Connect with us

Društvo

Šola: Sada se svi pitaju – što je s Milanovićem? Ali, sve je odavno jasno

Published

on

Dosta je tekstova u američkom tisku koji propituju mentalno i ino zdravlje aktualnog predsjednika Bidena.

Zdravstveni karton je privatna stvar, i to je ne samo neetično i protuzakonito dirati kada se radi o običnim smrtnicima. No kada se radi o predsjednicima država ili premijerima, onda je prostor privatnosti sužen, i javnost ima pravo znati i takve stvari. Milanovićeve zadnje izjave o Ukrajini, uvredljive i Putinu mile, a našim saveznicima u EU i NATO-u blago rečeno zbunjujuće, nukaju na pitanje, ne u smislu medicinske dijagnoze već političke razboritosti, je li Milanović neuračunljiv?

FURSOV: U sljedećih 5 godina Rusija će biti zona najveće bitke za budućnost svijeta

Zbog kratkoće prostora samo nekoliko primjera, od pregršta njegovih čudnih poteza i riječi koji se, inače, događaju na dnevnoj razini.

PRIJEZIR PREMA PAPI

Prvi puta sam si postavio to pitanje kada je kao premijer (s neskrivenim prijezirom!) odbio nazočiti predavanju koje je papa Benedikt, tijekom pohoda Hrvatskoj, održao u HNK. Ovdje nema veze je li Milanović ateist ili teist, Papa je i šef države Vatikana, a i ptice na grani znaju da je Vatikan bio ključ međunarodnog priznanja Hrvatske. Bahatost.

A onda, nedavno, odlazi kod pape Franje, također i šefu vatikanske države, i hvali doprinos Svete Stolice u procesu osamostaljenja Hrvatske!?

Također, opće je mjesto da je uz rizik da Hrvatskoj bude blokiran ulazak u EU, sasvim nerazumno donio tzv. lex Perković, kako bi zaštitio ubojice Perkovića i Mustača, koji su, moguće, ubijali i druge nevine ljude po inozemstvu, čime nas je doveo u izolaciju. Danas pak ljude s ljevice iz javnog prostora pogrdno naziva udbašima, a štitio je udbaše!?

Kada smo kod lex Perković i udbaša, svi su se čudili kada je primio Dodika iz samo njemu znanih motiva, no možda je poveznica između Dodika i Milanovića i jedan od Dodikovih dragih suradnika i poslovnih ljudi u Banjoj Luci, Branko Traživuk, koji je bio načelnik II. uprave SDB-a (UDBA-e) SR Hrvatske i ujedno zamjenik načelnika UDBA-e Socijalističke republike Hrvatske Josipa Perkovića kojeg je Milanović štitio? Kada je Milanović u pitanju, sve je moguće…

Sasvim nerazumno je bilo i kada je Milanović kao predsjednik Vlade skinuo pelješki most kao građevni i geostrateški prioritet, ne samo Hrvatske, već i EU-a, zbog povezivanja teritorija u kontekstu Schengena.

Savim nejasno se ponašao i tijekom migrantske krize, kada je Erdogan reketario EU slanjem izbjeglica 2015., a on, napavši „fašista“ Orbana zbog zida, rekao da treba pokazati „više poštovanja prema Erdoganu“. Tada je pljuvao Orbana, da bi ga nedavno na finjaka nahvalio.

Zanimljivo je i Milanovićevo sotoniziranje HDZ-a. U političkom smislu, to je u redu, stranke se međusobno svugdje glođu nižim ili finijim načinima. No kada on to čini, to je nešto drugo, jer je preko HDZ-a dobio posao, to je stranka koja ga je školovala. Posao je dobio preko veze, sredio mu ga pokojni tata Stipe kod Tuđmana, pa s faksa odmah u Ministarstvo vanjskih poslova.

Tuđman ga je poslao i u Bruxelles, gdje je mali Zoran učio svoje prve diplomatske korake. E da bi 1999., kada je HDZ brod počeo tonuti, prepoznao kairos i učlanio se u SDP, uz pomoć kojeg dva puta dolazi na vlast, jednom u Banske dvore, sada na Pantovčak, e da bi sada u istom tom SDP-u spletkario i razbijao ga. Sada više nije socijaldemokrat niti izvanbračno HDZ-ovo dijete, sada za sebe tvrdi da je liberal. Tko je zapravo Milanović? Vjerojatno ni on sam ne zna.

Ako nekoga ova proruska izjava o Ukrajini čudi, ne treba zaboraviti da se kao šef oporbe protivio euroatlantskim integracijama, pa je tražio da se raspiše referendum o ulasku u NATO, što je bilo sumanuto iz više razloga, a jedan je i da je to bio važan korak, pa i uvjet, za ulazak u EU.

Tako i sada, kada se RH bori za ulazak u Schengen, Milanović opet podriva i napada Nizozemsku zbog genocida u Srebrenici, a ne Dodikove genocidne heroje, ratne zločince s proslave Dana RS u Banjoj Luci, Karadžića i Mladića, a Nizozemska je zemlja s kojom smo već imali problema oko „befela“ za Schengen. Uglavnom, čega god bitnoga se dotaknuo, napravio je štetu RH.

Milanovićeve veze s Rusima i Putinovim ljudima i oligarsima, kao i njegovih najbližih suradnika u ondašnjoj vladi, nisu baš nepoznate. I na to treba podsjetiti.

ŽIVI OD STVARANJA KAOSA

Ima već dosta vremena otkad je pisano o aferi kada je omiljeni Milanovićev ministar Ante Kotromanović u privatne svrhe letio privatnim avionom rusko-hrvatskog investitora Perenčevića, bliskog Putinu.

Kada je pak započeo reformu energetskog sektora, primio je delegaciju ruskog Rosnjefta, i to nekoliko tjedana prije ulaska u EU, na čelu s moćnim Putinovim oligarhom Igorom Sečinom, pa je zajedno sa svojim drugim omiljenim ministrom Vrdoljakom i Vrdoljakovim bliskim prijateljem sklepao nabrzaka Zakon o tržištu plina i gurnuo ga u Sabor u hitnu proceduru. Poprilično netransparentno.

Gdje je danas Milanovićev ministar Vrdoljak, siromašno dijete iz osječkog radničkog naselja Jug, što radi, od čega živi, vozi li na ruski plin ili rusku naftu? Odgovor drugom prilikom…

Treba dodati i da je Milanović uručio ruskom ambasadoru u Hrvatskoj Azimovu orden Reda kneza Branimira. Sutradan Milanović prima, ničim izazvan, Dodika.

Milanović neuračunljiv? Ne, kao čovjek od kontradikcija koji živi od stvaranja kaosa, izgleda da itekako zna računati. Za sebe, i tko zna još za koga…

Ivica Šola / Slobodna Dalmacija

Advertisement

Društvo

SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Svetište Majke Božje Trsatske

Published

on

By

Svetište Majke Božje Trsatske najveće je hodočasničko svetište u zapadnom dijelu Republike Hrvatske. Prema predaji 10. svibnja 1291. godine na mjestu današnjeg svetišta Gospe Trsatske osvanula je Nazaretska kućica Svete obitelji. Na Trsat su je iz Nazareta prenijeli anđeli. Tu se zadržala do 10. prosinca 1294. godine kada je anđeli preniješe u Loreto, pokraj Ancone, gdje se i danas nalazi.

O gradnji crkve razmišljao je Nikola IV Frankapan, a gradnju je započeo njegov sin knez Martin Frankapan, dozvolom pape Nikole V., zavjetujući se franjevcima obvezom gradnje crkve i franjevačkog samostana 1453. godine, na mjestu gdje se prema legendi od 1291 do 1294. godine nalazila Bogorodičina kućica. Nakon izgradnje je doveo franjevce iz Bosanske vikarije.
Crkva Blažene Djevice Marije danas je poznato svetište i hodočasničko odredište u koje stižu ljudi iz raznih dijelova Hrvatske i inozemstva. U njoj je pokopano više znamenitih ljudi. Tu su grobovi nekih članova grofovske obitelji Frankopana i grob Petra Kružića, graditelja čuvenih stuba do trsatskog svetišta.

Vrlo brzo ovo svetište je postalo hodočasničkim središtem. Nakon velikog požara koji se desio 1629. godine, bilo je potrebno dodatno renovirati crkve i samostan uz nju. Crkva i samostan su obnovljeni ponajviše u baroknom stilu u kojem su prepoznatljivi i danas. Unutrašnjost je također dizajnirana baroknim stilom, a to se najviše očituje u raskošnom oltaru koji datira iz 1692. godine.

Na mjestu današnje bazilike gotovo dva stoljeća bila je kapela koju je dao izgraditi Nikola I. Frankopan. Crkva koja je iz nje nastala, zahvaćala je prostor svetišta i polovicu glavne crkvene lađe današnje građevine. Lijeva crkvena lađa i pročelje podignuti su tek kasnije. Sada je čine dvije lađe. Znamenita su i dva samostanska klaustra te ljetna blagovaonica.

Najzaslužniji za današnji njen izgled je Franjo Glavinić, tadašnji gvardijan samostana, koji je u kolovozu 1644. pokrenuo radove na obnovi i proširenju. Svoj konačni izgled, crkva je dobila 1824. godine kada je produžena 6 metara, a dodan joj je i zvonik kojega do tada nije imala.

Današnja bazilika, splet je gotičko – renesansno – barokno – bidermajerskih graditeljskih faza. Crkvu Majke Božje danas rese oltarne slike sv. Mihovila, sv. Katarine i sv. Nikole, manirističkog slikara iz Švicarske, franjevca Serafina Schöna, slikara C. Tasce i drugih poznatih umjetnika 17. i 18. stoljeća.

Zbog gubitka Svete kućice, neutješenim Trsaćanima papa Urban V. 1367. godine šalje čudotvornu sliku Majke Božje imena «Majka milosti».

Predaja kaže da je sliku osobno naslikao sv. Luka Evanđelist. Izrađena je na cedrovoj dasci i podijeljena na tri polja. Zbog štovanja koje joj iskazivano, slika je okrunjena krunom od pravoga zlata 8. rujna 1715. godine, a svečanost njene krunidbe se održala pod pokroviteljstvom hrvatskog Sabora. Bila je to prva Marijina slika izvan Italije koju je dao okruniti neki papa. »Majka milosti« ima iznimno značenje u stvaranju kulta štovanja Djevice Marije na Trsatu. Sveti otac već u petnaestom stoljeću dopušta poseban oprost onima koji ju pohode. Slika se i danas cijeni zbog milosti koju po njoj dijeli Marija svojim štovateljima, a stoji na glavnom oltaru i iz crkve se iznaša prilikom raznih procesija, kao npr. na Blagdan Gospe Trsatske ili  Velike Gospe.

Čudotvorna slika “Majke Milosti” podijeljene je u tri okomita polja. U središnjem, najvećem polju je Marija koja doji, hrani Isusa. Marijin blagi pogled usmjeren je prema Isusu ali i prema gledatelju slike. Dijete Isus ima ozbiljan pogled i podiže ruku za blagoslov. U gornjem dijelu lijevog i desnog bočnog polja prikazani su najvažniji događaji iz povijesti spasenja: Utjelovljenje (Navještenje) i Otkupljenje. Potonje je prikazano u tradicionalnoj ikonografskoj formi “deisisa” – prikaza Kristove otkupiteljske smrti na križu, prije koje je Crkvi preko sv. Ivana, najmlađeg apostola, Mariju ostavio za Majku. U donjoj polovici lijevog i desnog bočnog polja slike prikazani su svjedoci Crkve. Ono što je Isus propovijedao nastavili su učenici! Desno su apostoli sv. Petar, sv. Ivan i sv. Pavao. S lijeve strane su prikazani nepoznati sveti biskup (najvjerojatnije sv. Nikola), sv. Bartolomej (crven, jer mu je tijekom mučeništva odrana koža) i sv. Stjepan, đakon.

Knez Martin Frankapan uz crkvu je dao sagraditi i samostan u koji su se 1468. doselili franjevci. Tu se nalazi stara i bogata knjižnica s arhivom i bogata riznica s darovima i zadužbinama koje potječu od 14. stoljeća do današnjih dana. U njoj se čuva original gotičkog triptiha Gospe Trsatske kojeg je, prema predaji, Hrvatima 1367. godine darovao papa Urban V. Ikona je već u to doba slovila kao čudotvorna jer ju je, vjerovalo se, naslikao sam sveti Luka. Tu se nalazi i veliki relikvijar srpske despotice Barbare rođene Frankapan poklonjen crkvi 1485., te dvoglavi orao iz masivnog zlata ukrašen draguljima koji je zavjetni dar Karla V. iz 1536. godine, a vrijedna je i visokorenesansna srebrna skulptura Bogorodice s Isusom, visoka 35 cm koju je 1597. godine darovao hrvatski ban Toma Bakač-Erdody za ozdravljenje sina. Još se tu čuvaju i Leopoldovi svjećnjaci, te misno ruho koje je darovala Marija Terezija.

U kapeli Zavjetnih darova nalaze se zavjetne slike na kojima se obično vide lađe pomoraca kada im je u oluji zaprijetila životna opasnost, a ističe se i gotička skulptura Gospe Slunjske. Tu su i ostali darovi od 19. st. do danas.

U sklopu samostana u 17. je stoljeću osnovana i gimnazija za školovanje mladih franjevaca te su više od stoljeća djelovali teološka škola, prva trsačka pučka škola i prva bolnica u Rijeci. Samostanska knjižnica posjeduje više od 20.000 svezaka, među kojima su i prva hrvatska neglagoljska knjiga »Lekcionar Bernarda Splićanina« te »Evangelistarum« iz 1532. godine Marka Marulića, kao i «Raj duše», koji je bio osobni molitvenik grofice Katarine Zrinski autora Nikole Dešića.

Brončana skulptura “Trsatski hodočasnik”  je rad akademskog kipara Antuna Jurkića. Skulptura predstavlja papu Ivana Pavla II. kako se moli. Postavljena je u čast trećeg pastoralnog posjeta (2003. godine) pape Hrvatskoj.

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: VUKOVAR 1991.

Published

on

By

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar 1991. godine.

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Vukovarski franjevci (ne država) napravili su popis svih vukovarskih žrtava 1991. godine. Imena su ispisana na staklenoj stijeni u dvorištu Franjevačkog samostana, ponad Dunava. Idejni poticaj za ovaj popis dao je fra Josip Šoštarić, tadašnji župnik u Šarengradu, koji je često dolazio u Vukovar.

Na ovome popisu nalaze se poginuli hrvatski branitelji i pripadnici civilne zaštite u Vukovaru 1991. godine. Među njima su i oni zatočeni i ubijeni u Srpskim koncentracijskim logorima, ali i brojni nestali te veliki broj hrvatskih branitelja koji su iz drugih krajeva Domovine i inozemstva došli braniti Vukovar.

Vukovarski fratar dvije je godine tragao za imenima branitelja i civila, muškaraca, žena i djece, katolika i pravoslavaca, muslimana koji su izgubili svoje živote u Domovinskom ratu. Prvi put sada su na jednom mjestu njihova imena i prezimena uklesana u staklene ploče. Vidi popis:

https://direktno.hr/domovina/objavljujemo-popis-2717-heroja-vukovara-169822/

Popis 2717 žrtava srpske agresije na Vukovar

Podsjetnik za zaboravne Hrvateke, dezertere koji vladaju, jugočetničku oporbu i koalicijske partnere HDZ-a

Continue Reading

DOMOVINSKI RAT-KULTURA SJEĆANJA

KULTURA SJEĆANJA: Srpski zločin u Saborskom

Published

on

By

Slika 1. Spomenik u Saborskom (Saborsko.net)

Srpski zločin u Saborskom, 12. studenoga 1991.

Saborsko je veliko hrvatsko mjesto udaljeno 10 km od Plitvičkih jezera smješteno na cesti koja vodi prema Plaškom i Ogulinu, podno planine Male Kapele. Prije Drugoga svjetskog rata Saborsko i okolna sela brojala su preko 4.000 ljudi, mahom Hrvata, a 1991. broj je bio oko 1.500 stanovnika. Hrvati su činili apsolutnu većinu stanovnika.

Saborsko je bilo okruženo srpskim selima pa je već od kolovoza 1991. bilo u potpunoj blokadi. Napadi na Saborsko započeli su u kolovozu. Prvi napad bio je 5. kolovoza 1991. u ranim jutarnjim satima minobacačkim granatama iz pravca Ličkih Jesenica. Branitelji Saborskog više su od tri mjeseca u okruženju odolijevali žestokim napadima agresora. Cilj je bio zastrašivanje i protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste Velike Srbije.

Pokolj u Saborskom izvršili su pripadnici JNA i srpske paravojne snage. Na dan 12. studenoga 1991. srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

U Saborskom su pak ubijene 52 osobe, a devet ih se još vodi nestalima. Ubijene su osobe visoke životne dobi, najstariji ubijeni imao je 96 godina (Mate Matovina). Samo u jednom danu (12. studenoga) Srbi su ubili gotovo četrdesetak osoba! Preživjeli seljani krenuli su prema Bihaću. Tri dana su se provlačili kroz šume sve do Bihaća u BiH. Odatle su prebačeni autobusima u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

Saborsko je praktično sravnjeno sa zemljom; uništen je 1171 stambeni objekt. Stoga i ne čudi da su temelj hrvatske tužbe za genocid protiv Srbije pred Međunarodnim sudom pravde u Haagu činili zločini počinjeni u Vukovaru, Škabrnji i Saborskom.

O zločinu u Saborskom se rijetko govori, ne snimaju se filmovi, ne organiziraju se okrugli stolovi i ne pišu se kolumne. O zločinu 1945. godine se nije smjelo govoriti u vrijeme komunističke vladavine. U Saborskom i okolnim selima Srbi su 1945. ubili više od 400 Hrvata.

Dana 12. studenoga 1991. pred općim napadom topništva, avijacije, tenkova, pješaštva i drugih agresorskih snaga branitelji su bili prisiljeni, uz znatne gubitke, napustiti Saborsko i otići u progonstvo zajedno s preostalim stanovništvom. Toga dana u Saborskom je porušeno i zapaljeno preko 350 obiteljskih gospodarstava.

Pokolj u Saborskom počinile su snage JNA i pobunjeni Srbi 12. studenoga 1991.  Saborsko je bilo mjesto s većinskim hrvatskim stanovništvom. Napadi su počeli 1. listopada 1991.  godine. Cilj je bio protjerivanje Hrvata s njihovih ognjišta i stvaranje etnički čiste velike Srbije.

12. studenoga srpski su napadači (JNA s devet vojnih zrakoplova, 43 tenka, desetak haubica i VBR-ova, te blizu 1000 pripadnika paravojnih formacija) probili obrambene crte sela Saborskog. Potom su išli od kuće do kuće i ubijali seljane, ukupno njih 29, koji nisu htjeli ili mogli napustiti selo. Sve su kuće potom opljačkane. Katoličku crkvu su digli u zrak, a groblje opustošili.

Prognani seljani su se tri dana provlačili kroz šume prema Bihaću. Iz Bihaća su autobusima prebačeni u Hrvatsku i smješteni s ostalim izbjeglicama po hotelima.

U Saborskom je za vrijeme srpske agresije ukupno ubijeno 80 ljudi, a 160 je ranjeno.

Dr. Marko Jukić

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved