Connect with us

Vijesti

Nastajanje Hrvatske (oko 700–1102)

Published

on

Krajem 9. st. Donjopanonska kneževina potpada pod vlast Mađara, dok je vlast u južnoj Hrvatskoj preuzela narodna dinastija Trpimirovića.

Uspon te dinastije započeo je za Tomislava (914–928), koji je proširio Hrvatsku i na područje Donjopanonske kneževine, a 925. okrunjen je za prvoga hrvatskog kralja. Svoj vrhunac Trpimirovići su doživjeli za kraljeva Petra Krešimira IV. (1054–78) i Dmitra Zvonimira (1078–89), kad su Hrvatskoj pripojene bizantska Dalmacija i Neretvanska kneževina

Na prostor današnje Hrvatske prva slavenska plemena dolaze u 6. i 7. st. za velike seobe naroda. Među njima su bili i Hrvati, koji se u izvorima spominju na širem prostoru, no etnički najkoncentriranije i povijesno najčvršće upravo u zaleđu jadranske obale.

Natpis iz Šopota kraj Benkovca s imenom kneza Branimira, kojega je 879. papa Ivan VIII. priznao za hrvatskoga vladara (vladao do smrti oko 892), a Hrvatsku za neovisnu državu. Jelena (?–976). Hrvatska kraljica, supruga kralja Mihajla Krešimira II. (vladao 950–969) i majka kralja Držislava Stjepana (vladao 969–997). Na njezinoj nadgrobnoj ploči, otkrivenoj 1898, zabilježeni su vladarski naslov rex i genealoški podatci o dinastiji Trpimirovića. Hrvatske kneževine u 9. st.

Krajem 8. i početkom 9. st. podložni su franačkomu vladaru Karlu I. Velikomu, a organizirani su u dvije pogranične kneževine (marke), u kojima vladaju domaći knezovi. Na prostoru današnje primorske i planinske (južne) Hrvatske utemeljena je kneževina Hrvatska sa središtem u okolici Knina, a na prostoru nizinske (sjeverne) Hrvatske Donjopanonska kneževina (poslije Slavonija) sa središtem u Sisku.

Legenda o doseljenju. Prema legendi Hrvati su se doselili pod vodstvom petorice braće (Klukas, Lobel, Muhlo, Kosjenc i Hrvat) i dviju sestara (Tuga i Buga) iz Bijele Hrvatske sjeverno od Karpata.Krapinska legenda. U trima utvrdama iznad Krapine živjela su braća Čeh, Leh, Meh i sestra Vilina. Braća su se željela osloboditi strane vlasti, ali ih je sestra izdala, pa su pobjegli na sjever, gdje su utemeljili slavenske države Češku, Poljsku i Rusiju.Knin. Još od vladavine Trpimirovića Knin je bio povremena prijestolnica hrvatskih vladara, a za kralja Dmitra Zvonimira stalna prijestolnica Hrvatskoga Kraljevstva. Od 12. do 14. st. u Kninu i Zagrebu naizmjence su stolovali herceg i ban te se održavali sabori.

Krajem 9. st. Donjopanonska kneževina potpada pod vlast Mađara, dok je vlast u južnoj Hrvatskoj preuzela narodna dinastija Trpimirovića. Uspon te dinastije započeo je za Tomislava (914–928), koji je proširio Hrvatsku i na područje Donjopanonske kneževine, a 925. okrunjen je za prvoga hrvatskog kralja. Svoj vrhunac Trpimirovići su doživjeli za kraljeva Petra Krešimira IV. (1054–78) i Dmitra Zvonimira (1078–89), kad su Hrvatskoj pripojene bizantska Dalmacija i Neretvanska kneževina. Njihovu vladavinu obilježio je kulturni procvat, osobito graditeljstva i kiparstva. Iz istoga razdoblja potječu i prvi spomenici hrvatskoga jezika (Bašćanska ploča).

Ban. Tradicionalni naziv za visokoga državnog dostojanstvenika, većinom u funkciji kraljevskog namjesnika. Od kraja 12. st. spominju se dva bana, jedan za Hrvatsku i Dalmaciju, a drugi za Slavoniju.

Sv. Vlaho. Biskup grada Sebaste i kršćanski mučenik (polovica 3. st. – oko 316), zaštitnik grada Dubrovnika od 1190. Dubrovnik se razvio iz ribarskoga naselja početkom 7. st. Bio pod naizmjeničnom vlašću Bizanta, Normana, Mlečana (od 1205) i Hrvatsko-Ugarskoga Kraljevstva, a 1358–1808. neovisna plemićka republika. Trgovao po Sredozemlju, Levantu i Balkanu.

Hrvatska kraljevina u 11. st.

Škrinja sv. Šimuna. Kovčeg s moćima sv. Šimuna na glavnom oltaru istoimene crkve u Zadru izradio je 1380. majstor Franjo iz Milana. To remek-djelo gotičkog zlatarstva prikazuje glavne povijesne događaje i ličnosti iz 14. st. te zadarsku svakidašnjicu i izgled pojedinih dijelova grada.

Izvor: croatia.eu

Vijesti

Kada istina postane nebitna

Published

on

U godinama koje su prethodile enciklici Humanae Vitaepapa sveti Ivan XXIII. je uspostavio, a papa Pavao VI. proširio, Papinsko povjerenstvo za kontrolu rađanja koje je preporučilo da se vjernicima omogući umjetna kontrola rađanja. Također je omogućeno da izvješće “Papinske komisije” godinama bude dostupno javnosti pa je tako, u glavama mnogih katolika, takvo ponašanje postalo sasvim prihvatljivo i među mnogima pobudilo očekivanja da će Crkva promijeni svoj nauk o tom pitanju. Tijekom tih godina, mnogi ljudi su već odlučili i formirali svoj stav na tu temu. Dakle, velika šteta je već učinjena i prije izdavanja Humanae Vitae.

Onda je papa Pavao VI. objavio Humanae Vitae koja je poštivala nauka Crkve o tom pitanju. Jupi!

A što se onda dogodilo?

Mnogi svećenici unutar Crkve su se otvoreno pobunili protiv ovog dokumenta. I što je Crkva učinila? Ništa. Kao rezultat, sve je više ljudi gledalo na svoje svećenstvo kao autoritet po tom pitanju i počeli su koristi kontracepciju. Drugi su bili zbunjeni i čekali su da vide kako će Crkva reagirati. Kada Crkva nije ništa učinila, onda su, razumljivo, zaključili da ovo i nije neka bitna stvar, pogotovo ako Crkva ne čini ništa da se to zaustavi i zato su i oni slijedili ove prve.

I što se onda dogodilo?

Osim povremenog govora koji je malo tko čuo ili dokumenta koji nitko nije čitao, Crkva je praktično 45 godina šutjela o ovoj temi. Rezultat? Prema nekim naznakama, 95 % katolika tih je godina koristilo kontracepciju. To jest, 95 % katolika je počinilo teški grijeh koji ugrožava njihove besmrtne duše .

Ali, čekaj! Crkva nije promijenila svoj nauk! Dakle, velika pobjeda! Izvrstan posao nepogrešive Crkve!

Dakle, ne– Crkva ne može mijenjati svoje učenje o nerazrješivosti braka. Odlično. No, također je jasno da ga oni koji žele promijene i ne moraju mijenjati. Oni koji odbacuju tu doktrinu, ili barem njezino praktično značenje u stvarnosti, također su naučili lekcije iz Humanae Vitae. Sada je posve nepotrebno mijenjati doktrinu kada se ona jednostavno može potkopati s očekivanjima, pobunom i tišinom.

Dakle, da, istina je da je nauk Crkve nepromjenjiv. Ali povijest nam pokazuje kako Crkveno vodstvo može, u praksi, potkopati nepromjenjivi nauk prikazujući ga kao ‘nebitan’ u glavama mnogih vjernika. To ne znači da će Crkva ugroziti brak na sinodi, molitva ipak može mnogo učiniti! Nemam proročki dar, ali imam razum. I mislim da je razumljivo biti poprilično oprezan jer bi Crkva lako mogla pogrešno pristupiti ovoj temi i ponoviti debakl Humane Vitae – donosi QuoVadisEcclesia.

Continue Reading

Vijesti

Kako ‘AI’ vidi epopeju Vukovara, Blijeska, Oluje i Hrvatske …?

Published

on

Pogledajte zanimljiv video proizveden Umjetnom inteligencijom, koji se vrti na Tik-Toku.

U video su uključena tri legendarna lika Blago Zadro, Dedaković i Nikica Burić Samoborac

Izgleda impresivno… slažete li se?

Continue Reading

Vijesti

Olimpijske igre u Parizu: Povratak Caligule

Published

on

Tragedija nije bila nečuvena blasfemija. Bilo je to odsustvo urlikajućeg bijesa.

Ceremonija otvaranja Olimpijskih igara u Parizu prošlog petka bila bi uvreda za Caligulu. On se samo zalagao za perverziju, sadizam i razuzdanost, dok su ceremonije otvaranja u Parizu slavile mnogo, mnogo više. Hrabro su trubili o kraju kršćanstva, posebno, i zapadne civilizacije, općenito. Sa svojom blasfemijom Posljednje večere okićenom devijantnom LGBTQ+ burleskom, namjeravali su ništa manje od udarnog ovna protiv kršćanstva i civilizacije koju je ono rodilo.

Osim pregršt bijesa, opća reakcija kretala se od blagog zabavljanja, do “ho-hum dodaj sol”, do strastvenog slaganja, do prigušenog nezadovoljstva.

I u tome leži noćna mora.

Ne u poniženoj izvedbi, već u šik prihvaćanju. Čak bi se i Kaligula posramio. Njegova izopačenost nikada ne bi ni sanjala da se ruga nebeskom svodu rimskih bogova ili da poremeti temelje rimskog carstva.

Više od nekolicine vjerojatno su progonili Yeatsovi stihovi koji upozoravaju u njegovom “Drugom dolasku”:

Okretanje i okretanje u sve širem krugu
Sokol ne čuje sokolara;
Stvari se raspadaju; centar ne može držati;
Puka anarhija je puštena u svijet,
Krvlju prigušena plima je labava, i posvuda
Ceremonija nevinosti je utopljena;
Najboljima nedostaje svako uvjerenje, dok najgorima
Puni su strastvenog intenziteta.

Tragedija nije bila nečuvena blasfemija. Bilo je to odsustvo urlikajućeg bijesa. Nijedna takva ležerna reakcija ne bi naišla na takav napad na islam. Unatoč svim svojim divljim aberacijama, ne nedostaje muževnosti trenutnog bijesa. Ne i nekadašnji katolicizam svetaca i mučenika koji se busao u prsa. Prije šezdeset godina smatralo se da je taj tisućljetni katolički zaštitni znak neugodan za Crkvu koja se žuri sprijateljiti sa svijetom. Povijesno katoličko hvalisanje poput križarskih ratova, uništenja starih poganskih bogova i obraćenja nacija tiho je odloženo za katolicizam koji je lakši za korištenje. Anateme su mijenjane za nešto što se zove “dijaloško slušanje” i sigurnost zbog osjetljivosti na “različitost”. Neki članovi hijerarhije osudili su “prozelitizam”, klevetu o dovođenju muškaraca u Katoličku crkvu.

Katolici se sada neprestano vježbaju o jednom i jedinom grijehu koji “vapi k nebu za osvetom”: “izricanje presude”. (Za vas mlade, bila su jednom takva četiri grijeha. Pogledajte.) Naravno, upravo o tome govori Dekalog. Upravo razlog zašto ih vjeronauk više ne uči. Pa, neki od njih jesu. Ali možete ih nabrojati na prste jedne ruke.

Ovaj novi irenizam na steroidima svakodnevno se pojačava liturgijama koje izazivaju isto toliko žara i strasti za Boga kao i tjedni Ladies Auxiliary canasta club. Podsjeća na dnevne doze “osjećaja” iz Huxleyjevog Vrlog novog svijeta kako bi se održala odgovarajuća bezosjećajna obamrlost. Cijelu ovu užasnu sliku svakodnevno podupire svećenstvo koje je prilično zadovoljno standardom propadajuće sekularnosti, a ne standardom Krista Kralja. Ne vjerujete mi? Pogledajte njihova sjemeništa koja su pretvorena u gradove duhova, dokaz da je aggiornamento pošao po zlu. Nedavno je Red časnih sestara sazvao svečanu večeru kako bi proslavili objavu njihove smrti.

Da, kažete, ali nije li tamo bio američki biskup koji je registrirao blagi rezervat? Da, sasvim istinito. Ali njegovo sivo odijelo i rimski ovratnik kao da su ublažili učinak. Nazovite me staromodnim, ali svećenik u sivom odijelu ne izaziva ubrzanje srca kao što to čini pogled na svetog Franju Ksaverskog u mantiji s visokim križem.

Hoćemo li se usuditi na provokativnije pitanje? Da je Sveta Rimska Crkva sada tako jaka kao što je bila u vrijeme rimskih progona, srednjeg vijeka ili u pontifikatima blaženog Pija IX. ili sv. Pija X., bi li ovakva blasfemija pokazala svoje lice? Sekularni svijet se ne bi usudio. Da, ta su povijesna razdoblja Majci Crkvi donijela svoj dio sramote, ali nikada nisu ugrozila sam kamen temeljac njezina doktrinarnog naslijeđa. Nitko se ne bi rugao samim temeljima moralnog zakona, dapače božanski uspostavljenog poretka spolne razlike. A da jesu, dočekala bi ih sva žestina njezinih gromoglasnih osuda.

Te manične sile držala je podalje moć Crkve. I taj doktrinarni urlik urlao je bez ikakve nesigurnosti i jednim sveopćim glasom. Svijet ne bi pronašao pukotine u čvrstoću glasa Crkve u tim čvršćim danima. Suprotni glasovi doista bi se usprotivili, ali nisu imali iluzija o neosvojivim bastionima Katoličke crkve. Možda su ovdje ili ondje našli utočište kod odmetnutog svećenika ili pastira, ali oni iz te vrste bili su upadljivi u svojoj malobrojnosti.

Blasfemija tako velikih razmjera kao što je bila ceremonija otvaranja Olimpijskih igara u Parizu bila bi nezamisliva. Da, Napolean je 1809. godine oteo papu Pija VII., vukući ga preko Alpa nesigurnog zdravlja u Fontainebleau. A talijanske su vojske zauzele Rim 1859. godine, prisilivši blaženog Pija IX. da pobjegne iz Vječnog grada u grad Gaetu. Ali sva ta razaranja nisu se mogla približiti kolapsu koji nagoviještaju Svečanosti otvaranja. Dok je Crkva bila napadana, a pape maltretirani, temelji ljudskog dostojanstva i zapadne civilizacije nisu bili ugroženi. Crkva bi se, čak i sa svojim papama u zatočeništvu, za to pobrinula.

Neprijatelji svega što je dobro, istinito i lijepo našli su svoj otvor u desetljećima dugom gušenju glasa Crkve. Oni su vrlo jasno vidjeli detant Crkve s duhom svijeta i iskoristili savršenu priliku. Bila je to pobjeda koju su dugo čekali, a sada im je isporučena na srebrnom pladnju. Kako drukčije protumačiti nadbiskupa Pagliu, predsjednika Papinske akademije za život, koji brani prikaz olimpijske Posljednje večere “kao otkrivanje dubokog pitanja: svatko, apsolutno svatko, želi sjediti za tim stolom gdje Isus svima daje život i uči ljubavi.”

Ovo je velika dvosmislenost i kukavičluk.

Jedini zid čovječanstva protiv nasrtaja barbara je Katolička crkva. Ona jedina može vratiti glas potlačenima (Woked) Levijatana.

Godine 452. po Kr., bilo je to samo godinu dana nakon što je papa Lav Veliki hrabro branio hipostatsku zajednicu Krista našeg Spasitelja protiv heretika Eutiha.

S tim monumentalnim zadatkom koji je jedva dovršen, suočio se s još jednom krizom koja je opsjedala rimski svijet: napad Atile Huna. Njegove zastrašujuće horde desetkovale su velik dio bivšeg Rimskog Carstva, s njegovim nasljeđem visoke civilizacije i kulture. Sada je taj barbar bio pred samim vratima Rima. Činilo se da je sve izgubljeno. Papa Lav Veliki je u svečanoj procesiji sa svećenicima, đakonima i akolitima njišući zlatne kadilice izašao u susret krvožednom poglavici. Oči u oči, razgovarali su. Nakon kratkog razgovora, Atila se okrenuo i zapovjedio svojim trupama da se povuku. Rim je spašen. Kršćanstvo je spašeno. Civilizacija je ponovno mogla disati.

A Leo je kroz stoljeća postao poznat kao “Veliki”.

Samo Katolička crkva može spasiti čovječanstvo od barbara – bilo da je riječ o Attili ili Parižanima s Olimpijskih igara 2024.

Dakle, čekamo.

Fr. John A. Perricone

Fr. John A. Perricone

Fr. John A. Perricone, Ph.D., pomoćni je profesor filozofije na Sveučilištu Iona u New Rochelleu, New York. Njegovi članci objavljeni su u časopisima St. John’s Law Review, The Latin Mass, New Oxford Review i The Journal of Catholic Legal Studies. Do njega se može doći na www.fatherperricone.com.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved