Connect with us

Društvo

PRIČA JEDNOG PARTIZANSKOG KOMESARA

Published

on

(SABLASNA PRAZNINA… Uz 8. svibnja, dan takozvanog oslobođenja Zagreba)

Drage prijateljice i prijatelji, Hrvatice i Hrvati!
I ove 2019. godine će takozvani antifašisti na dan 9. svibnja prirediti u 
maloj dvorani Lisinski u Zagrebu svečanu akademiju u povodu Dana pobjede i oslobođenja grada Zagreba, i sa pozivnicom na kojoj je slika kako crveni lik mlati crnoga, što znači da se u svome komunističkom mentalitetu ne mogu nikako osloboditi nasilja.

Organizatori su: Savez antifašističkih boraca i antifašista RH i Zajednica 
udruga antifašističkih boraca i antifašista Zagrebačke županije i Grada 
Zagreba.

Pitajmo se tko su ti “antifašisti” u današnje vrijeme, u slobodnoj i 
demokratskoj Hrvatskoj, koji provociraju hrvatski narod i slave taj 
zločinački dan za grad Zagreb.
Neumitnošću kronologije, samih sudionika ondašnjih komunističkih zločina je preostalo vrlo malo. Moglo bi ih se na prste nabrojati. Njihovih bioloških i ideoloških, mržnjom zaluđenih sljedbenika svakako ima još priličan broj. 

Nije moguće da bar kroz ovih posljednjih 29 godina nisu čuli za te sve 
užasne zločine nad građanima tadašnjega Zagreba i cijele Hrvatske.

Nije moguće da ne vjeruju, jer su otkrivene tisuće Hudih jama i ostalih 
mnoštvenih stratišta, sa tolikim nedužnim hrvatskim žrtvama diljem bivše 
zločinačke države Jugoslavije, kao i bar stotinjak takvih stratišta u 
Zagrebu i oko Zagreba.

To slaviti mogu samo potpuno amoralni neljudi.

Konkretno znamo da su toga dana, 8. svibnja 1945. godine, ušle u nebranjeni Zagreb divljačke velikosrpske horde I i II armije takozvane NOV Jugoslavije, pod vodstvom Koče Popovića, Peke Dapčevića, Milutina Morače, Mijalka Todorovića, Radovana Vukanovića, Ljube Vučkovića i drugih, a među njima ni jedan Hrvat.

Deseti zagrebački korpus, pod vodstvom Ivana Šibla i Mate Jerkovića nije 
smio biti ni blizu.

Oni su u Zagreb ušli pokunjeni, tek drugoga dana, tj. 9. svibnja.

Sam Ivan Šibl, partizanski general potpukovnik i politički komesar X 
zagrebačkog korpusa, a kasnije, od 1951, i narodni heroj Jugoslavije, u 
svojim “Sjećanjima” priznaje da su se on i ostali borci X zagrebačkog 
korpusa toga dana osjećali krajnje poniženo i postiđeno.

Zagreb je bio pust, a u Beogradu se divljalo od veselja što su Hrvati 
“bratski oslobođeni”, a posebno hrvatski glavni grad Zagreb.
Kakav je to bio teror, pljačkanja, ubijanja, klanja, silovanja i sve ostalo 
što je uslijedilo, poznato je.

Stoga mi dolazi u sjećanje jedan davni osobni razgovor, vezan za ta 
događanja u Zagrebu.

Bilo je to 1976. godine. Nakon završenog studija opće medicine, obavljala 
sam liječnički staž u jednoj zagrebačkoj bolnici (iako sam prethodno već 
bila završila Stomatološki fakultet i bila zaposlena kao liječnica dječji 
stomatolog).

U popodnevnim satima pošla sam obići bolesnike i u jednoj jednokrevetnoj 
sobi bio je stariji bolesnik. Malo smo porazgovarali o njegovom stanju i on 
me je upitao poznajem li dr. Pavla Sokolića. Odgovorila sam: “Kako ne! On je krasan čovjek i bio mi je profesor iz predmeta patofiziologije.”.
Tada mi je taj bolesnik rekao: “Znate, ja njega zovem ‘tatek’, a on mene 
isto ‘tatek’. Hoćete li da Vam ispričam?”. Meni se nije žurilo i on je 
počeo:

“Ja sam za vrijeme Drugoga svjetskoga rata bio partizanski komesar i djelovao sam u okolici Zagreba. U jednoj akciji zarobili su me ustaše. 
Dospio sam u zatvor u Savskoj u Zagrebu. Tijekom istrage jako su me mučili i ja sam pretučen ležao na podu sobe. Jednoga dana čuo sam komešanje po 
hodniku i u sobu mi je ušlo nekoliko ljudi u pratnji upravitelja zatvora. 

Shvatio sam da je to bila komisija Međunarodnoga crvenoga križa. Kada su 
vidjeli mene pretučenog na podu, jedan od njih je strogim glasom rekao: 
‘Ovaj čovjek treba odmah u bolnicu!’. Taj glas me je obradovao i urezao mi 
se za sva vremena u sjećanje. Nije bilo pogovora od strane ustaša i ja sam 
odmah prebačen u bolnicu Sveti Duh. Nakon desetak dana već sam se bio 
oporavio i jedne noći u moju bolesničku sobu upadaju trojica u ustaškim 
odorama. Pomislio sam: ‘Sad sam gotov!’. Kada su mi strogo rekli: ‘Poći ćeš 
s nama!’, odgovorio sam: ‘Možete me ubiti, ali znajte, moj duh će lebdjeti 
nad Hrvatskom!’. No, oni su mi prišli bliže i potiho rekli da su naši i da 
me spašavaju. Borba se nastavila i mi smo pobijedili i našli se u Zagrebu. 

No, u Zagrebu su nastale strašne stvari, jer su prije nas ušle srpske armije 
i preuzele komandu grada. Jednoga dana ja, na uglu Draškovićeve i Vlaške 
ulice, sretnem Većeslava Holjevca. Dobro smo se poznavali i zaustavili se u 
razgovoru. On mi reče: ‘Vidiš li što se događa? Pobiše nam narod! Molim te, 
otiđi odmah u Maksimir, na stadion, tamo je sabirni logor, i vidi što se 
događa!’. Otišao sam odmah i zaprepastio se koliko je tamo bilo jadnih 
ljudi. Na cijelome stadionu, na otvorenom, stajali su ili sjedili po zemlji. 

Bio sam u vojničkoj odori i jedva sam prolazio. Na jednome mjestu zapazim 
čovjeka kako čuči i jako kašlje. Slučajno ga upitah: ‘Tko ste Vi?’ i 
odjednom čujem glas: “Ja sam Pavao Sokolić”. Meni odmah sine: ‘Pa to je glas onoga čovjeka iz komisije koji me je spasio iz zatvora’. Upitao sam ga: 
‘Otkud Vi tu?’. Odgovorio je: ‘Na znam. A tu je i još pet profesora iz 
bolnice Rebro’. Otišao sam do zapovjednika logora Maksimir, a to je bio neki Srbin Mitrović iz Vojvodine. Rekao sam mu da je tu čovjek koji je mene 
spasio iz zatvora i da nema smisla da se tako prema njemu postupa. Uspio sam osloboditi i dr. Sokolića i još te druge profesore. Od tada smo dobri 
prijatelji.”

Osobno se sjećam da je nama studentima uvijek bilo čudno zašto se profesor Sokolić, kojega smo izuzetno cijenili, piše samo titulom doktor, a bez profesor. Saznali smo da su ga iza rata okrivljavali da je bio Pavelićev 
liječnik i da su mu zbog toga oduzeli zvanje profesora. Znamo da su mu 
kasnije predlagali da bar formalno zatraži i provede proceduru za povratak titule profesora, što on nikada nije htio, makar je zbog toga imao slabiju
plaću.

Nisam zapamtila ime toga bolesnika i nikada mi nije bilo jasno zašto je to 
baš meni ispričao. Razmišljala sam i o tome što se sve govorilo o NDH, a i 
po ovome primjeru se vidi kako je to bila uređena država, a i po ovom 
razgovoru se vidi kako su neki vodeći hrvatski partizani mislili da se bore 
za hrvatsku državu.

No, da je bilo i takvih koji su kao poslušnici velikosrpske politike i 
sljedbenici jugoslavenske zablude ogrezli i u zločinima protiv svoga naroda, te tako odgajali i svoje potomke i sljedbenike, dokazuju i ovi njihovi
današnji nasljednici, koji veličaju i slave te strašne zločince, kao što je 
njihov maršal Tito, i koji slave zločinačke spomendane.

dr. Ružica Ćavar 

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved