Connect with us

Vijesti

MUŠKARCI će i dalje (s pravom) moliti na javnom prostoru

Published

on

Molitva na trgovima nije protuzakonita U zadnje vrijeme mnogo se posprdno govori i piše o muškarcima koji mole Krunicu svake prve subote u mjesecu na gradskim trgovima.

Što znači posprdno? Koji su sinonimi za riječ posprdan? Pogrdno, podrugljivo, uvredljivo, zlurado, ironično, zajedljivo, sarkastično, prezrivo, nesuvislo, podsmješljivo, klišejizirano, neumjesno, vulgarno, nadmeno – oholo, zlobno, bogohulno, debilno, cinično donosi Marko Štrok u kamenjar.com.

I neka mi netko kaže da hrvatski jezik i jezični izričaj nije bogat. Dakako, ako svemu pristupamo s poštovanjem i tolerancijom. No, zadnji napisi u medijima što se tiče „klečavaca“, muškaraca koji mole Krunicu, prevršili su mjeru dobrog ukusa. Pa ih tako jedan kvazisociolog iz socijalističkog razdoblja, koji misli da sve zna, naziva redikulima. A tko je to redikul i što znači ta riječ? To je onaj tko služi za ruganje, onaj tko izaziva porugu, onaj tko općim dojmom, ponašanjem, odijevanjem izaziva porugu. Pitam se bi li se taj kvazisociolog, dok je bio dijete, usudio svom ćaći ili materi reći da su redikuli kad ih je vidio da su se prekrižili ili bili u crkvi. No, pustimo tog kvazisociologa religije. Njemu je vjerojatno bilo bitno izvrijeđati svoje sugrađane jer su u njegovom gradu počeli javno moliti Krunicu. Neka mu Bog bude milostiv. Osim pogrdne riječi „klečavac“, na društvenim se mrežama znade naći i riječ „katoliban“, ako ne u naslovu teksta, onda u komentarima nekih pojedinaca koji nikako ne mogu shvatiti da i katolici imaju svoju slobodu, svoju duhovnost, svoj stil života. Biti netolerantan prema katoličanstvu, svećenicima, biskupima, pa i samom papi „normalna“ je pojava.

Javni prostor – kome pripada

Javni prostor jest prostor koji po svojim karakteristikama i funkciji služi javnoj namjeni, omogućuje društvenu komunikaciju, dostupan je i otvoren svima, neovisno o dobi, spolu, spolnoj orijentaciji, rasi, vjeri, nacionalnosti ili društveno-ekonomsko-političkom opredjeljenju. Javni prostor može se slobodno koristiti za bilo koju vrstu djelovanja, individualnu i kolektivnu, koja se ne kosi s pravima drugih skupina ljudi ili pojedinaca koji se njime također koriste. Osnovna karakteristika javnog prostora jest da je jednako dostupan svima i da je ta dostupnost nedvosmislena. To su mjesta najvećeg intenziteta razmjene unutar fizičkih struktura grada, a oduvijek su bila temeljna sastavnica fizičkog okoliša, osiguravanja osnovnih ljudskih potreba (odmor, razonoda, rekreacija…) i okvir svakodnevnog života.

Povijest javnog prostora

Definicija javnog prostora vrlo često ovisi o kontekstu u kojemu se koristi, a može imati različita obilježja, od vrlo preciznih funkcionalnih, kompozicijskih, vlasničkih odrednica do onih filozofskih ili metaforičkih. Primjerice, javni prostor ima definiciju u društvenim i humanističkim znanostima, ali i u arhitektonskoj i urbanističkoj praksi. U prvom slučaju fokus je na društvenim, odnosno političkim i drugim relevantnim dimenzijama javnog života, unutar kojih se odražavaju vrijednosti, običaji, međusobne interakcije i svakodnevne prakse jednog društva. Iz arhitektonske i urbanističke perspektive, javni prostor povijesno je vezan za razdoblje antičke Grčke i razvoj prvih gradskih naselja. U Staroj Grčkoj “agora” (u prijevodu trg) je središte gradskog života, prostor za sastanke, razgovore, trgovinu, političke ili reprezentativne svrhe. U starom Rimu ekvivalent „agori“ bio je “forum”, također središte javnog života, gdje su se održavale javne skupštine, kazališne predstave, vjerski obredi, rasprave i prve gladijatorske borbe. Eto, to je javni prostor.

Sociologija – i kvazisociolog

Sociologija je znanost koja proučava društva i načine na koje ta društva oblikuju ponašanje, vjerovanja i identitet ljudi. Riječ sociologija skovao je francuski sociolog i filozof Auguste Comte početkom 19. stoljeća. Nakon toga ona se počinje oblikovati kao posebna znanstvena disciplina. Sama riječ sastoji se od grčkog i latinskoga dijela. Grčki dio dolazi od logos, što znači govor, riječ, pojam, misao, razum, i označava znanost. Latinski dio dolazi od socius, što znači drug, a iz toga imamo i societas – društvo. Prije početka 19. stoljeća ne postoji sociologija kao poseban skup znanja i metoda koji bi se razlikovao od proučavanja društva u okviru ekonomije, filozofije, povijesti ili prava. Sociologija nas uči da ono što smatramo prirodnim, nužnim, samim po sebi razumljivim ne mora biti takvo, upozorava nas da trebamo proširiti vidokrug i izdići se iznad svakodnevnog iskustva. Ona objašnjava način na koji se pojedinačni životi i osobne brige isprepleću s javnim, društvenim pitanjima. Prema Bergeru (1963), zadaća sociologije jest istražiti pretpostavke koje se uzima zdravo za gotovo, a sociološko gledište odredio je kao prepoznavanje općeg u pojedinačnom. Htio je istražiti na koji način utječu različite kategorije u koje pripadaju pojedinci (poput klase, dobi, spola, obrazovanja…) na njihovo ponašanje, odluke, razmišljanje. Sociologija se razlikuje od zdravog razuma. Ljudi često na temelju stereotipa, narodnih izreka, predrasuda ili na temelju vlastitog iskustva izvode generalizacije koje nemaju osnovu u stvarnosti.

Preporuka takozvanim sociolozima

Stoga bih preporučio onima koji se igraju sociologa ili glume sociologe da ne izlaze iz okvira sociologije. Ne može nikoga, a pogotovo svoje sugrađane ili neke druge građane, iz subjektivnog razloga ili na temelju svojih predrasuda nazivati redikulima – ridikulima. Kakva je to sociologija ili kaka je to sociolog koji posprdno, bahato, cinično piše o nekoj sociološkoj pojavi? Ili kakav je to medij koji koristi takve tekstove, objavljuje ih i vulgarno, neumjesno piše o sugrađanima, vjernicima, moliteljima?!

Središnji gradski trgovi – Jelačić plac i drugi

Središnji gradski trgovi u RH jesu javni prostori. A na javnim prostorima mogu se okupljati svi građani, bez obzira na spol, rasu, vjeroispovijest. Dakako „in bona fide“, u dobroj vjeri i nakani. A to znači da nikoga ne vrijeđaju, nikome ne prijete, nikoga ne preziru niti šire mržnju. Na Jelačić placu održavali su se politički skupovi, međunarodne smotre folklora, dočeci „vatrenih“, parade ponosa, različiti koncerti i razna druga okupljana građana i državljana RH. Ne vidim razlog zašto bi bio zabranjen pristup moliteljima Krunice ili zašto bi oni bili „neko novo čudo“, ako znamo da je taj isti Jelačić plac bio dobar kada je na njemu molio papa Benedikt XVI. s mladima za vrijeme svog boravka u RH. Ako onda to nikome nije smetalo, zašto sada smetaju muškarci koji mole krunicu? Iza tih molitelja nije nikakav novac, nikakvo ruganje, nikome i ničemu. Oni se samo koriste javnim prostorom za molitvu. A to dakako mogu, prema shvaćanju značenja javnog prostora. Malo bolji poznavatelji Sv. pisma znaju da je sveti Pavao sasvim slobodno propovijedao u Ateni i da mu to nitko nije zabranio. Nisu ga razumjeli niti im je smetao, ali nisu bili ni obavezni prihvatiti njegovu poruku. Tako i danas. Ako netko misli da je to „tvrd govor“, da je neshvatljivo to što se netko moli, neka na tome ostane. S kojim pravom netko može i želi govoriti i pisati posprdno o moliteljima krunice?

Citati vezani uz molitvu krunice

„Krunica je ‘oružje’ za sva vremena“. – sv. padre Pio

„Dajte mi vojsku koja moli krunicu i osvojit ću svijet“. – blaženi papa Pio IX.

„Najbolji način za molitvu je moliti krunicu“. – sv. Franjo Saleški

„Neki su ljudi toliko budalasti da misle kako mogu ići kroz život bez pomoći Blažene Majke. Volite Gospu i molite Krunicu jer je njezina Krunica oružje protiv zala današnjega svijeta. Sve milosti koje nam Bog daje prolaze kroz Blaženu Majku.“ – sv. Padre Pio

„Idite Gospi. Volite je! Uvijek molite Krunicu. Molite je dobro. Molite je što češće možete! Budite duše molitve. Nikada se nemojte umoriti moliti, to je ono što je najpotrebnije. Molitva potresa Božje srce, ona zadobiva nužne milosti!“ – sv. padre Pio

„Sveta Krunica snažno je oružje. Koristi je s pouzdanjem i bit ćeš zapanjen rezultatima.“ – sv. Josemaria Escriva

„Moli svetu Krunicu. Blažena monotonija Zdravo Marija koje pročišćuju monotoniju naših grijeha!“ – sv. Josemaria Escriva

„Za one koji koriste svoju inteligenciju i znanje kao oružje Krunica je najefektnija. Zato jer taj, kako se čini monotoni način moljenja Gospe poput djece koja mole svoju majku, može uništiti svako sjeme hvalisavosti i ponosa.“ – sv. Josemaria Escriva

„Uvijek ostavljaš Krunicu za poslije i na kraju je ne izmoliš jer si pospan. Ako nemaš drugog vremena, moli je na ulici bez da itko primijeti. To će ti, štoviše, pomoći da budeš u Božjoj prisutnosti.“ – sv. Josemaria Escriva

„Krunica je snažno oružje za poraziti demone i zadržati same sebe podalje od grijeha… Ako želite mir u svome srcu, u svome domu i u svojoj državi, skupite se svake večeri kako biste molili Krunicu. Ne dopustite da prođe nijedan dan, a da je niste molili, bez obzira na to koliko opterećeni bili mnogim brigama i radom.“ – papa Pio XI.

„Krunica je knjiga za slijepe gdje duša vidi i tu se odigrava najveća drama o ljubavi koju je svijet ikada upoznao; to je knjiga za jednostavne koja ih uvodi u sve tajne i znanja koja pružaju veće zadovoljstvo nego obrazovanje drugih ljudi; to je knjiga starijih čije se oči zatvaraju nad sjenama ovoga svijeta, a otvaraju u cijelosti za onaj drugi. Njezinu se moć ne može opisati.” – nadbiskup Fulton Sheen

„Krunica je najizvrsniji oblik molitve i najefikasnije sredstvo za postizanje vječnog života. To je lijek za sva naša zla, korijen svih naših blagoslova. Ne postoji izvrsniji način molitve.“ – papa Lav XIII.

„Nitko ne može neprekidno živjeti u grijehu i nastaviti moliti Krunicu; ili će odustati od grijeha ili će odustati od Krunice.“ – biskup Hugh Doyle

„Presveta Djevica u ovim je posljednjim vremenima u kojima živimo dala novu djelotvornost molitvi Krunice u tolikoj mjeri da ne postoji problem, koliko god težak bio, bilo vremeniti bilo iznad svega duhovni, u osobnom životu svakoga od nas, naših obitelji… koji se ne bi mogao riješiti molitvom Krunice. Kažem vam da ne postoji problem, koliko god težak bio, koji ne možemo riješiti molitvom svete Krunice.“ – sestra Lucija dos Santos iz Fatime

Marko Štrok/Kamenjar

Vijesti

U Brodosplitu dovršen obalni ophodni brod za HRM

Published

on

U Brodosplitu je dovršen novi obalni ophodni brod. Riječ je o budućem brodu Hrvatske ratne mornarice.

U ožujku je potpisan ugovor kojim je reguliran način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda. Brod će biti porinut 1. srpnja, a MORH-u će biti isporučen do kraja godine.

Ministar obrane Ivan Anušić nakon preuzimanja dužnosti najavio je nastavak realizacije projekta izgradnje obalnih ophodnih brodova, istaknuvši to kao jedan od prioriteta Ministarstva obrane.

Gostujući na Dan državnosti u središnjem Dnevniku HTV-a, ministar Anušić rekao je kako ima informacije iz Brodosplita da je brod čija je gradnja ugovoriena izvezen van iz hale i da se priprema već ovo ljeto za porinuće i nastavak dovršenja.

Podsjetio je da je s Brodosplitom 2014. godine potpisan ugovor o realizaciji pet ophodnih brodova za HRM, kojima je rok isporuka trebao biti 2018. godine, međutim dosad je isporučen samo jedan, prototip. Najavio je, da će, prema informacijama iz Brodosplita, do kraja godine HRM imati drugi brod i nakon u paketu će se i ostala tri broda rješavati.

foto: Ophodni obalni brod Umag 32/MORH

Continue Reading

Vijesti

Sveti Toma Akvinski o tome kako izbjeći zavist na društvenim mrežama

Published

on

Umjesto da podlegnemo zamci usporedbe, možemo njegovati duh zahvalnosti i slaviti dobro u sebi i drugima.

Gornja ilustracija: – Imam 1000 sljedbenika, a ti? – 80000. Stvarnost: – Mislila sam da će više ljudi doći!? – Ne, samo moji najbolji prijatelji!

Potreba za isključivanjem, odbacivanjem doslovno beskonačnog pomicanja i algoritamski odabranih feedova, sve je veći fenomen. Nije pretjerano reći da mnogi biraju digitalnu detoksikaciju, svjesni prekid od stalne gužve društvenih medija – ili čak potpuno povlačenje iz njih. Ovo nije samo hir, poput čišćenja sokovima ili povremenog posta; to je zdrav odgovor na stalni pritisak online savršenstva. Platforme društvenih medija, iako nude povezanost, također mogu njegovati osjećaj zavisti. Ali što kada bi postojao način za snalaženje u ovom digitalnom krajoliku bez podlijeganja ovom poroku?

Uđite u svetog Tomu Akvinskog, poznatog srednjovjekovnog filozofa i teologa. Njegovi bezvremenski uvidi iznenađujuće su relevantni kada je u pitanju razmišljanje o našim suvremenim borbama. Dok Akvinski nije mogao predvidjeti uspon društvenih medija, njegova razmišljanja o zavisti pružaju snažan okvir za navigaciju u usporednoj zamci koju te platforme mogu stvoriti.

Što je zavist i zašto je destruktivna?

Prema Akvincu, zavist je “tuga tuđeg dobra”. To nije samo ljubomora, koja je strah od gubitka nečega što posjedujete. Zavist je podmuklija emocija, gorčina koja se zagnoji kada vidimo sreću druge osobe. U doba društvenih medija, ova sreća može poprimiti mnoge oblike – prijateljeve savršene fotografije s odmora, kolegina nemilosrdna promaknuća na poslu, pažljivo osmišljena slika života koji se čini sretnim bez napora.

Akvinski nas podsjeća da je zavist razorna sila. To ne samo da izjeda našu vlastitu radost, već također sprječava našu sposobnost da cijenimo dobre stvari u vlastitom životu. Akvinski nadalje tvrdi da istinska sreća ne dolazi od uspoređivanja s drugima, već od življenja kreposnog života u skladu s Božjim planom.

Dakle, kako možemo primijeniti mudrost Akvinskog na svoje navike društvenih medija? Evo nekoliko strategija:

1. PAZITE ŠTO KONZUMIRATE

Uredite svoje feedove društvenih medija tako da budu poticajni i inspirativni. Prestanite pratiti račune koji stalno izazivaju zavist ili negativnost.

2. VJEŽBAJTE ZAHVALNOST

Prebacite fokus s onoga što vam nedostaje na ono što imate. Svaki dan odvojite vrijeme za razmišljanje o blagoslovima u svom životu, velikima i malima.

3. SLAVI USPJEH DRUGIH

Prava radost zbog tuđe sreće raspršuje zavist. Koristite društvene medije da čestitate i ohrabrite druge.

4. PRISJETITE SE “ODGOVARANE STVARNOSTI”

Društveni mediji su vrhunac, a ne stvarni život. Svatko se suočava s izazovima, čak i oni s naizgled savršenim online osobama.

5. USREDOTOČITE SE NA VLASTITI ŽIVOT

Uspoređivanje je kradljivac radosti. Postavite sebi ciljeve i težnje, neovisno o tome što drugi rade.

Društveni mediji mogu biti vrijedan alat za povezivanje i informacije – to je neporecivo. Ali primjenom bezvremenske mudrosti Akvinca na zavist, možemo koristiti ovaj digitalni prostor s većom sviješću i unutarnjim mirom. Umjesto da podlegnemo zamci usporedbe, možemo njegovati duh zahvalnosti i slaviti dobro u sebi i drugima. Usredotočujući se na svoj život, možemo pronaći istinsku sreću izvan filtrirane leće društvenih medija.

Daniel Esparza/Aletea ilustracija: Brightside

Continue Reading

Vijesti

Preminuo je Louis d’Alencourt ‘apostol posljednjih vremena’

Published

on

Louis d’Alencourt, francuski intelektualac, komunikolog, te kao katolik specijaliziran za eshatologiju, koji je detektirao sve simboličke tragove koji se odnose na kraj vremena, preminuo je. POČIVAO U MIRU!

Tekst o Autoru (samom sebi) s bloga Le grand Reveil – Révélations pour la fin des temps, (Veliko buđenje – Otkrivenje za posljednja vremena) prenosimo

slika: Gospa od La Salette.

Zovem se Louis d’Alencourt, rođen sam 1969., dakle 2012. imam 43 godine. Oženjen, otac obitelji, poslovni menadžer, oglašivač sam i radim u komunikacijskim profesijama od svoje 23 godine , uglavnom na čelu vlastitih struktura. Imao sam sve razloge da nastavim živjeti “ublaženi” mali život bez postavljanja previše pitanja i da uživam u životu. Osim toga…

Praktičan katolik, tradicionalističkog senzibiliteta, odgojen sam u okruženju u kojem sam naučen ne vjerovati “svijetu”, odnosno društvu koje ga okružuje, čije su ideje i način djelovanja sve više u suprotnosti s katoličkom mišlju i njezinim učenjem . Hvala Bogu, djetinjstvo i mladost sam sačuvao od štete koju danas nanose televizija i “elektronički” stil života (videoigre i slično).

To me nije spriječilo da se prihvatim računala čim sam počeo raditi (bilo je to 1989. godine), niti da pozdravim dolazak Interneta i očito budem redoviti korisnik. Čak sam bio jedan od preteča mobitela jer sam i prije dolaska mobitela već imao telefon u autu. Bilo je to doba Radiocoma 2000. ako se dobro sjećam.

No, kako nisam rođen s računalima i kako sam ih usvajao samo u radu, uvijek sam ih smatrao prije svega alatom za rad. Isto za Internet. Računalni i elektronički alati za mene nisu cilj nego sredstvo. Nijansa je važna jer nam omogućuje da stroju i njegovoj dominaciji nad čovjekom damo granice, također nam omogućuje da znamo da ne budemo previše ovisni o njemu, a prije svega da zadržimo “kontrolu”. Često sam sklon reći “nije stroj taj koja odlučuje, ja sam”.

Dovoljno je reći da računala koja se sama ažuriraju, nadjačavajući slobodnu volju svog vlasnika, odgovaraju stvarima koje me ljute. Da ne spominjem da zapravo ne znamo sve što navedeno računalo radi i prenosi…

Sve ovo samo da kažem da sam malo po malo, što sam bio stariji, to sam se više pitao o evoluciji sadašnjeg svijeta; kamo ide, Što se događa ? Odakle taj jaz između percipiranog svijeta, željenog svijeta i stvarnog svijeta? Kako objasniti da usprkos iznimnom životnom standardu zapadnjaka, čiji je potrošačko društvo najvidljiviji izlog, postoji i velika nelagoda? Sve se čini u redu, a ipak nešto nije u redu.

Uvijek su me zanimale politika i ekonomija. Moram razumjeti stvari i stoga dublje prodreti u određene teme. Budući da televizija ne dopušta da idete dublje, čitanje je najlakši i najpouzdaniji način.

Tako sam od prosječnog građanina s godinama postao ISTRAŽIVAČ. Filozof i istraživač. Točnije, istraživač političke filozofije.

Da biste razumjeli što se događa, morate pokušati znati donju stranu karata. Postoji službena i neslužbena povijest. Onaj pravi, onaj o kojem se ne uči u udžbenicima. Geopolitika. Tajne službe. Tajna društva. itd…

Kao istraživački alat, ne biste trebali početi s internetom, već s knjigama. Jedna knjiga vodi drugoj; autor, u svom argumentu, navodi druge knjige koje vas potiče znatiželja, i tako dalje. Zatim dovršavate svoja zapažanja putem Interneta. Nikad ne zaboravite da, ako vam se neka tema sviđa, morate je dalje istraživati ​​kroz knjige, a ne ostati na površnoj fazi, kao što je slučaj s audiovizualnim dokumentima i internetom.

A ono što sam otkrio bilo je zastrašujuće. Nakon 10 godina istraživanja i napornog rada, odabira, provjeravanja, razmišljanja, danas sam u mogućnosti odgovoriti na pitanja:

Za što ?
Gdje idemo ?
O kako da stignemo tamo?
Gotovo sa sigurnošću. Jedini element koji mi nedostaje, i to veliki, je kalendar: Kada?
Ali to je i najteže, i najtajnije.

Iza riječi “kraj vremena”, “apokalipsa” ili “kraj svijeta” moramo dati jasna objašnjenja, valjane argumente i konstruirano razmišljanje.

Danas više ne mogu šutjeti. Ovo znanje moram staviti u službu svojih bližnjih kako bih im pomogao da se pripreme za konačno rješenje koje se nazire. Razmišljao sam o pisanju knjige; ovaj projekt nije isključen, ali prvo krećem s ovim blogom čiji je cilj u naslovu: probudi se dok ne bude prekasno!

Tako ću ispuniti ulogu “apostola posljednjih vremena” o kojem je Gospa od La Salette govorila u svojoj poznatoj tajni (1846.) i koji će se pojaviti u vrijeme dolaska Antikrista: “Pozivam apostole posljednjih vremena, vjerne učenike Isusa Krista, koji su živjeli u preziru svijeta i samih sebe, u siromaštvu i poniznosti, u preziru i šutnji, u molitvi i mrtvljenju, u čistoći i u jedinstvu s Bogom, u patnji i neznanju svijetu. Vrijeme je da izađu i osvijetle zemlju. “.

Nažalost, ne uklapam se baš u opis, stoga riječ (budućnost) na početku ovog članka, jer težim biti dio toga i nadam se da ću pronaći milost i snagu potrebnu da to postignem.

Doista, vladavina Antikrista je blizu i sada je hitno prosvijetliti svoje suvremenike.

Continue Reading

Popularno

Copyright © 2023. Croativ.net. All Rights Reserved