Connect with us

Društvo

„S margine političkoga spektra“ – Vukovar je i danas otvorena rana

Published

on

Vukovar 30 godina nakon vukovarske tragedije, sloma obrane i zločina  koji su uslijedili nakon predaje (Ovčara, Borovo Commerce, Velepromet, Borovo Selo, Dalj itd.). Obnovljenim gradom u koloni sjećanja ide majke, supruge i djeca ubijenih i nestalih, branitelji i mnogobrojni sinovi i kćeri Hrvatske koji o Vukovaru znaju samo po pričanju starijih. U koloni su i političari dezerteri, uhljebi svih vrsta koji su u Vukovar došli na teret poreznih obveznika, oni su se došli slikati i pokazati lažno suosjećanje sa žrtvama. Slikaju se s majkom  francuskog dragovoljca Jean-Michela Nicoliera, Lyliane Fournier, koji je mučki ubijen na Ovčari. Trideset godina nakon strašnog zločina još nisu nađeni posmrtni ostatci Jean-Michela Nicoliera niti je njegov ubojica kažnjen.

Majka ubijenog hrvatskog branitelja Jean-Michela Nicoliera, Lyliane Fournier je 18. studenoga 2021. godine kazala:

“Malo to duže traje. Prije tri godine doneseno je rješenje na Županijskom sudu u Osijeku protiv Spasoja Petkovića Štuke koji je ubojica Jeana Michela no sada čekamo da državni odvjetnik radi dalje proceduru. To znači da bi dalje trebalo biti provođenje istrage, a onda se može izdati tjeralica. Sada imamo samo rješenje od suda u Osijeku…“

Zašto nakon 30 godina zločinac nije procesuiran i kažnjen? Tko je odgovoran?

Brutalna istina o Vukovaru i dalje nakon trideset godina boli…

Svake godine čitamo svjedočanstva o počinjenim zločinima (ubojstvima, silovanjima, mučenjima i patnjama) u Vukovaru 1991. godine. Čitamo kako zločinci slobodno šeću Hrvatskom, Srbijom ili svijetom i da ih hrvatsko pravosuđe ne želi procesuirati. U tisku i elektroničkim medijima možemo pročitati i čuti potresne priče žrtava. Žrtve svjedoče o počiniteljima zločina, navode njihova imena i prezimena godinama ali rijetki zločinci su optuženi, a još manje ih je osuđeno.  

Žrtva seksualnog silovanja u Domovinskom ratu:

„ Imala sam 22 i pol godine kad se to dogodilo, odlučila sam sve prijaviti 10 godina kasnije nakon što sam u Vukovaru počela susretati silovatelje. Prvo sam jednog udarila kišobranom, a oni su me odveli na psihijatriju u Zagreb. Kad sam jednog vidjela u uniformi hrvatske policije, prelomila sam i predala tužbu. Kad je istraga počela, tek sam onda sve rekla mužu, on je dobio slom živaca, Hitna je morala doći i dati mu za smirenje. Prvooptuženog sam susretala na ročištu, proces je trajao skoro 17 godina, a on je imao plaću 3900 pod suspenzijom u policiji i Sindikat policije mu je plaćao odvjetnika. Obojica su u bijegu, izdana je međunarodna tjeralica – jedan je u Srbiji, a drugi se proglasio mrtvim iako smo doznali da je promijenio identitet i živi van granica Hrvatske. Bar sad imam mir da ih ne susrećem više po gradu“.

Strašno!

Nakon 30 godina smogao je snage doći na grob kćeri Martine, četverogodišnje djevojčice koju su u noći u ožujku 1992. u Borovu Selu ubila četiri naoružana Srbina.

„Teško mi je nakon 30 godina biti na njezinom grobu, mene sustav proganja, a njene ubojice nitko ne dira“.

Zar ovo nije strašno!

„U VUKOVARU JE ČOVJEKU ODSJEKAO GLAVU Danas pjeva po kavanama po Srbiji i objavljuje videe na YouTubeu

Brojni zločini pripisani su Radivoju Jakovljeviću – zvanom Frižider, bešćutnom je ubojici koji je zbog strahovitih ratnih zločina počinjenih u Vukovaru, u odsustvu osuđen na 20 godina zatvora.

„Obzirom da je Radivoju suđeno u odsustvu, on danas živi u Srbiji, a u slobodno se vrijeme bavi ribolovom. No, i dalje se aktivno bavi pjevanjem, zbog čega je čest gost u srbijanskim kafanama. Osim toga, Frižider ima i svoj YT kanal na kojem često objavljuje pijanke i fešte na kojima je on glavni pjevač i zabavljač.“

I ovo možete pročitati/čuti:

PREDRAG MILOJEVIĆ – KINEZ, spasitelj Vilima Karlovića: ‘Tajkun iz Novoga Sada podmitio je nekoga u Hrvatskoj da krvnik s Ovčare dobije status pokajnika’

“Javna je tajna u Novom Sadu da u tužiteljstvu postoji cijeli popis tajkuna koji su davali novac za ljude koji su uhićeni zbog Ovčare i na kraju oslobođeni! Jedan tajkun platio je 800.000 eura nekome u Hrvatskoj da bi ‘Krvavi Bora’ dobio status svjedoka pokajnika, a u isto vrijeme imao je osudu za 20 ubojstava u Hrvatskoj!”.

Milojević je govoreći o ‘Krvavome Bori’ mislio na jednog od najvećih zločinaca s Ovčare Boru Latinovića, koji još nosi nadimak i ‘Bora Krajišnik’. U Bujici je otkrio i ime tajkuna koji je potmitio nekoga u Hrvatskoj s 800.000 eura da ‘Krvavi Bora’ dobije status pokajnika, iako za to nije imao zakonske uvjete: “Ime tajkuna je Petar Matijević! ‘Krvavi Bora’ mu je prijatelj! Ispada da su ljudi iz Hrvatske oprostili 20 ubojstava u Hrvatskoj i dozvolili mu da bude svjedok pokajnik u Srbiji! Za nevjerojatne stvari optužuje ga i Spasoje Petković, zvani Štuka monstrum… Što mislite, odakle mu takav nadimak?! Po spisima predmeta, on je u Vukovaru ubio preko 80 ljudi!”.

Inače, tajkun kojeg spominje Milojević – Petar Matijević, prema navodima iz emisije, danas je jedan od tvz. ulagača na širem području Vukovara gdje kupuje velike količine poljoprivrednog zemljišta, a za vrijeme okupacije trgovao je ukradenom stokom.

Zašto hrvatsko pravosuđe nije procesuiralo zločin na Ovčari? Tko je odgovoran da je zločin na Ovčari prepušten srpskom pravosuđu koje je od sudskog postupka napravilo lakrdiju? Je li postupak hrvatskog pravosuđa veleizdajnički čin?

Još jedna tužna priča (autor Tanja Domazet Belobrajdić):

Trideset teških godina vukovarskih sudbina: na istoj fotografiji žrtva Ovčare i egzekutor, pripadnik streljačkog voda na Ovčari… Ovo je priča o Tomislavu Lojdlu…

Ivica Iko Husnik, izjavit će: ”Ispred hangara je bilo 50 – 60 ljudi, među kojima Zvonko Vulić i njegov otac Ivan Vulić, Čaleta, Bodrožić Ante, Križan Ivica ili Drago i Lojdl Tomislav, kojega nema niti na jednom spisku žrtava…”.

Kada je, nakon što je živ dočekao slom obrane grada, zarobljen te odveden u nepoznatome smjeru, Tomislav Lojdl, suprug, otac i sin, imao je trideset i jednu godinu.

UŽASI VELEPROMETA

Vukovarski policajac Miljenko Miljković, u svojoj knjizi “Vukovarski deveti krug”, zapisao je: Kopao sam vlastiti grob…

Skamenio sam se kada sam na ploči vidio ime dožupana

Međutim, najveći šok koji sam doživio nakon reintegracije bio je kada sam došao u Vukovar izvaditi neke papire koji su trebali mojoj sestri. Tadašnja županija bila je smještena u dvorištu nekadašnjeg Doma zdravlja na Sajmištu. Skamenio sam se kada sam na ploči vidio ime dožupana. Bio je to čovjek koji je rekao kako me treba ubiti, prije negoli su me odveli da si kopam raku. Najavio sam se kod njegove tajnice koja me je k njemu uvela. Kada me je ugledao, samo je promucao – ‘A ti si to…’. Rekao sam mu – ‘Da, ja sam’. Potom mi je rekao – ‘Čujem da me prozivaš za sudjelovanje u ratu?’. Rekao sam mu: ‘Mirko, samo za ono što jesi. Sjećaš li se što si mi rekao?’ i ponovio njegove riječi: ‘Ako te itko može ovdje spasiti, to sam ja, a ja kažem da te treba ubiti!’. Spustio je glavu i promucao kako on to nije rekao. Prišao sam mu, podigao mu glavu s dlanom moje desne ruke i rekao: ‘Mirko, znaš, lažeš, sjećaš se!’. Ponudio mi je kavu, pričom pokušao popraviti ono što je napravio.

Imam moralnu obavezu govoriti

Na pitanje je li ga strah, budući da su ti svi ljudi na slobodi, tek se protiv nekih od njih vode postupci kojima se ne nazire kraj, Martinović odgovara:

“Imam obavezu i moralnu dužnost ovo propovijedati i ja ću to činiti bez bojazni od bilo koga. Savjest mi nalaže da to govorim zbog Mirka Gombovića, Zlatka Palahinjuka, Ante Babića, Blaženke Garvanović i svih drugih ubijenih i nestalih čijim sam patnjama svjedočio. Dužan sam to i samome sebi”.

Iz ovih nekoliko primjera vidljivo je kako je radilo/kako radi hrvatsko pravosuđe i hrvatska  (antihrvatska) vlast.

U ime takozvane pomirbe hrvatska vlast nije procesuirala niti optužila počinitelje niti njihove nalogodavce pa je time počinila čin veleizdaje. Ratni zločini ne podliježu Zakonu o oprostu niti zastarjevaju. Nakon 30 godina nerada i zaštite zločinaca neki postupci su bespredmetni jer su žrtve i svjedoci umrli. Ako bi danas neki postupci započeli nikada ne će završiti pravomoćnom presudom i žrtve ne će dobiti nikakvu zadovoljštinu.

Strašno i sramotno!

Vukovar je obnovljen ali samo u građevinskom smislu, po pitanju suživota nema obnove pa Ante Dugan Samuraj, jedan od heroja obrane Vukovara, jasno kaže:  

“Moj grad je danas i dalje podijeljen. Svatko hoda svojom stranom ulice, od vrtića. Negdje su čak i u vrtićima i žicom odvojena djeca, nema ništa od takozvanog suživota”.

“O pravosuđu ne brinem, ne vidim da su nešto napravili u 30 godina. Svi pričaju da su neovisni u radu, ja kažem da su neovisni u neradu”.

Vukovarskom branitelju Anti Duganu Samuraju su zaklali majku i oca u obiteljskoj kući na Sajmištu!

Jedan sudac na pitanje zašto se DORH nije bavio time kaže: “Ne mogu i ne želim vjerovati da je bila politička odluka da se spriječi kažnjavanje ratnih zločina nad hrvatskim vojnicima i civilima. Postoje objektivni razlozi, počinitelji su pobjegli u Srbiju i onda su nedostupni tijelima RH. Ali svakodnevno čujemo da se po Vukovaru slobodno šeću ljudi za koje se zna da su počinili ratne zločine. To mi je kao hrvatskom branitelju neprihvatljivo. Čim se prozove nekoga, imamo plačni Pupovčev glas koji govori da je to korak unazad u suživotu… To je politika i tu se nema što drugo reći.”

Nažalost, radi se o političkoj odluci da se zločinci ne procesuiraju!

Legendarni Branko Borković, Mladi Jastreb, posljednji zapovjednik obrane Vukovara, bio je gost RTL-a Danas.

„Je li država oko ratnih zločina mogla, trebala učiniti više?

Ne govorim o hrvatskoj državi, govorim o jednoj konkretnoj instituciji Hrvatske, o DORH-u, koje nažalost nije surađivalo s Međunarodnim tribunalom. Hrvatska je jedan od osnivača Haaškog tribunala i očekivala je da pravda bude zadovoljena. Međutim, DORH nije surađivao s Haaškim tribunalom i nije poduzimala mjere da bismo mi danas imali čistu situaciju s obzirom na ratne zločine.

Mislite li na državu ili na DORH?

Na DORH, konkretno. Po Ustavu je samostalna institucija unutar sustava hrvatske države koja je odgovorna i koja je morala raditi svoj posao. Odgovorno tvrdim da nije radila svoj posao dugi niz godina. To sam spomenuo davnih dana, kad je to izazvalo incident, da za zločine na Ovčari nisu otvorili niti jedan predmet.“

Politika takozvane pomirbe zaštitila je zločince i ponizila žrtve u Hrvatskoj.

Vođeni silnom mržnjom prema Hrvatima i hrvatskoj državi razarali su gradove diljem Hrvatske, ubijali, klali, silovali, mučili i tjerali Hrvate s njihovih ognjišta i iz njihovih domova. Patološka mržnja prema jednom narodu, prema kolegama, susjedima, dojučerašnjim prijateljima i kumovima bila je odlika srpske agresije na Hrvatsku. Nažalost, ta patološka mržnja nije ni danas nestala pa primjerice u Borovu Selu policija čuva spomenik ubijenim hrvatskim policajcima tijekom 24 sata, 365 dana u godini!

Plenkovićeva pomirba je plašt zaborava kojim se želi prikriti počinjene zločine i patološku mržnju prema Hrvatima i hrvatskoj državi.   

Kada se slušaju/čitaju istinite priče žrtava pitamo se kakvi su to ljudi mogli počiniti. Pitamo se zašto? Sva ta pitanja ostaju bez odgovora. Ono što je posebno tužno i zabrinjavajuće je da se i danas slave zločinci koji su sve to osmislili i proveli u djelo.

Ne može se nekakvom izmišljenom pomirbom bez istine i kazne za počinjene zločine stvoriti ozračje prijateljstva, nade i ljubavi!

Pomirba koju nam Vlada RH nameće je čin veleizdaje jer zločinci slobodno šeći Vukovarom i Lijepom Našom i rugaju se svojim žrtvama. Zločinci su zaštićeni, privilegirani i nitko ne smije da ih krivo pogleda jer je to kažnjivo djelo.

Neka Plenković objavi rezultate pomirbe: koliko je sudbina nestalih otkriveno, koliko je zločinaca pravomoćno kažnjeno za počinjene zločine, koliko je kulturnog blaga vraćeno iz Srbije, koliko je dokumenata iz vukovarske bolnice vraćeno itd.

Kolona sjećanja, kolona boli zbog nekažnjenih zločina

U studenom dolazimo u Vukovar da odamo počast hrabrim braniteljima, nevinim civilima, da ohrabrimo majke, supruge i djecu žrtava.

Vukovar je simbol hrvatskog otpora, prkosa, opstojnosti, zajedništva, ljubavi i nade. Nažalost, Vukovar je i pokazatelj nacionalne veleizdaje koju je počinila vlast u Hrvatskoj. 

Što znači izjave da je sudstvo neovisno? Znači li to da može raditi (ne raditi) što hoće i da nikome ne polaže račune? Mi plaćamo to pravosuđe i imamo pravo tražiti da rade svoj posao  i da pokažu rezultate svoga rada. Zar je normalno da 30 godina nakon počinjenih zločina neke istrage nisu niti započele, a da ne govorimo o pravomoćnim presudama? Zar je normalno da žrtve navode imena i prezimena zločinaca i da nitko ništa ne poduzima? Pravosuđe je dio državnog sustava i podložno je kritici, mora odgovarati za nečinjenje i za krive presude (primjenu Zakona o oprostu u slučajevima ratnog zločina).

Imamo pravo znati podatke o svim postupcima koji su vođeni za počinjene ratne zločine i kako su završili.  Imamo pravo znati zašto neki postupci nisu vođeni i koliko je zločinaca oslobođeno primjenom Zakona o oprostu. Vukovar je otvorena rana koja i danas boli zbog nekažnjenih zločina (vidi svjedočanstva žrtava). U Vukovaru je bila postavljena izložba: „Treba li se izdajom zvati?“  

Pomirba bez istine i bez kažnjavanja zločinaca nije moguća.

Dr. Marko Jukić

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved