žіdоvѕkіh vоđа kојі ѕu ѕе оkuріlі tе оѕіgurа Іѕuѕоvо рuštаnје, dорuѕtіо dа іzаbеru іzmеđu оѕuđеnоg zlоčіnса Ваrаbе і Іѕuѕа. Umјеѕtо dа оdаbеru Іѕuѕа, kао štо ѕе Ріlаt nаdао, mnоštvо је іzаbrаlо оѕlоbоđеnје Ваrаbе. Šоkіrаn tіmе dа ćе оѕlоbоdіtі tеškоg zlоčіnса, Ріlаt uріtа: „Štо dаklе hоćеtе dа učіnіm ѕ оvіm kоgа zоvеtе krаlјеm žіdоvѕkіm?“ (Маrkо 15,12). Мnоštvо је uzvіknulо: „Rаѕрnі gа!“

I danas prečesto čujemo: “Daj nam Barabu ,… Raspni Isusa!”

“Daj nam Barabu!” Daj nam znanost, obrazovanje, kulturu, filozofiju, ekonomiju, i zabavu umjesto Isusa Krista.

Pred nama je izbor, kao i tijekom cijele ljudske povijesti: izabrati lažnog svjetovnog mesiju ili nebeskog Mesiju.

Znanost, obrazovanje, kultura, filozofija, politika, ekonomija važne su u našim životima jer služe za poboljšanje, olakšanje životnih poteškoća, služe napretku, šire nam mogućnosti ali nas ne mogu spasiti. Osim pozitivne strane znanosti, obrazovanja, filozofije, politike, ekonomije imamo i negativnu stranu koja se očituje u ratovima, fizičkom i psihičkom nasilju, teškom životu, bijedi i gladi većine stanovnika planete Zemlja. Znanost nam otkriva, pojašnjava, što se događa ali nam ne može kazati suštinski zašto se događa, zašto smo na ovom svijetu. Ne može nam kazati zašto netko i nešto postoji.

Obrazovanje nas čini pametnijima ali ne i mudrijima, ne može nas spasiti. Kultura i umjetnost mogu svijet učiniti ljepšim i zabavnijim, ali nekada nas vode prema paklu. Ni kultura nas ne može spasiti. Ekonomija nas može učiniti bagatijima ali ne bogatstvom koje ja važno Bogu. Ne može nas učiniti dovoljno bogatima da bi kupili svoje spasenje jer ono se ne kupuje novcem, zlatom i slično. Politika nam može dati moć, vlast, ali nas ne može spasiti. Zabava nas može hiponitizirati, trenutno zadovoljiti maštom i snovima koji nisu stvarnost.

Čovjek je slabašan pa prihvaća mnoge mamce koji mu se nude. Mamci su često poluistine, nekada laži koje nude brza rješenja, trenutne uspjehe i uzbuđenja. Čovjeku je draži “Baraba”, draži su mu mamci koji nude poluistine i laži nego hod s Bogom, istinsko pokajanje, poniznost, samodisciplina i milosrđe.

Isus im kaže: „Tko je od vas bez grijeha, neka prvi na nju baci kamen“

Većina ima jako dobro mišljenje o sebi, većina zna bolje od izbornika tko treba igrati, zna bolje od premijera kako voditi vladu, zna bolje od ministra kako voditi ministarstvo i rješavati nagomilane probleme društva i države. Danas ne ćemo o lošem premijeru, lošim ministrima i lošim ljudima, danas moramo pogledati sebe i odgovoriti na pitanje tko smo i što smo. Moramo se zapitati koja su naša postignuća, kakav primjer dajemo drugima, jesmo li spremni oprostiti, pomoći, pružiti ruku posrnulima. Ne smijemo imati dvostruuka mjerila, vidjeti trun u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opaziti?

Lk 6, 39-42.

39 A kaza im i prispodobu: “Može li slijepac slijepca voditi? Ne će li obojica u jamu upasti? 40 Nije učenik nad učiteljem. Pa i tko je posve doučen, bit će samo kao njegov učitelj.” 41 “Što gledaš trun u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš? 42 Kako možeš kazati bratu svomu: ‘Brate, de da izvadim trun koji ti je u oku’, a sam u svom oku brvna ne vidiš? Licemjere! Izvadi najprije brvno iz oka svoga pa ćeš onda dobro vidjeti izvaditi trun što je u oku bratovu.”

Luka nas upozorava na duhovnu sljepoću, upozorava na krivi trag koji slijedimo. Tko je naš učitelj? Može to biti samo onaj tko je bio u Isusovoj školi smilovanja, ljubavi prema čovjeku, koji ne osuđuju, koji praštaju, koji ljube.

Isus nas potiče da budemo dobri, milosrdni, solidarni i da ovaj svijet učinimo boljim. Ako želim da ovaj svijet bude bolji moramo uporno raditi i širiti ljubav, a ne samo pričati. Ako želimo promijeniti svijet moramo početi od sebe. Ne možemo drugima “dijeliti lekcije” ako nismo svjesni svojih slabosti i ograničenja. Onima koji su posrnuli treba pružiti ruku i pomoći im da se pridignu, a ne nabijati im kompleks krivnje. 

Poruka Antuna Branka Šimića glasi: “Čovječe pazi da ne ideš malen ispod zvijezda!” (Opomena, 1920.).

Vrijeme u kojem živimo vrijeme je utrke, prvenstveno utrke za ekonomskim standardom, moći i slavi. Naše vrijeme je obilježeno instant i fast food kulturom, nedostatkom vremena za sebi i za druge. Obilježeno je željom za bogatstvom na brzinu, socijalnim statusom, političkom moći i pripadnost vladajućoj kasti ili fensi skupini ljudi. Na svakon koraku nam se nudi nova filozofija, nova duhovnost koja odbacuje Boga i kršćansku duhovnost. Ta nova duhovnost bez Boga nije usrećila čovjeka, nije ga učinila boljim i mudrijim pa čovjek i dalje traži ne shvaćajući da je Bog u nama i tu pored nas. Pobjeda nad samim sobom, uređivanje vlastita života, poniznost, oprost i milosrđe vode prema Bogu.

Molimo riječima sv. Benedikta: “Milostivi i sveti Oče, daj nam mudrost da te zamijetimo, revnost da te tražimo, strpljivost da te čekamo, oči da te vidimo, srce da o tebi razmišljamo i život da te naviještamo, po sili duha Isusa Krista, Gospodina našega.”

Dr. Marko Jukić

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved