Connect with us

Vijesti

VELO MISTO: Neuspješna krivotvorina ljubitelja srbo-komunističke Jugoslavije

Published

on

Tekst novinarke Natase Božinović objavljen u Hrvatskom tjedniku u kojem izvrsno raskrinkava Smojino Velo misto, kojeg bi trebalo što više ljudi pročitati. Uvjerite se i sami!

Kako su nam pakirali kroz Velo misto

Ako slika govori 1000 riječi, koliko je tek video rječit. Dovoljno je da vrlo mali postotak bude istinit, a sve ostalo fikcija, pokretne sličice koje smo primili o nekome dobu, nama su utkane u našu spoznaju o prošlosti. Umrli su velikani hrvatskoga glumišta: Špiro Guberina i Mustafa Nadarević. Smojino Velo misto ide in memoriam njima. Kronika je to splitskih događanja prve polovice 20. stoljeća kroz pero Miljenka Smoje i redateljsku palicu Joakima Marušića. Ne Danijela Marušića koji je uprizorio mnogo kvalitetnije i ne ideološki napumpano Malo misto.  Niz  likova u seriji  Velo misto nositelji su raznih političkih stajališta uvijek turbulentnoga „ najluđega grada na svitu“ i to je u redu.  Problem se javlja kada među glavnim likovima, a puno ih je, ne postoji ni jedan nositelj hrvatstva; Starčevićanac, Radićevac. Da je zaista takav odnos snaga bio u Splitu toga doba, to bi bilo u redu. Ovako, Velo misto je čista povijesna krivotvorina. S obzirom da je Smoje pisao u slavu komunizmu i u tome dobu, ne bi mu trebali zamjeriti da ne znamo činjenicu da je jedan od glavnih likova u seriji, osnivač HNK Hajduk: Tonči- monarhist, ljubitelj srpske krune. Tonči je istovremeno i Katin muž i simpatičan ženskar koji pohodi kažina. Nasuprot tome liku, Smoje je dakle mogao da je htio ubaciti simpatičnog HSS- ovca. Umjesto toga, ubacio je u jednoj sceni 11.-oj epizodi, gomilu  vlaja na kamionu koji su se s toljagama sjurili u grad  mlatiti plemenite građane Splita, sve odreda komuniste. Naime, vlaji su branili potpredsjednika HSS-a Augusta Košutića s bogatom političkom karijerom, u stvarnosti pozitivca, čovjeka koji se borio za interese hrvatskoga naroda. U Smojinoj je percepciji Košutić odurni negativac, neprijatelj nekoga, njemu izmišljenoga naroda. Naroda po mjeri komunističke diktature. Tu ima par dijaloga koje treba pogledati na youTube i zaplakati što to i dalje vrti državna TV. Izdvajam trenutak kada među tom vlaškom zločestom Mačekovom stražom, netjak prepozna svoga suseljanina, te mu poželi prići, ali ga mudri Jockan spriječi kao da se radi o crnim vragovima. To  su bili Smojini HSSovci. Neimenovani, antipatični, vražji primitivci nasuprot simpatičnome srbofilu koji puca od građanštine, Tonču. Takvoj uvrnutoj percepciji Smoje ostaje vjeran i 90-ih kada mu je gradskiji i simpatičniji Milošević od Tuđmana.

Da biste dobili stvarnu političku sliku o Splitu, morate biti strastveni istraživač i imati puno vremena. Ili, da vam je to jednostavno struka. Naći ćete na Hrčkuznanstvenih radova ako vas zanimaju izbori iz 1926.,’28.,’38.., u Splitu, ali jedva, pa ćete, ako baš niste zajunili, ostat na razini Smojinog Velog mista. Što je ipak jednostavnije. Nemam ništa protiv jednostavnosti. Televizijski okvir vapi za tim i za ekskluzivnim. Svaka država ide za tim da  popularizira, pa čak i idealizira svoju povijest. Od sofisticiranih Britanaca koji su ušminkali svoje  kraljeve kroz stotine serija i filmova, pa do krajnje grezih srpskih mitova gdje su i Šveđani Srbi. Kada se malo uđe u lokalne izbore 1926, 1928, otkriva se niz  zanimljivosti koje i danas možemo prepoznati među političkim akterima. Primjerice suradnja HSS-a i SDS-a, Radića i Pribićevića. Otkriva se i niz kompliciranosti. Osim šire poznatoga HSS-a, pojavljivale su se: Hrvatska federalistička seljačka stranka (HFSS), Hrvatska pučka stranka (HPS), komunisti pod imenom Savez radnika i seljaka (SRS), SDS te „Splitski općinski blok seljaka i građana“ (Građanski blok) sastavljen od više stranaka pod vodstvom Ive Tartaglie, te neke solinske stranke. Za ilustraciju odemo 100 godina u budućnost 2120. i pokušamo  iz te perspektive shvatiti samo stranke koje u imenu imaju HSP kroz prva desetljeća naše samostalnosti. Vezano uz temu pravaštva, sigurno bi vam se prepriječio politički put Ruže Tomašić. Morate priznati, užasno komplicirano. Zatim NHR?! I oni su pravaši!? Zar ne? Što je sad ovo,  pitali biste se. Bljesak zlatnog zuba ili još bolje: plesala je samo jedno ljeto. Malo tko bi pohvatao sve konce, lonce i poklopce. Tako da je pojednostavljivanje građe u dramske i populističke svrhe  zadatak svih na državnoj sisi. Od administracije; MK do HTVa i HAVCa . Za sada nam taj uhljebistički establišment nudi repriziranje Veloga mista iz godine u godinu.  Hrvati su tako zarobljeni vlastitim antimitovima stvorenima još u SFRJ.

Koje su koalicije između dva rata, utrle put ka jugoslavenstvu, a koje hrvatskome Splitu? Zatim, pitanje splićanstva iliti građanstva, kojeg su uvijek vješti manipulatori antihrvatstva krabuljali u talijanaštvo, autonomaštvo, pa na koncu i u jugoslavenstvo. U svakom slučaju, hrvatstvo koje je uvijek prevladavalo, Smoje ne nudi ni u sporednom liku. Trend koji je utkao Smoje, živi do dana današnjega. Primjerice; ako iz splitskoga  tiska toga doba želimo pronaći odgovore na gore postavljena pitanja, naići ćemo na prepreke nalik cenzuri u SFRJ.

Naime, Splitska sveučilišna knjižnica 2010. odlučila je  po samo njoj znanim kriterijima  digitalizirati predratni tisak. Dobili su državnu lovu da svu tiskovinu s predznakom hrvatski stave u bunker, a ostalu tiskovinu, između ostalog i splitsku  Pobedu vaskrsnu u punini virtualnog dejstva. Hrvatska država, Hrvatska riječ , Hrvatska svijest, Hrvatski narod, Hrvatska slogaHrvatski glasnikVjesnik Hrvatskoga katoličkoga narodnoga saveza u Splitu , Hrvatski pomorac , Pokret Hrvatske narodne mladice  i Dalmatinska Hrvatska, ostaju za sada dostupni samo Indiani Jonesu i  junacima sličnih karakteristika. Gotovo svi nabrojani listovi su kako navodi Frano Baras u Vijencu 697, bili antirežimski te se iz njih može dobiti vjerodostojnija slika predratnoga Splita nego li iz prorežimskih listova koji su često istinu „prešućivali ili neistinito prikazivali“. Baš kao i Smojino Velo misto. Odnos političkih snaga predratnoga Splita običnome puku su i dalje velomištani; Meštar i praški studenti kojih osim Tonča, zanima samo balun. Akcenat je na plemenitosti  komunizma i partizana utjelovljenih u mnoštvo sporednih i glavnih likova od Ferate do meštrovih šegrta komunista, čemu čitava priča i vodi. A vodi indoktrinaciji. Ono što Smoje nije mogao ići do kraja i lažirati, su prvi dresovi Hajduka u crveno bijelim majicama, plavim hlačama. Hrvatske boje su prisutne i na zastavi. Grb se naravno ne spominje. Ima navijačka scena gdje se pjeva MarjaneMarjane, na utakmici, ali kad krenu stihovi: milu trobojnicu crven, bijeli, plavi, to Smoje i Joakim zdrobe žamorom gomile. Mora se priznati,  hrvatstvo se Smoji blijedo javlja kad su u pitanju talijanaši i to većinom u liku profesora Barača koji je dao ime Hajduku. Stvarni je prof. Josip Barač puno šira slika hrvatske svijesti nego li ju možemo vidjeti u Velom mistu gdje se lik zove profešur kako bi dramski lik mogao imati slobodan odmak od opasnog hrvatstva. A opasno hrvatstvo je ono svjesno srpskih pretenzija, a ono SFRJ poželjno hrvatstvo se u tome dobu ima pravo javiti samo ako je svjesno talijanskih svojatanja. Međutim, ni tu malu dozu razvodnjenog hrvatstva nećete vidjeti danas kod Smojinih epigona(od maloga Ivaniševića do visokoga Tomića). Profesor Barač bio je publicist, književnik, poliglot, prevoditelj satiričar i veliki domoljub. Nije jedini. I drugi vezani za Hajduk nisu se baš proslavili komunističkim idejama kako nam to prezentira Velo misto. Gledajući biografije tih ljudi, nema nitko nalik ni Ferati, a kamoli Tonću. Stvarni je Anđelko Marušić-Ferata rođen 1911. 1929. igrač je Hajduka. Otišao je u partizane 1943., ali nikada nije bio komunistički aktivist kao Smojin Ferata. Vjekoslav Ivanišević, jedan je od osnivača Hajduka, HSS-ovac koji je slobodarske 1946. osuđen na 6 godina robije.  Dramatski je Smoje svoju kroniku vješto upakirao u SFRJ inačicu velikosrpstva koje je cijelo vrijeme prepreka samostalnoj hrvatskoj državi, bilo da se radi o monarhističkome, komunističkome uređenju, pa sve do današnjih dana i demokratskome. Iako je duh komunizma i slava partizana  preplavila velomištanski splitski Hajduk, činjenica je da je po pitanju tih ideologija unutar i oko Hajduka bila suša.  Odlazak dijela momčadi Hajduka u partizane tek nakon kapitulacije Italije ili  sredinom 1944. nije baš u skladu s duhom bratstva i jedinstva koji se forsirao tijekom komunizma, a nije rijetkost ni danas u Slobodnoj Dalmaciji, splitskoj novini u narodu znanoj Slobodanki.

Da se ne varamo,  klipana poput Tonča,  u Splitu je zaista bilo, ali sigurno ne blizu Hajduku. Jakša Račić je jedan od tih. Nakon izbora 1928. gdje  HSS i HFSS odnose značajnu pobjedu i formiraju splitsku vlast, srpski kralj Aleksandar Karađorđević uvodi 1929. poznatu diktaturu; ukida stranke i postavlja gradonačelnika, čovika od povjerenja Jakšu Račića, splitskoga autonomaša koji se pojavom velikosrpstva ubrzo modificira u četnika. 1943. ubijaju ga partizani.

Shvatljiv je i logičan put od autonomaštva do četništva. Ono što buni i govori koliko povijesna znanost nije za šire mase je slijed HSP-Orjuna. Pa u nekim slučajevima: HSP-Orjuna-HSP. Naime, razočarani velikosrpstvom, mnogi su se Hrvati vraćali korijenima i pravaškoj misli. Edo Bulat, Ante Trumbić. Nažalost, neki su zauvijek ostali guske u magli i onda kada je sva magla pala. A pala je sigurno još daleke 1928. Tom prigodom publicist i kroničar Splita, Bogdan Radica reći će: „Na dan Radićeve smrti cio je Split sišao na Rivu, odakle je šutnjom, uperivši svoje poglede prema Zagrebu, kazao svoj zadnji zbogom Beogradu. Sve su iluzije u njemu bile propale, i on se je sav osjetio sastavnim dijelom hrvatskog nacionalnog tijela. Bio je tada agresivniji u obrani Hrvatstva od bilo kojeg drugog grada u zemlji.“

Nakon svih mogućih užasnih iskustava, stotinjak godina poslije mi imamo likove: Markovine, Bojane,  fakovce, utorkaše, Kekinke, Peovićke, Borićke…

Antihrvatstvo  je poput kakva kemijskoga elementa koji u određenim okolnostima i uvjetima mijenja spojeve, ali ostaje vazda  isti. Hoće li se upariti  u talijanaštvo, autonomaštvo, orjunaštvo, jugoslavenstvo, četništvo, komunizam, Soroševstvo…, zavisi o povijesnom trenutku. Jer neki nikad ne nauče lekciju. (Prenijela: Dubravka Biocic)

Nataša Božinović, Hrvatski tjednik 31.12.2020.

Advertisement

Vijesti

U Brodosplitu dovršen obalni ophodni brod za HRM

Published

on

U Brodosplitu je dovršen novi obalni ophodni brod. Riječ je o budućem brodu Hrvatske ratne mornarice.

U ožujku je potpisan ugovor kojim je reguliran način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda. Brod će biti porinut 1. srpnja, a MORH-u će biti isporučen do kraja godine.

Ministar obrane Ivan Anušić nakon preuzimanja dužnosti najavio je nastavak realizacije projekta izgradnje obalnih ophodnih brodova, istaknuvši to kao jedan od prioriteta Ministarstva obrane.

Gostujući na Dan državnosti u središnjem Dnevniku HTV-a, ministar Anušić rekao je kako ima informacije iz Brodosplita da je brod čija je gradnja ugovoriena izvezen van iz hale i da se priprema već ovo ljeto za porinuće i nastavak dovršenja.

Podsjetio je da je s Brodosplitom 2014. godine potpisan ugovor o realizaciji pet ophodnih brodova za HRM, kojima je rok isporuka trebao biti 2018. godine, međutim dosad je isporučen samo jedan, prototip. Najavio je, da će, prema informacijama iz Brodosplita, do kraja godine HRM imati drugi brod i nakon u paketu će se i ostala tri broda rješavati.

foto: Ophodni obalni brod Umag 32/MORH

Continue Reading

Vijesti

Sveti Toma Akvinski o tome kako izbjeći zavist na društvenim mrežama

Published

on

Umjesto da podlegnemo zamci usporedbe, možemo njegovati duh zahvalnosti i slaviti dobro u sebi i drugima.

Gornja ilustracija: – Imam 1000 sljedbenika, a ti? – 80000. Stvarnost: – Mislila sam da će više ljudi doći!? – Ne, samo moji najbolji prijatelji!

Potreba za isključivanjem, odbacivanjem doslovno beskonačnog pomicanja i algoritamski odabranih feedova, sve je veći fenomen. Nije pretjerano reći da mnogi biraju digitalnu detoksikaciju, svjesni prekid od stalne gužve društvenih medija – ili čak potpuno povlačenje iz njih. Ovo nije samo hir, poput čišćenja sokovima ili povremenog posta; to je zdrav odgovor na stalni pritisak online savršenstva. Platforme društvenih medija, iako nude povezanost, također mogu njegovati osjećaj zavisti. Ali što kada bi postojao način za snalaženje u ovom digitalnom krajoliku bez podlijeganja ovom poroku?

Uđite u svetog Tomu Akvinskog, poznatog srednjovjekovnog filozofa i teologa. Njegovi bezvremenski uvidi iznenađujuće su relevantni kada je u pitanju razmišljanje o našim suvremenim borbama. Dok Akvinski nije mogao predvidjeti uspon društvenih medija, njegova razmišljanja o zavisti pružaju snažan okvir za navigaciju u usporednoj zamci koju te platforme mogu stvoriti.

Što je zavist i zašto je destruktivna?

Prema Akvincu, zavist je “tuga tuđeg dobra”. To nije samo ljubomora, koja je strah od gubitka nečega što posjedujete. Zavist je podmuklija emocija, gorčina koja se zagnoji kada vidimo sreću druge osobe. U doba društvenih medija, ova sreća može poprimiti mnoge oblike – prijateljeve savršene fotografije s odmora, kolegina nemilosrdna promaknuća na poslu, pažljivo osmišljena slika života koji se čini sretnim bez napora.

Akvinski nas podsjeća da je zavist razorna sila. To ne samo da izjeda našu vlastitu radost, već također sprječava našu sposobnost da cijenimo dobre stvari u vlastitom životu. Akvinski nadalje tvrdi da istinska sreća ne dolazi od uspoređivanja s drugima, već od življenja kreposnog života u skladu s Božjim planom.

Dakle, kako možemo primijeniti mudrost Akvinskog na svoje navike društvenih medija? Evo nekoliko strategija:

1. PAZITE ŠTO KONZUMIRATE

Uredite svoje feedove društvenih medija tako da budu poticajni i inspirativni. Prestanite pratiti račune koji stalno izazivaju zavist ili negativnost.

2. VJEŽBAJTE ZAHVALNOST

Prebacite fokus s onoga što vam nedostaje na ono što imate. Svaki dan odvojite vrijeme za razmišljanje o blagoslovima u svom životu, velikima i malima.

3. SLAVI USPJEH DRUGIH

Prava radost zbog tuđe sreće raspršuje zavist. Koristite društvene medije da čestitate i ohrabrite druge.

4. PRISJETITE SE “ODGOVARANE STVARNOSTI”

Društveni mediji su vrhunac, a ne stvarni život. Svatko se suočava s izazovima, čak i oni s naizgled savršenim online osobama.

5. USREDOTOČITE SE NA VLASTITI ŽIVOT

Uspoređivanje je kradljivac radosti. Postavite sebi ciljeve i težnje, neovisno o tome što drugi rade.

Društveni mediji mogu biti vrijedan alat za povezivanje i informacije – to je neporecivo. Ali primjenom bezvremenske mudrosti Akvinca na zavist, možemo koristiti ovaj digitalni prostor s većom sviješću i unutarnjim mirom. Umjesto da podlegnemo zamci usporedbe, možemo njegovati duh zahvalnosti i slaviti dobro u sebi i drugima. Usredotočujući se na svoj život, možemo pronaći istinsku sreću izvan filtrirane leće društvenih medija.

Daniel Esparza/Aletea ilustracija: Brightside

Continue Reading

Vijesti

Preminuo je Louis d’Alencourt ‘apostol posljednjih vremena’

Published

on

Louis d’Alencourt, francuski intelektualac, komunikolog, te kao katolik specijaliziran za eshatologiju, koji je detektirao sve simboličke tragove koji se odnose na kraj vremena, preminuo je. POČIVAO U MIRU!

Tekst o Autoru (samom sebi) s bloga Le grand Reveil – Révélations pour la fin des temps, (Veliko buđenje – Otkrivenje za posljednja vremena) prenosimo

slika: Gospa od La Salette.

Zovem se Louis d’Alencourt, rođen sam 1969., dakle 2012. imam 43 godine. Oženjen, otac obitelji, poslovni menadžer, oglašivač sam i radim u komunikacijskim profesijama od svoje 23 godine , uglavnom na čelu vlastitih struktura. Imao sam sve razloge da nastavim živjeti “ublaženi” mali život bez postavljanja previše pitanja i da uživam u životu. Osim toga…

Praktičan katolik, tradicionalističkog senzibiliteta, odgojen sam u okruženju u kojem sam naučen ne vjerovati “svijetu”, odnosno društvu koje ga okružuje, čije su ideje i način djelovanja sve više u suprotnosti s katoličkom mišlju i njezinim učenjem . Hvala Bogu, djetinjstvo i mladost sam sačuvao od štete koju danas nanose televizija i “elektronički” stil života (videoigre i slično).

To me nije spriječilo da se prihvatim računala čim sam počeo raditi (bilo je to 1989. godine), niti da pozdravim dolazak Interneta i očito budem redoviti korisnik. Čak sam bio jedan od preteča mobitela jer sam i prije dolaska mobitela već imao telefon u autu. Bilo je to doba Radiocoma 2000. ako se dobro sjećam.

No, kako nisam rođen s računalima i kako sam ih usvajao samo u radu, uvijek sam ih smatrao prije svega alatom za rad. Isto za Internet. Računalni i elektronički alati za mene nisu cilj nego sredstvo. Nijansa je važna jer nam omogućuje da stroju i njegovoj dominaciji nad čovjekom damo granice, također nam omogućuje da znamo da ne budemo previše ovisni o njemu, a prije svega da zadržimo “kontrolu”. Često sam sklon reći “nije stroj taj koja odlučuje, ja sam”.

Dovoljno je reći da računala koja se sama ažuriraju, nadjačavajući slobodnu volju svog vlasnika, odgovaraju stvarima koje me ljute. Da ne spominjem da zapravo ne znamo sve što navedeno računalo radi i prenosi…

Sve ovo samo da kažem da sam malo po malo, što sam bio stariji, to sam se više pitao o evoluciji sadašnjeg svijeta; kamo ide, Što se događa ? Odakle taj jaz između percipiranog svijeta, željenog svijeta i stvarnog svijeta? Kako objasniti da usprkos iznimnom životnom standardu zapadnjaka, čiji je potrošačko društvo najvidljiviji izlog, postoji i velika nelagoda? Sve se čini u redu, a ipak nešto nije u redu.

Uvijek su me zanimale politika i ekonomija. Moram razumjeti stvari i stoga dublje prodreti u određene teme. Budući da televizija ne dopušta da idete dublje, čitanje je najlakši i najpouzdaniji način.

Tako sam od prosječnog građanina s godinama postao ISTRAŽIVAČ. Filozof i istraživač. Točnije, istraživač političke filozofije.

Da biste razumjeli što se događa, morate pokušati znati donju stranu karata. Postoji službena i neslužbena povijest. Onaj pravi, onaj o kojem se ne uči u udžbenicima. Geopolitika. Tajne službe. Tajna društva. itd…

Kao istraživački alat, ne biste trebali početi s internetom, već s knjigama. Jedna knjiga vodi drugoj; autor, u svom argumentu, navodi druge knjige koje vas potiče znatiželja, i tako dalje. Zatim dovršavate svoja zapažanja putem Interneta. Nikad ne zaboravite da, ako vam se neka tema sviđa, morate je dalje istraživati ​​kroz knjige, a ne ostati na površnoj fazi, kao što je slučaj s audiovizualnim dokumentima i internetom.

A ono što sam otkrio bilo je zastrašujuće. Nakon 10 godina istraživanja i napornog rada, odabira, provjeravanja, razmišljanja, danas sam u mogućnosti odgovoriti na pitanja:

Za što ?
Gdje idemo ?
O kako da stignemo tamo?
Gotovo sa sigurnošću. Jedini element koji mi nedostaje, i to veliki, je kalendar: Kada?
Ali to je i najteže, i najtajnije.

Iza riječi “kraj vremena”, “apokalipsa” ili “kraj svijeta” moramo dati jasna objašnjenja, valjane argumente i konstruirano razmišljanje.

Danas više ne mogu šutjeti. Ovo znanje moram staviti u službu svojih bližnjih kako bih im pomogao da se pripreme za konačno rješenje koje se nazire. Razmišljao sam o pisanju knjige; ovaj projekt nije isključen, ali prvo krećem s ovim blogom čiji je cilj u naslovu: probudi se dok ne bude prekasno!

Tako ću ispuniti ulogu “apostola posljednjih vremena” o kojem je Gospa od La Salette govorila u svojoj poznatoj tajni (1846.) i koji će se pojaviti u vrijeme dolaska Antikrista: “Pozivam apostole posljednjih vremena, vjerne učenike Isusa Krista, koji su živjeli u preziru svijeta i samih sebe, u siromaštvu i poniznosti, u preziru i šutnji, u molitvi i mrtvljenju, u čistoći i u jedinstvu s Bogom, u patnji i neznanju svijetu. Vrijeme je da izađu i osvijetle zemlju. “.

Nažalost, ne uklapam se baš u opis, stoga riječ (budućnost) na početku ovog članka, jer težim biti dio toga i nadam se da ću pronaći milost i snagu potrebnu da to postignem.

Doista, vladavina Antikrista je blizu i sada je hitno prosvijetliti svoje suvremenike.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved