Connect with us

Vijesti

Sveti Jeronim: Oprosti mi, Bože, jer sam Dalmatinac!

Published

on

Danas slavimo blagdan sv. Jeronima, velikog sveca i mistika s kraja 4. i početka 5. stoljeća, zaštitnika Dalmacije i prevoditelja Biblije na latinski jezik

Danas slavimo blagdan sv. Jeronima, velikog sveca i mistika s kraja 4. i početka 5. stoljeća, jednog od najučenijih ljudi svoga vremena. Prema njemu se nazivaju i mnoge hrvatske crkve, zavodi, škole – kako u Hrvatskoj, tako i među Hrvatima diljem svijeta.

Sv. Jeronim podrijetlo vuče upravo s daas hrvatske strane Jadrana. Rođen je 347. godine u Stridonu, u Dalmaciji, a ostaje nejasno njegovo podrijetlo, kao možda romaniziranog Ilira, koje dio današnje antropologije, historiografije, ali i genetike drži pretcima Hrvata. Oko točne lokacije grada Stridona znanstvenici još uvijek raspravljaju. Neki misle da se radi o gradu-tvrđavi Strzanj, koji se nalazio iznad Šuice (kod Tomislavgrada), drugi opet Stridon smještaju u bugojanski ili uškopaljski kraj…

>> “Kruna harvackoga jazika: Renesansni pisci o svetom Jeronimu”

Sam svetac je vrlo često, svjestan svoje teške naravi, znao reći: “Parce mihi, Domine, quia Dalmata sum” (Oprosti mi, Bože, jer sam Dalmatinac)!

Prevodio Bibliju

Jeronim je došao u Rim svakako u ranoj mladosti. Tamo je kod velikih učitelja učio govorništvo i tako upoznavao latinsku kulturnu baštinu te klasični latinski jezik. Samo krštenje je primio 366. godine u nešto zrelijoj dobi. Nemiran duh, koje ga je uvelike obilježavao, odveo ga je daleko od velegrada, pa je uskoro pošao u palestinsku pustinju, gdje je živio kao eremit (pustinjak) te učio hebrejski jezik i usavršavao se u grčkom. Potom odlazi u Antiohiju u Siriji gdje je 378. godine bio zaređen za svećenika.

Papa Damaz poziva ga 382. natrag u Rim i imenuje svojim osobnim tajnikom te mu povjerava vrlo odgovoran i nadasve zahtjevan posao novog prijevoda Evanđelja s grčkog na latinski jezik. Potreba jednog takvog prijevoda bila je nadasve velika, jer većina kršćana na Zapadu sve je manje znala grčki jezik, koji je do tada bio službeni jezik u Crkvi i na kojem su bile napisane sve novozavjetne knjige, a i Stari zavjet se čitao i proučavao ne na izvornom hebrejskom jeziku, nego u grčkom prijevodu poznatom pod imenom Septuaginta. Postojalo je doduše već nekoliko prijevoda Novog zavjeta na latinski jezik, ali većina je bila nestručna ili neprikladna za uporabu. Sve svoje izvanredno znanje i volju ulaže sad Jeronim u taj posao.

>> HRVATSKA BAŠTINA ̶ Sveti Jeronim

Poznavao je izvanredno latinski (i to onaj najbolji latinski, koji je učio u ciceronovskoj govorničkoj školi), grčki i hebrejski, a vladao je još i aramejskim, sirijskim i arapskim. Uskoro je preveo evanđelja na latinski, ali nikako nije želio stati na tome, nego se odmah nakon toga s oduševljenjem bacio na prijevod starozavjetnih knjiga, i to ne s grčkog prijevoda (Septuaginta), nego s hebrejskog izvornika.

Kandidat za Papu

Nakon smrti pape Damaza (384.), Jeronimova velikog mecene i zaštitnika, sam je Jeronim bio jedan od najozbiljnijih kandidata za papinsko prijestolje. No kad je izabran drugi kandidat, Siricije, Jeronimu izrazito nesklon, on napušta Rim te odlazi najprije u Antiohiju, a potom u Aleksandriju, da bi se nastanio u Betlehemu (386.), gdje će dugo godina živjeti kao pustinjak u jednoj špilji (vjerovao je da se upravo u njojIsusrodio), te se baviti znanstvenim radom i služiti kao duhovni vođa za redovnike i redovnice u dva ženska i jednom muškom samostanu, koje je utemeljio s jednom ženom imenom Paula. Na prijevodu svih starozavjetnih knjiga provest će punih 15 godina! U Betlehemu je i umro 420. godine.

Mnogi su bili oduševljeni njegovim novim prijevodima, ali se također mnogi nisu slagali s njegovim novim načinom prevođenja. Njegov neuobičajeni stil jezika i prevođenja izazvao je protivljenja, a ponegdje čak i proteste vjernika. Tako su vjernici u Tripoliju, nakon što su na misi slušali Jeronimov prijevod Jonine knjige, izašli na ulice i podigli ustanak protiv upotrebe njegovih prijevoda u liturgiji. Njegov suvremenik sv. Augustin također je bio veliki protivnik novog Jeronimova stila te ga je često kritizirao. Osobito je zazorno bilo što je prijevode starozavjetnih knjiga činio iz izvornog hebrejskog jezika, budući da je do tada Septuaginta također smatrana nadahnutom knjigom (premda je bila samo prijevod!) i svi su prijevodi rađeni na temelju tog predloška. Budući da je u Bibliji nadahnutom smatrana svaka pojedina riječ, pa čak i zarez, dotadašnji su prevoditelji na latinski prevodili riječ za riječ. Jeronim je prvi uvidio da su takvi doslovni prijevodi nedostatni, jer ne uzimaju u obzir duh svakog jezika, pa je počeo prevoditi ne riječ za riječ, nego smisao za smisao (tzv. dinamička ekvivalenca). Proći će dugo godina dok takav njegov stav neće biti općenito prihvaćen u čitavoj Crkvi (sve do danas).

>> Ivica Šola: Sveti Jeronim jedan od najvećih Dalmatinaca i Zemljana svih vremena protiv kulture brisanja

Njegov prijevod Biblije poznat je pod imenom Vulgata (u prijevodu znači “opća”, “opće poznata” ili pak “u općoj uporabi”), no njegove su prevedene knjige činile samo dio te Vulgate (doduše najveći dio), dok su druge knjige preveli drugi učenjaci. Jeronim se slagao sa židovskim rabinima da knjige koje se nalaze u Septuaginti, ali ne i u hebrejskom izvorniku (Mudrost, Sirah, Tobija, Judita, Baruh te Prva i Druga Makabejcima), ne trebaju biti prihvaćene u kanon biblijskih knjiga. Opet se njegovu stavu suprotstavio Augustin, te je Augustinovo mišljenje prevladalo, pa danas u svim izdanjima Biblije imamo uključene i te knjige.

>> Zašto čitati Sveto pismo?

Jeronim se nije zadržao samo na prijevodima, nego je započeo pisati i komentare biblijskih knjiga, osobito starozavjetnih. U tome je također bio izvanredno uspješan, tako da i mnogi današnji biblijski stručnjaci drže kako su ti komentari još uvijek vrlo aktualni i korisni, te da možda nikada nitko nije prodro u biblijske dubine kao drevni Jeronim. Ipak, i on se redovito držao alegoričkog tumačenja, koje je tada bilo prevladavajuće, ali se zato u prijevodima držao više stvarne i povijesne pozadine u kojoj su te knjige nastale. Osim toga, napisao je zavidan broj knjiga o estetici, redovništvu te teologiji.

Sklon konfliktu

Često je vrlo oštro znao kritizirati svoje oponente. Tako je za jednog drugog kršćanskog biblijskog komentatora, Rufina, nakon njegove smrti (u predgovoru svog prijevoda proroka Ezekiela), napisao: “A sad škorpion leži pokopan”. Za heretikaPelagija napisao je pak da je najgluplji od svih osoba čije su pameti bile zaglupljene škotskom zobenom kašom. Ipak se iz njegovih 117 sačuvanih pisama može lako iščitati njegova ljubav prema ljudima, ali isto tako i ljubav prema dobrom argumentu. Osnovao je govorničku školu za djecu u Jeruzalemu, brinuo se oko brojnih izbjeglica koji su pobjegli u Svetu Zemlju nakon provale Vandala u Rim 410., te iskazivao veliku ljubav prema siromašnima i nemoćnima.

Proglašen je svecem i crkvenim ocem, a Tridentinski sabor proglasio ga je i crkvenim naučiteljem, što je najveća titula koju od službene Crkve može dobiti neka osoba.

Sv. Jeronim umro je 30. rujna 420. godine u Betlehemu.

Priređeno prema članku s portala dalmacijanews.com | Bitno.net foto: Foto: artic.edu, CC0 Public Domain

————————

Pomolimo se: Bože, svetog prezbitera Jeronima obdario si nježnom i živom ljubavlju prema Svetom pismu. Daj svome narodu da se obilnije hrani tvojom riječju te u njoj nađe život. Po Gospodinu našem Isusu Kristu, Sinu tvome, koji s tobom živi i kraljuje u jedinstvu Duha Svetoga, Bog, po sve vijeke vjekova. Amen.

Advertisement

Vijesti

Rusi “uvalili” Klausu Schwabu i otkrili planove Zapada oko Ukrajine!

Published

on

Luda ruska ekipa šaljivdžija Vovan i Lexus uhvatili su novu “žrtvu”, a ovoga puta u njihovoj mreži našao se osnivač i izvršni predsjednik Svjetskog ekonomskog foruma Klaus Schwab.

Misleći da razgovara s bivšim visokim dužnosnikom francuske državne administracije Jacquesom Attaliem, Schwab je priznao da Ukrajina neće biti primljena ni u EU ni u NATO te se prisjetio svog prvog susreta s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom.

Predsjednik Svjetskog ekonomskog foruma nema baš visoko mišljenje o Vladimiru Zelenskom, ali smatra da ga treba vući za nos obećanjima da će Ukrajina postati članica EU i NATO-a, napisali su ruski šaljivdžije na Telegramu.

“Europa igra važnu ulogu svojim utjecajem na Zelenskog. Treba ga iskoristiti i reći mu da će dobiti sve što želi, samo ako podržava naša demokratska načela”, otvoreno je priznao Schwab.

“Mislite li da je moguće da ga primimo u EU ili NATO”, upitali su šaljivdžije.

“Ne, to je jasna stvar”, odgovorio je Schwab.

Također, prema njegovim riječima, još nije došao trenutak za pregovore o Ukrajini jer se Ukrajinci ne mogu predati bez gubitka političkog autoriteta. “Dakle, moramo čekati da se dogodi nešto što zapravo stvara neku vrstu potrebe za raspravom”, objasnio je Schwab.

Schwab se u razgovoru s ruskim prankerima prisjetio svog prvog susreta s Vladimirom Putinom te da mu je ruski predsjednik 2019. ukazao na povijesnu razliku između Rusije i Europe.

Tada je Putin govorio o ruskoj povijesti na isti način na koji je govorio u intervjuu američkom novinaru Tuckeru Carlsonu. Rekao mi je da Rusija nije Europa i da ima svoj identitet i dušu”, rekao je Schwab.

Schwab je neposredno prije pandemije Covid-19 posjetio Sankt Peterburg, gdje je imao sastanak s Putinom koji je trajao 75 minuta.

Kako je naveo, Putina poznaje od 1993. godine. Kada su se upoznali, ruski predsjednik je bio zamjenik gradonačelnika St. Petersburga. (RT)

Continue Reading

Vijesti

EP Konačni potop ljevice i liberala uzdrmao europske ‘neoconse’

Published

on

Europska pučka stranka (EPP) ostvarila je  pobjedu na nedjeljnim izborima za Europski parlament iako su desne stranke ostvarile velike uspjehe u cijeloj Europskoj uniji.

foto-ilustr.: e-noticies

EPP će teško sa S&D, bez male pomoći desnice

Snage desnog centra vjerojatno će imati 184 zastupnika u parlamentu, četvrtinu od ukupno 720 zastupnika, prema privremenim podacima. To je jedina stranka centra koja je porasla na ovim izborima – Socijaldemokrati (S&D) su ostali stabilni, dok je liberalna skupina Renew Europe desetkovana, piše Politico.

Dodali bismo da je ovo u konačnici i udar na samozvani centar, a u stvari, ljevo-desne lobiste oligarhija, koji bi odgovarali američkim neoconsima.

Sa svoje pozicije moći EPP je u najboljoj poziciji da odredi politiku EU naginjući udesno. “Mi smo stranka industrije, mi smo stranka ruralnih područja, mi smo stranka poljoprivrednika Europe”, rekao je nedavno Manfred Weber, čelnik Kluba zastupnika EPP-a u Europskom parlamentu.

Iako bi se EPP ponovno mogao pridružiti velikoj koaliciji sa socijalistima i liberalima, također bi mogao pregovarati o nekim pitanjima sa strankama koje su dalje na desnici – ako to može učiniti bez otuđivanja svojih centrističkih saveznika.

Desna supergrupa

Desne stranke  ostvarile su velike uspjehe u cijeloj EU. U Francuskoj je Nacionalni skup osvojio gotovo trećinu glasova učvrstivši se kao vodeća ultranacionalistička skupina u sljedećem sazivu parlamenta. Braća Italije talijanske premijerke Giorgie Meloni ostvarila su sličan uspjeh s potporom više od četvrtine birača.

Kao što je pisao Politico, uoči izbora za Europski parlament, čelnica francuske krajnje desnice Marine Le Pen poziva talijansku premijerku Giorgiu Meloni da se udruže i osnuju desničarsku supergrupu koja bi bila drugi po veličini stranački blok u Europskom parlamentu.

Le Pen-in prijedlog Meloni jednostavan je i mogao bi se pokazati značajnim. Govoreći za talijanske novine Corriere della Sera u nedjelju, rekla je: “Ovo je trenutak za ujedinjenje, bilo bi uistinu korisno. Ako se snađemo, postat ćemo druga skupina u Europskom parlamentu. Mislim da ne bismo smjeli dopustiti da nam ovakva prilika propadne.”

Dvije skupine u Europskom parlamentu na krajnje desnom dijelu spektra, Europski konzervativci i reformisti (ECR) i skupina Identitet i demokracija (ID), imat će 131 mjesto. I to ne računajući 15 njemačkih zastupnika Alternative für Deutschland, 10 predstavnika stranke Fidesz mađarskog premijera Viktora Orbána, šest zastupnika poljske stranke Konfederacije i tri člana bugarske prokremaljske stranke Preporod.

Uspjeh Meloni u Italiji potkopao je Legu; nekoć vodeća stranka unutar skupine Identitet i demokracija u nedjelju je izgubila dvije trećine zastupničkih mjesta.

U Španjolskoj je stranku Vox na sličan način potkopala Se Acabó La Fiesta (Zabava je gotova), nova stranka koju vodi ultradesničarska internetska figura Alvise Pérez. Ta je nova skupina osigurala tri mjesta koja su mogla pripasti Voxu, koji je udvostručio svoju zastupljenost i imat će šest zastupnika u Bruxellesu tijekom sljedećeg mandata.

Kad bi desnica formirala jedinstvenu skupinu, bila bi to druga najveća snaga u parlamentu, iza tradicionalno dominantne Europske pučke stranke. Suparništva i neslaganja u njezinim redovima čine taj scenarij malo vjerojatnim, no njezina brojnost svejedno će imati utjecaja na politiku EU.

Nedjeljni rezultati pokazuju da predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen ima dobre šanse da ostane na dužnosti, ali ne i posve sigurne. Ako dobije potporu nacionalnih čelnika EU, morat će natjerati Europski parlament da potvrdi njezinu kandidaturu. Godine 2019. izabrana je glasovima EPP-a, S&D-a i Renew Europe. Ista bi joj koalicija načelno mogla osigurati još jednu većinu.

Morat će pažljivo analizirati brojke jer je glasanje o njezinoj kandidaturi tajno. Posljednji put kad je tražila potporu parlamenta, prije pet godina, teoretski je mogla računati na potporu 440 zastupnika koji pripadaju trima centrističkim skupinama, ali je dobila samo 383 glasa.

Ovaj put tri grupacije imaju oko 400 od 720 zastupnika. To bi trebalo biti dovoljno ako svi njihovi članovi glasaju za Von der Leyen, ali nije sigurno da će se to dogoditi – čak su i neke stranke EPP-a rekle da je neće podržati.

Potop Green Deal i Zelenih

Nakon pet godina, tijekom kojih je Green Deal postao glavno pitanje u Bruxellesu, birači su se okrenuli protiv ekološki orijentiranih stranaka i izbacili njihove predstavnike iz parlamenta.

Najznačajnije gubitke Zeleni su pretrpjeli u delegacijama iz Francuske i Njemačke, koje su činile polovinu snage ovog pokreta u parlamentu. Unatoč malom napretku u zemljama poput Nizozemske i Danske, Zeleni će izgubiti više od desetak zastupnika te pasti s četvrtog na šesto mjesto prema brojnosti u parlamentu.

Grupacija Renew Europe,  treći stup velike koalicije koja je dominirala parlamentom tijekom prošlih pet godina – jučer je pretrpjela udarac.

U Francuskoj je stranka predsjednika Emmanuela Macrona propala jer su birači izrazili svoju frustraciju nacionalnom vladom glasajući za krajnju desnicu. Španjolska podružnica ove grupacije Ciudadanos potpuno je nestala – sedam mjesta koje je imala u parlamentu apsorbirano je u Narodnu stranku desnog centra. Gubici su zabilježeni i među srodnim skupinama u Rumunjskoj, Danskoj i Estoniji.

S oko 14 posto zastupničkih mjesta u parlamentu Renew je veći dio prethodnog mandata proveo kao jezičac na vagi. Malo je vjerojatno da će Renew i dalje imati toliku moć, što je loša vijest za lidere poput Macrona, koji se nadao da će je iskoristiti za promicanje svoje vizije Europe u Bruxellesu.

Pad Macrona?

Kao što to obično biva tijekom izbora za Europski parlament, građani diljem EU iskoristili su svoj glas kao referendum o svojim nacionalnim vladama. U Francuskoj je nadmoćna pobjeda ekstremno desnog Nacionalnog skupa potaknula predsjednika Macrona da reagira raspuštanjem Nacionalne skupštine i raspisivanjem prijevremenih izbora.

Iako nijedan drugi nacionalni čelnik nije reagirao tako dramatično, negativni rezultati za vladajuće stranke u zemljama poput Njemačke i Mađarske protumačeni su kao udarci za njihove vođe.

U Danskoj su Socijaldemokrati premijerke Mette Frederiksen zadržali svoja mjesta na izborima koji su protumačeni kao referendum o načinu na koji njezina centristička vlada postupa s imigracijom. U Španjolskoj je propao pokušaj da se izbori predstave kao plebiscit o premijeru Pedru Sánchezu – njegova Socijalistička stranka gotovo se izjednačila s Narodnom strankom desnog centra potkopavajući pokušaje konzervativaca da iskoriste rezultate za rušenje njegove manjinske koalicijske vlade.

Continue Reading

Vijesti

Vratiti drevni, biblijski stav o spašavanju duša

Published

on

Kada se razmatraju biblijski zapisi novozavjetnih autora pojavljuje se kristalno jasna slika rane Crkve glede njenog odnosa prema ovom svijetu. Ta jasnoća danas najčešće nedostaje, a mnogi biblijski tekstovi koji tu jasnoću naglašavaju čak i nerviraju mnoge moderne čitatelje.

Ipak, biblijskim autorima nije bilo ništa nejasno u razlici između kraljevstva ovoga svijeta i Kraljevstva Kristovog. Sveti Pavao opisao je djelo Božje koje nas je spasilo od sadašnjega svijeta opakoga (Gal 1, 4). On dalje kaže, Bog nas izbavi iz vlasti tame i prenese u kraljevstvo svog ljubljenog Sina (Kol 1,13). Sveti Pavao je također ispričao kako mu je Gospodin povjerio zadatak govoreći: „Izbavit ću te od naroda i od pogana kojima te šaljem da im otvoriš oči pa se obrate od tame k svjetlosti, od vlasti Sotonine k Bogu te po vjeri u mene prime oproštenje grijeha i baštinu među posvećenima.” (Djela 26, 17-18)

Ovdje ne postoji ništa nejasno. Postoji kraljevstvo tame i kraljevstvo svjetla; postoji vladavina Sotone i Kraljevstvo Sina Božjega. Razlike između njih su više nego očite pa se odanost mora dati jednom, a drugo treba odbaciti. Tu nema nikakve nejasnoće, ničeg mutnog.

I drugi biblijski tekstovi nam govore o jasnoj razlici i što trebamo činiti po tom pitanju:

1Ne ljubite svijeta ni što je u svijetu. Ako tko ljubi svijet, nema u njemu ljubavi Očeve. Jer što je god svjetovno– požuda tijela, i požuda očiju, i oholost života – nije od Oca, nego od svijeta. (1 Ivan 2, 15-16)

2. Mnogi lažni proroci su izišli u svijet… Oni su od svijeta, zato iz svijeta govore i svijet ih sluša. Mi smo od Boga. Tko poznaje Boga, nas sluša, a tko nije od Boga, ne sluša nas. Po tom prepoznajemo Duha istine i duha zablude. (1 Iv 4, 1-7)

3. Jer sve što je od Boga rođeno, pobjeđuje svijet. I ovo je pobjeda što pobijedi svijet: vjera naša. (1 Iv 5, 4)

4. Ljubljeni! Dok sam u svojoj brižljivosti kanio pisati vam o našem zajedničkom spasenju, osjetio sam potrebu da vas pismom potaknem da vojujete za vjeru koja je jednom zauvijek predana svetima. Jer ušuljali se neki, odavna već zapisani za ovaj sud, bezbožnici koji milost Boga našega promeću u razuzdanost i niječu jedinoga gospodara i Gospodina našega Isusa Krista… To su rogoborni nezadovoljnici koji hode putom svojih požuda, usta im zbore naduto, ulaguju se u lice radi dobitka… To su sijači razdora, sjetilnici koji nemaju Duha. A vi, ljubljeni, naziđujte se na presvetoj vjeri svojoj moleći se u Duhu Svetom,… I jedne, svadljivce, karajte, druge spašavajte otimajući ih ognju, trećima se pak smilujte sa strahom, mrzeći i haljinu puti okaljanu. (Jud 1, razni stihovi)

5. Preljubnici! Ne znate li da je prijateljstvo sa svijetom neprijateljstvo prema Bogu? Tko god dakle hoće da bude prijatelj svijeta, promeće se u neprijatelja Božjega. (Jak 4, 4)

Tada je postojala jasna razlika. Postoje dva kraljevstva, dva puta, dvije skupine. Tertium non datur (trećeg puta nema). U Didahe se ta tradicija nastavlja, navodeći u svojim prvim recima: “Postoje dva puta, jedan je put života, a drugi smrti, i velika je razlika između ta dva puta”. (Didahe 1)

Danas mnogi moderni kršćanski čitatelji na “pluralističkom” Zapadu zaziru od ovakve jasnoće. Mi u post-nominalističkom, post-Kartezijskom i post-Kantovskom zapadu ne volimo biti previše sigurni u bilo što. Uostalom, biti siguran u nešto može i zahtijevati nešto od nas.

Naša prenaglašena tolerancija je vjerojatno samo primjer lijenosti. Mi se protivimo istini više iz straha i lijenosti nego zbog neke vrline. Potraga za istinom je previše problematična, a kada bi je našli, ona bi mogla zahtijevati od nas da preispitamo brojne grešne pojmove i dijela. Dakle, čak i većina kršćana je usvojila mlaku i zamućenu vjeru koja se previše uljuljala u život svijeta na koji su nas apostoli upozoravali.

Doista, mnogi u Crkvi, zaraženi duhom svijeta, pitaju se kako su apostoli i rani kršćani mogli biti tako “sigurni” u ono što su vjerovali i učili. Jesu li bili arogantni? Ne, upravo suprotno. Za njih vjera je nešto što im je objavio Bog. I jednom kada je vjera otkrivena, bez obzira na izazove koje donosi današnji svijet i moralni život, dužni smo je ponizno prihvatiti i naviještati; predati je dalje netaknutu. Bogu se treba pokoriti. Izvor jasnoće apostola leži u poniznom poštivanju onoga što je Bog objavio, a ne u oholosti svog razmišljanja.

U našim modernim, ali lažnim pojmovima tolerancije, pluralizma i relativizma leži onaj ljudski ponos po kojem se nismo dužni pokoriti nekoj objavljenoj istini, nego imamo svako pravo izmisliti svoju vlastitu istinu, naše vlastite religije, čak i naše vlastite bogove. Ali to nije poniznost, to je oholost.

Pitanje “Tko zapravo može reći što je istina?” možda zvuči ponizno. Ali, radi se o oholosti jer nije pravo pitanje, nego retoričko pitanje. To je čak i pogrešno retoričko pitanje jer za bilo kojeg pravog kršćana postoji odgovor: “Na Bogu je da kaže što je istina, što je pravo a što krivo.” On to govori kroz stvaranje, prirodne zakone, u objavi Svetog pisma i u nauku Crkve. I mi smo dužni to ponizno prihvatiti i navijestiti samouvjereno i hrabro. No, povjerenje i odvažnost dolaze od Boga, a ne od nas samih.

Danas su brojni u Crkvi odlutali od biblijske poruke i biblijskog svjetonazora. Prvi kršćani su mogli promatrati situaciju s olakšanjem. Razlike između svijeta i Kraljevstva su bile ogromne i jasne. Djelo Crkve je također bila jasno: dovesti ljude iz kraljevstva tame u Kraljevstvo Svjetla, po Božjoj milosti.

Ipak, danas mnogima nedostaje taj osjećaj pravilnog razlučivanja i više se traži model sukladnosti, ugodnosti i laganog suživota. Vjera, za mnoge, ne predstavlja neki očiti kontrast sa svijetom. Crkva danas često dijeli ugodne, afirmativne ili utješne misli; Crkva funkcionira više kao nevladina organizacija za raspodjelu tjelesnih djela milosrđa, umjesto da stvarno zove ljude na pokajanje i izbavlja ih iz kraljevstva tame.

Možda je izgovor u činjenici da je kultura na Zapadu postigla neku razinu judeo-kršćanske etike. Crkve su nekada bile pune, a postojala je suglasnost oko mnogih (ne svih) osnovnih moralnih pitanja. No, takva vremena, ako su ikada stvarno postojala, su nestala i sada nema sumnje da Crkva mora ponovno prihvatiti svoje prvotno poslanje.

Nužno je povratiti stari, biblijski stav o spašavanju duša iz kraljevstva tame koje se nalazi pod vlašću kneza ovoga svijeta, te ih dovesti, po Božjoj milosti, u Kraljevstvo Svjetla, kojim vlada Isus Krist.

Mutna neodređenost ne može biti naš stav. Vedra trezvenost i radost Kraljevstva Božjega; ponizno pokoravanje cjelokupnom Božjem naumu, i jasan poziv na pokajanje su naša baština, i naša dužnost: “Obratite se i vjerujte evanđelju! Približilo se kraljevstvo Božje!

izvor: NCRegister | Quo Vadis Ecclesia | Croativ.net

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved