Connect with us

Vijesti

STVARANJE Židovske države (III): Organiziranost Židova i feudalno-tribalistička posvađanost Arapa

Published

on

STVARANJE MODERNE IZRAELSKE DRŽAVE Od ideje o povratku u staru domovinu do etnocentrističke moćne Države Izrael (III.) – prenosimo s HKV-a.

Sve je počelo 1947. kada su Ujedinjeni narodi usvojili rezoluciju 181 kojom bi se palestinski mandat razdvojio na arapsku i izraelsku državu, ali koji su odbile arapske države. Nakon strašnog Holokausta, porasli su zahtjevi za osnutkom židovske države. Smatralo se pravednim omogućiti osigurati Domovinu za židovsku naciju.

Veliku ulogu odigrala je i diplomacija velikih sila, poglavito Ujedinjenog Kraljevstva. London se poigravao sa sudbinom naroda Židova i Palestincima, obećavajući obojima njihove države. Na kraju su Palestinci postali Pedro. U samoj Palestini, najprije pod koruptivnom turskom vlašću, a zatim pod britanskom mandatnom upravom, naselili su se desetci tisuća židovskih imigranata, da bude jasno: kupujući zemljišta za kibuce i mošave, s urednom registracijom kupnje u gruntovnim knjigama.

Kibuci su se organizirali u složnu cjelinu i organizirali vlastitu upravu, čak i zaštitne snage Haganah. (Hagana (ivrit: הַהֲגָנָה ha-Haganah, doslovno  ‘Obrana’) bila je glavna cionistička paravojna visoko motivirana organizacija koja je djelovala za Yišuv (židovsku zajednicu) u vrijeme britanskog mandata. Osnovana je 1920. da bi obranila prisutnost židovskih useljenika/povratnika od neraspoloženja Palestinaca, a službeno je raspuštena 1948., kada je postala temeljna snaga integrirana u Izraelske obrambene snage (CAHAL) nedugo nakon Izraelske deklaracije o neovisnosti.) Izraelske obrambene snage (ivrit: s’va Ha-Ha’ganah Le-Yisrael, Vojska za obranu Izraela) naziv je za oružane snage Izraela. Poznate su po hebrejskoj skraćenici Tzahal ili Cahal ili po engleskom nazivu Israel Defense Forces (IDF). Izraelske obrambene snage se sastoje od Izraelske vojske, Izraelskih zračnih snaga i Izraelske ratne mornarice. Zapovjednik Tzahala je Načelnik Glavnog stožera ili Ramatkal koji je podređen ministru obrane. General pukovnik (Rav Aluf) Aviv Kochavi je načelnik Glavnog stožera od 2019. godine.

Kako se s godinama doseljavalo sve više Židova, Palestinci su postajali nervozniji. Kroz to vrijeme se stvarala njihova inteligencija, kojoj je postajalo razvidno da je krajnji cilj useljenika stvaranje, odnosno obnavljanje židovske Države. Vjerska elita predvođena velikim jeruzalemskim muftijom nije na visini povijesnih zbivanja. Umjesto traženja oblika suživota oni se odlučuju na sukobe kako bi izbjegli neizbježno. Jedini je jordanski emir, pa kralj, Abdulah Ibn Husein, poznat i kao Abdulah I., (Meka,1882.-Jeruzalem 1951.; bio je emir Transjordana od 1921. i kralj Jordana od 1946. do svoje smrti 1951.godine), shvaćao razvoj situacije i zalagao se za suživot s useljenim Židovima i korištenje njihovih tehničkih i tehnoloških dostignuća u vlastitim zemljama. Ostao je usamljen i ubijen u Jeruzalemu.

Britanski mandat Palestine obuhvaćao je tada površinu od 26.320 km2. Godine 1947. britanska vlada objavljuje da namjerava odustati od mandata i prepustiti pitanje Palestine Ujedinjenim narodima. Nakon što je prijedlog bio neizvjestan glede izglasavanja, nakon razdoblja intenzivnog lobiranja prožidovskih skupina i pojedinaca, rezolucija UN-a 181 je usvojena 29. studenoga 1947., s 33 glasa za, 13 protiv i 10 suzdržanih. Posebna komisija sukladno slovu Rezolucije predlaže sljedeći plan podjele Palestine:

Arapska strana bi između ostalog dobila enklavu Jaffa. Zbog važne religiozne važnosti, jeruzalemsko područje, u koje je bio uključen i Betlehem, predviđeno je da postane neutralna zona pod administracijom UN-a. Iako su obje strane kritizirale taj plan, Židovi su pozitivno gledali na rezoluciju.

• britanski mandat: Palestina se dijeli na dvije države, arapsku i židovsku, povezane ekonomskom unijom te područje Jeruzalema pod međunarodnim nadzorom

• židovska država bi obuhvaćala 56% zemlje (uključujući pustinju Negev), tj. oko 14.700 km2 površine, s 498.000 Židova i navodno samo 497.000 nežidova. Određeni demografski podaci pokazuju još gori odnos po Židove i UN s obzirom na to da sz Arapi po njima trebali činiti 51% stanovništva Izraela.

• arapska država bi obuhvaćala 43 % zemlje, tj. oko 11.300 km2 površine, s 807.000 Nežidova i 10.000 Židova
• jeruzalemsko područje imalo bi 105.000 Nežidova i 100.000 Židova i obuhvaćalo 1% površine, tj. oko 300 km2.

Kako bi čitateljima bilo razvidno što se predlagalo, pogledajmo kartu predložene podjele:

Palestina

Dok su Židovi, kojih je tada u cijeloj Palestini bilo 31 %, prihvatili plan, palestinski Arapi su ga u cijelosti odbacili, jer su smatrali da cijeli teritorij pripada njima. Nisu pokušali ni pregovarati o mogućim korekcijama. Bila je to jedna u nizu njihovih krucijalnih pogrešaka. Nisu uzeli u obzir da je prostor predviđen za židovsku državu uključio pustinju Negev, što znači kako je u to vrijeme, upotrebiv prostor za njihovo novo naseljavanje bio vrlo ograničen. Bez obzira na to, židovsko vodstvo želi svoju Državu u „Staroj/novoj Domovini Erec Izraelu“, sa svijesti kako će Država bez obzira na veličinu postati subjekt međunarodnog prava, s razgranatom diplomatskom mrežom i osloncem na bogatu američku dijasporu. Palestinski lideri su osjećali kako je ovo presudan korak za Židove, te da njihovu političku, vojnu, demografsku i ekonomsku ekspanziju neće moći zaustaviti i umjesto pregovora i suživota, odbacuju mudre preporuke jordanskog kralja Muhameda I. i odlučuju se na suicidalan potez.

Lideri palestinskih Arapa, kao i lideri susjednih arapskih zemalja, doista vode tada neuspješnu vanjsku politiku. Jednostavno, nisu shvatili kako je stvaranje židovske Države nakon Holokausta neizbježno, odnosno svršen čin na koji nisu imali snage utjecati kako bi ga promijenili. Stoga su se odlučili za bitku za koju je bilo unaprijed politički razvidno da je izgubljena, umjesto da prihvate ponuđeni plan UN-a. Grubo rečeno, velike sile su ih ostavile na cjedilu i oni su se našli u povijesnom tjesnacu: ili vrabac u ruci, ili golub na grani. Odlučuje se za goluba na grani.

Nakon proglašenja židovske Države, susjedne arapske zemlje kreću u rat protiv nje. Rat je poznat kao Arapsko-izraelski rat 1948., a znan je i kao Izraelski rat za neovisnost 1948. Za Izraelce, rat označava uspostavu židovske države Izrael, dok za palestinske Arape označava početak pojma „al Nakba“ („Katastrofa“) zbog egzodusa stotina tisuća palestinskih izbjeglica iz Izraela te njihove zabrane povratka, ali i želje za osnutkom palestinske države.

David Ben-Gurion proglasio je Izrael neovisnom državom 14. svibnja 1948. godine. Uslijedilo je priznanje SAD-a i SSSR-a, no arapske države nisu shvatile važnost ovog priznanja i proglasile rat tek uspostavljenoj Državi Izrael: vojska iz Sirije, Iraka, Saudijske Arabije, Jordana, Egipta i Libanona ušla je na teritorij britanskog mandata Palestine i napala novoosnovani Izrael. Arapski vojni zapovjednici su vodili rat amaterski, podcijenivši organizacijske sposobnosti Židova i njihov međunarodni politički utjecaj, tako da nisu uspjeli formirati čak niti zajedničko zapovjedništvo svoje vojske. Izrael je vještom politikom pribavio naoružanje iz inozemstva, dobro organizirao obrambene linije, odbio napad i ipak postao neovisna država, pri tom pripajajući sebi i oko 40 % teritorija koji je bio namijenjen Palestini. Gaza je pripala Egiptu, a Zapadna obala Jordanu. U ratu je poginulo najmanje 11.000 ljudi. Izrael je na kraju dobio 78 % teritorija britanskog mandata Palestine (20.770 km2), što je oko 40 % više od prvotnog plana UN-a. Linija razgraničenja sa susjednim arapskim državama je postala tzv. „Zelena linija“.

David Ben Gurion (r. David Grün) i Abdullah bin Hussein, Jordanski kralj

S područja pod izraelskim nadzorom izbjeglo je ili protjerano između 520 000 ljudi (prema izraelskim procjenama), 900 000 ljudi (prema arapskim procjenama) i oko 720 000 po podacima UN-a. Arapski vođe čine katastrofalnu pogrešku pozivanjem palestinskog pučanstva na, kako su tvrdili, privremeno iseljavanje kako bi vojska lakše izvodila operacije, uvjeravajući ih da će se brzo vratiti. Bila je to krajnje loša procjena s katastrofalnim posljedicama. Nakon što su izgubili rat, arapski se lideri odlučuju na moralno dvojbenu, a politički štetnu odluku: kao osvetu iz arapskih zemalja protjeruju između 800 000 i milijun Židova; njih oko 600 000 nalazi utočište u Izraelu. Vlada Davida Ben-Guriona i Knesset donose također moralno upitan Zakon kojim se izbjeglim Palestincima zabranjuje povratak u njihove domove, koji se nacionaliziraju i stavljaju na raspolaganje novouseljenim Židovima. Tako je do danas. Mržnja, osveta, osjećaj ugroženosti… (spirali nikada kraja!) vladaju ovim dijelom svijeta. Arapi se zanose idejom o protjerivanju Židova iz Palestine, „bacanjem u more“, poduzimaju razne političke i terorističke protuizraelske akcije, Židovi ih uspješno love, osvećuju se i ubijaju ih gdje stignu.

Za izbjegle Palestince UN su organizirali izbjegličke logore u kojima žive do danas. Život u tim kampovima je vrlo težak, restriktivan i neizvjestan. Ogorčenje i mržnja bujaju.

Iza rata za neovisnost Izraela još je nekoliko sukoba iz kojih je Izrael izašao kao pobjednik i širio svoj teritorij mimo Rezolucije UN-a. Npr. okupiranu sirijsku pokrajinu Golan je 1981. izraelska vlada jednostavno službeno pripojila Izraelu mimo međunarodnog ratnog prava. Golansku visoravan, koja je bila u sastavu Sirije od 1944. godine, Izrael je zauzeo tijekom Šestodnevnog rata 1967. godine. Izraelski parlament je 1981. godine usvojio zakon kojim je jednostrano proglašen suverenitet nad Golanskom visoravni.

Vijeće sigurnosti UN-a proglasilo je aneksiju ništavnom u svojoj Rezoluciji 497, 17. prosinca 1981. godine.

Uz dobro organiziranu i super naoružanu vojsku, s visoko motiviranim i nacionalno svjesnim pučanstvom, odlično vođenom ekonomijom, ali i ogromnom financijskom odštetom Njemačke i vrlom visokom godišnjom novčanom „injekcijom“ iz SAD-a, Izrael je izrastao i moćnu Državu, u srednjoistočnu velesilu s nacionalističkom konstantom kao vodiljom. S druge strane kao protivnike ima posvađane, tribalistički odgojene, konfesijski sučeljene, emire, sultane, šeike, kraljeve, predsjednike, uglavnom lukave i narcisoidne feudalne diktatore, nesposobne za bilo kakvu jedinstvenu akciju. Palestinci nisu spasili što se spasiti moglo 1994. godine tijekom pregovora Jasera Arafata Yitzhaka Rabina. Nakon toga su se posvađali. Iz te svađe rodila se teroristička i vjersko-konfesionalno ekstremistička organizacija „Hamas“ i preuzela vlast u Gazi, odbacivši poslušnost legitimnom predsjedniku Abasu. Skupina ovih ekstremista odlučila se na suicidalan napad na Izrael i dala mogućnost tamošnjim zagriženim etnocentristima da unište sva naselja i cijeli narod u Gazi ili fizički eliminiraju, ili prinude na izbjeglištvo. Neko mistično prokletstvo nadvilo se nad oba naroda. Plačimo zbog zla koje nasrće na Svetu zemlju.

DAVID BEN GURION (krsno ime: David Grün), otac izraelske neovisnosti, u knjizi “Povijest Haganah-a” (“The History of the Haganah”), World Zionist Organization,1954., ovako je formulirao odnos prema Palestincima: U NAŠOJ ZEMLJI IMA MJESTA SAMO ZA ŽIDOVE. REĆI ĆEMO ARAPIMA: „MIČITE SE!“ NE BUDU LI PRISTALI NA TO, BUDU LI SE OPIRALI, IZBACIT ĆEMO IH SILOM.

Još jedna grubost poznata od antike: pobjednik se nikada ne odriče pobjede.

Đuro Vidmarović/ HKV

Vijesti

U Brodosplitu dovršen obalni ophodni brod za HRM

Published

on

U Brodosplitu je dovršen novi obalni ophodni brod. Riječ je o budućem brodu Hrvatske ratne mornarice.

U ožujku je potpisan ugovor kojim je reguliran način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda. Brod će biti porinut 1. srpnja, a MORH-u će biti isporučen do kraja godine.

Ministar obrane Ivan Anušić nakon preuzimanja dužnosti najavio je nastavak realizacije projekta izgradnje obalnih ophodnih brodova, istaknuvši to kao jedan od prioriteta Ministarstva obrane.

Gostujući na Dan državnosti u središnjem Dnevniku HTV-a, ministar Anušić rekao je kako ima informacije iz Brodosplita da je brod čija je gradnja ugovoriena izvezen van iz hale i da se priprema već ovo ljeto za porinuće i nastavak dovršenja.

Podsjetio je da je s Brodosplitom 2014. godine potpisan ugovor o realizaciji pet ophodnih brodova za HRM, kojima je rok isporuka trebao biti 2018. godine, međutim dosad je isporučen samo jedan, prototip. Najavio je, da će, prema informacijama iz Brodosplita, do kraja godine HRM imati drugi brod i nakon u paketu će se i ostala tri broda rješavati.

foto: Ophodni obalni brod Umag 32/MORH

Continue Reading

Vijesti

Sveti Toma Akvinski o tome kako izbjeći zavist na društvenim mrežama

Published

on

Umjesto da podlegnemo zamci usporedbe, možemo njegovati duh zahvalnosti i slaviti dobro u sebi i drugima.

Gornja ilustracija: – Imam 1000 sljedbenika, a ti? – 80000. Stvarnost: – Mislila sam da će više ljudi doći!? – Ne, samo moji najbolji prijatelji!

Potreba za isključivanjem, odbacivanjem doslovno beskonačnog pomicanja i algoritamski odabranih feedova, sve je veći fenomen. Nije pretjerano reći da mnogi biraju digitalnu detoksikaciju, svjesni prekid od stalne gužve društvenih medija – ili čak potpuno povlačenje iz njih. Ovo nije samo hir, poput čišćenja sokovima ili povremenog posta; to je zdrav odgovor na stalni pritisak online savršenstva. Platforme društvenih medija, iako nude povezanost, također mogu njegovati osjećaj zavisti. Ali što kada bi postojao način za snalaženje u ovom digitalnom krajoliku bez podlijeganja ovom poroku?

Uđite u svetog Tomu Akvinskog, poznatog srednjovjekovnog filozofa i teologa. Njegovi bezvremenski uvidi iznenađujuće su relevantni kada je u pitanju razmišljanje o našim suvremenim borbama. Dok Akvinski nije mogao predvidjeti uspon društvenih medija, njegova razmišljanja o zavisti pružaju snažan okvir za navigaciju u usporednoj zamci koju te platforme mogu stvoriti.

Što je zavist i zašto je destruktivna?

Prema Akvincu, zavist je “tuga tuđeg dobra”. To nije samo ljubomora, koja je strah od gubitka nečega što posjedujete. Zavist je podmuklija emocija, gorčina koja se zagnoji kada vidimo sreću druge osobe. U doba društvenih medija, ova sreća može poprimiti mnoge oblike – prijateljeve savršene fotografije s odmora, kolegina nemilosrdna promaknuća na poslu, pažljivo osmišljena slika života koji se čini sretnim bez napora.

Akvinski nas podsjeća da je zavist razorna sila. To ne samo da izjeda našu vlastitu radost, već također sprječava našu sposobnost da cijenimo dobre stvari u vlastitom životu. Akvinski nadalje tvrdi da istinska sreća ne dolazi od uspoređivanja s drugima, već od življenja kreposnog života u skladu s Božjim planom.

Dakle, kako možemo primijeniti mudrost Akvinskog na svoje navike društvenih medija? Evo nekoliko strategija:

1. PAZITE ŠTO KONZUMIRATE

Uredite svoje feedove društvenih medija tako da budu poticajni i inspirativni. Prestanite pratiti račune koji stalno izazivaju zavist ili negativnost.

2. VJEŽBAJTE ZAHVALNOST

Prebacite fokus s onoga što vam nedostaje na ono što imate. Svaki dan odvojite vrijeme za razmišljanje o blagoslovima u svom životu, velikima i malima.

3. SLAVI USPJEH DRUGIH

Prava radost zbog tuđe sreće raspršuje zavist. Koristite društvene medije da čestitate i ohrabrite druge.

4. PRISJETITE SE “ODGOVARANE STVARNOSTI”

Društveni mediji su vrhunac, a ne stvarni život. Svatko se suočava s izazovima, čak i oni s naizgled savršenim online osobama.

5. USREDOTOČITE SE NA VLASTITI ŽIVOT

Uspoređivanje je kradljivac radosti. Postavite sebi ciljeve i težnje, neovisno o tome što drugi rade.

Društveni mediji mogu biti vrijedan alat za povezivanje i informacije – to je neporecivo. Ali primjenom bezvremenske mudrosti Akvinca na zavist, možemo koristiti ovaj digitalni prostor s većom sviješću i unutarnjim mirom. Umjesto da podlegnemo zamci usporedbe, možemo njegovati duh zahvalnosti i slaviti dobro u sebi i drugima. Usredotočujući se na svoj život, možemo pronaći istinsku sreću izvan filtrirane leće društvenih medija.

Daniel Esparza/Aletea ilustracija: Brightside

Continue Reading

Vijesti

Preminuo je Louis d’Alencourt ‘apostol posljednjih vremena’

Published

on

Louis d’Alencourt, francuski intelektualac, komunikolog, te kao katolik specijaliziran za eshatologiju, koji je detektirao sve simboličke tragove koji se odnose na kraj vremena, preminuo je. POČIVAO U MIRU!

Tekst o Autoru (samom sebi) s bloga Le grand Reveil – Révélations pour la fin des temps, (Veliko buđenje – Otkrivenje za posljednja vremena) prenosimo

slika: Gospa od La Salette.

Zovem se Louis d’Alencourt, rođen sam 1969., dakle 2012. imam 43 godine. Oženjen, otac obitelji, poslovni menadžer, oglašivač sam i radim u komunikacijskim profesijama od svoje 23 godine , uglavnom na čelu vlastitih struktura. Imao sam sve razloge da nastavim živjeti “ublaženi” mali život bez postavljanja previše pitanja i da uživam u životu. Osim toga…

Praktičan katolik, tradicionalističkog senzibiliteta, odgojen sam u okruženju u kojem sam naučen ne vjerovati “svijetu”, odnosno društvu koje ga okružuje, čije su ideje i način djelovanja sve više u suprotnosti s katoličkom mišlju i njezinim učenjem . Hvala Bogu, djetinjstvo i mladost sam sačuvao od štete koju danas nanose televizija i “elektronički” stil života (videoigre i slično).

To me nije spriječilo da se prihvatim računala čim sam počeo raditi (bilo je to 1989. godine), niti da pozdravim dolazak Interneta i očito budem redoviti korisnik. Čak sam bio jedan od preteča mobitela jer sam i prije dolaska mobitela već imao telefon u autu. Bilo je to doba Radiocoma 2000. ako se dobro sjećam.

No, kako nisam rođen s računalima i kako sam ih usvajao samo u radu, uvijek sam ih smatrao prije svega alatom za rad. Isto za Internet. Računalni i elektronički alati za mene nisu cilj nego sredstvo. Nijansa je važna jer nam omogućuje da stroju i njegovoj dominaciji nad čovjekom damo granice, također nam omogućuje da znamo da ne budemo previše ovisni o njemu, a prije svega da zadržimo “kontrolu”. Često sam sklon reći “nije stroj taj koja odlučuje, ja sam”.

Dovoljno je reći da računala koja se sama ažuriraju, nadjačavajući slobodnu volju svog vlasnika, odgovaraju stvarima koje me ljute. Da ne spominjem da zapravo ne znamo sve što navedeno računalo radi i prenosi…

Sve ovo samo da kažem da sam malo po malo, što sam bio stariji, to sam se više pitao o evoluciji sadašnjeg svijeta; kamo ide, Što se događa ? Odakle taj jaz između percipiranog svijeta, željenog svijeta i stvarnog svijeta? Kako objasniti da usprkos iznimnom životnom standardu zapadnjaka, čiji je potrošačko društvo najvidljiviji izlog, postoji i velika nelagoda? Sve se čini u redu, a ipak nešto nije u redu.

Uvijek su me zanimale politika i ekonomija. Moram razumjeti stvari i stoga dublje prodreti u određene teme. Budući da televizija ne dopušta da idete dublje, čitanje je najlakši i najpouzdaniji način.

Tako sam od prosječnog građanina s godinama postao ISTRAŽIVAČ. Filozof i istraživač. Točnije, istraživač političke filozofije.

Da biste razumjeli što se događa, morate pokušati znati donju stranu karata. Postoji službena i neslužbena povijest. Onaj pravi, onaj o kojem se ne uči u udžbenicima. Geopolitika. Tajne službe. Tajna društva. itd…

Kao istraživački alat, ne biste trebali početi s internetom, već s knjigama. Jedna knjiga vodi drugoj; autor, u svom argumentu, navodi druge knjige koje vas potiče znatiželja, i tako dalje. Zatim dovršavate svoja zapažanja putem Interneta. Nikad ne zaboravite da, ako vam se neka tema sviđa, morate je dalje istraživati ​​kroz knjige, a ne ostati na površnoj fazi, kao što je slučaj s audiovizualnim dokumentima i internetom.

A ono što sam otkrio bilo je zastrašujuće. Nakon 10 godina istraživanja i napornog rada, odabira, provjeravanja, razmišljanja, danas sam u mogućnosti odgovoriti na pitanja:

Za što ?
Gdje idemo ?
O kako da stignemo tamo?
Gotovo sa sigurnošću. Jedini element koji mi nedostaje, i to veliki, je kalendar: Kada?
Ali to je i najteže, i najtajnije.

Iza riječi “kraj vremena”, “apokalipsa” ili “kraj svijeta” moramo dati jasna objašnjenja, valjane argumente i konstruirano razmišljanje.

Danas više ne mogu šutjeti. Ovo znanje moram staviti u službu svojih bližnjih kako bih im pomogao da se pripreme za konačno rješenje koje se nazire. Razmišljao sam o pisanju knjige; ovaj projekt nije isključen, ali prvo krećem s ovim blogom čiji je cilj u naslovu: probudi se dok ne bude prekasno!

Tako ću ispuniti ulogu “apostola posljednjih vremena” o kojem je Gospa od La Salette govorila u svojoj poznatoj tajni (1846.) i koji će se pojaviti u vrijeme dolaska Antikrista: “Pozivam apostole posljednjih vremena, vjerne učenike Isusa Krista, koji su živjeli u preziru svijeta i samih sebe, u siromaštvu i poniznosti, u preziru i šutnji, u molitvi i mrtvljenju, u čistoći i u jedinstvu s Bogom, u patnji i neznanju svijetu. Vrijeme je da izađu i osvijetle zemlju. “.

Nažalost, ne uklapam se baš u opis, stoga riječ (budućnost) na početku ovog članka, jer težim biti dio toga i nadam se da ću pronaći milost i snagu potrebnu da to postignem.

Doista, vladavina Antikrista je blizu i sada je hitno prosvijetliti svoje suvremenike.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved